Saturday, January 22, 2011

Awang Bemee, where are you??? Kampung Datu villagers need your help.





D* H* commented in the facebook:

(a) i*** kitak tau ke cerita tentang kpg dato yang hendak dipindah . malang tawarannya nampak menindas anak jati kampong. saya pun tak tau nak rujuk dengan sapa tentang tanah org. kpg. masa ini tepat kita cari pemimpin yg boleh tolong .

(b) sekarang dah ada agreement . tapi kata pihak sy tu ..agreement tu hak 15 tahun dulu dan lebih kpd pembeli bukan pemilik tanah. so kame sik nyuruh mak kamek sign. dalam kpg ye pun ada juga org yg cuba nak menakutkan org tua kpg tu.tanah tu sudah ada grant.. biiasa org miskin selalu kena tindas .

29 comments:

  1. apa tgu lagi, buang jak yb tok.

    ReplyDelete
  2. Ada gelaran YB tok .."YB Consideration" in the legal fraternity maksudnya apa apa mok di suruh polah mesti ada wang habuan. Entahlah benar kah sik. Tapi ramai orang Sibu tauk YB tok sik ada molah apa apa untuk rakyat.Harap nya di ganti masa election tok kelak.

    ReplyDelete
  3. ney urg2 PBB sibo madah nya tok akan bertanding agik.Siap urg2 kanannya madah PBB harus bekerja keras untuk memastikan nya menang..benarkah?Mun benar,nyaman kita tok bekerja keras juak mmastikannya kalah...kih..kih..kih...tolong cek lok dgn org2 PBB ya.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. Tok madah dgn adik kakak ibu bapa semua, mcm ni rasa di jajah dolok? kitk maok agi kah. Jgn kerana nyamuk sekor kelambu di bakar.Tok sya nok nya kitak org semua. Pa sbb kita kenak jajah dolok? Brpa banyak orang melayu di sarawak tok?

    ReplyDelete
  6. Nengar serita sidak ari PB, Awang Asfia akan pegi Nangka ganti Awg BMee, sebab orang PB sik mauk meliat muka bubuk Bintulu tok agi.

    Kalo Awg Asfia ngan Awang BMee benar-benar dkluar ari lis salon PBB tok kelak, retinya Awang Tengah (Awg Tanah, gelar orang Lawas) aja tinggal. Jadi POWER bateri 3A dalam PBB sik jadi kuat agik!

    Oleh kerna tok lah Awg Tanah, mintak ngan Tok Uban supaya Awg Asfia dkekal jadi salon.

    Mula-mulanya mintak Asfia pegi Bintulu (kira Awg Tanah tok nak sideline Talip), tapi bubuk Bintulu nolak, Tok Uban pun nolak, sebab lai Talip agi dsuka bubuk Bintulu! Entah benar kah sik serita dari PB tok harap kitak di Sibo dapat kompem!

    Sek jua mun benar serita sidak tok, agen Awg Tanah di Sibo nama "Radin", (aku sik tauk orang tok),ada pegi kulu kilir jaja nama Awg Asfia jadi salon Nangka?

    ReplyDelete
  7. Mun geng sidak YB ya menindas..rasanya sifat sidak ya lebih teruk daripada penjajah marek..patutlah dihapuskan penjajah zaman moden tuk..sidak ya menakutkan orang-orang kampung..samalah dengan sifat sidak penjajah marek..

    ReplyDelete
  8. Awang Bemee pada saya ada baiknya UNDUR secara terhormat dan bagi peluang pada calon yang disuka iaitu Dr. Annuar. Jika masih kekal saya pasti PBB akan hilang kerusi Nangka. ATM patut akur perkara tok. Sik boh anggkuh dengan diri ATM. Dengar juga suara dari rakyat.

    ReplyDelete
  9. Cuma zaman penjajah marek sidak ya makei senapang dan pistol untuk menakut-nakutkan orang-orang kampong..lebih kurang kedak ya..patut juak di tendang keluar si Awg Bemee sebab kitak orang cuma mementingkan orang melayu ajak..macam ni dengan sidak bangsa lain ya???

    ReplyDelete
  10. Radin Budiman(Ahli Majlis Tertinggi PBB..masih baru dilantik sebagai AMT PBB..masih kurang pengaruh beliau di Sibu tuk..sebab yalah BN kalah PRK Sibu dulok marek..

    ReplyDelete
  11. "Radin Budiman(Ahli Majlis Tertinggi PBB..masih baru dilantik sebagai AMT PBB..."
    aku sek tadi ni ada nama RADIN BUDIMAN alam lis MKT PBB! yang ada nama RADIN alam Pemuda PBB? Mintak kita konpem lagi?

    ReplyDelete
  12. radin exco pemuda.

    ReplyDelete
  13. Radin Kaderi bin Radin Budiman...Bininya Radin Noralam.Duak duak dlm PBB mun sik salah lah.Radin Kaderi ya presiden persatuan bolasepak baru Sibo tok bah.

    ReplyDelete
  14. Mun di Sibo tok..mun disebut orang Radin Kaderi..sik kenal orang..tapi mun disebut orang Radin Noralam..glamorlah sikit bininya ya..

    ReplyDelete
  15. "Mun di Sibo tok..mun disebut orang Radin Kaderi..sik kenal orang..tapi mun disebut orang Radin Noralam..glamorlah sikit bininya ya.. "

    benarlah bunyi serita sidak tok Radin sekoko tok nyajaja Awang Asfia di Sibo? Tauk lah udah aku, si Radin tok lah kaki Awang Tengah (Tanah). Terima kasi oii..Bateri Sekda A!

    ReplyDelete
  16. awang asfia nak xi suka org Bruit nak jual dgn org sibo.Kena Radin ke Kapit byk adik kakak nya sia. Org sibo udah ada calon nya pun bah Dr Annuar.

    ReplyDelete
  17. Bekas murid Sek. Abg. AliJanuary 23, 2011 at 10:48 AM

    Salam penduduk Sibu...kita sudah tidak punya masa untuk bertelagah. Bersatu dan bangkitlah atas nama Islam. Hanya itulah tonggak kekuatan kita. Politik sepatutnya untuk kebaikan semua bukannya perbalahan dan perpecahan yang akhirnya menjurus kepada kehancuran. Pilihlah wakil rakyat yang boleh membela dan memperjuangkan agama dan bangsa.Isu-isu pendidikan, ekonomi, pemindahan penduduk kampung serta tanah perkuburan Islam hendaklah diberi penekanan. Sebenarnya penduduk Islam Sibu lah yang dapat mengubah masa depan mereka sendiri bukan orang lain. Insyallah.

    ReplyDelete
  18. Bekas murid Sek. Abg. Ali said...
    Salam penduduk Sibu...kita sudah tidak punya masa untuk bertelagah. Bersatu dan bangkitlah atas nama Islam. Hanya itulah tonggak kekuatan kita.

    Sdra Bekas Murid SRK Abg Ali .... salam! Udah sekolah di SRK Abg Ali lewat tahun 60an?.

    Benar kata sdra tonggak kekuatan orang kita melayu/melanau di sibo tok ialah penyatuan dalam agama dan bersaudara kita ngan sidak melanau kristin dan liko di nangka! sebab ialah tek hanya di sibo kita ada persatuan melayu melanau, sik mengira agama anutan masing-masing!
    Toklah beauty orang sibo! kinek tok kita mula nok bekelahi siapa patut jadi adun kita di nangka? soal tok wanredone fikir biarlah orang atas pbb tentukan. sidak tauk siapa yang patut jadi adun di sibo... nok diketengah sidak taib kelak mestilah anak sibo yang bersuara lantang, besedia membela kepentingan orang melayu dan melanau, ngembak kemajuan kepada semua orang nangka yang diwakili?.

    ingat kitak duluk dalam tahun 80an, berapa payah taib nok mulah kerusi pbb dari kerusi supp ? orang sibo mahu kerusi dun pbb diri empun, bukan kerusi nok dipegang supp! taib terpaksa molah garisan menanda kampung melayu sepanjang sungai igan, dari kampung datu/masjid sehingga ke kpg nangka ....(kpg nyabor - kpg cikgu kahar/cikgu samsudin (uban) udah di lebur tempat hotel premier kini tok) nok mulah jumlah orang melayu/melanau banyak, diputit sedikit melayu/melanau dari kampung jeriah, kampung teku dan kampung barieng (kpg baru)..... Ni ada orang kita di jalan tiong hua, jln hua kiew, jln lanang & jln pedada? adalah sedikit di rajang park, tapi rajang park sik dapat di masuk dalam nangka,dipolah tempat melayu/malanau, kerna cina majority! kesian meliat orang kitak!

    udah diberi kerusi yang dipolah dari kerusi supp, pun lagi kita nok bekelahi! ingat kitak orang sibu ngan allahyarham jamal idris ngan melayu lain yang berani melawan calon cina supp (majority) dalam pilihan raya dun dalam tahun 60an & awal 70an? berapa aje undi sidak dapat? bukan orang melayu/melanau sik ada numbor, waiman semua ngundi calon melayu sekalipun sik akan menang!

    udah awang Bmee dipilih buat pertama sekali dalam akhir tahun 90an, pun banyak orang melayu/melanau berebut nok jadi calon!

    mun dapat, masa ialah kita beri kemenangan mutlak kepada orang kita empun, sik ibuh nok dilawan! Menang tanpa bertanding! Bila kitak fikir awg Bmee udah lama jadi YB ngan performennya agak merosot, kita jumpa taib sekali lagi, minta taib selsai! bukan madah calon Dr Annuar tok bagus bla...bla...bla....semua orang bagus dalam dunia tok, sebelum bulu sebenar orang nok dipuji kitak tok tadi keluar! udah keluar bulu, baru kita tauk!

    sebab ialah wanredone pernah tulis dalam posting blog tok... mun nok jadi calon, beri tauk rakyat apa sebenarnya sebabnya kita mauk jadi adun, sedangkan masa tok kita udah selesa ngan gaji besar jadi sorang doktor pakar!

    Padah terus terang ko mauk duit banyak jadi adun, sebab mun banyak duit macam bustari, boleh jua nok tolong rakyat, dengan kakayaan ko!

    kalo ditakdirkan kemudian ari, si Dr Annuar tok jadi kaya raya, rakyat sibo sik akan marah, sebab nya udah madah nya mauk kaya dari bustari bila udah jadi yb! mun sik madah benar, top..top jadi kaya semasa jadi yb, orang akan marah! kita dituduh 2x lima ngan awg Bmee! diri nampak maju, orang nangka makin mundur!

    ReplyDelete
  19. wanredone, minta maaf..kmk tok urg mudak..sapa Allahyarham Jamal Idris tok oh?Urg sibo juak kah?Dan doktor annuar tok tek madah dengan kitak pun kah nya nak jadi kaya agik dari bustari?

    ReplyDelete
  20. Sedara Wanredone...

    Mmg ada benar padah ktk ya.
    Tapi bila diFikir2 kan lagi, Cerita ktk ya masa tok sik dpat dipakei untuk keaadaan SIBO masa tok, YB nie sik berduit?.....masa tok sik kiralah sapa jadi CALON, tapi adakah ktk org nak milih org SEBARANGAN jadi CALON KITA?..Fikir2 kan lah..

    Dr Mahathir Gik seorang DR, ok jaoh gilak org tua ya untuk dimasuk dalam cerita kita, AWANG BEMEE ya PUN SEORANG LAWYER.

    Bukan masalah Dr Annuar or somebody else ya dah bergaji besar, nya nak tamak mok duit agik, SIK PAKEI HERAN NYA NAK JADI YB or SIK BILA NYA DAH KESIAN NANGGA KAWAN2, ORG2 KAMPUNG, NEMBIAK2, STUDENT2 DISIBO DAH SEMAKIN MUNDUR dan DI'PELENGOS' OLEH AWANG BEMEE TOK.

    KITA SIK SEDARKAH kita tok semakin hari semakin sik diingat oleh Bemee, SEKOLAH CINA MAKIN BESAR MAKIN KACAK, COBA TANGGA SEKOLAH ABG ALI, SK NO.3, SMK KAMPUNG NANGKA, MASIH JUAK MACAM DOLOK..

    MASALAH PERKUBURAN ISLAM,
    NIE TUJU AWANG BEMEE?..Bukan nak madah nya sik tauk hal tok, maybe nya ada usaha ke arah ya. TAPI LAMBATTTTTT.... QUARTES KERAJAAN BELAKANG PENJARA SIBO YA. KENAK SIK MINTAK DENGAN TAIB UNTUK DIJADIKAN PEKUBURAN.

    BOLEH TANGGA KELAK2, APA DIBINA DISIA, MMG BUKAN TEMPAT UNTUK ORG BUMIPUTRA.

    NEMBIAK2 DI KAMPUNG NUN. MUKA BEMEE NYA SIK TAUK KALI, SEBAB BERTAPA NYA SIK DEKAT DENGAN RAKAT, SUSAH MOK NANGGA ANAK2 SIBO KNK TOKK NAK BERAKAL,

    JADI DIHARAP DR ANNUAR KELAK SEKIRANYA ADA MACA SEMUA KOMEN DALAM TOK, TOLONG LAH, COBA YANG TERBAIK.
    UBAH SEGALA GALA NYA DARI AKAR UMBI.

    ****MASALAH REMAJA SIBO KINEK TOK,
    1. ROKOK
    2. DADAH
    3. NIGHT CLUB
    4. ARAK

    KEPADA BAKAL WAKIL NANGKA:
    - Tolong bersama2 kamek org disibo selesai dgn remaja sibo masa tok, Remaja2 tok lah penyambung warisan kita, TAPI APA AKAN JADI DENGAN MASADEPAN KITA BILA SIDAK DAH ROSAK.

    ReplyDelete
  21. Bekas murid Sek. Abg. AliJanuary 24, 2011 at 12:44 AM

    Wkmsalam Abang Wanredone, saya mula bersekolah di Sekolah Abg. Ali pada tahun 1971. Saya kagum dengan penceritaan abang mengenai sejarah N49 Nangka. Kita dapat kerusi untuk orang-orang Melayu dan Melanau N49 Nangka tapi tidak dimanafaatkan sebaik mugkin dalam tempuh 3 penggal. Langkah seterusnya ialah untuk memberi kesedaran tentang pentingnya pendidikan kepada generasi muda kita. Persatuan-persatuan belia, Pemuda dan Wanita PBB, NGO mestilah bersatu dan pro aktif dalam hal ini.

    Kalau kita hendak melihat masa depan sesebuah negara itu lihatlah kepada generasi mudanya. Kita sudah tahu apa akan jadi kepada N49 Nangka dengan melihat kepada generasi mudanya. Kita masih belum terlambat untuk bangun dan mencorakkan masa depan yang lebih cemerlang. Siapa yang akan menjadi wakil rakyat haruslah seseorang yang dapat mendengar, melihat dan bertindak menyelesaikan permasaalahan N49 Nangka khasnya. Insyallah.

    ReplyDelete
  22. Lepong Lepong: benar nak dipadah ktk ya.Masalah remaja kita di Sibo mmg membimbangkan.Tidak termasuk kadar pengangguran lepasan sekolah yg terkandas.Masalah kubur ya dah menaun nengar sik juak selesei.Ya dah termasuk tanggungjawab kepada ugama.Belum gik bab PA sistem rusak sampei seminggu azan sik kedengaran.Padahal dah ada peruntukkan sebelum ya tek.Entahlah.Mudahan juak ada perubahan election tahun tok.Urg Sibo pun jgnlah berdiam dirik ajak.

    ReplyDelete
  23. musykil said...
    wanredone, minta maaf..kmk tok urg mudak..sapa Allahyarham Jamal Idris tok oh?Urg sibo juak kah?Dan doktor annuar tok tek madah dengan kitak pun kah nya nak jadi kaya agik dari bustari?

    Salam musykil.... Allahyarham Jamal tok memang org sibo, sorang aktivis yg disegani, asalnya dari jalan pak dris kpg ilir (masih adakah nama jalan tok?).
    Bukan Dr Annuar madah ngan kamek, tapi mesti madah ngan semua pengundi nangka, kiranya nok jadi YB, first & foremost "aku mesti mengKAYA diri sendiri sebelum mengKAYA pengundi!"

    kitak liat apa jadi ngan yb kita kinek tok? duluk pake kereta apa? dulu ada syarikat apa? dulu rumahnya geni? ... sik kah kita di sibo madah yb Bmee tok udah kaya, sik maok nolong rakyat lagi.... masalah kubur sik dipeduli, srk abg ali dibiar gia aje, macam dulu jua.... sebab apa? sebab kita madah yb Bmee tok gago ngepong peluang nok jadi kaya!

    LEPONG LEPONG said...
    "...Cerita ktk ya masa tok sik dpat dipakei untuk keaadaan SIBO masa tok, YB nie sik berduit?...."

    terima kasih Lepong Lepong.....
    memang benar cerita masa duluk tok si dapat pake untuk keadaan di sibo masa zaman tok, tapi nak cerita jua susah paya orang duluk nak dapat kerusi dun nangka tok supaya orang sibo faham!
    YB nie sik beduit?... Nok tok lah wanredone cerita di atas,yb gago cari duit geni nak kaya? orang di sibo terbiar gia aje...
    kita liatlah yb-yb yang ada kinek tok?
    YB yang nie masih hidup susah seperti sidak belum jadi YB?
    Kita kira gaji YB berapa?
    bila YB melawat kawasan, mun ada orang kawin, mun ada kematian, mun ada keramaian YB tok lah banyak keluar duit! duit dari senie? harapkan duit gaji yb, berapa aje balance lepas bayar loan rumah baru YB, lepas bayar loan kereta YB?
    lepas antar duit sekolah anak yb di negeri orang putih? (tok kata sidak yb mun kitak tanya!)
    Mun di banding kehidupan yb masa belum jadi yb ngan masa selepas jadi yb, hidup lebih mewahkan?
    senie dapat banyak duit?... tentu dari bisnes kan? Gago-gago nga bisnes, nasib orang kampung terbiar!
    duluk nie ada yb Bmee ada sawmill, kinik tok, nya ia ada syair dalam syarikat Taan (bukan kitak sik tauk?)
    Sebab tok lah wanredone mauk jika Dr Annuar mauk jadi yb ganti Bmee, berterus teranglah. Gaji YB sebenarnya sik besar, kalah ngan gaji sorang doktor pakar seperti Dr Annuar!
    Kalo benar2 nok tolong rakyat sibo dengan ikhlas, kerna Allah swt, sila kan, insya Allah orang melayu/melanau sibo sedia tolong!

    ReplyDelete
  24. Kita kenak tanyak - kenak kita masih ngarap YB ngeluar duit untuk kematian atau perkahwinan, ngantar anak ke sekolah... sebab masih banyak antara kita yang masih dalam "belenggu kemiskinan" ataupun mungkin ya udah menjadi suatu idealogi yang di tanam dalam budaya kita. Mun pemimpin kita dapat memerdekakan bangsa kita dari belenggu kemiskinan mungkin kita sik perlu 'mintak' duit dari YB lagik. Hanya dengan pendidikan ajak kita akan dapat keluar dari belenggu kemiskinan. Kita masih ketinggalan dari segi pendidikan & golongan yang 'dipilih' sik ada rupa nak melihat isu ya, selagik anak2 sik berpelajaran, selagi ya bangsa kita akan mundur. Kita tanggar ajak isu yang kita bangkitkan masa election dengan isu di perjuangkan oleh bangsa lain, kita masih terkebelakang... bangsa lain udah memperjuangkan isu pendidikan, kita masih bercerita isu yang remeh temeh...

    Saya rasa urang sik akan nyebut atau mencadangkan nama Dr Nuar mun nya sik ada menunjukkan kesungguhan nak nulong urang Sibu. Dr Nuar sik perlu nak madah nya ingin nak jadi calon...

    Mun kitak kenal dengan biak Limbang nama Amran Mulok (mun sik salah kinek tok nya dgn Sarawak Oil Plantation) - kitak tanyak lah dgn nya macam ney Dr Nuar nulong nya masa Dr Nuar di tugas kan di Limbang... tok satu contoh.

    Dr Nuar meng'idea'kan penubuhan Persatuan Graduan Bumiputra Sibu dengan objective untuk nulong anak2 Bumiputra Sibu ... minak nya sik dapat nak molah activity sekerap yang diinginkan, sebab banyak juak ahli nya bertugas di luar Sibu. Mun Dr Nuar ya bertugas di Sibu, mungkin masa ya baruk kitak nampak "kesungguhan" manusia bernama Dr Annuar tok...

    ReplyDelete
  25. sapa amran mulok?mcm nei nak nanyak dgn nya?poret juak sa nyawa tok eh..

    ReplyDelete
  26. Eh...urg Sibo tu nama jak ghah, tapi tanga keliling kita. Sampei tu, apa kemajuan difikirkan manusabah. Kubor di belakang masjid pun sik diselesai. Mun ada urg mati, cari tempat kosong tapi apabila dikali terpaksa jumpa beberapa lapis tempat kubor lama. Kesian tengok. Tuk dengar Datu Asfia nak datang.....sik ada urg Sibo lain yang pandea kah? Bagus undi ahli bebas aja. Sik lama agi Kampong urg Melayu dan urg Melanau akan dipindah oleh SUPP ...nea ada nagka agi? Semua diam.

    ReplyDelete
  27. Malu jua mun nanggar YB Awg Bemee datang ke majlis besongkok macam ustad.... apalagi mun beberapa malam sebelomnya terjumpa YB di karaoke di kelilingi oleh..

    Orang di Sibo tok nang kabor mata sik tau permainan dan lakonan wakil raayat dirik pun..

    duit, duit.

    ReplyDelete
  28. mun dah tauk politik n.49 diolah oleh supp sapa2 pun jadi calon sama ajak.bagus kita kekal jak awg bemee.doktorkah,engineerkah,professorkah dan apa gik gelaran...bila dah didalam alam kambing ngembeklah nya cam ya juak alam sapi menguaklah nya.namalah politik.apa nak dipuji kita keatas calon favourite kita tadik belum tentu dapat memberi kehendak urang sibo!fikir2lah pok.komen nampak melangit belom tentu perfect pok.

    ReplyDelete
  29. Pergi tanga benar2 keadaan daif Kampong Melayu/melanau di Sibu. Apa bile Robert Lau mati, gago YB Bemeee madah Robert Lau mentor nya. Mentor apa? Tempat Cina dibangun tapi tempat org Melayu sentiasa layu apa lagi tempat Iban. Sik Bemee ya pandea, Bah. Penakut nyaga periok nasi nya ajak.

    ReplyDelete