Monday, December 6, 2010

An open invitation to DAP YBs to assist the Malays at Kubah Ria

Click Image

Sulaiman Natu/Daud. said in "Datuk Bandar, sila atasi masalah gerai!!" :
Surat terbuka kpd YB YB DAP:


Yang Berhormat
dari Parti DAP, Kuching.Sarawak,

Dengan hormatnya kami orang orang Melayu yang m,enyewa gerai dalam Kubah Ria, minta tolong sidak sidakYB YB untuk datang menumui kami di Kubah ria, dan bincang kes kami hal sewa yang jadi masalah. Dulu YB Datuk Pengurusi SEDC katanya sewa adalahdalam linkungan RM 150.- RM 300.- sabuylan, dan kini kami kena tanda tangan RM 450.--RM 1.200.- sabulan, hal ini kami minta pihak SEDC bincang dan timbang, tetapi tidak berhasil dan mareka nak nacam kan kami orang dan nak dihalaunya dari tempat kami cari makan.

Minta jasa baik YB YB dari parti DAP, Kuching untuk tolong kami orang Melayu yang susah dan inilah tempat kami orang cari makan. Kami minta pihak YB YB dari BN tolong tidak berhasil, dari itu, pihak DAP sahaja bolih tolong kami orng. Harap mendapat kerjasama dan murah hati YB YB dariu Parti DAP, dan buka cawangan Parti DAP dikewasan Kubah Ria untuk malindudngi kami orang.

kami yang benar.
Para Penyewa Kubah Ria.(Lama dan kini yang baru)

December 3, 2010 3:14 PM

Also read:

* Only committed entrepreneurs will get SEDC aids, says Talip
* Talip, tell us why!!!
* The 'high' rental rate stays! Troublemakers are to be kicked out!!!
* An email to Najib on SEDC
* Is The Rental Rate Too High???
* Talip, is SEDC helping Bumiputera contractors?
* Is SEDC still helping the Bumiputeras?

19 comments:

  1. “Melayu Mudah Lupa”Tun Mahathir

    Lebih 2 tahun DAP kontrol Pulau Pinang yang turut disokong oleh undi Melayu. Tapi apa nok dilakukan oleh pemimpin DAP adalah bertentangan dengan kehendak orang Melayu yang teraniaya.

    Dengan ini, kenak dak penyewa Melayu di Kubah Ria masih nak mintak pertolongan DAP? Adakah orang kita orang Melayu lupak dengan kejadian 13 May 1969? Lepas dak DAP memenangi hampir 50% kerusi Parlimen pada PRU-3 masa ya, maka dak DAP memekik “Melayu Boleh Balik Kampung”. Selogan tok menyebabkan orang Melayu manas lalu berlakunya pertumpahan darah.

    Saya sedih meliat isu Penyewa Kubah Ria tok samapi orang Melayu mintak tolong DAP. Apa PKR atau PAS sik layak tolong kah? Dak perniaga Cina di sia sik gago2 dengan sewa nait? Mun nak dikira sidaknya sama-sama berbisnes juak. Makanan nok di jual di Kubah Ria bukannya murah gilak juak. Nak cepat untung lebih gilak, ya lah formula perniaga kita orang Melayu! Cuba kita bandingkan harga nasi ayam orang Cina masih RM2.50 tapi Nasik Ayam orang kita dah RM6.00. Harga Ayam Penyek dalam masa 2 taun nait RM4.00, kinek tok dah RM7.00!

    Mun gik RM400 pakae sewa gerai makan nok dah termasuk api, air sekali sepatutnya masih murah bah. Keuntungan bersih sebulan perniaga di Kubah Ria jaik-jaik sampai RM5000. Apa jak RM400 sebulan ya. Sidak sik capai untung macam ya adalah kerana sikap MALAS, nak idup senang ajak. Bukak waktu malam ujong minggu ajak dan ari lain tutup.

    Jangan salahkan orang lain atas kelemahan diri sendiri. Cubalah berniaga dengan gigih, ikhlas dan jujur, insyallah rezeki kita akan bertambah dan berkat.

    ReplyDelete
  2. Orang Melayu/Melanau Sarawak Gambong.
    Semua mauk free. Dah ya PEMALAS.
    Iboh lain uras/sampah sarap kak berniaga malam, main repuk ajak dikaki lima kedai org.
    Apa salahnya beli plastik itam, bungkus bagus2. Buang dalam tong sampah DBKU.
    Tok, semua mauk nak free.
    Molah makan dah lah mahal. Service X ada. Pengotor. Kak ya mauh semua free.
    Gene nak maju?
    Balit2 nak mintak tolong dak DAP.
    Aku Cabar Kitak Penjaja. Mun berani tumbangkan BN. Mun Berani lah. Hehehehe.

    ReplyDelete
  3. sar anonymous sik perlu cabar mencabar, dan nak tunbangkan BN bukan kini tetapi dimasa eleksen lah baru tahu siapa beli undi dengan pujuk rayu minta tolong, semud sidaknya adalah dari calon BN pihak DAP sika minta tolong dan sik beri duit sidak hanya harap sokongan rela hati dari pengundi dan jika udah sidak BN sik mahu nolong hal penjaja apa tunggu ada baiknya jumpa sidak DAP dan bincang hal hal yang dihadapi dan pusa hati kelak dalam Dewan Undangan Negeri baru tahu ap[a bila sidak DAP kemukakan soal soal berkaitan,yang sudah sudah, apa bila sik dapat jawab kpd DAP, main gantung sidak DAP itu sahajalah ada pada pihak BN coba sama sama buka debat dan bincang hal hal yang dihadapi, baru tahu siapa yang bawa masalah rakyat kpd DUN adalah BN atau DAP, demikian lah dulu diPadungan, tiba tiba DAP dan Adil menang, baru padan muka sidak BN dansmpe hari tok sik dapat diambil balik, dan mingkin terus sik dapat diambil balik. Oooi jauh pangang dari api, dan jika orang Melayu sudah habis fikir lihatlah apa berlaku di Pinang dan Selangor, ini akan jadi di Sarawak jika sidak PBB terus bersikap gambong dan hidung tinggi. Tok hal Kubah ria sik dapat diatur, apa tah lagi hal hal lain? nee pemandee sidaknya dan sidak nya hanya tahau apa bila YAB KM balik dari luar negeri berdudyun dudyun ke airport sambut KM itulah sikap untuk menunjukkan muka kpd KM. Apa lain dikerja sidaknya, udah ya melangus, dan pasal tumbang BN sik perlu dicabar, kami orang orang miskin sik perlu dicabvar cabar, lihat siapa kaya sejak Malaysia, dan apa ada pada orang Melayu? Sidaknya samalah saperti menang sabong dan kampong tergadai.Insa Allah, didmusin pilihanraya nanti KITA berjumpa.

    ReplyDelete
  4. Kucai sambal Rojak.December 6, 2010 at 11:59 AM

    Jika dikatakan melayu/melanau lupa daratan, apa nank ditunggu kini sudah 50 tahun Malaysia, kamik orang dikubah ria tok macam tok aja, sama lah macam raba disungeio yang hanyut ke hilir waktu air surut dan kehulu waktu air pasang, kubah Ria lama diroboh, dan kini Kubah Ria Baru, yang kakay orang lain, kamik orng sik berubah. Udah berondengan hantar surat kpd SEDC dan YB Chairmannya , sik ada tindakan dan lapor kpd YB YB yang ada disekeliling termasuk DA Abg Jo dan YB Daud, semuanya sik berbunyi, dalam sidang DUN sik ada saaorang YB dari BN cakap hal tok, dan hanya YB dari DAP. Ini menunjukkan pihak DAP sanggup untuk kerja selasai masalah Rakyat, dan buklan sidah BN. Sekarang ada bungi mengapa sidak diKuibah Ria minta tolong dengan DAP, kerna YB YB dari BN sik berminat untuk nolong rakyat dan hal Kubah Ria adalah hal kecik dan sik menguntung sidaknya. Kami orang terspeksa minta tolong YB YB Dari DAP sahaja untuk beri bantuan kpd kami orang semantara tok, dan sik penudi hal hal yang pernah berlaku dulu dulu, samalah juga dengan sidak Comumnis yang angkat sanjata lawan Kerajaan dan buat unti Malaysaia, kini sidak comunislah yang banyak dapat untong dari semua bidang dan Kerajaan juga dikuasai oleh sidak bekas comunis. Genelah kamik orang yang kecil , ikutlah keadaan dan ikut air sungei tidak ada jalan lain. Terimakasih kpd saudara yang mengeluh dan buat cabaran.

    ReplyDelete
  5. pernanan yb ialah menangani masalah rakyat. mun abang jo, baud, fadilah, hasidah diam jak, apa nak di tunggu? bukannya kita sik ada merik peluang dengan sidak untuk cuba nulung tapi sidak sik maok. terpaksa kita carik alternatif.

    ReplyDelete
  6. YB dari BN sik dapat molah apa2 ?

    ReplyDelete
  7. diam ajak. semua tengok itung duit dari projek-projek. celaka sidak yb pbb melayu tok!!!!!!

    ReplyDelete
  8. Kita orang sik minta apa apa hanya pertolongan untuk menyelsaikan masalah yang dihadapi, dan kami juga bukan bermanja tetapi serious hal tok. Jika sidak YB YB dari BN sik ambil berat maka saperti apa dikatakan sdr diatas kenalah cari lain alternatip dan minta tolong dengan Parti DAP tidak salah dan ini belum tentu orng Melayu kita nak undi sidak DAP. Tetapi jika keadaan tok berterusan maka kita kenalah cari jalan untuk mengalihkan kibliat kita dari BN kpd lain lai yang bolih beri tolong. Memang kami rasa sidak SEDC terus berkeras dalam hal tok, tetapi yang rugi adal;ah wakil wakil dari PBB yang ada dikewasan saperti Tupong, Santubon, Petra Jaya, Kuching dan seterusnya termasuk semariang. Hal projek tok bukan sidak Pembangkang pun, ya kami orang tahu hal tok, tetapi mengapa ssik dibuat dengan berodeng bersama dengan orang ramai dan meletakkan sewa ikut keadaan dan jangan ikut standred pihak SEDC, jika bagitu beri sahaja semua gerai Kubah Ria kpd Cina yang bolioh bayar sewa apa juga ddidtetapkan, tetapi sidak Cina lama di Kubah Ria pun merasa susah dengan keadaan business kinik tok yang kurang laku dan mareka juga mengeluh. Tetapi sidak Cina tok sik berbunnyi tetapi sidaknya ada caranya mengalur maklumat diantara sidaknya dan mungkin ada terbitan dalam surat khabar bahasa Cina.

    Mengfikut apa yang disiarkan oleh Sebanaku baru baru tok, dalam sinarai YB YB yang akan digugur, berkemungkinan sidak YB YB yang sik buat kerja dan yang selalu ikut belakang YB yang seniour tetap akan kena singkir dan orang baru yang berkalayakan diganti, kita berharaap sidak baru tok biar berjiwa rakyat dan sangup turun padang dan menumui rakyat dan bincang apa apa kapentingan rakyat, bukan saperti YB Dr Abd Rahman di Pantai Damai, ia kini tidak rapat dengan rakyat dan hubungan nya melalui KK atau Ketua Parti dan Penghulu, mareka sama aja lah peranan dengan bawa diri dengan sty;le sidak berhidung tinggi makin Penghulu Mohd Kassim di Kpg Boyan beliau sik nampak di Kampong dan musim orng kahwin juga tidak nampak.Apa jadi sidaknya tok. Udah dilantik buat lah kerja dan menumui rakyat dengan mudah dan jangan lah pakee baju 1 Malaysia dan jalan kehulu hilir dengan motor dan sik singah., Apa telah jadiu dengan elawin sidaknya kinik tok telah pun dinaikkan? Labih baik elawin itu ditarik balik baru padan muka sidaknya.

    ReplyDelete
  9. Why of a while, the DAP had not reply those request as it was clearly appeared on the veb. May be those DAP did not read this blogs or they are also beoing influence by those BN counter parts and take less attention of our issues. If Puan Violat bussy what aabout Mr Chong, or others or they all had gone on Holidays may be, this is during the holidays sessions.

    ReplyDelete
  10. Saudara mengatkan orang Melanau gambong, kami sik gambong saperti keturunan Melanau Elit, kami orng biasa yang berusaha cari makan dengan betul bukan pakee coroni atau pun sokonga sidak YB YB atau pun juga Datuk Talib. Dari itu Sdr harus ingant golongan Melanau ada dua, satu adalah sidak Melanau Elit, sukusakat sidak Pehin Temenggong, kami orang ini adalah bukan yang dimaksudkan. Dan harap didmasa akan datang jangan mudah nuduh orang Melanau, sebut terang terang Melanau nee? Terimakasih atas sokongan Sdr.

    ReplyDelete
  11. ehhhh kenak jadi mcm ?? mlm tadik i mkn sia x ada apa jak belaku sia,malah sidak d kuabah suka dgn tempat baru ya.tuk sidak dap sahaja2 jak molah cerita dan surat ya hoiiiiii x ada keja lain kah.

    ReplyDelete
  12. bodo u tok. orang datang nak makan, sik lah nak dihidang dengan crita sedih. mestilah di hidang dengan makanan dan minuman. mun nak defend yb yb melayu pbb, berakal lah sikit. jangan nyuruh orang makin panas ati.

    ReplyDelete
  13. hoiiii dap saja molah cita panasss ,tapi cerita x benar sekali ,malah dap x betanding d sia ha ha ha.for you info kamu sedang di perhati sekarang ...

    ReplyDelete
  14. perati la... pa nak di takut. sik lamak gik ngundi. nak di suruh maca apa yang ditulis di sitok

    ReplyDelete
  15. yo yooo lawan tetap lawan,reg undi dolok baruk pg undi .

    ReplyDelete
  16. salam 1Malaysia kepada semua.............
    Saya adalah salah seorang peniaga retail d Kubah Ria juga, tapi nasib saya mungkin lebih teruk dari peniaga2 gerai makan. sudah berbelanja puluhan ribu bagi renovation kedai, tetapi sales sehingga sekarang amatlah menyedihkan. sudahlah sewa yang dikenakan oleh SEDC amat tidak berpatutan dan menyimpang dari apa yang dijanjikan. Parking berbayar menjadi rungutan pelanggan2 yang ingin berkunjung ke kubah ria.
    saya juga mengikuti perkembangan hal2 d Kubah ria, dah saya juga difahamkan berpucuk-pucuk surat telah diutuskan kepada pihak atasan SEDC mengenai sewa dan hal2 berkaitan serta mengajak mereka berbincang dan berdialog. sehingga sekarang tiada jawapan. saya juga difahamkan berpuluh kali pihak peniaga cuba menghubungi pihak atasan untuk appointment berjumpa, tapi tidak berjaya dengan alasan 'busy'. saya juga difahamkam peniaga2 juga telah berjumpa dan memohon pertolongan beberapa orang YB, dengan harapan dapat membantu rakyat, tapi masih tiada berita.....
    Jadi saya rasa tidak salah kita berusaha dan mencuba dengan YB2 pihak pembangkang, manalah tau barulah YB2 kerajaan 'bungkas' kata org. bukannya kita bersikap 'gambong' tapi kita tidak mahu YB2 kerajaan bersikap acuh tak acuh dengan masalah rakyat. dan setahu saya, bagi peniaga2 retail berbangsa Cina, mereka semua pun tidak berpuas hati dengan sewa yang dikenakan dan terasa tertipu. cuma mereka mengharapkan kita org melayu yang majoriti di sini dapat membantu menyelesaikan permasalahan ini. untuk makluman anda, suratkhabar cina sudah keluar isu kubah ria ini.
    cuma yang saya tidak paham, kenapa pihak atasan SEDC tidak berani tampil bersemuka dengan peniaga2 atau membalas surat2 mereka? siapa di sini yang bersikat tidak professional?? adakah mereka takut sebab mereka telah menelan ludah sendiri? mana perginya YB2 yang dulunya berjanji untuk membantu rakyat? sedangkan kompleks kubah ria adalah usaha murni kerajaan untuk membantu rakyat dan kos pembinaannya adalah lebih kepada gran daripada kerajaan. adakah pihak SEDC ingin mengaut keuntungan jangka pendek semata-mata????
    Ingatlah pesanan Perdana Menteri Malaysia baru2 ini, 'pemimpin2 BN haruslah berjuang bermati-matian demi rakyat'...........
    sekian "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan"

    ReplyDelete
  17. slm ,i dengar dlm hotfm pun ada juak org mengadu hal sewa kubah ria mahal, saya hanya harap isu tok akan selesai .plz lah yb kawasan ,tolong lah sidak peniaga di sia .wslm

    ReplyDelete
  18. mun mcm sewa sebuah keday baru jak ,mun susah mcm ya,o mun x suroh sidak dap sedian tempat utk beniaga ,cadangan bagus tok,apa kata kwn2 ok sik????

    ReplyDelete
  19. paloi...
    tang pg jak ke kubah ya ...
    stel maslah..
    banyak gik projek lain k ngisik poket kitak ya..
    tulong sikit sidak sia...
    siney siney orang melayu bisnis mesti x sempurna polah kerajaan... kali sidak melayu tok daknya anggap bodo kali. ney ndak tiap kali pilihanray sidak nyokong...
    x tulong pun xpa pk sidak..
    dahlah pekak butak lagik ya...

    salah orang melayu juak x mok berubah...

    senang cita ..kasih tumbang itu satu 2 3 yb tok bok padan muka sidak...

    cakap banyak pun x guna... undi di tangan kita...

    ReplyDelete