Forget Politics For Awhile !!!

Loading...

Friday, August 27, 2010

DUN SEMOP - Suara Pemikir ganti Asfia?

by Sebanaku Sarawak

KUCHING: A University Darul Iman lecturer cum  blogger Mohammad Hailmi Sajili  has been enlisted as one of the two potential candidates to replace the Semop assemblyman Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar should the Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) top leadership finally decides to drop the incumbent in the coming state election.

His name appears in one of the two lists of candidates that came out from the Chief Minister’s Office recently.

Mohammad Hailmi Sajili, however, will not surprise at all with this inclusion as he was  approached early this year on the possibility of him to stand in the constituency.

Apparently the bad publicity which Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar had received for the alienation of the state land to a Chinese company in his area has helped to make the final push in putting Mohammad Hailmi Sajili's name into the list.

And to the certain extent, the exposure given by this blog on his wrong doings has caught the attention of the PBB top leadership – causing Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar to come up with  a contingency plan to exit from the scene gracefully.

Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar knows very well that his days as the kingpin are virtually over.
He also knows that many elected representatives are now grinding their axes waiting for the moment to leap at him and kill him as well as his 'right hand man' YB Abdul Karim Rahman Hamzah.

In the past few years, these two guys had causing a lot of problems to many elected representatives – regardless of which party they are from – by giving 'wrong' information to Pehin Sri Abdul Taib Mahmud.

Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar – and to the certain extent his 'right hand man' YB Abdul Karim Rahman Hamzah – has to find ‘creative’ ways to make himself as indispensable to the party or this term would be his last.

However, the lists are actually recommendations made for the attention of Pehin Sri Abdul Taib Mahmud.

It is normal for Pehin Sri Abdul Taib Mahmud to receive lists of recommended candidates from trusted sources before an election.

He would look through the recommended lists and would come up with his own list, which is considered as the final one.

However, in respect of Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar, if he cares to ask around, he should know that his days are numbered.

It seems that he is going to be among the 20 percent of those who are to be dropped in the coming state election - unless he can find ways to make himself indispensable to PBB.

Also read:
* Kampung Bruit bawa kes ke mahkamah rakyat
* NEWS FLASH - Norliah as Temenggong
* Asfia and his grandiose plan (Part 2 of 2)
* Voters in Semop constituency vow not to vote for Asfia in next election
* Asfia dan Norah Membuat 'DAMAGE CONTROL' Untuk Atasi Kekecohan Kes Tanah di Pulau Bruit
* Asfia, Naroden kecewa kerana 'Tan Sri' dan 'Datuk'
* NEWS FLASH - Kampung Bruit residents refute claims by the Mukah Land and Survey Department
* PRESS STATEMENT by Mukah divisional Land and Survey Department on the Bruit issue
* Asfia, Norah and Kampung Bruits residents
* NEWS FLASH - Pulau Bruit folks are determine to go after Asfia's head
* Asfia and his grandiose plan (Part 1 of 2)
* 'KEMUNDURAN ABADI' MILIK PENDUDUK BRUIT JIKA "SI PONDAN" KEKAL
* Asfia - Tegas di Dewan, 'pondan' di kawasan
* AN OPEN LETTER TO THE BARISAN NASIONAL CHAIRMAN

252 comments:

  1. berapa banyak jurnal ISI atau Scopus miak tuk?
    berapa kali dah bentang kertas kerja ke luar negera?
    berapa igek geran FRGS yang diketuainya?
    Asas untuk menilai KPI pensyarah sebelum jadi YB.

    ReplyDelete
  2. Asal jak sipemikir tok jujur dan disenangi oleh rakyat dan mereka yang disekelilingnya dah kira ok. Yang penting keupayaannya merancang dan kebijaksanaannya dalam perlaksanaan sesuatu perancangan. Saya sokong!!! Ermmmm 1 dah undi..

    ReplyDelete
  3. Persoalan pertama, adakah beliau merupakan ahli PBB? kalau ya, kemungkinan ada potensi untuk dijadikan calon BN...kalau tidak, jadi pembangkang...renung2kan lah.

    ReplyDelete
  4. Dia adalah anak jati N36 Semop yang utamanya. Bukan orang luar yang hanya datang masa nak pilihanraya. sebagai anak tempatan beliau lebih faham akan masalah tempatan.

    ReplyDelete
  5. MHS...ya memang beliau sememangnya layak, tak perlu la ISI, scorpus ke apa ker. Ini nak jadi wakil rakyat bukan nak jd professor...

    ReplyDelete
  6. Congratulation prof...all the best & teruskan perjuangan...moga semuanya mendapat restu dari Nya...amin

    ReplyDelete
  7. Dah ku nanyak nembiak tok dolok,1)soalan pertama aku:mok ko diam di Pulo Bruit?jwapnya,pat ndak kah,ngenang dak anak bini ku dolok,sik hal jak,raya jak ku ngabas ke sia.2)soalan kedua aku:tauk ko camni nak nyatur duit peruntukkan geran ADUN key ko sia lak?jwapnya ngan aku:sik hal jak,ku nak membangun pulo bruit ajak,lu sambung ku gik,lak sidak kampung semop molah blog pemikir wak pas ko stand sia lak.3)soalan ke3 aku:camni ko nyatur masalah kampung d sia lak?jwapnya ngan aku,tunggu lok,ku ngabis kajian atas kertas tuk dolok,(kan la ku pensyarah)...dah ia malas ku nak kakar ngan nya gik,paloi sama mcam nya sungguhpun skolah tinggi dan befikiran dengan niat cuma nak menjatuhkan seseorang atas dendam peribadi,bukan untuk memperjuangkan nasib penduduk pulo,sik ikhlas nembiak tuk....kenal ku peribadinya,dapat di baca....

    ReplyDelete
  8. hahaha Adilah Hj Joni bersuara lagi. Balaci Asfia yang berada di sarikei. Semua penyokong tegar Asfia ni berada luar dari N36. Orang kuat keliling Asfia juga banyak dari Sarikei, Mukah, Daro, dan Matu.. juga LUar dari n36...sebab tulah semua mereka termasuk Asfia tak reti mentadabir dan membiarkan n36 terus terkebelakang.

    ReplyDelete
  9. Kami warga Pulau Bruit dan N36 memerlukan Anak Jati... asas perjuangan Suara Pemikir. Anak jati, orang luar sila keluar dan beredar secara terhormat atau anda dimalukan dalam pilihanraya akan datang.

    ReplyDelete
  10. 10.10AM segala pertanyaan u duku tu akan terjawab nanti, silalah beri pendapat lebih baik jika ingin muncul kembali

    ReplyDelete
  11. kepada MHS, Kalau betul nama anda dicalonkan untuk menggantikan Asfia, lakukan yang terbaik, perbetulkan segala kesilapan dan salah laku YB yang lama. Jadikan resmi padi sebagai pegangan hidup, Insya-Allah semuanya akan diberkati. Perjuangan anda masih lagi belum bermula sepenuhnya, lakukan setiap tugasan yang diamanahkan dengan penuh tawaduk dan ikhlas..
    salam kejayaan daripada juragan-kritis

    ReplyDelete
  12. kita sik mauk..pensyarah lemah, ph.d pun sik ada untuk jadi YB,
    kinek di universiti penyelidikan di malaysia
    mun sik ada phd cuma layak jadi tutor ajak

    mun di universiti nyamuk ada master terus dilantik jadi pensyarah...kualitinya sik sama.

    ReplyDelete
  13. A ha kan ayat itu kenana kepada barak obama, kena pada najib tun razak kenana kepada semua menteri besar dan hampir semua pemimpin negara di dunia. kebanyakan mereka tak ada PhD. hehehe

    ReplyDelete
  14. Saya yakin Polis khas telah meninjau latar belakang Pemikir. kerana itu prosedur wajib yang dilakukan kepada semua bakal calon. Apatah lagi sekarang memerlukan seorang yang bersih dan tidak boleh dipatahkan oleh pihak lawan sudah pasti semua itu telah dilakukan sebelum cadangan dilakukan. Yang jelas penamaan Pemikir telah meruntuhkan satu prinsip yang tidak disukai rakyat iaitu calon yang kaya raya. kerana setahu saya Pemikir bukanlah seorang yang kaya raya yang selalunya menimbulkan kebencian rakyat sebagaimana Asfia.

    ReplyDelete
  15. Tetapi tidak mustahil mereka yang hanya ada master lebih baik dari yang ada PhD. Kalau kerja di universiti tahulah. ada pegawai sains lagi hebat dari pensyarah. semua perlu di lihat dari banyak sudut.

    ReplyDelete
  16. Inilah yang kami rakyat N36 Semop inginkan. kepimpinan dari anak jati sememangnya diperlukan sejak dulu lagi. Semoga MHS menjadi Wakil Rakyat untuk N36 Semop. Kepakaran anda diperlukan diN36 Semop memandangkan N36 manjadi Pusat Agropolitan SCORE. Semoga berjaya.

    ReplyDelete
  17. Kami sebagai Suara Rakyat..di DUN N36..dengan ini berikrar akan tetap menyokong Barisan Nasional..jika Pemimpin Anak Jati..MHS ..di calonkan pada pilihanraya ini...Syabas Anak Jati...Kami akan berdiri seteguh-teguhnya seiring dengan mu wahai anak muda...Berjuanglah..Demi Titisan darah..serta tangisan..orang-orang tua kita yang selama ini merintih mahukan perubahan....Peganglah Panji-Panji Allah..Insyallah kita semua akan mendapat berkah dari nya....Salam dari Pipit Sarawak....

    ReplyDelete
  18. untuk makluman ia cerita dari mulut Abdillah yang ku dengar,yang aku faham Abdillah dah kenak gam dalam internet,nya dah kenak 'lawat' oleh pihak berkuasa,lamak dahnya xde memberi komen dalam internet

    ReplyDelete
  19. Andainya Orang luar lagi menjadi calon di n36. kita kumpul tenaga dan kuasa yang ada kita simpul gelombang tsunami untuk BN di sana. biar mereka disabu dan digulung ombak tsunami hingga terbuang ke tengah lautan antarabangsa yang tiada siapa lagi menjadi pembela selain dihalang oleh setiap negeri disekelilingnya. Syabas MHS. Teruskan. orang tua kampung semua dah tahu cuma mengharapkan MHS jangan memakai pembangkang sebagai platform.

    ReplyDelete
  20. ADA JUGA SUARA SUMBANG ALA2 MENENTANG DLM NI, DULU BARU DITAWARKAN MEREKA DAH MEMBANGKANG HABIS HABISAN IDEA MEREKA, LA NI DENGAR DAH DLM LIST CM PUN MASIH NAK MENIDAKAN ANAK JATI NI. INILAH MEREKA2 YG TAK BOLEH MENERIMA KENYATAAN N36 MEMANG PERLU PERUBAHAN PEMIMPIN. JEMPUT KEMBALI BERFORUM KE FB N36 OK.

    ReplyDelete
  21. itu bukan satu yang pelik setelah bengkel yang dianjurkan oleh Janggut di bintangor. mereka ini diupah untuk bertindak menyerang Pemikir (MHS) di blog beliau http://www.suarapemikir.blogspot.com dan juga di mana mana ada berita berkaitan MHS.

    Namun masa ini MHS mengarahkan kami semua berdiam diri, dan bersedia untuk muncul pada waktu yang sesuai terutama setelah DUN bubar.

    ReplyDelete
  22. Lan.. Aku setuju ngan kau lan... Sik kan Si epmikir tok dipilih main ambik sebarangan jak. mesti ada inteligen dolok molah kajian... Macamlah pilihan ya sik ada asas.. Kita cuma ada satu undi seorang..jagn nak bising2..

    ReplyDelete
  23. Anak Jati pulau Beruit bersuara:

    salam semua,..pada pendapat saya,tidak salah MHS menjadi WR di N36 semop..beliau berkelayakkan,malah beliau seorang yg berpendidikan tinggi..sejajar dengan seranan kerajaan untuk meletakan calon muda dan tahu selok belok tempat yang ditempatkan (N36),.jadi usah pertikaikan seandainya MHS calon untuk N36 pada pilihanraya negeri yg akan datang...saya sokong anak jati menjadi wakil rakyat di N36 semop..ini terpulang kepada keputusan CM kita,kita kena terima seandainya MHS adalah calon N36 yg sah nanti insyaAllah.

    ReplyDelete
  24. Anonymous said...
    Dah ku nanyak nembiak tok dolok,1)soalan pertama aku:mok ko diam di Pulo Bruit?jwapnya,pat ndak kah,ngenang dak anak bini ku dolok,sik hal jak,raya jak ku ngabas ke sia.2)soalan kedua aku:tauk ko camni nak nyatur duit peruntukkan geran ADUN key ko sia lak?jwapnya ngan aku:sik hal jak,ku nak membangun pulo bruit ajak,lu sambung ku gik,lak sidak kampung semop molah blog pemikir wak pas ko stand sia lak.3)soalan ke3 aku:camni ko nyatur masalah kampung d sia lak?jwapnya ngan aku,tunggu lok,ku ngabis kajian atas kertas tuk dolok,(kan la ku pensyarah)...dah ia malas ku nak kakar ngan nya gik,paloi sama mcam nya sungguhpun skolah tinggi dan befikiran dengan niat cuma nak menjatuhkan seseorang atas dendam peribadi,bukan untuk memperjuangkan nasib penduduk pulo,sik ikhlas nembiak tuk....kenal ku peribadinya,dapat di baca....

    BIAR AKU GUNA HURUF BESAR UNTUK ULAS PENDAPAT DIATAS TTG SI PEMIKIR...

    KALAU YA PUN SI PEMIKIR NIE KURANG PENGALAMAN JANGAN PULA KITA NAK KATA DIA NIE TAK IKHLAS. SEPATUTNYA KALAU KITA BETUL2 BERPENGALAMAN DAN HEBAT BERPOLITIK DIDIKLAH DIA DENGAN CARA BAIK. BUKANYA NAK JATUHKAN SEORANG DGN CARA MACAM NIE. DAHLAH GUNA NAMA "ANONYMOuS". AKU NAK TANYA JUGA BAGAIMANA KAMU BEGITU PASTI ORG INI TAK IKHLAS. KALAU HANYA MELALUI SOAL-SELIDIK ANDA DGN TIGA SOALAN MACAM TUE BOLEH TAHU KEIHKLASAN SESEORANG. TERNYATA ANDA MEMANG HEBAT. KALAU MENGIKUT SOAL SELIDIK MACAM NIE SAYAPUN BOLEH BUAT KESIMPULAN MUDAH BAHAWA SEMUA YB KAT MALAYSIA NIE TAK IKHLAS KALAU MENGIKUT SOAL-SELIDIK SAUDARA INI. BAIK SAUDARA TANYA SOALAN TUE BALIK PADA DIRI SAUDARA ADAKAH SAUDARA DAPAT MENJAWABNYA. KALAU BOLEH SIARKAN JAWAPAN SAUDARA DI SINI SUPAYA KAMI JUGA DAPAT MENILAI KEIHKLASAN SAUDARA...OK SELAMAT BERPUASA.

    ReplyDelete
  25. dia tu tok nujum, boleh tahu orang ikhlas ke tak... baik ko tanya no ekor kat dia mesti dia tahu. hehehe

    ReplyDelete
  26. saya sokong apa yang disuarakan oleh Odeen, bagi peluang pada MHS untuk kotakan apa yang dijanjikan. Tidak perlu bergaduh dan bersengketa sesama kita, biar MHS lakukan apa yang dirasakan perlu untuk memperbaiki kehidupan warga pulau bruit dan sekitarnya. Sentiasa adakan retreat pembangunan dan permasalahan yang dihadapi oleh warga pulau bruit (setiap bulan lagi bagus). Insya-Allah tiada apa yang mustahil didunia yang serba moden ini sekarang. Dari sekecil-kecil maklumat sehinggalah yang sebesar2 maklumat boleh disebar @ diperolehi melalui internet. Apa yang saya ingin tekankan disini bagi peluang pada MHS untuk membantu dan menolong warga pulau bruit..ikhlas juragan 007

    ReplyDelete
  27. Odeen... yang berkata tu orang kuat Asfia di ck. takut hilang kuasa selepas Pemikir ambik alih. kalau aku mesti aku tukar dia ni, mengepalai organisasi islam tetapi selalu layang seluar pendek. buat malu je..

    ReplyDelete
  28. Jika MHS menjadi calon untuk N 36 Semop pada PRN akan datang, bermakna satu pembaharuan yang sangat besar untuk P 207 Tg Manis. Gandingan yang sangat mantap untuk Parlimen dan Negeri. Parlimen adanya Datuk Norah-Orang baru, muda dan berpengalaman. N 36 semop orang baru, muda dan berkebolehan, N 35 Belawai orang baru, sederhana dan berpengetahuan.

    ReplyDelete
  29. Bila muka baru diketengahkan ada juak sora sumbang sik maok? Sapalah kitak orang maok di SEMOP? kroni dirikpun ajak ka?. Nasib bait CM belom pencen awal, mun sik dah rami gengsta politik ngendeng postya. Alu kenak jual agik kali Sarawak. Dahla dolok dijual Brooke kepada British tok jual ngan sapa gik ka kali?

    Dalam politik pun ada penyangak dan penyamunnya. Bila muka baru diwartakan janji lambangnya Dacing atau keris kita sokonglah sebagai menyambung perjuangan nenek moyang kita dolok jangan nak ekot parti bulan bintang or mata satu ya. Sik ngembak siney sidak ya bah. masih juak macam ya sik ada perubahan. Kelantan ya nang sik tauklaa kinek tok tempat jual barang tiruan jak kedak pucuk pemimpin sidak nang tiruan yang sik asli. Tanggar parti mata sigek background gadong ya. Gago nak ngaco negeri orang Hospital tempat dirikpun gik Rebuk!!Mun SIHAT dihantar ke Kelantan nun memang katupla Hospital di Kelantan nun.

    Tanggar kitak jak Selangor ngan Penang ya sik lamak di pinang Lee Senior President Singa. Habisla hak bumiputera tinggal la kitak kedak orang bangla bertanahair tapi sik ada hak.

    Pikirla! otak diberi jangan dipakey utk ngamok dan nganok. Pikirla untuk masa hadapan semua termasuk anak cucu kitak kelak!!!

    Sik ada sidak sinun peduli ngan kebajikan orang Sarawak? Sidak gago mok embak kroni sidak dari sinun turun ke Sarawak. Habis la Sarawak jadi Salah Awak kelak baru nyesal?

    So tahniah MHS mun kitak jadi ADUN SEMOP or sapa-sapa jakla dibawah logo Dacing ya kita terimala tanpa apa apa bantahan sebab itu untuk kemajuan dan pembangunan. Mun Cikgu dapat jadi Wakil Rakyat sikkanla Pensyarah sik dapat? Mun polis dapat jadi wakil rakyat sikkanla bomba sik dapat? Semuanya janji niat dan pembangunan yang akan dibayangkan dan arus pembangunan.

    ReplyDelete
  30. teruskan usaha anda MHS,jadilah seorang pembela anak bangsa,jangan biarkan tanah tumpah darah kita di ambil orang.orang luar duduk di luar biar orang dalam buat keja orang dalam.

    ReplyDelete
  31. Sebagai orang yang menegenali MHS saya rasa BN memerlukan beliau untuk mematahkan serangan PKR yang semakin menggila sekarang.

    ReplyDelete
  32. ala-alang cari pensyarah universiti..carilah pensyarah yg ada phd. macam dr maximus ongkili bekas penyarah upm, dr yusuf mohd noor, dr ting chew peh dari ukm, dr koh soo koon dari usm....baru ada ummmphh

    memanglah obama dan osama laden x ada phd. mun setakat pensyarah biasa jak...berlambak2 kat universiti kecik2 di malaysia...

    mufti perlis lagi ada phd...generasi muda katakan...

    ReplyDelete
  33. Tapi mereka semua tu tak cukup rencah pak. Kalau semua pensyarah yang ada PhD tu layak, berminat dan sesuai tak adalah yang ada degree ni berpeluang jadi YB. Fikiran asyik nak melawan tetapi sempit macam katak bawah tempurung.

    Kalau nak PhD semua. buanglah semua ahli politik yang ada sekarang. hehee...sanggup ke yang PhD holder tu...Tahu ke berpolitik semua PhD holder tu...awat tak cakap Professor je yang layak

    ReplyDelete
  34. Politik adalah sesuatu yang memungkinkan. Ia sama seperti bisnes sesiapa sahaja boleh menyertainya yang penting dia bijak berpolitk untuk kepentingan bangsa. Seperti mana seseorang ahli perniagaan meskipun hanya sekolah Darjah 6 pun boleh berjaya begitulah juga ahli politk tidak semestinya berpelajaran tinggi, yang penting bijak, dihormati, ikhlas, dan paling utama tahu keperluan generasi muda. Ini kerana pemimpin hari ini adalah untuk generasi hari esok.

    ReplyDelete
  35. Kitak orang cakap ajak banyak...tengok dirik sendirik lah kitak orang,, bagus ktk jak stand..dah pandei gilak bunyi.. selalunya orang bising-bising ya KOSONG..paling-paling pun tauk sedikit ajak, satu apapun sik ada..menar ndak. Politik is Power. Power is MONEY!!!!!!

    ReplyDelete
  36. Baguslah MHS ganti Asfia.. sijanggut ya dah sik congang lagik,,sik dapat dipakei lagik.. dah over daripada pencen dah ya.... sik guna

    ReplyDelete
  37. Politik is Power..$$$$ is Powerful..!! so be careful!! Dah tauk gilak orang pulau sia ya.. RM1000.00..sigik undi pasti undi orang ya (anybody who can offer that amount or more) sure2 menang ..haa..haa...

    So, from what I heard, Geng "Anak Pelaut Jati" will be using that tactic ..$$$$$ is Powerful!!

    ReplyDelete
  38. Baam..jadi pemerhati.. hati bebas..!!

    Baguslah tu..nampaknya dah ada 3 calon yang dah diwar-warkan..DSA (BN)..MHS (??).. Anak Pelaut Jati (??).. + (??)..ada seorang..!!??. Jadi Tok Uban tengah Bercatur2 sekarang..nak kekakan.. atau nak offer kepada siapa..??

    Ada lawan cam tu lah bagus..ada juga $$$$ free untuk orang kpg. Mun sik ada lawan "mitai" pun sik ada..!!

    Dapat $$$$ LIMA tahun sekali pun ok juga daripada KO terus..kalau menang tanpa bertanding. Ada betul ka ..manca..

    ReplyDelete
  39. Laa baam ni tertinggal bas rupanya. boleh tanya MHS wakil siapa... bacalah dulu artikel di atas. harap bagi salam dulu masuk ye baam...

    ReplyDelete
  40. Kalau betul mereka bermain duit kali ini, SPRM telah bersedia. Politik wang tak boleh lagi dibiarkan sama ada penerima atau penajanya.

    ReplyDelete
  41. SPRM lambat cerita....

    ReplyDelete
  42. Ambik je duit tu... pastu pangkah MHS. undikan rahsia. yang peliknya. kalau anak jati pelaut (nelayan) p bruit mana boleh dapat duit sebanyak tu ye...

    ReplyDelete
  43. Aku takut tengah kira kertas undi seluruh Sarawak blackout..ingat peristiwa yang sudah

    ReplyDelete
  44. Lan..lan..belum pasti lagi lan..yang boss kamu orang itu (MHS) jadi calon BN..Kerja bloggers memanglah,,menada-adakan cerita.Tak kan Tok Uban nak beritahu dia dulu daripada rakan dalam kabinet.Pasal $$$, setuju sesangatlah..tak $$ tak usah undi..ada $$..ada undi.Mana boleh dapat free dunia sekarang ini.SPRM tolak tepilah..! $$ 'sagu hati'..'bantuan peribadi'..'derma ikhlas' SPRM nak buat apa..depa bijak ..kita lagi.genius..!!

    ReplyDelete
  45. nampak sangat fikiran kampung, dulu boleh lah sebab ak ada orang pergi lapor. kalau ada laporan seperti yang berlaku di semenanjung, hanya belanja makan kenduri kat rumah secara ramai ramai pun sangkut... nik aziz nak g mekah kerana derma ikhlas pun sangkut.... nampak sangat biasa dah buat rasuah dengan nama derma ikhlas dan sebagainya.. hehehhe buatlah lagi...

    ReplyDelete
  46. ....bijak, bijak...semua kita tok bijak...!!! Bijak apa belum pastilah, tetapi kita tetap bijak...masing-masing ada kebijaksanaan/kesinian!! Ada yang bijak bercakap, bijak menipis, bijak berloyar, bijak memutar belit, bijak kelentong...dll. Yang pasti BIJAK. Bagi yang bijak bercakap, dia pasti kurang bijak menepis, yang bijak memutar belit, dia pasti kurang bijak memberi maklumat/fakta yang sahih...lebih kurang macam ya juaklah yang berMASTER atau yang berPHD tok......sik sidak yang pandey benar hal nak mengurus rakyat mun MASTER / PHD sidak ya sik berkaitan dengan pembangunan kemanusian. Macam orang yang nak di sanjung2 oHme88 dan yg lain2....SI PEMIKIR...kenak nak gelarnya PROF???? Sik semua yang menjadi pensyarah di Universiti ya PROFESSOR...bukan nya macam lantikan sidak KK di Kpg. Penipah, Tekajong, Bruit, Betanak dll..... Iboh jak nak ngangkat tinggi gilak si PEMIKIR ya...mun nya benar-benarlah nak membangunan kampung sebelah pulau tok...cuba nya beri sikit panduan kepada kita, macam ni nak mengurang atau mun boleh, menghapuskan "SUN-SUN EMANG" di padang-padang bola sepak dalam kampung kita tok dolok...ada juak pakey kita orang main bol....hihihi KAU PIKIRLAH, WAHAI SI PEMIKIR...KONONNYA TEK!!!

    ReplyDelete
  47. sesangat setuju (8.56am)ya..!! Kamek sik nak mintak lain kali tok.. 1 undi RM1000.00 + tambang-menambang kamek juak mesti free. Tak kan lah dia orang nak jadi wr/yb nak gelaran itu mudah atau free ajak..kan? Jadi sedia ajak $$$ banyak2 kali tok..NO $$$$$...NO UNDI..simple !!

    ReplyDelete
  48. Balaci upahan Asfia dah masuk. Silakan.

    ReplyDelete
  49. Sik eboh gagau soal nak ganti YB Asfia dri kewasan N-36, biarlah keputusan dibuat oleh Pehin seri temenggong sendiri. Tidak kisah siapa orang tempatan, jika Pehin seri Temenggong masih suka kpd YB Asfia, Asfialah akan teus jadi calon di N-36. Cadangan cadagan yang diutrakan oleh semua baru baru ini hanya perasaan diri sendiri. Sama sama lah kita tunggu masanya pengumuman Pehin seri Temenggong nanti.

    ReplyDelete
  50. Kalau orang bagi 5 juta utk lawan Asfia aku pasti lawan tapi kalau org beri ciput je buat apa baik akau kerja jadi pensyarah je...Itulah susah kalau kita tak ada duit kita terpaksa mengharap bantuan orang lain atau bergantung pada orang lain. Tapi kalau kita ada duit kita tak perlu itu semua demi bangsa. Namun kalau kita ikhlas kita tak payah benda tue semua kerana tak akan bawa ke mati..

    ReplyDelete
  51. Jadi pensyarah tak semesti tak boleh tolong orang mhs. idea mhs lah yang telah merubah semua apa yang ada di n36 sekarang.

    ReplyDelete
  52. bodoh,..bangang,..paloi..dungu semua belaci-belaci asfia...kepada semua penentang MHS..guna otak utk berfikir bukan ckp tk serupa bikin..kerana perasaan cemburu yg menebal dlm hati ko org semualah membuat ko org tk senang tgk MHS jd wakil rakyat...memang bodoh ko org yg menentang MHS,.bagus mati dlm perut drpd hidup menyusahkan org lain poooorrraaahhhhhh macha!!!!!

    ReplyDelete
  53. MHS lah yang mencetuskan perubahan minda warga P bruit. Dan tengoklah apa kesannya. jalan, pprt, bantuan itu dan ini rumah walit, projek air bersih dan sebaginya....

    kalau tak mahu berterima kasih sekalipun pada mhs usahlah menghina beliau.

    ReplyDelete
  54. Betul tu... sebelum ini tiada siapa yang berani bersuara. semuanya tunduk dan takut akan kesan kepada kerjaya masing masing. sekarang kita dah tahu bahawa tindakan menyuarakan hak adalah sah disisi undang undang

    ReplyDelete
  55. Syabas Anak Jati..teruskan perjuangan mu, jangan dihirau..tomahan serta cacian...Niat mu ikhlas untuk berjuang demi Allah. Teruskan sahaja..banyakkan berdoa..sebab doa adalah senjata orang-orang mukmin.

    ReplyDelete
  56. Porah....gan bey ulo ulap siMHS idun mibik/mencetus perubahan wak ubak melo .....parau idun kenah bak pubak hal sidun dengah lo bauo...idunlah tang malaya inan....parau idun kenah menak tat telo ieh baoo atang!! kenah idun cuma menak saloi dengah lo gu idun mak...lo Penipah...tang kik..parau idun kenah...akah idun kenah atang, titak ulo siau.....

    ReplyDelete
  57. Tak duli siapa..ada offer RM1000.00 satu undi pasti undi punya..ada lagi yang lebih tinggi daripada itu..yang itu pasti menang..!! Sedia ajak sidak2 nok rasa2 nak jadi wr/yb ya.. Asfia ka tak ada RM1000.00 satu undi tak usah tunjuk muka kat kpg. sebelah PB..balik bintulu ajak. Anak tempatan ka sama sahaja..RM1000.00 paling rendah 1 undi kali ini..senang kitak orang nak kira budget awal2..!! RM1000.00 ASTU UNDI..!!

    ReplyDelete
  58. hehehe... nak masuk penjara ke... mintak la. sah buta undang undang. maklumlah orang pualu, tak sekolah...

    ReplyDelete
  59. Selama ini asal korang tak mintak rm1000 tu, kenapa sekarang baru nak bersuara. Selepas MHS menentang Asfia. heheee fikir fikir kan..

    ReplyDelete
  60. Semua baru nak melalak... kalau MHS tak start semu kecut telur. hehee pas ya cakap besar..

    ReplyDelete
  61. Haahaha..SUNGUH MERIAH...SELAMAT HAR RAYA..

    ReplyDelete
  62. Selamat Hari Raya AidilFitri.. Angpau mari..
    Sepuluh Jari Menari2..minta RM Raya tak mari2.
    Ini kali 1 undi kena kasi RM1000.00 baru ada undi.

    ReplyDelete
  63. apa susah dengar pkr (kipli) budak kuno penipah jadi calon..Adik beradik pengusaha boat laju betanak dah confirm masuk..MHS atas angin lagi..
    Asfia 20% ajak pasti..Johan orang kaya bruit pun mungkin ikut sama, Anak Pelaut jati pun akan memcuba nasib..manuk WHD belum tahu siapa lagi..
    Meriahlah PB kali ini..!!

    Baguslah siapa "offer" paling tinggi adalah undi tak ada..$$$$ SORI lah..kencing lagi kena bayar..mana boleh nak jadi wr/yb nak free ajak.

    1 undi..minimum..RM1000.00 kali ini...!! sedia ajak budget bakal2 wr/yb..kali tok..!!

    ReplyDelete
  64. Meriah meriah... tapi raya lepas aku asyik dengan nama MHS paling glamour...Bersama nama Norlia yang bakal ditolak kerana dikatakan meneruskan agenda tersembunyi Asfia

    ReplyDelete
  65. ????? apakah dasar komen komen tersebut???? adakah di atas sesuatu fakta fakta atau cuma analisa sesaorang yang ingin menjadi calon??? Anak tempatan??? Hmmmm ....berapa lama kah MHS sudah tidak balik kampung???? Adakah belaiu memperjuangkan nasib penduduk2 pulau semasa belaiu lama bermastautin di Semenanjung???? Kalau ada, syabas MHS.... kalau tidak...apakah perjuangan yang di heboh hebohkan pengikut pengikut beliau????

    ReplyDelete
  66. Salam semua orang luar PBruit...jangan nak merendahkan kami penghuni PB...jangan nak madah MHS raya aje balitlah...tulah...si DSMAA ya mcam nie...dah 15 tahun jadi wakil N36..apa kemujuan berinya..tedua Adilah Hj.Joni dan Odeen..memang kelakar..tau endah tedua masalah orang di PB..ngak tau tedua ya...suka bodek DSMAA aje...mun DSMAA sik jadi ADUN N36..tedua ya..jadi apa..kering karong tedua...jangan nak nanyak asalusul orang...DSMAA orang dari PB kah?...DSMAA jangan nak ngabas waktu raya...ngabas di PB sik ada...semadi nya ngan YB Datuk MP..mun sik ..sik ada orang nak peduli nya..apa nak tau tedua ya...intu aje sarikei tuk..mun DSMAA masih jadi dipilih Pehin Sri...you akan nangar nie rupa PEOPLE POWER DI PULAU...ASFIA AKAN MENYEMBAH BUMI...jangan memperkecil-kecilkan jiwa jati orang peribumi PB..Adilah dan Odeen...pegi tedua kelak waktu nak kempen..u nak nangar..taik manok atas pala tedua ya....ANAK JATI PB TOK...

    ReplyDelete
  67. Kenapa tak tanya Asfia yang ditugaskan d n36 berapa kali dia balik.??? dah tent orang kerja tempat lain, memang lah tak boleh balik selalu, yang kerja untuk n36 tu berapa kali balik.. hahaa

    ReplyDelete
  68. Syabas...para pejuang Anak Jati Pulau Bruit,..teguhkan lagi Barisan Pejuang ..ke pelusuk..rumah panjang di DUN N36...dengar khabar dari Apai Ben..dan Group Penasu .hampir 90 peratus anak buahnya menyokong kehadiran MHS pada kali ini. Syabas semua...satu kejutan besar akan berlaku...dalam masa terdekat ini....Syabas sekali lagi..

    ReplyDelete
  69. SAY WHAT YOU HEAR..HEAR WHAT YOU SAY..!! BOLEH FAHAM KALI..SIMPLE BROKEN CAKAP MAT SALLEH..!!

    KEMPEN..JANGAN TAK KEMPEN.. 1 UNDI RM5000.00..!!
    MUDAH,SENANG DAN MURAH..!!

    NO FREE-FREE BUSINESS..!! NAK KENCING LAGI KENA BAYAK..APA LAGI NAK AMBIK NAMA WR/YB..HHHAAA..!!

    ReplyDelete
  70. Setuju sangat....

    Siapa bagi RM5000.00 satu undi pasti menang..!!

    ReplyDelete
  71. Belum apa-apa lagi MHS dah berjaya memberi bakal-bakal pengundinya lebih daripada 30 Juta dalam masa terdekat ni...maknanya MHS dah BERJAYA memberi lebih dari RM 5,000 seorang kepada seluruh penduduk Pulau Bruit , tu belum pilihanraya di umumkan lagi tu...SYABAS MHS...yang balance RM 1..tu..kita bagi masa pilihanraya..lah nanti..hee...heee...Lu Fikirlah sendiri..Anonymous Sept.21,2010 3:03 PM

    ReplyDelete
  72. Apalah nilai 1j ka..2jka..3j ka.. atau 1b..ka..!! kalau penduduk yang merasanya..ini tidak SATU (1) orang sahaja yang merasa apa gunanya..!!

    Jadi BN ka..PKR ka.. BEBAS ka.. SEDIA AJAK BUDGET UNTUK 'DIAGIHKAN' kepada pengundi2 di PB kali tok.! Pama juak walaupun 4-5 tahun sekali 'merasa'

    RM1000.00 - RM5000.00 SATI(1) undi di PB kali ini.!!

    ReplyDelete
  73. Sekarang orang seperti hj bedi hj kimli, akil sabre, hj sapi(sepi), jelia (blum dftar ngundi lai), salleh rabie(tukang cuci burit), upei(angan2 nak jadi ketua kpg/jkkkk/mun diberi $ lebih sikit dah lain ceritanya tok.. siapa sik tauk) ..dah sibuk mengatur 'list' penerina enjin sangkut, pukat, saloi, peti nok nak diberi edengar2nya lah..!!

    Cuba tuan blok keluarkan isu tok..pasti hangat..!!

    ReplyDelete
  74. hentam ajak makan duit rakyat masa berkuasa dah tak ada kuasa mana ada peluang lagi nak cari kaya.

    ReplyDelete
  75. Asfia akan mati tercekik tulang ikan pirang di pb kali tok..!!

    ReplyDelete
  76. Sebanaku..ada tak saudara mendengar isu hangat sekarang ini di PB.. "agihan PPRT. ENGIN SANGKUT, BOT, PUKAT, PETI SEJUK..SUKAT-MENYUKAT TANAH ADAT..!!??

    KORONI DSA dah siap sedia dengan "list' mereka sendiri.. Tolong "highlight'kan supaya koroni DSA tidak merampas hak penerima sebenar..!!

    AWASI : Kpg. Tekajong - hj. suib & jkkk pbbnya
    Kpg. Penipah - hj. bedihi & jkkk kpg
    Penjawat awam - Pjbt. Daerah Daro

    ReplyDelete
  77. Mana semua bijak pandai kpg2 pb itu..??

    Makan taie orang sik bersekolah ajak..hhaa??

    ReplyDelete
  78. tak habis2 kroni asfia,

    ReplyDelete
  79. okt.4. 10.51am = DSA & Norah pasti akan menerima padahnya sekiranya hanya mendengar cakap2 HJ.Suib / JKK PBB @ HJ. Bedihi/hj Sapi(sepi) tanpa usul priksa..kerana mereka adalah pemusnah perpaduan penduduk (khasnya 2 kpg berkenaan)

    ReplyDelete
  80. orang luar kenal DSA n MHSOctober 7, 2010 at 12:45 AM

    mei boh bak senawan melo...WR DUN N36 skrg...akah kenah akat apah du...waq wang kalah awer menak dun...sukuk du igik mulik kg...kuburkan...
    MHS : mo eh bak lulik to kg inan..padak mak jipo...akah mo mei nyadin calon...berasah mo buyak supah to PB inan...mo debei pun tao..to pulau melo inan pama deres menyupah...tp akah mo nyadin calon...dao agik...sejuk jimit perut to PB inan...good luck...trus mak prjuangan mo..

    ReplyDelete
  81. sai sokong MHS eh .. nuan kah idun pernah menak survey tang kpg2 jeno tenawan suka idun nyadin calon .. tenawan PB batah mei tao dun . tao wang FB nuan lah pubak mei tu sengaan .. menyupah WR igam kasar wang berinteraksi dengah kwn2 FB .. tenawan sieh bak nyadin wakil .. betijo aluk mak .. telo to kpg u agik idak bak naan .. akah bak berjuang ada cara kik .. mei boh bak menusah telo laus .. tao ko suasah dudeng udip to Kpg Penyipah inan .. lebuk2 idak nyadin isu mo .. wak lebuk eh u .. mei boh bak menyalak kerajaan atau WR .. lebih ngan usaha igam telo debei pinyang udip .. kubah gaya to kik .. mei gak dao laus lebuk tp berusaha bak mengubah keadaan lebok idun jimit jekali ... nak me3nyalak lo mkerjah w2ang parti,nak menyalak rakyat wak menyokong Dato Asfia .. suka ati japah2lah sai bak senokong .. akah mo nyadin calon pun mungkin nuan gak to parti PBB menyokong mo .. mo idak ahli kluaraga tang kpg mo debei atang mei ... nak ulik merasa mo kenah nyadin calon mo mana asang mak pubak to kik jaat,mei dao,legit dudeng to kik .. manusia jenis no mo eh .. skolah mo regau tp moral mo kurang ..

    ReplyDelete
  82. Wahai tuan hj keri yang sangat dihormati..!!

    Ko eh mei gak menyukung sai2..DSA ke? / MHS ke?
    Ko eh mei gak selalu maca blog eh..udah lakey, mei rapa pelik wak seh..!!

    Tapi pasal mo pubak MHS..suka menyupah / pubak meitu sengan ke..rasa2 ko..dao mo pebak cermin matah. Wak selalu pubak meitu segan / menyupah idu mei idu debei..semua idu kerjah lo kik wak 'belawan' uang fb / blog masam eh.. sama ada idu lo geng MHS atau DSA..samah julik ma' lidu idu. Ko rasa mei lidu keban pubak japah2..pasal wak tulis nuan sumap-menyupah idu..Atang mei..!!??

    Adak telo nuan kelebihan..sai2 pun pasti pebak kelibihan idu (asa mak dengan niat dao lah). Ko rasa sidu gak MHS idu. Idu idak kaitan keluarga dah pasti lah idu pebak kelebihan idu(ko tao mungkin mei semuah lo jipo-janak idu menyokong idu) pun mungkin nuan gak lao jipo-janak idu malu yang lo tuak idu.Ko nuan menuyeng tuak idu jiak tang tenawan..!Ko tao atang tang tuak idu. Tuak idu pun mei rapa suka Ujil eh..bak 'stand' ubak idu kejah bah dayah eh seng..marak mikir wak sidu. Tapi telo ma' tao..jemanak ubas eh.. mungkin lidu terdedah tang wak telo wak lakei eh mei tao. Nyadin mana wak dao asang idu bak idu lah.

    Mei MHS idu badik alah senged melo..mun idu rasa kenah bak 'stand' dah tentulah idu menak kajian.. tentulah dari pelbagai sudut/segi..!
    Jeno kidak pengundi/jeno kidak lebuk/jeno kidak lebuk lalo/jeno kidak lo amau pegar/jeno kidak lo sadi mennyukung idu.. idak agik lah itu & ini dah pasti dia buat 'analisa' nya. Mei MHS idu badik..!!

    Ko tao keluarga bah ipo inah (datuk) MHS eh nang ayang..Dilah bin Dollah (Debug) gelar tenawan ted inan tang remulah eh sabei..lo dayak batang Rajang telabak ma' ngadan idu mesti tao tang idu (terutama tuai rumah/bekas tuai rumah) Anak lakei eh 2 apah ma' (japah lai..japah mero (inah MHS eh).. keman Kpg.Tekajong..labik ma' Kpg. Sebakau..bah Igan pun nuan.

    Rasa2 ko mei salak MHS pebak wak nuan kenah bak rasa idu. Anik sai2 pun sidu gak rasa ko..!

    Tuak idu menijo tang Sarikei (sekolah ko mei tao) idu tueng ko nang mana asang lo keman bah inan madak ma'.Idak ko menueng sadi pubak tuak idu dao tang tenawan.Mungkin wak sidu julik pun nyadin kelebihan tang MHS..cuma ubak ko wak mei regau sekolah eh..lah..Terima kasih

    ReplyDelete
  83. Mun niat ke arah yang baik, apa salahnya. Insyallah ALLAH SWT akan 'lihat/dengar'.. walaupun belum tahu lagi akan makbul..!!

    ReplyDelete
  84. Diharapkan pucuk pimpinan BN Sarawak (PBB sebagai party tulang-belakang) mendengar rungutan rakyat (Rakyat didahulukan..pencapaian diutamakan)

    Dunia berputar = memutarkan zaman-jadi jangan terlepas pandang @ menulikan telinga atas apa gesakan rakyat setempat..!!

    ReplyDelete
  85. Biarlah dunia ini berputar-putar asal jangan peminpin/pemenrintah di atas itu memutarkan dan membelitkan fakta untuk menipu rakyat..!!

    ReplyDelete
  86. Aduh ceteknya orang yang mengatakan bahawa nak jadi org politik sik perlu pelajaran tinggi. aduh bengangnya, namalah ilmu amat penting dalam hidup, lebih2 lagi zaman yg perlu serba tahu sekarang, macam ne seseorang yang tidak berilmu untuk mengubalkan sesuatu dasar dalam politik.orang dalam politik bukan saja nak turun padang dan berjumpa rakyat tetapi lebih daripada itu.i totally dont agree with that shot sighted statement.sik pakae lagik. mun macam ting pek king, kita harus melihat pengelaman dari kegagalan demi kegagalan sehingga nasib masih menyembelahi dia seperti yg kita nampak hari ini. orang kampung baca komen ini pun jadi pening sebab di kawasan ini ada sebuah universiti terkenal dibina di sarawak, bukan apa untuk membukak mata orang melayu dan bumi di kampung kampung persisir agar mendapat pendidikan yang baik agar esok akan dapat melahirkan manusia yang berilmu.esok lahir pemimpin berilmu bukan nak pebulak,tapi pemimpin yang benar benar mahu memimpin rakyat ke jalan yang diredhai Allah.Bukan pemimpin yang gila kuasa dan mementingkan diri dan keluarga.

    ReplyDelete
  87. mintak maaf. siboh merik komen berapi-api nganok asfia. bila dijanji duit sejuta, lalu diam sora-sora yang sebelum tok bisin nak mampus bila orang malaya madah orang bruit K.E.B.U.L.U.R.A.N.

    buktikan dolok, prinsip atau maruah lebih penting dari duit. kak ya baruk nyambung crita nganok asfia agik.

    ReplyDelete
  88. betul !!!! hidup asfia!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  89. Apa yang kita kepada orang lain ya lah pulang ke kita kelak..betol tak....

    ReplyDelete
  90. Hidup MHS... ko pasti mulik kampung adak MHS stand. Nak susah.. ko undi mo MHS.

    ReplyDelete
  91. Kebolehpercayaan saudara pemikir semakin dipersoalkan..!!!!???

    Seolah-olah "ada sesuatu yang tak kena" pada saudara..!!!

    Itulah... kalau kail panjang sejengkal lautan dalam usah diterokai..!!

    Barulah tahu langit itu tinggi atau rendah..!!

    Kenalah belajar pantun..

    Buah cempedak diluar pagar
    ambil galah tolong jolokkan
    Begitulah budak baju belajar
    ambil iktibar jadi pengajaran

    ReplyDelete
  92. Kami rakyat di Pulau Bruit sentiasa mendokong perjuangan anak-anak jati kami, sekarang hampir seluruh Malaysia telah mengetahui kami..Pulau Bruit,...salam buat warga Malaysia keseluruhannya..SALAM 1 MALAYSIA dari Kumpulan Pejuang Anak-Anak Jati Pulau Bruit, Kita nak lihat Perdana Menteri Malaysia kita untuk turun ke padang ke Pulau Bruit ni...bagi merealisasikan Aspirasi Hati Rakyat di sini...Syabas semua anak-anak jati...Perjuangan kalian di iringi doa dan air mata rakyat di sini...Pertingkatkan lagi ...pencapaian ...SYABAS..dan SYABAS...HIDUP ANAK JATI !

    ReplyDelete
  93. Salam...
    Petikan "Sebanaku..ada tak saudara mendengar isu hangat sekarang ini di PB.. "agihan PPRT. ENGIN SANGKUT, BOT, PUKAT, PETI SEJUK..SUKAT-MENYUKAT TANAH ADAT..!!??

    KORONI DSA dah siap sedia dengan "list' mereka sendiri.. Tolong "highlight'kan supaya koroni DSA tidak merampas hak penerima sebenar..!!

    AWASI : Kpg. Tekajong - hj. suib & jkkk pbbnya
    Kpg. Penipah - hj. bedihi & jkkk kpg
    Penjawat awam - Pjbt. Daerah Daro

    Jgn Ikut suka jak mdh hal dak tok mun xda bukti...nak ka fitnah namanya...nampak sgt main serkap jarang n better guna akal sebelum kuarkan sebarang tuduhan...Ya Allah apa nk jd ngan org2 tok kah...Niat untuk membantu terbantut mendengar tuduhan yang tidak berasas...Cari bukti dulu baru kuarkan fakta...Macam mana nk maju kalau asyik mencari kesalahan org lain....cermin diri...salam perpaduan..

    ReplyDelete
  94. senua carita orang dari kewasan Yb Aspia macam macam.Saperti rojak lah semuanya, adakata mahu orang tempatan, tetapi bukan orng PBB dan tidak perlu orang bersekolah tinggi dan semuanya salah dan YB Aspia dilontar dengan bermacam ragam lontaran. Ini kah dikatakan budi orang orang kewasan YB Aspia?
    Pernah dahulu orang kewasan minta Pn zaitun jadi calun dan mengapa kini nama Zaitun tiak timbul timbul? dan tiba tiba disebut saorang yang sekolah tinggi byang belum tentu mahu jadi calun, apa guna buang masa sedangkan YB Aspia telah bawa banyak pembangunan kekewasan tuan tuan, dan tidak lama lagi pem,bangunan melalui Yayasan dari KL dengan adanya perkembangan ini semua dapat meraih kemajuan dan seterusnya dalam Score telah ditetapkan juga banyak pembangunan dan semua rakyat dikewasan ini dapat meraih pendapatan tinggi menjelang 2030, Insa Allah. Kami anak anak Vaee dari kewasan Bruit, berdoa semua panjang umur dan YB Aspia dapat meneruskan usahanya kpd kewaannya dengan baik. Wassalam.

    ReplyDelete
  95. 9.02am..sebenarnya saudara memang tidak berada di kawasan pb (untuk berapa lama)? Nampak sangat saudara tak mengetahui asal-usul ceritanya. Jelas saudara sememangnya membutakan mata & menulikan telinga. Semua orang mengetaui kenenaran cerita ini. Empunya badan pun TIDAK dapat nak menafikan.
    Apa lagi bukti yang saudara mahukan..!!??

    Atau saudara salah seorang daripda "mereka" ini.?

    ReplyDelete
  96. 12.18PM.. Jangan disamakan bab cerita yang anda kata itu dengan bab cerita yang kami penduduk ceritakan sekarang ini.

    Sejak dari itu apa yang Asfia lakukan.. yang ada cuma nak mengemukkan koceknya sendiri sahaja. Cuma ada nak mencapaikan "cita-cita"nya sendiri sahaja. Cuma ada nak tunjuk muka sebelun hari nak pr sahaja. Cuma ada nak jual tanah orang pb sahaja. Cuma ada nak bekuasa sahaja. Itu sahaja ada yang dibuat oleh Asfia. Satu benda pun tak ada untuk kepentingan rakyat pb.

    Cuba saudara tanya Asfia sendiri atau anda tanya penduduk pb semenjak lebih 15 tahun dia diberi kuasa di DUN N35 semop..samapai ke tidak dia 15 kali buat lawat rasmi ke kawasannya (Ini tidak termamuk sekarang..dekat nak pr ini)

    Ini membuktikan purata ratio lawatan turun-padang dia untuk bertemu rakyat @ mengetahui masalah rakyat (belum tahu lagi dapat menyelesai masalah rakyat) hanya tak sampai 1/4 kali : dalam 1 tahun. (DUA TAHUN SEKALI PUN TAK ADA) DAH DEKAT NAK PR BARU TUNJUK MUKA..!!

    What kind of yb @ wr ..orang macam ini..???

    ReplyDelete
  97. Penduduk PB @ DUN N36.. tidak kah kamu melihat baru sekarang ini Asfia gago nok datang nak "melihat" kitak orang. Munlah sik nak pr dah dekat Allah-hu-walam..nya maok datang nangar kitak orang. Ada sekali dolok..ditendangnya pegung mang..nganok penduduk kpg Salah kecil sebelum naik halikopter..apa jadi..?? sidak sia merinya "kalah" di sia. Cuba kinek tok kita ngajarnya beramai-ramai..Datuk Seri / WR / YB yang dia ada itu kita yang beri..kita juga dapat beri "pengajaran" kepada dia supaya dia ada rasa tanggungjawab & berterima kasih kepada kita.

    Kita halau Asfia beramai-ramai dari PB kali tok!

    ReplyDelete
  98. eh eh lebih!! nak ajak orang ramai halau Asfia konon...baik ajak orang ramai beramalkah... hahahaha

    ReplyDelete
  99. Ya pun satu amalan pok..daripada DSA senang-senang
    jadi wr/yb yang sik perform buat apa nyimpan orang kedak DSA ia.

    Cuba ajak orang lain dolok..sik perform juak lelak kita tendang nya juak macam Asfia nendang pegung mang ya.. sik salah kan...??

    ReplyDelete
  100. Lai katong bersubahat dengan Asfia ka.. Sik kesian ngan penduduk pb (madah orang pb)..@ keluarga kitak ada mendapat manfaat sejak Asfia jadi wr belah pb sia..nok orang lain ya cam ni..!!??

    Dah lah lai katong..beri peluang ngan orang lain agik jadi wr belah kita sia. Mun Asfia nok masih nak jadi wr pun biarlah dia "berkhidmat" belah sidak empun sia (Bintulu) sia kah @ mana2 tempat yang orang 'belum' tahu olah Asfia ia..!!

    ReplyDelete
  101. Kami Tetap katakan Tidak Pada Asfia...

    Peringatan sekali lagi... Kalau BN tewas di N36 kerana calonnya masih Asfia... Jangan pulak salahkan kami.

    ReplyDelete
  102. kalau? Ya perhitungan Pemikir ajak.. realiti belum tentu... 'kami' ya sapa? jangan terlalu confident dengan pandangan u....

    ReplyDelete
  103. Tabik to pemikir ... the most popular person lam blog tok. mudahan dapat jadi yb ganti saya.

    ReplyDelete
  104. Terima kasih Asfia (1.32am).. mudah-mudahan doa saudara dimakbulkan ALLAH swt..amin..!

    ReplyDelete
  105. Siaplah Asfia... cuba tengok
    http://www.suarapemikir.blogspot.com

    ReplyDelete
  106. Nang dah sah Datuk Seri Asfia akan bertanding di DUN N36 pada pr akan datang.. Kitak orang ya bila lagi.... Cam ni nan orang nak ngundi kitak orang nok sik tau orangnya tok...!!!?? haaa...haaa

    ReplyDelete
  107. Wahai pejuang anak jati dimanakah kelian bersembunyi..takutkah dah sekarang ini..kerana dah pasti Datuk Seri Awang Asfia bin Awang Nasar akan bertanding di DUN N36.. suka tak suka kamu penduduk pb ..itu terpulang kepada kamu. Akan tetapi nampak2nya dah tak ada yang dapat dipercayai lagi laungan anak jati ini..!!

    ReplyDelete
  108. tak pa letaklah si janggut tu... kalau nak tengok BN tumbang.

    ReplyDelete
  109. Asfia gik? Malas aku keluar ngundi. Protes !!!!

    ReplyDelete
  110. WR di kawasan Pulau Bruit dua org .. MP Tg.Manis dan DUN Semop ... dan terdahulu dari kedua2 ini ada beberapa orang lagi .... tiba2 isu anak jati timbul penuh spontan .. dan segala kekurangan kemajuan dan pembangunan menjadi kesalahan YB Dato Sri Mohd Asfia sahaja. Kalau isu anak jati ini penting bagi golongan tertentu kenapa tak cuba jatuhkan Datuk Norah juga dan tak pernah pun saya dengar WR2 terdaulu disabitkan dgn kemajuan di PB ini. Kenapa ya? Malah seolah2 YB Dato Sri Asfia ini tak berbuat satu apa pun untuk penduduk PB ini .. Sedarlah jgn buta pandangan dan hati .. menjatuhkan seseorg dgn fitnah dan mengaibkan peribadinya adalah cara yg paling kotor dan tak bermoral ... pasti kita akan menerima akibatnya.

    ReplyDelete
  111. http://www.suarapemikir.blogspot.com masa asfi amula memerintah, kadar kemiskinan 60 % 15 tahun kemudian menjadi 90% siapakah sepatutnya disalahkan tuan rasa.

    ReplyDelete
  112. tidak ada relevan kemiskinan dengan YB Asfia. ya cuma calculator rosak u ajak. Yang menentu kemiskinan ya ialah orang itu sendiri.. mun sik ada ilmu...slahkan diri sendiri.

    Semua sudah diusahakan untuk rakyat PB, hanya kelewatan mungkin jadi pertikaian.. ya ajak isunya.

    Sik ada isu orang sik suka BN, sik suka Asfia.. cuma heboh segelintir du tiga ketul dalam blog tok ajak.. terutamanya orang yang ada angan-angan nak jadi YB.nak jadi ketua ..

    so fikir2 sendiri..

    ReplyDelete
  113. atang ubak mo Lai katong...

    ReplyDelete
  114. Mana2..anybody can talk anything..!!

    The choice is yours..nobody can stop anybody.!

    ReplyDelete
  115. Supporters of his group adressed this so called Pemikir ( a name picked by himself too ) Prof, YB and sometime Datuk.. mind you .. which nobody deny .. not even this pemelikir himself. And close friends of this group used to tell the FB chatters especially that Pemikir had tendered his resignation letter as university's lecture sometime in August,2010 .. And now is October and in few months time we will see 2011 .. BUT this pelirkir is still around still polishing his rice pot. What a lie .. great liar he is .. AND HE IS NOTHING BUT A COCK OF THE WALK .....

    ReplyDelete
  116. MHS : Jangan nak perasan penting dan berkuasalah .. sedar dan malulah sikit .. TAK ADA MANUSIA DI DUN N36 yg akan salahkan engkau lah atas apa2 sahaja yg berlaku dan timbul.. apa2 masalah di Pulau Bruit atau di N.36 BUKAN TANGGUNGJAWAB engkaulah MHS dan tak ada sesiapa yg pernak berikan kuasa atau tanggungjawab kpd engkau dan ketahuilah ENGKAU BUKANLAH SIAPA2 .. cuma ego dan arogan yg kamu miliki adalah hak hakiki dan hak peribadi engkau .. cuma angan2 besar engkau yg membuat ko tak mampu berfikir dgn waras ... dan meletakkan diri kamu seperti berada di atas org2 Pualau Bruit. Malulah sikit MHS dlm kata ...

    ReplyDelete
  117. Salam. Setakat ini saya tidak pernah merasakan bahawa diri saya penting dan berkuasa. Dan setakat ini saya masih belum berangan angan nak jadi YB atau Wakil Rakyat. Sekiranya benar suara kami akan didengari, kami telah bersedia dengan calonnya dan kebarangkalian mungkin malah pastinya Bukan MHS atau Pemikir.

    Harap dapat semak nama di pejabat CM yang telah menerima dua nama warga pulau sebagai ganti kepada Asfia yang dah tentu akan memundurkan PB.

    Satu lagi takkan gelaran sepertu datuk, prof dan sebagainya menjadi isu. Biarlah matang sikit kalau nak membalas hujjah pun. Sebagai penjelasan sesiapa yang menmanggil saya dengan apa sahaja gelaran, saya akan membalas kembali dengan gelaran yang lebih tinggi kepada mereka. kalau mereka panggil saya Datuk, saya akan memangi kembali dengan gelaran Datuk Sri... sebagai jambatan mengeratkan hubungan kami. Bukan nya seperti YB tut... yang suntiasa orang tunduk kepada nya hehehe

    Next question or criticize please. and please make sure it wil be a valuable questions. Thanks

    ReplyDelete
  118. Aik..hehehe MHS macam naik angin ajak bunyi..!

    What about your so-call "GPS".. jual apa..!!??
    MLM berbentuk piramid juak ka.. haram tau..! Dah daftar tek..? Mun belum nak buat juak kelak..
    "GPRS" = Golongan Penolong Rakyat Sarawak... Sedap agik bunyi endak...What say you !!??

    ReplyDelete
  119. Pemikir, baru jadi cikgu belum tinggi gik ya...tang jaga jak hal kerja u ya..

    Cukuplah si Pemikir sebagai orang yang memberi teguran... kalau kita lupa dia ingatkan, kalau kita lalai dia sedarkan... Baru orang hormat dengan u.
    Tok serta muncul lalu nak madah orang tuk menghancurkan, orang tok sik bagus, komplen sana-komplen sini. lalu nak merampas kuasa jak bunyi...opssssss
    Sabar.. GPS!!!

    ReplyDelete
  120. manok Punai

    salam Lai Katong n the geng anti MHS...berkata-kata tu biarlah berisi bukan mcm "tong biru" kosong yg x da air..geng2 korang pun apa kurangnya mencaci n memfitnah org..ckp pun mcm budak tadika,kesian....harap Lai Katong n the geng masuk sekolah tadika belajar lg sekali...pesanan utk Lai Katong n the geng...kalo tk tau pasal n masalah kat pulau tu jgn nk menyampuk nanti kena lepuk lalu terduduk hang kang hahahahahahahhehheeheheheheh!!!!! lawak2..lai katong ni puuiiihh!!

    ReplyDelete
  121. Anak Jati

    Salam semuanya...MHS kita terima kritikan mereka..dengan kritikan sebegini kita akan lebih kuat dan matang..kpd mereka2 yg memberi kritikan kalo boleh bantulah kami,bukan menghina kami..kami hanya mahukan keadilan dari WR tempat kami..N36

    ReplyDelete
  122. hahahaha...Manuk punai pun apa kurangnya..jangan nak melebih nanti kena ketuk kenak lepuk baru tau..terduduk..hahahaha.. MHS ya syok sendiri..nya pikir orang suka dengan nya..tapi sebenarnya sik semua.. ya cuma 2-3 ketul ajak.. hehehe

    ReplyDelete
  123. Baam..ikhlas buat pemikir (MHS)

    Mun dapat..Mun benar..Mun ikhlas.. Sekali ajak kitak round2 semua kpg di pb..barulah kitak tau 'ori' atau 'tak ori'..!

    Masa toklah paling sesuai..masa sidak DSA mengagih2 "pemberian" kerajaan ini @ menebur janji2.. sidak ya.. bukan bertahan tetapi 'melawan'..itu bari reformasi..kalau tidak ia akan jadi "isu basi"..!

    ReplyDelete
  124. Penduduk PB, masa toklah ktk urang sia ambik peluang hahahah Asfia tengah menabur 'pemberian'... sama-sama dapat merasa. Ambik saja.. jangan malu-malu, jangan tersipu-sipu. Mun malar komplen. apa kitak dapat.... ta'ai ngau magah..

    ReplyDelete
  125. Lai katong....ingat org PB macam u kah? Gila duit, subsidi, pemberian dari asfia. Nampak gilak u tok sik betul. Apa2 pun, kami pengundi di sia sik akan undi asfia. Masa utk asfia dah tamat. Org tua2 d sinun pun majority dah tahu sapa asfia. Ada yg madah ambik tapi undi belum tahu. Ia umpan dari asfia. Kinek tok org PB bukan kedak dulok gik. Biar kami sik kaya asal kami sik nyeluk hak org lain.

    ReplyDelete
  126. Bagus ko sik kaya.. mun kaya camni ndak kah? mun u sik ngundi, orang lain tetap undi... ada faham? Bukan u sorang ajak diam di PB ya... kalau orang memberi, kita tidak mengambil itu sombong namanya, tidak tahu mengenang budi kata orang... Orang tua-tua mesti faham..
    Hakikatnya, ada orang menyokong Asfia, ada orang anti Asfia kerana sik dapat projek, lalu menghasut orang lain, buat cerita itu dan ini..

    ReplyDelete
  127. kalau kita sudah makan 'pemberian' asfia, nanti kenak bangkit, terpaksa undi asfia kan?... atang ubak mo Lai katong...

    ReplyDelete
  128. Ada orang luar macam LK sokong asfia gila gila. sedarla LK menyusahkan orang kampung tu dosa berpanjangan. ko ya datang dengan heli balik dengan heli, masa datang air minum kami tinggal sikit pun kami bagi kat yb dan rombongan.

    kami yang duduk di PB ni macama mana? fikirlah sikit, tuhan bagi otak nak fikir bukan nak cari jalan nak kayakan diri sendir je.

    ReplyDelete
  129. MHS..........paduli apa org nak kata kita taruskan perjuangan kita shnga ke titisan darah yg akan mnglir tanah tumpah di PB. bak kata org biar putih tulang jg putih mata. JJ tahu ramai tak setuju dg perjuangan kita biar lah org nak kritik.org lain bukannya tahu apa kehadak kita.

    ReplyDelete
  130. Cuba berfikiran secara terbuka. Kalau kita sokong Asfia, sama-sama membangunkan Bruit sik jd masalah. Kita belum tauk agik macam nie nya develop bruit sebelum tok. Kita tok hanya dengan cakap orang jak. Be gentlement!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  131. Maharani Pulau Utara Berpesan...

    Jika Ada Masa Silalah Baca Artikel Saya...

    1) Why HAILMI Akan Kalah Kalau Berdiri Sebagai Calon Di Penipah Kampungnya Sendiri ???

    2) Kenapa Pehin Sri Ketua Menteri Tidak Akan Memberi Tiket BN Kepada HAILMI ???

    3) Mengapakah PBB-BN Membenteng Kawasan Melayu-Melanau Dengan Begitu Rapi ??? Dan Mengapakah Calonnya Ditentukan Ketua Menteri / Pengerusi PBB ???

    Maharani Pulau Utara...
    "Dimana Kelentung Berbunyi, Di Situ Kerbau Tinggal Diam"

    ReplyDelete
  132. MPU blog ko ya mcm blog carca marba jak,..iboh mok eksen2 ko ya..blog mcm taik kucing hahahahaha...kutuk org tk tentu pasal..hal pribadi org pun mok ditulis dalam blog...identiti pun sembunyi hahahahaha "blog sampah"

    ReplyDelete
  133. Peliknya MHS ini cepat melenting dan gelabah tak tentu arah .. bila ada kawan2 atau mana2 pihak katakan MHS paling layak dan bertanggungjawab untuk nak jd calon wakil rakyat ganti WR sekarang tak ada pun MHS nak sangkal atau pertikaikan tapi bila ada suara katakan dia macam2 pula barulah MHS ini katakankan "sapa kata MHS nak jadi calon WR?" .... bodoh betul buatlah kenyataan dari mula dan terang2 bahawa MHS tidak akan pernah jd calon WR .. ini bila dah kena seran di blog yg satu tu baru nak berkokok macam ayam tonggel.... sape nak calon mcm ini bercabang suara dia ..

    ReplyDelete
  134. USAH jadi BODOH.kamipun ada strategi. MHS memang kami jadikan utk sasaran. biar mereka tiada peluang mencari kesalahancalon kami yg sebenar.

    ReplyDelete
  135. whuteverlah...hhrmm..teruskan usaha gps..bukan main beria-ia kutuk WR skrg...cakap itu cakap ini..selama 15 tahun tak buat apa..betul sgt ke? berani cakap WR skrg langsung tak bawa perubahan..ada bukti kukuh? ok..tunggu dan lihat sajalah..

    ReplyDelete
  136. Memang sokong MPU, kalau benar xda perubahan apa bukti. Macam nielah MHS nak mlah perubahan diriknya pun di negeri orang. MHS pun belum tentu dapat molah perubahan drastik mun udah dictok. Development memerlukan masa bukan dipolah carca-marba. Ada peraturan dan prosedur maok diikut. Betul nak!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  137. Rupa-rupanya MHS lah yang jadi mastermind, mengahsut rakyat PB supaya membenci WR. Mereka ada strategi? ada calon tersendiri konon.?

    Terang-terangan menjadi 'pengacau' kesejahteraan dan keharmonian. Lalu mengheret kawan-kawan untuk dibawa bersama-sama karam dalam GPS!

    Jangan membuang masa dan mensia-siakan potensi anda semua...dan seterusnya menyapu arang ke muka sendiri

    ReplyDelete
  138. Sik takut pun..cuba kira orang dalam tok sik sampey 10 pun yang berkelakar2 dalam tok. Orang di pb sik taok apa2..hhee..hhee..! Adalah yang taok mungkin seekor-dua ajak.!

    Nanti dah dapat "habuan" diamlah semuanya..!! yang lain2 bising tu,..nak beli mintai pun sik dapat nak membasahkan geruk sidak ya..!!haa

    Geli juak ati meliat muka JKK GPS..ya. Macam muka sidak2 tukang jilat ajak semua.Nyalah Datuk Norah malu2 ajak nampaknya ya. Lain kali kita bergambar ramai2 ngan Datuk Seri Najib..masuk paper kita "katakan" tubuh SPDS (Suara Penduduk Dun Semop) pula..!!

    ReplyDelete
  139. Kalau MHS betul2 benci dgn YB Dato Asfia dan ingin melihat kejatuhan dan kemusnahannya seperti yg diperjuangkan oleh MHS selama ini ... dan MHS konfiden YB Dato Seri Asfia akan kalah kalau jd calon WR kali ini .. kenapa gusar, kenapa melalak kan itu yg paling ko nak ... jadi apa kata MHS atau mana2 kwn MHS tampil melawan YB Dato Seri Asfia .. jgn cuma cakap2 kosong tak tentu hala tuju .. banyak cerita ... kata dah resign .. resign sekali mlagi lah berdirilah lawan YB Dato Seri Asfia ... MHS dengar ya .. org yg paling tak siuman sahaja yg akan menyalahkan " Kami " entah siapa kami ini .. kalau(KALAU,KALAU) calon BN Dato Seri Asfia kalah di PB.Kenapa dan sape yg nak salahkan org yg tak ada kena mengena langsung dgn kepimpinan PBB di PB ini .. jgn perasanlah MHS ...

    ReplyDelete
  140. Salam, semoga bergembira di hari ini. Cuma menyambung perkara yang diperkatakan. Kalau benar Asfia hendak dijatuhkan, cubalah. Tuhan Maha Adil!!! Sik semestinya orang yang kita anggap WR semuanya jaik, Asfia pada pandangan saya setakat tok memang menjalankan tugas nya dengan baik. Bukan suka-suka jak nak jd WR. Asfia kadang2 mengeluar duit dirikpun untuk menjalankan tugas sebagai WR. Bukan duit rakyat!! Tapi harus diingat, sik semua manusia PERFECT!!!! Sama macam MHS, jangan anggap dirik pun PERFECT!!! Mun diberi sebagai WR rakyat rasanya terbalit kampung dibawah jagaannya. Wasalam.

    ReplyDelete
  141. Kami tidak pernah mengatakan Asfia tidak baik. Tetapi mengatakan dengan terang bahawa kesibukan beliau sebagai Speaker menghalang beliau untuk seratus peratus memberikan perhatian di DUN N36. Disebabkan itu, kami memohon agar calon lain ditempatkan di N36 supaya boleh memberikan perhatian sepenuhnya, memandangkan N36 memerhatikan perhatian serius dalam menangani kemiskinan di situ.

    Harap Maklum

    ReplyDelete
  142. Terima kasih dan tahniah kepada pemikir atas sokongan mengatakan "positifnya Asfia". Wahai pemikir, walaupun Asfia bergelar Speaker, beliau tidak pernah tidak mengabaikan tanggungjawab beliau sebagai WR. Pulau Bruit sekarang sudah dilihat terdapatnya pembangunan walaupun tidak drastik. Sehinggakan pada baru2 ini, rombongan Datuk Shahrir Samad melawat ke Pulau Bruit semata-mata ingin membangunkan Bruit. Kalau tiada hubungan baik antara MP dan ADUN dengan rombongan tersebut, orang lain tidak akan mengenali Bruit. Siapa calon yang dapat memberikan perhatian 100% sebagai WR? Rasanya tiada. Kalau pemikir ditakdirkan menjadi WR N.36 Semop sangggupkah meninggalkan kerjaya sekarang dan tidak mempedulikan tugas sebagai suami, bapa dan pensyarah?

    ReplyDelete
  143. La dia ni tak paham politik rupanya. sanggupkah meninggalkan kerjaya sekarang bila jadi WR. hehehe memang kena tinggal bukan sanggup ke tidak. hahaha

    ReplyDelete
  144. Walaupun sebagai ahli politik, kerjaya, keluarga juga merupakan komponen penting dalam kehidupan. WR rakyat memerlukan kompenan tersebut. Andaikata tidak menjadi WR, apa akan terjadi? Sebagai wakil rakyat kita akan memerlukanya pada suatu hari nanti jikalau tidak lagi dipilih sebagai WR. Bukannya kena tinggalkan perkara tersebut. Jangan apabila kerjaya & keluarga telah ditinggalkan gara-gara sebagai WR nanti akan memakan diri sendiri...............menyesal.......!!

    ReplyDelete
  145. MHS habis kenapa kamu terang2 katakan BENCI dgn YB Dato Sri Mohd Asfia ? Kalau kau katakan YB "bukan tak baik" dan kalaupun YB sibuk dgn tugas sebagai speaker apa salahnya MHS buat perjumpoaan secara terus dan ikhlas dgn beliau untuk kemukakan usul cara2 dan agenda2 untuk memajukan PB daripada menyerang memaki hamun beliau. Apa punya hipokrit ko nie MHS situ cakap lain sana lain pula cerita ... Atau saya rasakan .. kau mesti ada masalah peribadi dgn YB Dato Sri sehingga berani menyerang dan katakan BENCI kpd seorg WR/YB. Saya katakan begini sbb budaya benci dan tohmahan yg MHS gunakan bukan budaya org Melanau PB sebenarnya .. atau mungkin disbbkan didikan tinggi itu yg membuat MHS merasa lebih ultra dan powerful sehingga lupa budaya dan akar umbi sendiri. Org PB jati dan berkarisma tak akan menderhaka dan biadap dlm menyatakan atau apabila berkehendakan sesuatu .. mereka gunakan kesopanan dan hati budi dan mereka tetap melihat sejarah kehidupan .. jasa dan budi org lain tak akan pernah dilupakan.

    ReplyDelete
  146. Bila masa 'dia' tinggalkan status bapa suami atau apa sahaja. sebab dia tak kerap tinggalkan rumahnya di kuching. hahahah

    Tulah bila orang luar bercakap. selalu lari tajuk. sebab tak tahu

    ReplyDelete
  147. rasanya pemikiar da nerimak hints dari yb norah berkenaan status DSA. apa jua tindakkan pemikir dan GPS selepas berjumpa yb norah mesti da kaitan dengan status DSA. anda semua lihatlah dan buat kesimpulan masing-masing. sekiranya hints yang diberikan oleh yb norah menggambarkan DSA akan digugurkan, saya ingin ucap tahniah kepada pemikir. dan untuk penyokong DSA, diharapkan dapat menerimak orang baru.

    ReplyDelete
  148. Bukan cakap keluar tajuk, pastikah pemikir ya di Kuching. Nie nak bangun Semop tapi berada di Kuching. Pemikir maok mun jd WR perlu 100% dengan tugas. Nie dapat macam ya. Banyak kerja lain juak dipolah. Walau apa2 pun, mun pengganti DSA ya berjaya jd WR, bagus juaklah. Tapi harus diingatkan, belum tetentu agik dapat. Parti lain pun ada juak. Bukan di BN ajak.

    ReplyDelete
  149. BERSIAP SEDIALAH WAHAI SI TENGGANG MODEN AKA SI PEMIKIR..YANG MABUK AGAK-AGAK INGIN MENJADI WR DI N.36 SEMOP..MMG LIDAH BERCABANG DUA...KUTUK MENGUTUK..MENGUMPAT WR SEKARANG..LEPAS ITU TERANG-TERANGAN TAK MENGAKU...CCEEHHHHH !!!

    ReplyDelete
  150. Maharani Pulau Utara berpesan..
    blogger sekalian..jika ada masa..bacalah artikel saya... :) tq

    ReplyDelete
  151. Sebenarnya MHS ini marah teramat sangat dgn YB DSA kerana pernah ditegur oleh YB satu masa dahulu. Entah apakah detail dan bentuk teguran tersebut sehingga menyebabkan timbul sifat benci yg tak terkawal MHS ini kita pun tak tahu. Kalau ya pun org bagi nasihat yg baik, jadilah sebagai satu pengajaran dan pengalaman untuk masa depan, usah marah2 memaki hamun dan terang2 kata benci pula. Dalam dunia ini kita perlu banyak belajar walaupun pendidikan kita tinggi .. kdg2 adab dan akhlak tidak mendapat perhatian yg serius diperingkat IPTA mungkin. Itulah kita kena banyak belajar perkara2 sebegini diluar dlm masyarakat .. dari ibu bapa,org2 sekeliling kita dan kawan2 yg baik budi bahasa barulah kita mendapat pengajaran dan pengalaman untuk bisa hidup bermasyarakat. Jgnlah jdkan nasihat sebagai sindiran semata2 .

    ReplyDelete
  152. Bagi melengkapkan teguran, jadikanlah ilmu yang diterima bagi membantu meningkatkan taraf hidup warga Semop dn bukanya untuk kepentingan diri sendiri. Jadikanlah teguran daripada WR adalah satu titik permulaan bagi menjadikan kita lebih matang terutama sekali apabila membicarakan soal politik.

    ReplyDelete
  153. Wahai pemikir budiman. Jangan kita harus ingat apabila kita menjadi WR kita akan sentiasa diperhatikan sebagaimana pihak pemikir memerhatikan WR sekarang. Jangan hanya mencari kesalahan WR sekarang tanpa mencari apa yang telah diberikan dan diusahakan oleh WR sekarang untuk semop.

    ReplyDelete
  154. org tua ya ndak pandei nak ngalah dirik. berik jak laluan dgn org mudak gik molah duit...

    ReplyDelete
  155. berik peluang dgn org muda gik molah duit...GOTCHA...!!! mmg geng2 GPS ni ada maksud dan agenda tertentu...bila SI HAILMI ni nanti jadi WR kamu semua..kroni2 HAILMI dan gps akan mendapat habuan masing-masing lah....hahaha...kantoiii !!

    ReplyDelete
  156. Pakei apa merik gan orang muda, mun gago nak molah duit cara jadi WR.

    ReplyDelete
  157. pusingan u, ha2
    balik kpg pun tidak, lalu nak berjuang lawak2
    sakit perut ku ketawa.....wahai pemikir
    2x5 akhir nya....itu pasti, kita lihat lah nanti

    ReplyDelete
  158. tETAP SOKONG PEMIKIR! asfia sikda guna stay kerusi bruit..sikda sumbangan..kebas tanah org pulau ada lah..kpd pihak yg menyokong asfia membuta tuli tu ingatlah..kesian bangsa kita digadai asfia n anda semua..pembangunan takda. jgn kerena bangga jadi kuda tunggangan asfia, kita jadi buta hati mana satu yg baik untuk bangsa..

    ReplyDelete
  159. assalammualaikum...

    saya encik cap rusa bruit..

    maaf andai coretan menyentuh jiwa semua..hal asfia, MHS dan Pulau Bruit..orang luar yang bukan orang pulau jangan sibuk or menyibuk atau tiba-tiba jak tunjuk muka dalam isu ini..tak malu kah saudara2 kalian..ini urusan "dalaman" mereka. sama mcm jaga hal rumah tangga orang..tak malu kah? sedar diri sikit. tak sedar kah? saudara ni ada suku sakat kat bruit kah? pernah ke tidak pergi bruit? pernah menelan air hujan dalam tangki biru yg konon2 sumbangan sfia tu kah? u all takut hilang duit tak dapat masuk poket lagi ke? nanti saya bagi bila 7 rumah sarang burung walit mengeluarkan hasil. jgn risau.

    ReplyDelete
  160. TETAP TIDAK SOKONG PEMIKIR!!!! Sarang burung walit cukup untuk membangunkan PB? hahahahaha!!!

    Kelak palak kenak berak burung walit...he hehe

    ReplyDelete
  161. Wahai bsayangi, cakap biar berpada-pada. Bila masa dan buktikan Asfia ada mengambil tanah di Bruit? Tapi yang pastinya tanah hanya tergadai bila orang dah kesuntukan atau tamakkan duit. Apa! Ingat senang2kah nak gadai tanah orang. sama macam kita sendiri, mahukah kita gandai tangan atau kaki kita yang masih bagus kepada orang lain tanpa bersetuju? Kalau nak menyokong PEMIKIR sokonglah, tapi jangan mengata Asfia.
    Untuk En Cap Rusa Bruit, sama ada orang luar atau orang dalam Bruit, tidak menjadi masalah. Yang pasti orang luar pun tahu situasi apa yang berlaku dikawasan Semop. Kalau setakat rumah burung walit hanya 7 buah, itu pun memerlukan pertolongan daripada kerajaan di bawah pimpinan BNkan. Jangan sombong dengan perniagaan burung walit yang mendatangkan keuntungan, tetapi sekali diambil Nya.....putih mata.

    ReplyDelete
  162. Sik apa mun rumah burung sik dapat untung drpa mendapat untung drpa hak dan harta orang..lebih elok drpa mendapat duit percuma tanpa buat keja..lebih elok drpa menipu hak orang. lebih elok drpa mendapat duit drpa menjadi kadam tukang angkat beg YB! tidak kan kah begitu?

    ReplyDelete
  163. Yakah dapat duit jadi kadam angkat beg YB? Rasanya tidak. Sedarlah diri-sendiri, buat masa ini pun juga menjadi kadam kepada binatang? Jadi kadam burung walit. Jaga dan bina rumah burung walit untuk apa??!!! DUIT!!!.......Ha.........100x. Satu lagi persoalan untuk cap rusa. Mahukah saudarari memberikan wang untung burung walit untuk pembangunan?? Rasanya..........tak mungkin......!!!!!!

    ReplyDelete
  164. udah agik bergaduh sesama diri kelak lain orang dapat untung. mun dah nisi setuju dgan asfia, pls nama kan bakal pengantinya. right now nama pengantinya belum clear lagi. bising2 macam burung walit. burubg walit ada jua feadahnya.

    ReplyDelete
  165. Aoklah. Mun ada pengganti terer ya, calonkan/padahkan dengan Taib nun............

    ReplyDelete
  166. Burung walit cap rusa... Ingat senang gilak nak dapat duit dari rumah burung ya kah... susah juak pok hahahaha..

    ada banyak lagik jalan mudah, asal tidak menipu dan tidak menganiaya orang lain... ya perlu kebijaksanaan dan hubungan silaturahim kita..

    tapi mun Cap rusa dah buat Burung walit..teruskan. Jangan baru molah burung walit dah nak menentang kerjaan u... dah konfiden lalu nak menghacur politik sedia ada.... betul nak? fikirlah dulu masak-masak. Jangan masak gilak.. hangus kelak...berbau!!! hehehehe

    ReplyDelete
  167. Saya mencadangkan agar Win menjadi calon WR? Apa kata??

    ReplyDelete
  168. Saya setuju dengan pencadang di atas. Win jadi WR...sebab Win sekarang yang selalu kuang-kuit ke n36 semop berbanding dengan pemikir. Kalau banding Win dengan Pemikir...Win lebih layak....

    ReplyDelete
  169. Saya Cap Rusa
    Untung dr burung walit mek sik mok bg utk pmbgn...bagus agik mek sedekahkan kpd tabung masjid di pulau bruit nun..ada juak hasil..kelak percuma jak WR dapat nama buat pmbgnn..sik malu kah mun org dah sik suka agik juak ngantar hidung kempis mok stand di bruit! patut lah pulau bruit sik mbangun, org dari luar sibuk menyibuk hal di pulau bruit..jangan2 sidak tok menipu undi.patut lah asfia sik kalah2 di bruit..jgn tipu undin..haram!

    ReplyDelete
  170. Itu bukan menipu namanya...pandai2 la cari cara untuk menang..itu taktik..perang mesti ada menipu n tiup helah..berapa byk pun org mgundi lawan asfia, beliau ttp akan menang! kroni kami sgt byk..

    ReplyDelete
  171. Setuju dengan Lai katong..wahai Cap Rusa, eloklah kalau duit hasil burung walit ya disedekahkan kepada masjid dan surau..jgn cakap sahaja..bila dah tengok duit lupa pula nak sedekah. maklumlah sekarang orang mudah lupa kerana duit. Insyallah Asfia akan menang kerana beliau sanggup berkorban jiwa dan raga membangunkan PB walaupun beliau bukan anak jati PB. Taib yg mencalonkan asfia di n.36, kalau sik mauk ngan asfia jumpa taib nun. Jgn pandai komen dlm tok ajak. Cap rusa...marilah kita undi asfia demi burung walit.hahahahaha

    ReplyDelete
  172. Apapun Say No To Asfia.

    ReplyDelete
  173. nama di pakai cap rusa, tapi ternak burung walit. kenak x makei nama 'cap walit.' taik burung walit mahal koh..hasil dpt tlg byr deposit pilihanraya untuk Pemikir kelak..pakei modal buka parti pun boleh.

    ReplyDelete
  174. Apa-apa pun, sapa2 jak calon yang diletakan oleh Taib di PB...orangnya pasti Asfia...Aku dah sms gan Taib tek. Kompom Asfia agik. Pemikir ka,penyokongnya ka or sapa2 yang sik suka Asfia enggak seciputnya sik dapat molah apa. Rakyat pasti milih BN akhirnya juak. Taib mesan tek "sapa milih Asfia" Mak kasih......Pesan nya dengan cap rusak... taik burung walit anta ke rumahnya. Nya nak tauk ko benar2 bisnes burung walit ka atau taik manok. Jangan lupak tangga TV3 , rancangan majalah 3, mun ada ulanganlah malam tok tek..Pasal rusak kenak ikat nak dipotong tanduk...........Macam yalah cap rusak waktu election kelak......

    ReplyDelete
  175. Hj Tekidi Bedol ( Kpg Beruit )November 6, 2010 at 10:10 PM

    MHS Jgn terlalu mengharap untuk menjatuhkan dan mengantikan YB DSA dgn calon lain..sia2 usaha kotor MHS tu!! Adakah anak jati PB yg layak dan benar2 BERKEMAMPUAN untuk berkhidmat sepenuhnya seperti yg MHS dan belaci2nya katakan? Berkhidmat sepenuhnya dari segi kemampuan membangun dan memajukan dgn cepat ( lebih cepat membangun dari sekarang )? MHS jgn cuma pandai cakap dan aibkan YB DSA .. taie ngau titi mo .. jangan harap orang2 PB akan setuju dgn GPS kau tu .. polah .. orang2 PB tak bodoh dan tak akan membelakang kerajaan dan YB2. Kau katakan tak bangkang kerajaan tapi yg ko katakan PB tak membangun dan tak ada kemajuan itu apa. Walaupun alasan bodoh kau PB tak maju dibawah YB DSA tapi apakah YB DSA sahaja WR kawasan PB selama ini? Dan apakah YB DSA ini bukan dari kerajaan BN/PBB? Jgn jd bodoh MHSW .. walaupun sekolah kau tinggi tapi kau tu masih perlu pelajari banyak lagi tentang kehidupan dan mengenai politik PB dan Sarawak amnya. Majoriti fakta kau mengarut dan tak punyai impak pada minda dan keputusan rakyat. YB DSA memangnya amat relevan lagi di PB atas fakta2 yg rakyat faham bukan fakta hasutan dan fitnah memfitnah belaci2 MHS.

    ReplyDelete
  176. Saya tetap akan sokong angan2 besar MHS untuk bangunkan rumah2 cantik di Kpg Penipah untuk menggantikan rumah2 yg buruk sekarang .. dan bangunkan Oxford University juga dgn Hospital yg bertaraf 44 taie bintang.

    ReplyDelete
  177. SOKONG HAJI TEKIDI BEDOL...Orang sebeginilah harus kita rujuk dan sokong faktanya kerana haji melihat pembangunan dan mengecapi kemajuan seiring dengan kehidupan hariannya dengan apa yg dibuat oleh bn/asfia..pemikir usahlah mo berangan-angan lagi nak jadi WR. kalau kau betul nak jadi WRdi PB, balik lah sekarang. Buat apa kat semenanjung waktu ni..manalah tahu esok2 election, kau dah bersedia. tapi sekarang kau hanya pandai berkata2 di dalam jalur lebar sahaja...cakap tak serupa bikin..pemikir memang sekolah tinggi tapi bukan tinggi pemikiran..sekolah nya bertingkat2 tinggi nya...mauk ka bini anak ko diam di pulau kelak? Haji Tekidi..terima kasih atas sokongan terhadap asfia. marilah sama-sama kita undi asfia kelak...jumpa di PB ya...

    ReplyDelete
  178. Best lah Jelia..belum ada hotel 44 taie bintang...kita tunggu MHS yang buat. Oxford university..wow hebat..jangan pula menjadi Oxpenipah jadinya...Tahiah MHS atas angan2 mun dlm tidur ku mlm ini. At least ada ilham mimpi ku mlm ni...

    ReplyDelete
  179. Aik Tak habis habis lagi. Kalau beullah dapat maklumat dari Kuching (sebagaimana dikatakan) anda semua tidak berkata begini. Sebagaimana yang berlaku dengan kumpulan kami sekarang. Oleh kerana telah mendapat kepastian dari Kuching, so kami 'slow down'.

    Kita Tunggu dan lihat saja nanti. Tetapi senarai mereka yang telah 'melalak' di sini telah di perolehi dan sekiranya berlaku sebagaimana di rancang InsyaAllah. PB akan bersih daripada mereka yang selama ini kenyang menyapu duit rakyat.

    Harap Maklum

    ReplyDelete
  180. Sebutlah banyak nama lagi senang. tak payah susah nak cari hehe.. silakan kuncu Asfia pecahkan pekung di dada anda.

    Cuma nak bertanya satu. adakah kemiskinan tegar 90% yang keluar surat khabar satu fitnah dari geng MHS. Adakah jalan tak siap satu Fitnah dari MHS dan banyak lagi malas nak sebut. Air, elektrik, tong biru, enjiin sangkut, rumah (ramai yg muda baru kawin dapat), pukat, bot, semuanya beberapa orang saja yang bolot. sila senaraikan apa yang geng MHS fitnah. Nak dengar gak.

    ReplyDelete
  181. Nak pa padah pemikir tok... angol kali!!!!! Elok juga kau slow down takut nanti kau accident..mcm bas ekspres kat semenanjung..senang na juak dpt maklumat pasal org 'melalak' dlm tok..mcm ada kuasa pun..pakai bomoh kot..

    ReplyDelete
  182. wabush

    tengok komen yang namanya apa yee....laikatong,maharani dll yang pro aspia wabush nasihatkan cubalah korang senaraikan pembangunan yang dibawa aspia....spanjang 15 tahunn.....peruntukan mmng ada tapi bnyak yang tak sampai kesasaran..berlakunya ketirisan...projek mmg ada...tapi tak sampai ujung...tak menjadi lpas tu salahkan perserta projekk....setelah 15 tahun baru org luar..org malaya tauk misin katPB 90%....kluarkan dlm newspaper...kebulurann...adun kawasan tak malu ka...15 tahun..tahniahlh utk datuk nourah sbb blum sampai 3 tahun dah reti masalah org kat n36..tidak salah rasanya biarlah anak tempatan yang menjadi wr n36...yang tahu ttg kesusahan kepayahan di n36..ttg blog maharani pula...baik kiranya jika blog tersebut memaklumkan,menyatakan ttg pembangunan yang dibawa oleh aspia ke n36..dari mencaci maki tak tentu pasal...jng jadi kerbau bila lapar berbunyi...bila kenyang sunyi sepi..stk
    wabush

    ReplyDelete
  183. Sukati kitak urang nak madah apa2 pasal Asfia. Pemikir pun sik dapat molah apa2. Asyik seronok nangga kitak bertikam lidah dictok. Pasal pembangunan yang dipolah Asfia....mun kau pun check di sia gerenti kau akan tauk ada pembangunan. Sik perlu dipadah. YB norah pun mendapatkan feedback daripada Asfia untukmembangunkan PB, sebab dari segi peruntukan, federal memang mampu. Macam nie pun asfia tetap calon BN di PB..Firik jak lah mun orang lain jd calon di PB...Rasanya anak jati PB belum ada yang mampu seperti pemikir yang hanya memprotes nak calon dirik pun jd calon WR denga menjatuhakn WR BN.

    ReplyDelete
  184. Tailong bersuara:

    Asfia tidak lagi dicalonkan di N36 pilihanraya akan datang..calon baru bukan juga si Pemikir@MHS..calon baru Anak Jati Tempatan..dr sumber yg boleh dipercayai dong hehe

    ReplyDelete
  185. kitak orang layap oleh si pemikir Hailmi ya.. Sik ada apa-apa bomoh ya...Mengarut adalah! jadi cikgu boleh laaa.. hehehehe asal jangan ajaran sesat jak..

    ReplyDelete
  186. 2 x 5 ngan bapaknya hehehehe, betul sik wabush? hahaha

    ReplyDelete
  187. Kalau keuda-dua (Awg. Asfia dan MHS)kurang di percayai oleh sesetengah orang kampong sendiri atas sebab latarbelakang dan sejarah masa lalu mahupun atas sebab terlalu bijak berfikir tetapi kurang bijak melaksanakan cakap.....lebih baik pilih orang lain. Mungkin ada orang lain yang tidak sekolah terlalu tinggi jika dibandingkan dengan keduanya, tetapi 'lebih dekat dihati rakyat Semop atau Pulau Bruit'. Buat apa ada YB kalau ekornya dipegang oleh isteri atau menjadi seperti orang mengintai burung (main tengok dari jauh je sbb tak dudok kat kampong). Rakyat Semop dan Pulau Bruit, pilihlah atau pangkahlah orang yang betul semasa pilihanraya nanti. Jangan tengok calon dari depan sahaja tapi tengoklah mereka dari hujung rambut hingga hujung kaki supaya tidak menyesal di kemudian hari....fikir-fikirkanlah!

    ReplyDelete
  188. Minta Maaf penyokong MHS....
    MHS yang anda sokong untuk menjadi WR kawasan N36 mungkin sekolah tinggi, TETAPI kemungkinan besar sik ada bakat untuk menjadi PEMIMPIN. Jangan disamakan bijak belajar dengan bijak memimpin. Pemikiran seorang pemimpin sik sama dengan seorang pensyarah.........Pilih jak orang lain! Nyesal kitak orang kelak dipolahnya kedak nembiak sekolah, selalu kenak hukum mun salah...cakapnya ajak betul kelak, sama macam cikgu!

    ReplyDelete
  189. Hailmi Sejili.kah kah kah.!! Sapa tauk cerita budak ini?, silakan. Sperti didedahlan oleh Maharani Pulau Bruit...ingin nak dengar lagik cerita lain. selain dari cerita muka hitam bapaknya... silakan kita semua nak dengar hehehehe.. dapat kta buat kesimpulan..

    ReplyDelete
  190. Tailong bersuara lg:

    Lai Katong n belaci2 asfia yg lain,.utk pengatahuan u all,MHS,ASFIA bukan calon N36..calonnya memang Anak Jati tempatan yg dekat dihati rakyat N36 baik iban or melanau,cina..udah gik ktk org ya betekak pasal calon,.kmk dh madah dua2 ya bukan calon N36.

    ReplyDelete
  191. hidup pemikiir!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! kedak tok la pemimpin muda kita. duduk jauh pun sik menghalang nyampey berita ke CM. mun dah jadi YB kelak, mesti duduk sebelah CM. Hidup MHS!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  192. MAHARANI PULAU UTARA....

    WAHAI SI MOHAMMAD HAILMI SAJILI @ PEMIKIR..YANG TAK BERUPAYA NAK MEMIKIR LAGI...

    AKU TAK PASTI BAHAWA SI PEMIKIR NI MASEH WUJUD BLOG NYA..@ PUN SUDAH DEACTIVATED ATAUPUN AKU YANG DI BLOK UTK MASUK DLM BLOG NYA...GARA-GARA TAK LARAT NAK MEMIKIR ! SUDAH KEHABISAN IDEA KA UNTUK BERDEBAT..DAH HABIS IDEA UNTUK MELALAK KOSONG..MEMFITNAH..MENGUMPAT...LASTLY PROVOK..PROVOK PUN DAH TAK MAMPU LAGI NAMPAKNYA..BEGINIKAH KUALITI PEMIMPIN YANG BOLEH MEMBAWA KEPADA PERUBAHAN YANG MAMPAN..DRASTIK UNTUK N.36 SEMOP..PULAU BRUIT KHASNYA..IF MACAM NILAH SIKAPNYA...LARI DARIPADA MASALAH..TIDAK PANDAI MENGUTARAKAN HUJAH DGN BERKESAN...MACAM MANA NAK BERHUJAH DALAM DEWAN UNTUK MENDAPATKAN BUDGET ...APATAH LAGI NAK MEMBANGUNAN KAWASAN..NAK DPT BAJET SATU HAL..NAK MENJALANKAN PROSES2 PEMBANGUNAN YANG TELAH DILULUSKAN SETEALAH MENDAPATKAN BAJET LAGI...HAL DAN PRESSURE MCMNI PUN X LEH NAK HANDLE..MMG X LAYAK MENJADI WAKIL KAWASAN LA MCM NI..SUCH A LOSER..

    ReplyDelete
  193. Tailong bersuara:

    Maharani@Mokthar bersedialah utk menghadapi tamparan hebat tdk lama lg..silap hari bulan Maharani kena "bungkus" hahaha

    ReplyDelete
  194. Bukan silap hari bulan. memang sah maharani akan bungkus dan baliklah kembali ke semenanjung. dianilah yang merosakkan sarawak.

    ReplyDelete
  195. TUNGGU JAK CM MERIK KATA PUTUS. MHS MEMANG RASANYA SIK LAYAK JADI WR. TAPI ASFIA MASIH LAYAK AGIK!!! WALAUBAGAIMANAPUN, SAPA-SAPA JAK CALON BN, KITA MESTI SOKONG. SIK KIRA MHS KA OR ASFIA KA. YANG PASTI CM KENAL GILAK SAPA ASFIA BERBANDING MHS. CM PUN TAUK SAPA MHS SEBENARNYA.......HA...HA....HA......1000X KITAK ORANG NAK NYOKONG KA SIK NYOKONG KA SUKATI KITAK ORANG.........HIDUP ASFIA....HIDUPLAH BN........HANYA CM JAK TAUK DAN......................ALLAH SWT...........

    ReplyDelete
  196. cap rusa...
    saya anak jati kpg bruit yg membesar dlm serba kurang dr segi kemudahan n pmbgnn..kerana kelemahan WR di tempat kami..saya sokong perjuangan MHS 10000%..hanya anak jati yg tau msalah org bruit..jgn putus asa MHS..biasa lah org yg berkepentingan, mereka tetap akan mengkritik saudara..takut penyelewengan terbongkar..perut buncit dgn harta org..insaflah.

    ReplyDelete
  197. salam perpaduan..

    satu ruang bicara yang menarik, membincangkan soal politik di PB @N36 semop..persoalan yang di timbulkan adalah calon2 dlm perbahasan berkenanan kredibilti mereka dan perjuangan parti@kroni utk pilihan raya yang akan datang..

    kita buka minda sekejap..jgn amalkan 'close mind set' or 'mental block'..masing2 melontarkan pendapat yang berkisar pada persoalan ttg calon. come on..talk about a critical issues..i want to read n maybe can criticizes dgn hujah yg membina..

    dgn apa yg di lihat di sini, satu perbncangan yang umpama 'lepak di kedai kopi'..jus melontarkan tomahan dan cacian..tp segala publisisti dilakukan hanya publisiti..wat matters is result n info yg konkrit.

    saya tertarik dgn analisis MPU dlm blognya..ada fakta n kritikan atas konsep perjuangan politik yang jelas..berlandaskan kontek politik pembangunan negeri sarawak..

    kepada pemikir dan sekufunya..anda ada idea...blh dikatakan mempunyai nilai2 semangat perjuangan..akan tetapi agak bersifat goyah dan kabur atapun kita boleh katakan dlm istilah politiknya premature political actor n organisation..krn pd pendapat, saya fundamental pada asas perjuangan kamu yang tidak kukuh dan tidak ada perancangan yg memberangsangkan perjuangan anda..if this continue..i guess..kehadiran blog n usaha kump ini umpama nyamuk yang bermain2 di telinga manusia..

    saya buka satu isu di sini, adakah perjuangan yang diperjuangkan itu, perjuangan dan kehendak rakyat setulusnya(N36 semop dlm konteks kolektif) dan bukan atas perancangan orang 'tertentu' utk merencana kepentingan politik mereka..maksud saya di sini, jgn lihat pada konteks kredibiliti calon shja tp melihat kepada pencaturan org yang mempunyai berkepentingan dlm kawasan pilihanraya sarawak secara amnya…dan secara khususnya semop dan kawasan sekitarnya..

    no offence..berfikir atas landasan perjuangan memperkasakan masyarakat srwk...khas nya utk belia sarawak..Allahualam

    ReplyDelete
  198. kami iban ari DUN semop nyukong Asfia nyadi YB kami.ya manah

    ReplyDelete
  199. Salam sejahtera, salam selamat untuk warga N36.

    Bagi mendapatkan kepastian di atas kepincangan pembangunan di kawasan N36 Semop, timbulah persoalan iaitu:-
    1. Apakah jenis pembangunan yang dijalankan di N36 yang telah tertangguh sekian lama seperti yang dinyatakan oleh ahli-ahli dan MHS yang tidak diambil tindakan WR?
    2. Adakah ahli-ahli MHS dan MHS sendiri telah mendapatkan sebab-sebab berlaku kelewatan/kegagalan sesuatau pembangunan di N36 melalui WR?

    Kedua-dua persoalan tersebut amat penting sebelum sebarang kutukan, kritikan dan tohmahan diberikan WR. Ini kerana pada pendapat saya, WR memang telah menyampaikan tugas tanggungjawab beliau dengan baik, cuma jentera kerajaan/perkhidmatan awam mungkin menjadi masalah kepada pembangunan di N36. Janganlah menuduh WR menyalahguna kuasa, kerana kita sendiri tidak tahu akan kebenaran.
    Dengan segala hormatnya, sukacita sekiranya 2 persoalan tersebut dapat dinyatakan bagi mempastikan kesahihan tersebut?

    ReplyDelete