Forget Politics For Awhile !!!

Loading...

Sunday, January 30, 2011

Is Rumpun Silat Sarawak (RSS) a gangster organisation???

A shocking revelation in the Spy Leman article "PEMIMPIN PBB CEDERA, BILA PERSATUAN SILAT BERLAGAK GANGSTER" : "Hj Haneef, ketua seni silat helang putih di Kuching. beliau sanggup menerima bayaran dari Mohd Yusnar Mentali dan mengupah 3 orang anak didik untuk memukul seorang pemimpin PBB."

Mohd Yusnar Mentali is a former Exco member of PBB Youth while the victim is said to be a current Exco member of PBB Youth, Radin Kadri Radin Budiman.

Both of them are from Sibu.

There are at least three issues here.

Firstly, if it is true that Haji Haneef received payment to carry out physical threat, then it is not only a shocking revelation but also a sad one.

Haji Haneef and his boys are misusing their skills for monetary gains - which is unacceptable to the society.

Since Haji Haneef is also the Rumpun Silat Sarawak (RSS) secretary, does it mean that other silat groups in RSS are also indulged in this immoral activity?

Secondly, if it is true that it was Mohd Yusnar Mentali who behind this physical attack, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) has to take action against Mohd Yusnar Mentali. 

It is very shameful for the party to have a member who resort to such violence act against fellow party members.

Thirdly, if it is true that RSS could be hired to carry out physical threat, no members of the society are actually safe.

By the way, do we need to replace RSS with another silat organisation that would be free from any element of gangsterism?
 -----

PEMIMPIN PBB CEDERA, BILA PERSATUAN SILAT BERLAGAK GANGSTER
Spy Leman

gambar hiasan - tiada kaitan dengan artikel

Seni silat pada asalnya adalah untuk mempertahankan diri, selain untuk memantapkan tahap disiplin, sepertimana yang terkandung dalam falsafah budaya melayu.

Hari ini mungkin berbeza, seni silat seolah tidak lagi untuk tujuan yang sama. Sebaliknya turut berfungsi sebagai pemusnah kehidupan orang lain, melepaskan perasaan hasad dengki dan dendam kesumat. Malah untuk mengautkan keuntungan peribadi.

Siapa tidak kenal Hj Haneef, ketua seni silat helang putih di Kuching. beliau sanggup menerima bayaran dari Mohd Yusnar Mentali dan mengupah 3 orang anak didik untuk memukul seorang pemimpin PBB.

kenal lelaki ini???

Kisah seorang pemimpin PBB dibelasah 3 lelaki, telah tersiar dalam media tempatan. Laporan polis juga telah dibuat oleh mangsa, Dan difahamkan pihak polis sedang mencari 3 individu yang tersebut.


PERSOALANNYA


1. Adakah persatuan silat boleh dipergunakan sebagai jentera membelasah dan memukul orang lain tanpa sebab?

2. Bolehkah persatuan silat digunakan untuk mengaut keuntungan bagi pihak ketuanya? Kerana persatuan seni silat tersebut telah memohon dana dari kerajaan untuk membiaya aktiviti mereka.

3. Bukankah dana yang diberi kerajaan turut digunakan untuk membayar yuran tukang pukul?

Apakah pihak polis akan menahan individu yang terlibat, atau sekadar bersandiwara dengan skrip lama. “kes terpinggir, masih dalam siasatan…bla bla bla…

Lebih penting, Apakah perguruan seni silat tersebut sudah tidak bermoral dan bebas berlagak seperti gangster ?

Sebenarnya, memang sudah ada ahli seni silat yang menganggap mereka lebih berkuasa, dari pihak yang berkuasa!!!

Also read:
* DUN Samariang: I am a PBB man but my vote will go to Keadilan
* BANJIR - DIMANA PEMUDA PBB?
* A young and successful businessman as Sadong Jaya candidate
* PBB Youth Wing is a school children wing?

74 comments:

  1. Apa yang dah dipolah oleh Radin Kadri bin Radin Budiman ya sampei urg sanggup mukul nya? cara pukul memukul tok sik bagus dan sik boleh tapi ingin juak tauk atas dasar apa nya kenak pukul.Adakah nya telah melakukan 'sesuatu' yang sampei molah urg yg dikatakan terbabit rasa Radin tok patut dibelasahkah?Sik kalak didgr kita pemimpin PBB kenak pukul walaupun marah macam ni pun urg dgn sidak.

    ReplyDelete
  2. u've to listen to both side pertaining to the incident. don't merely write based on one-sided statement. as a silat member, i strongly deny that silat members especially RSS is a gangster organisation. we don't involve in any unlawfull activity. any discrimination and wild allegation against us are sadly regretful. we admit that we strongly support Barisan Nasional government under the leadership of Pehin Seri Hj Abdul Taib Mahmud.

    we strongly deny tuan hj haneef in any wrongful act as allegded by the said parties. he is the man of honour. the whole silat world knew him well. he has been performing his duties as a silat master of Perguruan Seni Silat Helang Perkasa Sarawak as well as the secretary general of RSS with dilligent, honesty, wisdom and dedication. he has devoted his live for the peace and betterment of the whole. the wild allegataion against him is unacceptable.

    we urge the sceptic to meet any RSS leaders to get better views and explaination pertaining to the said allegation. state election is around the corner and i really believe that this just one of the opposition cunning tactic to gain sympathy from sarawakian.

    kelebarmalam...

    ReplyDelete
  3. I think before anything, it has to be proven that RSS is indeed involved in any of this from the core. If not, then we need to find out if some members of the public who happen to registered members of RSS as well as other associations(PBB, kelab melihat burung,dll) are involved in the gangsterism acts. If so, then it is considered unrelated case to the allegations that RSS is a gangster group.
    It would be interesting as well to know why would people attack the guy?

    ReplyDelete
  4. bila dgr ada ketua parti kenak attack tek..saspen jauk sebab sik pernah dgr..tapi bila find out ya tek raden..hehe...sik terkejut juaklah.org org kapit dan sibo (kecuali ukui2nya dan kaki angkat pe... )cukup kenal dgn sifat manusia tok..rasanya bukan baruk tok urg mukul atau nak mukul nya...Mun ada sapa sapa yg tauk kenak nya tok kenak tumbok,beriklah juak informasi ya.

    ReplyDelete
  5. Nok apa dikelahi sik tok? Jangan jangan berebut pompuan sik? itai sama itai tok ibuhlah nok bekelahi, tetak sidak cina .... mun dapatlah settle aje.

    Nok nama radin tok ibuh ditumbuk atau dipukul, diburrrrrr pia aje nya udah kecut, ia kita nanggarnya berikut ngembak badan gemuk, sik sampe 3 minit udahnya tekepah-kepah!

    urang nulis cerita tok sik patut jua nuduh RSS belagak ala samseng! mun benarlah si muhd yusnar mentali tok ngaji haji haneef nok mukul radin, sik bole kita ngata rss to kumpulan samseng, walaupun nok diupah oleh hj haneef to urang rss ...

    pendek ceritanya tek, mun kera tok binatang, sik semuanya binatang tok kera! betul sik?

    ReplyDelete
  6. Check you facts first before you publish this article. Kalau nak tuduh biar beri bukti nya sekali.

    Jika semua kesilapan semua orang silat tok jadi salah RSS dan adakah kesilapan setiap orang PBB jua jadi salah PBB. Mun macam ya, dak nya kelahi dengan anak bini salah RSS jua lah. Kalau seorang minjam duit dengan along dan lalu di gugat oleh ahlong, sapa salah? Along salahkah, keluarga nya salahkah atau diri nya pun salah kerana keputusan yng di buat nya minjam duit ahlong?

    Tok tak lebih hanya issues peribadi Sdr Radin dengan orang yang pandei silat. Silap nya pun lah sik pandei bawa diri. Mungkin hanya nok mileage politik untuk biz peribadi diri nya pun, orang lain di babit nya sama.

    Tok memang kes tak lain tak bukan orang dengki dengan RSS.

    ReplyDelete
  7. sapa yang sik kenal dengan radin kaderi bin radin budiman, si badak sumbu yang membiayai kemenangan Pandi Suhaili, ahli politk murahan yang menang menggunakan pengaruh wang. Coba semak semula undi pada pemilihan undi PBB yang lepas, kebanyakan undi pandi dari zon tengah.

    tahukah kenapa radin kaderi dipukul dan di mana?? padan muka Radin Kaderi, tengah berdangdut dengan bini orang kenak pukul. Ini kah pemimpin masa depan kita yang mana kaki wang, kaki empuan, kaki zina, kaki amput, kaki botol, pengampu, penipu besar, gila kuasa.

    Dan yang terkini, bersungguh-sungguh mok nubuh persatuan gabungan silat yang terbaru di mana telah di Kucing Waterfront.. Mimpi besar.. Cakap tak serupa bikin..

    ReplyDelete
  8. KOnon blog that will unveil only the truth, rupanya asuk upahan juak, sambung menyalak setelah blog spy-leman sikpat di access? Pahal blog ya sik live agik? Takut kenak saman sebab molah cerita pebulak?

    ReplyDelete
  9. saman adalah kaedah bertindak zaman moden yg beradab dan sesuai bagi penyebar fitnah. tajuk sebegini dgn jelas tidak menunjukkan motto for the truth penulis blog. Ianya lebih mencerminkan blogger suka mengapi2kan isu. Sikap kita sharusnya ialah kembali kepada Islam dahulu. Usul periksa dgn penuh tanggungjawab. di mana kebenarannya, setakat mana kebenarannya dan kenapa boleh berlaku sedemikian.Hj Haneef adalah pimpinan sebuah persatuan silat terbesar di Sarawak yg ahlinya terdiri dari pelbagai background termasuk juga dari pelbagai parti politik dari BN dan sebaliknya, muslim dan juga non muslim. pertubuhan ini dah wujud sekian lama dan yg jelasnya ramai anak2 muda di jalanan yg dahulunya tidak ada halatuju dan digelar perosak bangsa kini sekurang2nya menjaga solat 5 waktu, tidak minum arak, dsbnya. blogger cuba fikirkan, apakah statement saudara ini membawa manfaat utk ummah atau hanya menambahkan dosa saja.

    ReplyDelete
  10. Aku Org PBB...Aku Org RSS...Aku Org Melayu...Aku Org Islam...

    A'uzubillahininalsyaitanirojim...
    Bismillahirahmanirahim.....

    Demi Masa.

    Sesungguhnya Manusia Itu Dalam Kerugian.

    KECUALI ORANG-ORANG YANG BERIMAN DAN BERAMAL SOLEH, DAN MEREKA ITU "BERPESAN-PESAN DENGAN KEBENARAN DAN BERPESAN-PESAN DENGAN SABAR".

    (Maksud dari ayat Al-Quran : Surah Al-Asr)

    Sama-samalah kita renungkan bersama Wahai Ciptaan Allah Terindah Sekaliannya...SubahanAllah...

    ReplyDelete
  11. kaderi oh kaderi malang nya nasib nya. kena tumbuk kena ketok kena bulak kena main. orang macam tok lah di pilih oleh pemuda pbb seluruh sarwak. saya rasa ketua2 pemuda pbb yang milik kadri tempoh hari sama bodoh macam kadri jua. termasok yb kita di sibu yang banyak kampen untuk kadri.
    mun saya kenak suruh milih antara pbb dgn rss
    saya pilih rss aja. biarlah saya di pada orang gangstar daripada jadi pak turut.

    ReplyDelete
  12. buntal....... rasa kau. nisi pemalu ada cita2 nok jadi yb jua

    ReplyDelete
  13. aku pisan nengar berita tok..January 31, 2011 at 12:11 PM

    APA??nya tok nak jadi YB.??.kus semangat.....keluar dari mulut boyak masuk mulut anaconda..sengan ney nya tok sekolah bah?tanyak dgn org Kapit!Mcm ney nya dgn org bawahannya?Tanyak dgn pekerja2nya..jgn tanyak dgn tukang tambok..tukang tambok tok minak ngangak mulut nunggu habuan ajak.mun disebut nama nya tok dgn urg kapit or sibo..dlm sepuluh..kali duak jak nak bagus..nak bagus ya pun kali keluar dari mulut sidak kaki nambok nya.nya tok nak di harap membangun bangsa?iboh jak bermimpi urg sibo...

    ReplyDelete
  14. 'Khadam01'....saya setuju ngan kitak....
    Saman jak baru dpt nyelesei hal tok...mun repot polis dah polah...Team Lawyer dah d lantik....Jaga jak sapa2 yg ada merik komen nyeluk hak ya,lebih2 gik urg yg upload hal tok pakei komen urg2 yg spesis ngantok nunggu bantal sampei nyaik nama beberapa urg pemimpin yg xda hubung kait dgn kes AHLI PERNIAGAAN ya...ktk urg ingat boleh terlepas....minta maap jak mun dak SKMM (Suruhanjaya Komunikasi & Multimedia M'sia)dah turun masuk campur....kau mati dah d kubur akan di gali balit kali....

    mcm ya juak ngan komen Ingin Tahu...
    kmk pun pandei INGIN TAHU juak....bak kata pepatah mun org berbudi kita berbahasa....Bahasa menunjukkan Bangsa....Jgn ingat langit itu rendah....dll yg sama waktu dgn nya....

    Walau apa pun....sama2 kita beringat termasuk saya pun...kita ada undang2....biar undang2 ya nentu sapa SABUT sapa BATU....Wallahu'alam.....

    ReplyDelete
  15. Pada pengamatan saya,asal tujuan si SPY Leman kah apa nama blog original yg ngeluar cerita tok tek mcm nak njaik nama RSS dan tedah dgn si raden.Tapi bila dah dikeluar artikel tok rah sebanaku..alu lain cerita.lalu keluar segala pekung si raden tok.ni ndak dik..atas sifat ingin tahu tek..bertanyak juaklah kmk dgn urg2 di sibo dan kch..ternyata Hj haneef yang kenak tuduh ya adalah org yg disegani perwatakannya dan raden yg dikatakan mangsa tek adalah the other way round.kita sik tauk jadi tauk gik.

    ReplyDelete
  16. saya, adalah penyokong kuat cita2 islam Parti Islam dan juga pelbagai jamaah islam yg lain. saya juga antara org yg sgt rapat dgn Tuan Hj Muhd Haneef dan merupakan anak muridnya.
    Saya kenal beliau dan dia bukan seperti yg ditohmahkan di sini.
    Perguruan adalah non partisan. Cuma yg jelas kita sememang memberikan ketaatan bersesuaian dgn syariat dan perlembagaan kepada govt yg terpilihpada satu2 masa.
    apa yg tidak betul itu hak masing2 rakyat utk menegur melalui saluran2 yg ada termasuk parti2 politik yg plbagai yg berdaftar dgn kaedah2 yg sesuai.
    Perguruan Helang Putih Perkasa yg pengasasnya Tuan Hj Haneef tidak mengamalkan taksub bahkan konsep syura byk digunakan oleh beliau memberi ruang utk memperbaiki dan menegur apa2 yg perlu dgn cara2 yg berhemah.
    Blog yg mottonya hanya nak reveal the truth and only the truth, adakah neraca Islam membenarkan hearsay utk disebar hingga memburukkan org tak tentu pasal?Bagaimana anda menentukan bahwa statements dan bahan2 anda ini semua the truth? apa asas2nya dan bukti2nya?
    Klu begini sikap puak yg hendak menggantikan pemerintah yg sedia ada, rasanya kena fikir baliklah. entah2 2 kali 5 saja..

    ReplyDelete
  17. bagus agik join silat cekak..................
    Silat Cekak Ustaz Hanafi (Silat Cekak Hanafi)
    Cekak secara dasarnya mempunyai beberapa makna, bergantung kepada dialek ataupun loghat penuturnya.

    1) Makan Cekak. Di Utara terutama di Kedah, perkataan Cekak itu telah dijadikan satu simpulan bahasa - 'makan cekak'. Simpulan bahasa tersebut membawa makna bertanggungjawab. Misalnya ada suatu pekerjaan yang hendak dibuat, maka ada orang yang mengatakan:

    "Ah, itu aku seorang saja pun 'makan cekak'."

    Bila dibawa kembali kepada 'Silat Cekak' maka makna 'Silat Cekak' ialah silat yang bertanggungjawab menjaga diri pengamal-pengamalnya dari dianiayai oleh musuh-musuhnya.


    2) Bercakak. Di dalam bahasa Minang, perkataan Cekak ada juga, tetapi tidak disebut sebagai 'Ce-kak' tetapi disebut dengan bunyi 'Cakak'. Bercakak dalam bahasa Minang membawa maksud bergaduh. Contohnya:

    "Si Ali dan si Ahmad sedang bercakak di simpang tiga".

    Ini membawa pengertian bahawa si Ali dan si Ahmad sedang bergaduh. Jadi kembali kita kepada makna Silat Cekak - ia membawa erti 'Silat Gaduh'. Ini bukan bermakna Silat Cekak ini suka bergaduh tetap ialah Silat yang boleh dibawa bergaduh untuk mempertahankan diri. Jelas sekali Silat Cekak sebenarnya Silat yang benar-benar untuk mempertahankan diri bukan untuk pertunjukkan di majlis-majlis kenduri ataupun di pesta-pesta. Sebab itulah Silat Cekak tidak ada tari menari, gong gendang dan langkah melangkah. Ia hanya mara kehadapan apabila bertempur dengan musuh.


    3) Cekak juga membawa maksud ringkas. Keringkasan Silat Cekak ini dapat dilihat dalam sistem mata pelajarannya, yang sangat mudah dan cepat dipelajari. Ilmu Silat Cekak mendidik pengamalnya supaya tidak mengelak ke kiri atau ke kanan, tidak pula berunduk ke belakang, malah mara ke hadapan dalam gerak yang satu.

    Dalam pembelajaran buah, konsep ringkas ini juga ditekankan. Kesemua 21 buah Silat Cekak itu segerak, dalam erti kata hanya memerlukan satu gerak untuk melengkapkan buah tersebut. Ini memperjelaskan lagi konsep Ringkas yang menjadi salah satu maksud perkataan Cekak itu sendiri.


    4) Secekak. Secekak membawa erti segenggam. Segenggam ini pula membawa kepada banyak maksud. Pertamanya, Silat Cekak mempelajari yang segenggam bukan yang segantang. Di sini dimaksudkan bahawa mata pelajaran Silat Cekak merupakan mata pelajaran intisari silat sahaja (segenggam) bukannya cabang-cabang silat yang banyak (segantang). Oleh kerana Silat Cekak adalah mempelajari perdu gerak, maka ia sangat cepat, teratur dan dapat diajar dalam waktu yang singkat sekali.

    Kedua, segenggam menunjukkan padu. Jadi Silat Cekak adalah satu Silat yang benar-benar tegas dan berpendirian. Di mana kaedah-kaedahnya memberi keyakinan kepada pengamal-pengamalnya bahawa mereka telah mendapat rahsia dan sesuatu yang berguna di dalam bidang seni mempertahankan diri.
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Silat_Cekak_Ustaz_Hanafi

    ReplyDelete
  18. nang taksub juak sidak silat tok ngan haneef. udah banyak crita di dengar hal nak murid haneef. mana yang sik da kerja, polah kerja jaga kawasan. mun khidmat jaga kawasan ya free tek, ok la juak. tok pembayaran secara paksa. bagus juak mun perintah nutup rss. ganti dengan sidak cekak jak.

    ReplyDelete
  19. Mintak maaf orang dari silat cekak...

    kamek join silat cekak tahun 80an di kampung baru k.l dolok....

    udah dipadah ... mun nok jadi penuntut jangan kita merendah amalan orang lain... semua sama

    ingat janji kita dolok kita semua saudara... sik tauk kedak ney amalan kitak orang masa tok

    ReplyDelete
  20. byk cerita tapi mana buktinya kerana org Islam bertindak dgn bukti. wahai saudaraku Cekak, meniup api fitnah itu sama dgn makan daging saudaramu sendiri.
    Beginikah anda cuba menyebar silat anda? sungguh jijik sekali. Saya kenal ramai org2 cekak dari pelbagai pertubuhan dan ada yg atas nama sykt skrg. jgn burukkan nama perguruan dan seni mu dgn cara biadab mencurah minyak ke dalam api.
    jgn kita cuba membuka pekung di dada org lain apatah lagi belum tentu benar kisahnya. cuba anda jumpa sendiri HJ Haneef dan berkenalan dahulu dgnnya. takut kelak org buka pekung anda juga. Tiada org yg tiada kelemahan.
    sebarkanlah silatmu dgn cara yg baik. semua ilmu itu dari Allah. jgn cemuh ilmu2 lain, takut mencemuh Pencipta ilmu2 tersebut.Masing2 ada tempatnya ada masanya, ada peranannya.
    Hj Haneef juga bukan org yg sempurna tetapi masyarakat kita terutama org2 Sarawak dan juga ramai lagi yg mengenalinya semenjak dari muda lagi byk menabur bakti dan membantu org, mendidik anak2 muda yg lupa Tuhan, ingat kembali. yg tiada arah tujuan terarah kembali. Itu sebabnya ramai sayang kepadanya sprt mana juga masyarakat akan sayangkan org2 lain seumpamanya.
    RSS bukan hak hj Haneef. Ianya gabungan seluruh perguruan silat yg berasal dari Sarawak atau telah begitu lama menapak di Sarawak hingga mempunyai pimpinan tertingginya sendiri di Sarawak.
    Dia hanyalah membantu run the organisation. Klu ada sesiapa yg rasa mereka lebih mampu, silakan saja bertanding di AGM, ikut syarat2 pertubuhan yg betul. bila menang, kayuhlah pertubuhan ikut acuan anda. semoga lebih maju RSS. Namun ingatlah pertubuhan gabungan perguruan2 silat di bawah RSS memerlukan individu2 yg boleh diterima majoriti org2 silat terutama mereka ketua dlm perguruan masing2...anda rasa anda boleh? silakan..krn Hj Haneef pun dah tua sebenarnya. Nya ingin juak nanggar org yg layak dan mampu take over the responsibilities mnjaga hal ehwal dan kerenah ribuan org2 silat. Dpt juak nya rest dan fokus kepada ibadah lain lagi sebagai persediaan bila2 masa ajal menjemput..
    bagi yg komen2 negatif terutama yg menganggap diri hebat dgn silat gaduh dsbnya, jgnlah takut gilak sampe menggunakan anonymous...kenak? takut dgn samseng?kan ilmu silat ya ada utk membela diri kelak? Jgn risau, org helang putih sebenarnya sibuk dgn byk program. sik ada masa nak mengotorkan tangan..

    ReplyDelete
  21. bagus komen khadam 01.bnyk kebenaran.Jgn kerana hendak menaikkan silat dirikpun or apa jua pun kita nak menjatuhkan urg lain.Kita sesama Islam tok harus maju bersama walaupun berbeza pilihan bait dari segi politik,bangsa ataupun jenis silat pilihan individu.Jgn kita jadi dangkal dlm memperjuangkan sesuatu shingga meruntuhkan integriti kita pun.

    ReplyDelete
  22. Silat Cekak....Langit itu tinggi....iboh nak mengapi2 @ memburukkan keadaan....kita hidup di bumi Allah tok hanya menumpang, sik ada yang kekal....mun dah rasa dirik hebat gilak pergilah nabur bakti di bumi Palestin nun yang amat memerlukan Silat Cekak....Oleh kerana dekat gilak ngan tanah Siam...tolonglah saudara2 Islam kita yang berada di selatan Thailand ya....ADA BERANI KA!!!....jangan banyak gilak teori....pergi lah buat praktikal....
    Mun rasa dirik benar iboh takut....mun rasa dirik salah minta maaf dan iboh malu....MEMINTA MAAF TIDAK MEMBUAT DIRI KITA HINA DAN MEMAAFKAN ITU TIDAK MENJADIKAN DIRI KITA BANGGA....

    p/s : 'Silat CEKAK'....janganlah kerana perbuatan anda sampai memalukan Pertubuhan anda....Jangan nanti pertubuhan anda sampai TERgelar 'Silat CAKAP'....

    ReplyDelete
  23. hahahaha...rasanya aku kenal nar dgn urang yg guna ayat tok...'MEMINTA MAAF TIDAK MEMBUAT DIRI KITA HINA DAN MEMAAFKAN ITU TIDAK MENJADIKAN DIRI KITA BANGGA'

    kamek nok merehat utak lok bos...mun dh 'fine tune' lak, baruk kmk jengok takrang d rss nun...

    kelebarmalam...

    ReplyDelete
  24. TIDAK ADA KESALAHAN YANG PERLU DIMAAFKAN DAN MEMAAFKAN ITU SATU PERBUATAN YANG MULIA SEKIRANYA ADA YANG PERLU MAAFKAN

    HANYA PESANAN, BERSEDIALAH UNTUK MENJADI LIPATAN SEJARAH

    ReplyDelete
  25. sapa tek?radin kadri?nk bjarah xnait rumah urang raya ariya?semua rumah d jarah, tp bjarah rah tanggak jak..ayatnya "nyampei salam YB Datuk Awang Bemee"..tp nektok dah berkarat ngn YB..betol la ya...sikok boyak sikok rimo..pandei2 ktkorg lah pkir.

    ReplyDelete
  26. Ni ada,Si Dayus ya BABI di tangga ku, ada nok makei Waja & Skuter Hitam ya ASUK KURAP.Siapa binatang2 tok?.........Lu pikirlah sendiri.

    ReplyDelete
  27. aku pisan nengar berita tokFebruary 4, 2011 at 1:11 AM

    Apahal berkarat dgn YB?...aih...panas cerita tok eh....kenak ku sik tauk oh?ku jak ingat nya ya kaki tambok YB

    ReplyDelete
  28. IBAN VERSION

    SILAT HELANG PUTIH DIPERINTAH HANEEF MALU NEMBIAK IBAN ARI KAPIT

    http://jakoapai.blogspot.com

    Jako apai sigi endang amat sereta bisa

    ReplyDelete
  29. Angol aku oleh si jako iban tok eh.dlm tok nya madah mbiak iban..tapi bila ku baca blognya..nya madah pemimpin pbb berdarah iban..sik paham aku.adakah aku yg sik paham bahasa sidaknya kah.tolong baca blog nya dan translate lok sapa sapa ktk urg.Sikkan si kaderi ya yg berdarah iban?atau ada gik pemimpin lain dan atau coma nak mengeruhkan suasana,Tolong explain lok..

    ReplyDelete
  30. tok saya gik nak beklaka..
    saya bukan org politik, bukan org RSS, bukan org silat atau org martial art. tapi saya org Melayu, org Islam, org Sarawak.

    Kalau benar pun Hj Haneef yg ngupah, sik perlu la ktkorg nak membabitkan nama RSS. Ya hal individu, apa kena mengena ngn RSS. Mun sorang polis teberak lam seluar masa kerja, lalu PDRM dipadah ceridak ka? Pikir lah.. Bukan stakat RSS, tp semua persatuan dalam kategori martial art tok bukan bertujuan utk melahirkan samseng atau kaki pukul. Nya nak numbok, nya mpun salah la..nya mpun hal la.. sikboh nak dipadah "RSS MELAHIRKAN GANGSTER" bla bla bla

    ReplyDelete
  31. Salam Sejahtera,

    Numpang lalu lok nak komen sikit.

    Dalam cerita hal dak RSS ngan Pemimpin PBB tok saya pikir la tok mungkin Propaganda ajak.Mungkin ada Para Pemimpin2 Pemuda PBB tok jadi talam BERmuka2 dalam parti.Maklum ajak lah election dah nak dekat.
    Satauk saya Presiden PBB & Penaung RSS tok urg yg sama ndak (CM).
    Mun di pikir sik mungkin RSS nak berpaling tadah ngan bos nya,sapa jak sidak.bukan ada keuntungan pun mun nak melawan tokey.sik ada pun persatuan ya nak carik lubang bisnes pakei kepentingan peribadi.
    Tapi mun sidak Pemuda tok kali sik mustahil lah.Banyak tokey besar dalam ya nak ngepong projek2 perintah,ngepong gelaran2 datuk,ngepong ya ngepong tok.cerik susah gilak nak nyelut dalam lubang, ngambik kerja senang bersekongkol ngan pihak lawan.Jual maruah bangsa,jual agama,Jual anak bini..hmmm....dunia akhir zaman.
    PESAN UNTUK URANG POLITIK POLITIK,SIK KESINI APA YANG DI KEPONG KITAK URANG YA.MATI KELAK NGEMBAK KAIN KAPAN AJAK KITA.,Mun kita banyak bakti ngan agama & bangsa kita selalu disebut urang TAPI mun hidup sampei sanggup nyual maruah bangsa & agama,Neraka Jahanam nunggu kitak urang check in.
    Munbenar lah repot polis dah di polah kenak lah kita gago2 nak jadi judge madah nya tok salah nya tok betol,sak nya lah Polis molah kerja nya.Apa guna sidak di berik gaji besar ndak,sapa salah sapa sik settle jak di kot.
    Demi bangsa & agama sama2 lah kita pikir carik jalan jernihkan mana yang keruh.Nok lom insaf ya bertobat la sebelum Tuhan cabut nyawa kita bila2 jak NYA maok.......Subananallah.

    ReplyDelete
  32. HiJack The Hackers To Hackers.

    Kpd Saudara yg Madah RSS dalang UMNO ya i harap u ADA BUKTI YANG KUKUH.Kemukakan jika ianya berasas krn i tahu siapa u?

    Mcm mana i tahu Siapa u?

    Simple answer: "Sekarang dunia IT,how to trace u it soooooooo very easy fren"

    WATCH OUT!!!!! ASSALAMUALAIKUM WBT.

    ReplyDelete
  33. pelik juak kebanyakkan komen di situk. dari apa yg dibaca dlm blog tuk, sebenarnya kebanyakkan komen ya ikut perasaan.

    Pertama : tajuk cerita tuk ada tanda soal (?). maknanya penulis pun x tauk kebenaran cerita tuk. cuma timbul dlm fikirannya ajak. so nya bukak cerita utk dpt maklumbalas terutama dr sidak RSS la. bukan bermakna nya nang alu madah RSS tuk gangster. RSS jwb la secara berkhemat dgn fakta2.

    Kedua : dlm cerita diatas ya, tuduhannya ataupun ceritanya bukan hj haneef ngupah org, org yg ngupah hj haneef utk ngarah miaknya maluk org. Si yusna miak sekolah abg ali & kpg nangka sibu ya kononnya ngupah merik bayaran dgn hj haneef. bukan nang gelak2 hj haneef ngupah miaknya. jgn la nama hj haneef tetiba nak dijaik. tuk komen nang pasal hj haneef ajak.

    Ketiga : apa kenak mengenak dgn sidak cekak indah gik nak masuk komen juak?

    keempat : ney si yusna sik nolong jwb isu tuk? patutnya nya merik komen juak baruk tauk kebenaran berlaku si upah mengupah tuk.

    kelima : radin kadri ya iboh jak jadi calon PR tuk kelak. carik org lain jd pemimpin kita di DUN Nangka ya. mun radin nak berkhidmat nak memberi sumbangan dlm PBB, biar jak. tapi jgn jd calon. mun ingin nak nukar parti merintah nangka, letak jaknya. gerenti PAS or PKR menang.

    Suasana semasa di DUN nangka kinek tuk menolak awg bemee dan mencari pengganti. tapi bila nama radin kadri disebut dgn org nangka, pun ditolak. bahkan ada madah bagus biar jak bemee stand lagik daripada nak engkah radin. Radin Kadri Radin Budiman, org-org lama dari Kapit & Sibu jak mengenali siapa org tuk. kenak paluk? kadang2 bagus juak kenak paluk, sebagai peringatan.

    ReplyDelete
  34. Wahai radin kaderi si badak sumbu, yg membiayai kemenangan pandi
    suhaili. Ketahuilah olehmu Bahawa, kamu telah membahayakan dirimu
    diatas kebodohan cerita-ceritamu. Segala tuduhan kamu adalah melulu
    kerana kamu si badak sumbu, Berangan nak pegang jawatan dlm pbb
    langkah mayat pandi dolok wai . Laut tok endak nemu bahawa mayuh ahli
    helang Putih Bebangsa inan Kamu adalah badak sumbu didalam air,
    timbulmu diketuk oleh sang bangau. Tahukah kamu, senjata tuan makan
    sendiri, hati2 Dan tunggu ye. Selamat membuat tuduhan palsu. Udah
    nadai pengaruh Ari kaum laut tok Kak mintak simpati orang iban cerita
    tok dirinya empun molah to Nya tok nemu aMat bejakuk ibah tunggu dek
    badak sumbu.

    ReplyDelete
  35. Sebagai Renungan Bersama Drp Org Helang Putih.

    Berikut adalah lima akta siber yang diluluskan oleh Parlimen pada tahun 1997 dan 1998 yang masih digunapakai hingga sekarang iaitu:
    1. Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.
    2. Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Mutimedia
    1998.
    3. Akta Tandatangan Digital 1997.
    4. Akta Jenayah Komputer 1997.
    5. Akta Teleperubatan 1997.

    Renung2kanlah bersama.

    ReplyDelete
  36. assalamz..
    giliran kamek utk bbicara..
    kamek tok mmg sik tauk hulu hilir psl politik..
    pasal hj aneef or kaderi .ka apa kah..
    yg kamek tauk ,kta tok, yg blajar ilmu psilatan tok, sama2 la jaga adab n adat kta..kta tok sdri yg blajar dbwh satu ptubuhan ya mbwa simbolik or nama ptubuhan ya sdrik..pendek cita, kta tok mwakili ptubuhan..so jgn mburukkn ptubuhan masing2..jgn mburukkn drik sdrik..x bait bah..embak malu kta pn jak..

    n psl org silat nok maluk org pbb, apa kes? apa cita? silat x patut involve dirik dgn keja2 camtok..bukan nk maluk org..kta bsilat tok nk mpertahankn dri..nk bsenam..jaga badan..jga drik sdrik..bknnya bsilat nk carik psl..kt sitok, konsep kta da salah da bla kta nuntut ilmu, tp dsalahgunakn..n kta gsbg org psilat, bkn keja kita mgadili ssorg..kta manusia biasa jak..xda hak nok camya..smua ya keja Tuhan..apa yg bait smua dtg drNya..n nok kurang ya dtg dr kamek sdrik..last n least, jgn kta btelagah ssama kita..ok? salamz..

    ReplyDelete
  37. wahai Radin...semua orang tahu asal usul mu....hhhahhhhha...nak backing pun biar betul caranya.xda orang nak cayak walau pun kau suka brsedekah o apa2 jak sebab semua ya sik ikhlas.kau nak nagih simpati jak,sia2!orang kinek tok bukan bodo.Kau ya bodo suka jadi ukui dan mengukuikan orang..ngenaklah kau dengan orang2 kau

    ReplyDelete
  38. tok baru padan nang dah pureh sidak kaderi. menjatuh orang no. satu. cuba jaga aja bini nya nisi bini nya ikut orang lain.
    kamek rasa si kaderi tok mesti belajar silat cicak.

    ReplyDelete
  39. silat cicak heeeeeeeeeeheeeeee jangan marah...
    bini nya tau ja lah. siapa tak kenal. boleh try mun mau.

    ReplyDelete
  40. kamek di cbo tau benar kes sidak dua laki bini. bini nya pengarang/pengarah drama. laki nya pelakon. i can tell u, bini nya, siti kembang dada tok very goog pergarang. dalam kamek nulis tok cicak pun berbunyi.

    ReplyDelete
  41. apa cerita si buntuk raden kaderi melawan datuk wan hamid merebut kerusi DUBA sibu semalam di rh hotel. saya harap group datuk wan hamid menang besar. lanyak si buntuk ya habis2.

    ReplyDelete
  42. DUBS lah kawan. I was there kat RH hotel. Wah hebat. Raden group kalah terok.
    Cerita yg best yesterday - Raden turn bertanding bawak lawyer geng. Bukan ia ajak complete dengan body guard sidak wali suci.
    Tahniah 2 DTk. Wan Hamid group. Semoga sukses selalu.

    ReplyDelete
  43. i dengar dubs sibu kena gantung di sebab nisi mengadakan mesyuarat agung dpd 2005 lagi. difahamkan masa ya bini si kaderi jadi pengerusi.
    apa cerita kaderi berani nok menentang dato wan. hormatlah dato mun nisi pun hormatlah kedudukan nya atau hormatlah sikit orang tua. saya rasa turunan sidak kaderi nisi ada darah pemalu. sifat gaya nya pun dah melambangkan nya ia sombong dan kurang ajar.

    ReplyDelete
  44. samseng jua radin ia. ada geng. hebat.

    ReplyDelete
  45. nama hj aneef terbabit skali?hehe wat a surprise,hal tok i x tauk n xpat kompomkan,but apa yang i tauk nemiak nok blaja helang puteh yang i kenal(yes,helang puteh),semua terer2,kaki kelaie,jadi bonzer club malam n everything,i x minat lah blajar2 silat tok,i main tembak jak,sumpit pun ok,blajar silat rss tok penat lah,bayar yuran bulan2 dekat nak setahun buah baruk oleh 2 3 igek,duit habis blajar x abis,ajar 7 simpan 2,haih silat bukan sekadar jadi bodyguard atau kakipukul untuk orang politik,ketulahanlah mun macamia,x berkat ilmu oi,bukan nak merendahkan,semua silat bagus,tp pengembak silat ya silakan tegur mun dpt,tp seperti yang dipadah lam blog tok,mun hj aneef memang terlibat,x dpt nak komen agik,tp x dinafikan memang ada orang rss@helang putih yang bagus,memang i puji,tapi yalah...


    nila setitik rosak susu perkasa

    peace,

    ReplyDelete
  46. Pasal DUSB kamek ada disiya juak. Hj Radin sik kalah teruk masa ya. Datuk Wan Hamid 40 undi. Dalam 40 undi ya, kaum kerabat ngan kroninya. Yang menyokong Hj. Radin semuanya usahawan tulen bahagian Sibu dengan 35 undi. 25 lagik usahawan yang telah hadir untuk mengundi Hj. Radin telah dihalang oleh lawyer sidak Datuk Wan Hamid sik boleh ngundi. Usahawan2 ya adalah terdiri daripada bumiputera melayu, melanau dan Iban. Jgn molah fitnah kerana api neraka nunggu ktk org. Selagik sesama hamba sik ngampun dosa ktk, tetap dalam neraka. kamek termasuk dalam usahawan yang sik dapat ngundi. Tauk kmk permainan Datuk Wan Hamid dan Abg.Morni. Hj.Radin usahawan tulen. Kmk tauk keluarga sidak dari zaman Jepun dan British yang mengangkat martabat Melayu masa ya penentang Jepun dan koloni British. Hidup Usahawan Sibu dan Sarawak !!!!!!!!

    ReplyDelete
  47. Mun nisi tau sejarah jangan nok berbulak. Tok nang dah jadi lumrah penyolong si buntuk & bini nya. Suka nok molah olah. Saya tok permerhati aja pok tetapi faham benar mainan si buntuk dengan bini nya. Pok I pikir you tok 2x5 jua macam sidak buntuk ya jagan setakat berkedae kopi dah madah diri pun biznisman tulin. Tok lah penyokong si buntuk ya.

    ReplyDelete
  48. aieh...kalah tetap kalah. exco pemuda pbb negeri kalah . tak popular lah raden di sibu patutlah yb fadillah nisi percaya dengan nya. cuba nasib dengan persatuan bola sepak lagi. mun kalah lagi cubak dengan sepak takraw. kalah lagi masok chinese chamber nisi di terima. masok komminis aja. tuah2 dapat jadi kommander.

    ReplyDelete
  49. pa tuk. pa cerita zaman britis, zaman jepon. kamek di lahir zaman majapahit nisi gago. zaman ialah banyak gembak orang jawa masok ke tanah melayu. orang jawa masok sarawak zaman belanda. tok lah keturunan sidak raden. sidak bukan melayu.

    ReplyDelete
  50. nakpa melelat sampe ke majapahit,kenak x pegi srivijaya terus?bagus pergi ke ADAM A.S terus?yah asal sine2 pun mun dah nenek moyang kau berhijrah sitok berasimilsasi di sitok kakar melayu agama islam melayu juak jadinya,konpiden kau nganok jawa,kau tauk ka asal usul kau mena2?maok ko asal timor leste ndak?orang cerita pasal silat tok gago nak nganok orang.tok kah parti pbb?parti tempat orang tua nak bashing sama dirikmpun,mun macamia bgus tido dirumah jak,xboh gago berparti,orang polah ya salah polah tok salah.coba udah gik anok beranok,berik malu nemiak.

    ReplyDelete
  51. 4.56 awal jua bangun dah ready sembayang suboh kah atau stress x tidor. heeeeeeeeheeeeee haaaahaaaaaa. sidak dracular siang tidor malam bangun. suka hati kitak orang lah...............

    ReplyDelete
  52. kadri pernah madah nya nok molah business d oversea. what type of business kita pun nisi tau.
    nya pun nisi madah.
    kadri is dtk affendy proxy . what say you. adakah dtk affendy akan tolong nya sampai ke tahap luar negri.

    ReplyDelete
  53. mun agik proxy eboh nok gago madah nya pun usahawan tulin. beri malu usahawan melayu ajak.

    ReplyDelete
  54. PulangLAH Wahai Teman2 Yg BijakSana
    (Jadikanlah PERENGGAN LAST Akta Tok utk kita sama2 Beringat)

    1. Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

    Akta ini merupakan akta yang digubal berkenaan undang-undang siber dan dibentuk sebagai satu rangka kerja bagi campur tangan kerajaan Malaysia dalam memantau industri komunikasi dan multimedia.
    Aktiviti-aktiviti yang dikawal di bawah akta ini merangkumi:
    • penyiaran tradisional,
    • telekomunikasi dan perkhidmatan atas talian, termasuk kemudahan dan rangkaian yang digunakan dalam memberikan perkhidmatan tersebut, serta kandungan yang dibekalkan menerusi kemudahan-kemudahan dan rangkaian tersebut.

    Walau bagaimanapun, tiada peruntukan membenarkan penapisan Internet. Namun akta ini boleh memantau kegiatan di dunia maya yang melanggar undang-undang Malaysia termasuk penulisan. Sekiranya sesuatu tulisan di laman web atau blog didapati menyalahi undang-undang, tindakan akan diambil dengan mengarahkan Internet Service Provider (ISP) menyekat laman-laman web tertentu yang menyalahi undang-undang negara di bawah peruntukan pencegahan yang dibenarkan oleh Seksyen 263(2) Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia (AKM 98). Tindakan ini tidak boleh dianggap sebagai menapis Internet, sebaliknya ia adalah tindakan penguatkuasaan dan menegakkan kedaulatan undang-undang negara.
    Sepanjang tempoh Januari 2008 hingga Julai 2009, sebanyak 470 laman web yang didapati melakukan kesalahan telah dikenakan tindakan sekatan oleh Internet Service Provider (ISP) atas arahan SKMM. Begitu juga dengan beberapa kes pendakwaan di mahkamah atas kesalahan tertentu seperti kes Raja Petra Kamarudin (RPK) didakwa menghasut berhubung dengan artikel beliau di Malaysia Today, “Let’s Send the Altantuya Murderers to Hell” pada 25 April 2008.

    Seksyen 233 (2)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 memperuntukkan hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga setahun atau kedua-duanya dan boleh juga didenda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas pensabitan. Melalui syeksen ini, Seorang kerani bank telah menjadi individu pertama disabitkan kesalahan menggunakan aplikasi lucah melalui Internet bagi tujuan komersial. Tajulzairi Tajuddin, 31, mengaku bersalah terhadap pertuduhan menggunakan perkhidmatan aplikasi Internet di laman web wanitamelayu2.com dengan memberikan komunikasi lucah bagi maksud komersial telah didenda RM30,000 atau enam bulan penjara jika gagal membayar denda tersebut.
    Akta ini merupakan sendi kepada semua undang-undang siber di Malaysia. Pendakwaan Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 pula membabitkan apa-apa kegiatan berkaitan penyalahgunaan akaun komunikasi untuk mengelak bayaran.

    Selain itu, penyebaran maklumat berunsur fitnah atau menjatuhkan maruah orang lain boleh dikenakan tindakan mengikut Kanun Keseksaan. Akta ini menggabungkan penyiaran dan komunikasi iaitu menggantikan Akta Telekomunikasi 1950 dan Akta Penyiaran 1988.

    ReplyDelete
  55. Umor Wan-Amit dah nok masok 70 ya, sapa sik tauknya cuma berminat dgn persatuan nak punya nama besar & duit besar!!! Takraw? Futsal? Football? Sik boh jak, nyamok jak baginya. Mun PBB jaik2 byk sign ahli pakey guna mintak tanah, dah dapat nukar ke namanya mpun. Mun LAKIS, byk harta pakey sublet, sewa pak atas pak, tuk DUBS Sibo, dengar2 duit di kolek komiti lamak ada dlm 60 ribu? Leleh aik lior Wan Amit nengar ya. Nak nama dak Topeng tuk, mengalah dak Pelakon.....

    Udahlah lagik ya.....

    ReplyDelete
  56. wan amit ya temenggong ndak? state secretary dah merik green light bertanding jawatan? berapa beriknya ngan morshidi ghani? mun sepuluh duapuluh ribo, sik dapat nak meli tandatangan morshidi. diat ko jam dipakeynya jak. dari sia ko tauk berapa value nak merasuah morshidi ghani. wan amit banyak duit?

    ReplyDelete
  57. Ukui2 mereka yang kalah dah start masuk.jeles bila ngenang BOS KALAH.mun lah Bos cdak menang ariya x kan ada komen 2 igek di atas tok.
    Masih agik nak berselindung madah yang tukang carut ya bkn drp puak yg kalah?...hahahaha...urg x sebodo kau,

    Kpd Datuk Temenggung,SAMAN kan penulis 2 igek artikel di atas ya,saknya san meruyan trs ngembak nyawa..........

    ReplyDelete
  58. mun benar wan amit ya kuat, benarkan sepuluh wakil yang sik dibenarkan mengundi atas alasan sik masok akal ya mengundi. tok molah dubs macam molah kompeni dirikpun. wan amit menang hanya limak undi. bukannya limak puluh undi. mun sepuloh orang ya dibenar mengundi, terus masok sepetar wan amit kerna kalah limak undi.

    Kpd Radin saman Datuk Temenggung kerna bertanding tanpa mintak surat kebenaran dari Kerajaan Negeri..... saknya san meruyan terus ngembak nyawa. umur wan amit dah lanjut. siknya tahan stress.............

    ReplyDelete
  59. SALAM, BILA DI BACA BEBENAR ISU DUBS TOK & KISAH KEKALAHAN RADEN SAMPEI ADA PENYOKONG2 TAKSUB NYA BERKOMENTAR NGUTUK TEMENGGUNG YG MENANG SAYA TERTANYAK2 JUAK.SIDAKNYA TAUK KAH APA GUNA PERLEMBAGAAN? SIDAK ADA BACA KA ISI KANDUNG PERLEMBAGAAN? SIDAK PAHAM KA FASAL2 DALAM PERLEMBAGAAN? NAK KATA BUTA HURUF TAPI PANDEI MAKEI KOMPUTER.......BANGGANG....

    ReplyDelete
  60. http://www.bukisa.com/articles/51158_silat-cekak-a-deadly-form-of-martial-arts-from-malaysia
    Silat Cekak - A Deadly Form of Martial Arts from MalaysiaMar 27th, 2009 by qena 1 comment.Silat Cekak is one of Malaysia's deadly martial arts. It is also known as "Silat Gaduh" which means the arts in brawl or street fights.

    Many people do not recognized "silat" in general moreover "Silat Cekak". The words "silat" have many meanings in Malaysia but it is generally known as the malay's form of martial arts. There are hundreds form of "silat" in Malaysia such as Silat Gayung, Silat Lincah, Silat Terlak, Silat Sendeng, Silat Kalimah, Silat Pasak Gempur, Silat Siku, Silat Gayung Fatani and many others which some of it never got registered in Malaysia as valid associations. Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia is one of the main martial arts association in Malaysia with over 80,000 members and over 105 active classes all over Malaysia.

    This association have classes in local universities with Silat Cekak as one of the cocuriculum vitae. As valid association the martial arts lessons are systematic with the 4 basics law of self-defend (grappling type):

    a) Method A - way to counter attacks to mid area of body (chest)

    b) Method B - alternate way to counter attacks to mid area of body (chest)

    'c) Method C -way to counter attacks to lower area of body (stomach,groin)

    d) method D -way to counter attacks to upper area of body (head)



    With the above basic methods, Silat Cekak practitioner can handle any attacks and self defend effectively. Silat Cekak uses 99% defensive and 1% attack. However, for expert practitioner, the 1% attack can beat enemy even if he evade or counter attack,or try to practice throws or grappling skills. Silat Cekak is strictly use for self-defend and not for martial arts competition due to its nature of moves that damages the limbs and attack key vital points of human body. That is why Silat Cekak must only be learned only for 18 years old and above. Silat Cekak is definitely for woman as it requires no body strength or ability to kick like Jean Claude Van Damme to defend herself. In fact, even if any attacker have Jean Claude kicking skill is also no threat for Silat Cekak practitioner. If you happen to be in Malaysia, do not miss the chance to see the demonstrations and I promise you that its going to be your lifetime experience.

    ReplyDelete
  61. sbab pandey la wan amit mesti di saman kerna kontrak temenggong dengan jelas madah pemegang jawatan mesti mintak kebenaran dari kerajaan negeri mun nak megang jawatan dalam mana-mana ngo berdaftar.

    ReplyDelete
  62. aik,temenggung x bole megang post dlm NGO? Ada Kontrak? Mesti mintak kebenaran State Gov? hmmmm. Tolong si pandey tok upload salinan kontrak ya lok? sik kan sik pandey kot? cakap bukti maok ada.mun sik ada bukti mcm ni kamek urang nak pecayak.kau tok cong belukuk juak lah jawabnya.alaaaahai......

    ReplyDelete
  63. Daripada kitak org berkelahi bagus berdamai jak. Sekda reti macam tok bah. Apa untung ktk orang beranok sama dirik pun? Orang bangsa lain tetak nangar olah ktk orang... Kedak miak kecik jak.. Mun Wan-Amit sik capable, polah pencalonan baru...

    ReplyDelete
  64. Ya betul,saya sokong padah ktk.Kita bangga mdh Bangsa Melayu KAYA dgn adab.setakat tok belum ada kesahihan tentang kekayaan ya dlm jati diri kita dgn menjadikan diri kita boneka dlm blog2 yang sedia ada.Kita jadi boneka atas pentas sedangkan bangsa lain duduk dpn jadi penonton ketawa & bertepuk tangan baca bait2 komen dlm blog yang sebenarnya merusak bangsa kita empun.mohon la kepada BANGSA MELAYU dalam tok ngubah persepsi ya. Buktikan kita benar Kaya dgn Adab.
    Mun kita miskin di dunia kita jgn lah nyalah org lain. TAKDIR dah di tentu ALLAH SWT,ianya boleh berubah jika ada usaha. kita merancang ALLAH menentukan.biar kita miskin didunia kerana mun kita bertaqwa & beriman kita DIJANJIKAN kekayaan di akhirat.
    Mun kita kaya diakhirat kelak sama2 kita spon cdak yg kaya didunia masa tok yg sikda bekalan mahupun simpanan di alam ya kelak.Mati kita nganok urg atau membela urg dlm cerita2 tok sik bebaloi (Mati Katak) Bagus mati kerana Membela maruah Islam yg kian dijamah cdak kafir masa tok......InsyaALLAH. WAKE UP !!!!! MELAYU...WAKE UP !!!!! ISLAM.....Fissabillillah !!!!

    ReplyDelete
  65. Kita sebagai manusia sik lari dari kesilapan dan hasad dengki. Apa yang salah dan silap cuba elakkan untuk kearah positif... kita berjuang untuk demi masa depan anak bangsa kita... Mana pembangkang yang molah onar ngan kita sepatutnya di anok dan dipertahankan.... Hidup PBB dan Barisan Nasional.. Perjuangan belum selesai...

    Sayangilah bangsa kita...

    ReplyDelete
  66. to pesilat cekak- assalamualaikum..
    aku pande panas ati indh bca komen spa2 rsa drk nya ya hebat glak lps blaja mainan semenanjung ya.... bkn apa, silat tk bkn nya kdk bertandak mk d komen takorg sukati, bila takorg mdh kdk ya, mcm bnyi takorg merendahkan silat kat sarawak tk... ingin jwak ku nk ngagak gelanggang ktkorg kat haji taha ya... boh bnyi hebat glak mk nganti rss ngan cekak indh....

    ReplyDelete
  67. anonymous March 21, 2011 3:12 PM...
    i stuju pa d padah oleh u pok..sidak cekak tok bkn maen jak pdh ya pdh tok..tgr lok persatuan kedirik..dh la manyak plh kes..xbersatu gk..tok gago nk komen org..tgr lok dgn org yg jaga cekak msia..tgr lok yg jg cekak hanafi..kelai jak tauk..ibh nk pdh silat ktkorg bgs bh..ibh gago hal rss..silat cekak gk terabo..bunyi bkn maen jak..smpe mdh kdk wingchun la..aku pun org silat..springs 12..dh try miak cekak..cerita dgn org pdh silat ny plg kuat d msia konon..lwn lian padukan dgn springs blm tntu ktkorg blh tepis..stkt demo ibh jak..ya aku xska dgn miak embk silat malaya ke swk..cerita jak lebih..

    ReplyDelete
  68. ORANG SIK PANDAI SILAT DIPUKUL..LAGI PUN 3 ORANG PUKUL RADIN..MELYU CUMA BERANI PUKUL ORANG YANG LEMAH..YA CINA DI PASAR YA PUKUL KAN..ATAU CINA SIBU PUKULKAN...SIK NYA BERANI..XCEN AJAK..HANIF TOK....

    ReplyDelete
  69. KITAK ORANG SARAWAK NOK NANG DENGKI SAMA ORANG ISLAM..APA SALAHNYA MANA MANA SILAT DI TUBUH DI SARAWAK..TANGGAR DI SEMENANJUNG DAN DI INDONESIA MACAM MACAM AJAK NAMA SILAT..SIK NYA MACAM KITAK DISARAWAK TOK..BIAR LAH ANAK MUDA BELAJAR SILAT CEKAK DARIPADA ANAK MUDA HISAP DADAH..BODO BENAR KITAK ORANG TOK..

    ReplyDelete
  70. Salam Tuan2 hamba berdua di atas..
    1. utk urg yg madah hanif xcen...kau org melaya ndak? mun kau berpelir kau carik mana2 anak murid nya lok,gelanggang sidak merata di seluruh pelusuk sarawak tok.Mun kau di sibo apatah agik,nang kau anak ampang makbapak kau x dpt carik urg2 nya di cya.iboh cakap jak pok! Asuk kurap kau ya mun dlm 3 aritok aku xda dgr brita drp cdak murid hanif ya.
    2. Utk yg pro Cekak ya aku nak nanya kau...kau urg yg sama merik komen ndak? Mun sidak cekak tok masuk swak turun ka rasa kau indeks jenayah yg melibatkan anak2 bangsa melayu? Sedangkan silat swak yg sedia ada dpn kedaong yapun dak miak2 kita x maok nak ngekot.Di swak tok ajak ada lebih 500 perguruan silat,agik juak byk miak kita ngisap dadah!.
    Mun dolok kita dijajah org putih, pas ya Jepun kinek tok kau maok kenak jajah urg melaya ka? Pikiran jgn nangga jauh setakat anak cucu ajak tp jauh la sampei ke Keturunan dan generasi yg akan dtg.hmmmm....asuk kurap kau ya.

    ReplyDelete
  71. maaf madah,bukan saya x nyokong RSS,malah saya tumpang bangga dengan miak nok dapat mengharumkan nama sarawak walaupun perguruan saya nisik ada dalam link RSS,mungkin saya bukan jenis olahraga,tapi saya harap kita banggalah dengan persilatan kita mpun,tok x ambik buah orang lain tapi x ditanggar bena2 last2 makan dirikmpun,tapi oklah dari breakdance pusingan kipas ya,dah kategori lawak dah bagi saya.banggalah dengan silat dirikmpun,ya sigek hal,mun nak madah indeks jenayah turun nang x akan turun,lebih-lebih agik bila harga barang nait kinektok,jadi apakah peranan RSS?gago orang tua ngantar anak-anak bersilat,manas badan dekat setengah jam,main buah 1 sampe berbulan2,bila nak abis?ada nok rasa dah terer sikit jaga pub,berolah,kedong tek ada silat xda rasa hormat gik ngan orang lain,gne nak turun indeks jenayah?gnelah kita nak nyalah miak kinek tok xmaok ngekot bersilat?contoh dah ada depan mata,bukan aku nak nganok silat orang lain,semua silat ya bagus,nisik ada nya x bagus,nok x bagus ya pengembak nya,jadi di mana silap pengembak nya?hati nya ka?jurulatih nya ka?tuan guru nya kah?,silat adalah identiti orang melayu beratus-ratus tahun dahulu,silat itu melayu,melayu itu islam,berjuang menegakkan agama Allah.bukan jadi jagoan.jangan kita sesuka hati nak nganok silat orang lain,padahal silat kita mpun mun x dikaji bena-bena mintak maaflah,mungkin terkasar bahasa,bukan saya nak backing cekak,bukan juak RSS,saya parti bebas hehe,tapi kurangkanlah prejudis terhadap orang lain,kita belum merasa sakit kita x tauk,jangan kita merasa hebat waima aikido level 10 sekalipun belum pasti dapat newas seorang tua bongkok 3..sekadar renungan bersama,rasanya mun orang RSS dapat pertimbangkan alhamdulillah lah

    ReplyDelete
  72. sik semesti nya kerana org lain alu semua knk.. alu nak nuduh semua silat dlm rss.. x patut ya.. lam setandan pisang, sik semua nya burok.. tok nang antap nak jatuh silat serawak.. mun ada pilihan raya kat ctok, spa lain nyaga cdak nya n keamanan time ya mun x cdak rss.. kenangkan budi cdak nya.. org melayu tok bkn ska org sma melayu senang.. nendak sidak cina maju.. sidak nya ska nangga sma cina maju.. saling tolong menolong..

    ReplyDelete
  73. bersatulah warga RSS....

    group gangster dari sibu telah bertapak di batu 10, kuching dan mula menunjukkan belang mereka....moga-moga haji ali zainuddin dan rss tetap membantu bangsa melayu dari ditindas, dipukul, dilanyak oleh mereka....

    ReplyDelete