Monday, February 21, 2011

10 calon untuk gantikan Daud di Tupong ???


Anonymous said...

    Bila dengar cerita calon ahmad zuraimi bakal jadi calon di tupong, lalu saya pun pegi lah minum di Bimmers cafe....memang benar cerita dalam sebanaku tok.

    Tapi bukan ahmad zuraimi ajak yang di sebut sebut sebagai bakal calon tapi beberapa nama dari PBB dan juga dari luar PBB.

    Top list adalah seperti berikut:

    1. Councillor Dr. Zaidi - Timabalan ketua PBB Tupong. Beliau adalah orang paling rapat dengan YB Daud Tambi. Dengar dengar cerita nya tok yang control semua projek projek di kawasan tupong dari zaman nya jadi setiausaha politik Dr Sulaiman Daud.

    2. Tuan Haji Taufek Gani - ipar kepada YB karim dan adik kepada setiausaha kerajaan negeri, sarawak. Bekas naib ketua pemuda tupong. Nya tok rapat dengan Dtk Hj Bustari, abang kepada YB Fadillah.

    3. Ir. Irwan Zulkarnain - Ketua pemuda Satok. Seorang jurutera professional dan mempunyai syarikat konsultan sendiri. Orang kuat YB Abang Joe.

    4. Azrai Karim - ketua pemuda Semariang. Anak bekas ADUN semariang Donna Babel. Bercita cita tinggi dalam politik. Dengar2 cerita, azrai tengah melobi untuk menjadi calon di semariang tapi jika YB daud yang juga bapa saudara beliau tidak bertanding lagi, beliau berharap YB daud akan melobi kepada CM untuk beliau bertanding di tupong.

    5. Ir. Talha Affandi - Bendahari PBB tupong dan juga merupakan sepupu kepada YB Julaihi. mengikut seorang kawan reporter, dia telah berjalan sejak YB daud di katakan sakit...kerana mengikut cerita2x tidak rasmi, beliau merupakan antara personaliti yang konfiden YB daud tidak lagi disenaraikan oleh CM untuk jadi calon akan datang.

    6. Fazarudin Rahman - Setiausha sulit kanan kepada YB Fadillah (ahli parlimen petra jaya) dan juga timbalan ketua pemuda tupong. Dikatakan berkarisma dan bercita cita tinggi dalam politik umpama Khairy Jamaludin dalam umno. Corat coret di kedai kopi mengatakan beliau adalah yang menjaga projek2 di kawasan petra jaya. Telah bergerak sejak sebelum YB daud jatuh sakit lagi. Juga merupakan ahli gerak gempur tupong.

    7. Ahmad Zuraime - Kontraktor kelas A, ketua pemuda ranting matang batu 2.5 (dekat kubahria)dan penolong bendahari PBB tupong. Seorang yang kaya dan begitu ramai pengikut dikalangan ahli gerak gempur tupong. Hanya bergerak dikalangan gerak gempur sahaja.
    February 19, 2011 2:13 PM

Anonymous said...

    sambungan kepada cerita bakal calon di tupong.

    ahmad zuraime dikatakan tidak disenangi oleh penduduk ranting yang di wakili beliau kerana....kerana tidak pernah menolong dan berjumpa para pemuda di ranting tapi sibuk dengan gerak gempur dan hasrat nak jadi YB tupong.

    8. Datuk Safri Hj Adbillah - exco pemuda PBB negeri sarawak dan ketua pemuda PBB Batu lintang. Anak bekas senator Hj Abdillah, bekas pengurus besar STIDC. seorang pemuda yang berkarisma dan berjaya dalam perniagaan.....(modal dah ada - dari bapa). Kawaan batu lintang merupakan kawasan SUPP/orang cina, jadi tidak ada peluang untuk beliau bertanding di sana dan cuba untuk melobi dikawasan PBB yang lain.

    Yang peliknya, ketua pemuda dan ketua wanita serta setiausaha PBB tupong tidak pernah disebut2 sebagai bakal calon. Cerita kedai kopi menyatakan ketiga3 mereka cuma mencukup syarat sahaja di tupong kerana ketua pemudanya orang Bidayuh, ketua wanitanya orang jawa dan setiausaha PBB tupong...orang dah pencen.

    Oh ketua pemuda, ketua wanita dan setiausaha....apa dipolah kita orang sia???? letak jawatan ajak, sik kita orang di guna sidak sia bah....oh tedah, kesian juak nangar sidak dan yang lain lain...

    Yang akan terpilih untuk jadi calon nanti tentunya yang ada connection dengan orang atas....so yang lain faham faham sahaja ye

    kalau mahu dengar2 cerita terbaharu, cuba berkunjung ke bimmers cafe ato kedai kedai kopi di kawasan tupong. malam ini saya akan ke bimmers cafe dan seterusnya kets kitchen....nak dengar berita terkini perihal calon untuk DUN tupong
    February 19, 2011 2:56 PM

Anonymous said...

    sambungan kepada cerita bakal calon di tupong (bahagian ke-3):

    Baru balik dari bersembang dengan seorang ketua pemuda ranting di kawasan DUN tupong, iaitu salah sebuah ranting di jalan matang. Dari gaya percakapan beliau, boleh disimpulkan bahawa beliau merupakan orang 'neutral' tapi beliau banyak bercerita tentang perubahan dan pembangunan yang telah dibawakan oleh YB daud selama menjadi ADUN tupong. Beliau amat berterimakasih atas usaha YB daud selama ini. Bagi beliau, YB daud masih relevan bagi tupong akan tetapi jika pucuk pimpinan parti hendak meletakkan calon baru, hendak seorang yang disenangi oleh ahli parti dan juga oleh penggundi setempat. Tidak ada gunanya di sukai oleh parti jika tidak disukai oleh penggundi dan juga jika tidak disukai oleh sebahagian besar ahli parti maka akan terjadilah fenomena semasa PRU ke-12 yang lepas.

    Dari cerita beliau berikut adalah tambahan kepada list bakal calon untuk kawasan tupong:

    9. Sharaji Elwin Abdullah - ketua pemuda PBB tupong. Seorang pemuda bidayuh yang berasal dari serian tapi telah menetap di tupong. tidak banyak yang dapat di highlight mengenai beliau kerana beliau dikatakan sangat 'low profile'. adakan kita mahu seorang yang terlalu low profile sebagai calon????

    10. Mahran Jamil - seorang exco PBB tupong dan merupakan seorang jurutera. Seorang kontraktor yang sedang meningkat naik. Boleh diketengahkan akan tetapi beliau dikatakan terlalu sibuk dengan bisness sehingga jarang menghadiri mesyuarat cawangan. tetapi bagi penulis, karektor tersebut menunjukkan ketekunan beliau terhadap memajukan perniagaan beliau, sesuatu yang patut disegani oleh kita.

    Tambah beliau, dr zaidi merupakan mastermind di belakang gabungan ahmad zuraime dan fazarudin Rahman semasa pemilihan ketua dan timbalan ketua pemuda tupong yang lepas. Beliau juga dikatakan bayangan disebalik penubuhan gerak gempur tupong, yang penubuhan nya masih menjadi tanda tanya ahli ahli PBB tupong.

    Begitulah serba sedikit cerita tentang bakal calon baru tupong. Ada yang rancak melobi untuk mengganti YB daud dan ada pula yang masih mencari cari rentak atau tapak untuk bermula dan ada sebahagian yang bergerak disebalik kekalutan yang berlaku.......kita lihat apa yang berlaku nanti......

    akan kembali untuk cerita seterusnya......
    February 19, 2011 7:04 PM 

Anonymous said...

    Sambungan kepada cerita Bakal Calon di tupong:
    Kawan penulis, seorang ketua pemuda ranting di tupong telah menghubungi penulis tentang situasi politik di tupong. Tapi cerita yang banyak berkisar mengenai peranan ketua pemuda tupong yang dilihat sedang tidur lena dibuai dek mimpi.....itulah kita, kalau dah dipilih jalankanlah tugas, tok sik, gik masih honeymoon. Bila rumah terbakar baru nya tauk tingginya langit....bangunlah kawan!

    Masih mencari cari berita terbaru...akan kembali
    February 19, 2011 11:05 PM

p/s We wish to say thanks to Mr Anonymous for the 'article'.
 
Also read:
* I don't know who is lying but Daud knows, says Abang Johari
* Daud salahkan media tersilap tafsir
* Daud, thanks for the land title
* Daud, stop the abuse of Sarawak Baitulmal Fund !!!
* News Flash – Nurhanim Mokshen is PKR candidate for Tupong
* Do we need a Malay DAP YB because our Malay PBB YBs are keeping mum???
 

91 comments:

  1. dpt cayak kah crita sebanaku tok. mdh ada perhimpunan di pdg medeka, x juak ada. dasar pembelit , penipu.

    ReplyDelete
  2. Jangan cuba mengelirukan pemikiran rakyat, YB Datuk Daud masih lagi diperlukan.

    ReplyDelete
  3. Bak kata lagu....Cerita Kedai Kopi......

    ReplyDelete
  4. kalau tidak ada angin takkan pokok bergoyang.

    ReplyDelete
  5. Kami Rakyat....memang kuat menyokong B.N.
    Tapi....isu lakonan,isu politik, isu keburukan, isu kehebatan, isu kepimpinan dalaman yang selalu kami dengar, selalu kami baca, selalu kami lihat, selalu kami bualkan....tidak adakah isu menyelesaikan masalah barang naik? , isu menyelesaikan masalah air/paip? isu menyelesaikan masalah bekalan api/letrik? isu menyelesaikan masalah jalan/pengagkutan? isu menyelesaikan masalah kereta nasional tinggi? isu menyelesaikan masalah mintak masak??......bagaimana hendak mengatasi masalah2 ini???
    a. ada
    b. tidak ada
    c. tidak ambil peduli.
    d. bukan kawasan saya.
    e. duit dana dah habis.

    tidak ada kah pihak yang hendak memberi ulasan mendengar untuk dibahaskan dalam kempen2 ke...dalam ceramah2 politik ke....dan ADAKAH PEMILIHAN SETERUSNYA yang digembar-gemburkan ini akan merubah nasib kita ORANG SARAWAK terutamanya....dari taraf hidup/cukai etc....APAKAH INI hanya kempen2 ini hanya untuk pihak datok2 dan yb2 dan periuk nasik orang sekeliling dengan hanya menunding jari sesama sendiri?? mana perginya janji2 manis....mana perginya harapan...mana perginya keperimanusiaan??

    bila kempen je mesti dengar tentang calon2....yang akan menyambung balik masalah yang munkin malas untuk diperbahaskan.....

    terima kasih

    ReplyDelete
  6. masalah kereta nasional tinggi????
    masalah mintak masak???

    APA YA!@#$%^&*()_+

    ReplyDelete
  7. Em...satu perkembangan yg sihat.Banyak betul calon utk N6 Tupong.Kwsn satu(1)tapi calonnya sepuluh(10).Majoritinya adalah golongan pemuda. Ada yg dicalonkan,ada yg melobi & ada yg dilobi. Kegiatan ini digambarkan sebelum & semakin giat selepas YB Daud jatuh sakit.Persoalannya;

    1.Adakah mereka yakin YB Datuk Daud tidak akan dicalonkan utk pilihanraya ini.Kalau yakin,apakah faktor yg diambilkira & pihak manakah yg mengetahui.Ini membawa kpd FASAL 25:DISPLIN PARTI:(1) Semua ahli hendaklah Cintakan Parti dlm amalan;antara lain (e)Menjaga Rahsia Parti.

    2.Adakah yg tersebut di atas terdiri dr Exco2 N6 Tupong.Siapakah & adakah diantara mereka MELOBI utk diri sendiri.Bagaimana dgn tumpuan mereka utk Parti.Ini membawa kpd FASAL 11.TANGGUNGJAWAB DAN HAK AHLI:(1) Tiap2 ahli hendaklah mempunyai tanggungjawab seperti berikut;antara lain;
    (a)Memegang Teguh Dasar Parti & Melaksanakan Tujuan2nya;
    (b)Menghadiri mesyuarat2 Parti & Mengambil Bahagian dlm Kegiatan Parti;
    (c)Menjalankan Kerja2 Parti & Mematuhi Arahan serta Displin Parti;

    3.Adakah mereka dicalonkan kerana Prestasi mereka.Ini membawa kpd Fasal 11.TANGGUNGJAWAB DAN HAK AHLI;
    (c)Menjadi Calon dlm Pilihanraya,jika dipilih.
    FASAL 24:SYARAT MENJADI CALON.
    (1) Seseorang ahli tidak boleh menjadi Calon dlm mama2 Pilihanraya atau Pilihanraya kecil;
    (a)Jika dia belum cukup tiga(3)tahun menjadi ahli kecuali diputuskan oleh Majlis Tertinggi;
    (b)Jika dia telah keluar & masuk kembali menjadi ahli selama Tempoh yg ditetapkan oleh Majlis Tertinggi;dan
    (c)Jika dia ditegah menjadi Calon oleh mana undang2 yg berkuatkuasa.

    4.Adakah mereka tersebut adalah ahli PBB.Jawapannya adalah ya.Ini membawa kpd Fasal 8:KELAYAKAN AHLI;
    (1) Dengan tertakluk kpd subfasal (2),Keahlian Parti adalah Terbuka kpd mana2 individu yg memenuhi syarat2 seperti berikut;
    (a)Warganegara Malaysia;
    (b)Bumiputera Malaysia;
    (c)Berumur sekurang2nya 18 tahun;
    (d)Tidak menjadi ahli sebarang Parti Politik yg lain;
    (e)Bersetuju mematuhi Perlembagaan,Peraturan2 & Dasar Parti;dan
    (f)Bersetuju Mematuhi Syarat2 yg ditetapkan oleh Majlis Tertinggi.

    Kesimpulannya;Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  8. My respected friends,
    Listen to what I gonna say. With your voice and your votes, you can make it clear that in this moment, in this upcoming election, there are something happening in our beloved State of Sarawak. There are something happen when Sarawakians who are YOUNG in AGE AND SPIRIT, who never participated in the politic before turn out in number we had never seen because they know in their heart, that this time must be different, regardless whether they are rich or poor, black or white, Malays, Iban, Bidayuh, Chinese and Indians, we are ready to take this STATE FUNDAMENTALLY NEW DIRECTION. That is what happening in Sarawak right now, change is what happening in Sarawak, my friends.
    We mobilise OUR VOICE to CHALLENGE the money and influence that stood in our way and challenge ourselves to reach for something better. There is NO PROBLEM WE CANNOT SOLVE. There is NO DESTINY THAT WE CANNOT FULFIL. We gonna tell those giant that while we sit on the table it does not mean we need to buy every chair. NOT NOW NOT THIS TIME. WE CAN DO THIS WITH OUR NEW MAJORITY...
    It is not just about what I WILL DO AS A VOTER but YOU AND THOSE WHO LOVE THIS STATE. The people of Sarawak can change it, that this UPCOMING ELECTION is all about. We know the battle ahead will be longer THAN WHAT WE HAD EVER EXPECTED.
    But always remember that no matter what OBSTACLE STAND IN OUR WAYS, nothing could withstand the POWER OF MILLIONS OF VOICES CALLING FOR CHANGE. We have been told for we are not to do this by a course of SINGLE VOICE. It would only grow louder more decently. A week, a month to come. We have BEEN warned from offering the people of this state FALSE HOPES. But in the history of Sarawak, there is NOTHING FALSE ABOUT HOPE.
    For when we have faced down impossible odds, we have been told we are not ready or we should not try or that we can. Generation of the young have responded with a simple creek sums UP THE SPIRITS OF THE PEOPLE.
    As we learnt THE HOPE OF A LITTLE GIRL who goes to public school is THE SAME AS THE DREAM OF A LITTLE BOY who learn from the sketches on the mud and broken wall. We will remember that there is something happening in Sarawak. THAT WE ARE NOT AS DIVIDED AS OUR POLITIC SUGGEST. That WE are ONE PEOPLE we are ONE NATION ONE SARAWAK.. and we WILL BEGIN the next great chapter in the history of Sarawak from coast to coast, from sea to sea,..... CHANGE IS WHAT HAPPENING TO SARAWAK..

    ReplyDelete
  9. Kepada bakal2 Calon di N6 Tupong,jika tidak terpilih,diharap memberi sokongan kpd mana2 calon yg telah di putuskan oleh Pucuk Pimpinan Tertinggi Barisan Nasional Sarawak.Ini membawa kpd FASAL 11:TANGGUNGJAWAB DAN HAK AHLI;

    (1) Tiap2 ahli hendaklah mempunyai tanggungjawab seperti berikut;antara lain
    (d)Menyokong CALON2 Parti yg bertanding dlm Pilihanraya.

    Kesimpulannya; Inilah masanya utk kita menunjukkan taat setia yg tidak berbelah bagi kpd parti yg DiCintai iaiatu PBB.Tidak dapat dinafikan komen dr Saudara Barrack Obama begitu jelas & menarik.Jgn kita persoalkan "Apa Negara Boleh Buat Kpd Kita Tetapi Apa Kita Boleh Sumbang Kepada Negara".
    Wahai para Pemuda, sumbangkan Kemahiran kamu,Ilmu yang Mengunung di Dada & Kebajiksannan kamu kpd Parti kita PBB.Janganlah terpengaruh oleh anasir2 yg kita sendiri tidak fahami yg boleh Meruntuhkan Perpaduan penduduk Sarawak yg berbilang Kaum ini.
    Janganlah Terpengaruh oleh Dakyah yg boleh dikatakan bersifat Sementara.Perkuatkan jentera,Persiapkan Kelengkapan & Berikan HADIAH yg terbaik kpd President Parti kita Pehin Sri Taib Mahmud iaitu KEMENANGAN bukan sahaja kpd Parti tetapi semua masayarakat Sarawak.
    Seterusnya,zaman pemuda2 akan bermula.Pelajarilah dr org yg jauh lebih mahir dr kita seperti President parti kita.Jika ada kesilapan,bersabarlah kerana ianya proses mendewasakan kita utk menjadi ketua di kemudian hari.Turunlah pada hari Mengundi beramai2,tunjukkan kpd anasir2 luar yg kita bukan lah dapat diperkotak- katikkan,dipersoalkan kekuatan & kebijaksanaan dlm memikirkan & membuat keputusan.Inilah masanya utk kita menunjukkan yg kita masih sayangkan Parti yg telah terbina sekian lama.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  10. ermmm....plak penin ney nak pikir2kn lgk....perang tetap perang....lawan tetap lawan...undi tetap undi..sapa calon x kisah...yang penting sapa di atas dpt nyimbah aik ke dibah...kmk org nakung besen bebanyak...mun duit takung rah poket...yg penting pilih goment jgn x pilih....adiooossssss.....

    ReplyDelete
  11. apa yg nenek dengar.. YB DAUD tetap pertahankan kerusinya.. risik2 dgr beliau pun sihat walfiat kinek tok..

    ReplyDelete
  12. sukati kau ngencang jak. macamlah kau tok penganalisis politik terkenal. sik boh kau nak gago..nyakit palak kau ajak. ya hal orang atasan parti.

    ReplyDelete
  13. pok, abis duit bapak ku pakey mayar unimas. sak aku pandei macam jeniri amir. nya lecturer aku di unimas. sik patut apa di ajar oleh jeniri ya sik dapat di pakei????????????

    ReplyDelete
  14. SALAM.SIK ADA CERITA TENTANG AHLI AHLI GERAK GEMPOR DAN APA DAH DIPOLAH.

    ReplyDelete
  15. penulis bakal yb tupong,ada cerita baru tekkah

    ReplyDelete
  16. Kali nya gik nunggu berita terbaru dari cdak Atasan.... Cerite kedai kopi... owh cerita kedai kopi...tiada hakim tiada saksi...

    ReplyDelete
  17. oooo..maok brita baru ka..bolehh..critanya mcm tok,mengikut sumber2 dr dlm,nama2 yg tersenarai dlm list ya paling kuat fazaruddin...hangat crita kedei kopi masa tok ..org yb fadillah(kesian fadillah,jaik nama,ketepikan aja org mcm ya..),dah jd kesayangan,smua projek petra jaya nya nyapu (penyapu)..emm tp asal ada up front aje la..ada gaya yb jua nya ya..ada jua kelas ep (f) yg berabis duit tp nadai uleh keja..konon yb plu fun ...nk ka jaik nama yb...tok ndak alah2 jenal kerak jak brk pjek kmpg lintang...lom org2 nya di tupong n samariang gik ya...aduh ..tp kena bersaing dgn DR jaidi la..emm kata org jaidi pun ok..tp kmk x kenal glak DR nak ne ka o...(ada yg tauk ka?award ka best buy title DR ya?) nya doktor kah?? knk nama nya ada title DR? cne clinic nya? adapotensi x jd yang berhormat?..adioossss

    ReplyDelete
  18. datuk daud, datuk daud nya ya sidak atas tok calon nganti kitak,sidak tok ya malat kitak.apa tunggu agik pau terus sidak tok. iboh di mbak cne cne. ngabis beras ajak.ahmad zuraimi nie org kuat kau ya nemiak matang.lupak namanya.berebut kau dengan fazzaruddin nak jadi yb,ada kosong.yb PULO KERAK

    ReplyDelete
  19. huhuhuhu..lucu juak cerita tok...ribut x,topan pun x...nang pande pengarap cerita tok...apa yg aku tangga,YB Datuk Daud,msh sihat walafiat dan msh diperlukan di Tupong, apa yg aku dgr,x ada sorg pun nama yg kenak listing ya berbunyi apa2...bahkan,ada yg madah x mok nk mlibatkan driknya lbh2 dlm parti,ckup sbagai pembantu ajak kelak... sebelum nk post kn something,selidik dolok betul2...kamek harap,cek betul2 dolok k...
    Kepada yg mention ttg YB Pulo Kerak ya...jgn lh jd BATU API...

    ReplyDelete
  20. Tidak dapat kita nafikan dlm senario politik sekarang,fitnah semakin berluasa.Bak kata pepatah "Politik Untuk Orang Kotor".Tapi sebenarnya manusia yg kotor.Terpulang kpd kita menggunakannya,mun niat kita kotor,kotorlah jadinya,mun niat kita bagus,baguslah jadinya.
    "Tidaklah seharusnya kita mengotorkannya".
    Dalam cerita diatas,kita dapat lihat bagaimana iainya dikotorkan.
    Golongan Muda jika ada niat serius dlm Politik,seharusnya digalakkan.Kerana mereka adalah Pemangkin utk masa depan.Kita seharusnya berbangga kerana golongan muda diletakkan sebaris dengan golongan tua utk menjadi Bakal Calon.Satu pengiktirafan dari segi Moral utk golongan muda yang seimpian.Saya rasa mereka tersebut dicalonkan berdasarkan kepada prestasi & bakat mereka.
    Janganlah kita cemburu dgn kejayaan orang hingga mengeluarkan kenyataan yg lebih berbentuk peribadi. Disini saya menyokong pendapat saudara kita diatas, janganlah kita menjadi dalang kepada Perpecahan Bangsa kita.
    Takniah & semoga berjaya kita ucapkan kpd Bakal2 Calon diatas,Berusaha keraslah demi Bangsa,Agama & Negara kita.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  21. Poltik Orang Kotor dah jadi asam garam Orang Melayu kita. Sik perlu nak bertapok indah.. Selalu gilak ditangga masa berkempen. Bila masa kempen senyum sampei ke lubang perut madah nyokong kepimpinan sedia ada. Sanggup turun nait nyokong calon bertanding.

    Bila menang, siap cdak YB ya k belasah sidak.. Kei lepas geram.. Kak ya gago pegi ke hulu ke hilir kempen jaja cerita madah YB tok sik bagus lag YB tok sik perform lah.. Mun dah kedak ya.. Iboh ber YB jak... Pakei Ketua Kampung lagik senang... Mun ada problem lak KK antar Panglima gagak Itam setel hal..Lagik senang...

    ReplyDelete
  22. Apa maok susah2?? Semua nama2 yg diatas boleh jadi YB bah. Bukan DUN TUPONG jak ada DUN SATOK DAN LAIN LAIN ya bukak kan juak. Apa guna nyimpan agik YB2 ya so semua sidak YB KONTRAKTOR diatas ya dapat jadi YB. Ayuh teruskan cita2 anda semua sementara banyak lagik projek yang menanti. TAMBAH2 LAGIK KELAK UDAH RAKYAT BODO SEMUA NGUNDI KTK ORG MAKA SALAHGUNAKANLAH KUASA ANDA UNTUK KAUT SEMUA PROJEK YANG ADA!!! Orang Sarawak tok semua butak bah kerana memilih YB yang GILA HARTA!!!!

    ReplyDelete
  23. Masih lagi dalam pusingan serupa. Masih pada gaya lama cuma calon saja nampak muda tapi pemikiran sudah diajar untuk mengikut telunjuk pemimpin lama. RAKYAT perlu ambil kira perkara sebegini. Jangan terjerat.....

    ReplyDelete
  24. Ahh... benar kata u tapi diat rupanya makin terok gik ada... apa yg nyata cuma tinggal 2 atau 3 kerat jak yg benar2 memperjuangkan nasib rakyat yg lainnya mintak maap jak tujuan dan hasrat sebenar nak jadi YB nak ngaut semua projek.. diat jak u berapa org diantara nama2 sidak ya konon2 nak jadi YB tek merupakan kontraktor jualbeli projek.. ooohaiii butak butak kita tokkk.. sayang2 BN nginang barisan pelapis yg mcm tok!!!!

    ReplyDelete
  25. Uhm...3 komen diatas terlalu emo jak bunyinya...dh resmi org kita...PHD nya kuat...aku tok bukan org mana2 parti,tp aku nangga dr sudut lojik...katakan bertukarlh pemerintah...aku rasa pkara sama terjadi...org yg ambik tampok pimpinan akan buat pkara yg sama kali...kerana apa? ya persoalannya...
    1) bla dh jd YB, rakyat dtg mintak bantuan...
    2) bla dh jd YB, duit mesti ada...
    3) bla dh jd YB, semua yg diminta rakyat mesti di lunaskan. klak dikata org x jlnkan tanggungjwb...
    Tuan3 3 org diatas ya...klak aku bri contoh mudah lh...bukan nk mgata sapa2...ada Hamba Allah kinek tok dh jd YB, x ada duit, maka x dpt nk nurut kehendak rakyat, apa jd? Nya pake maki rakyat,pake sumpah rakyat, kerana x dpt membantu rakyat. Coba mun nya ada duit, x ada mslh ya timbul.
    KESIMPULAN,X SEMUA YB KITA TOK RAKUS...CDAK DPT PROJEK ATAS KREDIBILITY UTK JLNKAN KERJA YA...CDAK MAMPU...SO,MUN TUAN 3 ORG DI ATAS YA MAMPU,BLH COBA JUAK...JGN HANYA PANDE BKATA2...AKU ADA BKWN NGAN CDAK PEMBANGKANG,BYK JUAK PROJEK YG CDAK POLAH...TP,ADA CDAK MDH NGAN SAPA2...DIAM AJAK...HEHEHE...JAGA PERIOK NASI DRIK KATAKAN.
    MAKA,YB2 MOLAH PROJEK KERANA NAK DPT DUIT,UTK MOLAH PROJEK2 YG DI MAOK RAKYAT...MUDAH JAK...MUN X MCM YA,CNE CDAKNYA NAK DPT DUIT...NUNGGU TRUN DR LANGIT...HAHAHAHA...BERPIKIR LH SEBELUM NGELUAR AYAT DARI MULUT...KITA DH DEWASA SEMUANYA...AKU X MAOK DIKATA BUTA...SBB YA AKU BRI KOMEN DISITOK...PEACE NO WAR...

    ReplyDelete
  26. welldone...yalah kalau sedemikian rupa penerimaan kita terhadap politik sekarang maka sampei bila bila pun kita akan terus disajikan dgn politik sempit wang tok... maksudnya di negeri kita sekarang adalah tidak keterlaluan utk menganggap politik wang udah pada tahap gaban dan sapa yg paling kaya akan terus berkuasa krn mampu lobi kerek kanan.. bagus... sik kan kemana kita hanya segelintir sahaja yg akan beruntung yg lainnya akan terus tundok ke bumi ... what a pity... good luck!

    ReplyDelete
  27. apa kitak org gago2, cuba tangga dirik pun lok???ingat dah bagus gilak nak ngata org. Ambik cermin---cermin muka dirik pun lok.

    ReplyDelete
  28. zaman kinek tok jgn perlekehkan pandangan org muda.ada juak kata org muda tok dapat didengar.sik semestinya semua yg dikata org muda tok semuanya salah. sebagai pemimpin, sik kiralah diperingkat apa pun, semua pandangan yang diberi harus diteliti dan diambil serius. jangan dengar dari sidak yang ada kedudukan dan pangkat ajak. apa khabar dengan sidak yang sik mempunyai apa2 sedangakan sidak toklah yang akan bekerja kuat untuk sesuatu kejayaan. Fikir-fikirkanlah

    ReplyDelete
  29. Benar Kata u bro... Orang mudak kinek tok bukannya macam dolok. Cdak ada pandangan yang berbeza dengan orang lamak. I nanggar rami orang kita khususnya pemimpin muda PBB yang boleh di embak ketengah. Adakalanya pemimpin senior kenak juak nerimak pandangan orang muda dengan hati terbuka. Dari sia baruk ada pertalian kerjasama.

    Org muda cara muda, gaya baru. Orang lamak gaya pun lamak, hasilnya pun lamak. Bukan senang nak jadi pemimpin yang dapat mngimbang antara gaya pemikiran kritis golongan muda dengan corak pandangan golongan senior. Mun dolok kita sik ada gilak golongan muda terplajar, kinek tok kita ada ramai orang muda berbakat, berkharisma untuk mendokong harapan baru generasi akan datang.

    I bersetuju mun dapat kesemua pemimpin mudak yang berpotensi especially cdak barisan kedua PBB di berikan peluang memikul tugas yang lebih mencabar samada di peringkat negeri mahupun diperingkat persekutuan. Melentur buluh biar dari rebungnya.

    Jawatan Menteri Muda seharusnya di isi oleh golongan muda supaya nya dapat mengganti para pemimpin senior di masa akan datang. Insyallah sekiranya cdak terpelajar tok diberikan peluang maka tempat yang dikosongkan oleh cdak di peringkat cawangan dan ranting akan diisi oleh orang baru. Baruk ada mentoring cycle...

    Sayang , rami ada jak pemimpin muda berkebolehan di kawasan Satok dan Tupong sik ditampil sebagai muka baru. SIk semestinya cdak perlu ngambik tempat YB Daud. Cdak tok boleh, sekiranya diberikan peluang, diletakkan di kawasan DUN yang lain.

    Namun tok adalah pandangan I ajak. Besar harapan nak nangga barisan muda berdiri di rostrum berucap di depan rakyat dengan penuh semangat dan harapan. I hope this kind of political transition will broaden and strengthen out unity among ourselves in PBB...Amen..

    ReplyDelete
  30. setuju 200% boss.. afterall its about time dah kita move forward with new breed of young politicians.. TAPI pilih betul2 jangan milih yg ada muslihat politik nak memperkayakan dirik pun jak.. maklumlah semua bersemangat cepat2 nak jadi Yb ada kuasa, pengaruh projek dll tapi sik semuanya benar2 nak jadi Wakil Rakyat ... banyak yg nak jadi Wakil 'DUIT' Rakyat jak!! udah gik kita ikut style politician kinek tok.. CHANGE OUR WAY OF PRACTISING POLITICS IN SARAWAK jangan main duit ALL THE WAY... INSTEAD WORK HARDER TO WIN PEOPLES HEART! byk gik masalah2 lamak rakyat yg masih belum selesai sampei kinek tok... tepuk dada tanya selera.

    ReplyDelete
  31. i pun setuju dengan you bro, mun ditangar kinek tok sik ada seorang pun calon yang tersenarai si atas layak. sebab apa, kelakmun sidak tok di pilih untuk menjadi calon kawasan tupong, i takut keadaan akan menjadi serupa.. cuba kita tangga kinek tok. ne gerak gempur n6 yang dipolah??? ne pegi barisan exco pemuda n6. semuanya sik ada cerita.... i pun sik tauk sine ghaibnya sidak tok????

    ReplyDelete
  32. I agreed dgn both of you. Nang ada kebenaran di sia especailly tentang masalah2 rakyat yang masih belum selesai.Mungkin kita kenak lihat dari sudut yang lain juak. Allow me to explain.

    My parent duak duak Bekas Ketua Kaum Bapak and Wanita di peringkat Kpg. Adik I bekas Ketua Pemuda di Peringkat Kpg. Abang I bekas Bendahari di Peringkat Kpg. Semua nya ahli PBB BN. I pun kurang penyertaan di dalam arus politik walaupun I mengikuti perkembangan politik.

    Mun di lihat dari sokongan orang kpg memang teguh tapi mun dilihat dari segi kewangan family I bukan kaya. Yang ada hanyalah hubungan yang baik dgn org Kpg jadi sebab kenak cdak terus memilih daknya jadi ketua... Kinek dah sik ada lagi. I witnessed gney my parent deal with every day problems of people. Ada yang mintak tolong sik mampu nak bayar bil api dan air, ada yang mintak tolong bayar yuran sekolah, macam2 jak dimintak org kpg masa ya.. Duit? Nang susah lah. Tapi mak I yang paling lamak megang Jawatan KW Kpg mintak tolong dari YAB Datuk Jo untuk fund krn mak I bukannya berduit. You bayangkan gney keadaan jadi Ketua tanpa ada sumber kewangan yang kukuh...Fund untuk aktiviti kpg ada diberik tapi fund untuk membantu org Kpg terpaksa memohon dari YB. Kadang2 org Kpg mintak benda yang YB sik pat nak tolong. Bila sik tolong lalulah molah cerita yang YB sik bagus lah, sik ada duit lah... Bila berlaku kedak ya, rami orang sedar pentingnya funding bagi membantu golongan yang memerlukan di Kpg...

    Bila kita nyebut tentang main duit, makan duit, for me nang ada kebenaran di sia. Tapi duit sik dapat ngukur level of respect. Kerana respect sik dapat dibeli, it must be EARNED... Mun ada orang menang kerana nya makei duit untuk beli undi sebenarnya nya bukan beli undi. Actually orang yang nerimak duit ya sebenarnya menjual MARUAH dan MARTABATNYA untuk mencapai objektif berkepentingan sendiri. Mun orang ya ada INTEGRITI nya sik akan dapat dibeli walau dengan apa cara sekalipun. Apa jak duit RM50 or RM1K untuk Undi yang mampu mengubah halatuju perjuangan. Jadi suka I nak merik sedikit pandangan, sekiranya ada berlaku poltik wang di dalam mana2 pilihan pucuk pimpinan maka kitalah orang yang akan menentukan samaada politik wang akan terus mempengaruhi undi kita atau isik. So kita sik dapat terus menyalahkan pemimpin yang bermain dengan politik wang sekiranya ada di antara kita yang mengundi masih mauk menjual maruah dan martabat diri kita.

    Berkenaan dengan pergerakan EXCO PEMUDA, GERAK GEMPUR, ada kalanya kita sik sedar apa dipolah cdak.. I berpendapat barisan EXCO PEMUDA bergerak secara diam tapi teliti, merintis dalam
    suasana yang malap tapi masih mampu merik harapan dan sinar.. Walaupun di mata rami orang cdak nampak sik bekerja tapi cdak tetap meneruskan tanggungjawab merik sumbangan.Cuma cdak sik menghebah2kan kepada umum ajak. Dan kita sebagai golongan yang berkepentingan nasional kenak mendampingi cdak juak. Jgn kerana sik jenguk muka di kawasan, kita terus menuidng jari madah cdak sik bekerja... Cdak pun manusia macam kita juak. Sik dapat bekerja hari2 untuk rakyat. Ada masa kenak pikir juak makan minum anak bini di rumah...Cuma pesanan ikhlas dari I jgn sesekali menggunakan mandat yang telah diberikan oleh rakyat untuk kepentingan peribadi... Bukan sik dapat or sik boleh.. Takut nya makan diri especially bakal pemimpin muda yang berpotensi. Nama baik harus di jaga agar diri kekal dihormati di peringkat akar umbi..

    ReplyDelete
  33. ceng.ceng..ceng. yb daud dah ngeluar kenyataan akbar hari tok dlm sarawak tribune tentang calon di atas...bersiap sedia untuk digempor....tiada maaf bagimu.pengkianat tunggu nasibmu

    ReplyDelete
  34. Ya read the article but hopefully our beloved CM will make the right decision this time.. afterall his UNCHALLENGED decision is the one determining the future of the people of Sarawak... no problem if the existing Ybs to be retained or new faces to be introduced for the next election TAPI YANG PENTING TOLONG JANGAN SALAH BUAT KEPUTUSAN KERANA MASA DEPAN MAJORITI RAKYAT KESELURUHAN YANG DIPERTAROHKAN BUKAN MASA DEPANNYA SORANG JAK...

    ReplyDelete
  35. saudara Remylan, memang betul tentang apa yang diperkatakan oleh anda. Tapi harus di ingat,Penubuhan Gerak Gempur N6 Tupong adalah bertujuan untuk membantu para pemimpin di kawasan tersebut dari terus di tohmah dan membantu mereka-mereka yang memerlukan bantuan.Begitu juga dengan barisan Exco Pemuda N 6 Tupong.Mereka inilah yang bertanggungjawab untuk berjuang bersama pemimpin yang dipilih rakyat. Tetapi apa yang dapat diperhatikan ialah terdapat persaingan di antara Gerak Gempur dan barisan Exco Pemuda ini.Kalau persaingan kearah kebaikan,perpaduan dan kesepakatan tak mengapalah.Jangan ada persaingan yang boleh menjahanamkan Parti.Persolannya sekarang apakah tindakan Gerak Gempur dan Exco Pemuda selama ini. Langsung tiada perkhabaran.Tiada tindakan yang diambil oleh mereka. Kalaupun nak bergerak secara senyap pastinya ada sesuatu yang terbaru boleh diikuti atau didengari.Ini tidak semuanya sedang tidur diulit mimpi.....Kalau saudara Remylan ada perkembangan terbaru mengenai mereka tolong perjelaskan kepada saya.. Terima kasih

    ReplyDelete
  36. Sambungan kepada cerita bakal calon di Tupong (Bahagian ke-5):

    Cerita mengenai bakal calon di Tupong semakin hangat diperkatakan baik dikedai2 kopi, di pejabat, di kaki lima dan bukan sahaja di kawasan tupong bahkan hingga ke seluruh sarawak.

    Justeru itu, penulis telah mengambil masa seminggu untuk turun ke gelanggang (kawasan DUN Tupong) dgn seorang sahabat yang merupakan bekas pemimpin PBB di Tupong (selaku tour guide dan orang perantara penulis dgn penduduk di kampung2, ahli serta pemimpin PBB di ranting ranting dan cawangan Tupong). Begitu besar kawasan DUN Tupong yang merangkumi kawasan dari Kampung Tanjung hingga ke Kpg Tupong Jaya, dari taman hussien hingga ke Matang Bt.10, dari Taman Maliha hingga ke Kpg Paroh dan menyeberangi Sg Sarawak ke Kpg Segedup dan Kpg Sg Maong.

    Dari “ground work” tersebut, berikut adalah serba sedikit analisis untuk setiap "bakal calon", serta cerita-cerita disebalik tabir dan "Star Rating" untuk renungan bersama:

    1. Councillor Dr Zaidi - Merupakan orang lama dalam politik tupong dan orang kanan YB Daud. Dikatakan sudah melepasi had kelayakan umur untuk menjadi calon...sudah melepasi angka 50, kerana trend semasa umur calon adalah dalam lingkungan umur 40an.

    Juga dikatakan semakin kurang berpengaruh dan semakin kurang disenangi kerana masih berpolitik secara lama.....dan menjalankan setiap aktiviti secara sendirian. Bak kata salah seorang exco yang ditemui, PBB Tupong kini menjadi hak Dr Zaidi dgn setiausaha kerja PBB Tupong. Untuk menjalankan tugas di kementerian.

    Sejauh mana kebenaran kenyataan ini, biarlah barisan pemimpin PBB Tupong yang menjawabnya.
    Akan tetapi, dikatakan bahawa kemerosotan populariti Dr Sulaiman Daud ketika Dr Zaidi menjadi setiausaha politik beliau.....menguatkan hakikat ini.

    Tinjauan penulis dikalangan penduduk setempat, kebanyakan mereka menyatakan Dr Zaidi tidak mempunyai karisma untuk di pilih sebagai seorang calon apatah lagi sebagai YB.

    Rating: **

    2. Tuan Haji Taufek Gani – Bintang beliau di kalangan ahli parti semakin pudar kerana sudah tidak lagi berada dikalangan pemimpin elit PBB tupong. Beliau juga dikatakan tidak begitu popular dikalangan pemimpin di peringkat ranting semasa masih menjadi naib ketua pemuda tupong dahulu. Seorang bekas exco pemuda tupong memberitahu penulis bahawa Hj Taufek terpaksa menarik diri dari bertanding untuk jawatan ketua pemuda pada tahun 2005 kerana hanya mendapat satu saja pencalonan pada masa itu. Kebanyakan pemimpin ranting yang ditemui, langsung tidak mengenali beliau.

    Rating: *

    3. Ir Irwan Zulkarnain – ketua pemuda satok. Komen seorang kawan penulis “mun YB Abg Joe diberi kuasa memilih calon.......Irwan merupakan antara calon utama”.....betui ke?? Kebanyakan pemimpin ranting di tupong tertanya tanya siapa gerangan si Irwan ni? Analisis penulis, susah.......

    Rating: *

    4. Azrai Karim – ketua pemuda semariang. Beliau antara yang dikatakan begitu kuat melobi untuk menjadi calon baik di semariang maupun tupong. Begitu bercita cita tinggi, akan tetapi ketaksuban beliau menjadi calon menyebabkan timbul perselisihan antara beliau dan YB Hasidah. Dikatakan, penyokong beliau menggelar beliau “bakal YB” semasa proses pemilihan ketua pemuda cawangan semariang yang lepas. Kononnya, YB Daud akan melobi untuk beliau kepada cm untuk bertanding di semariang. Rata rata penduduk tupong yang ditemui tidak mengenali Azrai.

    Rating: *

    5. Ir Talha Affandi – Bendahari PBB Tupong. Dikatakan antara yang begitu konfiden YB Daud tidak akan di pilih sebagai calon dan telah cuba untuk melobi untuk menjadi calon di Tupong. Dikatakan in- contact dengan Dtk Awang Tengah untuk acara lobi melobi. Mengikut cerita salah seorang ketua ranting yang ditemui, Talha tidak mempunyai grassroot yang kuat di tupong bahkan tidak begitu disenangi dikalangan exco PBB tupong.

    Rating: *

    Bersambung

    ReplyDelete
  37. Sik kira sapa pun yang nait ataud tok oud(YB Sedia Ada) dikekal kan.Apa yang lebih penting ketika ini adalah, jika PBB-BN ingin menang/mengekalkan kerusi Tupong, calon yang dipilih nanti perlu berhadapan dengan ancaman dan cabaran baru.

    Mungkin ramai yang tidak sedar apa yang sedang berlaku ketika ini.Mungkin anda ketika ini sedang tidur.Tetapi ketika ini "mereka" masih lagi berkempen.mereka bergerak dengan cukup pantas (Maklum lah, berpengalaman 4 penggal bersama tok oud tapi tak dapat apa2.Yang kaya nya tetap gak tok oud.mereka dapat apa?Semua di Tupong tau identiti 2 orang yang kaya raya disebabkan banyak dapat "projek wahyu" dari tok oud sepanjang dinasti pemerintahan tok oud.Paling lawak adalah identi individu A yang dikatakan tidak tahu membaca tetapi ada lesen kontraktor dan bergelar jutawan!

    "mereka" yang dimaksud kan diatas adalah "JENERAL-JENERAL & PANGLIMA-PANGLIMA Tok Oud.Mereka kini sedang giat berkempen dengan menggunakan pelbagai kaedah dan bergerak dengan cukup pantas.

    Apa yang mereka lakukan?Kempen untuk PKR ke?

    MEREKA kini sedang giat BERKEMPEN UNTUK SEMUA PENGUNDI N6 TUPONG SUPAYA TIDAK TURUN MEMBUANG UNDI SEWAKTU PILIHAN RAYA KELAK.

    Menurut maklumat, mereka ini adalah "Jeneral&Panglima" tok oud semenjak tok oud 1st time bertanding dulu.Kesetiaan mereka kepada tok oud tak perlu dipersoal kan.TETAPI APA YANG MEREKA DAPAT YE? JAWAPAN NYA TIDAK ADA APA-APA.Mereka kekal menjadi pengikut setia,mereka kekal menjadi "pengikut bacul" kepada tok oud.Hari-hari mereka akan jawab soalan & tohmahan rakyat yang kurang senang dengan beliau.Apa yang beliau dapat?tiada apa-apa kecuali duit token meeting PBB Tupong.Tak banyak pun.Jangan mimpi nak dapat angpow lebih dr Rm50 kalau tok oud yang bagi.Makin dekat dengan pilihan raya, makin sikit la duit yang nak diberikan.

    Tetapi seminggu ini beliau sedikit pelik.

    1)Pergi ke perasmian masjid tapi pakai Baju BN

    2)Dulu keluar paper muka sentiasa senyum.Tapi sekarang "menjus jak" but every movement nya memang dapat coverage yang bagus dari Sarawak Tribune.

    semalam berita tok oud saja 3 helai pertama Utusn Sarawak & tribune muka nya jak.(bayar lebih ka tok oud?hehehehe)

    -Haritok kat tribune gambar nya 1/4 page di M/s 2.Tapi sayang nya, muka tak senyum.Budget serius la, tp dalam hati takut diturunkan dari takhta sedia ada.

    Tambah kronik apabila pakcik2 general dll yang sebelum tok "sedia berkhidmat" kini sudah berpaling tadah.Sekarang ini rasanya lebih bagus nya pun yang pilih calon dari Tupong yang nya rasa paling layak & sik semestinya dari kalangan sidak 10 diatas ya jak.Sik salah bah mun nya pun yang berundur.Sebab jika beliau lah yang dipilih, sepanjang tempoh berkempen kelak beliau berdepan tugas berat untuk menarik kembali sokongan "orang lama di Tupong" mengundi beliau.Sebab beliau sendiri yang membuat pillihan tersebut.Nampak dengan jelas kini Tetapi bagaimana pula jika calon baru dipilih?Pasti mereka penat kerana perlu brainwash balik otak pakcik2 ni.Comeon tok oud, 95% PENDUDUK TUPONG BERSETUJU JIKA CALON BARU YANG DIKEMUKAKAN OLEH YB CM PADA PRUS AKAN DATANG & BUKAN NYA CALON SEDIA ADA.

    Cadangan saya :- Tok Oud pindah laa ke tempat lain mun masih mok jadi YB..Tolong laaa faham & perasan sensitiviti penduduk Tupong.Bila disedarkan, anda masih juga mahu mendongak ke langit dan membuat kenyataan balas melalui media arus perdana.Ini senarai kerusi cadangan dari saya untuk anda jika masih kemaruk nak jadi YB.:-

    1)DUN SADONG JAYA - Tapi Haidel Heli komfirm bising la hal ni.Sebab SAMPAI SEKARANG SEBANAKU TAKDA RISIK-RISIK PUN BERITA DISANA ATAU PERUT ANDA KENYANG DISUMBAT HAIDEL AGAR KERUSI DISANA SUNYI DAN SEPI BAGI MEMUDAHKAN KERJA KETUA PEMUDA PBB PADUNGAN BERTANDING DI KERUSI SADONG JAYA..(Sadong Jaya sik ada Ketua Pemuda ka?Atau Ketua pemuda sia kalah bulu dengan Haidel?)

    2)..........-BERSAMBUNG-

    ReplyDelete
  38. DUN DEMAK LAUT - Orang pertama akan terkejut/marah dengan cadangan tok semesti nya anak penyandang kerusi tok pun,Aziz.Tapi Aziz kena banyak berkampung dengan pemuda SABERKAS terlebih dahulu baru boleh jadi YB.

    3)DUN NANGKA - Tapi tok oud kuat ke nak lawan provokasi Radin Kadri disitu?

    Cadangan terakhir, rehat la sahaja di rumah.Beribadat dan sebagai nya.Awak tu umo bukan nya makin muda.

    -Jika ada yang berbisik di telinga anda bahawa anda bakal ketua menteri sarawak, saya cadangkan anda untuk berjumpa dengan mana-mana peguam syarie untuk pastikan urusan penyerahan wasiat harta pusaka dan lain-lain berjalan dengan baik.Sebab aku rasa mungkin penduduk Matang tak seronok lalu jalan Matang kalau takda istana sebagai penghias dan penambah seri jalan matang.(ahli keluarga berebut harta & last sekali bila dah takda jalan lain,robohkan laa)

    (Hari2 keluar masuk ikut jalan yang sama, mustahil sik tauk jeraya ya jeym & perlu di besarkan untuk memudahkan penduduk sekitar Matang dalam DUN Tupong berulang alik ke Kuching pada waktu kemuncak.)

    -YB sedia ada perlu sedar, anda tidak lagi disokong oleh 78.5% penduduk Tupong bermula di tanjung hingga ke Paroh.Setakat projek buat parit pastu tak siap2 tak payah bising2 laa walaupun anda jalan kaki seorang diri dari tanjung ke tupong tengah tu.Kesian, peluh2 lepas berjalan.Bodyguard rilek je dudk dlm BMW & member jalan kaki.hehehe.Semua org tauk kisah nya jalan kaki tok nak?

    Ingatan untuk YB :- Ada sekumpulan mahasiswa (dirahsiakan maklumat) kini sedang membuat persiapan akhir researh pola pengundian serta trend pengundi di setiap DUN di negeri Sarawak dan akan diserahkan kepada YAB CM pada hari jumaat malam di BCCK.(KEMUNGKINAN)

    Teropong punya teropong isi kandungan kajian tersebut(Mungkin juga TERGUNA teropong rosak)saya dapati N6 TUPONG akan berada dikawasan KELABU jika tok oud terus dikekalkan di kerusi tersebut.Kandungan research tersebut akan saya dedahkan satu persatu kelak.

    ~Sekadar Perkongsian~

    -Diari Anak Sarawak-

    ReplyDelete
  39. kepada anak sarawak,

    rasa rasa nya kita yang nak bertanding di sia....minta maaf pok, kmk penggundi di DUN tupong dan dalam keluarga kamek ada sepuluh orang penggundi.

    Mun kita yang di pilih, kamek akan kempen supaya sik ngundi kita...

    We only ngundi orang yang berkaliber dan jujur ....yang menjaga ibadahnya sik kira nya dari orang terkenal ke sik.

    mun kita nak nait dgn menjaik orang, ya dah menunjukkan sifat kita......

    ReplyDelete
  40. Sambungan kepada cerita bakal calon di Tupong (Bahagian ke-6):

    6. Fazarudin Rahman – setiausaha sulit kepada YB Fadilah. Desas desus mengatakan beliau tidak sehaluan dgn ketua pemuda tupong kerana cita2 hendak menjadi YB...ketua pemuda tupong dikatakan sebagai batu penghalang kepada cita cita beliau tersebut.

    Cerita di kedai kopi di taman maliha mengatakan yang hubungan beliau dengan Ahmad Zuraime (seorang lagi bakal calon) sudah retak walaupun mereka berdua merupakan gandingan semasa pemilihan ketua dan naib ketua pemuda tupong dulu...ini kerana masing masing sedang berebut/melobi untuk menjadi calon di kawasan tupong.

    Salah satu punca kemerosotan populariti YB Fadillah dikalangan exco pemuda PBB negeri Sarawak dan di kalangan exco PBB tupong dikatakan berpunca dari sikap beliau selaku setiausaha politik yang tidak menjalankan tugas dengan cekap.....kerana sibuk mencari populariti sendiri.

    Rating: *

    7. Ahmad Zuraime – Mengikut cerita di kedai kopi di semarak, pengikut2 beliau di kalangan gerak gempur tupong yang masih tinggal begitu yakin bahawa beliau akan dicalonkan....dikatakan nama beliau sudah berada di tangan PM. Betul ker????? Hanya empunya diri yang lebih mengetahui.......

    Desas desus di Kubahria mengatakan kumpulan gerak gempur tupong pimpinan beliau sudah semakin malap...Cuma tinggal tidak sampai sebelah tangan sahaja yang masih bersama beliau. Dr Zaidi dan Fazarudin Rahman yang juga mastermind dalam penubuhan gerak gempur dikatakan sudah menjauhkan diri kerana rahsia mereka sudah terbongkar dan masing2 sedang sibuk melobi diri sendiri...

    Rata rata pemimpin PBB tupong yang ditemui mengatakan bahawa Ahmad Zuraimi terlalu muda dalam politik....kerana mudah dipermainkan dan mudah percaya kepada berita yang entah benar atau palsu. Beliau dikatakan begitu yakin bahawa beliau akan menang dalam perebutan jawatan ketua pemuda tupong yang lepas (kononnya peluang beliau untuk menang adalah 75%), apa sudah jadi......Cuma perwakilan pemuda tupong yang tahu cerita sebenar. Pengikut2 beliau juga dikatakan kalangan yang masih terlalu “muda” dalam politik, bak kata seorang penganalisis politik kampong yang ditemui “ umpama tong kosong”.

    Mengikut cerita teman yang juga bekas exco pemuda tupong, Ahmad Zuraimi dan fazarudin merupakan exco yang dilantik oleh ketua pemuda pada penggal yang lepas (Fazarudin – bendahari dan Ahmad Zuraime – Exco Lantikan). Mereka berdua dikatakan umpama “kacang lupakan kulit”.

    Rating: *


    8. Datuk Safri Hj Abdillah – Ketua Pemuda Batu Lintang dan exco pemuda PBB negeri Sarawak. Nama beliau seringkali dikaitkan dengan berita pemilihan calon, baik di sadong jaya, tupong dan entah mana lagi kawasan DUN....

    Analisis penulis, beliau langsung tidak dikenali di tupong dan mengikut cerita seorang teman yang selalu melepak dengan beliau....beliau cuma tersenyum dan mengucapkan terimakasih kerana nama beliau semakin popular walaupun beliau tidak pernah mempromosikannya.

    Itu lah dinamakan “Tuah Badan”, mudah-mudahan satu hari nanti beliau akan menjadi calon juga kerana umur beliau yang masih muda dan masih ada harapan.

    Rating: *

    Bersambung.....(bab ke-7)

    ReplyDelete
  41. Sambungan kepada cerita bakal calon di Tupong (Bahagian ke-7):

    9. Shahrazi Edwin Abdullah (bukannya Sharaji Elwin Abdullah seperti entri yang lepas) – Ketua pemuda tupong. Kebanyakan pemimpin pemuda PBB tupong yang saya jumpa semasa tour menyatakan mereka tidak pernah mendengar cerita hal ketua pemuda tupong nak jadi calon. Menurut sebilangan pemimpin pemuda, Shahrazi tok orang kuat YB Daud.........tapi dalam hati, sapa tahu!!!!!!!!
    Bila dah masuk politik, takkan nak jadi ketua pemuda ajak.

    Beliau dikatakan seorang yang low profile dan “tidak mahu melawan arus”. Tetapi beliau dikatakan kurang disenangi oleh segelintir pemimpin pemuda tupong kerana dikatakan tidak pernah menolong pemuda untuk mendapat projek di kawasan.

    Menurut teman penulis yang juga merupakan tour guide, Shahrazi tok terlalu lembut untuk terlibat dalam politik.......kerana budaya politik sekarang “suka memaki hamun dan budaya samseng” .

    Rating: **

    10. Mahran Jamil – Exco PBB Tupong. Majoriti pemimpin PBB tupong yang penulis temui tidak pernah mendengar cerita perihal beliau cuba untuk melobi sebagai calon. Beliau adalah seorang yang sangat berdedikasi dalam perniagaan. Cuma kelemahan beliau adalah kurang menyertai aktiviti parti, bak kata seorang teman, kalau kita terlalu sibuk dengan kerja lain, adalah lebih elok kita memberi laluan kepada orang lain yang komited.

    Rating: *


    11. YB Datuk Hj Daud Abdul Rahman – ADUN Tupong, Ketua PBB Tupong dan Naib Presiden Parti PBB. Sebelum penulis turun , penulis menjangkakan yang pemimpin PBB tupong baik diperingkat cawangan maupun di peringkat ranting telah “berpecah” kerana begitu banyak pemimpin tupong yang dikatakan sedang melobi untuk menjadi calon di Tupong untuk menggantikan YB Daud.....itu lah persepsi yang kita dengar di kedai2 kopi.

    Akan tetapi, selepas penulis sendiri telah turun untuk cuba “merasakan” bahang di kawasan tupong, ternyata persepsi atau berita dikedai kopi cuma cerita di kedai kopi. Tidaklah seteruk yang digembar gemburkan. Rata rata penduduk tupong yang ditemui baik ianya di warong, jeti, surau, tepi jalan dll masih lagi merasakan YB Daud patut diberi peluang untuk menjadi calon kerana beliau telah banyak membawa pembangunan kepada kawasan tupong dan sentiasa turun padang untuk cuba menyelesaikan masalah penduduk terutama sekali pada bulan Ramadhan. YB Daud dikatakan akan turun berjemaah di semua surau di pelusuk kawasan tupong untuk bertemu dengan penduduk kampong/taman semejak mula beliau menjadi wakil rakyat sehingga ke hari ini. Cuma yang tidak pergi ke surau sahaja yang tidak pernah berjumpa dengan beliau.

    Rating:****


    Bersambung..........untuk bahagian terakhir

    ReplyDelete
  42. Menarik3 teori tok. Penulis macam ada disuruh atau diarah oleh org.Kononnya tek penulis ada duduk di bimmers ato kate kichen ato last skali malihah.Mustahil....,dalam sekejap ajaknya dapat semua cerita di Tupong di kedei kopi gik.
    Tok memang kerja org dalam.... nak mecah Pbb Tupong.
    Mun ditangar benar2,sik nuduh lah macam ada komplot ajak.
    Teorinya senang,siapa yg beruntung mun Pbb di tupong kelahi atau bergasak nak berebut jadi yb.sampei sik dapat disatukan balik!!. Daud lah untung.....Kononnya tek,mun nya sik dipilih bertanding agik,sidak Pbb Tupong akan berpecah lalu guguk ditangan opposition.
    Hanya nya yg dapat nyatu balik sidak tok.Trick basik tok pok.....
    Obvious gilak,krn penulis ada merik klu dgn siapanya kerja.Ahmad Zuraimi dianoknya dgn Fazzarudin,tapi sidak lain sik.Nya 2 ya jadi kambing itam termasuk dr Zaidi.Apa sbbnya.Kita org di Tupong tauh bah.Edwin dipujinya sik ada cita2 tinggi.Edwin tok mungkin berkomplot dgn Daud,siapa tauk.
    sory... lah Edwin,kau sik dapat ngembak pemuda Tupong mana2,kau masuk islam tetapi bukan masuk melayu.Kau nak bertanding exco pemuda under nie,bumiputera sik dapat kerana kau org bidayuh,kau layak dipersaka ajak.Sbb ya kau sik bertanding masa milih pemuda exco negeri dolok.Pernah nengar exco negeri ketua pemudanya persaka di area bumiputra.bertanding jadi yb lagik pebulak,seat bumiputra.
    Daud,tauk org mainan kau bah.Nak mecah org tupong,kelak kau jadi herolah.Mungkin daud ada madah dgn CM yg pbb Tupong pecah n sik sehaluan agik,jadi CM ngenkah kau balit sia.Dahlah,kau lamak gilak jadi yb.Berik org lain gik.
    Tangar ajak,penulis kelak madah daud masih gik org mauk n nya mesti dikekalkan di tupong.

    ReplyDelete
  43. hangat!..........hangat!.......dahlah hangat,,,hangit lagi. Nampak gayanya pemuda Tupong tok dah nak terpecah dua. Persaingan diantara Gerak Gempur Tupong dengan Pergerakan Pemuda Tupong. Sebabnya kedua2 peneraju dah sik sepalak. Masing2 nak melobi dirik nak jadi calon. Actually benda tok bukan baru kinek tok berlaku..dah lamak dah berlaku dah... masa Sharazi Edwin memegang jawatan sebagai Ketua Pemuda Tupong untuk sesi yang lepas. Cuba kita tangga balit, sapakah individu yang melobi Sahrazi Edwin jadi Ketua Pemuda???? Apabila dah menang,,rasa sik puas hati timbul dikalangan Pemuda ,,,,kak ya untuk pemilihan Ketua Pemuda Tupong sesi 2009/2011,,,ada individu di kalangan Pemuda yang melobi Ahmad Zuraimi sebagai calon Ketua Pemuda dan Fazaruddin sebagai calon Timbalan Ketua Pemuda.Keputusan sipayah dipadah. kitak orang tauk sapa yang menang. Lepas pemilihan barulah timbul Gerak Gempur N6 Tupong.Penerajunya pun kitak orang tauk. Nak kah tok timbul pasal perasaan sik puas hati dikalangan si dak tok. Masing2 nunding jari..kerja tok sik dipolah, kerja ya sidaknya yg patut molah???? Apa nak jadi. Kak ya timbul lagi pasal masing-masing nak melobi jadi calon untuk election tok...Sine silapnya...Apalah kenak sidak pemimpin dikawasan Tupong sik nangga dengan teliti perkara tok? Mun mcm toklah gayanya... sik dapat diharaplah PEMUDA N6 TUPONG untuk Election yang akan datang.. Ne ndaknya masing2 tengah bercakar sama dirik...Kepada kaum bapak cuba renung-renuglah perkara tok, pasal anak2 muda kitak orang ya tengah berkelai... Lain kali urusan anak muda tok, bapak jangan masuk campur.. CUKUPLAH SEKADAR BERI NASIHAT. NASIHAT YANG BAIK KITA IKUT DAN YANG SEBALIKNYA PAHAM2 AJAKLAH.

    ReplyDelete
  44. Penulis 10 calon ganti Daud di Tupong, Jeng,- Jeng,- Jeng... ada kwn dah mecah rahsia di Bimmers cafe ato Ket Kitchen.....Sharani,Sharani, Sharani

    ReplyDelete
  45. kepada semua calon2 yg berkenaan...apa yg kau ada untuk menjadi seorang yb....kau sik ada apa2 sebenarnya...ya cuma jawatan untuk kepentingan peribadi dan geng2 kau jak....bila kau dah sik mampu untuk berdiri di atas kaki dirikpun pahal ada cita2 nak jadi yb....?? nak nolong bangsa kata kau...ya bulak yg nyata....apa kau ingat jadi orang besar ya boleh menjaminkan kesenangan...kesenangan di dunia mungkin aoklah...tapi adakah di akhirat kau akan senang bila segala kepercayaan rakyat di engkah kau di ujung tandok.....masalah sapa2 nak jadi yb ya masalah kecik ajak....ada lagi masalah besar yg perlu kita fikir.......kau dah bersedia nak bertemu ngan hakim besar kah....kau akan diadili bila kau dah sik bernyawa kelak......apa yg kita punya adalah pinjaman semata2...apa yg kita ada adalah hanya dosa......

    ReplyDelete
  46. wahai warga2 yg suka komen2 yg berapi2....alu sik bebunyi ...pahal....aku rasa tengah berdiri di depan cermin rasaku...alhamdulillah jgn suka membuka aib org lain coz ALLAH sik akan menutup aib kau klk...akan di buka seluas luas nya aib kau ya klk dan smua org akan tahu akan kenyataan itu...

    ReplyDelete
  47. memang pok, pemuda tupong tok dah sik ada guna agik.....bait nya geng gerak gempur maupun dak pemuda pbb ato geng nok tengah tengah....sama ajak.

    Lawan tetap lawan.....sak semua dapat jadi YB dan jutawan

    ReplyDelete
  48. Yalah.....bila time berkempen (baitnya semasa pemilihan parti maupun piliharaya umum)....semua aib orang di cerita kerek kanan.......padan muka dirikpun.

    semua madah orang sik bagus lah, bodo lah, ada ada ajak cerita.......seluruh tupong bergema hal nak jadi calon.........

    ohhh penggundi di tupong......baca bacalah cerita tok...sak kita orang tauk hal sebenar berlaku dengan dak PBB tupong.....berkelahi sama dirik....gine nak mimpin rakyat

    ReplyDelete
  49. anak jati sarawakMarch 5, 2011 at 10:47 AM

    Dari pengamatan saya, PBB tupong dah hancur lebur dah....adalah sebaik baiknya join kamek orang lam PR ajak....

    ReplyDelete
  50. Anonymous said...
    Penulis 10 calon ganti Daud di Tupong, Jeng,- Jeng,- Jeng... ada kwn dah mecah rahsia di Bimmers cafe ato Ket Kitchen.....Sharani,Sharani, Sharani
    March 5, 2011 12:09 AM

    SAPA NEMBIAK NAMA SHARANI TOK POK..?

    ReplyDelete
  51. kepada sesiapa yg berkenaan.....leka ktk org berkelaie madah sorang2 tok sik bagus....orang lain ngambik kesempatan tok makey cdaknya modal klk....pa salah kita bersatu hati....sik dapatkah....??? Jangan pentingkan poket kita ajak bah.....yg penting sebenarnya kita bersatu hati untuk nyuruh...mujok "ORANG TUA"...turun jak agik bah...orang lain banyak yg berpotensi dapat menggantikan tempat nya bah... sik guna dalam bahasa malaysia ada perkataan "PENCEN" mun sik tauk maknanya.......kelak sapa2 yg jadi ketua kecik kah....ketua besar kah.....jalankan tanggungjawab ya dengan ikhlas hati dan bukan nya sebalik....kau ingat kekayaan yg melobo-lobo ya dapat kau embak ke dalam kubur......ada otak pakeilah....!!!!!!

    ReplyDelete
  52. Calon No. 8 Datuk Safri. EEEEEEEEEEeeeeeee Not proven yet Nisi pernah bertanding exco pemuda. Selagi nya ya kena lantik aja belom kuat lagi. I dengar nya tok banyak duit. Nisi pandey abis kah duit nya.

    ReplyDelete
  53. SHARANI TOK NENGAR CERITA BEKAS PA HAIDEL.BENAR KE SIK SIKLAH PASTI

    ReplyDelete
  54. kuang...kuang...kuang.... dunia tok kecik...

    ReplyDelete
  55. apalah nak jadi dengan TUPONG tok.Dah panas dah...harap-harap presiden parti dapat nengkah calon yang benar2 layak untuk memimpin kawasan tok. Bukan untuk Tupong jak tapi untuk keseluruhan sarawak. Nok calon 10 orang di atas ya....jangan mimpilah...

    ReplyDelete
  56. penulis 10 calon di tupong ya siapa gengnya.siapa tauk padah.baruk kita tauk siapa dalang sebenar.mungkin antara 10 org tok gengnya yg berpakat dgnnya atau...........nampak gilak siapa dapat mafaat mun nama sidak sik ada.cuba cek siapa molah projek suro kpg..mugkin nya ada jawapan.

    ReplyDelete
  57. Sebenar nya dah calon untuk Tupong. Dan calon tersebut ialah seorang wanita yang mempuyai Master dari UITM.Berumur awal 40ha kin bekerja dengan kementerian di dalam negeri. Pengundi dan bermastautin dalam kawasan Tupong.Pernah menjadi exco salah satu Biro Wanita PBB peringkat Negeri. Mengundi di Kolong. Check kan dlm dafter pengundi di Kolong.Dah berjumpa dengan org tertinggi parti. So tunggu masa untuk di umumkan. Alhamdulillah bertambah sorang lagik YB Wanita kita.

    ReplyDelete
  58. Mun Ibrahim Ali di cop sebagai katak yang melompat parti, dalam PBB pun ada katak tapi melompat dari cawangan ke cawangan, Bila di Miri sik popular lari ke Satok. Satok sik dapat di tembus lari ke Batu Lintang. Tok pun atas ihsan sidak Batu Lintang yang memberi laluan.Tok nak jadi YB pulak. Ish ish ish. Di Tupong lah di Sadong Jaya lah. Tang stand jak di Dormani ya. Sik ada orang ngaco. Duit bapak katakan kalau tidak turun ke mana mesti ke anak.

    ReplyDelete
  59. mala jak komen pasal Tupong..setauk aku Tupong membangun. Walau aku bukan org parti bukan org kuat YB..tapi sik bermakna aku sik tauk or sik paham pasal politik. Mun ditanggar kinek tok YB yg ada tok, nya masih LAYAK memimpin kawasan Tupong. Org nak create persoalan tok ku rasa gila kuasa. Mok glamour jak. Walau aku bukan pengundi Tupong tapi aku org N6 TUPONG. dolok sik membangun Tupong ya. Mun sekadar empunya blog tok cemburu hati nya masih tercalon minta maaf...nasiblah..ya rezeki YB ya. MUn sekadar nak bertanding di TUPONG nak glamour mintak maaf...sapa2 sik layak. Coba berterima kasih dgn pembangunan yang di bawak? LU PIKIR LAH!!!

    ReplyDelete
  60. kau tok NikeY mcm tauk ajak.sukati kau ngentam.mun masih mentah dlm politik iboh nak gago sia.tok madah klue hal calon.pasya ganok safri.sik tentu hala fakta kau tok.sik ada macam ya nak promote org bah

    ReplyDelete
  61. Mun sik percaya tunggu jak bila ada pengumuman kelak. Terkejut beruk kitak orang. Tentang miak ya tanya nya pun siney nya pergi bila lari dari Miri. Mun nak masuktempat orang tok pandei2ngembak dirik. Jgn nak terus pijak palak orang Satok. Tok lalu nak minta jadi ?????. jadi KPR dolok kah untuk 2/3 term pas ya munnak jadi KP show ur worth. Satok pun ada juak orang yang berkelayakan. Berduit mungkin nisik gilak lah. malas ku nak komen panjang2 pasal miak y. Buang masa jak. Jaga jak hotel ya betul2.

    ReplyDelete
  62. 1.YB Daud telah berbohong menyatakan kawasan Tupong boleh di katakan setinggan sifar sebaliknya banyak lagi masalah yang belum di selesaikan, selaku Menteri Muda Hal Ehwal Islam JANGANlah ada pembohongan.

    2.Berkenaan dengan pembangunan Modal Insan di Kawasan N6 Tupong, kenapa baru sekarang nak di laksanakan sepatut ianya dilaksanakan 5 tahun yang lalu, sebab ini adalah janji beliau pada pilihanraya yang lepas.

    3.YB Daud tidak RELEVAN lagi dan beliau telah banyak menyalahkan kuasa yang diberikan, beliau telah banyak menipu Rakyat Tupong.

    Marilah Rakyat Tupong, bangun dan buka mata.. undilah PR (Pakatan Rakyat) segala bukti penyalahan gunakuasa YB Daud akan kami buktikan satu persatu pada pilihan raya yang akan datang.

    Daud.. anda TUNGGU dan LIHAT!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  63. apa yang mampu PR bawa???? nak pilihanraya tok baruk nampak muka sidak PR...gago berceramah sana sini..madah YB Daud sik bagus..nak pecah rahsia semua YB Daud..nak nampak semua buruk YB Daud..sebab tek cdak PR terlalu taksub mok jadi Pemimpin..mok jadi ADUN Tupong..masa sebelum 5 tahun tok tek..ada cdak PR kah??? sikda muka cdak PR..baruk2 tok juak muka nampak gago berkempen..ney nak mok jadi calon di Tupong..Tupong dah maju...mcm sik tauk taktik..udah2 lah nak promote dirik ya nyokong PR...

    ReplyDelete
  64. assalamualaikum warga kuching, bukan parti dan bukan siapa yg kita cari tapi pemimpin yg dapat melaksanakan peraturan ALLAH swt(yg haq).memandangkan warga petra jaya kebanyakan muslim maka jgnlah dibelangkan agama dlm mencari pemimpin kitak orang.islam itu ad-deen menyeluruh....sik perlu di ajarlah bab ya...!semua bperlajaran dan berilmu.janganlah stakat kita beranak maok nama islam (indah)nikah pun maok cara islam dan mati pun maok cara islam tp yg lain2 ya campur2.jgnlah kita jadi org2 munafik.ISLAM itu untuk umat manusia bukan parti,negara atau bangsa.ISLAM ITU KEBENARAN.salah tetap salah, betul tetap betul bersandarkan al-quran dan al-sunnah.sik kira orng islam atau nasrani and etc..,mun nya salah tetap salah...ISLAM adalah KEBENARAN.hanya bersandarkan al-quran dan al-sunnah!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  65. PEMIMPIN satu amanah dan bukannya tempat mencari kemuliaan sebab amanah ini akan ditanya di akhirat nanti. Realitinya hari ini pemimpin dipuji, diberi sambutan dan tepuk sorak. Siapalah tidak ghairah pasang angan-angan menjadi pemimpin, hingga ada yang berkata: “Asyik dia orang saja dapat, bila lagi giliran aku pula.”

    Islam sejak beratus tahun lampau mencipta rekod kepemimpinan di pelbagai benua dan kota, terus melakarkan beberapa pra syarat agar pemimpin betul-betul ‘menjadi’ dan orang yang dipimpin menerima nikmat kepemimpinan, bukan hanya terpimpin selamat di dunia malah juga di akhirat nanti.

    Syarat pertama pemimpin ialah iman. Dalam surah al-Kahfi Allah menyatakan iman itu ada tiga implikasi, iaitu ‘imun’, ‘aman’ dan ‘amin.’


    Imun maknanya kebal daripada maksiat dan kebal daripada rasuah. Aman maknanya dia berasa aman bila bersama Allah, malah di depan orang dia baik, di belakang orang pun dia tetap baik, bukannya hipokrit. Manakala ‘amin’ pula maknanya orang yang boleh dipercayai. Apabila sudah dipercayai barulah layak menerima amanah .

    Syarat kedua ialah ilmu kepemimpinan. Kepemimpinan bukannya secara spontan atau pakai tangkap muat sahaja, sebaliknya mesti ada ilmu.

    Makna kepemimpinan ialah cara menggunakan pengaruh untuk mempengaruhi pengikut mencapai matlamat yang digarap. Jika tidak ada ilmu, sepak terajang dan kerenah kepemimpinan, nanti kita pula yang dipimpin.

    Syarat ketiga ialah ‘selfleadership.’ Bagaimana kita boleh memimpin orang lain kalau diri kita tidak terpimpin?

    Perkataan ‘leader’ merujuk kepada tanggungjawab (al-mas’uliyah). Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Setiap kamu dalam pemimpin dan setiap kamu akan diminta pertanggungjawab berdasarkan apa yang kamu pimpin.”

    Syarat ini menggambarkan orang yang memimpin itu mampu bertanggungjawab terhadap diri sendiri. Maknanya, pemimpin tidak cepat melemparkan tanggungjawabnya kepada orang lain, tidak cepat terpengaruh dengan khabar yang tidak pasti.

    Jika dia melakukan kesilapan, diri sendiri menanggung risiko, bukan mengkambing hitamkan orang lain demi keselamatan diri.

    Syarat keempat ialah pemimpin memerlukan ‘The Power Of Communication.’ Ketika berinteraksi dengan pengikut akan menghadapi pelbagai kerenah, keinginan dan tuntutan yang semestinya mampu menenangkan mereka walaupun hajat tidak tertunai, bukannya putar belit.

    Cara berkomunikasi ada empat:

    1) Cakap mudah difahami, bahasa terang, arahan jelas tidak berbelit-belit.

    2) Kesamaan. Setiap orang mudah didampingi, tidak ada tembok pemisah atau terlalu protokol. Pasangan berkahwin sebab banyak kesamaan antara mereka. Mereka nescaya bercerai jika ada banyak perbezaannya.

    3) Ikhlas. Walaupun ikhlas terletak di hati dan tidak nampak dengan mata namun ia dapat dirasai. Jika tidak ikhlas seakan ada satu gelombang yang mengganggu perasaan orang yang dipimpin. Kata-kata tidak tajam tidak masuk di hati.

    4) The power of service. Cakap hanya perlu pada tempatnya tetapi bertindak semestinya lebih banyak. Allah memberikan kita dua telinga supaya kita banyak mendengar, Allah memberikan kita dua mata supaya kita banyak melihat dan mengamatinya, kemudian bertindak berasaskan pendengaran dan pemerhatian.

    Rasanya elok juga disinggung sedikit perkara yang menambah komitmen moral seorang pemimpin berasaskan tafsir lima ayat surah al-Muddassir.

    i- Bangun dan beri peringatan. Pemimpin mempunyai kepedulian sosial yang tinggi. Sekiranya di sekelilingnya terdapat perkara menyalahi kebenaran, dengan kuasanya dia akan meluruskannya.

    ii-Mesti membesarkan Allah. Pemimpin perlu sentiasa ke depan tetapi jangan mendahului Allah.

    iii- Bersihkan pakaiannya. Pakaian luar dan dalam iaitu hati biar turut bersih.

    iv- Tinggalkan dosa.

    v- Janganlah memberi sesuatu kerana ingin mendapat lebih banyak malah kalau boleh jangan ingat bahawa kita pernah memberi kepada seseorang.

    PEMIMPIN YANG ASLI,tidak akan sanggup hidup bermewah2 selagi rakyat masih lagi merempat dan hidup susah.sebab takut azab ALLAH...waallahu'alam....

    ReplyDelete
  66. Taiko tok nang pakey cut and paste ajak.

    ReplyDelete
  67. aku ngr list ya..ng apa lh di tanggar olh ktkorg..bageylah dak pemuda tok pndy bkerja..dhla kaki angkat peley suma..jgn nk mlh cerita bh..bageylah aku tok xtauk..pasya plh cerita bkn2..dari 10...3 org jak dpt pakey..ibh nk spin cerita mcm2..pdh org muda lah..mun dh mudak glak tp xpndy..bgs ibh..stkt tabor duit..mun gia..bgs ibh..ilmu politik xda..ibh jk pok..bgs tdo jak...tgr ktkorg sia..sapa yg penah blaja politik????xknlh ktkorg xtauk..cmne stail ny??hahaha..even yb fadilah mula2 jd yb..gk merujuk dr ny..tok fitnah sia fitnah sinun...last2 org bkn tupong jd..tgr ktkorg petra jaya sapa pegang..org sibu...NEY ORG MELAYU TUPONG????...talk too much la..fuck off kataorg..analisis skati nenek ktkorg jak..stakat politik duit..kerja xmok...plan works xda..ckp berapi2..ato organisasi gk terlingkup..apatah lgk parti..even aku 'org muda" neutral gik tauk bnda basic...pasal DR ya...jgn nk fitnah..slagik ny blajar ambk phd..slagik ya ny dpt title ya.....sebanaku tok byk jak cakap..teori twisted kataorg...tgulah..sapa jd calon???sapa mk bet aku??sapa berani ..lai la..stakat dlm tok jak berani bising..aku nk ngr ktkorg bising kat luar..main fitnah bkn maen pandey...terang2 bh..

    ReplyDelete
  68. sik faham aku cerita kau tok.sik ada ribut atau taufan lalu nak ngamok.dtk daud ya masih lagi calonkah,mun benarlah kau tauk

    ReplyDelete
  69. penggundi tupong said...
    kepada anak sarawak,"We only ngundi orang yang berkaliber dan jujur ....yang menjaga ibadahnya sik kira nya dari orang terkenal ke sik."

    SAYA NYOKONG 100% KENYATAAN KITAK YA!!!!!!
    biarlah orang tupung milih sapa yg sidaknya maok jadi pemimpin sidaknya yg dapat nanggar masalah sidaknya....salute to penggudi tupung..

    At-TAKAATHUR 102
    1.Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh),
    2.Sehingga kamu masuk kubur.
    3.Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)!
    4.Sekali lagi (diingatkan): jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak akibatnya yang buruk pada hari kiamat)!

    ReplyDelete
  70. pilih calon yg xpernah tinggal solat..kriteria penting..semoga allah berik keberkatan kepada negeri sarawak yg kita cinta...perjuangan belom selesai..

    ReplyDelete
  71. kenaklah gago-gago nak peningkan palak. sapa-sapa ajak boleh jadi calon tupong tok.yang penting nawaitu calon yang dipilih kelak dan sigek gik jgn cepat melatah dan menghukum org tanpa usul periksa."Dont judge the book by it cover"

    ReplyDelete
  72. Bila tiba musim pilihan raya maka banyaklah watak watak hero dan pemimpin berjiwa rakyat muncul, walaupun pada hakikatnya dewa dewa ini tidak lebih daripada mereka yg berkepentingan peribadi. se bagai contoh saudara Ahmad Zuraimi. beliau berlagak kaya, berpengaruh tetapi pada realitinya beliau seorang yg tidak amanah. kenapa saya berkata begitu :
    1. saya pernah membuat kerja subkon utk syarikat beliau tetapi tidak dibayar sepenuhnya apabila kerja siap atas alasan payment belum dapat tapi dlm masa yg sama berlagak mewah dng kereta BMW dll. Ini kah bakal calon yg nak kita angkat.
    2. suka berjanji tetapi habuk pun takda.

    fikir fikirkan lah... saudara Ahmad Zuraimi masih ada hutang dng syarikat saya mungkin juga dng orang lain saya tak hairan.

    ReplyDelete
  73. Salam 1Malaysia.

    Setelah membaca komen dan tomahan yang ditujukan kepada saudara Ahmad Zuraimi, Saya terasa amat terkilan serta terpangil untuk memberi pandangan.

    Saya adalah Penjawat Awam, yang berpendapatan rendah, terpaksa menyara perbelanjaan perubatan anak saya yang sakit sehingga mencecah ribuan ringgit,demi untuk kehidupan anak yang saya sayangi, saya bergolok gadai,meminta bantuan daripada sanak keluarga.. serta membuat pinjaman pribadi di sebuah Bank, memandangkan proses kelulusan pinjaman mengambil masa yang lama, saya terpaksa membuat pinjaman dari Syarikat Pinjaman Wang Segera.. Sehinggakan timbul perbagai masalah lain melibatkan kewangan,oleh kerana rasa tertekan..tanpa rasa segan silu, saya memohon bantuan dari kawan saya, memandangkan dia sendiri tidak berkemampuan,dia pun mengenalkan saya kepada Saudara Ahmad Zuraimi.

    Walaupun pada hakikatnya beliau tidak mengenali saya, beliau sanggup membantu setelah saya menceritakan apa sebenarnya terjadi,setelah merujuk pada laporan perubatan yang saya berikan dia sanggup membantu dan menyelesaikan segala tunggakan dari syarikat pinjaman yang telah mencecah ribuan ringgit.. Sehingga sekarang saya masih belum mampu membayar balik bantuan yang beliau berikan, dan tiada juga desakan dari beliau untuk saya membayar balik.

    Ternyata, Ahmad Zuraimi seorang yang berhati mulia dan saya berharap agar ada ramai lagi Hamba Allah seperti beliau yang ternyata amat perihatin pada masalah sesama umat Rasululah.

    Saya juga berharap agar beliau janganlah di aibkan kerana perbuatan tersebut adalah KEJI di sisi Allah SWT.

    Kepada sesiapa yang berkenan, datanglah merujuk kepada beliau sendiri untuk membuat perhitungan, dan saya percaya TIADA masalah yang tidak dapat diselesaikan tanpa ada perbincangan.

    Dengan kata akhir,saya berdoa agar Saudara Ahmad Zuraimi senantiasa di lindungi dan di rahmati Allah SWT.

    Amin.

    Wasalam.

    ReplyDelete
  74. boleh saudara mintak tolong recommend saya pada sdra ahmad zuraimi kerana sekarang saya mengalami masalah kewangan yang amat berat. sekian.

    ReplyDelete
  75. Kpd sdr yg mdh Ahmad Zuraimi berhutang dengan syrkt ktk,kemukakan bukti termasuk perjanjian "sub-cont" yang ktk nyatakan supaya mun bena seperti yang dinyatakan,anda wajar menerima hak anda dan saya yakin semua akan menyokong anda menuntut hak anda.Namun begitu, sekira nya apa yang saudara sebutkan diatas hanyalah bertujuan untuk menjatuhkan keperibadian Ahmad Zuraimi (bukan sebagai seorang calon pilihan raya tetapi sebagai seorang muslim)saya rasakan anda lebih arif berkenaan janji Allah dalam AlQuran mengenai perihal janji Allah terhadap orang yang menabur fitnah kepada orang lain.Kita hidup didunia tok Nabi madah "baina sittin wa sab'iin" iaitu diantara umur 60 tahun hingga 70 tahun.Jika lebih, ia adalah bonus untuk manusia menambah amalan didunia tok.Ya yang pertama.

    -BERSAMBUNG-

    ReplyDelete
  76. -SAMBUNGAN-

    yang kedua nya anda juga saya rasa sedia maklum mengenai perjalanan hidup manusia yg "melalui beberapa alam".Yakin lah, selepas alam dunia ditempuh, ada nya alam kubur & seterusnya alam akhirat yang mana semua sekali akan dipersoalkan & tatkala ya juak, semua pancaindera yg Allah anugerahkan kpd kita selaku hamba akan bertindak sebagai saksi menjawab pembohongan yang dilakukan oleh manusia ketika disoal Allah.
    "Kalla Iza Balaghatittaraq'i, waqi la man, raaaaq"-Surah Al Qiamah-Bermaksud, apabila maut itu tiba dikerongkongan, maka malaikat pun bertanya, siapa yg dapat menyelamatkan kamu?"
    Jika sekira nya Ahmad Zuraimi berhutang dengan saudara sekali pun, saya rasa jln terbaik bukan lah dengan mengaibkan beliau, kerana jln yang saudara pilih kurang tepat,ianya seolah-olah "membuka tender untuk DOSA" masuk dalam amalan yang kita lakukan.
    Ingat saudara, pilihan raya diadakan setiap 5tahun & kemudian kuasa dikembali kepada rakyat marhein untuk tentukan siapa yang layak untuk dicalonkan untuk penggal yang seterusnya.Jika Ahmad Zuraimi dilihat GAGAL menunaikan tanggungjawab nya sebagai pemimpin dikawasan Tupong, maka saya sarankan 5 tahun akan datang, saudara kumpul kan kesemua 31 ahli BN-PBB yang ada dlm ranting DUN Tupong untuk menendang beliau dari terus menjadi wakil rakyat.TETAPI jika sebalik nya berlaku, maka PASTIKAN anda semua menyokong dan membantu beliau hingga satu-satu masa yang difikirkan relevan.
    Dari Abu Hurairah R.A beliau bersabda,Jangan lah hendak nya kamu menanam minat dalam diri kamu sendiri serta mengamalkan perbuatan-perbuatan seperti:
    1)Mencari kesalahan orang lain
    2)Membuka aib orang lain dihadapan khalayak
    3)menegur dengan niat untuk memalukan orang yang ditegur &
    4)Mengguna kan jalan yang salah untuk mengejar sesuatu kedudukan dengan cara menjatuhkan pesaing yang lain
    kerana yang itu semua hanya Allah dan Rasul Nya SAHAJA yang layak untuk melakukan.-Rawahul Bukhari
    *Mohon diperbetulkan jika ada yang tertinggal atau salah tafsir
    Akhir sekali dari saya selaku insan yang lemah, sekadar kenalan kepada Ahmad Zuraimi yang langsung tidak mempunyai apa-apa kepentingan samada Ahmad Zuraimi menjadi politician or stay as a businessman, saya nasihat kan kpd semua yg ada disekeliling beliau yang berniat jahat serta dengki melihat anak melayu yang masih muda serta berpotensi untuk diketengahkan termasuk kepada diri saya sendiri,ayuh kita sama2 berdiri dihadapan cermin dengan penuh keikhlasan,angkat lah tangan kanan & tunjuk kan ke cermin (seperti kita nunjok jari telunjuk kat muka orang yang kita manas)perhatikan dgn betul,ambil iktibar bahawa satu jari kita tunjuk kpd org,ada 4 jari lain yang SEDANG BERTAPOK&nunjok kat dirik kita pun.Nisik ada niat lain melain kan utk membetulkan persepsi sahabat&saudara yang mungkin terlepas pandang tentang keperibadian saudara seislam yang lain.Sebab itu lah Nabi berpesan sekiranya waktu kita marah kita sedang berdiri,maka duduklah,jika masih juga marah, maka baringlah&jika masih juga marah,bangkit lah dan ambik wudhu' ,tunaikan solat sunat 2 rakaat.
    Kerana ia juak lah,antara ayat terawal yang Allah turunkan kepada Nabi ialah berbunyi "ya aiyuhal muddassir,Qumm Fa anzir" yang bermaksud, wahai orang yang berselimut, bangun dan berilah peringatan!.
    Bayang kan&fikirkan baik-baik, knp Allah pesan supaya Nabi "BANGUN DAN BERIKAN PERINGATAN" dan kenapa tidak Allah madah dlm AlQuran kepada Nabi,"Wahai Orang yang berselimut, Bangun dan berilah ILMU"?

    Sekian, Terima Kasih.

    -TAMAT-

    ReplyDelete
  77. Terima kasih atas taskirah dan nasihat anonymous 12.29pm. Saya cukup faham dan mengerti akan hukum, dosa dan balasan drp ALLAH di akhirat kelak kepada sesiapa yg memfitnah keatas seseorang yg tak bersalah... tapi tanyalah pada diri saudara Ahmad zuraimi sendiri, nasihatkan padanya akan hukum dan balasan kepada sesiapa memungkiri janjinya samada secara bertulis atau lisan, di padang mahsyar kelak ALLAH sik akan bertanya hal aggrement, jadi bagi saya bila kita nak mengangkat seorang pemimpin atau nak menawaran sebagai pemimpin, AMANAH, AKHLAK, KEJUJURAN haruslah ada. Sik payah nak menunggu pilihan raya.. wassalam,

    ReplyDelete
  78. Kepada Sdr Anonymous 1 April, 2011, 10.40PM,

    Semenjak saya menjawab kenyataan anda berkenaan hutang Ahmad Zuraimi ri marek, kemana sahaja saya bergerak saya teringatkan hal tersebut.Saya merasakan bahawa nasihat yang saya berikan kepada saudara agar menuntut hak anda di akhirat adalah salah memandangkan Ahmad Zuraimi masih dapat dihubungi dan boleh bertemu dengan mudah.Jadi saya merasakan saya turut sama menanggung dosa jika perkara semudah ini saya tidak selesaikan didunia serta memilih untuk bersama dengan anda dan zuraimi mengadap matahari yang jarak nya cuma sejengkal dari ubun-ubun kepala kita sewaktu di perhitungan mahsyar kelk.Jadi saya mengambil keputusan dengan rendah hati untuk diberi keizinan oleh kedua-dua belah pihak iaitu Zuraimi dan saudara untuk menjadi orang tengah agar hutang yang saudara maksud kan tersebut dapat diselesaikan & kita terlepas untuk berada lebih lama sewaktu di padang mahsyar kelak, Alhamdulillah, selepas solat subuh pagi tadi sekitar jam 6 saya dapat menghubungi Ahmad Zuraimi dan menyatakan sebab saya menghubungi beliau dan saya bersyukur beliau menerima perkara yang dinyatakan dengan hati yang terbuka dan ikhlas tanpa ada perasaan dendam mahupun amarah.Malah beliau memohon agar saya menjadi "orang tengah" untuk mengatur perjumpaan tersebut dan insyaAllah akan saya aturkan pertemuan tersebut dengan suasana yang aman dan harmoni.Saya juga mohon saudara untuk bawa bersama-sama dengan saudara sewaktu perjumpaan kelak.Ahmad Zuraimi akan hadir bersama saya & saudara bawa lah seorang sahabat lain bersama.Dont worry, everything on me.InsyaAllah.

    Mohon kerjasama saudara untuk memberikan no telifon saudara untuk dihubungi melalui e-mail dibawah :-

    -- kobera.tupong@gmail.com

    Saya akan hubungi saudara dengan kadar yang paling segera insyaAllah..

    Terima Kasih..Salam..
    Persetujuan dengan rela hati untuk menyelesaikan tuntutan ini saya telah perolehi dari Ahmad Zuraimi dan

    ReplyDelete
  79. Dtk Daud mengapa kamu mengatakan FlyOver bukan solution utk menyelesaikan masaalah Kesesakan di Bulatan Abg Kipali dgn menidakkan serta tidak bersetuju dgn apa yg difikirkan Pengguna(Pengundi) Jalan raya tentang keperluannya .Tahukan Dtk kenyataan yg disiarkan dlm keratan akhbar memberi implikasi kpd BN keseluruhannya.

    Apakah Rasional drp kenyataan tersebut & kesannya terhadap Kwsn2 lain.

    1)Pembinaan Overhead Bridge bukan Solution & ianya jika dibina akan menyebabkan kesesakan ditempat lain pula.Seterusnya mengatakan kesesakan boleh berlaku dimana2.
    2)Kesesakan berpunca dari kedua2 belah Jalan Satok seterusnya menjejaskan traffik di Bulatan Abang Kipali.Dikenali sebagai punca sebenar kesesakan
    3)Kerajaaan ada rancangan nya tersendiri.
    4)Membina beberapa Acces Roads ke Matang agar pengguna mempunyai pilihan
    5)Membina Jambatan baru mmerentasi Sungai Sarawak.
    6)Mencadangkan menggunakan Pengangkutan Awam utk mengurangkan kesesakan.
    7)Kesesakan Jalan Raya hanya masaalah yg dihadapi oleh penduduk Tupong.Masaalah lain TIADA

    Persoalannya;
    Adakah Kesesakan Jalan Raya di Bulatan HANYA melibatkan penduduk Tupong & bukan penduduk Samariang & Pantai Damai.Adakah pilihanraya ini undi di DUN2 tersebut juga terjejas kerana mereka menghadapi kesesakan yg sama di Bulatan tersebut.
    Adakah masaalah tersebut baru berlaku sejak beberapa tahun ini atau sudah lama.Yakinkah penduduk(Pengundi) dgn janji YB yg sama utk menyelesaikan masaalah tersebut walaupun diberi peluang berkali2.
    Apakah Rancangan Dtk Daud kpd Kerajaan seperti mana dikatakan oleh beliau yg mana telah menyerahkan Proposal utk membina Jambatan Baru &beberapa Jalan Baru kpd Kerajaan utk menyelesaikan masaalah tersebut.Bilakah Cadangan tersebut dihantar & berapa lama lagikkah menunggu sebelum cadangan tersebut dimulakan.Atau menunggu sampai Dtk bersara & menyerahkan JANJI tersebut kpd org atau YB BARU utk mengkotakan janji beliau.
    Logikkah beliau mencadangkan pendudk Tupong menggunakan Pengangkutan Awam.Adakah Pengangkutan Awam di tempat tersebut berjalan dgn lancar.Berapa bykkah bus yg lalu & adakah penduduk Tupong hendak menggunakannya jika mereka mempunyai kenderaan sendiri.
    Benarkah Penduduk Tupong tiada masaalah lain kecuali masaalah kesesakan.Jika begitu TAKNIAH kpd penduduk Tupong kerana mereka SEMUA dlm keadaan Mewah dr segi Ekonomi tanpa masaalah Sosial dll.Maknanya tiada org Miskinlah.

    Akhir sekali,adakah ini janji2 Pilihanraya utk menyelamatkan Kedudukan Dtk sendiri yg tidak pasti dipilih semula utk BERTANDING.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  80. TAIK pAU CDAK YB YA.................PEBULAK BESAR

    ReplyDelete
  81. kita xboh ngerepak,,,di kerepak pun xguna,,,,,,,,,,,,,,,kita diam2 jak dan terjemahkan sokongan kita kpd PR melalui undi tanda protes kita,,,,,,,BN sekarang nazak dan coba nk memperbetulkan janji lamak mereka supaya menjadi janji baru......adakah melayu masih bodoh di perlakukan sebegitu rupa................tentang calon2 Bn ya,,,,,,,,,,,,,,semua ya ngarap projek masok dan untuk memperkayakan diriknya jak,,,,,,,,,,,,,,ya sahih ,,,,,,sejarah mengajar kita........

    ReplyDelete
  82. bahawa beliau Datuk Daud tidak akan bertanding dalam pilihan raya kali ini... nya pun madah di masjid india hari ya.. sabab nya kurang sihat ada kemungkinan nya terus balik india.

    ReplyDelete
  83. datuk daud,datuk daud,Datuk daud apa tunggu lagik,pancung palak sidak yg melawan kitak.Pemuda Tupong, bersiap sedia utk dipancung,Bye2

    ReplyDelete
  84. Cukup tu cukuplah...bagi la YB Daud tu berehat..banyak lg pemimpin muda yg berkebolehan. Rumah YB pun dak mcm Istana...rakyat sarawak masih ada lagi yg kelaparan dan perlukan bantuan...gate rumah YB Daud saja mencecah ratusan ribu ringgit..kalaulah duit tu dapat diagihkan kpd org miskin alangkah eloknya. Kalau kita bagus dgn org dan rezeki yg kita dpt cara halal maka tidak perlu gate yg terlalu gah mcm ya utk jaga harta dan rumah kita. Tawakkal pada Allah adalah jln sebaik baiknya..

    ReplyDelete
  85. benar kata u pok..gate yb daud ya mencecah ratusan ribu ringgit..kalaulah duit tu dapat diagihkan kpd org miskin alangkah eloknya. Kalau kita bagus dgn org dan rezeki yg kita dpt cara halal maka tidak perlu gate yg terlalu gah mcm ya utk jaga harta dan rumah kita,

    udah agik yb daud..beri peluang dgn orang lain ya..u udah sakit beri tuhan apa lagi..faham ajak lah..tuak u ya nama nya balasan tuhan..

    ReplyDelete
  86. Makluman kepada semua :-

    Sekadar memaklumkan kepada anda semua.Setakat hari ini, 13 April 2011 jam10.43AM saya masih belum lagi menerima e-mail dari saudara yang menuntut hutang beliau dari Sdr Ahmad Zuraimi.

    Apakah ini mungkin boleh dikategorikan sebagai cubaan memfitnah serta menjejaskan nama baik Ahmad Zuraimi?Mohon saudara2 semua nilai kan.

    Terima Kasih..

    ReplyDelete
  87. kmk tok xlah hebat ni jwak hal2 camtok....politik2 tok......kmk ng mudak jwak...

    ReplyDelete
  88. tp kmk mnyeru ngn rakyat sarawak...ubahlh....ubah kerajaan kita....x nmpak kat umh taib kat demak nun???kalah mnteri2 semenanjung....tok lah masalh kita....ngarap ngn ORANG TUA jak....coba kita tuka....coba jak bah....kita nyokong PR...pa salah ny...berik sidak peluang bah....kita nangga pa perubahn d polah sidak...pasya bandingkan dengan parti sebelum tok.....apa nk takut ktk...kita mncoba bah...kita tek mdah kita kuat nyokong barisan....tp bila barang nait manas.....nama gk BN....mksdny BARANG NAIK....yalah len kali jangan manas mun barang nait....kitk yg milih kerajaan kitak...jd xboh manas bnyi nk mati....sory...kmk bukan barisan...kmk bulatan...

    ReplyDelete
  89. negeri2 contoh ktk boleh diat....Selangor ngan Pulau Pinang.....coba tangga...gne sidak pembangkang ngurus negeri ya,sumber negeri ya,rakyat negeri ya...kebajikan sidak trjaga....kmk msih study d sinun...kmk dah diat pa yang brlaku d sinun...nang mena....pande cdak memerintah....aman...rakyat sidak pun hidup aman n selesa....kita tok ada akal untuk brfikir...fikir lah kebenaran....fikirlah masa depan kita daripada d pimpin gov corrupt...makan duit rakyat...kita dibah tok hidup susah...sebab kita x berani mencoba molah perubahan...kuasa d tangan kita.....kita milih kerajaan....nk dalam tv ya...bkan dpat d cyak ilak...sorang nganok sorang.....malu diat......coba nangga rakyat semenanjung......sidak berani brsuara....xda sidak peduli....sebab sidak nuntut hak sidak...x kdak kita.....mntak maaf kmk mdah...kita tok gk ketinggaln......

    ReplyDelete
  90. rumah YB sarawak paling aku heran....ampei jwak besar gaji sidak ow......tp kwasan nk d jaga sidak x jwak maju2.......pelik skali jak.....

    ReplyDelete