Thursday, July 22, 2010

NEWS FLASH - Norliah as Temenggong

An elder sister to the Tanjung Manis Member of Parliament Datuk Norah Tun Rahman, Norliah Tun Rahman, is to be appointed as a Temenggong for the Malay / Melanau community in the Mukah Division.

Her name is being considered for the post after she rejected an overture by the Semop assemblyman Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar, who is also the State Legislative Assembly (DUN) Speaker, to be the Barisan Nasional / Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) candidate in  the Semop constituency in the next state election.

In Sarawak, the post of Temenggong represents a certain race at the divisional level - and it is the highest post in the local administration hierarchy and followed by Pemanca in the district level, Penghulu and Ketua Kaum.

The announcement on her appointment would be made at the earliest by the end of this month.

24 comments:

  1. Hmm...bagus juak!

    dapat encium nya ... cium tangan bah!

    ReplyDelete
  2. u cium tangan nya jak. kelak saya cium susu nya:)...

    ReplyDelete
  3. jangan kedak yah, bah!

    mesti hormat kepada wanita!

    ReplyDelete
  4. Dato Sri Mohd AsfiaJuly 23, 2010 at 1:36 AM

    setuju. kurang ajar nya duak ya. tok mesti sidak Pakatan Rakyat. giney nak nyuruh orang mengundi PR mun perangey kedak tok?

    ReplyDelete
  5. kedak sfia, sik semua urang layak dihormat. gia juak semua urang. kinik tok ne kita tauk agik.

    dolok make tapeh kinik make seluar. apa dalam nya kita sik nemu. dah kedak ya apa benar2 nok di romat?

    ReplyDelete
  6. Aku ada dengar juak nama Mohammad Hailmi Sajili, anak jati Pulo Bruit sia...

    Tapi di toleh pasal nya bukan orang kaya...

    Pelajaran tinggi tidak menjamin segalanya. Tapi mbiak tok (MHS) dah molah lutut Asfia geletar.. hehehee

    ReplyDelete
  7. Tok Blog nya

    www.suarapemikir.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. udah go sia ... emmmmmmmmm

    ReplyDelete
  9. mun baruk jak mengajar di U ya iboh macam2 mok madah dirik ya pemikir. mikir apa kau ya, mikir hal miak diajar, bukan dunia realiti

    ReplyDelete
  10. Salam semua, Tak pasal pasal nama saya terheret ke sini. Maaf sekiranya nama saya mengganggu sesetengah pihak. Saya serius dengan tugas saya sebagai pengajar dan saya juga serius dalam usaha saya membantu N36 sedaya mampu.

    Walaupun ada pihak menawarkan saya untuk bertanding di N36, setakat ini saya masih belum menganggap ia sesuatu yang seiru.

    Saya indin nyatakan pendirina saya di sini. Saya dan kami tidak lagi mahukan kepimpinan Asfia di N36. setakat itu dahulu.

    Harap maklum

    ReplyDelete
  11. Wahai maha "pemikir"! sik iboh jak bah! kelak jadi 2x5. bagus betapok dalam kain, dalam tapeh!

    wa pemikir ! kerus semengat!

    ReplyDelete
  12. Pendirian kita sebagai warga dan pengundi di DUN N36...Kita tetap mahukan Kepimpinan Anak Jati..sekali..lagi di tekankan "KEPIMPINAN ANAK JATI"...harap di fahami hasrat dan aspirasi hati rakyat..di sini..

    ReplyDelete
  13. Oi! Sapa madah aku sik mauk jadi YB Semop? Asfia belum offer lagik dengan kamek... Kitak org tok molah macam2 cerita dongeng...

    ReplyDelete
  14. Penyokong Kuat Datuk WahabJuly 27, 2010 at 3:46 PM

    Sebagai penyokong kuat Datuk Wahab, saya ada limes- up baru untuk wakil- wakil rakyat Sarawak & Persekutuan. Untuk DUN: Anak jati Jemoreng ialah Datuk Wahab, anak jati Belawai ialah bininya Datin Raesah, anak jati Semop ialah anak buahnya Dr Noh & anak jati Daro ialah anak buahnya Ahmad Joni. Untuk Parlimen: anak jati Tanjung Manis ialah iparnya Ahmad Adai & anak jati Igan ialah anak buahnya Ahmad Dikoh. Semoga Datuk Wahab akan menjadi Ketua Menteri Sarawak untuk menggantikan Pehin Sri, Datin Raesah menggantikan Fatimah (yang kalah dalam PBB) sebagai menteri wanita, Dr Noh menggantikan Asfia sebagai Speaker & Ahmad Joni sebagai Ketua Setiausaha Politik. Ahmad Dikoh & Ahmad Adai patut menjadi menteri persekutuan mengganti kekosongan oleh Effendi & Leo. Cikgu Jawa, bapa Ahmad Joni akan menjadi TYT kerana jawatan ini adalah mengikut tradisi kepunyaan wilayah pertengahan Sarawak. Maka berbahagialah rakyat seluruh Sarawak khasnya & Malaysia amnya dikuasai sepenuhnya oleh Datuk Wahab & keluarga.

    ReplyDelete
  15. Baam kuat makan c-yet..!!

    Lumek salai pun suka. Kupas telad lagi lahap.

    Kenek tok kamek dah pandey makan paom..!! (awas racunnya)..heee

    ReplyDelete
  16. hebat juak datuk wahab tok. tapi can challenge norlia kah? ujung2 sampey sik berseluar si wahab ya diencang norlia....

    ReplyDelete
  17. Syabas dan tahniah kpd semua rakyat prihatin....saja nak meyampok...apa selama ini tak ada pembangunankah di tempat2 yang di loya kita tok? Mun nya benar sik ada pembangunan, nang majulah tempat tok...kerana sik ada pembangunan diberi, semuo dah ada..cuma shopping komplex jak sik....tahniah sekali lagi

    ReplyDelete
  18. Baam suka jua membeli-belah..

    Anonymous (1.59pm) ..Benar juak kata kitak yang saya nang amat SIK bersetuju.. Takkanlah Shoping kompleks jadi KPI / pengukur aras ada pembangunan.

    Nak bunyi orang dacing rosak. Orang macam dia ni memang mengikut proverb pucau.. "lang bo chiak lang..lang chiak lang" Esok lusa dah tak kena guna lagi baru nak tegur orang.

    ReplyDelete
  19. saya penyokong kuat pbb.yg besa mulut tok mestin DURI DLM DAGING ,udah gik molah kerja mecah belah org tok oii.

    ReplyDelete
  20. ada pernah saya baca komen,pabila urang cina begaduh bukan untuk mecah belah,tapi untuk kebenaran yang satu,diferent opinion but same goal,tapi orang kita situk,ndak tauk lah,skolah smua tinggi,tapi mentaliti ngalah nembiak jah 1.

    ReplyDelete
  21. Baam.. skulah nang tinggi juaklah (Bangunan skulah ya di atas bukit..hee..)

    Joke2 ajak bah..no father son, no mother no daughter (betul sik bhsa mat salleh kamek ya)
    Ya lah guna lambang 'dacing' mun sik dipakey "nimbang" apa gek gunanya.?? Jangan sampey dacing ya sik pernah dicek (tarikh sah guna dah luput)

    ReplyDelete
  22. kacak lah pr !! syabas!!

    tok lah cara kita mecah sidak ppb dalam senyap.

    kita dah boring diperentah oleh org selam ingin juak cuba diperentah org bukan selam.dapt bulan posa tok makan d public sik hak hal....i nak mintak undang2 ya dimansuh jak(mansuh tok reti buangnak?)

    teruskan penulisan anda dan bagi Anon-anon 'wira rakyat' mari kita menyumbang kepada pepecahan tok sebab kita sik da canel nak nukar yb yang sik disuka kita.
    mun dapat berik kamek org ANON2 tok merentah baruk tak orang nangar sarawak ke pentas dunia.hidup Anonymus!!! -wakilanosarawak-gene nak kah nama kita kat 'comment as' ooo?

    ReplyDelete
  23. Dalam banyak-banyak DUN di sarawak,kenak PB ia jadi tumpuan gilak,kemungkinan PB ia harta karun ia lah nya jadi bahan rebutan,jadi bahan hasutan untuk mecah belah orang kampung. Dan nembiak-nembiak skolah tinggi tinggi ia,snang jak madah,pemandey tinggi.otak sik dalam. Fikir mnar mnar, DUN lain-lain ia semua Anak jati kah? nya si Datuk Hamden,bukan lahir sarikei pun,masih juak undi kuat nya dari Kpg sarikei? Dolok si Wahab Dollah pun mengemis mintak undi Kampung sarikei,sikda isu anak jati?

    ReplyDelete
  24. Rupanya Wahab nak memasang semua ahli keluarganya di serata Sarawak.........

    ReplyDelete