Saturday, February 12, 2011

Daud salahkan media tersilap tafsir

U-TURN DENIAL??? 
 
LYING VS OVER-RATING???


Dhia Daniel | Free Malaysia Today | February 10, 2011

Adun BN Sarawak mungkin terlalu yakin dengan pencapaian diri dan kawasan masing-masing, bukannya bercakap bohong.

KUCHING: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN) Sarawak yang bertemu dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Ahad lepas bukannya bercakap bohong tetapi mungkin terlalu yakin dengan pencapaian diri dan kawasan masing-masing.

Naib Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Haji Daud Abdul Rahman berkata, mereka bukanlah ‘bercakap bohong’ seperti yang dilaporkan dalam sebuah akhbar tempatan bahasa Melayu Isnin lalu.

“Wakil rakyat (Adun) kita mempunyai penilaian mereka sendiri dan begitu juga dengan Perdana Menteri. Ada diantara mereka berkeyakinan tinggi dengan pencapaian di kawasan di wakili.

“Saya tidak cakap mereka berbohong….. mungkin mereka lebih yakin dengan pencapaian diri dan kawasan,” katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian bantuan kepada mangsa kebakaran di Kampung Tanjung di sini, semalam.


Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan sebuah akhbar tempatan berbahasa tempatan bahawa Daud memberitahu segelintir Adun bercakap bohong dalam sesi pertemuan bersama Datuk Seri Najib Tun Razak.

Daud yang juga Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam) menjelaskan, apa yang tertulis dalam akhbar tersebut tidak sama seperti yang dimaksudkan.

“Mereka (media) mengajukan soalan jadi saya jawablah… namun apa yang saya kata tidak sama seperti keluar dalam akhbar berkenaan,” tegasnya.
 

100 comments:

  1. Dtk Daud dah takut...salahkan media salah tulis dan salah lapor. kalau dah kaki putar belit, putar belit juga...dasar penipu...!!

    ReplyDelete
  2. Dalam pertemuan dengan DS Najib, dibuat dalam kumpulan 6 orang YB pada satu sesi perjumpaan.

    Datuk Daud adalah dalam kumpulan pertama, termasuk YB Ranum (SUPP), YB Peter Nansian (SPDP), YB Tan Sri Datuk Adenan Satem (PBB), YB Datuk Abg Draup (PBB), YB Dr Abdul Rahman (PBB) dan YB Daud (PBB) sendiri.

    Tidak ada YB lain selain dari mereka sahaja yang mendengar kata-kata Najib kepada mereka dalam pertemuan tersebut. Begitu juga halnya, tiada orang luar kecuali 6 YB yang berada disitu, mendengar taklimat dari DS Najib.

    Kalaulah benar apa yang dikata oleh Datuk Daud, ada YB yang berbohong atau "over sale" diri sendiri, YB yang dimaksudkan oleh YB Datuk Daud adalah salah seorang dari mereka ini :-
    (1) YB Ranum (SUPP)
    (3) YB TS Adenan Satem (PBB)
    (4) YB Datuk Abg Draup (PBB) dan
    (5) YB Dr Abdl Rahman Junaidi (PBB)

    YB Datuk Daud sendiri tidak berbohong atau "over sale" diri sendiri, sebab dia yang mendengar dan mencerita apa yang mereka ini beri tahu kepada DS Najib!

    Diantara 5 YB tersebut, salah seorang boleh confirm cerita YB Datuk Daud ini benar atau tidak perkara sebegini berlaku semasa pertemuan itu!

    Atau semua 5 YB ini boleh menyangkal cerita YB Datuk Daud ini sebagai satu "pembohongan semata-mata".......

    Kita harap Sebanaku dapat follow up dengan 5 YB tersebut diatas to confirm atau to deny the story brought up by YB Datuk Daud Abdul Rahman. kita lihat dan tunggu.........

    ReplyDelete
  3. Minta maaf Wanredone. Maklumat u salah, sebenarnya kumpulan YB Dtk Daud adalah:-
    1. Daud
    2. Johari
    3. Hasidah
    4. Tan Jui Bui
    5. Roland
    Rasa saya sidak empat ya sik cakap benar kecuali Daud ajak yang betul. Sebab ya Daud tauk kerana sidak sama group.

    ReplyDelete
  4. Rasanya YB Roland yang berbohong kot..mukapun jarang dalam paper si Roland ni..

    ReplyDelete
  5. Saya rasa YB Daud and Yb Dtk Abg Johari paling best of them all...nak lain confirm nerimak gaji ajak...lips service.

    ReplyDelete
  6. Perbincangan 'TERTUTUP'dgn DS Najib dah menjadi 'TERBUKA'.Strategi BN 'backfire'& menjadi senjata kpd PKR.Puncanya kemaruk kuasa & kepentingan peribadi.Persoalannya;
    1. Adakah dibolehkan perbincangan tertutup dgn DS Najib disebarkan melalui Media
    2. Adakah YB Dtk Daud hadir dlm setiap perbincangan tersebut.
    3. Adakah yg dimaksudkannya YB(5)itu sahaja.
    4. Adakah Naib President PBB boleh bercakap bagi pihak Parti ataupun Parti Komponen BN yg lain.
    5. Adakah YB Dtk Daud mendapat mandat dr President Parti utk menjadi 'Jurucakap' PBB.Jika tidak,mendapat maandat dr DS Najib menjadi 'Jurucakap' BN Sarawak.
    6. Adakah seorg Naib President PBB menetapkan kriteria seorg Calon ie,pengaruh kwsn yg diambilkira & bukan faktor keseluruhan.Memberi signal kpd President Parti iainya mesti diikuti.Dengan itu mendahului kuasa & Kebijaksanaan President Parti yg juga Pengerusi BN Sarawak.
    7. Adakah YB Daud melobi bhw dia mesti dikekalkan & memberi amaran DS Najib akan menggunakan kuasa VETO utknya.
    8. Adakah dibolehkan utk memastikan kedudukan sendiri, rakan perjuangan dlm BN menjadi mangsa.

    Kesimpulannya,YB Dtk Daud menjadi liabiliti kpd PBB & Komponen BN Sarawak.Skrg pihak Pembakang mempunyai 'Agenda' dgn mempersoalkan keikhlasan YB2 lain. Menang di N6 Tupong sahaja tidak memungkinkan menubuhkan Kerajaan.Tlg fikir2kan

    ReplyDelete
  7. Saya rasa isu ini semakin panas dan semakin di persoalkan dari masa ke semasa. Mungkin ada benar apa yang diceritakan. Melihat dari perkembangan dan senario pilihanraya terbaru DUN 2006 dan Parlimen 2008, nampaknya ada beberapa orang YB goyah malah nyaris2 kerusi BN dirampas oleh PAS dan PKR. Persoalannya kenapa YB2 berkenaan masih ada yang menafikannya. Tak payah lah nak terus membodek pucuk kepimpinan serta DS Najib untuk mengekalkan pencalonan. Kenapa tak berterus terang dalam pertemuan dengan DS Najib supaya berundur. Kalaulah DS Najib dibawa melawat ke semua DUN 71, apa jawapan yang di terima oleh DS Najid bila bertemu dengan rakyat. Lagi terasa malu.Dalam istilah ini saya mempergunakan satu kata pepatah ' Makan Cili padi dialah yang merasa pedasnya' bukan orang lain. Rakyat tak usah ditipu, mereka memahami segalanya. Harapan kita agar Ketua Menteri dan DS Najib telahpun mengenalpasti muka2 baru untuk mengganti yang lama. Jika sayang kerusi BN tumbang atau dimalukan oleh pati PAS, SNAP dan PKR serta pati2 lain jika ada..inilah jawapannya..'TUKAR CALON YANG KURANG BERKETERAMPILAN'merujuk kepada senario 2006 dan 2008.

    ReplyDelete
  8. PARTI BODEK & BOHONG..itulah PBB..dah terbukti..tak perlu untuk berselindung lagi..terang dan nyata..apasal nak takut sekiranya tuan-tuan dan puan-puan tidak berbohong dan kaki bodek..tak perlulah untuk takut dengan bayang-bayang sendiri, bukan..kehidupan mestilah diteruskan..yang termakan cili padi, sendirilah yang terasa pedas..tak perlu nak menyangkal itu dan ini..kalau rasa sendiri tuk sememang telah terlebih jual kepada DS Najib tu..ingat-ingat sahaja..YOUR TIME ARE NUMBERED!!!

    ReplyDelete
  9. Bagi pemerhati2 politik pls chk depan blakang kiri kanan....kerana setiap penjawat jawatan dlm apapun bidang2 melibatkn kepimpinan mesti telus...1.rkyt didahulukan 2.agenda sbagai pemimpin mesti di patuhi 3.pembangunan masa dpn kwsn (utamakan) 4.mslh kwsn (setle dolok) 5.mslh pendudok (setle dolok) 6.masa depan anak bangsa kita (sokong lok) 7.silaturahim jiran2,tunggai2,kaum bpk,kaum ibu n belia sbgai tunjang pucuk pimpinan kukuhkan lok..baja lok.. ''BARULAH HASIL KEPIMPINAN CEMERLANG''..OOPPSSS!! Tapi makesure jgn pateh ngambik brg simpan lam poket dan makan sorang2...BOLEH!! Tapi ada batas nya ASAL untuk kepentingan bersama RAKYAT!! Kitak mkn Kamek mkn...Gia bah..Kacak cikit crita kdei kopi..sik ndak alah2 nak nganok pemimpin aja...PIKIR2KN>>>>

    ReplyDelete
  10. A.YB Daud never scared to anybody except respecting others. He made a statement that interpreted wrongly by friends and peers including public. As a respectful leader, he always stand firm by his statement.

    B.YB Daud and Datuk Jo is a senior leader while YB Hashidah is recently groomed at 2nd generation line up. Similar to YB Fadillah. So in that group YB Hashidah is too green compared with the duo.Give her time to prove her worthiness. One term is not enough. We cant plant seeds today and pluck fruits tomorrow. Supporting her was a reflection of support to our senior MALAY LEADERS.

    C.In response to SECRET meeting turned OPEN meeting:
    1. No. Any information conveyed in the meeting with PM shall not be disclosed NOT JUST to the press But also to the BLOG. And also should not be discussed in the internet unless such information leaked out by insiders.
    2. For sure YB Daud was not in all meetings as the closed door meeting was made in groups.
    3. YB Daud did not specify in details who was not telling the truth even to 5 YBs as mentioned. His statement is more in GENERAL PERSPECTIVES.
    4.YB Daud made statement on his personal opinion. It is unwise to assume his statement representing the whole BN Component. He has that right to say what he felt is good for the sake of the party.
    5. IF YB Daud was not appointed as a Spokepersons to CM or PM, why should the press interview and asking him a question that can only be answered by CM or PM.? Our media is totally desperate to sensationalize the issue.
    6. A Vice President never a decision maker to outline the criteria of the next election candidate but his position can advise and his weight-age can influence CM to consider his opinion on such criteria for candidacy.
    7. YB Daud nomination as next election candidate is the prerogative of CM and PM. Neither do we can decide on behalf of the duo. Please wait for the list of candidate to release by State BN. IF he is not nominated, this is not the end of his career as a Professional Engineer.
    8.No.YB Daud did not sacrifice anybody at this juncture but his latest statement is a great challenge to his colleagues to buck up and perform not an attempt to sabotage the BN Strategies.

    9.It is a wrong statement to say that YB Daud is a liability to PBB. The real liability to PBB is those party people who openly reluctant to defend their own party people. Winning at Tupong did not ensure BN to form a government but such victory will ensure one seat for State BN thus reflecting that Tupong Constituency is BN Stronghold and become the catalyst to other constituencies to make same victories.
    The Opposition can question the sincerity if YBs as part of their political campaign but re they saying the truth too?..Fikir -fikirkan lah..
    Selamat Menyambut Maulidur Rasul.

    ReplyDelete
  11. Why YB Daud and was there no capable original Malay breed leader to emerge and take over from this black coal. This Daud is CM crony and look at his house. If Daud thinks he is strong enough to sustain Tupong Seat stay cool. The fact of the matter, Daud is now panic strickened. This time around will decide his time, be prepared and we have enough of this hanky panky PBB. The majority of the Malays are still poorer.

    ReplyDelete
  12. Bro, saya pun melayu juak, tapi sik lah nak kerana haji Daud kaya, jadi orang melayu miskin. Miskin dan kaya adalah usaha masing masing. Mun malar berkelahi sama dirik dan dengki mendengki, usaha sik ada.....leka ya nyalah orang lain...gine nak ngubah nasib dirik.

    Ingat, kita cuma secupak ajak.....jangan nanti kita jadi macam di Penang...

    Berusahalah....moga kita akan berjaya dan mendapat keredhaan Allah SWT

    ReplyDelete
  13. Salam sejahtera...kepada cdak2 di luar nun..saling menuding x bagus...tp kmk yakin pembaharuan bakal menutup sgala andaian...macam bakal pemimpin baru kita ahmad zuraimi (kp n6 tupong)..dengan berbekal bakat dan perancangan pembaharuan dpt nya menggerak jentera..seruan nya dah diterima dan pergerakan pun lancar..penganti yb yg berprinsip tinggi...disokong penuh oleh org2 kuat pejabat yb fadillah..mempunyai semangat kepimpinan yg bakal merubah kwsn kita tok..sama2lah kita merik sokongan kuat pada yb baru...HIDUP GERAK GEMPUR N6 TUPONG!!! HIDUP!!!

    ReplyDelete
  14. New faces especially from the youth movement in the line up for candidacy for the upcoming election are a great transformation. Young, innovative and visionary leaders are highly needed to SUCCEED NOT REPLACE the senior leaders who have served quite a number of terms. We, from the youth movement pay homage and salute to those senior leaders who have contributed well in the nation buildings, racial harmony and political stability in Sarawak. Such contribution will not be forgotten.
    While most of the senior have offered themselves to stay as YB for another term and at the same time, ambitious youth leaders desires to take over such role as YB, we MUST MAINTAIN our support to those candidates nominated by our CM for this coming election regardless whether our favourite candidates or others were chosen by CM. And again it is a prerogative of CM to pick and choose the right candidates deemed fit capable to bring BN to another one step higher and to lead the State for another one step forward.

    Therefore, I would like to congratulate in advance to any youth leaders who has been identified to be seated as BN candidates in the next election and wish them best of luck.

    ReplyDelete
  15. Hidup !!! Ahmad zuraimi!!! Hidup ahmad zuraimi !!! Hidup gerak gempur n 6 tupong!!!

    ReplyDelete
  16. Ahmad zuraimi ya sapa? anybody tolong highlight sikit. Orang politik kah ato coma sorang lagi kaki bodek ato projek....

    Zuraimi GM Brooke Dockyard kah?

    ReplyDelete
  17. kamek penggundi muda tupongFebruary 18, 2011 at 11:13 AM

    Untuk Pengetahuan semua, Ahmad Zuraimi tok diam di Kpg No. 4. neneknya asal dari kpg tupong batu ( macam nenek kamek asal dari indon) tapi kamek sik boleh madah kamek tok orang indon. Nya to ketua pemuda ranting Matang batu 2 1/2 (bukannya ketua pemuda N6 tupong macam di kata oleh SUARA TUPONG. nya da bertanding untuk jawatan Ketua pemuda tupong, tapi kalah. jadi nya nubuh gerak gempur n6 tupong. sik taulah apa nak di gempur, dak kominis kali.

    Takat ya ajak yang kamek tauk

    ReplyDelete
  18. aaa pok penggundi muda tupong ahmad zuraimi ya lah bakal yb kita d tupong nganti tempat yb daud,Orang kampung semua dah tauk lewat juak you sik tauk.Mati kita tok hati2 you pok waktu nguni kelak jangan jadi cerita kassim baba semua di rumah di pangkahnya termasuk jamban taik.. he he he.

    ReplyDelete
  19. kamek penggundi muda tupongFebruary 18, 2011 at 11:06 PM

    nang gialah rasanya mun silap calon di engkah oleh dak PBB/BN. Kita tok bukan nangar parti ajak, tapi calon juak. Mun parti bagus tapi calon sik bagus...kelak hancur masa depan kita.

    ReplyDelete
  20. kamek tok masih lom tauk sapa ahmad zuraimi ya...please cerita sikit sapa nya

    ReplyDelete
  21. kamek penggundi muda tupongFebruary 18, 2011 at 11:33 PM

    sori salah info, sidak kwn2 dari satok madah ahmad zuraimi ya dari kpg No. 5....ralat bah

    he he he

    ReplyDelete
  22. Untuk pengetahuan semua, gerak gempur Pemuda Tupong PBB adalah org yang berdiri teguh dalam mempertahankan Parti,Pemuda Tupong bukannya perlukan pembaharuan tapi memerlukan seseorang yang berkarisma,berpandangan jauh ke depan untuk memimpin, bukannya di pimpin.

    Wasalam.

    Nekkk...

    ReplyDelete
  23. mun sik salah, ahmad zuraimi tok kontraktor besar, selalu tukar kereta besar, sekejap mercedes, sekejap BMW, mcm mcm ajak kereta besar. ada bot dan sebra serbi besar.....kaya kaya kaya.

    Boleh di angkat nya tok jadi salah seorang calon election kelak. Sik susah kita mun nya jadi YB baru tupong....sebut ajak, nya akan merik....

    Dengar cerita nya tok rapat dengan YB Norah juak, ipar PM bah.

    so, kepada semua kontraktor di tupong dan bakal bakal kontraktor, mari lah kita sokong calon tok, kelak senang masa depan kita

    hidup ahmad zuraimi dengan gerak gempur tupong...

    ReplyDelete
  24. kita nak mencari orang atau YB yang berkerja untuk rakyat, bukan rakyat berkerja dengannya, YB Daud ya, bak kata orang, YB RM300-500, ni ndak.. nya nyuruh setiap ranting selalu molah Aktiviti atau apa2 jak acara keramaian, tapi mun jumpanya 300-500 jak di berinya.

    Apa yang dapat di polah dengan duit banyak ya kinek tok, zaman atuk nenek moyang dolok bolehlah..

    ReplyDelete
  25. Bila dengar cerita calon ahmad zuraimi bakal jadi calon di tupong, lalu saya pun pegi lah minum di Bimmers cafe....memang benar cerita dalam sebanaku tok.

    Tapi bukan ahmad zuraimi ajak yang di sebut sebut sebagai bakal calon tapi beberapa nama dari PBB dan juga dari luar PBB.

    Top list adalah seperti berikut:
    1. Councillor Dr. Zaidi - Timabalan ketua PBB Tupong. Beliau adalah orang paling rapat dengan YB Daud Tambi. Dengar dengar cerita nya tok yang control semua projek projek di kawasan tupong dari zaman nya jadi setiausaha politik Dr Sulaiman Daud.

    2. Tuan Haji Taufek Gani - ipar kepada YB karim dan adik kepada setiausaha kerajaan negeri, sarawak. Bekas naib ketua pemuda tupong. Nya tok rapat dengan Dtk Hj Bustari, abang kepada YB Fadillah.

    3. Ir. Irwan Zulkarnain - Ketua pemuda Satok. Seorang jurutera professional dan mempunyai syarikat konsultan sendiri. Orang kuat YB Abang Joe.
    4. Azrai Karim - ketua pemuda Semariang. Anak bekas ADUN semariang Donna Babel. Bercita cita tinggi dalam politik. Dengar2 cerita, azrai tengah melobi untuk menjadi calon di semariang tapi jika YB daud yang juga bapa saudara beliau tidak bertanding lagi, beliau berharap YB daud akan melobi kepada CM untuk beliau bertanding di tupong.

    5. Ir. Talha Affandi - Bendahari PBB tupong dan juga merupakan sepupu kepada YB Julaihi. mengikut seorang kawan reporter, dia telah berjalan sejak YB daud di katakan sakit...kerana mengikut cerita2x tidak rasmi, beliau merupakan antara personaliti yang konfiden YB daud tidak lagi disenaraikan oleh CM untuk jadi calon akan datang.

    6. Fazarudin Rahman - Setiausha sulit kanan kepada YB Fadillah (ahli parlimen petra jaya) dan juga timbalan ketua pemuda tupong. Dikatakan berkarisma dan bercita cita tinggi dalam politik umpama Khairy Jamaludin dalam umno. Corat coret di kedai kopi mengatakan beliau adalah yang menjaga projek2 di kawasan petra jaya. Telah bergerak sejak sebelum YB daud jatuh sakit lagi. Juga merupakan ahli gerak gempur tupong.

    7. Ahmad Zuraime - Kontraktor kelas A, ketua pemuda ranting matang batu 2.5 (dekat kubahria)dan penolong bendahari PBB tupong. Seorang yang kaya dan begitu ramai pengikut dikalangan ahli gerak gempur tupong. Hanya bergerak dikalangan gerak gempur sahaja.

    ReplyDelete
  26. sambungan kepada cerita bakal calon di tupong.

    ahmad zuraime dikatakan tidak disenangi oleh penduduk ranting yang di wakili beliau kerana....kerana tidak pernah menolong dan berjumpa para pemuda di ranting tapi sibuk dengan gerak gempur dan hasrat nak jadi YB tupong.

    8. Datuk Safri Hj Adbillah - exco pemuda PBB negeri sarawak dan ketua pemuda PBB Batu lintang. Anak bekas senator Hj Abdillah, bekas pengurus besar STIDC. seorang pemuda yang berkarisma dan berjaya dalam perniagaan.....(modal dah ada - dari bapa). Kawaan batu lintang merupakan kawasan SUPP/orang cina, jadi tidak ada peluang untuk beliau bertanding di sana dan cuba untuk melobi dikawasan PBB yang lain.

    Yang peliknya, ketua pemuda dan ketua wanita serta setiausaha PBB tupong tidak pernah disebut2 sebagai bakal calon. Cerita kedai kopi menyatakan ketiga3 mereka cuma mencukup syarat sahaja di tupong kerana ketua pemudanya orang Bidayuh, ketua wanitanya orang jawa dan setiausaha PBB tupong...orang dah pencen.

    Oh ketua pemuda, ketua wanita dan setiausaha....apa dipolah kita orang sia???? letak jawatan ajak, sik kita orang di guna sidak sia bah....oh tedah, kesian juak nangar sidak dan yang lain lain...

    Yang akan terpilih untuk jadi calon nanti tentunya yang ada connection dengan orang atas....so yang lain faham faham sahaja ye

    kalau mahu dengar2 cerita terbaharu, cuba berkunjung ke bimmers cafe ato kedai kedai kopi di kawasan tupong. malam ini saya akan ke bimmers cafe dan seterusnya kets kitchen....nak dengar berita terkini perihal calon untuk DUN tupong

    ReplyDelete
  27. Mcm ni dgn dr zaidi?org lamak dlm n6,nya pun lamak2 nungu nak jadi yb juak.tapi dr zaidi yg banyak beri sokongan kepada gerak gempo secara diam2 .

    ReplyDelete
  28. Mcm ni dgn kp tupong ?

    ReplyDelete
  29. Untk pengetahuan umum Ahmad Zuraimi ya Pengarah Urusan Syarikat Kejuruteraan Lasme Sdn. Bhd. Kontraktor PKK Kelas A, tapi yang nyuruh kamek orang terkilan, kalaunya berjaya ataupun kaya raya sepertimana yang digambarkan penulis KENAPA SYARIKAT KEJURUTERAAN LASME SDN. BHD. kena tindakan "winding up" seperti yg diiklan dlm akhbar Borneo Post 2 minngu yang lepas? Sila komen.....perlu penjelasan sebelum kita hendak memimpin rakyat TUPONG!

    ReplyDelete
  30. sambungan kepada cerita bakal calon di tupong (bahagian ke-3):

    Baru balik dari bersembang dengan seorang ketua pemuda ranting di kawasan DUN tupong, iaitu salah sebuah ranting di jalan matang. Dari gaya percakapan beliau, boleh disimpulkan bahawa beliau merupakan orang 'neutral' tapi beliau banyak bercerita tentang perubahan dan pembangunan yang telah dibawakan oleh YB daud selama menjadi ADUN tupong. Beliau amat berterimakasih atas usaha YB daud selama ini. Bagi beliau, YB daud masih relevan bagi tupong akan tetapi jika pucuk pimpinan parti hendak meletakkan calon baru, hendak seorang yang disenangi oleh ahli parti dan juga oleh penggundi setempat. Tidak ada gunanya di sukai oleh parti jika tidak disukai oleh penggundi dan juga jika tidak disukai oleh sebahagian besar ahli parti maka akan terjadilah fenomena semasa PRU ke-12 yang lepas.

    Dari cerita beliau berikut adalah tambahan kepada list bakal calon untuk kawasan tupong:

    9. Sharaji Elwin Abdullah - ketua pemuda PBB tupong. Seorang pemuda bidayuh yang berasal dari serian tapi telah menetap di tupong. tidak banyak yang dapat di highlight mengenai beliau kerana beliau dikatakan sangat 'low profile'. adakan kita mahu seorang yang terlalu low profile sebagai calon????

    10. Mahran Jamil - seorang exco PBB tupong dan merupakan seorang jurutera. Seorang kontraktor yang sedang meningkat naik. Boleh diketengahkan akan tetapi beliau dikatakan terlalu sibuk dengan bisness sehingga jarang menghadiri mesyuarat cawangan. tetapi bagi penulis, karektor tersebut menunjukkan ketekunan beliau terhadap memajukan perniagaan beliau, sesuatu yang patut disegani oleh kita.

    Tambah beliau, dr zaidi merupakan mastermind di belakang gabungan ahmad zuraime dan fazarudin Rahman semasa pemilihan ketua dan timbalan ketua pemuda tupong yang lepas. Beliau juga dikatakan bayangan disebalik penubuhan gerak gempur tupong, yang penubuhan nya masih menjadi tanda tanya ahli ahli PBB tupong.

    Begitulah serba sedikit cerita tentang bakal calon baru tupong. Ada yang rancak melobi untuk mengganti YB daud dan ada pula yang masih mencari cari rentak atau tapak untuk bermula dan ada sebahagian yang bergerak disebalik kekalutan yang berlaku.......kita lihat apa yang berlaku nanti......

    akan kembali untuk cerita seterusnya......

    ReplyDelete
  31. Maksud winding up adalah seperti berikut "Winding up is a process where the company’s asset will be gathered and will be used to pay all debts, and the balance for the cost of winding up will be distributed among the shareholders according to their interests in the company.

    For a Sendirian Berhad company, the process and the procedure of winding up comes under the Companies Act, 1965. Meanwhile, for the sole proprietor and partnership the procedure for winding up is under the Registration of Businesses Act, 1956.

    Diharap sidak di TUPONG "Dont Judge The Book By Its Cover" bukan senang hendak memilih calon lebih-lebih lagi calon untuk Barisan Nasional. Kita harus melihat dari sudut yang lebih besar, BUKANNYA SETAKAT KERETA BESAR,RUMAH BESAR, BISNES BESAR dan sebagainya. Renung-renunglah selalu, kepada yang teringin sangat nak jadi YB cerminlah diri terlebih dahulu.

    ReplyDelete
  32. Yeahh,,, I am back.....

    YB Daud still relevent to lead the people. This can be seen by his strong attitude towards negative perception of the people especially in Tupong. Many young leaders under his constituency did not aware something very important leading to the transformation of candidacy line up for the next elections. YB Daud silently recommended some of potential youth wings leaders to be seated as candidates for this coming election. Of course, one of the candidate maybe replacing him in Tupong (should CM decided no to have YB Daud to defend his post) and also be seated in other constituency.

    A few names hence gathered and attracted many to wild guessing. But rest assured that some of the above have been recommended by YB Daud but yet to receive any consent or approval from Pehin Sri CM.. It is very impressive for such information leaked out at coffee shop but I believe this information shall be obtained from internal.. Of course WIkileaks are not involved.

    THIS IS A MOMENT OF CHANGE.A MOMENT WHERE YOUNG GENERATION LEAD THE PEOPLE BY HOPE NOT BY FEAR, LEAD THEM NOT BY CALCULATION BUT BY CONVICTION. Thus to all youth leaders that were recommended, I give them a salute. For those that have been nominated, I give them heartiest congratulation.

    YES WE CAN..YES WE CAN..

    ReplyDelete
  33. Sambungan kepada cerita Bakal Calon di tupong:
    Kawan penulis, seorang ketua pemuda ranting di tupong telah menghubungi penulis tentang situasi politik di tupong. Tapi cerita yang banyak berkisar mengenai peranan ketua pemuda tupong yang dilihat sedang tidur lena dibuai dek mimpi.....itulah kita, kalau dah dipilih jalankanlah tugas, tok sik, gik masih honeymoon. Bila rumah terbakar baru nya tauk tingginya langit....bangunlah kawan!

    Masih mencari cari berita terbaru...akan kembali

    ReplyDelete
  34. Betul apa di padah sidak, kp tupong cuma syok kedirik. Apa2 function parti, cuma ngembak gengnya ajak....orang nok sik ngundi/nyokong pun maok di tanggar juak. Kelak di sumpah oleh sidak jadi katak baru benar benar duduk dbah tempurung

    ReplyDelete
  35. Untuk keluarga N6 Tupong tidak kira tua dan muda,lelaki atau Wanita jangan terpegaruh oleh dunia luar untuk membolehkan kita membuat keputusan sewenang2nya tanpa menggunakan akal fikiran yg di kurniakan pada kita sebagai manusia normal, dalam Keluarga N6 Tupong kita seharusnya turun padang kita harus mendampingi bakal2 pemimpin dan di situ barulah kita membuat keputusan jangan tersalah pilih seperti mana Ketua Pemuda N6 Tupong yang sedia ada, duduk berpeluk tubuh tanpa membuat sesuatu untuk membesarkan empayer N6 Tupong sedangkan kita tahu dalam parti pemuda2 adalah tulang belakang yang paling keras untuk kita menagkis tomahan atau peluru sesat yang sedia ada akan memerangi kita dalam rumah kita N6 Tupong, jgn biarkan org luar masuk campur dlm urusan kita N6 Tupong, inilah perkara yang berlaku dalam N6 Tupong apabila pemimpin N6 Tupong tidak memainkan peranan sebagai pemimpin atau ketua rumah yang tidak pernah duduk bersama keluarga menaya kabar berita keluarga kecil ataupun besar oleh sebab inilah N6 Tupong menjadi hilang punca sebab pemimpin beginilah boleh mengagalkan silaturahim dlm keluarga.

    ReplyDelete
  36. Bukan untuk N6 Tupong sahaja akan tetapi untuk seluruh rakyat jelata negeri sarawak yang penuh keunikan dan sebagai pemimpin kena berfikiran positif sedia menjadi papan target janganlah cepat melatah dan kita sebagai rakyat janganlah bergaduh sesama sendiri ini membolehkan pihak opposition manjadi cendawan.

    ReplyDelete
  37. sebagai calon bukan saja boleh menang akan tetapi boleh memenagi segalanya utk tanah air dan rakyat jelata.

    ReplyDelete
  38. Perlembagaan Parti Persaka Bumiputera Bersatu Sarawak.
    1) Yang DiPertua;
    (a) MenjadiKetua Parti yg bertanggungjwb atas 'Kesempurnaan' Perjalanan Parti dan Selajutnya

    (b) Melantik Setiausaha Agung,Timbalan Setiausaha Agung,Bendahari,Penolong Bendahari,Ketua Penerangan,Penolong Ketua Penerangan dan Melantik sebelas(11) orang ahli Majlis Tertinggi mengikut Fasal 14(l) (k),(4) dan (5) dengan persetujuan Majlis Tertinggi;

    (c) Bertanggungjawab keatas semua Pegawai dan Ahli2 serta 'Kesempurnaan' pekerjaan Pejabat Setiausaha Agung;

    (d) Memanggil dan Mempengerusi Mesyuarat Majlis Tertinggi dan bertanggungjawab Mengurus tiap2 mesyuarat itu dengan teratur;dan

    (e) Mempunyai Undi Pemutus

    Kesimpulannya; Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  39. FASAL 11: TANGGUNGJAWAB DAN HAK AHLI (PBB).

    1) Tiap2 ahli hendaklah mempunyai tanggungjawab seperti berikut;
    (a) Memegang teguh Dasar Parti dan Melaksanakan tujuan2nya;
    (b) Menghadiri Mesyuarat2 Parti dan Mengambil bahagian dalam Kegiatan2 Parti;
    (c) Menjalankan Kerja2 Parti dan Mematuhi Arahan serta Displin Parti;
    (d) Menyokong CALON-CALON Parti yg bertanding dlm Pilihanraya;
    (e) Berkhidmat kepada Orang Ramai; dan
    (f) Bersedia dan Sanggup mementang Musuh2 Negara.

    (2) Tiap2 ahli mempunyai Hak2 seperti berikut;
    (a) Bercakap,Mengemukakan pendapat dan Mengundi didalam mesyuarat2 Parti tetapi hak2 mengundi tidak boleh diwakilkan kepada mana2 orang lain;
    (b) memilih dan Dipilih untuk Memegang sebarang jawatan dalam Parti; dan
    (c) Menjadi calon dalam Pilihanraya,jika dipilih

    (3) Hak2 tersebut dibawah Subfasal (2) akan TERBATAL apabila; antara lain
    (a) Ahli yg dikenakan Tindakan Displin mengikut Fasal 25;

    FASAL 25: DISPLIN PARTI
    (1) Semua ahli hendaklah CINTAkan Parti dalam amalan;
    (a) Patuh kepada Perlembagaan Parti dan Peraturan2 Parti dan Tataetika Keahlian Parti;
    (b) Mengikut PERINTAH Parti;
    (c) Menjalankan Dasar dan Rumusan Parti;
    (d) PATUH dan MENGHORMATI Keputusan Parti;
    (e) Menjaga RAHSIA Parti;
    (f) Memelihara NAMA BAIK Parti;
    (g) Sentiasa Menunjukkan TATASUSUSILA yg sopan dan Tertib.

    (2) Majlis Tertinggi berkuasa Menubuhkan Jawatankuasa Displin dan Menentukan peraturan2,kuasa2nya dan boleh Mengenakan Hukuman kerana Melanggar PERUNTUKAN2 Perlembagaan Parti dan Kesalahan2 lain yg disenaraikan di dalam Tataetika Keahlian atau mana2 peraturan lain.

    (3) Jawatankuasa Cawangan dan Jawatankuasa Ranting hendaklah MELAPORKAN kegiatan ahli2 yg didapati melanggar Displin Parti kepada Majlis Tertinggi.

    Kesimpulannya; Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  40. Penduduk Tupong

    Datuk,
    All your hard work is appreciated but I am not here to mengampu, something will outrage the public today, It trouble me enough to say that I will never vote for BN again, service tax naik 6 percent,fuel naik,grocerries naik, post paid plan also tax so forgive me I can't take it anymore,so I started writing against BN for the first time in my life tq.

    ReplyDelete
  41. My respected friends,
    Listen to what I gonna say. With your voice and your votes, you can make it clear that in this moment, in this upcoming election, there are something happening in our beloved State of Sarawak. There are something happen when Sarawakians who are YOUNG in AGE AND SPIRIT, who never participated in the politic before turn out in number we had never seen because they know in their heart, that this time must be different, regardless whether they are rich or poor, black or white, Malays, Iban, Bidayuh, Chinese and Indians, we are ready to take this STATE FUNDAMENTALLY NEW DIRECTION. That is what happening in Sarawak right now, change is what happening in Sarawak, my friends.
    We mobilise OUR VOICE to CHALLENGE the money and influence that stood in our way and challenge ourselves to reach for something better. There is NO PROBLEM WE CANNOT SOLVE. There is NO DESTINY THAT WE CANNOT FULFIL. We gonna tell those giant that while we sit on the table it does not mean we need to buy every chair. NOT NOW NOT THIS TIME. WE CAN DO THIS WITH OUR NEW MAJORITY...
    It is not just about what I WILL DO AS A VOTER but YOU AND THOSE WHO LOVE THIS STATE. The people of Sarawak can change it, that this UPCOMING ELECTION is all about. We know the battle ahead will be longer THAN WHAT WE HAD EVER EXPECTED.
    But always remember that no matter what OBSTACLE STAND IN OUR WAYS, nothing could withstand the POWER OF MILLIONS OF VOICES CALLING FOR CHANGE. We have been told for we are not to do this by a course of SINGLE VOICE. It would only grow louder more decently. A week, a month to come. We have BEEN warned from offering the people of this state FALSE HOPES. But in the history of Sarawak, there is NOTHING FALSE ABOUT HOPE.
    For when we have faced down impossible odds, we have been told we are not ready or we should not try or that we can. Generation of the young have responded with a simple creek sums UP THE SPIRITS OF THE PEOPLE.
    As we learnt THE HOPE OF A LITTLE GIRL who goes to public school is THE SAME AS THE DREAM OF A LITTLE BOY who learn from the sketches on the mud and broken wall. We will remember that there is something happening in Sarawak. THAT WE ARE NOT AS DIVIDED AS OUR POLITIC SUGGEST. That WE are ONE PEOPLE we are ONE NATION ONE SARAWAK.. and we WILL BEGIN the next great chapter in the history of Sarawak from coast to coast, from sea to sea,..... CHANGE IS WHAT HAPPENING TO SARAWAK..

    ReplyDelete
  42. Hosni Mubarak SarawakFebruary 22, 2011 at 10:00 AM

    ISOkan pengagihan zakat kepada fakir miskin dan golongan miskin di Sarawak!!!!! Tabung Baitumal telah dijadikan alat untuk kepentingan business dan politik...seperti penubuhan syarikat BELA iaitu anak syarikat Tabung Baitulmal Sarawak yang telah dilantik untuk menjaga projek Mega Majlis Islam dan sepatutnya JKR yang dilantikkan...

    ReplyDelete
  43. Interesting comments, ada yang menyokong dan ada yang menentang dan ada yang melenting dan ada yang jalan kat tengah2 jalanraya.....hehehe

    Itu lah politik, tidak semestinya yang ditulis di sini betul2 belaka atau benar2 belaka.....akan tetapi yang memberi comment selalunya mereka yang terasa......samada tuan punya badan atau penyokong/pengikut, maklum, election dah makin dekat......Politik is about self promotion, and in the process one have to create load of b******t to promote one self.

    Tetapi kepada yang memberi komen secara ikhlas dan bukan dari pihak mana mana......i salute you, juga kepada yang kena dan tidak melenting....itulah asam garam politik....byk byk bersabor.........

    ReplyDelete
  44. YB Daud,

    tok tips untuk YB untuk kenal pasti sapa dalang disebalik keghairahan calon-calon tok menonjol dirik.

    YB kenal dengan orang tok. nya selalu digambarkan oleh YB sebagai 'ngegeh' dan 'eksen pandey'.

    org tok YB patut perati pergerakkannya kerana kesemua calon-calon ya hanya pakey ngabor mata ajak.

    bukan YB sik tauk, YAB CM bukannya suka calon-calon yang menonjol dirik. jadi kesimpulannya, mun YAB CM ambik keputusan nak pilih orang lain sebagai calon di Tupong, kemungkinan besar sidak 10 tok gerenti sik dapat. yang dapat ialah orang yang 'ngegeh' dan 'eksen pandey' tok kerana dimata YAB CM, nya sik menonjol dirik.

    sik perlu dipadah sapa orang yang 'ngegeh' dan 'eksen pandey' tok kerana YB pun tauk sapa.

    semoga perjuangan YB di Tupong mendapat keredhaan Allah.

    ReplyDelete
  45. Menarik3...ada mastermind di sebalik sidak tok. 'Kuasa disebalik tabir'.Tok main catur,askar mati katak.Siapa org ya ho.Strateginya menarik n terancang.Boleh dipanggil Musuh Dalam Selimut atau konspirasi Politik atau bla3. Tunggu n lihat sajalah

    ReplyDelete
  46. Kuasa Tuhan Brooo.....

    ReplyDelete
  47. Manusia yg merancang tapi Tuhan yg menentukan. tok namanya kianat. yb daud kenak kianat oleh orang nya pun.tangar ajak calon2 ya.semua org petra jaya dan kebanyakannya org tupong.yb daud masih hidup gik,memandei calon diripun.sik malu.oi yb daud nemiak kau mantei kau di belakang.kinek tok dah terang terang.apa tunggu lagik bantei terus.sik dapat diharapnya org ya.mun daud bertanding agik,habis kitak org

    ReplyDelete
  48. Ya I nyokong. Nang benar YB Daud tok kenak palat orang bawahannya tok.. Aku dgr cdak Sebanaku tok pun sebenarnya org dak YB Daud dgn YB Fadillah.. So malat YB Daud malat YB Fadillah juak... Mun gya cara orang Melayu berpolitik sik dapat org Melayu duduk ganti CM.. Patutpun CM madah nya sik dapat gik carik pengganti CM .. Nak ambik Melayu berkelai sama dirik. Nak ambik bukan Melayu kelak org Melayu berkelai sama dirik juak... Coba kitak orang balit rumah pkr bait2. Apa untung mantei pemimpin org Melayu yang sedia ada. Mun dah rasa dirik pun terer gilak, calonlah dirikpun jadi YB baruk kita sama - sama ngecheck sama ada kitak org lebih bagus agik dari YB kita kinek tok.. Or lagik teruk ....

    Sik boh nak berfikir panjang, pergi rami2 jumpa CM calonkan dirikpun.. Nok 10 orang nak dipadah bakal pengganti pun boleh dijemput sama.. Apa main lobi YB tok lobi YB ya.. Gentleman cikit...
    ...Benar kata Tun Mahathir ' Org Melayu Mudah Lupa"... Actually Lupa Dirik....

    ReplyDelete
  49. Never Back Stabbing Your Leader In Any Circumstances. Thats is not the spirit of Barisan Nasional. The strength of the people is the backbone of the nation. Leaders come Leaders go but one thing remain there.. PEOPLE....
    If a good leader left, people will suffer BUT if the bad leader comes, people will be more suffering...

    ReplyDelete
  50. Menteri Muda hal Ehwal Islam merangkap pengerusi peryatim menyalah gunakan kuasa selaku pemegang amanah anak2 yatim Negeri Sarawak & membiarkan anak2 yatim sebagai peminta sedekah semasa tiap2 Bulan Ramadhan di bazaar2 ramadhan . Ini merupakan bukan satu pembelaan tapi PENGHIANATAN!! Mengikut sumber2 Hak Anak2 Yatim telah di makan dgn penjualan tanah kelapa sawit & Keuntungan yang berlebihan di kaut oleh YB Datuk Daud sendiri.

    Orang macam inikah yang dikatakan Pemimpi...!? . Kalaulah orang seperti ini masih menjadi pemimpin alangkah ruginya rakyat N6 Tupong dan rakyat seluruhnya,sedangkan perkara ini telah pun diketahui oleh berbagai peringkat bawahan mahupun peringkat atasan,Jangan salahkan rakyat kalau BARISAN NASIONAL [PBB] kalah dalam peperangan Parti kelak,Bukan rakyat tidak sukakan Parti atau YB yang sedia ada iaitu DATUK DAUD,rakyat tidak suka sikap Pemimpin sebegini untuk terus Memimpin.

    Undilah PKR untuk Perubahan!!! Hidup PKR....

    ReplyDelete
  51. slm.sini u dpt cerita ya pok.mun kes berjual tanah utk melawan sidak pbb ada i denga pok.kak ya hasil nya? tanah tergadi n bertanding pun kalah .piki lah masa depan anak2 ktk ya kelak oii,perjuangan ya hanya sia2 jak dan buang masa jak.pikir2 kan lah ,lawan tetap lawan dan blh jadi kwn ,kalau di izinkan oleh allah.wslm

    ReplyDelete
  52. Adedeh.. kacak nar juak bunyi cerita ya.. Ribut sik ada, angin sik ada tang da pokok bergoyang. Tok mesti si monyet ngoncang pokok ya..

    Cney dapat cerita berjual tanah sawit tok..? SIk pernah dengar pun. TETAPI MUN MAKAN HAK ANAK YATIM.. yess sudah pasti tapi bukan dimakan oleh YB DAUD.. NYA DiMAKAN oleh cdak lain pokkk...

    Coba you belek-belek Sirah Nabi or Undang2 Agama Islam apa fungsi utama BAITULMAL..? Nyaga hak dan kebajikan anak2 yatim dan orang miskin menerusi pengurusan zakat kah dolok kah atau memungut hasil zakat untuk molah projek pembangunan..? Coba u pegi check kat laman Baitulmal Sarawak. FUNGSI UTAMA NYA...

    Molah Pusat Islam sia sitok.. Pernah sik kita dgr Pusat Pengajian Islam Anak anak Yatim Baitulmal Sarawak? Pernah sik kita dgr Sumbangan Danasiswa untuk Anak2 Yatim dan orang2 Islam kurang berkemampuan? Pernah sik kita dgr Rumah Mesra Rakyat Islam yang dibiayai oleh Baitulmal?..Apa yang kita dgr?.. RIntihan orang Melayu miskin yang sik dapat bantuan Jbt Kebajikan Masyarakat?.. Ney pg Baitulmal..? ..Projek jutaan ringgit tapi hak orang Islam sik terbela,. masih rami gik org Islam yang miskin kenak kita gago molah projek mega..? Tok persoalan yang perlu diambik berat..

    Saya risau mun polisi kerajaan yang kononnya diwakili oleh golongan bijaksana tek terus macam tok habis harta milik org Islam.. Bayangkan jak mun Projek dianggar bernilai RM30 juta dinilai RM50 juta..hilang duit Rm20 juta..cnet perginya..? Allahualam.. Berjawab lah dengan Illahi Yang Maha Mengetahui.....

    ReplyDelete
  53. slm ,lamak2 tok x ktk org sedar yb daud yg banyak nolong anak yatim di swk tok ,ya itu kebanyakan kan anak2 org melayu ,wslm

    ReplyDelete
  54. Orang macam inikah yang dikatakan Pemimpi...!? . Kalaulah orang seperti ini masih menjadi pemimpin alangkah ruginya rakyat N6 Tupong dan rakyat seluruhnya,sedangkan perkara ini telah pun diketahui oleh berbagai peringkat bawahan mahupun peringkat atasan,Jangan salahkan rakyat kalau BARISAN NASIONAL [PBB] kalah dalam peperangan Parti kelak,Bukan rakyat tidak sukakan Parti atau YB yang sedia ada iaitu DATUK DAUD,rakyat tidak suka sikap Pemimpin sebegini untuk terus Memimpin.

    Undilah PKR untuk Perubahan!!! Hidup PKR....

    "Kacak na jak komen tok. mun you ada bukti pasal statement tok kenak sik tunjuk bukti. jangan dengar cerita ajak."

    ReplyDelete
  55. YB Daud,
    Alhamdulillah. Nengar crita YB dah mengesahkan kesahihan tips yang diberik sebelum tok. Dan dikatakan YB dah embak perkara tok untuk pengetahuan Abang Johari. Nang patur YB Abang Johari manas kerana orang yang ngegeh dan eksen pandey tok yang sik reti bahasa yang nya numpang di Kuching tok. YB Hasidah pun dah diberitahu identiti orang yang ngegeh dan eksen pandey tok kerana orang tok berminat ngambik salah satu kerusi tok, tupong atau samariang.

    ReplyDelete
  56. YAB CM,

    Saya tok bukannya nak berlagak pandey dalam lam politik. Tapi sebagai penyokong pbb, saya nak berkongsi kekhuatiran dengan kitak.

    Mun kitak perasan, kinek tok kelihatan kitak seolah-olah berjuang seorang dirik. Jeneral-jeneral parti kelihatan enggan bersama-sama berjuang dengan kitak.

    Setiap kali ada isu-isu yang menyentuh kitak, saya dan rakan-rakan dalam pbb akan membuka suratkhabar-suratkhabar untuk membaca hujah-hujah pembelaan yang dibuat oleh jeneral-jeneral parti.

    tapi hanya YB Abdul Karim jak yang berbungyi. Ney pergi sidak lain? YB Abdul Karim sorang jak jeneral kitak? Setauk saya, banyak sidak dalam parti yang sebelum tok yang menjanjikan kesetiaan yang tidak berbelah bahagi kepada kitak sebagai presiden parti, dan juga kepada parti pbb.

    Tapi kenak hanya sorang jak yang mengotakan janji tok? Ney sidak lain?

    Saya rasa satu kesilapan bila kitak mendedahkan plan kitak dalam mesyuarat majlis tertinggi pbb tahun ya tek.

    Sik perlu saya madah apa plan tok kerana ianya dah menjadi rahsia terbukak dikalangan sidak pbb yang rapat dengan ahli-ahli majlis tertinggi pbb. ada sidak di cawangan dan ranting pun dah tauk juak.

    Disebabkan hal tok, jeneral-jerenal dalam pbb gago ngator strategi untuk meletakkan diri ke posisi yang menguntungkan dalam plan ya.

    Malangnya, sidak jeneral tok dah sik ambik peduli agik kewajipan sidak untuk bertindak sebagai pembela parti. Gik gago ngator dirik sidak nya pun.

    Akibat dari sikap pasif sidak jeneral tok, sidak pembangkang polah anggapan bahawa kitak dah sik diterimak oleh pbb.

    Ney ndak, tiap kali kitak kenak encang, jeneral-jeneral diam jak. polah bodo seolah-olah sik da apa2 belaku.

    Sedih saya melihat situasi tok.

    Jadi sik menghairankan mun sidak pembangkang kinek tok nait tocang kerana sidaknya molah andaian berdasarkan tindak tanduk sidak jeneral dalam pbb.

    Sigek lagik, mun dapat kitak ambik negur juak sidak pemuda negeri tok. adakah patut majlis tunjuk kesetiaan penuh dengan nemiak sekolah?! nang menjatuhkan imej kitak sebagai ketua menteri sarawak dan presiden pbb.

    dan kinek tok, nampak gaya sidak pemuda negeri tido jak. sik ada pun saya nanggar sidak tok molah apa-apa persediaan menghadapi pilihanraya. yang gago ialah sidak pemuda ranting dan cawangan tapi tanpa bantuan dari sidak pemuda negeri. pandey2 sidak pun ngator program sidak. mun dah sik perlu sidak pemuda negeri terbabit, apa la guna ada pemuda negeri?

    mungkin kitak polah kesilapan kerana menghalang YB Abdul Karim dari bertanding melawan YB Fadilah.

    rasanya, baruk kitak tauk kinek tok bahawa sepatutnya YB Abdul Karim menjadi ketua pemuda pbb.

    kitak pun ada madah, pemuda adalah barisan hadapan parti tapi apa yang dipolah sidak pemuda negeri tok?

    kesimpulan saya ialah sidak jeneral dan pemuda negeri sama2 memberi masalah kepada kitak pada masa tok.

    tok adalah gara-gara kitak terlalu awal mendedahkan plan kitak dan kitak tersalah pilih ketua pemuda.

    Insya-Allah, majoriti ahli-ahli pbb yang tidak mempunyai kepentingan politik dan bisnis, akan berdiri dengan kukuh didepan kitak untuk menjadi benteng pertahanan kitak.

    Sidak jeneral dan pemuda negeri dah sik dapat diarap agik untuk jadi benteng kitak ataupun parti. jangan kitak khuatir kerana banyak gik ahli-ahli pbb yang setia dengan kitak dan parti.

    ReplyDelete
  57. Dalam politik adakalanya berdiam dirik lebih bagus dari bercakap.. Mun adalah sorang bercakap dan yang lain berdiam dirik sik semestinya cdak sik berpegang teguh kepada parti.

    Bila YAB CM dikecam hebat oleh pembangkang, para penyokong PBB sik seharusnya terus molah kenyataan balas. Bukan cara ya yang YAB CM mauk setiap kalinya diasak di luar...

    Kita harus ingat, YB Karim is the POLITICAL SECRETARY (POLSEC) to YAB CM. Apa2 yang berkaitan dengan YAB CM sik boleh sebarang orang yang boleh memberikan komen atau kenyataan di akhbar. Selaku POLSEC to CM YB KARIM adalah the authorised SPOKESPERSON on behalf of YAB CM. Only with YAB CM consent baruklah YB KArim boleh mengeluarkan kenyataan.

    Kita kenak jelas tentang perkara tok. Hal2 yang melibatkan YAB CM sik dapt dijawab oleh orang lain melainkan diri beliau sendiri ataupun orang yang telah dipertanggungjawabkan oleh Beliau.

    Macam kita juak bah bro. Sikkan orang lain nak jawab hal kita depan orang mun bukan kita pun or org yang kita lantik. I sendirik sik mauk orang pandey2 jawab bagi pihak I tanpa I pun consent.

    So dalam kes tok, YB KARIM telahpun dipertanggungjawabkan oleh YAB CM untuk menjawab sebarang isu yang berkaitan dengannya di atas kapasiti beliau sebagai POLSEC to CM... Orang lain yang sik ada authority sik dapatlah nak menjawab...

    Kita kenak faham protokol tok bro...

    ReplyDelete
  58. Pehin Sri Taib Mahmud merupakan Ketua Menteri Sarawak.Belia juga adalah President Parti PBB & Pengerusi BN Sarawak.
    Sejarah telah membuktikan sumbangan Beliau terhadap Politik,Ekonomi & Sosial di Sarawak.
    Parti BUMIPUTERA yg ditubuhkan pada bulan Mac 1968 adalah cantuman drpd BARJASA &PANAS.Beliau merupakan Pergerak Utama kearah tersebut.
    Penubuhan PBB pada bulan April 1973 hasil dari pencantuman BUMIPUTERA & PERSAKA adalah ilham & initiatif drpd Beliau yg merupakan Setiausaha Agung BARJASA pada masa itu.
    Pencatuman ini adalah berlandaskan Perjuangan utk Meningkatkan Kehidupan & Membela nasib kaum Bumiputera dr semua aspek.
    Pehin Sri Taib memegang Jawatan Presiden PBB dr tahun 1981 & menjadi Ketua Menteri Sarawak hingga sekarang.
    Beliau juga merupakan Menteri yg paling Kanan,Berpengalaman & Dihormati, baik diPeringkat Negara mahupun diPeringkat Antarabangsa.

    PERLEMBAGAAN PBB:
    FASAL 6:COGAN KATA & SERUAN
    (1)Cogan kata Parti ialah BERKORBAN BERSATU
    Pergorbanan drpd Pemimpin2 kita seperti Pehin Sri utk Memperkukuhkan Parti & Menerapkan Perpaduan haruslah kita jadikan Rujukan oleh generasi sekarang.Janganlah kita mudah lupa akan usaha serta kegigihan mereka dlm menjadikan Sarawak Negeri yg Aman,Stabil & Harmoni ini.
    Bukanlah senang Mentadbir Negeri yg didiami oleh penduduk yg Berbilang Kaum,Agama & Bahasa yg dibahagikan oleh bentuk muka bumi di Negeri Sarawak yg luas ini.
    Kita dapat lihat yg Pemimpin2 kita yg terdahulu, diterajui oleh Pehin Sri berkorban & Bersatu bagi menjaminkan sebuah Parti Pemerintah yg memperjuangkan hak2 penduduk Sarawak.Mereka mengenepikan kepentingan Peribadi,perbezaan Pendapat mahupun Kaum yg menjadi isu pada masa itu.
    Tidak kah dapat Generasi sekarang Mendukung Perjuangan mereka & membawa Parti PBB ke alaf yg baru.Lupakah kita akan tanggungjawab ahli Parti utk (a)Memegang Teguh Dasar Parti & Melaksanakan Tujuan2nya.

    Kesimpulannya;Menjelang Pilihanraya yg terdekat ini,Bersatu Padulah kita demi Parti PBB. Ketepikan perasaan Ego,Sabotaj & Perasangka terhadap sesama ahli kerana kita Bersatu di bwh Payung bernama PBB.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  59. REMYLAN-PRO BN,
    when defending the cif minister, bukan keja cif polsec jak. ya keja semua termasuk ahli-ahli. betul juak apa yang di mention that other jeneral are sleeping. presiden parti ialah umpama sebutir permata yang harus dijga by all.

    ReplyDelete
  60. Benar kata u bro. I agreed dgn u bab defending YAB CM tok. Semua pemimpin mesti berada bersama2 untuk mempertahankan pemimpin bukan semata2 POLSEC. Ya nang I agreed benarlah. Tapi bila kita berada di dalam proses mempertahan diri, cukup sekadar POLSEC merik statement. Mun dah semua merik statement and statement berbeza2 nak kah menampakkan ketidaksamaan pendapat di kalangan para pemimpin. nak huru hara kita bro..

    Sapa madah pemimpin kita sik nyaga YAB CM? Sapa yang meletak cdak jadi Menteri, jd YB?. Bukan YAB CM kah?. Jgn salah sangka bro. Mun cdak sik perform lagik then this coming election memang ada yang kenak gugur. SIk perlu kita risau samada cdak tidor kah, bangunkah. Yang penting gunakan saluran yang betul untuk membetulkan keadaan. Kita tok dah lah sik rami di negeri tok. Sejemput ajak. Mun hal kedak tok kita susah nak handle payah lah kita bro.. Walau bagaimanapun I tetap agreed dgn u that tugas mempertahankan CM adalah tugas semua pemimpin PBB-BN..Cuma bila mengeluarkan kenyataan di akhbar atau mana2 media, sorang jak pun cukup dan orang yang layak adalah POLSEC YAB CM dan para pemimpin , Menteri dan YB harus menyokong penuh kenyataan yang diplah oleh POLSEC..

    ReplyDelete
  61. Pehin Sri Taib bukan sahaja Ketua menteri Sarawak,malahan Beliau umpama "Cahaya" yg mesti diPertahankan & Dilindungi setiap masa.Bukan nak melebih2, belum ada lagik Pemimpin yg Seumpamanya atau Setara nya dlm Sejarah Sarawak dari dulu hingga sekarang.
    Beliaulah tempat utk rakyat mengadu & menaruh harapan.Berbekalkan pengalaman selama 30 tahun sebagai Ketua Menteri Sarawak,siapakah lebih mahir & sesuai Menentukan hala tuju Negeri Sarawak!.
    Jika Beliau dipersoalkan dlm menjalankan Tugasnya yg diamanahkan oleh oleh rakyat,Siapakah,Mengapakah & Bagaimanakah utk mempertahankannya.
    Tidak dapat dinafikan,tugas utk Mempertahankan Ketua Menteri Sarawak secara Rasmi(Protokol) adalah tugas Menteri2 Kanan atau Ahli2 yg Berjawatan dlm PBB.
    Beliau jua mesti dipertahankan kerana Beliau adalah Ketua menteri Sarawak,President Parti & Pengerusi BN Sarawak.Beliau menjadi Ketua Menteri Sarawak sejak 1981,Dipilih menjadi President Parti oleh Perhimpunan Agung secara Demokrasi,malahan menjadi Pengerusi utk semua Parti Komponen BN di Sarawak.
    Jika kita nak mempertahankan Pehin Sri, iainya mesti bermula dr 'Pepaduan' dahulu.Perpaduan bermaksud Bersatu,Berpadu & Berdiri Teguh di belakang Beliau dlm apa2 keadaan samaada susah mahupun senang.Seterusnya elakkan perasaan 'Hasad Dengki'.Bab nie susah namun dirasakan tidak menjadi masaalah mengatasinya asalkan kita ada semangat sayangkan Parti.'Pentingkan Diri Sendiri' juga memainkan peranan.Menganggap masalah tersebut hanya Pehin Sri aje utk menyelesaikannya & bukan Tanggunjawab bersama.'Khianat' adalah yg terakhir.Kesannya paling hebat.Tapi setakat ini,kesannya belum lagik dapat mengugat PBB.

    Kesimpulannya,tugas utk Mempertahankan Ketua Menteri Sarawak bukan sahaja tugas mereka2 diatas,malahan tanggungjawab penduduk Sarawak keseluruhannya.Beliau adalah 'Pemimpin Rakyat' yg mesti dilindungi drpd anasir2 luar yg boleh mengugat kestabilan & Keharmonian di Negeri Sarawak ini.Jika kita ada 'Perpaduan', pilihanraya tahun ini kita boleh anggap menghadapi Peperiksaan Penggal Sekolah.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  62. i sokong apa nak di padah you...HIDUB Y.A.B. PEHIN SRI, HIDUP B.N. , HIDUP P.B.B. Bukankah sejarah telah membuktikan......berlajar dari apa yang telah kita lalui. Pengorbanan,perjuangan kesabaran dan perpaduan adalah tunjang kejayaan, seperti apa yang kita kecapi hari ini...........

    ReplyDelete
  63. mun boleh kmk pun ingin nak berkongsi sedikit pendapat di sitok.
    kamek adalah antara generasi yg boleh dikatakan akan menjadi pewaris kpd apa yg dah ada kinek tok. masalah nya waktu anak2 mudak yg baruk2 nak angkat lam politik kinek tok bukan nya semua mampu berfikir matang. maseh cetek pengalaman, byk yg dah kabur dengan duit & projek. ada yg sik tauk ulu ilir, alu rasa rindok ati main politik...

    bagi sidak tok, membangkang adalah satu cara terbaik utk didgr sebaliknya daknya sik tauk kesan apabila secara tiba2 daknya diberik kuasa.. sbb most of generasi kmk org tok nya kdak tok, didedah dengan blog, yg kmk rasa mostlynya(sik semua...) adalah dongengan politik semata2.. adanya cerita dari keday kopi. dan selalunya sik berasas....

    rasa saya sidak anonymous tok kebanyakannya sik go deeper into the scene. kita tok dengar dari mulut urg ajak... ada pernah kita nak ambik kesah ngabas urg di ground nun benar2 mcm pemimpin2 mcm yb2 kita tok? daknya mungkin makey urg2 nya tp contact ya lebih direct.

    bagi saya, mun takat baca dokumen, lum cukup kuat utk kita nuduh urg. maok dirikpun merasa, baruk sama2 kita taukkk...

    ReplyDelete
  64. 1.YB Daud telah berbohong menyatakan kawasan Tupong boleh di katakan setinggan sifar sebaliknya banyak lagi masalah yang belum di selesaikan, selaku Menteri Muda Hal Ehwal Islam JANGANlah ada pembohongan.

    2.Berkenaan dengan pembangunan Modal Insan di Kawasan N6 Tupong, kenapa baru sekarang nak di laksanakan sepatut ianya dilaksanakan 5 tahun yang lalu, sebab ini adalah janji beliau pada pilihanraya yang lepas.

    3.YB Daud tidak RELEVAN lagi dan beliau telah banyak menyalahkan kuasa yang diberikan, beliau telah banyak menipu Rakyat Tupong.

    Marilah Rakyat Tupong, bangun dan buka mata.. undilah PR (Pakatan Rakyat) segala bukti penyalahan gunakuasa YB Daud akan kami buktikan satu persatu pada pilihan raya yang akan datang.

    Daud.. anda TUNGGU dan LIHAT!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  65. YB Drauf dah mengambil keputusan BIJAK utk berundur.YB Daud bila gik.Jangan sampei diisytiharkan sik BERTANDING malu kelak.

    ReplyDelete
  66. Dtk Daud mengapa kamu mengatakan FlyOver bukan solution utk menyelesaikan masaalah Kesesakan di Bulatan Abg Kipali dgn menidakkan serta tidak bersetuju dgn apa yg difikirkan Pengguna(Pengundi) Jalan raya tentang keperluannya .Tahukan Dtk kenyataan yg disiarkan dlm keratan akhbar memberi implikasi kpd BN keseluruhannya.

    Apakah Rasional drp kenyataan tersebut & kesannya terhadap Kwsn2 lain.

    1)Pembinaan Overhead Bridge bukan Solution & ianya jika dibina akan menyebabkan kesesakan ditempat lain pula.Seterusnya mengatakan kesesakan boleh berlaku dimana2.
    2)Kesesakan berpunca dari kedua2 belah Jalan Satok seterusnya menjejaskan traffik di Bulatan Abang Kipali.Dikenali sebagai punca sebenar kesesakan
    3)Kerajaaan ada rancangan nya tersendiri.
    4)Membina beberapa Acces Roads ke Matang agar pengguna mempunyai pilihan
    5)Membina Jambatan baru mmerentasi Sungai Sarawak.
    6)Mencadangkan menggunakan Pengangkutan Awam utk mengurangkan kesesakan.
    7)Kesesakan Jalan Raya hanya masaalah yg dihadapi oleh penduduk Tupong.Masaalah lain TIADA

    Persoalannya;
    Adakah Kesesakan Jalan Raya di Bulatan HANYA melibatkan penduduk Tupong & bukan penduduk Samariang & Pantai Damai.Adakah pilihanraya ini undi di DUN2 tersebut juga terjejas kerana mereka menghadapi kesesakan yg sama di Bulatan tersebut.
    Adakah masaalah tersebut baru berlaku sejak beberapa tahun ini atau sudah lama.Yakinkah penduduk(Pengundi) dgn janji YB yg sama utk menyelesaikan masaalah tersebut walaupun diberi peluang berkali2.
    Apakah Rancangan Dtk Daud kpd Kerajaan seperti mana dikatakan oleh beliau yg mana telah menyerahkan Proposal utk membina Jambatan Baru &beberapa Jalan Baru kpd Kerajaan utk menyelesaikan masaalah tersebut.Bilakah Cadangan tersebut dihantar & berapa lama lagikkah menunggu sebelum cadangan tersebut dimulakan.Atau menunggu sampai Dtk bersara & menyerahkan JANJI tersebut kpd org atau YB BARU utk mengkotakan janji beliau.
    Logikkah beliau mencadangkan pendudk Tupong menggunakan Pengangkutan Awam.Adakah Pengangkutan Awam di tempat tersebut berjalan dgn lancar.Berapa bykkah bus yg lalu & adakah penduduk Tupong hendak menggunakannya jika mereka mempunyai kenderaan sendiri.
    Benarkah Penduduk Tupong tiada masaalah lain kecuali masaalah kesesakan.Jika begitu TAKNIAH kpd penduduk Tupong kerana mereka SEMUA dlm keadaan Mewah dr segi Ekonomi tanpa masaalah Sosial dll.Maknanya tiada org Miskinlah.

    Akhir sekali,adakah ini janji2 Pilihanraya utk menyelamatkan Kedudukan Dtk sendiri yg tidak pasti dipilih semula utk BERTANDING.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  67. sikit kamek nak sentuh pasal bulatan abang kipali tok. Bukan ajak sidak dari jalan matang sengsara malah kamek dari kawasan semeriang tok lagiklah sengsara. Nak makei jalan Tun Abdul Rahman Yakup payah terpaksalah make jalan astana...Jalan Astana lagiklah sesak.....Puncanya pasal bulatan Abang Kipali ya lah. Nang beNar apa dipadah you ya. Mun sesak untuk kawasan TUPONG jak sik adahal. Jangan sampei nyusah kamek urang dari kawasan lain. UNTUK YB DTK DAUD...PIKIRLAH UNTUK KESENAGAN UNTUK RAKYAT....

    ReplyDelete
  68. udah agi jangan pilih tambi ya...nya udah kaya PAGAR NYA BERAPA HARGA ???? WAKTUNYA KENAK ROMPAK BERAPA DAH HADBIS //// KITA TOK KERJA BERPULOH TAHUN..SIK DAPAT KUMPUL DUIT SAMA HARGA PAGAR RUMAH NYA...PASAL KALIMAH..DISARAWAK TOK YB DAUD SIK BANTAH..APA KENAK DI SEMENANJUNG SIK BOLEH...DI SARAWAK BOLEH...JAWAB LAH ANDA DI ALAM KUBUR NANTI..INSYAALLAH...

    ReplyDelete
  69. BagiPKR yang suka menabur fitnah tentang YB Dtk Daud dan juga projek Baitulmal tanpa usul periksa:

    1.Rasulullah bersabda: Seseorang hamba yang membicarakan sesuatu yang belum jelas baginya (hakikat dan akibatnya) akan dilempar ke neraka sejauh antara timur dan barat (Hadis riwayat Muslim).

    2. Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

    3.Sesiapa yang menyebarkan kata-kata yang memalukan seorang Muslim dengan tidak sebenarnya, nescaya dia akan diberi malu oleh Allah dalam neraka pada hari kiamat (Hadis riwayat Ibn Abid Dunya dari Abu Zar).

    4."Akan muncul suatu ketika di mana ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, sifat kedekut dan jenayah berleluasa". – (Hadis riwayat Muslim)..

    kalu u ngaku dirik sbg muslim, taubatlah...jgn suka menabur ftnah!

    ReplyDelete
  70. Perinatan bagi kuncu2 dah gian ngan fitnah:

    "Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah penerima taubat, lagi Maha mengasihani." (Surah al-Hujurat: 12).

    ReplyDelete
  71. Bagi yg gago hal "Kalimah", u nie kaki solatkah?,ada bayar zakatkah,...sempurnakan rukun Islam u dlok,sik gag0 bah...xada faedah!

    ReplyDelete
  72. Husni Mubarrak Sarawak:"ISOkan pengagihan zakat kepada fakir miskin dan golongan miskin di Sarawak!!!!! Tabung Baitumal telah dijadikan alat untuk kepentingan business dan politik...seperti penubuhan syarikat BELA iaitu anak syarikat Tabung Baitulmal Sarawak yang telah dilantik untuk menjaga projek Mega Majlis Islam dan sepatutnya JKR yang dilantikkan..."

    Sdr Husni Mubarr, nampaknya sdr dah ketinggalan jauh di belakang nun...

    Baitulmal Swk dah lama ada ISO agihan Zakat,mun sik silap mek sejak tahun 2005.

    Mek dulok keda kitak jua, gian nganu, negerepak Baitulmal. Tapi,lpas mek gi ke ZIC(Pusat Penerangan Zakat), sebelah menara ZECON ya bah,barulah mek apa dipolah sidak Baitulmal ya...macam2 program disediakan sidaknya utk umat Islam Sarawak yg mek sik tau selama tu...nyesal aku nganu Baitulmal selama tu...pok!

    Husni Mubarr? dr cara ktak melepas geram, nampak gilak ktak xpuas ati ngan Baitulmal, apa halkah?

    Permohonan ktak sik diluluskan kah?kali bah? mun sil lulus, syukurlah ktak xtermasuk orang-orang yg dikategorikan sbg Asnaf Zakat. Maknya ktak orang berkemampuan...bialah zakat ya utk sidak yg bnar2 berhak.

    Ktak dah bayar Zakat(Fitrah&Harta)? Potongan Baitulmal?
    Mun belum tunaikan kewajipan kita sebagai muslim, tentang agihan zakat, ya urusan orang lain(baitulmal),mun sik betul cara sidaknya ngagih zakat, sidaknya nerima balasan. kita sik iboh gago hal ya,kita dah lepas tangan pok.

    Sigik agik, mun kita dah bayar zakat,minta maaflah...bukan bermakna kita tek ada jaminan dapat jua bantuan baitulmal, mentalilti orang kita tu...selalu diset macam ya, seolah2 macam pelaboran. Ada pun zakat, sedekah,waqaf dan yg sewaktu ngan nya adalah pelaboran kita utk akhirat....sebab kita2 tu semuanya akan mati...
    Maknaya, siklah diungkit2 sumbangan kita ya tek...abis ajak pahala,ujung2 muflis diakhirat..

    Tentang anak syarikat Baitulmal;Bela Sempurna Sdn Bhd. ya mek sik mau komen, takut nambah dosa ajak...mungkin ada hikmahnya...sebab sidak yang jaga Baitulmal maupun Majlis Islam Sarawak tu bukun nya lulusan TADIKA! Sidaknya pun tau jua dosa pahala.

    Mun ada yg kita rasa was2, dalam Islam nya madah, bertanyalah kepada mereka yang lebih tau(pandei) mau kau sik tau(pandei), takut ujung ari kelak nyesal...giya cara Islam pok.

    Mun sapa2 bala kita tu yg masih sik puas ati ngan Baitulmal,dpatkan lah maklumat yg tepat...

    Mun ktak sik puas ati ngan agihan zakat oleh sidak Baitulmal ya; sila rujuk Surah At Taubah,ayat 58. insya Allah, ada jawapannya di sia.

    Bagi nutup mulut kamek tu...kamek mesan ngan kita semua org Islam di Sarawak..Bak kata org kpg kamek:"Berhujah biarlah berfakta, hidup biarlah bertaqwa,di akhirat sik nanggung dosa"

    INGAT! NGUNDI LAH UTK MARUAH UMAT ISLAM DI SARAWAK.WASSALAM

    ReplyDelete
  73. ADUH....ADUH....ADUH...
    SEDAPNYA NGANU DTK DAUD, DIGELAR MACAM2 AGIK TEDAH
    KITAK IYA ORG ISLAM KAH? CARA KITAK XISLAMIK LANGSUNG! KEDA IYA ORG NON MUSLIM BERANGGAPAN SIK BETUL NGAN AJARAN ISLAM..DISESATKAN OLEH PERANGAI&OLAH ORG YG NGAKU ISLAM, TAPI PERANGIE KEDA JEMBALANG!

    DTK DAUD YA MENTERI;NYA NYAGA SELURUH SARAWAK,BUKAN TUPONG AJAK. DAH PASTILAH NYA SIK MAMPU NAK PUASKAN SEMUA NAFSU SEMUA ORANG. NYA SIK ADA LAMPU ALADIN! ATAU MAJIK?

    MASALAH KEHIDUPAN TU,NANG SIK PANDEI ABIS
    SAPA2 PUN MERINTAH...

    TOLONG NAMAKAN MANA2 NEGERI/NEGARA DALAM DUNIA TU YG SIK ADA MASALAH...BOLEH?

    JANGANLAH KERANA NYAMUK KELAMBU DIBAKAR...

    ReplyDelete
  74. NANG NAMA AJAK DALAM IC ORG KITA TU ISLAM,MAKLUM DAH KETURUNAN....ISLAM TERLAJAK! KAMEK BERANI MADAH...ADA NANDAK 20% DARIPADA ORG KITA TU YG SOLAT...IYA LAH SEBABNYA PERANGEI KEBANYAKAN ORG KITA KEDA ANTU.

    MALANGNYA...MUN ADA MASALAH...KERAJAAN AJAK2 KENA ANOK...KNA KEREPAK...

    MUHASABAHLAH LAH DIRIK OK!

    ReplyDelete
  75. Saudara, jangan kita rasa terlalu hebat dalam menulis. Ramai yang menilai tulisan kita. Jangankan menyeru tetapi takut-takut mengundang malapetaka. Sebab ya mun nak menegur ada caranya....bukan di paparan maya, hendaklh bersemuka. Kata perlu "gantleman"? Jiwa orang yg besar adah berani berdebt, menceritakan yang hak dan memerangi kebailan. Bukan jadi pencacai mengikut telunjuk orang berkepentingan.

    ReplyDelete
  76. Wang zakat bukab utk pelaburan....utk diagihkan dgn golobgan yg berhak. Baitulmal......" duit zakat adalah duit amanah umat islam, kamu jawab di akhirat kelak". Siapa yg membolehkan wang zakat utk pelaburan.......jauh menyimpang. Tanya pakar ugama.....jgan tanya ustaz umno/bn.

    ReplyDelete
  77. Ohhh....nak pilihanraya baru cakap maruah islam. Jangan kamu wahai pencacai menggunakan islam dalam tujuan mu melainkan kamu benar2 memperjuangkan islam. Hari ini cakap islam.....sudah menanggggggg......islam kamu kemana diri kamu kemana. Islam itu suci dan jangan kamu cemarkan islam itu dengan politik kotorrrrrr kamu. Curi harta rakyat.....tipu rakyatttttt

    ReplyDelete
  78. Dunia sudah di khir zaman. Dah terang lagi bersuluh...." pencuri di puja dan disssokkong" takut apa? Takut PKR, takut DAP memerintah?......bodoh punya melayu......adakah kamu takut sesama manusia dan bukannya allah yang telah menciptakan kamu dan yang akan mematikan kamu. Generasi muda melayu sarawk tidak takut perkara remeh.....jiwa mereka besar, mereka benci pemimpin rakus, mereka mampu bersaing.....bukan melayu pencacai memuja pemimpin besar utk terus hidup. Melayu konon!!!.....malu saya mendengarnya.

    ReplyDelete
  79. Gerak gempur N6 Tupong konon!!!!!! Gempur apa? Gempur harta rakyatttt......curi harta rakyat......rampas projek rakyat. Nak kaya buat perniagaan betul2. Nak memimpin.....memimpin apa? Mimpin duit masuk poket sendiri.

    ReplyDelete
  80. Pengagihan zakat itu jelas. Yang kabur pemimpin yang rakus....tamak....rampas harta org islam. Buka kitab.....mana ada harta zakat utk pelaburan....harta zakat utk diagihkan kepada golongan yg berhak.....dan membantu ke jalan yang diredai oleh allah. Apa yang tidak jelas? Memalukan.

    ReplyDelete
  81. Sdr,jgnlah kerana kebencian kamu yg meluap2 itu terhadap seseorang atau institusi itu menyebabkan kamu hilang pertimbangan dan penilaian terhadap sesuatu perkara yg berlaku di dunia ini yg mendorong diri kita menghamburkan kata2 nista dan fitnah sesama muslim, sedangkan 'musuh' kita sedang jujuh air liur nunggu kita(muslim) dijatuhkan semasa pilihan raya tu... so berhati2. Jangan nasi dah jadi bubur...baru nyesal dudi ari klak...kita di Srwk tu umpama secupak dlm segantang, maknanya kita hendaklah bersatu padu demi masa depan.

    Mun kita masa tu sik bersatu mempertahankan org2 kita, ditakuti kita tu klak akan kehilangan kuasa dalam pemerintahan di Sarawak. Janganlah kerana 'nyamuk2' yang mengisap darah ya tek seranto2 kelambu dibakar!

    Bagi pemimpin Islam, terus terang kamek madah ngan kitak org, memang ada kitak org yg dah jadi YB menjalankan tugas dgn bagus dan memuaskan ati rakyat. Tapi malangnya ada jua terdapat beberapa kerat YB2 Islam yang xjalankan tugas dan amanah sebagai wakil rakyat! Jenis YB2 keda tu lah yg menyebabkan org Islam ilang kpecayaan dan dlm dlema@ serba salah!

    Cubalah jalankan tugas ngan betul,adil,saksama,
    jaga syariat, tolong rakyat, merendah diri...
    Byk contoh pemerintahan boleh diikuti dlm Islam..
    Kepada Non Muslim hendaklah dilayan dengan sebaik2nya,jangan ada pilih kasih dalam pekerjaan,pembangunan, pendidikan dll sebab mereka pun rakyat Sarawak,dan terutama sekali mereka adalah HAMBA ALLAH!jua.

    Bagi sdr yg terlalu emosi, bersabarlah,bertenang. Dunia ini sekadar pinjaman, akhirat jua kekal abadi
    Kita sama2 serahkan kepada Allah segala urusan mereka yg menzalimi kita

    Doakan semoga sidaknya dpt petunjuk dan hidayah
    Kan kita tu sama2 sedara seagama.

    Nabi SAW kita madah:"Sesungguhnya manusia itu tidak akan puas selagi mulutnya tidak disumbat dgn tanah(mati)"


    ORG ATAS PAGAR

    ReplyDelete
  82. Selidikilah 'sumber' berita ya pok!!

    Bagi sdr2ku yg ada 'menyentuh agihan zakat' Baitulmal;dengan ikhlas terima kasih byk2 atas keprihatinan sdr2.
    Sama2lah kita bertaqw kepada Allah SWT dengan menunaikan kewajipan berzakat.

    Dan seperkara lagi, samalah kita hayati Firman Allah SWT,yang bermaksud:

    "Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (Al-Hujuraat49:6)

    Bercakap biarlah berfakta,ngerepak biarlah berpada2...

    Yg baik kita sokong,yg mungkar kita serang abis2an!!!!

    Berjuang untuk keadilan!!

    PKR PETRA JAYA

    ReplyDelete
  83. Ramey urg gago hal agihan zakat,
    Ramey urg sibuk hal bantuan baitulmal,

    MALANGNYA....MALANGNYA!!!!!MALANGNYA!!!!!

    Ngaku dirik muslim tapi xbayar zakat
    bantuan mauuuu....zakat xtunai!!!
    Ngerepak baitulmal,tapi pernah nlong Baitulmal

    Manusia spesis apa ya?

    BUJAT

    ReplyDelete
  84. BAITULMAL: "Lembut lidah berkata-kata" apa yang tak jelas kecelaruan dan pemesongan dalam urusan wang zakat. Mana ada duit zakat itu utk pelaburan. Cukuplahhhhh.......tanya org yg arif, paling mudah google di internet dimana wang zakat itu harus dibelanjakan. Bukan fitnah.....ini benda yang dikathui umum dan dah berdiri tegak bangunan dibina utk tujuan commersial dan pelaburan. Megahnya bangunan itu tidak mencerminkan nasib umat islam yang miskin di setiap pelusuk negeri....ya allah engkau bukalah hati pemimpin yang rakus ini. Islam itu tegak bukan di atas pemimpin yang zalim. Fikir2 kan. Sekiranya islam itu jatuh itu tandanya pemimpinnya zalim.

    ReplyDelete
  85. Just untuk kongsikan sedikit ajak tentang wang zakat yg dilaburkan(bukan nak rampas kerja Mufti,sebb dah ramey urg jd mufti;zakat xboleh dilaburkan)

    CIRI-CIRI PELABURAN ZAKAT MENGIKUT KEHENDAK SYARA’

    Sebagaimana yang telah dibincangkan(oleh para ulama) bahawa pelaburan zakat adalah diharuskan kepada pemerintah atau institusi-institusi pentadbiran zakat.

    Namun terdapat beberapa ciri-ciri penting yang harus dijaga dan diambil kira dalam melaksankan aktiviti pelaburan tersebut supaya tidak tersasar dari landasan yang dibenarkan oleh syara’.

    Antara ciri-ciri tersebut ialah:

    1) Tiada desakan untuk mengagihkan zakat dengan segera. Seandainya keperluan asnaf adalah mendesak maka ketika itu pelaburan tidak diharuskan.

    2) Tujuan pelaburan adalah untuk kemaslahatan asnaf. Oleh itu hajat dan keperluan asnaf hendaklah dijadikan keutamaan dslam pelaburan. Sekiranya zakat dilaburkan dalam bentuk pelaburan tetap seperti kilang-kilang, bangunan dan tanah, maka harta-harta tersebut hendaklah dijual untuk menampung keperluan asnaf apabila hasil daripada pelaburan tidak mencukupi bagi tujuan tersebut.

    3) Perlaburan hendaklah dilakukan dalam bidang-bidang atau projek-projek yang dibenarkan oleh syara’ sahaja. Manakala bidang pelaburan yang diharamkan seperti pelaburan yang berkonsepkan riba, perjudian, perniagaan barangan haram dan seumpamnya lagi dilarang sama sekali.

    4) Hasil-hasil pulangan pelaburan hanyalah untuk kegunaan asnaf kerana itu adalah hak mereka. Sekiranya asset-aset pelaburan dijual, wangnya hendaklah dimasukkan ke dalam ‘perbendahraan zakat’.

    5) Penyelidikan dan kajian mendalam serta menyeluruh harus dilakukan oleh pakar-pakar terlebih dahulu seblum dijadikan sandaran pelaburan. Sekiranya hasil kajian mendapati kebarangkalian untuk mendapatkan keuntungan adalah positif, maka pelaburan boleh dilaksanakan. Jika sebaliknya, pelaburan adalah dilarang.

    BERSAMBUNG....

    ReplyDelete
  86. 6) Hal ehwal pengurusan pelaburan hendaklah diserahkan kepada mereka yang pakar dan berpengalaman serta amanah.

    7) Dasar pelaburan hendaklah dilakukan oleh mereka yang mempunyai kuasa dan tahu selok-belok mengenai pelaburan, juga yang arif mengenai hukum-hakam Syariah Islam.

    KESIMPULAN

    Permasalahan zakat semakin hari semakin berkembang dan bercambah, contohnya masalah pelaburan zakat ke dalam projek-projek perindustrian, pembangunan dan lain-lain lagi yang sebelum ini tidak pernah dibincangkann di dalam karya-karya atau kitab-kitab fekah terdahulu.
    Dalam mencari penyelesaian dan jawapan bagi persoalan pelaburan tersebut, ramai dikalangan ulama dan pakar ekonomi Islam masa kini telah meluahkan pendapat serta pandangan mereka mengenainya melalui tulisan-tulisan dan kertas kerja yang dibentangkan dalam perhimpunan dan seminar.

    Hasil daripada perbincangan dan perdebatan mereka telah membuahkan beberapa jawapan yang relevan untuk diterima pakai dan sinonim dengan perkembangan ekonomi serta tuntutan kehidupan semasa.

    Walaupun ada yang tidak bersetuju, namun ramai yang mengatakan bahawa zakat boleh dilaburkan oleh asnaf, begitu juga diharuskan kepada pemerintah atau institusi-institusi zakat untuk melaksanakn pelaburan tersebut dengan syarat-syarat dan cirri-ciri yang telah digariskan oleh syara’. Hanyak pemelik harta/ wang zakat sahaja yang tidak diharuskan untuk berbuat demikian. Ini adalah kerana zakat adalah hak asnaf yang wajib disegerakan dan tidak boleh ditangguhkan.

    PENUTUP

    Islam sememangnya mengesyorkan dan menggalakkan umatnya untuk mencari jalan bagi menambahkan hasil kekayaan hartanya, asalkan tidak melampaui batasan yang dibenarkan. Begitu juga halnya dengan zakat, apa cara dan apa jenis sekalipun sktivit yang dijalankan untuk mengembangkan hasilnya, batasan hendaklah dijaga. Keutamaan hendaklah diberikan kepada fakir miskin di dalm memenuhi hajat dan keperluan mereka, kerana tujuan asal pelaburan dilakukan adalah demi membantu taraf ejonomi mereka supaya dapat berdikari pada hari-hari mendatang.

    Semoga mendapat manfaat bagi mereka yang dikurniakan hidayah oleh Allah SWT.

    MUSLIM PENEGAK KEBENARAN
    MUNAFIK MENAFIKAN KEBENARAN

    ReplyDelete
  87. Al hamdulillah...tkasih byk atas pandangan tesebut....Islam utk semua zaman, malangnya ramey dah urg ketiggalan zaman. Sedihnya...ngerepak tanpa ilmu,makalah terselahlah kejahilannya.

    So,renung2lah hadis di bawah ini ya.

    Nabi bersabda: Jika seseorang berkata: Binasalah manusia, maka dialah yang paling binasa. (Riwayat Muslim).

    Hadis ini bermaksud apabila seseorang berkata dengan tujuan merendahkan orang lain dan membanggakan dirinya seakan orang lain tidak mendapat kerahmatan, maka dialah akan dibinasakan Allah.

    Dakwah agama hendaklah merentasi sempadan-sempadan yang dibikin oleh kita. Rahmat Allah mestilah disebarkan ke semua daerah hidup yang pelbagai. Sama ada yang berada di gelanggang sukan, di pentas filem, di medan politik atau di mana2 sahaja jua anda berada.

    Saudaraku Saudaramu jua bah!

    ReplyDelete
  88. Betul3!

    Eirman Allah SWT:(maksudnya)
    "Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui jalan orang yang sesat dari jalan-Nya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah petunjuk."
    (Surah an-Nahl: ayat 125)

    Al Quran Panduan Hidup!

    ReplyDelete
  89. Mun menyembunyikan kebenaran camnie.Berpakat dgn org munafik.Nak kah sama2 nanggung dosa.

    ReplyDelete
  90. Paloi kau nak nolong Baitulmal konon.Org mcm aku ada mayar zakat.Harap zakat aku pakei nolong org miskin bukan pakei org berkepentingan, bahlol

    ReplyDelete
  91. Sabarlah...wahai sdr

    Allah membalas sehingga sepuluh kali ganda kepada orang yang bersedekah(berzakat).

    Firman Allah SWT(maksudnya):
    “Barangsiapa kerjakan kebaikan maka baginya (ganjaran) sepuluh kali ganda”.
    (Surah al-An’aam, ayat 160).

    Faedah lain daripada sedekah ialah kesan penyuciannya. Ia menyucikan harta dan diri seseorang. Jika diri dibersihkan daripada sifat-sifat ego maka tujuan sedekah atau zakat batin (kerohanian) tercapai.

    Memisahkan seseorang dengan apa yang dia anggap sebagai miliknya mendatangkan balasan yang berganda di akhirat:

    Firman Allah SWT:(maksudnya)
    “Siapakah yang hendak meminjamkan kepada Allah satu pinjaman yang baik lalu Dia gandakan (ganjaran) baginya, padahal (adalah) baginya ganjaran yang mulia?”
    (Surah al-Hadiid, ayat 11).

    Firman-Nya lagi(maksudnya):
    “Berbahagialah orang yang membersihkannya (jiwanya)”. (Surah asy-Syams, ayat 9).

    Zakat, ‘sedekah yang indah’ adalah perbuatan yang baik, sebahagian daripada yang kamu terima, kebendaan dan kerohanian. Belanjakanlah kerana Allah, kepada Allah.

    Walaupun balasan berganda dijanjikan jangan pula melakukannya kerana balasan tersebut semta-mata. Berikan zakat dan sedekah secara mengambil berat, dengan kasih sayang dan kasihan belas bukan sebagai budi,jasa, mengharapkan pujian,balasan, dan mempertikaikan institusi yang menguruskannya.

    Firman Allah SWT(maksudnya):
    “Wahai orang-orang yang beriman. Janganlah kamu batalkan (pahala) sedekah(zakat) kamu dengan mengungkit2 dan gangguan(mencerca)”.
    (Surah al-Baqarah, ayat 264).

    Jangan meminta dan mengharapkan faedah keduniaan bagi perbuatan baik kamu. Lakukannya kerana Allah semata-mata.

    Firman Allah SWT(maksudnya):
    “Kamu tidak akan dapat (balasan) kebaikan kecuali kamu mendermakan sebahagian daripada apa yang kamu sayangi, dan sesuatu apa yang kamu dermakan itu Allah mengetahui akan ia”.
    (Surah al-‘Imraan, ayat 92).

    ReplyDelete
  92. Zakat tok kita siklah kita ngarap balasan,mun kita sik tahu cne tuju duit kita,berdosa juak kita,lebih2 lagik mun kita mengetahui duit ya sik digunakan kearah yg betul.

    ReplyDelete
  93. Pelik jua pandangan sdr tu..apa hal nya kitak berdosa mun sik tau tuju duit kitak ya?

    Pernah sik kitak jumpa hadis dibah tu:

    Dari Anas bin Malik r,a. katanya:Seorang daripada Bani Tamim datang mengadap Rasulullah s.a.w.,lalu meminta penjelasan, Katanya:”Ya!,Rasulullah, cukupkah apabila saya membayar zakat kepada utusan tuan maka dengan yang demikian terlepaslah tanggungan saya di sisi hukum Allah dan Rasul-Nya, mengenai zakat saya itu?”

    Maka jawab Rasulullah s.a.w.:” Ya(benar), apabila engkau membayar kepada utusanku maka terlepaslah tanggunganmu mengenainya, selain itu engkau mendapat pahalanya, dan (kalau ada pemungut zakat) yang menyelewengkannya maka dialah yang menanggung dosanya”.
    [Hadi Riwayat Imam Musim]

    Faham kitak maksudnya? Kamek rasa dah terang agik bersuluh hadis ya...

    Sdr, Nabi SAW pun sik dpt nak menuh semua kehendak urg, apatah lagi sidak btalmal ya.

    Brilah keprcayaan kpd sidaknya ngurus btalmal ya.

    Tapi, mun sdr rasa ada idea atau kertas cadangan yg hebat silalah antar by hand ngan sidaknya.

    DR.UMMAH

    ReplyDelete
  94. Nabi SAW kita madah:"Sesungguhnya manusia itu tidak akan puas selagi mulutnya tidak disumbat dgn tanah(mati)"

    ReplyDelete
  95. sik sabar nak duduk ujian 16/4 tok eh. Aku ari2 belajar nulis huruf "X". sidak mada soalan sigek ajak. Tulis "X" di petak yang betul.Ulangkaji nota sik perlu, baca news online jak......ehhh kacang ya bah. Semoaga semua kita lulus ujian nulis "X" kelak. Sak senang anak cucuk kita dudi ari.

    ReplyDelete
  96. Staff Baitulmal SarawakApril 10, 2011 at 3:04 PM

    Ahli PBB yang benci RASUAH...we Love JUSTICE said...

    Tarikh keramat 16hb April,2011 akan menentukan kejatuhan Regim Taib Mahmud yang memerintah Negeri Sarawak selama 30 tahun.Rakyat Sarawak telah muak terhadap Taib Mahmud. Kini beliau menjadi liabiliti kepada Barisan Nasional dan beliaulah yang akan menyebabkan BN kecundang dalam Pilihanraya Negeri Sarawak kali ini.

    Kedudukan Taib Mahmud samalah dengan kedudukan Husni Mubarak di Mesir sebelum beliau digulingkan. Husni Mubarak telah digulingkan oleh kuasa rakyat melalui demotrasi besar - besaran. rakyat Sarawak pula akan menjatuhkan Taib Mahmud dan Regimnya melalui peti undi!

    Undilah Parti Keadilan Rakyat!

    Suara Rakyat!!! Suara Keramat!!1

    ReplyDelete
  97. TOLONG JANGAN PALITKAN STAFF BAITULMAL

    FITNAH ADALAH KATEGORE DOSA BESAR

    ReplyDelete
  98. FAQ PILIHAN RAYA SARAWAK

    Soalan:Apakah hukum mengundi?
    Jawapan:Pada asalnya hukum mengundi adalah fardhu kifayah.

    Soalan:Bolehkah mengundi dihukum sebagai wajib?
    Jawapan:Bergantung kepada situasi dan keadaan,ia boleh menjadi fardhu ‘ain ataupun wajib sekiranya untuk mempertahankan kepimpinan Islam seperti di Sarawak sekarang ini yang berasaskan kepada konsep perkongsian kuasa yang tidak menyalahi syariat Islam.

    Soalan:Bagaimanakah ciri-ciri pemimpin yang patut dipilih sebagai umat Islam?
    Jawapan:Patuh kepada agama, amanah dan bertanggungjawab kepada rakyat dan bukan bersandarkan unsur-unsur fitnah dan tohmhan semata-mata. Perlu juga dipertimbangkan terhadap jasa, perjuangan, perngorbanan yang telah dilaksanakan oleh seseorang calon itu terhadap pembangunan Sarawak.

    Soalan:Sekiranya terdapat beberapa orang calon muslim yang bertanding di sesuatu kawasan,di atas parti politik yang berbeza, bagaimanakah kaedah Islam untuk menentukan calon yang layak menjadi pemimpin, berdasarkan akhlak individu atau prinsip parti?
    Jawapan:Pilihlah pemimpin yang cenderung kepada agama dan dapat memberi faedah kepada masyarakat, dan ukurlah juga sejauh mana sumbangan calon-calon tersebut terhadap pembangunan ummah.
    Berdasarkan realiti dan situasi politik di Sarawak dengan berpandukan perkongsian kuasa yang telah terbukti kejayaannya, maka pilihlah Parti yang kurang mendatangkan kemudharatan kepada umat Islam. Dan hindarilah mengundi calon parti mereka yang akan mendatangkan kemudharatan yang lebih besar terhadap pembangunan ummah dan memecah belahkan perpaduan masyarakat majmuk,khususnya di Sarawak.

    Soalan:Sekiranya terdapat di kawasan kita calon-calon non muslim yang bertanding. Bagaimanakah untuk kita sebagai pengundi untuk memilih pemimpin?
    Jawapan:Pilihlah calon non muslim yang lebih prihatin,bertanggungjawab dan lebih memberi manfaat kepada masyarakat Islam sebagaimana yang telah terbukti dalam memimpin negeri Sarawak selama ini yang berasaskan kepada perkongsian kuasa dan saling hormat-menghormati antara pelbagai kaum dan kepercayaan.

    Soalan:Apakah kewajipan wakil rakyat(YB) muslim terhadap rakyat yang pelbagai agama dan kaum yang terletak di kawasan yang dimenanginya?
    Jawapan:Islam menuntut agar keadilan dilaksanakan untuk semua tanpa pilih kasih, hatta terhadap mereka yang tidak menyokong(tidak mengundinya) sewaktu pilihan raya.Wujudkan keharmonian, saling hormat-menghormati dan maafkan semua orang yang menentang
    Soalan:Apa hukumnya menyebarkan fitnah terhadap seseorang calon bagi mempengaruhi pengundi atau memperdayakan mereka yang tidak mengetahui keadaan yang sebenarnya.
    Jawapan:Haram dan berdosa besar!

    Bersambung.....

    ReplyDelete
  99. Sambungan....

    Soalan:Adakah halal elaun@gaji seseorang wakil rakyat(YB) yang memenangi sesuatu pilihanraya disebabkannya melakukan penipuan dan menyebarkan fitnah terhadap lawannya?
    Jawapan:Haram! Beliau adalah seorang yang fasiq dan tidak layak menjadi pemimpin.

    Soalan:Adakah wajib seseorang calon itu menunaikan janji-janjinya semasa berkempen seandainya dia ditakdirkan sebagai pemenang?
    Jawapan:Wajip ditunaikan jika dia memenangi pilihan raya tersebut, walaupun parti yang diwakilinya tidak menjadi pemerintah di negeri itu.Jika tidak ditunaikan maka beliau dikhuatiri menjadi munafik.(sesungguhnya orang-orang munafik itu dibuntut neraka jahanam).

    Soalan:Apakah hukumnya mengingkari pemerintah?
    Jawapan: “Adapun keluar dari ketaatan terhadap pemimpin (penguasa) serta memerangi (atau membangkang) mereka, maka hukumnya adalah haram menurut kesepakatan (ijma’) umat Islam, walaupun pemimpin tersebut bersifat zalim lagi fasiq.” (Perkataan Imam an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 12/229. Turut disebutkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Fathul Bari)

    Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah menukil perkataan Ibnu Baththal dalam Fathul Bari,
    “Telah berkata Ibnu Baththal dalam hadis yang menjadi hujjah untuk meninggalkan sikap keluar dari ketaatan kepada sultan (pemerintah) walaupun pemerintah tersebut seorang yang jahat, (katanya) “Para fuqaha’ telah bersepakat (ijma’) berkenaan kewajiban mentaati sultan (pemerintah) yang memiliki kuasa walaupun dia mendapat kuasa tersebut dengan cara rampasan atau pemberontakan (mutaghalib) dan berjihad bersama-samanya. Ini adalah kerana ketaatan kepadanya lebih baik dari keluar meninggalkan ketaatan kepadanya (dengan mengambil sikap membangkang atau memberontak), yang dengannya mampu memelihara darah dan menenangkan orang ramai (masyarakat). Tidak ada pengecualian dalam perkara ini, melainkan apabila sultan melakukan kekafiran yang nyata.”.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari, 13/7)

    Soalan:Dalam kontek Negeri Sarawak, jumlah umat Islam sekitar 25%(tidak ada mana-mana kaum boleh disifatkan sebagai majority:Iban;36%,Cina:32%).Apakah hukumnya individu atau parti yang memecahbelahkan perpaduan dan persaudaraan umat Sarawak yang sangat sedikit itu jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan penduduk Sarawak?

    Jawapan:Haram, kerana jamaah dan ukhuwah Islamiah mengatasi segala kepentingan parti atau individu terutama sekali di kalangan umat Islam Sarawak yang begitu sedikit. Dan seandainya ditakdirkan umat Islam kehilangan kekuatan dan kuasa memerintah, maka mereka yang terlibat dan bersubahat mengkhianati kepimpinan Islam itu bukan sahaja haram malah berdosa besar!.

    Semoga FAQ Pilihan Raya ini ada manfaatnya bagi mereka yang mahu berfikir untuk masa depan rakyat Sarawak.

    UMAT ISLAM SARAWAK,RENUNG-RENUNGKANLAH!
    JANGAN KERANA SEEKOR DUA NYAMUK YANG MENGHISAP DARAH SEMUA KELAMBU DIBAKAR....!!!!
    YANG DIKEJAR TAK DAPAT, YANG DIKENDUNG BERCICIRAN.....!!!

    DR MUZZAKIR

    ReplyDelete
  100. Lucu na nangga orang tua beranok sama dirik sitok.Nembiak gik sik kedak tok. HAHA. Harap2 bila golongan kamek dah tua sikit kelak sik jadi kedak ktk org. Kamek tok gik malu baca.

    ReplyDelete