Sunday, October 31, 2010

The 'high' rental rate stays! Troublemakers are to be kicked out!!!

Utusan Borneo Oktober 31, 2010
BINTULU: Peniaga gerai milik Perbadanan Pembangunan Ekonomi Sarawak (SEDC) di Kubah Ria, Kuching akan diarah mengosongkannya (gerai) jika tiga bulan sewa tidak dibayar.

Pengerusi SEDC Datuk Talib Zulpilip berkata pihaknya tidak akan teragak-agak berbuat demikian memandangkan ramai yang berminat untuk berniaga di kawasan yang baru dibuka pada September lepas.

"Ramai yang kini diletakkan dalam senarai menunggu. Jika peniaga sedia ada enggan membayar sewa, kita akan arah mengosongkan gerai dan menggantikannya dengan peniaga dalam senarai.

"Mereka yang menunggu juga akan marah kerana gerai tidak bayar sewa terus diberi ruang berniaga," katanya ditemui pada majlis perasmian Konvensyen Modal Insan Peringkat Luar Bandar di Kuala Tatau, dekat sini semalam.


Talib yang juga Menteri Muda Pelancongan berkata kajian SEDC mendapati sewa setiap gerai amat murah berbanding disediakan pihak lain.

Justeru, mustahil para peniaga mengadu tidak mampu kerana menurut beliau sewa dikenakan adalah antara RM150 dan RM400.


"Perniagaan mereka juga nampak laris. Lebih-lebih lagi ketika malam, ramai orang datang ke situ," katanya.

SEDC katanya, perlu bertegas terhadap mereka yang ingkar dengan peraturan kerana ingin melahirkan peniaga bertanggungjawab.

Sambil menyifatkan golongan demikian sebagai tidak mempunyai etika perniagaan yang betul, beliau berkata:
"Harap para peniaga faham tentang prinsip asas perniagaan yang tidak boleh diketepikan."

Also read:
* An email to Najib on SEDC
* Is The Rental Rate Too High???
* Talip, is SEDC helping Bumiputera contractors?
* Is SEDC still helping the Bumiputeras?

21 comments:

  1. Syabas SEDC, Sidak DBKU patut ngikot cara sidak SEDC buat kerja. Ramai yang sik mayar sewa di tapak semarak tapi maseh jua bedagang tanpa ada apa2 tindakan oleh sidak DBKU, ada yang maseh belum mayar sewa tunggakan tapi maseh bejual juak. Seolah olah sidak DBKU tok ngalak orang bejual tanpa lesen....!!!!!!! BILA LESEN sik di bayar, charge air pun sik di bayar jadi DBKU nanggong kos bill ayer, macam ada subsidi untk sidak sia. Jadi sidak tok kira makey air free lah....Harap sidak DBKU ambil tidakan sebelum perkara tok sik dapat di kawal kelak.

    ReplyDelete
  2. Ali Basah. said in "Is The Rental Rate Too High???"

    Dalam akhbar kermarin YB Datuk Pengurusi SEDC katakan yang pihak nya akan ambil tindakan kpd mareka yang sik bayar sewa 3 bulan dan beri sidak dalam sinarai menunggu untuk menyewanya. Kubah Ria baru dibduka dan berniaga belum sampi sabulan nee YB Datuk dapat maklumat yang sidanya sik bayar sewa, sungguh kecccewa lah jawapan Datuk kpd pemberita pada masa gagoo dikewasdan kuala Tatau minggu lepas. Atau pun YB bermimpi disiang harikah.? Massalah sewa terlalu tinggi dan perniagaan sik memuas dan akibatnya sik mempu bayar sewa itu lah tajuknya, dan bukan carita mimpi disiang hari dikuala tatau.Munkin feed back dari sidak kuncu kuncu yang berpelajaran tinggi lima enam depa buat YB mangalabah dan carita sik tentu pasal. Lucu sekali lah. Kita balik kpd carita sewa DAN sampai hari ini pihak SEDC terus membisu kononnya bukan hal sidaknya orang, orang punya masaaalah, biarlah orng yang menyelsainya. Benar kata SdrAnonymous diatas yang bahawa ramai peniaga kecil akan tidak beri undi kpd BN kerana pihak BN terus mendiam diri dan cari jalan untuk menyelamatkan diri sidaknya aja, biarlah bagitu keadaannya. Semua perkara tok akan dipaanjang kpd pihak atasan diparingkat Putrajaya untuk tindakan lanjut. Dan mohon dimasa hadapan semua bantuan kewangan dari Putrajaya kpd semua Ajensi yang terbabit dibekukan supaya mareka maresa bahangnya. Mengapa sidak cina fyang banyak tidak dapat bayar sewa di Sarawak Plaza dibiar terus berniaga, mengapa mareka labih diutamakan? atau ada sebab yang lain? jangan sampai ramai yang tidak bayar sewa dirumah kilang diJln Bako terus dibiarkan dan tidak diambil tindakan? Atau pun Pegawai yang berkenaan poket wang sewa yang dibayar oleh penyewa, dan ada laporan tidak rasmi mengatakan pegawai tidak keluarkan resit kpd bayaran tersebut.? YB Datuk kata sewa pihak nya adalah yang termurah dalam pasaran. Kepala Hotak, lah you YB, gerai jual kueh mueh dalam SP RM 480.- sabulan adakah ini dikatakan murah.? Besarnya ruang niagaa ini sebesar kangkang kera, dan jualan sahari tidak sampai Rm 200.- bagai mana sidak SEDC kirakan sewa itu,? adakah pernah mareka lihat kpd kedudokkan ini atau pun cuma melepas batok dditangga ashaja? Nyam,an mulut bercakap, itulah lah keadaannya.
    November 1, 2010 10:33 AM

    ReplyDelete
  3. Pak Lah. said in"Clarification on computer shop in BGS by owner"
    Kedaan dalam kewasan gerai SED di BGS Boyan Gersik Surabaya, adalah sewanya, walau pun sewa RM 150.- dan baru baru tok ddinaikkan 15.- jadi RM 165.- ikut kata YB Datuk pengurusi SEDC adalah yang termurah sekali. Tetapi Datuk YB ssik buat business dissistok, dan sik tahu berapa laku bisiness sidaknya dan adalah chukup laku untuk bayar sewa, hal ini sik dikira cakat nyaman mulut YB aja, mengap[a sik buat homework sebelum cakap, YB perlu liohat kpd pendapatana ssidaknya sebelum katkan yang termurah dan kpd para penyewaa adalah mareka sik mampu dengan jualan yang kurang. Itulah halnya dan sejak dibuka hampir 1 tahun udah, rata rata gerai dibuka pada malam hari aja, dan berapa buah aja yang adaa pelangan ramai saperti kedai Sdr Supian beradik dengan Mr Adenan yang berjawataan Manager dalam Opis SEDC ada ramai pelangan dan ;lakunya sampai 4-5 ribu samalam. dan yang lain rata rata 4-5 ringgit aja lah Datuk, dan yang dipersoalkana adalah mengapaa tidak dapat dikurangkan, dan selepas perniagaan baik dan mamsing mmasing laku sampai 4-5 ratus baru lah sewa dinaikikan. barulah selesa dan masuk kurang bayar sewa +api+air+kuli dan belanja kuang kuit, nee ada tinggal dan wang simpanan kena keluar dan wang pinjaman kelan belanja, itulah keadaannya dan akhir kelak meroi dan tutup, belangus semua.Yang penting adalah untuk caari jalana selamat kpd semua. Kerana ramai mahu juga ajadi kaya raya saperti sidak dalam SEDC, dan pada hujung minggu juga nak tingal dalam Hotel berkelah+ anak anak. Ikut cara orang puteh lah, dan jika semua kaya, tentu bolih, yang masalahnya sidaknya belum lagi kaya. Jika dikirakan dalam masa 40-50 tahun lagi belum tentu kaya sidak tok, walaau poun ada Score atau pa anama lain pun, tidak akan mengubah nasib mareka.
    November 1, 2010 10:55 AM

    ReplyDelete
  4. you malay should learn to earn more money.

    ReplyDelete
  5. Datuk YB Talib, terimakasih ditas teguran Datuk dan we are not the troubloe maker, we are just cari makan lah, small people, not like you, and you are very big now, you are not only YB but Menteri Pelancongan, Chairman SEDC the riches Gov. Agensi dan the best manage one also. For you RM 150.- is just like 15 sen, but to us it is very big and we are not afford to lose wshen we do not make more to pay your gerai rental. We have to pay api and air, tambang bus anak anak, bayar balik pinjaman bank dan bayar tawkei bekal barng, dan ada labih baru untuk makan kaluarga. Itulah kami minta sewa gerai diturun, dan bukan kami minta free. Datuk fahamlah dan jangan terus marah, jika terus berdiam dan datng sidak pegawai SEDC dan beri tahu sewa dinaikkan RM 15.- mulai bulan tok, dan semua nya jadi RM 160.- nee nak turun, malah Datuk naik marah dan keluarkata kata nak halau kami oprang yang udah susah, tok lah macam kitak orang yang udah senang pangkat banyak income pun banyak, tapai kamik, selama tok jadi penyukong Kerajaan dan BN spa kamik dapat, cuma dapat cari makan dengan neywa gerai yang SEDC bina dengan wang bantuan dari Kerajaan Pusat, untuk orang orang saperti kamik tok, tetapi pihak Datuk sik terpikir hal; kecik tok, dan terus naik marah, jika dterus marah Datuk, kamik orng kenalah ladpdor hal tok kpd YAM Perdana Menteri Malaysia yang senantiasa peka hal kamik orang dan biarlah perkara tok kami selasai dengan PN aja. Terimakasih lah Datuk YB dan kami doa selamat maju jaya untuk kitak dan anak anak buah kitak dalam SEDC, dan biarlah terus bantu sidak Cina, dan jangan bantu orang saperti kamik tok.

    ReplyDelete
  6. Minta tolong sidak Sebanaku untuk hantar laporan hal kata akta YB Chairman SEDC dalam hal sewa dan jelas pihak SEDC sik saaliran dengan cogan kata YAB PM, Rakyat didahulukan.Biar lah Putrajaya tahu hal sabenar berlaku diSarawak dan minta YAB atau wsakilnya datang untuk menyelsai hal yang menimpa kamik orang. Banyak terimakasih.

    ReplyDelete
  7. Kami orang dari Kewasan Kubah Ria, sangat terharu diatas perkara ramai yang menyewa dan bermasalah akan kena keluar akibat sewa tidak dibayar. Ini kata YB Datuk Chairman SEDC. Sedangkan Kubah Ria baru bulan ini dibuka, dan sewa berjalan belum sampai satu bulan, dimana mareka yang tidak terbayar sewa itu? ini jadi tanda tanya semua dan harapKami mophon pihak SEDC perbetulkan kenyataan Pengurusinya, agar menjaga nama baik kewasan Kubah Ria tok.Biar terlajak parahu tambang sidak di Kpg Boyan, dan jangan terlajak statement, akibatnya parah nanti, kerana salinan stateament itu akan dipanjangkan ke pejabat YAB PM di Putrajaya.

    ReplyDelete
  8. We Malay can work hard and earn more money, like your Cayanun Alip. We can even sell our lands to Cayanun Alip dan get quick money, but we are being under the bantuan Kerajaan and SEDC should understand its policies and folows the gideline and as direted by the Central Gov. in Putrajaya. Ifd the Gov. says that Malays are not to be help, then we go on our way and do whatever to earn our living in our country, this is ours and we are not the pendatang lah.

    ReplyDelete
  9. Tindakan dan sikap ketegasan YB Datuk PengurusiSEDC sama lah saperti marahkan nyamok, dan kelambu dibakar, dan akibat dari tindkannya yang jadi sasaran adalah sidak YB YB dari kewasan berkaitan saperti Tupong,Bandar Kuching, Putra Jaya, Santubong dan Samariang, dan rata rata akan mengakibatkan kedudokkan sidak YB YB didmana akan menarima kesannya saperti undi dalam pilihan raya negeri akan datang akan morosot. Semua YB YB dari kewasan tok, sudah tentu sik mahu kena tempiasnya diatas kesan tindakan oleh YB Datuk Chairman SEDC..
    Oleh itu semua YB YB dalam kewasan perlu sapakat beri tahu YB Datuk Talib, agar berhati hati dalam mengambil sikap kerasnya dalam issue sewa yang kini jadi tajuk besar dan udah pun sampai ke Putrajaya. Dan sudah tentu akibatnya juga sama lah saperti kerbau yang membawa lumpur akan terpalit semua YB YB lain.
    Munkin di Bintulu, YB Talib bolih buat kerjanya yang bersikap keras, tetapi dikuching tidaklah sama saperti di Bintulu.Sebab Melayu Kuching tidak sama dengan Melanau Bintulu. Itu sahaja lah nasihat kami orang.

    ReplyDelete
  10. Halo YB Datuk, jangan main main kick kick, ini bukan main bola rugbi, nanti salah kick, akiba tnya kelak sendiri kena kick dari Rakyat. And the Rakyat will kick you out.

    ReplyDelete
  11. Excuse me YB!! sewa kubah ria baru RM150-RM400 sahaja????!!!! Untuk makluman YB, itupun kalau YB do your job lah, sewa yang dikenakan kepada penyewa-penyewa Kubah Ria adalah daripada RM475-RM1,200 sebulan!! Yang dijanjikan dulu, ialah RM150 kepada gerai makanan & minuman, tetapi sekarang RM475-RM550. Bagi gerai retail pulak, dulu janji dan di war-warkan dalam media RM250-RM450, tapi sekarang adalah RM650 ke RM1,200!! Itu belum termasuk 10% kenaikan sewa setiap tahun pada tahun kedua!! Ni nak tolong rakyat or bunuh rakyat! Dah lah tempat parking berbayar RM0.50 sejam, one of the highest parking fee in Kuching!! Ingat Kubah Ria nie 5 star shopping complex ke? as a YB and leader, plese check your statement and facts before say aything. kalau sewa benar2 RM150-Rm400, sapa yg tak sanggup bayar. Cuma kami sebagai peniaga2 di Kubah Ria rasa tertipu dengan janji2 palsu oleh pihak SEDC.

    ReplyDelete
  12. boleh tauk kah...tempat ya bukan hanya untuk org melayu n muslim ajak kah yg boleh bejual di sia..mun mena..kenak ada org ca alif di sia juak o??mok tauk jak la..or apa kah..xtauk juak..

    saudara di atas, bukan apa..YB kita ya xtauk nakne satu untuk ulasan..YB kita ya kan dah ada 2 jawatan penting di pegang nya...salu la salah bah..

    ReplyDelete
  13. Sik lama lagi YB Datuk Pengurusi akan ditambah pangkat jadi 3 dan 4, ia bolih kerana berkebolihan. Tetapi SEDC adalah dibentuk untuk nolong bumiputra. dan Bumiputra nee yang di tolong sidaknya? Rata rata pakerja buat sambong projek waterfront adalah Caya nun Alip, sik ada kontaktor Melayu, dulu buat renovation Sarawak Plaze, dibuat ileh Chanun Alip, buat Gerai di Boyan Gerrsik jua Chanun Alip, buat jembatan ditepi sungei gersik yg udah siap jua Chyanun Alip, dan macam sik ada orang kontraktor Melayu lah di Kuching tok.?Jika silap Tuan YB Datuk Pengurusi, ada Dr. GMnya bolih tegur, dan ada Hj Jamal orang lama bolih tegur dan banyak lagi sidak yang pandee berdigree berdepa depa panjangnya, apa sik tegur dan cari mana mana Kontraktor Melayu yang bolih buat kerja, tok sik , rata sidaknya diam diri danmacam Manuk kena tongoo lah. Macam sik berdaya sahaja sidak dalam SEDC semua kena tai angau sidak chya nun alip semuanya akhir kata apalah kerja sidak SEDC dan siapa nak ditolongnya dan sik lama lagi menjelang 2030 jika ssik ada perubahan, orang Bumiputra akan jaddi patuntun dan lihat orang lain dapat kemajuan dan orang diri dudok ditepi jalan. Ialah keadaannya. Ia jugalah disukai oleh YB Datuk Talib. Apa carita di Bintulu, juga sama 2 kali lima. YB Talib hanya jadi YB sidaknya tetapi apa orang Vaee dapat siapa diangkat oleh YB, Hj Awg Merais,? Hj othman? Mr Radduan Nahar? dan lain lain kenalah fikir dua kali kitak semua.

    ReplyDelete
  14. Kamik orang Chin suka jika Kubah Ria semua tapak jadi kosong dan kamik orang dapat sewa dan bikin business, orang Melayu suka datang dan beli dan kami bolih beri Melayu utang dan easy pay back scheme. Kalau Melayu asik gaduh sama SEDC, kamik orang Chin suka kawan SEDC, dan kami dapat cari makan Kubah Ria canteh tempat untuk niaga. Kami adaramai kawan nama Hj adenan Nasir, suka makan dan belanja kawan kawan Melayu datang makan tempat kami. YB Dato Hj Daud juga ssuka datang makan ditempat kamik, nampak semua melayu ssik suka sama SEDC, dan bagus lah dan semua pindah ke tempat lain, biarlah Kubah Ria buat kamik orang Chin sahaja. Terimakaksih.YB ?

    ReplyDelete
  15. lee mortad. hahahaha. its a good statement to realize the bumiputra. memang ada benarnya complaint sidak tok. tapi kenapa they dont look at the bright side. peluang mereka begitu cerah, seperti kubah ria yang lebih cerah dari sebelum ini. mereka spttnya berusaha dgn ggih. jgn harapkan bantuan sahaja. memang salah yb yang naik harga sewa. tapi, itu sebenarnya bukan masalah yang besar. mereka dpt mengaut keuntungn yang lebih jika mereka betul2 berusaha. ada byk lagi isu lain yang boleh dibangkitkan. itu sya paham dan sy tidak menyalahkan mana2 pihak. kedua2 belah pihak ada kesalahan masing2. okay?

    ReplyDelete
  16. Cobalah kita lihat pihak SEDC berisemua tapak niaga di Kubah ria Kpd Cina, kerana SEDC mahu wang dan orang Cina ada wang. Dan jika ini berlaku, sudah tentu ramai YB dalam persakitaran ini akan dipulau oleh para pengundi dalam masa pilihanraya negeri nantri. Dan dengan itu baru padan muka sidak kerajaan pimpinan mata duitan dan merosot kursi dalam DUN. Saya percaya orang orng Cina juga ada perasaan, dan mahu hidup sma sama dengan rakana rakan Melayu dan kongsi sama sama dan tindkan untuk memingir orang Melayu oleh SEDC adalah satru poerbuatan penderhakaan dan adabaiknya kakitangan atasan SEDC ditukar ke Japatan lain, diganti dengan pergawsai baru, dari kita hilang kursi dalam DUN kelak.

    ReplyDelete
  17. saudara, dalam pilihanraya 1 undi bolih jadi kan kalah satukursi, ini tidak mustahil bolih berlaku, kerana jangan sangaka orang melayu marah kpd BN dan undi Pemangkang, tetapi orang Melayu biar sik gundi mana mana pihak dan diam dalam rumah aja, dengan itu kekdudokkan BN bolih tergugat, mahu lihat ini berlaku coba lah pihak SEDC bertindak, baru baru tok Datuk amar Abg Joo, adakatakan jika rumah atau gerai perniagaan Melayu hilang, undi YB YB Medlayu turut hilang katanaya , DA Abg Joo adalah saorang lama dalam jawsatan YB dan tahu kedudokkan dan risiko jika salah ambil tindakan oleh pihak Kerajaan. Kini adalah bola dikaki sidak YB YB BN untuk mentukan mahu terus berkuasa atau pun mahu kursi BN merosot itu sahaja. Oleh itulah sampai ada pihak buat laporan untuk dipanjang kpd YAB perdana Menteri untuk menolong membetolkan kes di Sarawak. Nampak namapaknya ada pihak coba nak buat percobaan dalam hal ini.

    ReplyDelete
  18. Dr Razali dan Dr Bujang Bakar.November 23, 2010 at 1:56 PM

    Rata rata dalam SEDC adalah mareka yang terpelajar tinggi, dan tidak bolioh buat kajian hal hal kecil saperti hal sewa ini, Mareka adalah mahir dalam hal besar besar semuanya atas kertas sahaja, dan saorang pun sidaknya belum pernah berniaga apa pun, kerana iotulah mareka sik tahu selok belok dan pendapatan harian saperti mareka yang berniaga. Simple matamatic: Jumlah jualan tunaiRM l00.- tolak kos bahan dan upan 60.- dan byar api air dan pengangkutan 30.- dan gaji pembantu dan lain lain runcit, belum lagi sewa? barulah tahu kedudokkannya. Ini tidak main hantam, Datuk Pengurusi nya jua sama macam main bol dibuatnya. Sampai bilakah perkara ini selasai.?

    ReplyDelete
  19. mintak maaf. datuk yb madah nya main golf. main bol low kelas, katanya.

    ReplyDelete
  20. Banyak cariota telah kita dengar dari kalangan wargaa peniaga di Kuching yang menyewa gerai atau pun shop lot milik SEDC, tidak ada carita baik, semuanya carita yang menyusahkan. Adakah pihak SEDC demikian bengis dan membiarklan agenda Bumiputra ini terus jadi sandiwara dan terus dibiarkan demikian sahaja, dan cakapan jika sik mahu bolioh keluar dan banauyak orng yang menunggu nak masuk nyewa adalah bukan satu jawapan yang sampurna. Jika orang orang SEDC yang berarti orang terpelajar bukan itu jawapannya. Coba tunjukkan kpd orang ramai apa dan berapa ramai yang telah berjaya didbantu oleh SEDC selama ini? Jangan lah berlagakaa saperti Ayam yang berkokok tetapi ekornya berlumuran tahi. Itulah ungapan yang bolih kami beri kpd pihak SEDC masa kini.

    ReplyDelete
  21. Duka cita dinyatakan pihak SEDC masih meneruskan sikap keras kepala nya dan tidak mahu dudok semuka dengan para penyewa yang mengeluh akibat keadaan pasaran kini yang kurang mendapat pulangan untuk meneruskan bayaran sewa. Jika inilah sikap nya maka ia akan hilang dari minat orang ramai terhadap SEDC sebagai payung kpd paniaga bumiputra. Jadi kita semua kini sudah tahu caritanya apa guna dan apa perlu kita hormati semua para pegawai diSEDC yang demikian dan biarlah kita Bumiputra juga lepas tangan terhadap SEDC. Biarlah mareka dengan style mareka dan kita tidak ambil tahu diatas keujudannya.

    ReplyDelete