Monday, October 11, 2010

Talip, is SEDC helping Bumiputera contractors?



Ali Basah commented in "Is SEDC still helping the Bumiputeras?" on October 11, 2010 3:22 PM :

Projek memanjangkan Kucing water front terus berjalan dan kerja disebelah waterfront nuju ke Hotel Margareta hampir siap dan timbul tanda tanya projek diselangarakan oleh SEDC, mengapa tidak ada saorang kontraktor Bumi yang diberi peluang kerja bina projek ini?

dan rata rata semuanya Cina, apa kah kontraktor Bumi tidak punya pengalaman atau tidak mahir dalam kerja sabagini kah?

Mana pergi kontraktor kontraktor Hj Mat Kawi, dan Hj Adenan atau lain lain yang berwibawa dan berpengalaman sudah tentu bolih buat kerja saakan tuang simen atau pun suply kayu untuk form works dan lain lain yang kecil, tetapi satiap hari kita lihat uang ramai Cina, dan bermakna SEDC membantu Kontraktor cina terus maju bagitulah, bukan?

Sampai bilakah pihak SEDC dapat sedar diatas tanggong jawabnya untuk meningkatkan Bumiputra dalam bidang Kontrak dan lain lain perniagaan.

Sama sama lah kita lihat nanti.

21 comments:

  1. tan sri dato's seri fumihiko ya orang melayu kah orang iban? macam nama jepun jak ya...

    ReplyDelete
  2. dato's seri fumihiko Konishi = 100% orang jepun.

    ReplyDelete
  3. yb, udah gik gago nak merasmi business sidak bukan bumiputera. yb di engkah sia bukannya untuk molah keja ya. kerja utama yb ialah ncarik jeraya giney nak nulung sidak bumiputera. ujung-ujung lekak election tok, yb sik duduk sia agik.

    ReplyDelete
  4. he should be removed as sedc boss

    ReplyDelete
  5. Sdr Anonymous, berkenaan dengan sdr sik suka dengan YB Datuk Chairman SEDC, adalah sangat mendukacitakan, beliau telah berkerja keras dan membersik semua kotor yang ditinggal oleh orang lama dalam SEDC dan kini SEDC adalah satu ajensi yang terbaik dalam Malaysia, dan berkenaan membantu Bumiputra adalah ajenda terutamanya dan beliau senantiasa proactive terhadap Peniaga Bumiputra dan pasal sika suika bukanlah sdr yang mengundi, kami yang mengundinya dan kami akan berusaha terus untuk mengekalkan Datuk Talip terus menaraju SEDC sampai bila bila lagi diperlukan oleh YAB KM. Kami ucapkan beliau terus berjaya dan senantiasa mengambil berat hal hal yang dihadapi oleh peniaga bumiputra.Salam dari anak Vaee.

    ReplyDelete
  6. Apa bila sik suka maka dikeluarkan lah orang itu, bagitulah orang mengata terhadap Pengursi SEDC YB Datuk Talib. Kalau sik jadi Chairman SEDC beliau terus jadi Menteri Muda Pelancongan, dan lain lain Jawatan yand sedia ada untuk nya. Saorang sik suka bukan berarti semua orang diSarawak stuju dan oleh itu YB Datuk Talib jangan susah hati, ramai suka YB Datuk terus beraeda dalam SEDC dan lain lain Agensi. Selamat Berjuang dan Terus berjuang untuk Bangsa Vaee.

    ReplyDelete
  7. YB Datuk, Tolong atur sidak peniaga dikewasan BGS sebrang dan atur mana mana yang kurang baik dan selasaikan semua rungutan sidaknya, terutama berkenaan kedaaan tempat niaga, dan kemudahan api air, dan berkenaan lesen dari pihak DBKU juga ambil perhatian dan cari jalan untuk kewasan Gerai Permaidani tok terus maju dan dikunjungi orang.

    ReplyDelete
  8. Datuk, mun dapat bukak mata. jangan layap dikipas geng cina sampey sik sedar top management dikontrol oleh cina. coba datuk mintak sidak hr polah list pakey berik ngan datuk. diatkan list ya. berapa kerat orang bumi?
    mun sik pat niat list ya kerna sik da cermin mata, padah. kelak ngutip derma dari semua orang bumi pakey meli cerminmata. sak dapat niat dengan jelas list-list ya.
    sebab top management di kontrol oleh cina la bantuan-bantuan dari sedc susah nak sampey ke debah ke orang bumi. sebab ya jangan datuk eran, progam mcm mcm d polah tapi hasil kurang.
    mun datuk sik maok amik peduli juak, sik hal. yang kamek orang arap, hal kedak tok dspat dipanjangkan ke sidak atas. mudahan datuk akan nait pangkat jadi menteri pelancongan dan sik jadi chairman agik. berik ngan orang yang benar2 prihatin dan serious jadi chairman.

    ReplyDelete
  9. setuju!!!!!!!!!!!!!!!!!!! bila nak naik pangkat jadi menteri penuh?

    ReplyDelete
  10. Terimakasih kpd semua yang buat teguran dan cadangan, macam tok lah orang orang kita patut bertindak. Dalam SEDC apa kurang, Ada Datuk, ada Doktor, Ada Jurutera, Ada tukang sapu, Ada tukang karut, ada tukang angkat ada tukang belakon, ada shok sendiri sendiri, ada yang bercakap sesaorngan waktu berjalan, ada macam macam lagi orang orang kaki tangan SEDC, macam ragam, macam Dal Chalah kata pendeknya.Sidak tok semua ada pengalaman dan ada bakat yang bolih dibawa untujk bantu orang Bumiputra, sik perlu dikontrol oleh Cina saperti kata sdr diatas, dan mengapa timbul soal yang menyusahkan sampai sik dapat beri bantuan? Duit datang dari Federal, dan paakei ajalah untuk apa juga kapentingan ssupaya bumiputra terus maju, ini tidak, buat projek gerai, rataa rata jauh dari kampong dan bandar, dan sewa nya juga rata rata ikut KL, Singapore, dan tempat lain dibandingkan. Sapatutnya sewa dikenakan berpatutan mengikut pendapatan satempat, adakah pihak SEDC senghaja buat menetapkan sewa untuk cari untong? Untung pakai apa? Sedangkan wang paked projek datang dari Kerajaan Pusat dengan tidak perlu ddibayar balik, ini hakikatnya, dan rata rata soal yang jadi tanda tanyak kini orang ramai berduyun duyun mohon gerai SEDC, dan berebut rebut ambil, dan setelah 1-2 bulkan bersungut sik dapat bayar sewa, dan sungutan ini berleluasa dimerata tempat projek binaan SEDC. Sik perlu cakap sewa di Sarawak Plaza, memang sidak Cina aja mampu, bumiputra nyewa gerai untuk musim bulan posa pun susah nak dapat untong? Kita balik kpd perkara projek Kubah Ria, di Jln Matang, dulok sidak ramai berniaga dan terus berniaga sampai kini banguanan baru dibina diatas tapak berdekatan, tetapi sewa nya adalah tinggi, dan rataa rata sidak yg nyewa mengeluh, satu dua dapat buat duit tertapi sampai bila mareka bolih tahan? Contohnya dalam Gerai Boyan/Gersik, belum sampai satu tahun, ramai udah mengeluh katakan sewa susah dibayar dan ada sampai 6-7 bulan tertunggak, mengapa sampai bagini? Sebab tidak ada ppulangan dalam perniagaan sidaknya. Pihak SEDC perlu ambil kira hal tok dan bawa bincang dan jangan tandah perkara tok yang membebankan peniaga Bumiputra. Disamping itu juga pihak Pejabat KM yang menuruskan Unit BPU perlulah ambil kira hal ini dan buat satu pertemuan dan bawa bincang apa perlu diberi pertimbngan kpd mareka yang terbabit dan jangan biarkan hal ini berterusan.
    Saperti kata kawan kita yang ada mendapat pinjaman Bank rata rata mareka yang berniaga dalam Gerai SEDC di Sematan, kini menghadapi masalah untuk bayar balik pinjaman, dan juga sewa tertunggak, dan ada juga berberapa dari sidaknya udah tutup dan balik ke kampong dan buka perniagaan dirumah untu menampong hidup.Kami minta semua pihak agar proaktip diatas tanggong jawab masing masing dan cari jalan penyelsaian dan jangan biarkan hal ini berterusan. Dan jangan sampai kita menang sorak dan kampong tergadai, kata orang lama. Diharap sebelum hujan sediakan payung, agar orang kita jangan basah, basah dikit sik apa jangan sampai basah kuyup, dan bergegar jaguk dan susah kelak. Selamat berjuang.

    ReplyDelete
  11. Shukur Alhamdulillah, banyak orang kini mahu buat komen dan cadangan yang bernas supaya para peniaga bumiputra dapat terus hidup dan menjadi orng orang yang maju jaya dalam karear masing masing. Ini lah tujuan KITA semua, labeh labeh lagi dengan adanya Koridor Sccore, yang membawa kemajuan besar kpd kita semua akan jadi kaya raya pada 2030. Dari itu sebelum kita sampai masa 2030, orang orang kita yang berniaga sakurang kurangnya sidak dapat berdiri atas kaki sendiri dan ada modal terjamin untuk menghadapi ladakkan tersebut. Jangan sampaio 2030, ramai orang kita dudok melangus dengan tangan kosong, apa akan jadi, dari itulah semua pihak perlu berganding tangan dan cari jalan agar sidak sidak yang kecil dapat terus hidup dan dapat berjaya sampai 2030. Jangan mati ditengah jalan udahlah. Kamik seteju diatas cadangan pihak UPU di Pej. KM bergerak dan cari jalan penyelsaian. Terimakasih kpd semua.

    ReplyDelete
  12. mun sedc sik ngambik untung, giney nak mayar gaji sidak bos bos? coba pikir?

    ReplyDelete
  13. Ada benar kata kawan di-atas..(giney nak bayo gaji boss).
    Gaji BOSS anak syarikat SEDC,,,General Manager,
    fuyooo!!! beso nya gaji puloh ribu lah sebulan.
    Kuli,,kecik nya gaji..sik makey min wage yg di war-war kan.

    ReplyDelete
  14. Patutlah sidak berniaga dalam Kubah Ria baru merasa galisah sik ada pelangan, walau pun ramai orang datang, datang nak nengok aja ada satu dua singah minum dan borak borak lama saperti Haji Adenan dan kawan kawannya selalu datang, tatapi sik belanja hanya minum teh aja.Sene, nak dapat untung bakei bayar sewa gerai satiap bulan? macam ya jua sidak dikewasan BGS di Gersik, sewa RM 150.- kini naik Rm 15.- jadi RM 165.- dan seterusnya tetapi berapa oleh sidak niaga satiap hari jika dikira pakae bayar gaji sidak tukang basuh pun sik cukup, terpeksa kena keluar wang simpanan pake bayar gaji. Jika toklah caritanya apa akan jadi selepas 1 tahun dan semua wang simpanan dan pinjaman akan kenaayar gaji tetapi pulangan nya sik ada, meroi lah kitak semua tok. Sidak SEDC patut benar tanaya sidaknya berapa jualan sidak satiap hari jangan lihat dari keadaan ramai , orang ramai datang hanya untuk tengok aja. buat lah sessuatu pake sidaknya dapat pendapatan untuk terus bayar sewa.

    ReplyDelete
  15. Sidak SEDC bagus tolong sidak Cina dari carita banyak nak nolong bumiputra, semuanya cakap bula aja. Sidaknya hanya menyelamatkan sidaknya aja, bukan orng lain, apa perlu sidak nak nolong bumi, apa ada untong sidaknya, dengannolong Cina banyak menafaat, ada balasan ada pendapatan luar dan bolih enjoy, dan sik perlu kitak orang dengar yang SEDC nak nolong orang bumi. Kelak apa bila sidak SEDC ada katakan matilah , mayak sidaknya kelak akan diusung oleh sidak Cina, dan bukan Melayu, itlah caritanya. Kelak bari tahu dan sik guna carita banyak. Lihatlah apa bila sidak mana satu mati, baru tahu.?

    ReplyDelete
  16. Jika laulah pihak berkuasa sik buat perubahan, maka sik hairanlah kelak ramai keluar beramai ramai buka gerai ditepi jalan dan jual; apa aaja yang laku, dan sik perlu bayar sewa sik perlu bayar lesen. Habis jual tutup, pulang rumah dan tidur lena sampai pagi esok mulai lagi niagaa dan seterusnya. Ialah kaedah orang Melayu nak hidup mewan tetapi sik cukup wang, kena pinjam Bank dan dan berlagak kaya tetapi hutang keliling pingang. Sampai masuk kedalam kubur baru habis. Hanya dibawa pakei nemu Malaikat dalam kubur bawa kain selimu kain puteh, cahopnya made in China. Malaikat pun terkejut itulah caritanya.

    ReplyDelete
  17. datuk yb madah berdosa orang nganoknya sik nulung kontraktor melayu. projek-projek yang diberik oleh sedc ya diberiknya ngan kompeni ali baba. melayu juak ya.

    ReplyDelete
  18. Komen Pak Talip ada asas nya satu contoh, Gerfai SEDC di Kpg Gersik/Boyan, diberi dengan Sy bernama Marunsang, dan dibina oleh sub kon Cina, sidak SEDC tahu semua tok, tetapi sik berani bunyi, tetapi bila cakap, itu sik bolih ini sik bolih pandee sidaknya tetapi dalam perbuatan nengok aja, saperti tok juga sidak buat extenson Kuchiung water front, betul betul dibelakang Pej. SEDC, semua yang buyat kerja adalah Cina, hanya yang tukang angkat kayu adalah sidak Bidayuh, adakah Sidak Bidayuh itu digelar sebagai Kontraktor Bumiputra mengikut acuan SEDC? Udsah labih 30 tahauan SEDC, berapa ramai Kontraktor Bumi telah ia ujudkan? Adakah? mengapa sik bolih diujudkan sampee bila nak diujudkan? Sampei kiamnat baru diujudkan, demikian lah maana pihak SEDC, yang punya Saudara dengan Cina.

    ReplyDelete
  19. Saya telah lama di Kuching, dan tidak nampak apa dikatakan sidak SEDC membantu kaum bumiputra? Nee orngnya kena bantu di Kuchiung, Sri Aman, Semarahan, Betong, sarikei, Sibu, Mukah, Bintulu, Miri dan Limbang.? Nee orangnya yang dapat bantuan itu. Cakap tidak serupa bikin kata orang, demikian juga lah sidaknya kata itu dan kata ini tetapi apa ada saperti gerai Kubah Ria, pada ucapan YB Datuk Pengurusi dimajlis picah tanah dahulu, sik serupa setelah gerai terbina dan udah orang ramai penyewa masuk dan tanga tangan mendapati semua tidak sama cakap lain buat lain dan jadi lain, itulah sidak SEDC. Ada pertukaran kerajaan disrawak baru sidak SEDC yang ada tok kelak tahu tinggi langit dari bumi, tetapi kinik tok sik tahu sidak nya.Labih 99% kakitangan SEDC adalah pemalas, makan gaji buta kata saorang kawan yang pernah rapat dengan SEDC, Sidak nya semua hendaklah kena bnerhenti kerja yang pelmalas apa guna duduok disia, Saya berdoa agar kali tok election dan tuker sahaja ppamerentah sama saperti berku di P>Pinang Kedah dan Selangor, baru lah padan muka sidaknya. Aku akan sembahyang disemua surau surau di Putra Jaya jika ini benar benar berlku. InsaAllah. Mudah mudhan dikabul oleh Allah.

    ReplyDelete
  20. Permit jualan DBKU untuk gerai BGS berjumlah RM240.00 setahun.Keluasan gerai hanyalah 9' X 16' .
    Bayangkan permit jualan DBKU untuk KFC di Mall yang jauh lebih besar dan luas hanyalah RM25.00 setahun.
    ????????????
    SCR di satok permit jualan DBKU hanyalah RM80.00
    Bayangkan KFC milik Amerika difrancais kepada cina jauh lebih murah.
    Dan SCR milik Singapore di francais kepada cina juga jauh lebih murah.
    Mengapa??????
    Mengapa??????
    Adakah benar SEDC membantu BUMIPUTERA.
    ????????
    ????????
    Datuk Talip zulpilip SI PUKIMAK cuba jawab!
    APa alasan ada wahai Bangsa Vaee pukimak sial.

    ReplyDelete