Thursday, July 22, 2010

Kampung Bruit bawa kes ke mahkamah rakyat

Oleh Waarheid Mirino

KUCHING: Satu persoalan yang amat menghairankan. Mengapa kumpulan yang menggelarkan mereka sebagai Jawatankuasa Ladang Kelapa Sawit Kpg Bruit, Daro tidak memilih mahkamah sebagai penyelesai masalah tuntutan tanah berhampiran kampung mereka???

Kumpulan yang diketuai Haji Jaafar Kara lebih gemar meluahkan masalah mereka menerusi akhbar.

Ini menunjukkan objektif utama mereka adalah mendapatkan semula 'hak' terhadap tanah negeri seluas 5000 hektar itu melalui mahkamah rakyat.

Pilihan raya negeri akan diadakan dalam tempoh sekarang dan tengah tahun depan.

Ada pihak tertentu, dikatakan, sudah muak dengan wakil rakyat Semop Dato Sri Mohd Asfia Awang Nasar yang gagal membawa kemajuan di kawasan itu.


Pulau Bruit merupakan kawasan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Semop.

Haji Jaafar Kara dan kumpulannya sedar jika ke mahkamah, kemenangan tidak berpihak di sebelah mereka.

Tanah yang telah diberi hak milik kepada Poh Zhen Sdn Bhd, anak syarikat Jaya Tiasa Holdings, merupakan Tanah Negeri (State Land).

Poh Zhen Sdn Bhd diberi Provisional Lease pada 2004 selepas memohon pada tahun yang sama.

Manakala, kumpulan Haji Jaafar Kara mempunyai surat bukti yang menunjukkan permohonan mereka dikemukakan bermula 1998.

Justeru, Haji Jaafar Kara kini bermasam muka dengan Penghulu Pulau Bruit berikutan isu tanah.

Penghulu dikatakan 'orang' Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar.

Kepincangan Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar dalam isu tanah ini dijadikan modal pihak yang ingin menyaksikan kerjaya politik beliau berkubur.

Malahan Haji Jaafar Kara makin terserlah ada pihak yang menyokong dari belakang.

Perbelanjaan mereka dari Pulau Bruit ke Kuching sebanyak tiga kali untuk bertemu sebuah syarikat akhbar dikatakan ditanggung oleh pihak terbabit.

Ternyata dalang di sebalik isu ini amat membenci Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar, terutama jika terus menjadi wakil rakyat di situ.

Kumpulan Haji Jaafar Kara juga enggan diberi tanah yang lain, jika ada, kerana menurut mereka tanah di kawasan lain adalah hak penduduk kampung jiran - Kampung Petanak dan Kampung Tekajong.

Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar yang juga Speaker DUN Sarawak, tidak seharusnya berdiam diri dalam isu sebegini.

Diam bermakna benar. Benar terbabit dalam menyalahgunakan tandatangan para penduduk kampung sebagai bukti tanah 5000 hektar itu dipersetujui oleh mereka diberi kepada Poh Zhen Sdn Bhd.

Haji Jaafar Kara sebelum ini mendakwa, Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar meminta beliau mengumpul tandatangan penduduk kampung.

Selepas itu, tidak ada apa-apa yang berlaku melainkan mereka terkejut kerana tanah tersebut dimiliki oleh Poh Zhen Sdn Bhd.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Sarawak akan turut mencapai status negeri maju pada 2020.

Ini bererti, Pulau Bruit akan ada jalan raya, bekalan air bersih, bekalan elektrik dan pusat komersial.

Itu angan-angan yang tidak akan tertunai jika Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar masih bersemayam di Semop.

45 comments:

  1. ahhh... giney-giney masih juak asfia di sia. dia ko kelak

    ReplyDelete
  2. i heard that norah's in-law, ruslan bujang, has expressed his willingness to stand in Semop. but he prefer to stand under the ticket of opposition.

    gila!!!!!!!!1 y chose pembangkang when father in law can atur???

    ReplyDelete
  3. usaha untuk menjatuhkan; mengeluarkan; dan cemuhan dan maki hamun terhadap YB Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar tidak akan menggugat kedudukan beliau sebagai WR .. sbb suara2 yg berkumandang adalah suara2 sumbang yg kemaruk kedudukan .. bukan suara majoriti rakyat N 36 Semop sebenarnya .. ketahuilah. kami pasti sesiapapun calon yg bertanding melawan YB N 36 akan terima padahnya .. MHS silakan lawan YB Dato Sri.

    ReplyDelete
  4. nak bawa ke mahkamah mana isu itu? berani ke Hj.Jaafar bin Kara dan ada ke peguam yg sanggup ambik isu itu sebagai kes? apa kesnya? yg elok skali pegi Kpg.Bruit .. dan buat "post mortem" pada latar belakang Hj Jaafar bin Kara dahulu ...

    ReplyDelete
  5. sik pandey baca ka. ndak kah di tulis mahkamah rakyat! rakyat jadi hakim dan peguam sekaligus.

    ReplyDelete
  6. biar masa yang menentukan...

    ReplyDelete
  7. Baaam..lihatlah..

    Nang Pulau Bruit ya dah dilelong..

    Kesian sidak sia..sik sedar ngan sidak2 sekali dah dilelong..kik nik..!! sik rasa apa2 kitak orang sia..!!

    ReplyDelete
  8. Wahai Tn Hj. Jaapar, jangan lihat apa yang berlaku di sekitar tuan itu dengan sebelah mata sahaja...tolong lihat secara keseluruhannya.....banyak perkara lain yang tuan boleh lakukan demi untuk memajukan lagi Kpg. Bruit tok...jgn suka dikeldaikan oleh orang....mereka tu durian, tuan cuma timun maley...waktu tuan tersangatlah berguna bila dah dapat esok....tai ngau, mey lo idun peduli mo.....mo..mo...mo...

    ReplyDelete
  9. Baam guna suara majority..

    Anonymous (2.22pm) kesian Hj. Jaapar ya jangan kita nganoknya cam ya juak..cuba kitak pujuknya.
    Kelak durian boleh ditenyeh oleh timun tau..

    Ada pernah makan 'tempoyak' ka..Haaa masa itulah timun menenyeh durian... betul sik.

    Mun kameklah..nang kamek meri Hj. Jaapar ya 'kopi' + pil kuda senyap2 barunya tahuuu..haa

    ReplyDelete
  10. bruit July 24 8:53PM : ko kah tak reti bahasa atau aku ... maksudnya diatas tu .. tak akan ada mahkamah yg akan menerima dan mendengar kes tipu ini ... malah kalau "mahkamah rakyat" pun akan lebih arif tentan isu ini.. org2 Kpg.Bruit lebih mengenali dan mengetahui siapa Hj.Jaafar Kara ini ... sebenar2benarbenarnya fhm ko!!!!! tak ada kes pun .. kes tipu dan dipermesinkan oleh org2 lain adalah...

    ReplyDelete
  11. org luar boleh di tipu, macam BN nipu org kampung lain. tapi org bruit sikpat di tipu. sapa hj jaafar ya sik penting. yg penting nya dah mencetuskan gelombang perubahan di sia.

    ReplyDelete
  12. Benda yang boleh dirunding, diperbesar. Beri malu orang kampung jak. Sapa nak tipu org bruit? Sapa nak cetuskan gelombang perubahan? Harap2 orang bruit jangan terpengaruh dengan tipu helah sapa-sapa saja walaupun org dalam atau org luar bruit. Bruit tetap akan maju dan percayalah kepada pihak kerajaan.

    ReplyDelete
  13. isu pasir negeri selangor sama juak hebatnya dengan kes tanah tok....TV3...ambik tauk sikit

    ReplyDelete
  14. nape nak diubah Hj Jaafar iya .... saya faham kata2 kwn2 disini bahawa kurang2 Hj Jaafar telah kluarkan isu tanah ini di Bpost dan orgh banyak baca dah ... tp org yg beli BP pasti akan baca apa yg tertulis didalamnya .. kualiti dan kebenaran disebalik isu yg terpapar itu hanya org yg paling dekat dan faham dgn situasi sebenar sahaja yg mampu menilaikannya dgn saksama. Penduduk Kpg.Bruit sebenarnya tak ambil isu yg dibawa oleh si Hj Jaafar ini sebagai isu penting malah sedikit sahaja penduduk yg terlibat. Isu tanah ini adalah agenda peribadi Hj Jaafar bukan apa2 dah .. cuma dia bijak .. bijak putar belit fakta tp org Kpg Bruit dah muak dgn si Hj ini. Tanah yg dipohonkan bukan untuk majoriti penduduk tp org2 yg sewaktu dgnnya sahaja.. so disinilah kepincangannya perjalanan dai. Fikir2kanlah .. jgn buang masa dgn isu yg menjerumuskan diri kita kealam yg sewaktu dgn alam yg dilalui oleh dia!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  15. macam mane nak tengok dgn dua belah mata u ?????? itulah kdg2 kita kan hilang terus fokus jika kurang efisien dan bermasalah ... apa yg kita buat yg kita sendiri fikir baik tak menjadi. tp kalau si J nie tak kan ada misinya yg boleh dibanggakan sebenarnya .. tau2lah dah budata peribadi dia, org kpg semua dah tau cuma org luar yg lebih2 .. so lupakan kisah si j nie dgn misi dan budaya dia .. org spesies ini tak akan pernah berhenti dan faham akan kesilapan diri. Allah Maha pengampun.

    ReplyDelete
  16. macai datuk wahabAugust 1, 2010 at 9:43 PM

    tok nasihat saya ngan penyokong asfia. jangan buang masa nak berkempen ngan asfia agik.

    eranya dah nak over. mun sik cayak, tanyak orang kanan asfia. giney rupanya jawab soalan. mun terkebil2 jak matanya sambil madah asfia masih jadi yb, retinya sik da la asfia ya jadi yb agik.

    jangan tanyak macai. bukannya tauk apa2. sidak macai tok pandey bodek jak tapi sik tauk pa2. eksen jak tauk tapi sebenarnya sik tauk.

    ReplyDelete
  17. Hj. Japar...Hj. Japar...udah gik molah kerja nak sik di berkenan org. kpg. pun ya!!! Masih ingatkah hal rumah tempat SEDIDIK di Kpg. Bruit ya??? Dah selesaikah hal ya? Dah polahkah apa yg. harus dipolah? (Peruntukan awal nyauuuu.....)bila dah dimarah oleh "Yang Benar" n di suruh molah, baruk nak molah tapi tok nak molah hal lain agikk...nang sik pandey jerak "Pendekar MS Hj. Japar" tok. Pasal nak nyuruh orang sik nak nyokong DATO SRI ASFIA tok apa hal gik....mun u dah sik nak nyokongnya, sik bohlah..jangan nak ngasut orang lain, pendirian orang nilah sama dgn u, biarkan si Luncai terjun dengan labu nya...lagipun, Dato Sri ya bukan nya ada merosak Kpg. Bruit tok, membaik gik ada!!! Pernahkah kita orang pergi ke kampung tok 20 tahun dolok? Banyak dah perubahan dialami orang kampung tok...cuma kinek tok minda dan pemikiran anak-anak muda dah dicelarukan oleh "alien-alien" yang cuba untuk memperjuangkan agenda/kepentingan sendiri dengan "memperkerdaikan" Pendekar MS Hj. Japar dan koncu-koncunya termasuk Iman masjid Kpg. Bruitpun!!! yang sik tahu menahu hal sebenar..."hear say" jak!!!!!HIDUP DATO SRI ASFIA.....HIDUP BN...HIDUP Kpg. BRUIT...

    ReplyDelete
  18. 20 thn dolok memang patut pun keadaan mcm ya....tp sekarang keadaannya masih juak mcm 20 thn dolok. Yang berubah cuma jalan simen yg sik macam simen...apa agik kh....ermmmm...BOLIYAU!!
    Ya ko madah MEMBAIK kpg kh?...ko tok nang menar2 angkat pelir Aspia..

    ReplyDelete
  19. Tariq Aziz ... APA FAKTA KITAK IYA .. MASIH MCM 20 THN DOLOK MAREK .. KAU NYEBUT JLN SEMEN JAK ..MUJUR DAH ADA YA .. MAREK "PEKKKK AROH" .. NOK API LETRIK, MESJID, BALAIRAYA PUSAT SUMBER NGAN PERTOLONGAN NGAN WARGA MISKIN SIK DIPADAH KAU .. BANYAK AGIK. JGN HIPOKRIT U .. JGN MANIPULATE FAKTA .. IYA KERJA ORG2 SIK TAKABIR NDIAT APA2 YA.

    ReplyDelete
  20. agik agik hal madah YB D/Sri Asfia sik jalan tugas nya,coba ktak nanggar kawasan lain lok,contoh yang paling bagus,nya si Wahab Dollah,berepa egek ndak dah kawasan di ADUN nya dan di MP,pa perkembangan nya sia,umah nya jak malar bertambah di Australia, England nun,balanya jak abis di angkut nya makan angin kua negeri,orang kampung pa ada...nah!

    ReplyDelete
  21. benar juak ... masa Wahab towk jd MP di Pulau Bruit napa ada nok dipolahnya .. sigek pon sik ada .. sik kitak org ngerepak, sik kitak gago nak nukar YB .. tp musim ya Mohamad Hailmi Sejili belum pas sekolah varsitinya gik.. bnar juak .. mun aku tauk kedak towk bagus awal2 aku jd calon ... calon akademi fantasia... dapat juak aku empun molah konsert mcm nok dipolah Wahab pkei hiburan sidak belakang pulo ya ya bnar sik ....huhuhu.

    ReplyDelete
  22. Baam..nak molah ..lapanganterbang di PB..!!??

    Geli ati kita urang dengar endak.. cam ya lah kedak2 nok di maok oleh embiak sia..!!mun ditegur
    klak marah..Kenak nok pandey2 bunyi ya sik ada mangkit hak 'sosial' sia kenek tok kah.. Kamek sik berapa taok..ada sik kitak2 yang tahu..tolong madah sama..!!

    ReplyDelete
  23. UJIL...20 thn dolok bersamaan dgn 1990. Cuba u ingat balit lok, jalan simen, sesco, masjid.. nang dh wujud waktu ya!! xbe aroh pek!! Bukan Hipokrit, cuma nak ngingat jak!!
    Mun u madah pusat sumber...klinik...bantuan golongan miskin, benda ya semua memang patut pun, sikboh ada YB pun benda ya memang akan ada sebab semuanya adalah dari kjaan pusat di bah kementerian pembangunan luar bandar dan wilayah. Mun maok komen ya carik sumber dolok..jgn main hentam jak,,ni endak kampung sik maju...sentiasa jadi PAK TURUT!! Mey Dao sidun gaya!!!

    ReplyDelete
  24. Dalam banyak-banyak DUN di sarawak,kenak PB ia jadi tumpuan gilak,kemungkinan PB ia harta karun ia lah nya jadi bahan rebutan,jadi bahan hasutan untuk mecah belah orang kampung. Dan nembiak-nembiak skolah tinggi tinggi ia,snang jak madah,pemandey tinggi.otak sik dalam. Fikir mnar mnar, DUN lain-lain ia semua Anak jati kah? nya si Datuk Hamden,bukan lahir sarikei pun,masih juak undi kuat nya dari Kpg sarikei? Dolok si Wahab Dollah pun mengemis mintak undi Kampung sarikei,sikda isu anak jati?

    ReplyDelete
  25. Benar..dlm 20 tahun bruit ada perubahan..tp terlalu sedikit dgn apa yg sepatutnya penduduk wajib dapat sbg manusia n penyokong BN..pembgn tidak boleh dilihat dari segi pmbgn jalan simen, klinik, mesjid jak..bnda ya pun sepatutnya ada..wajib bg kerajaan..jgn lupa yg itu bkn jasa asfia ya..yg kami mahu sbg pnddk, ialah peranan asfia untuk meperjuangkan hak dan nasib pddk..mmg kami tak minta asfia keluarkan duit sndri utk bina bngn or apa yg memerlukan belanja..cukup lah dia minta krjn utarakan masalah penduduk n minta duit dr kerajaan utk bantu penduduk..sejak sy kecil di bangku sekolah sampai skrg otak dan persepsi sy ttg asfia ialah dtg utk merasmikan majlis sosial yg hnya membuang duit rakyat..bkn duit krjn tau..krjn dapat duit dr rakyat..

    ReplyDelete
  26. simen ada, jalan ada, macam2 ada yg "diberi" asfia kpr pddk PB..cuba carik di http://bruitsayang.blogspot.com atau http://bruitsayang.ning.com atau Group Facebook kampung Bruit. taip jak nama kampung bruit d search facebook.
    harap2 pencipta blog n web berkenaan tidak termakan hasutan pihak yg btjwab..

    ReplyDelete
  27. Apa yng patut disebut perihal pembangunan kah? Collateral?Chain reaction?Ada kaitan kah?Atau dalam erti kata lain, PB perlu ada lubok Black Gold baru pembangunan menerjah datang?Ya betol,itu collateral!Chain reaction pula?@%+X@*...Mengatakan YB DS Asfia tidak pernah memohon peruntukan,tidak patut,tapi kemungkinannya kawasan sebesar PB ia perlu diberi perhatian dengan menolak dak kampung Semop dan lain-lain lagi,itu Chain reaction tuan!Habis kenapa menyalahkan sahaja YBDS Asfia,mengapa tidak menteri-menteri dahulu Abu Bakar, Efendi,Wahab.....oooo nak cari Black Sheep ye!Jangan nak mengelirukan penduduk oi!

    ReplyDelete
  28. Baam.. tak suka makan 'kambing hitam'..

    'Kambing hitam'..ada yang pernah makan.. pasti kena gaout(bukan staout)..

    Seronok juak ya..busut pun timbul.. cam toklah

    TOLONG SENARAIKAN DI BAWA INI

    NAMA WR TAHUN SUMBANGAN

    1. Tun Rahman ?? ??
    2. Abu Bakar ?? ??
    3. Efendi ?? ??
    4. Wahab Dollah ?? ??
    5. Asfia ?? ??

    *tambah sekiranya kurang..

    ReplyDelete
  29. Apa2 pun...LAWAN TETAP LAWAN...REFORMASI!!!!

    ReplyDelete
  30. Baam.. nanglah..!!

    Ada juak 'lawan jadi kawan'.. dan gitu juak sebaliknya..'kawan jadi lawan'.. betul Tariq Aziz.

    Hidup refomarsi..'refom'.. 'x asi' ..!!

    ReplyDelete
  31. betul....betul...betull...corecct!!

    ReplyDelete
  32. ada org PB empun yg ngegeh, madah dirik tinggi sekolah gatal2 nunjuk kepalalah , ... pemikirlah ... apa org lain sik pandei berfikir... nak jd YB ... maklumlah kejutan budaya mikirnya gerenti menang mun bertanding .. jadilah org belakang pulau pertama jd YB. sitok siya nganok pemimpin WR kawasan madah mcm2 ... fikir kerja WR towk senang ... iboh gelabah nak jd org besar gilak fikir background kita ... perjuangan politik towk bukan setakat menunjuk2 kepala dan berbaik2 bermer dgn rakyat tapi lebih kepada perspektif tindakan dan berbakti tenaga dan wang ringgit.

    ReplyDelete
  33. dalam pilihan rya akan datng pn Zaitun masih lagi dipinta oleh orang kampung melawan YB Aspia, dan sudah berberapa kali Pn Zaitun nak turun padang tetapi senantiasa dithan dan dinasihatkan untuk jangan melawan, jumpa terus Y.B Aspia dan rondeng dan majukan perniagaanya di Kuching dan hidupkan anak anak nya supaya maju sama dengan pembangunan. Pn Zaitun jangan lagi bermain politik, cari wang untuk sara hidup anak anaknya cukuplah, kini masa udah lalu, dan peluang hidup perlu dicari dan jangan buang masa ikut cakap orang dan nyusah diri jadi orang politik.

    ReplyDelete
  34. YB Datuk Asfia, tolonglah Puan Zaitun dan jangan ambil hati marahnya dan ia cukup susah selama tok, dan hidupnya terpeksa cari wang untuk hidup anak anaknya, sejak ditinggal oleh Hj Sapuan dan terus tidak beri apa apa nafkah dan hidup Zaitun terus bergelombang dalam meneruskan hidupnya sebgai ibutunggal dan tidak ada pihak yang datang untuk membantu atau nasihat nya. Pihak Majlis Islam juga satu terus berdiam terhadap Zaitun yang dicerai Hj Sapuan tempoh hari dan sampai sekarng tidak ada beri bantuan kpd anak anaknya. Jadi YB tolong minta pihak berkuasa beri bantuan kpd Pn Zaitun agar ia dapat hidup selesa. Jangan biar ia terus jadi macan tok diguna pakai orang dimusim pilihanraya akan datang dilagak dan akhirnya yang susah adalah Pn Zaitun.

    ReplyDelete
  35. kamek nak nunggu ada 'penaja' juak..mun ada klak nak 'stand' juak pada pr DUN N36 akan datang ini. Kamek tok nang anak jati (seJati-jati) PB

    ReplyDelete
  36. Kamek juga akan turut merebut kerusi DUN N36 pada piliharaya akan datang.Kami "anak pelaut jati" yang diketuai oleh seorang usahawan, juga seorang 'peluat' yang berkedudukan dalam bidangnya. Di kpg Bruit diketui oleh geng2 Apok, Kpg. Geng2 Hj. taubi & Hj. Termizi, di Kpg. Penyipah , hj usu P nang dah beri lampu hijau, di Kpg Salah Kecil geng2 muda sidak anak Hj. Buang & Jerudeh, Di kpg Betanak & Penibong, tak perlu diperkenalkan nang penkalan kami, di kpg Penuai dah ada yang sanngup, di Kpg Sebako geng2 Hj. Tambi. Dengan ini juga bekas YB PB ini pun dah sanggup untuk cip-in,bos pertonas cbu dah ada menyatakan go-ahead,bos Inai juga menyatakan akan memberi bantua mana yang patut.
    Pada hari raya ke 3 nanti, saya akan membuat sedikit kenduri doa selamat (tumbang 2 ekor sapi saya yang ada di kuala matu) di penibong tempat kami berkumpul untuk mengatur-urus segala yang berkaitan hasrat kami itu.Bagi saya sendiri, saya dah menyatakan kepada mereka, bahawa saya hanya ada modal sekitar 500 ratus ribu (saya tahu itu tidak cukup) namun atas sokongan dan desakan mereka, saya fikir kumpulan kami juga akan 'have a good run' with the others in this coming election - N36. Kami akan menjanka sekurang-kurangnya ada 3 / 4 penjuru pada pr akan datang.Sama2lah kita lihat the outcome nya nanti.

    ReplyDelete
  37. ....apu...kata rakan kaum kita bila mendengar sesuatu yg amat menarik(terkejut!!!!) Pok "Bakal YB", iboh jak nak main stand2 ya....suruh sidak nak benar2 pandey mutar belit ya jak stand...telo tok, tunggu dan lihat jak dolok....mun dah sik betoi gaya, ipak kan 5 tahun gik kelak...bukannya lama ya 5 tahun...kadang2 sik sampey 5 tahun bah....kelalu gilak bunyi U ya pok, ngerembang bulu tengkok dengar semangat U, dao agik mo payam sapi idak2, akah udah idak nah, jajah 3x ganda dengah lo bak kempen, lo bak njandi "YB" yang konon nya nak melawan YB DSA....hihi

    ReplyDelete
  38. pilihanraya akan datang dan banyaklah janji masin akan ditaburkan....

    ReplyDelete
  39. ha ha ha ha siasat lah jaapar kara tu pulak..... saya cukup kenal penyangak ni. banyak dah peruntukan yang diberi oleh YB dilahap oleh dia dan geng jahatnya..... penaja mereka pun saya tahu..... nak buat macammana dah kemaruk kuasa tegila duit tu le jadinya..... orang biasa menipu x kan x kenal die ni.....

    -AnAk BrUiT-

    ReplyDelete
  40. Suka hati melo lah...

    ReplyDelete
  41. dear all, if you try to think deeply...
    what happen in the "past" is guideline...
    what going to happen in the "future" depend on how we appreciate the "GIFT" of the "PRESENT"...
    -KASIH_IBU-

    ReplyDelete
  42. hi all..thanks for all ur comment about our kampung bruit...but some of comments melo idun very emosional lah...tp mei hal lh..asal isi hati melo idun keluar wlau hv other of telo not happy with ur comments...
    actually kman pemerhatian ko..warga luar atau bukan ank "kpg bruit" mei perlu or no needs to comments about our kampung coz hanya ank bruit yang tahu cerita sebenar pasal kpg bruit..event ko pun mei berani bak comment psl kpg bruit walau ko anak jati kpg bruit eh bcoz of ko katah udah mei mulik bruit..tp idun mei bermakna ko mei tao psl kpg bruit..ko bangga jd ank kpg bruit walau kpg bruit masih like a 20 yrs before...CUMA ko kecewa..disappointed..regret dgn pemimpin yg ada..yg never berusaha untuk memajukan kpg...semua mementingkan diri sendiri..makin kaya wak gak..duit peruntukan idak masok poket...wallahuallam...
    Hopelly all of them sedar wak TUHAN maha mengetahui.....
    DAN pesan ko ngan ank2 kpg buit..nak melo just tao meluahkan ketidakpuasan hati melo wang eh mak...melo mulik kpg nah...kumpul semua muda mudi kpg telo..duduk semeja..bincang...discuss dao2 wak no wak kurang..wak mei betul...perbetulkan...nak medut ngan to lakei..all of telo nuan hak utk bersuara...u see our kpg,mibei ahli PEMUDA bah..nothing kan..so,lo muda mudi mibei saluran utk bersuara..u know why we still don't hv PEMUDA..?!!!Haa...ask yourselves...buyak ank kpg telo wak jd penghni tetap kpg agik leka mabok..pedalo samah debay..thatz why mibei kepercayaan kman lo veteran...ko rasa melo lebih tao kman ko psl wak melanda kpg telo rite now..
    jagalah kpg telo nak biar to luar mengutuk kpg telo..mengutuk penghuni kpg telo...small matter bah semuah idun..the important one is ..persefahaman dn kesefahaman..!
    Ooo..sori bcoz bahasa rojak ko..coz ko dudeng/maca comment melo on this wall dlm bahasa yang berbagai...tp comments eh ko easy to understand kn...
    SEMOGA BRUIT TERUS MAJU AMAN DAN DAMAI...

    ReplyDelete