Monday, February 28, 2011

Soalan maut buat Talip dari anak Baie Vaie

 
M***** *** February 20 at 3:18pm Report
SOALAN MAUT BUAT YB TZP-DARI ANAQ BAIE VAIE. (Dialog pada 19-02-2011)

i

SENSASI Bro. YB Datuk Talib sik dpt jwp memusakan atas soalan dari ahli ahli persatuan anak vaie bintulu.

Sebanaku, tlg postkan



1 Vote

Quantcast

Soalan-soalan dan cadangan semasa dialoq hari ini (bermula jam 10.30pagi dan tamat pada jam 1 petang)

: PAVB di wakili oleh President, Timbalan, Secretary, Bendahari, Ashmaidi, Hassan Sapi, Ayubeb Wasli, Aji Man dan MSA manakala Dato di temani Setiausaha, Timbalan PBB Jepak,

1) Apakah pendapat dan adakah Dato menyokong cadangan PAVB mewujudkan gerai orang vaie dan bumiputra di sepanjang tebingan water front hingga ke RHB bank ?

2) Kita cadangkan Rumpun Vaie di keluarkan daripada rumpun melanau, apa pandangan dan adakah Dato bersetuju ?

3) Kenapa perlantikan pemancar dan ketua kampung lembab dan tidak selesai hingga sekarang ?

4) Populariti semakin menurun seperti kata survey dan respond ramai orang tetapi kenapa Dato masih mahu stand dan apakah laporan BN yg Dato perolehi tentang peluang kemenangan BN bersama Dato di Jepak ?

5) Sekiranya Dato tidak di calonkan semula, siapakah calon lain yang sesuai yg pernah di bincangkan di peringkat BN Negeri bersama CM untuk mengganti Dato di Jepak ?

6) Apa perancangan untuk generasi baru memiliki tanah lot atau pertanian. Dan apakah komitmen Dato dalam berbincang dengan BDA untuk melanjutkan tempuh bayaran dan bayaran ansuran dibenarkan kepada penduduk yg di tawarkan tanah lot Jepak. Dan apakah Dato bersetuju dgn PAVB bahawa tanah lot bermula sekarang hanya untuk orang vaie sahaja ?

7) PAVB bersetuju dengan cadangan Dato berkaitan Kampung extension tetapi di manakah tapak yang paling sesuai untuk mengumpul anaq vaie dalam satu perkampungan yg harmoni ?

8) Kenapakah orang mempertikai jumlah sumbangan sedekah Dato dengan orang kampung di majlis2 yg dihadiri i.e kematian, perkahwinan dan lain2 ?

9) PAVB memohon sokongan Dato akan permohonan PAVB menggunakan bangunan library lama sebagai markas operasi PAVB, sebagai bangunan ilmu dan di jadikan muzium anaq vaie.

10) Adakah dato sanggup menyokong akan cadangan setiap kontraktor vaie yg akan datang register di bawah PAVB di beri hak awal iaitu 1 per 3 keutamaan dlm semua tender kerajaan kerana kontraktor2 vaie ini akan menyumbang 3% keuntungan kasar kepada dana PAVB dan apakah komitmen Dato dlm menyokong usul PAVB ini demi membantu kontraktor2 vaie ?

11) Apakah sebenarnya peranan LAKIB, PAVB mohon dana di salurkan kepada PAVB dan kenapa dana LAKIB di gunakan untuk tujuan sampingan seperti majlis bersama CM dan TYT dan dimana aliran keluar wang LAKIB ? Dan PAVB mohon AJK di kaji semula dan PAVB perlu di lantik sebagai salah seorg AJK dalam LAKIB, apa padangan Dato ?

12) Apa cerita tanah 11 dan berapakah pampasan yang akan di bayar kepada mereka yg terlibat ?

13) Apakah alamat fb Dato dan adakah Dato ada fb kerana mudah untuk rakyat menyuarakan pendapat dan mengemukakan isu-isu secara terus ?

14) Apakah Dato bersetuju sekiranya bangunan serba guna RPR CVU di berikan kepada PAVB untuk mengurus bagi di sewa dan menyumbang kepada dana persatuan dan adakah Dato komited untuk menyokong cadangan ini ?

15) Kenapa gaji guru Sedidik di bawah RM1 ribu dan kenapa tidak pernah di kaji semula memandangkan ramai wanita vaie berjasa bersama SEDIDIK ?

16) Kenapa Dato menghina Datuk Tiong di khalayak ramai dalam majlis terbuka ? Mengatakan Datuk Seri Tiong Ahli Parlimen Bintulu seorang " Rasuah" ?


Semua soalan ini adalah dari luahan Fan FaceBook di page “Baie Vaw Forum” media FaceBook yang mengumpul Pelayar Internet terutamanya Anaq Baie Vaie.

4 comments:

  1. Tabik dan syabas kepada PAVB kerana berani bersuara.

    Namun tetapi saya merasa malu kerana saudara saudara saya kaum Iban di kawasan Kemena takut bersuara macam PAVB.Di kawasan Kemena saya rasa lagi teruk keaadaannya dengan YB DR Stephen Rundi.

    Kalau betul seperti lapuran ini PBB akan kehilangan dua kerusi DUN di mana Setiausaha Agung dan Ahli Majlis di jangkakan kalah di SE yang akan datang ini.

    Rintihan para pengundi di Kemena meminta calon PBB/BN di Kemena di tukar kalau tidak di dengar oleh pihak atasan BN atau Pehin Sri akan melihat undi protes yang akan menyebabkan kehilangan kerusi DUN Kemena.Jangan bila sudah berlaku baru kita hendak bertindak.Seperti perpatah nasi sudah menjadi bubur.

    Jangan memandang rendah keupayaan calon PKR,PCM dan BEBAS di Kemena kerana populariti YB DR Stephen sudah jauh menurun dan macam sudah terkena penyakit kanser yang tidak mempunyai peluang untuk hidup.

    Kalau PBB/BN hendak menang tukar calun sekarang dengan muka baru.

    Sekali lagi saya tabik PAVB kerana berani bersuara sebab di kawasan JEPAK bukan setakat PAVB tetapi di manakah wakil kaum iban di kawasan JEPAK kenapa tidak berani bersuara di mana saya rasa sekurang kurangnya ada 2000 lebih pengundi kaum Iban di sini.Di mana demand mereka atau mereka juga akan menunjukkan undi protes.

    Demi kemenangan PBB/BN harus melihat di setiap sudut.

    Dulu mungkin boleh menang kalau calun itu dari PBB/BN tetapi sekarang para pengundi lebih bijak kerana mereka melihat calun bukan nya parti.

    Cuba bayangkan walaupun di Kidurong calun SUPP Saudara Henry Ling seornag pemimpin yang berjiwa rakyat dan wibawa namun tetapi beliau tidak mungkin akan dapat mengalahkan Saudara YB Chiew Chin Sing.

    Saya masih melhat dan berpendapat bahawa Saudara YB Chiew akan tetap menjadi Wakil Rakyat Kawasan Kidurong dengan majority yang menurun bukan kerana populariti beliau menurun tetapi kerana calun dari SUPP pun sudah menunjukkan taring nya di kawasan IBAN di bantu oleh populariti Dato seri Tiong MP BIntulu.

    Saya rasa kalau masalah calun ini tidak di tangani dengan bijak kawasan Parlimen Bintulu akan melihat ketiga tiga kawasan DUN Bintulu jatuh ke tangan pembangkan.

    Satu masalah buat MP Bintulu Dato Seri Tiong untuk menjalankan tugas beliau sebagai MP kerana DUN beliau di tangan pembangkang.

    Bertindak la dengan bijak adalah pesanan saya kepada PBB Bintulu kerana sejarah telah tercipta di mana sejak merdeka kedua dua kerusi ini belum pernah kecundang.

    ReplyDelete
  2. Kenapa tuan YB yang sekian lama telah menjadi YB tidak dapat memberikan SKIM untuk membantu pekebun-pekebun kecil dengan harga skim??

    ReplyDelete
  3. Kenapa HJ Merais sekarang ngekot burit YB Talip, dolok kempen ngajak mbak masuk PKR di kebun HJ Awg Umar semasa PKR molah kempen..

    ReplyDelete
  4. Betul Hj Awang Merais adalah tali barut PKR. Sekarang ini menjadi org kanan YB Talib yg tidak pernah belajar dari sejarah disebabkan keegoan beliau serta sikap PEMARAH yg keterlaluan.

    Hj Awg Merais tahu lepas memang mengedar lebih 1000 keping borang PKR di kwsn DUN Jepak, seluruh masyarakat Jepak tahu hal ini termasuk Talib sendiri namun YB Talib seolah olah terkena pukau langsung tidak memperdulikan hal si PENGHIANAT ini. Sekarang ini dilantik oleh YB Talib menjadi pengarah di pejabat parti PBB Jepak pula...hairan bin ajaib

    Hj Awang Merais juga merupakan antara punca utama pengundi Jepak meluat dan tidak menyokong YB Talib lagi.

    Rata rata pengundi di Jepak sekarang berdendam dan bertekad tidak akan mengundi YB Talib, namun Talib tetap mengatakan ianya hanya protes sementara, nanti bila election org org Jepak tetap akan mengundi beliau kerana setia dgn lambang Dacing.
    Ketahuilah YB kami pengundi Jepak tidak lkagi dapat digula gula dgn projek atau janji janji manis lagi.
    Kami sudah memberi 3 penggal atau 15 tahun kepada YB dan nampaknya YB tidak pernah sedar apalagi nak berubah cara kepimpinan YB yg acuh tak acuh dgn masalah rakyat.

    TUNGGU DAN LIHAT apa akan berlaku nanti.. kami sebenarnya tidak sabar menanti pilihanraya bermula untuk mengajar seorang YB yg bongkak dan takbur.

    ReplyDelete