Thursday, March 31, 2011

Talip, please take note of this "KELUH KESAH HATI RAKYAT DI JEPAK BINTULU"

KELUH KESAH HATI RAKYAT DI JEPAK BINTULU
KELUHAN HATI PENGUNDI JEPAK


B*
NYATAKAN 100 DALIL KENAPA WAKIL RAKYAT SEDIA ADATIDAK BOLEH DIPILIH SEMULA MENJADI WAKIL RAKYAT DUN JEPAK. TUJUAN DALIL DALIL INI DIKEMUKAKAN BUKAN LAH BERTUJUAN UNTUK MENJATUHKAN SESIAPA, TETAPI LEBIH SEBAGAI GERAKAN KESEDARAN AGAR PIHAK YANG BERKENAAN DAPAT MEMPERTINGKATKAN PRESTASI MASING MASING UNTUK MENJADI SEBAGAI WAKIL RAKYAT YANG BERKUALITI
11 hours ago · LikeUnlike · · UnsubscribeSubscribe

*
*
*
o
B*: Beliau telah terlalu lama mnjadi wakil rakyat, perlu pengganti agar perubahan dapat berlaku dalam pembangunan kawasan berkenaan
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Beliau jarang menjenguk kawasan, cuma muncul bila musim pilihanraya
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: perlukan orang baru, orang yang lebih energatic agar pembangunan rancak dapat dilakukan
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Beliau adalah YB yang susah dihubungi dan tidak mesra rakyat
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Semasa beliau menjadi YB, isu tanah menjadi nanah yang membengkak tanpa penyelesaian
11 hours ago · LikeUnlike
o
A*: sebelum melau mujak 100 dalil yak ..sila ujuk nyaran tu'u nau na ..luk pelim ....luk bedau..ulung jabai ...ulung nyaran ....nah mau....ulon PEBGECUT LAL lah pelim..laqa penak batau melim agam...
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Pembangunan kampung tidak terurus, jalan kampung low class
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Bisness tidak berkembang, lebih berkisar pada kumpulan yang sama
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: saya dengan cara saya. Walau dipanggil pengecut, fakta tetap ada...
11 hours ago · LikeUnlike
o
A*: Mungkin dia ni beradik dengan Tave Pugen kot?
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Jangan ambil hati, terima kritikan dengan terbuka dan baiki diri. Insya allah rakyat bintulu akan memangkah YB Datuk. Tiada istilah terlambat dalam perjuangan. Yang penting jujur dan ikhlas
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Tak perlu bersangka sangka. Lihat apa yang disampai, jangan siapa yang menyampai. Kalau tak betul, tolak tepi, kalau betul atau hampir betul, renung renungkan lah
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Sentiasa ada ruang untuk membaiki diri. Tiada yang perfect dalam dunia. Mana yang tak betul, kita mesti bantu dengan menyatakannya agar pihak yang berkenaan tahu tentang kelemahan dan kesilapannya
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: berkatalah benar, walau pun ianya pahit. jangan difikir tentang seseorang, tapi fikirkanlah tentang seribu umat dipimpinnya
11 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Tanah kampung anaq vaie semakin mengecil, kemungkinan kampung warisan anaq vaie tak akan wujud lagi
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Pendatang tanpa izin semakin bertambah terutama di nyigu. Keselamatan penduduk anaq vaie kurang selamat
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Pembangunan kampung tidak seimbang. Pemberian tanah lot di kampung jepak tidak telus
10 hours ago · LikeUnlike
o
M*: Ini nak bercsakap wakil rakyat mana ni belasan gureng? jepak, kemena, kidurong kah ?
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: mana mana yang mewakili rakyat bintulu
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Projek minyak dan gas megah di bintulu, berapa ramai anak bintulu yang terlibat dan merasa kemewahan nya
10 hours ago · LikeUnlike
o
M*: Kalau wakil rakyat sememangnya nyata tidak dapat buat kerja atau tidak melawat kawasan, kenapa rakyat mesti nak pilih lagi? Sebagai rakyat kita tiada berhutang dgn YB bahkan YBl lah yg berhutang kpd rakyat kerana rakyat telah memilih beliau.
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: adalah jadi tanggungjawab kita untuk menyatakan kelemahan ini agar dapat dibaiki. Setidak tidak pun kita cari yang benar benar sesuai. Jika tidak kesemua rakyat akan terus mengeluh dan bersusah. tanggungjawab kita untuk menyatakan yang benar..
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Kebajikan rkyat bintulu islan kurang terjaga walau ada YB yang menjadi pengerusi lembaga kebajikan
10 hours ago · LikeUnlike
o
M*: Kalau YB betul bekerja menolong rakyat di Btu, saya tidak nampak semua yg belacan katakan itu akan timbul. Mungkin kerana tiada keseriusan dalam membangunkan kwsn maka byklah masalah yg timbul, kdg2 terlupa pandang, kdg2 sememangnya tidak dikerjakan.
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: kurang pusat pendidikan tinggi di bintulu, bagaimana rakyat bintulu hendak menyumbang kepada SCORE jika tidak mampu melanjutkan pelajaran. Usaha YB kurang ke arah ini
10 hours ago · LikeUnlike
o
M*: Saya dengar YB Talip Jepak setiap ujung minggu pergi Bintulu, bermakna banyaklah sudah pertolongan beliau untuk masyarakat Bintulu......
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Kita banyak disogok dengan projek express yang timbul hanya di musim pilihanraya. Jika usaha tersebut dilakukan sejak hari pertama menjadi YB, bintulu akan lebih membangun dan kurang masalah. Apa yang berlaku di Jepak sama seperti di Kidurong tetapi kedua dua wakil adalah dari pihak kerajaan dan pembangkang. Jadi, apa bezanya. Sepatutnya wakil kerajaan akan membawa lebih pembangunan ke kawasanya
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: Antara golongany pertama yang dihadapkan ke hadapan Allah di hari kiamat ialah para pemimpin yang akan diadili kerana amanah yang dibawa, termasuk kuncu kuncu nya. Kalau kita berdiam, maksudnya kita menyokong dan tergolong kita sebagai kuncu kuncunya
10 hours ago · LikeUnlike
o
B*: anak anak muda bintulu masih adda yang melayani arak dan dadah dan berpeleseran tak tentu hala. Dimana tanggungjawab YB yang sepatutnya berinisiatif membendung gejala ini
10 hours ago · LikeUnlike
o


B*: dewan serbaguna di perumahan adalah projek pembaziran, hingga sekarang tidak boleh digunakan. Terletak dalam lingkungan jagaan YB.Apa tindakan seterusnya
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Pasar Nelayan di perumahan sudah dikuasai orang bukan bintulu. Kalau tak silap YB yang merasmikannya dahulu, dengan tujuan untuk meningkat ekonomi rakyat bintulu. Apa sudah jadi...
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Isu surau di beberapa kampung masih tergantung. Dimana peranan YB sebagai wakil dan ketua orang islam bintulu
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Bagaimana prestasi pelajar kita di bintulu, YB tahukah yang kita adalah antara yang tercorot di sarawak ?
10 hours ago · LikeUnlike
#
M*: Berlainan benar apa yg belacan katakan ini daripada sangkaan saya selama ini kepada apa yg berlaku kpd adik kakak kita di Btu, kalaulah benar seperti dikata, kenapa semua org tidak hendak bersuara, keluarkan pandangan agar kita tahu masalah... sebenar. jangan hanya menjadi penyokong membabi buta tetapi masalah rakyat tidak dapat diatasi oleh wakil kita. Galakkan budaya bersuara tanpa takut di kalangan masyarakat Btu kerana YB adalah org yg kita pilih, wakil kita yg bekerja untuk kwsn kita, bukan hanya seorang yg mahu dipuji atau diagong agongkan, kalau ternyata dia tak boleh membangunkanmasyarakat Btu spt yg didakwa maka wajar sebagai rakyat yg mempunyai hak mengundi kita nmengutarakan perkara ini kepada ketua menteri.See More
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Adakah YB menpunyai pusat khidmat masyarakat untuk membolehkan rakyat bintulu menyampaikan permasalahn mereka secara formal dan berekod ?
10 hours ago · LikeUnlike
#
M*: PM Najib kata kita perlu calon yg boleh menang bukan hanya popular, saya tambah kita perlu calon yug bekerja untuk rakyat bukan minta diagong agongkan atau jadi VVIP saja.
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: apa KPI YB untuk kawasan kita. Mungkin tiada. Mengharap pembangunan yang direncanakan oleh unit perancangan ekonomi negara. YB sepatutnya menetapkan sasaran agar dapat dinilai oleh rakyat bintulu
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: YB tiada inisitif untuk memulihara warisan budaya rakyat bintulu, seperti nyanyian, beradat, puet, dll. Lama kelamaan tiada lagi kebanggaan kita sebagai rakyat bintulu. Bahasa baie tidak dijulang atau direkod. Bangsa baie sepatutnya dirujuk kepada rakyat bintulu, bukan melanau. Semuanya sepatutnya atas inisiatif YB
10 hours ago · LikeUnlike
#
A*: Fakta di atas adalah satu Fakta yang 99% tepat, Nampak gaya Indah Kabar dari Rupa saja Bintulu ni. Kenapa selama ini kita menelan saja erti kemajuan?
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Tangkapan nelayan berkurangan, YB patut berinisitif untuk melakukan sesuatu seperti membuat tukun tiruan sebagai ganti kepada beberapa kawasan yang mana nelayan dilarang menangkap ikan.
10 hours ago · LikeUnlike · 1 personLoading...
#
B*: kalau waterfront dirancang dari tg batu ke kampung baru, alamat kampung sinong hingga ke kampung baru akan tinggal kenangan sahaja. Dimana lagi rakyat bintulu akan berkampung. Mohon YB jelas kan lah
10 hours ago · LikeUnlike · 5 peopleLoading...
#
B*: YB telah gagal menangani masalah pengambilan tanah 11 di kampung sebiew. Kalau YB benar2 menjaga rakyat, convert kan dulu status tanah tersebut, kemudian biar pemaju membeli dari tuan tanah dengan harga berpatutan. Win win situation. Jangan diperbudakkan orang kampung. Tanah kampung mempunyai nilai sentimental yang tidak ternilai kepada orang kampung.
10 hours ago · LikeUnlike · 2 peopleLoading...
#
A*: Tanah 11 / NCR Murah bah....developer mau cari harga murah, lepas tu develope, lepas tu jual pakai latest market price! untung! memang mereka untung berganda-ganda!
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Yb patut fikir untuk berinisiatif convert ke mixed zone kemudian suruh pemaju beli. Baru tuan tanah tidak marah. Come on YB, itu semua orang bintulu dan beragama islam
10 hours ago · LikeUnlike · 1 personLoading...
#
B*: LAKIB sucks. YB sebagai pengerusi patut membaikinya agar badan ini dapat memainkan peranan dengan lebih lagi untuk membantu orang islam bitulu
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Berapa peratus penduduk miskin di DUN Jepk ?. Adakah berubah sejak YB memegang jawatan tersebut di hari pertama dulu ?
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Adakah YB dapat mengerakkan perniagaan kecil dan sederhana di kalangan rakyat bintulu ?. Adakah YB membela para penjaja kecil di bintulu. Kenapa terdapat orang asing berniaga di pasar malam contohnya dan menidakkan hak orang bintulu ?
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Perkuburan Kamunting adalah dibawah kawasan YB. Adakah YB tahu bahawa kemudahan melawat perkuburan kurang dan tiadanya badan khairat untuk orang bintulu. Dapatkah YB memberi jaminan bahawa tanah perkuburan ini akan kekal untuk anak cucu kami atau ada pemaju yang akan mengambil alih atas nama pembangunan?
10 hours ago · LikeUnlike · 2 peopleLoading...
#
B*: Kapal tambang adalah sinonim dengan Bintulu. Tiadakah inisiatif YB untuk mengindahkan serta membela golongan ini ?. Tiadakah inisiatif YB untuk menambah ciri ciri keselamatan kepada kapal tambang dengan bantuan kerajaan atau badan swasta. Bagi rakyat kampung jpak, kapal tambang adalah nyawa mereka. Jangan dibiar peristiwa ekspress karam berulang lagi.
10 hours ago · LikeUnlike · 1 personLoading...
#
B*: Satu kampung, satu produk. Mana peranan YB
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Klinik 1 Malaysia. mana satu untuk DUN Jepak. Kami orang miskin, kami perlu satu untuk kawasan kami. Usahakan, cakap dengan PM, bukan susah. Itu dah kerja YB
10 hours ago · LikeUnlike · 1 personLoading...
#
M*: Kepada mereka membaca komen komen ini tolong beri fed back kerana kalau lah betul sepeerti yg dikatakan di sini bermakna segala laporan mengenai wakil rakyat Jepak sebelum ini adalah meleset. Kita perlukan pandangan masyarakat Btu kerana ini melibatkan masa depan anda semua. Kalau anda salah pilih maka anda semua juga yg akan menanggungnya. Kalau sekiranya wakil rakyat anda betul tidak dapat bekerja utk anda maka wajib anda semua menyuarakannya sekarang sebelum terlambat.
10 hours ago · Like


B*: YB antara menteri yang bercerita tentang projek ncr penanaman kelapa sawit tetapi 99% melibatkan bangsa lain. Tiadakah inisiatif YB untuk mengusahakan penanaman kelapa sawit utnuk penduduk asal bintulu seperti konsep felda. Sekurang kurangnya rakyat bintulu dapat memperbagaikan sumber ekonomi sahaja. jangan cerita pasal ncr dan tanah atau di Bintulu hanya melibatkan bangsa lain tapi tidak rakyat bintulu.
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: saudara M*, bukan tidak dapat bekerja, tapi kurang bekerja. Selama lebih 10 tahun sebagai wakil rakyat sepatutnya lebih banyak yang dapat beliau lakukan. Sebagai perbandingan, bagus lagi kawasan Kidurong yang dipegang pembangkang.
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Mana persatuan belia kita, seperti saberkas. Aktifkan dan YB mesti bantu. Jangan asyik parti sahaja. Seimbangkan juga.Libatkan ramai anak bintulu dalam persatuan belia agar mereka boleh memimpin di masa hadapan, di harap agar lebih baik lagi. Kurangkan politiking.
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: YB sebagai wakil rakyat mesti lebihkan masa sebagai wakil rakyat bukan sebagai jawatan lain, contohnya pengerusi sedc. Jawatan yang lain itu adalah kerana sifat dan perlantikan sebagai YB. So sepatutnya lebihkan kawasan. Sekurang kurangnya satu minggu dalam satu bulan bersama rakyat bintulu di kawasan YB sejak 10 tahun yang lalu sudah memadai. Rumah kat bintulu pun tak ada, macam mana ?
10 hours ago · LikeUnlike
#
K*: Padak alom u..megaw belasen ngak..kah..kah..kah
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Penduduk kuala tatau perlukan pembangunan, apa tindakan YB
10 hours ago · LikeUnlike
#
B*: Pendapatan penduduk rumah panjang di tatau di kawasan YB terjejas akibat hujan yang berterusan. apa tindakan YB
9 hours ago · LikeUnlike
#
A*: whoooo... ayat power!!... nang boleh diangkat encek B* tuk jadi YB... supaya senang dudi ari boleh wujudnya insan bernama Tempoyak Goreng, Linut, Ikan Pais, Ikan tenggiri dll nganok nya sama mcm tuk juak...
9 hours ago · LikeUnlike
#
T*: mmmmm....yb n58 jepak...pernah pesi...luk pilaw jabai kaw,akaw a gines..ilaw nilaw lambang dacing bla bla bla...anaw pesinya masa kempen mena jedaw..maksudnya...isa cumak bernaung sakai lambang dacing...patut tenukar lah kalau lakiyak..cadangkan wakil vaw mai n58 jepak..sai calonnya?????
8 hours ago · LikeUnlike · 2 peopleLoading...
#
D*: boringnya dengar cita politik...heehehehe
8 hours ago · LikeUnlike
#
T*: opsss...i m sorry....kehkehkeh.....zak cita pasal menyilam janik menangga baee,cita njen puko,njen sekail....buling..tutet..selepet..
8 hours ago · LikeUnlike
#
M*:
Saya dapat maklumat YB Talip sudah 3 penggal, bermakna 15 thn sudah menjadi wakil rakyat di dun Jepak. Daripada luahan terdapat di sini nampaknya ada suara suara yg kurang berpuashati dgn khidmat beliau selama 15 thn ini, samada mereka ini ...mewakili kumpulan yg ramai atau terpencil, tidaklah diketahui. Pihak kami juga ada mendapat beberapa maklumat mengenai wakil rakyat ini yg kurang menjaga kawasan beliau, maksudnya hanya mengambil endah tak endah sahaja masalah rakyat yg diutarakan kpd beliau. Beliau selalu ke Btu khabarnya cuma untuk merasmi programme itu dan ini, samalah dgn YB Pas di sinim kerjanya merasmi saja, sehinggakan tandas pun di nak rasmikan juga. ini yg dinamakan Yang Berhormat BUKA TUTUP, buka tutup kursus, buka tutup pertandingan, buka tutup mesyuarat, buka tutup, buka tutup, buka tutup. Masalah sebenar rakyat di bawah tidak pernah diselesidgn serious.See More
8 hours ago · LikeUnlike · 1 personLoading...
#
M*: Kalau lah benar ini berlaku, ini sebenarnya bukan salah YB itu, yang salah rakyat juga kerana selama ini berdiam diri dan tidak memberi tahu YB akan kesilapan beliau. Jadi jgn salahkan dia.
8 hours ago · LikeUnlike · 1 personLoading...
#
T*: lazimnya kita manusia ni,tak melihat kpd kebaikkan orang tetapi lebih kpd keburukkan orang,sekali org buat kebaikkan sekali kita lihat tapi sekali org buat keburukkan silap2 seumur hidup kita kenang...tapi aku rasa yb yg ada sekarang patut BERKORBAN utk BN.berkorban demi BN..undur diri dan beri ruang dan peluang kepada yg lebih popular dikalangan rakyat setempat,yg brjiwa rakyat..RAKYAT UNTUK RAKYAT.Bukan yb buka tutup.sebut saja nama yb,orang akan mengeluh...BERKORBANLAH DEMI BN DAN PBB...
7 hours ago · UnlikeLike · 1 personLoading...
#
O*: Ha ha ha dalil B* yak hanya menjelaskan sai dan tahap pemikiran nya. PALOI!
5 hours ago · LikeUnlike
#
I*: Tu'u lalu zau nau yak.....masik pilau YB di fitnah nau....samak lia Aji Man ulung jabai na, si ngaran mun gik pesi tentang kebenaran...luk pelim u...embah tauk anaq vaie kalak milik eqau jadai YB supayak dalil anau pisi nau inah eqau qalak settle.....bekaop, mengkritik a' semudah merealisasikan.....
2 hours ago · LikeUnlike · 1 personLoading...
#
M*: Perkara baru yg kita dengar dari V* di atas, Sebut saja nama YB (Jepak), orang akan menmgeluh...... ini sudah serious. Boleh dapat beberapa pandangan yg menyokong atau menidakkan pendapat ini?
25 minutes ago · LikeUnlike
#
T*: berkaop lah..luah kan nah anaw tersirat...undi mai agam masing2...mai politik minak perkara yg kalak di suarak kan...luk maw sakai ugutan...c lah anaw nah gik pisi asal luk manaw peribadi nya.Kegagalan pemimpin semasa yg terlalu ketara mmg patut di luahkan...sebab rakyat yg mengundi isa utk jadei WAKIL. .....ang yak luk gik jadei pak turut alom...minak perkara yg telaw tauk selamak yak...errrmmmm!!!!
24 minutes ago · LikeUnlike
#
A*: Serius iak!...dari nama sudah penduduk tak tak minat?
22 minutes ago · LikeUnlike
#
A*: Pikiran kaw lah..memang telaw mukaw hak mengundi, tapi isu laka pisi B* iak mukaw kinak kanak-menganak sakai telaw Anaq Vaie,Cuba pilaw mukaw ka aa dalil inah kanak mai kapung telaw? kalau mukaw retinya tigah inah. Kalu aa ukaw retinya YB inah berkhidmat tigah mai kapung telaw.
20 minutes ago · LikeUnlike
#
M*: Saya terpaksa mencari translator, tapi apa yg saya faham maksudnya dari nama YB sahaja penduduk sudah tidak minat, nampaknya di sini pihak tertinggi BN pusat mesti mengetahui perkara ini kerana ini boleh menjejaskan peluang kemenangan BN, yg menghairankan ialah kenapa rakyat di Bintulu selama ini berdiam diri? Dari laporan semuanya baik. Hakikat sebenar lain daripada yang dilaporkan.
14 minutes ago · LikeUnlike
#
T*: Calon berkualiti kita pangkah...calon bermasalah kita langkah!!!
13 minutes ago · LikeUnlike
#
I*: Hakikat seorang pemimpin kuasak muqau batasnya....sebab belebau YB muqau YAB....mon YB melampui batas YAB nah akan jadai???? MPW : salam perkenalan....memang dalam dunia tidak semua org suka... yang suka memuji...yang tak suka mengeji.....pk lah di mana tempat kita.....kalau nak tau hakikat sebenar jumpa dgn YB....itu yang sebaiknya...
12 minutes ago · LikeUnlike
#
T*: banding kan nah didem YB Parlimen n YB Adun utk telaw vaie sakai selaw bangsak ndak selamak yak??? minak benda n fakta yg telaw tauk....ermm...
7 minutes ago · LikeUnlike
#
M*:
Sdr I*, forum sebegini untuk ahli ahli forum mengeluarkan pendapat masing2. Perkara berbahas atau memberi pandangan adalah sihat untuk perkembangan minda serta kemajuan sesebuah masyarakat. Jadi janganlah terlalu gusar atau takut apabila me...ngeluar pendapat kerana tidak semestinya pendapat itu salah atau betul, itu pendapat individu, masing2 ada hak, sebagai YB dengarlah pandangan rakyat, sebagai rakyat sokonglah wakil rakyat selagi mana beliau masih dapat membantu kita. Wakil rakyat yg baik adalah wakil rakyat yg mengutamakan SUARA RAKYAT.See More
5 minutes ago · Like
  
p/s Thank you to Mr. 'X' for the 'article'.

19 comments:

  1. Besatu ajak kitak melayu melano bintulu bah.jangan macam macam bunyi.dak baru bian nunggu jak ya.kelak nya migang kerajaan baruk kitak tauk semua.suroh jak yb talip menang sak banyak tempat duduk di dun.dah ya baruk rondeng dgn nya ambil urang mudak lain pakey gantinya.polah piliohanraya kecik.kita makey strategi ya jak ok.

    ReplyDelete
  2. Awas.
    Sentiment kristian sangat kuat masa election ini.
    Melayu/Melanau beragama Islam jangan leka.
    Pilihlah undi anda dengan betul.
    Kalau silap anak cucu kita akan merana.

    ReplyDelete
  3. Hey orang Baie jangan nak menonjol jadi hero bah.Macam macam jak kitak orang tok.Sama sama kita beragama Isalam.

    ReplyDelete
  4. Poverty transcends all races and faith if your elected representative is not pulling his own weight.

    ReplyDelete
  5. BN akan kalah atau menang sangat tipis. Itu jangkaan dan harapan orang ramai untuk membuka mata pihak pihak yang berkenaan. Rakyat Jepak mahu BN tapi tak mahu calon. Wahai CM, wahai PM, dengarlah keluhan kami. Tak rela rasanya jika tanah ini jatuh ke tangan pembangkang.

    ReplyDelete
  6. Sila rujuk http://dunjepak.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. CERITA PASAL TALIB INI SIAPA TAK KENAL DGN SIKAP TALIB YG PEMANAS BARAN, SAYA TAK HERAN KALAU PENDUDUK JEPAK TIDAK SUKA TALIB KERANA KWN SAYA BEKAS PEKERJA SEDC ADA BERITAHU TALIB INI 99% STAFF SEDC TIDAK SUKA DGN TALIB KERANA PEMARAH, KALAU CAKAP DIA SAJA YG BETUL, SEMUIA PEGAWAI DIA TAKUT MCM TIKUS BILA DGN TALIB. SUSAH BAWA BERBINCANG. SUKA POTONG CAKAP ORANG. KEDEKUT HAJI BAKIL.
    SELAMA DI SEDC TIADA SATU APA PUN YG BOLEH DIBANGGAKAN HASIL IDEA DAN KERJA TALIB.
    NASIB BAIK SEDC ADA PEGAWAI SPT WAN LIS, HJ JAMAL,DATU SULAIMAN, DLL.
    DI JEPAK HAMPIR SELURUH PENDUDUK JEPAK NTIDAK SUKA DGN TALIB, DIA BAKAL MENGHADAPI TENTANGAN SENGIT DAN BAKAL KALAH DI JEPAK NANTI.
    YANG SOKONG DIA CUMA KRONI DIA, AHLI PARTI YG IKUT DIA CUMA BEBERAPA KERAT SAJA TINGGAL.
    DIA GAGAL MENGURUS PBB JEPAK DGN BAIK SEHINGGA RAMAI AHLI AHLI PBB JEPAK MARAH DGN DIA,
    YANG PALING AHL;I AHLI MARAH ADALAH AP[ABILA DIA LANTIK HJ AWG MERAIS YANG PERNAH MENGKHIANAT PARTY PBB DENGAN MENGREKRUT DAN MENGEDAR BORANG PKR BEBERAPA TAHIUN YANG LEPAS. LEBIH KURANG 500 ORG AHLI PBB YG MASUK PKR DIBAWA HJ AWG MERAIS.
    PADA MESYUARAT AGONG PBB JEPAK TAHUN LEPAS TALIB SENDIRI MENGGELAR DGN SUARA KERAS DLM UCAPANNYA YG HJ AWG MERAIS SEBAGAI PENGKHIANAT DAN MENYURUHNYA 'KELUAR' DARI MAJLIS TERSEBUT,
    ORG ORG JEPAK SUDAH HILANG KEPERCAYAAN DAN TIDAK MENYOKONGTN HJ AWG MERAIS DAN TALIB LAGI.
    AHLI AHLI PBB YG SETIA SEKIAN LAMA TELAH DIPINGGIRKAN MENYEBABKAN MEREKA MARAH DAN BERDENDAM DGN TALIB.
    ADA KOMPLOT YG AKAN AKAN MEMBUAT UNDI ROSAK DAN MENYOKONG PARTI BEBAS.
    MEREKA SAYANGKAN BN TAPI TIDAK MAHUKAN TALIB LAGI. OLEH KERANA KETUA MENTERI TIDAK MENDENGAR SUARA RAKYAT JEPAK YG MAHUKAN CALOIN LAIN MAKA PENGUNDI JEPAK AKAN SAMADA MEROSAKKAN UNDI ATAU MENGUNDI BEBAS. KUMPULAN TERSEBUT TELAH BERGERAK RANCAK DI JEPAK , KUMPULAN INI DINAMAKAN "KUR" ATAU KUMPULAN UNDI ROSAK. LIHAT SAJA DLM FACEBOOK MEREKA.

    TALIB JUGA TIDAK DISUKAI OLEH PENDUDUK RUMAH PANJANG IBAN KERANA GAGAL MENYELESAIKAN MASALAH MEREKA SEPERTI TANAH, API AIR, JALANRAYA DAN LAIN LAIN LAGI.
    GELARAN ORG IBAN RUMAH PANJANG KPD TALIB IALAH "YB LALUH" IAITU YB YG APABILA ADA BAKI BARU NAK BERI KPG ORG RMH PANJANG.
    KALAU DI KPG KPG JEPAK DIKENALI SEBAGAI YB RM 5.00 ATAU RM 20.00, KERANA KALAU ADA ORANG MEMINTA DERMA DIA HULURKAN SAMADA RM 5 ATAU PALING BANYAK RM 20.00
    TALIB JUGA DIKENALI SEBAGAI YB BUKA TUTUP.
    DIA DATANG BINTULU HANYA UNTUK MAJLIS RASMI KERAJAAN, BUKA TUTUP KURSUS, BUKA TUTUP MESYUARAT, RASMI ITU INI SEHINGGA ORG KATA NANTI JAMBAN PUN DIA RASMI JUGA SETELAH TIADA LAGI YG NAK DIRASMIKAN.
    TALIB TIDAK PERNAH MAHU PERGI KE KPG KPG BERTANYAKAN MASALAH RAKYAT, DIA DATANG HANYA BILA ADA KENDURI SAJA.
    RINTIHAN RAKYAT DI KPG KPG SELALU TIDAK DILAYAN.
    PERNAH ADA GOLONGAN ANAK ANAK MUDA YG BERDIALOG DGN BELIAU DAN BERTANYA SOALAN YG PANAS, BELIAU DGN MARAH MENJAWAB DAN SETERUS NYA KUMPULAN ANAK MUDA ITU DICOP SEBAGAI KURANG AJAR LALU DIPINGGIRKAN.
    TALIB TIADA RUMAH DI BINTULU JUGA MENJADI ISU RAKYAT KERANA SUSAH NAK BERJUMPA BELIAU SEDANGKAN BELIAU WAKIL RAKYAT YG SEPATUTNYA BEKERJA UNTUK RAKYAT.
    PUSAT KHIDMAT BARU BARU INI DITUBUHKAN DAN KURANG BERFUNGSI KERANA ORG PRG JEPAK MALAS NAK MASUK KERANA YG MENJAGA PUSAT TERSEBUT AWG MERAIS. RAKYAT TIDAK SUKA BELIAU.
    TALIB JUGA TERLALU SIBUK DGN KERJA BELIAU SEBAGAI CHAIRMAN SEDC, TIMBALAN MENTERI, DAN MENJADI DIRECTOR DALAM LEBIH 30 ANAK SYARIKAT SEDC, MANA BELIAU ADA MASA UNTUK MENJALANKAN TUGAS BELIAU SEBAGAI WAKIL ATAU PEMBAWA SUARA RAKYAT DI JEPAK.

    SIFAT KEDEKUT TALIB SEMAKIN MNEYERLAH APABILA PEJABAT PARTY ADALAH HASIL MEMINJAM DARI SEORANG AHLI PERNBIAGAAN BINTULU TANPA APA APA SEWA. SOAL MENGUBAH SUAI PEJABAT ADALAH DITANGGUNG PENUH OLEH SDR SAIDI.

    ReplyDelete
  8. TALIB JUGA TERKENAL DGN SIKAP KASAR BELIAU APABILA SERING MEMARAHI ORG LAIN DI DEPAN ORG RAMAI APABILA TIDAK SETUJU DGN ORG TERSEBUT.
    PERNAH MENGAJAK PEKERJA DEWAN SUARAH BERTUMBUK ATAS PERKARA KECIL DAN REMEH.

    KISAH YG MENYAYAT HATI SEKALI APABILA BELIAU MENGHULURKAN DERMA RM 5.00 KEPADA SEORANG BEKAS KETUA WANITA JEPAK YG BEGITU LAMA BERKHIDMAT KEPADA PBB JEPAK SEHINGGA WANITA TUA ITU MENANGIS TERASA SEKALI DIHINA, ANAK CUCUNYA PUN TIDAK PERNAH MEMBERI CUMA 5.00

    POKONYA TALIB SUDAH TIDAK DITERIMA OLEH PENGUNDI JEPAK. BELIAU SUDAH TERLALU LAMA, 15 TAHUN TIADA APA APA PERUBAHAN KETARA YANG DIBUATNYA DI JEPAK SELAIN DARI MEMBERI MRP RM 1000 SETIAP KPG DAN RMH PANJANG.

    LIHAT SAJA KALAU ADA MAJLIS ATAU FUNCTION BELIAU, TIDAK RAMAI ORG ORG DI JEPAK HADIR, KALAU HADIR PUN ORG ORG KANAN PARTI, SEHINGA ORG BERKATA " MUKA ITU JUGA, MUKA YG SAMA JUGA." YG HADIR. TANDANYA TALIB SUDAH DIPINGGIR OLEH PENGUNDI JEPAK.

    APA YG PASTI SEKARANG INI SEORANG CALON PAS SEMAKI9N MENDAPAT SOKONGAN DI KPG KPG DAN RMH PANJANG. INI BERMAKNA PELUANG BN UNTUKMENANG DI JEPAK SANGAT TIPIS DAN MUNGKIN KALAH TERUK PADA 16HB NANTI. SAMA SAMA KI8TA LIHAT.

    ReplyDelete
  9. Apa yg pasti Talib tidak akan mendapat satu UNDI pun dari saya, anak isteri, adik beradik, bapa sdr, ibu sdr saya. Boleh dikatakan hampir seluruh keluarga kami di Kpg Jepak Hulu, Kpg Jepak Hilir, Kpg Sebuan Kecil dan Kpg Sebuan Besar tidask akan memberi UNDI kami kpd Talib.

    Kami mahu BN, kami sayang BN tapi kami tidak mahu Talib.

    ReplyDelete
  10. Maruah BN tetap akan dijaga malah menjadi lebih baik dan mantap dengan menolak Talip Zulpilip. Tetapi apabila Talip Zulpilip masih lagi menjadi calon, itulah detik pemula zaman kegelapan BN di DUN Jepak. Jika beliau tidak diganti, hanya dengan menggundi calon bebas yang Pro BN sahaja yang akan memastikan kegemilangan dan kesinambungan perjuanagn BN di DUN Jepak.

    ReplyDelete
  11. Dengar dengar persatuan anak baie segan udah bergabung dengan beberapa persatuan lain untuk memastikan yang BN akan menang kelak tetapi melalui calun lain yang pro BN. Maksudnya sidak persatuan pun udah sik dapat menerima Talib lagik dah. Sidak udah berbincang dari hati ke hati dengan Talib ya tapi nya udah sik maok menerima kenyataan. Alangkah sedihnya mun nya dimalukan dengan kekalahan kelak...

    ReplyDelete
  12. biarlah,talip memilih jalan untuk dimalukan,x apa,biar nya ngan sedc ya,x iboh nya gago kelang kelus ke bintulu agik tiap minggu,jangan biarkan BN runtuh di DUN jepak.

    ReplyDelete
  13. Nemiak rmh Suring Sg Sebemban BtuApril 3, 2011 at 1:45 AM

    Kami bala Iban ari rumah panjai ba pesisir jalai bintulu tatau diatu udah sama berunding, udah besaup, udah sigi penemu lalu kami sigi enggai ngundi hj talib agi.
    Mayuh amai udah janji bula ia enggau kami bala iban. janji ia ari mula nyadi yb sampai maya tu sigi nadai diadu ka ia.
    Api enggau ai ba rumah panjai kami alu bedau bisi. ia semina nulong kpg org laut ba jepak diaka aja.

    nya meh kami udah sama bejako enggau semua tuai tuai rumah enggau bala nemiak sidak, semua sidak sigi udah putus jako sigi merik undi ngagai bebas tauka parti bukai.

    anang arap nuan hj talib laban kami udah lama merinsa laban nuan selalu bula ka janji deka nulong bala iban.

    ReplyDelete
  14. Berita Hangat dari kami di Kuala Tatau ( tempat lahir Datuk Talib)
    Hampir 60% penduduk Kuala Tatau sudah beralih kepada Sdr Abdul Kuddus - calon bebas pro BN.

    Kuddus sangat popular di kuala tatau ini kerana beliau ramah dan rapat dengan kami masyarakat kuala tatau.

    Kami sokong Kuddus, Kami sokong Kuddus, Kami sokong Kuddus. Hanya beliau saja harapan kami rakyat di kuala tatau.

    ReplyDelete
  15. Jangan mimpi kamu semua, DTZP tetap akan menang. Org org Jepak dari dulu pun sama, suara saja yg bising tapi nanti tetap akan mengundi DTZP.
    Oleh itu jangan cakap banyak, sokong saja DTZP.
    Hidup DTZP.

    ReplyDelete
  16. Banyak orang pandai dan berani mengkritik orang lain, selalunya yang mengkeritk ada agenda tersendiri. Simpankanlah sahaja kritikan itu untuk ulaman anda sendiri. Birlah pucuk kepimpinan menentukan yang terbaik untuk PBB. Jangan Lihat gambar calon lihatlah masa depan bangsa bumiputera agar tidak digadai oleh parti yang diimport dari seberang laut.

    ReplyDelete
  17. Banyak hal yg berkaitan DTZP yg diutarakan adalah tidak tepat dan fitnah semata-mata.Bukannya sedekah RM5 tapi RM50.Bila bercakap tentang sedekah,kita perlu ingat ia adalah sunat dari hukum syarak.Jgn kita memperlekehkan sedekah org yg memberi,dgn gelaran YB50...HARAM hukumnya bagi mereka yg menerimanya.Oleh itu walaupun kita tidak suka kpd DTZP,jgnlah sampai sedekah pun diungkit..kalau tak suka jgn dipangkah.

    ReplyDelete
  18. Tidak dpt dinafikan Tn.Hj Kudus Ramli seorg yg baik,peramah dan "very well known" di Btu.Dari seorg guru,pegawai diPetronas hingga kpd usahawan yg berjaya.Sekarang beliau menawarkan diri sebagai calon BEBAS mlwn calon BN diBtu (kemungkinan).Setahu saya Tn HjKR.adalah seorg yg paling setia kpd BN. dimana silapnya.. wallahualam.Seorg lagi calon Melayu/Melanau yg menawarkan diri adalah Sdr.Hj Jalil Bujang dari PKR.Seorg yg berpendidikan tinggi dlm ilmu agama,boleh menjadi imam dan berkhutbah.Peramah dan "soft spoken" dan disenangi oleh kwn2 dan org kampung, mewarisi sifat arwah ayahanda beliau allahyarham Cikgu Bujang.Pernah menjadi ketua Pemuda PBB dicwgn.Dua tokoh diatas akan berentap dgn calon BN.Wahai pengundi2 N58 Jepak..pilihlah calon yg berwibawa dan boleh mengangkat 'Anaq Vaie' kepersada yg tinggi.Jgn ada agenda utk diri sendiri seperti setengah org (sendiri mau paham)WE WILL PUNISH YOU.

    ReplyDelete
  19. Satu ingatan buat DT calon N 58 Jepak..jangan menjadi calon utk kpg Jepak sahaja kerana kawasan yg Datuk wakili merangkumi kami diseberang sini (kampung/perumahan Sibiew).Selama 3 terms Datuk menjadi wakil rakyat Jepak,kami disini seperti dianaktiri,semua kemudahan Infras.Datuk salurkan ke kpg Jepak..Tapi ingat..org jepak boleh mengundi Datuk,tapi kami TIDAK..hatta kpg Kuala Tatau tmpt kelahiran Datuk pun dianaktirikan..Datuk sepatutnya layak menjadi wakil rakyat kpg Jepak sahaja.

    ReplyDelete