Wednesday, October 27, 2010

Is The Rental Rate Too High???

Why can't SEDC reduce the rate?

Some of the comments on the high rental rate charged by SEDC:

(a) Anonymous commented in "Is SEDC still helping the Bumiputeras?"

Pasal gerai baru di Kubah Ria. Dolok bila pecah tanah pihak SEDC kata sewa gerai sik mahal, sekitar RM250 - RM300sebulan ajak. Nak tolong bumiputera. 

Tapi apabila dah siap tok, cuba kitak tanya dengan sidak yang berniaga di sia

Lain pula sewanya dengan sewa yang mahal disekitar RM350 - RM450/RM700 sebulan. Maacam ney nak nolong bumiputera. macam nak bunoh orang jak. 

Cuba fikir sikit, mun nak nulong orang sewanya mesti munasabah dengan keadaan adakah di sia kuat laku ka sik. Jangan fikir macam ney nak ngambil balit modal molah gerai baru ajak. Nak nama nulong tok sik perlu fikir keuntungan gilak.


Harap YB Datuk Pengerusi atau pihak SEDC fikir semula demi untuk kebaikan bersama terutamanya kaum bumiputera.

August 26, 2010 9:45 AM


(b) Pak Lah. commented in "Talip, is SEDC helping Bumiputera contractors?"

Terimakasih kpd semua yang buat teguran dan cadangan, macam tok lah orang orang kita patut bertindak. Dalam SEDC apa kurang, Ada Datuk, ada Doktor, Ada Jurutera, Ada tukang sapu, Ada tukang karut, ada tukang angkat ada tukang belakon, ada shok sendiri sendiri, ada yang bercakap sesaorngan waktu berjalan, ada macam macam lagi orang orang kaki tangan SEDC, macam ragam, macam Dal Chalah kata pendeknya.Sidak tok semua ada pengalaman dan ada bakat yang bolih dibawa untujk bantu orang Bumiputra, sik perlu dikontrol oleh Cina saperti kata sdr diatas, dan mengapa timbul soal yang menyusahkan sampai sik dapat beri bantuan?

Duit datang dari Federal, dan paakei ajalah untuk apa juga kapentingan ssupaya bumiputra terus maju, ini tidak, buat projek gerai, rataa rata jauh dari kampong dan bandar, dan sewa nya juga rata rata ikut KL, Singapore, dan tempat lain dibandingkan. Sapatutnya sewa dikenakan berpatutan mengikut pendapatan satempat, adakah pihak SEDC senghaja buat menetapkan sewa untuk cari untong? Untung pakai apa? Sedangkan wang paked projek datang dari Kerajaan Pusat dengan tidak perlu ddibayar balik, ini hakikatnya, dan rata rata soal yang jadi tanda tanyak kini orang ramai berduyun duyun mohon gerai SEDC, dan berebut rebut ambil, dan setelah 1-2 bulkan bersungut sik dapat bayar sewa, dan sungutan ini berleluasa dimerata tempat projek binaan SEDC.

Sik perlu cakap sewa di Sarawak Plaza, memang sidak Cina aja mampu, bumiputra nyewa gerai untuk musim bulan posa pun susah nak dapat untong? Kita balik kpd perkara projek Kubah Ria, di Jln Matang, dulok sidak ramai berniaga dan terus berniaga sampai kini banguanan baru dibina diatas tapak berdekatan, tetapi sewa nya adalah tinggi, dan rataa rata sidak yg nyewa mengeluh, satu dua dapat buat duit tertapi sampai bila mareka bolih tahan?

Contohnya dalam Gerai Boyan/Gersik, belum sampai satu tahun, ramai udah mengeluh katakan sewa susah dibayar dan ada sampai 6-7 bulan tertunggak, mengapa sampai bagini? Sebab tidak ada ppulangan dalam perniagaan sidaknya.

Pihak SEDC perlu ambil kira hal tok dan bawa bincang dan jangan tandah perkara tok yang membebankan peniaga Bumiputra.

Disamping itu juga pihak Pejabat KM yang menuruskan Unit BPU perlulah ambil kira hal ini dan buat satu pertemuan dan bawa bincang apa perlu diberi pertimbngan kpd mareka yang terbabit dan jangan biarkan hal ini berterusan.

Saperti kata kawan kita yang ada mendapat pinjaman Bank rata rata mareka yang berniaga dalam Gerai SEDC di Sematan, kini menghadapi masalah untuk bayar balik pinjaman, dan juga sewa tertunggak, dan ada juga berberapa dari sidaknya udah tutup dan balik ke kampong dan buka perniagaan dirumah untu menampong hidup.

Kami minta semua pihak agar proaktip diatas tanggong jawab masing masing dan cari jalan penyelsaian dan jangan biarkan hal ini berterusan. Dan jangan sampai kita menang sorak dan kampong tergadai, kata orang lama.

Diharap sebelum hujan sediakan payung, agar orang kita jangan basah, basah dikit sik apa jangan sampai basah kuyup, dan bergegar jaguk dan susah kelak.

Selamat berjuang.

October 19, 2010 12:07 PM
 
Also read :

29 comments:

  1. Macam ney nok encarik cara ngator hal tok supaya dua dua pihak dapat setuju......GM Leman ya baru jak dapat Ltk dah sik mauk betemu dengan kamek di Kubah Ria...Sama jua macam Latok Pengerusi nang macam nya empun SEDC. Salam 1 Malaysia. RAKYAT DI DAHULUKAN PENCAPAYAN DI UTAMAKAN.

    ReplyDelete
  2. bumiputra muka dua puloh sen. ya aja nilai kita di mata sidak2 ya. cukuplah ya nisi perlu untong banyak.

    ReplyDelete
  3. cukup menghairankan. da sidak vaee yang mempertahankan talip. madah nya bagus. mun nya bagus kenak masalah kedak tok nya sik ambik peduli. perlu ingat, talip da tanggungjawab bukan dengan sidak bintulu jak tapi dengan sidak bumiputera lain di sarawak. mun kedak ya, tukar jak nama sedc ya jadi bintulu economic development corporation (BEDC). komplen madah cina ngambik tanah siak situk di bintulu. tapi talip juak bagus. nang cukup menghairankan.

    ReplyDelete
  4. Dalam hal sewa yang dikenakan olih SEDC patut lah diambil berat oleh semua, sebab apa guna kita galakkan sidak orang nyewa ruang niaga dan udah ya angat angat tahi ayam, udah buka niaga sik lama ditutup den tinggal utang sewa, utang barang dengan taukei, utang api air, utang gaji dan utang pinjaman bank? apa akan jadi jika perkara tok sik diambil berat dan rata rata akan melemahkan semangat sidaknya yang nak berniaga berebut rebut nak jadi kaya katakan. Patut nya dalam hal tok, SEDC bergabong tenaga dengan pejabat UPU di Pejabat KM dan cari jalan keluar yang sabaik baiknya. Sik guna tariak sini sana buat bising sampai didengar orang kita malu. Mintalah Datuk Pengurusi SEDC turun padang sama sama atur hal; tok.jua gerai didalam kewasan BGS perlu diambil kira dengan buka perniagaan disiang dan malam hari nya, agar senantiasa orang datang dan makan minum disitu.

    ReplyDelete
  5. Kami mohon Perdana Mentreri sendiri turun padang ke Kuching dan lihat apa berlaku kepada peniaga Bumiputra yang berniaga ditempat tempat ruang niaga binaan SEDC? Dan PM tranya sendiri dengan mareka yang ada dan beri penjelasan yang sabaiknya agar bumiputra terus terbela dan dimajukan sejajar dengan hasrat YAB PM. Kini nampaknya diSarawak tidak ada tempat untuk mengadu masalah kerana semuanya mareka sebok atur projek berbelion belion, dan perkara kecil saperti peniaga bumiputra tidak mendapat perhatian mareka. Minta YAB PM datang ke Kuching dan atur satu perjumpaan dengan segera sebelum pilihanraya nanti.

    ReplyDelete
  6. Berkenaan peniaga Bumi yang kini mendapat banyak komen, dan kami beri contoh saperti dalam kewasan ruang niaga diSaujana food cort, dan kedai mini ditingkat bawahnya. Memanglah kewasan stratijik, tetapi adakah peniaga mendapat pulangan yang baik, sampai mareka senang bayar sewa? Pada ruang gerar makan kini telah ramai sewa tertunggak, demikian juga ruang niaga ditngkat bawah, sampai ada menjual sayuran dan buah buahan untuk menampong pendapatan dan kewasan Saujana bukanlah kewasan untuk jual sayur dan bubuahan? Pihak berkuasa punya bangunan ini adalah pihak LCDA. Juga kewaan niaga dalam banguinan satok, rata rata dikiran mahal kpd bumiputra, juga milik LCDA. Sebaliknya pada ruang niaga bangunan Astana plaza milik MARA, lain pula kisahnya, keadaan mareka disini sangat sedeh, dan rata rata peniaga mengeluh kerana tidak ada pelanmgan datang untuk berbelanja, dan juga apa ada untuk dibelanjakan. Saya pernah kessitu untuk bergunting rambut itu pun sabulan sekali? Nak makan dikedai makan disitu, hanya sekali sahaja dan kemuddian tidak lagi , coba buka satu outlet ala Ayam goreng Kentukey dan buka out let saperti jualan tiket 4D sudah tentu kewasan ini akan digunjung ramai. Kita minta mareka yang cerddik pandai buat atur apa buruk baik nya untuk memajukan Komplek astana Plaza ini? Yang baiknya pada intelek dari Uitm dan Unimasa buat kajian dan keluarkan pendapat bernas mareka demi untuk bangsa KITA.

    ReplyDelete
  7. maaf, datuk yb gik gago hal golf. mintak kitak orang semua sabar. sik pat dolok nya nak melayan hal remeh temeh kedak tok. Mun hal berjuta-juta tek, maoknya diskus. mun gik rm300 rm400, sik pat di kaco dolok nya. harap paham. datuk yb pun perlu beriadah.

    ReplyDelete
  8. haiya, smal mater like this dont need latuk to setel lo. shoo..shoo.. you go see my opisboy. tel him wat u want lo.

    ReplyDelete
  9. Dah jadi amalan Dan lumrah orang kita jarang yang berterima kasih Dan berusaha gigih seperti bangsa cina. Mencari salah dan mengutuk sahaja, hu hu hu

    ReplyDelete
  10. talip must be removed from SEDC!!!!!!!!!!!!!!!! or many bumi small businessmen will shun BN in this election.

    ReplyDelete
  11. Dalam akhbar kermarin YB Datuk Pengurusi SEDC katakan yang pihak nya akan ambil tindakan kpd mareka yang sik bayar sewa 3 bulan dan beri sidak dalam sinarai menunggu untuk menyewanya. Kubah Ria baru dibduka dan berniaga belum sampi sabulan nee YB Datuk dapat maklumat yang sidanya sik bayar sewa, sungguh kecccewa lah jawapan Datuk kpd pemberita pada masa gagoo dikewasdan kuala Tatau minggu lepas. Atau pun YB bermimpi disiang harikah.? Massalah sewa terlalu tinggi dan perniagaan sik memuas dan akibatnya sik mempu bayar sewa itu lah tajuknya, dan bukan carita mimpi disiang hari dikuala tatau.Munkin feed back dari sidak kuncu kuncu yang berpelajaran tinggi lima enam depa buat YB mangalabah dan carita sik tentu pasal. Lucu sekali lah. Kita balik kpd carita sewa DAN sampai hari ini pihak SEDC terus membisu kononnya bukan hal sidaknya orang, orang punya masaaalah, biarlah orng yang menyelsainya. Benar kata SdrAnonymous diatas yang bahawa ramai peniaga kecil akan tidak beri undi kpd BN kerana pihak BN terus mendiam diri dan cari jalan untuk menyelamatkan diri sidaknya aja, biarlah bagitu keadaannya. Semua perkara tok akan dipaanjang kpd pihak atasan diparingkat Putrajaya untuk tindakan lanjut. Dan mohon dimasa hadapan semua bantuan kewangan dari Putrajaya kpd semua Ajensi yang terbabit dibekukan supaya mareka maresa bahangnya. Mengapa sidak cina fyang banyak tidak dapat bayar sewa di Sarawak Plaza dibiar terus berniaga, mengapa mareka labih diutamakan? atau ada sebab yang lain? jangan sampai ramai yang tidak bayar sewa dirumah kilang diJln Bako terus dibiarkan dan tidak diambil tindakan? Atau pun Pegawai yang berkenaan poket wang sewa yang dibayar oleh penyewa, dan ada laporan tidak rasmi mengatakan pegawai tidak keluarkan resit kpd bayaran tersebut.? YB Datuk kata sewa pihak nya adalah yang termurah dalam pasaran. Kepala Hotak, lah you YB, gerai jual kueh mueh dalam SP RM 480.- sabulan adakah ini dikatakan murah.? Besarnya ruang niagaa ini sebesar kangkang kera, dan jualan sahari tidak sampai Rm 200.- bagai mana sidak SEDC kirakan sewa itu,? adakah pernah mareka lihat kpd kedudokkan ini atau pun cuma melepas batok dditangga ashaja? Nyam,an mulut bercakap, itulah lah keadaannya.

    ReplyDelete
  12. yb dATUK cHAIRMAN, WE ARE NOT TROUBLKE MAKER, but your officers are the trouble creaters and acks to subotarge the Bn Govts. Now your are also ib the same boat by showing your arrrogance and selfish tone of uneducateda tones by saying to kikout those who brought to the poublic attention and we are not hassitate to furward our griveness up to the attention of our YAB PM. We will take attention of the tone of SEDC Chairman and will not vote for the BN in the comming election, and calling all those in and around Bintulu and Jepak not to vote for Hj Talib zulpilip. We would like to see more of those who understand the small income groups like us.
    Semua rakan dan para apenjaja di Bintulu, diminta jangan sokong dan jangana undi wakil wakil BN yang kolot tidak tahu bahasa dan sokongan rakyat, dan jangan undi mareka dan biar KITA jangan turun undi pada masa mengundi akan datang. Ini adalah satu protest dari semua dan sampai Hj talip zulpilip tunduk dan mohonb maff diatas ssikap dan kata kata kesatnya baru baru ini. Patut ramai tidak suka dan mahu ia dikeluarkan dari SEDC kerana ia suka bantu cina.

    ReplyDelete
  13. Sik patut YB Datuk Talip bercakap keras terhadap orang orang bumiputra yang sik mampu sewa yang dikenakan dalam gerai SEDC, jika ada perniagaan dan laku sampai beratus ribu sabulan tidak mengapa tetapi lihat lah keadaan dinegeri ini nama aja negeri besar, tetapi ramai orang miskin, dan susah, dan lihat lah rata rata tempat disarawak, yang kena curi saperti besi penutup longkang, dan ramai putit tin minuman kosong, dan paras kemiskinan yang tinggi dalam Malaysia. Sidak besar saperti YB YB lah yang selalu katakan negeri Sarawak ini kaya, tetapi yang kaya itu adalah berberapa kerat manusia sahaja. 75 peratus rakyat Sarawak adalah miskin. Sidak didalam SEDC ramai kaya termasuk Chairmannya dan Managernya dan kakitangannya. Keranaa itu kpd mareka 1-2 ratus sama saperti 20 - 30 sen sahaja, dan RMNama SEDC saha RMl50 kpd mareka sama sapert 15 sen.Sebab itulah pihak SEDC katakana sewaa RM a50.- adalah yang termurah kata Hj Talib.
    Minta semua rakan di Bintulu ingat m,asa kita mengundi nanti dan jangan undi Hj Talib, ia adalah saorang yang tidak mengerti kesusahan dan kepayahan rakyat miskin, orang saperti dia patut tinggal di negeri orang puteh yang sesuai kpd orang saperti ini.

    ReplyDelete
  14. Hj Talib. Maana SEDC adalah:
    SAUDARA ENGKAU DENGAN CINA., Oleh itu cina yang banyak dapat untung dari SEDC dulo, sekarang dan akan datang. kerana saudaraa Eangkau
    Dengan Cina.

    ReplyDelete
  15. datuk yb madah embak bertenang. jangan embak ati manas. nya coba nak mendisiplin orang melayu bah. rata-rata yang polah bisin tok adalah orang melayu. orang iban ngan melano sik bisin. sidak berdisiplin. mun nait sewa gak rm15 pun bisin, giney la nak polah bisnis besar-besar? jadi mat jenin jak. datuk yb mesan nya sik takut ngan ancaman sik maok ngundi nya. nya adalah calun paling banyak undi waktu sidak pbb berpilih ahli mkt. jadi sidak pbb akan semua beridiri dibelakangnya. lagikpun yang ngundinya sidak vaee. bukannya melayu.

    ReplyDelete
  16. Kasihanlah kamik orng genang hal sidak di kuching macam pusa berak rambut, kerana hal kecil udah melatah, kalau sik mampu bayar sewa, keluarlah dan buka dagang dibah rumah atau ditepi rumah tepi jalan, dapat jua cari makan, tetapi sik bayar sewa. Buat lah ikut 'proaktib' kata YB Datuk Talib. jangan ikut 'non p/aktip' Chhaya nun Alip rata rata niaga dan sik b ising macam sidak di Kuching. ramai Chya Nun Alip niaga dalam banguna Komplek Sarawak Plaza, sewanya tanggi, sik ada yang bising, jika sik suka kkeluar dan sampai ada berberapa butir kedai tutup sampai kini belum disisi. Ada satu kedai jual ayat ayat Quraan, genee ia orang dapat bayar sewanya, sik ada hari hari jualan dalam kedaiya. Itulah rezki masing masing.

    ReplyDelete
  17. pemahaman komen 2:28pm, nampak benar bukan orang bisnis. mun nak ekot sidak Cha, boleh tapi sidak Jais jangan la nak bisin-bisin. sidak cina bertuhankan duit dalam polah bisnis. sidak melayu tok bertuhankan Allah. jadi cara pendekatan bisnis sik sama. mun kerajaan maok orang melayu bertuhankan duit dalam bisnis boleh, larangan jual arak di kedey-kedey di kawasan PJ ya, tarit balit. kak ya, sidak businesman melayu boleh jual barang-barang yang pelek-pelek. mun nak serbu boleh, tapi mesti hantar pegawai kaki rasuah. dapat disogok dengan duit. tapi jangan mintak besar gilak. cukup-cukup makan adalah. hal cha bisnis, jangan tertipu. kadang-kadang ya 'front company' jak. walaupun rugi, tapi tokey masih sik tutup kompeni.

    ReplyDelete
  18. Kamik kaksihan kpd YAB PM, apa bila dengar hal orng di Kuching dan susah bayar sewa yg bernioaga dalam gerai binaan SEDC, beliau jatuh sakit sungguh kasihan lah, dengan berkeadan gini sampai bila kaum bumi bolih maju dlam p/niagaan? Tahun 2020 hanya 9 tahun lagi, tahun 2030 ada labih 20 tahun jika umur panjang dan jumpa, semua orang Sarawak akan jadi terkaya dal;am Malaysia kata Datuk Mohd Jabu, timbalan Ketua Menteri. Jangan cakap tahun 2020, tahun 2030, ia belum lagi tiba dan pada masa ini semua orang susah dan sampai bila kesusahan ini akan reda dan orang orang KITA jadi maju mengikut program Kerajaan? Atau pun angan angan mat Jenan sahaja. Baru baru ini dalam Persidangana DUN banyak carita dengan perlaksanaanya SCORE, dan siapa yang telah score semua dalam SCORE? sampai tidak adaa yang tertingal untuk orng lain. Jika ini lah keadaannya, bermakna semua peluang jauh dari kenyataan, saperti perumpamaan "Jauh Pangang dari Api" ini berarti ikan tidak akan masak kerana jauh dari api dan akhirnya ikan akan jadi busuk dan tidak dapat dimakan.

    ReplyDelete
  19. Pihak SEDC tidak bolih turunkan sewa kerana ia telah termaaktup dlam perjanjian yang telah ditanda tangani dan telah ditetapkan. Dan juga pihak SEDC telah pun buat kira kira yang maliputi semua perbelanajaan dan tidak bolih ditarik balik, dengan itu mana pihak yang terbabit tidak dapat teruskan neywa bagus awal awal keluar dan ambil balik wang deposit yang didbayar kpd SEDC, dapat dijadikan modal untuk pindah dan bernioaga ditempat baru. Itu laah nasihat kami yang rapat dengan SEDC.

    ReplyDelete
  20. Kpa sidak apoenyewa gerai binaan SEDC adalah perlu malihat kpd keadaan dan lokasi gerai. semua gerai dan tapak niaga dalam bandar adalah dibanddidngan dengan lokasi sama dengan Jln Tengku Abd Rahman KL. dan diluar bandar sama lah dengan gerai untuk orang ramai saperti di Johor Baru, dan saperti Sukma Ria, ia adalah saperti gerai ada di Singapore, maka dengan perbandingan itulah sewa dikenakan, dan jatuh lah maruah jika sewa diturtunkan, jatuh standred. Kerana P_egawai SEDC yang ditugaskan buat binaan diarah melawat ke KL, Johor dan Singapopre untuk malihat kpd bentuk bentuk yang unik bagi dibina di Srawak, maka itu lah sebab nya sewa tingfgfi terpeksa dikenakan, menampong belanja sidaknya travelling dan lihaat keadaan dan kemajuan ditempat lain. Ini lah antara sebabnya sewa tinggi dikednakan. Kata saorang Pegawai yang terbabit. Kalau kitak orang mahukan yang murah, buat lah atap daun dan bertiang kaku biasa dan pakeelah kayu yang dibuang oleh pihak Shawmill diSajingkat. Itu lah jalan keluar untuk sidak sidak yang mengeluh. Salamat ber juang kpd semua.

    ReplyDelete
  21. Rata orang mengekluh dengar carita orng yang neywa gerai SEDC sik dapat bayar sewa kerana sik ada perniagaan. Dan udah sik ada perniagaan, tutup kedai dan balik kampong lah orang orang yang terlibat, sik payah untuk nembah sidak SEDC minta turun atau sik kenakkan sewa. Semua ia sik akan jadi dan sik ada orang nak dengar kata kata aorang kampong, sama lah ikut akta kaswan kawan muka porang kampong sama cam muka dua puloh sen sidaknya dan dulo waktu minta gerai bukan main lagi legaknya sidak ya, dan udah dapat sik takbir air sidaknya, sama lah macam kata orang kita angat angat tahi ayam, sidaknya sama lah. Tok nak gemba hal sidaknya adu dengan YAB PM nun jauh di Putrajaya, mengaapa sika adu dengan ;lain lain orang besr Politik kita pun di Kuching saperti Datuk Amar Abang Joo atau sidak Dato Abang Karim atau pun YB Hj Mohd Norudin yang menguasai unit pembangunan Usahawandi Pejabat Ketua Menteri, dengan itu hal sidak tok dapat diselasai dengan baik. Coba lah kitak orang cari carilah sidak yang bolih menghubungi YB Norudin dan minta selasai hal tok sebelum datangnya musim pilihanraya akan datang.

    ReplyDelete
  22. Carita panjang sik guna, kinik tok ada baik pihak SEDC beri kemudahan untuk sidak Cina berniaga dalam semua akewasan Gerai ataua Kedai sidaknya, habis carita dan sik sakit pala. Sidak Melayu/Melanau biar jadi penuntun dan pembeli aja. Kelak sidak Cina buka dagang dan Melayu/Melaanau datang makan dan berbelanja itulah bari SATU MALAYSIA, jadi sik nyakit pala datuk Pengurusi SEDC dan kakitangannya.

    ReplyDelete
  23. Dulo sik jua SEDC yang buat gerai, kita pun sendiri sendiri bina dan berniaga, sampai ada RM 150.-RM 200 laku sahari, dan kini setelah pindah dalam bangunan business sik ada orang sik datang dan harap harap nak niaga semua nya didk jadi, buru lalat aja kerja sidaknya. Jadi dari kita orng abergadok dengan sidak ada baiknya kita orang balik ke asal dan niaga ikut cara lama dan sik sakit hati dan sik sakit pala. Biarlah gerai yang dibina itu sidaknya beri sewa dengan cina ajalah. Kalau kitaorng berniaga bawah rumah, biar aja kewasannya dibaiki dan atur bagus supaya orang datang dudok makan pun salesa. Ia ajalah nasihat saya kpd kitak orang.

    ReplyDelete
  24. Kpd para apeniaga dalama kewasan baru Kubah Ria, jika fikir sewanya aterlalu tinggi biarlah sidak SEDC buat kerjaanya, kitak orang ramai ramai keluar dan pindah ke tapak Senarak yang banyak kosong, dan tapak parking jua banyak sik kena bayar, maka apa bila semua kita orang pindah nanti semuya kustamer kita akan datang ke Gerai Semerak. Ini lah cara yang terrbaik untuk kita orang cari makan, jika terus sik selesa dan bergaduh akhir nya business sik berjalan dan rugi akhirnya. Apa yang kityaka ortang sayang kpd gerai Kubah Ria tok, dan bukan ilik kitak orang yang punya adalah sidak SEDC, biarlah sidaknya beri kpd sessiapa ia orang suka. Sik perlu kita orang bergaduh dan kita sama sama tunggu masanya kelak tahu lah kitaka orang, bila waktu undio datang semua kita orang dan kaum kerabat jangan turn gundi. Diam dalam rumah aja lah kitak orang. menang kalah sama aja dan inilah cara kita orang bertindak. Pasal nak berniaga, sik lama lagi banyak pihak bina tapak perniagaan dikewasn tok, sapertri FAMA, dan DBKU dan kkelak kita orang bolih berfikir dan buat keputusan selanjutnya. Kita orang jangan gagau denganSEDC, dan semua projek SEDC buklan makee duit SEDC tetapi ialah duit dari Kerajaan Pusat. Kita ada banyak pilihan dalam kewasan tok kelak. Berdoalah kita orang minta shehat dan umur panjang dan murah rezki. Sekian.

    ReplyDelete
  25. Jangan tanya mengapa SEDC tidak dapat turunkan sewa gerainya? kerana SEDC tok adalah satu badan elit dan jika kata murah jatuhlah maruahnya. Kita lihat lah projek sidaknya diJalan Bako, Bangunan kedai dan kilang teres sidaknya, udah 30 tahun sik juga laku laku dan kosong orang nyewa silih berganti keluar masuk, apa jadi hanya paake sidaknya untuk menunjukkan yang ada buat kedai dan kilangteres, untuk pake cakap aja bukan untuk nolong sesiapa. Pegawai nya yang menjaga projek tok pun satu jenis datang ke opis dudok borak borak keluar makan/minum dan petang balik, itu sahaja kerja sidaknya sik ada productip dan Pengurusinya selalu kata supaya orang ber productip, sedangkan kakitangannya semua makan gaji buta dan datang ke opis buat manas kursi aja. Jadi kitak orang jangan hadiran malihat kpd perangai sidaknya itulaha perangaia sidaknya.

    ReplyDelete
  26. datuk yb madah jangan salahnya hal bangunan kedey kosong. duit pakey molah ya bukan duitnya pun. jadi, sik kan lah nya nak penin palak hal tok. hal pegawai yang selalu lepak, datuk yb madah, jangan nak bisin. bukan duit rakyat pakey mayar gaji. ya duit kerajaan.

    ReplyDelete
  27. Mr Anonymous, samalah dengan anonmouse kurng labihlah yta, jika kata YB Datuk gitu, ialaha rupanya rakyat tahu yang ia sik jujur dan mutar belitkan kata kata rakyat sik punya kerajaan, dan kerajaan dipunya oleh sidak yang berkuasa aja ya. itulah mudah mudahan kita semua panjang umur dan tunggu musim pilihanraya nanti baru tahu siapa undi siapa? Jika kakitangan SEDC pake undi sidak YB biarlah lah sidak undi kerna sidak nak carimakan, dan rakyat lihat sampe kenee sidaknya kelak. Undi ditangan rakyat bukan SEDC dfan bukan Datuk dan harap sana sana kita lihat kelak.

    ReplyDelete
  28. Baru baru tok ada pegawee atasan SEDC datang ke Kubah Ria, dan ia beri carita sungguh negativ kpd para penyewasa Kubah Ria. Nama nya Hj Jamal. orang tok berasal dari malaya dulu dan kerja dengan SEDC untuk nolong orng bumiputra? Ia berbini orang Kuching dan tingal diKpg Siol Kandis. Ia nolong isteri nya buka kedai makan ditepi rumahnya tempa berlesen, kerana sidaknya ada lesen besar dari SEDC, sik perlu lesen DBKU.Hj Jamal bolih buat kerja untuk dirinya walau pun sik ada lesen asal dapat buka kedai makan? Perangainya adalah sama sik sampurna.Orang macam Hj Jamal lah diguna sidak SEDC untuk buat kerja , Ada lagi saorang yang bergelar Datuk dan Dr bekas Residen juga sama orangnya Mr.15% nama gelarannya. Orang tok berangan angan nak jadi YB dalam pilihanraya akan datang.?

    ReplyDelete
  29. Mr. 15 %??? best crita tok. sapa???

    ReplyDelete