Friday, September 24, 2010

Coretan Suka Duka Warga VAEE / Bintulu

Coretan-coretan di artikel-artikel :-

1. Anonymous said on August 24, 2010 12:26 PM:
Berita dari Bintulu berkenaan kedudokkan wakil wakil rakyat terutamanya Datuk Talib adalah mendukacitakan. Kerana orang kanannya yang disokog dan dibelainya selama tok sudah sampai mengenepikan ramai kawan dan rakan lama dlm parti kini bersokongkol dengan orang orang PKR. apa maknanya ini. Datuk Talib perlu lihat kpd kawan lama yang disingkir akibat dari laporan yang tidak ditapis dan pandangan ramai dari pemuda diambil ringan, kini apa jadi orang yang dibela dan disokong akan digunakan oleh PKR untuk melawan diri sendiri. Pilihan raya ADUN tidak lama lagi, persiapan semua pihak berjalan rapi, dan datuk Talib jangan lalai dan kena balik kepangkal jalan dan atur mana yang tidak betul dan baiki apa juga yang tersingkir dan sama sama balik semula untuk terus menarajui kapimpinan untuk semua orang VAEE demi bangsadan Agama.

2. Anonymous said on August 24, 2010 12:34 PM:  Mohon kerjasama dari pihak Pejabat Pelancongan negeri untuk beri kursus dalam bidang Homestay dibahagian Bintulu, dan ujudkan rangkaian Homestay disemua Daerah demi manmpong ramainya para pelawat yang berkunjung ke Bintulu dan bahagian ulu serta kewasan Tatau. Kita berpoliti poltik juga dan untuk memajukan bangsa VAEE jangan dilupa dengan kemajuan yang melanda negeri ini, sudah tentu akan membawa rahmat kpd orang orang kita dan VAEE terutamanya. Diharap YB Menteri Muda dapat buat program dalam hal ini dan dibuat sebelum pilihan raya akan datang..

3. Anonymous said on August 24, 2010 12:40 PM:
Cadangan minta YB Datuk Talib, selaku Mmenteri Muda Pelancongan dapat buat program mengadakan pertandingan besar besaran Pamancingan Ikan tarap nasinal bertempat di Bintulu dalam masa terdekat. Ramai pamancing bersetuju untuk mengambil bhagian jika dibuat dengan besar besaran terutamanya anjuran dari pihak YB terutamanya Datuk Talib. Ini adalah masanya dengan musim ikan banyak dikewasan perairan dikewasan laut Bintulu/Balingian.

4. Anonymous said on August 28, 2010 10:44 AM:
Apa berita dari Vaee, Oo sakai, cari dari Bintulu terus tidak memuakan, dan baru baru ini YB Dr Rundi ada nambak dalam surat khabar, dan jangan Dr selalu kaitkan orang lain, lihat lihatlah keadaan Vaee, terus maju dan kpd orang orang Vaee patut diambil perhatian, dan jangan kpg tergadai dan kita orang menang sorak.

5. Anonymous said on September 2, 2010 11:17 AM:
Ada terbentuk satu pertubuhan bagi ANAK VAEE di Bintulu, dan pertubuhan saperti ini telah banyak dibuat olih anak anak vaee saperti Talib Othman dan lain lain. Pertubuhan adalah baik untuk menaik kan bangsa Vaee, dan berharap akan terus berjuang demi untuk orang Vaee dan jangan angat angat tahi ayam kata orang. Memang banyak dapat diperjuang dengan pertubuhan bagimenjaga martabat orang Vaee, saperti masalah dengan BDA terhadap kemudahan dikampong kampong, saperti tanah tanah adat orang Vaeee, Tanah tanah dikewasan SG Selazan yang pernah diterokai oleh berpuluh orang vaee, dan juga tanah tanah dikewasan Pelan, yang diberi kpd Cina Komunis untuk bercucuk tanam, dan mengapa orang Vaee tidak dapat tanah dikewasan ini? Tanah Perkuburan Kemunting perlu diperbesar luasnya yang makin terhimpit dan baru baru ini pembangunan kampong Sinong - Kpg Baru perlu menjamin orang orang vaee mendapat habuan dan faedahnya. Dengan pembangunan meluas di Bintulu, orang Vaee lah yng perlu diutamakan, dan lihatlah kebanyakkan yang mengaut keuntungan adalah orang luar dan penghijrah dari Sibu terutamanya. Anak anak Vaee perlu bangun dari tidur "Lu malas anai, biar mapu tulang dan lu mapu mata, dan para wakil rakyat kita belum bolih dipercaya sangat, kerana mareka sebok dengan kerja masing mamsing, dan ingat semua VAEE adalah untuk orang orang VAEE.

6.Anonymous said on September 2, 2010 11:24 AM:
Adalah satu pegorbanan bear bagi memperjuang demi bangsa dan masrayakat terutamanya di Vaee Segan. Bukan mudah untuk terus berjuang dizaman sekarang semuanya wang, tempa wang kita tidak bolih kemana mana, naik bot perlu wang, naik bus perlu wang, dan tempa wang tidak bolih jadi, Basikok pun perlu wang.
Selamat berjuang kpd anak Vaee.

7. Anonymous said on September 8, 2010 1:48 PM:
Vaee terus maju tetapi orng orang vaee, apa jadi, Kampong tergadai menang sorak, Dari Kpg Sinong sampai Jembatan Kpg Baru, tanah tanah Kpg hampir semuanya telah tegadai dengan orang yang berduit, sik lama lagi pembangunan akan melanda kewasan ini, dan adalah satu kerat selau vaee dapat pempasan, dan yng lain puteh mata, kerana sudah jual segala galanya dan wang pun habis dibelanja. salah siapa semua ini. Selau YB YB puas pesan berhati hati jangan terlepas peluang nanti diambil orang?Siapa orangnya dan oleh kerana sama sama mahu senang dan berlagak kaya, saperti apa kawan kata semuanya perlu wang dan tempa wang tidak dapat kemana mana. Ayam lepas, tangan bau tahi ayam. Ini lah akibatnya.Mahu ikut orang puteh kononnya vaee sudah maju ya, yang maju adalah para pendatang dari Sibu. Miri. Orang tempatan masih ikut keadaan lama juga.

8. Anonymous said on September 14, 2010 11:48 AM: 
Ulun Vaee ramai merau keseluruh kewasan Sarawak, dan mareka ramai di Miri dan Kuching. Tetapi ramai kaum Cina berhijrah ke vaee dan jumlah mareka kini lebih ramai dari orang Vaee sendiri. Tidak hairalah jika ia berterusan pada 2020 nanti jumlah pendudok terbesar adalah kaum Cina. Kini di Vaee sudah ada saorang YB Cina dari BN dan satu dari pembangkang.Demikian lah akan juga terjadi kpd dua wakil Dun Jepak dan Kemena bolih jatuh kpd Cina jika tidak diteliti dan diperbaiki keadaan orang orang Vaee dan Iban. Sebelum nansi jadi bubur biarlah semua pihak sama sama renong perkara ini dengan baik.

9. Anonymous said on September 20, 2010 1:11 PM:
Dalam news Borneo Post, ada berita bergambar sama sama YB Datuk Talib dan bekas Tim.nya dahulu Hj Awang, shukurlah sidaknya dapat balik dan berbaik baik dan berkerjasama demi kemajuan Vaee. YB Datuk perlu berhati hati dengan keadaan semasa ini dan pihak lawan akan mengambil kesempatan dalam keadaan dimana pembangunan melanda Vaee dan ada nanti orang mengambil kesempatan dalam keadaan dimana ramai akan bermuka muka untuk mendapat sokongan dan kedudokkan masing masing. Dan jangan lupa musang berbulu ayam.


(B) "Hasidah 'ditinggalkan' oleh Fadilah?"

1. Anonymous said on August 12, 2010 10:58 AM:
dalam carita yg diterima dari Bintulu tidak lama dulu, para pendudok Vaee, kurang senang dgn YB mareka yang susah nak dijumpa. Sampai ada saorang pengusaha kraft dari vaee, beri tahu mareka minta bekas bangunan perpustakaan lama dijadikan tapak untuk mareka buat perniagaan. Permohonan mareka telah lama tidak mendapat tindakan semua pihak, terutama YB.


(C) "NEWS FLASH - Sungai Midin villagers not happy with Hasidah"

1. Anonymous said on August 17, 2010 12:36 PM:
Pasal carita Sg medin, ada jua carita dari Sg selazan vaee Bintulu, yang ramai tuntut untuk mendapatkan tanah tanah yang telah diusahakan oleh orang orang vaee. Y.B sidaknya tidak ambil berat hal ini kerna kewasan tersebut adalah dalam projek SCORE, rata rata orng Vaee merasa kesal diatas Y.B, sidaknya tidak mahu menolong untuk disukat kewasan tersebut. Ada kira kira 60-70 keluarga menaroka kewasan Sg salazan tok, dengan bilangan kali dengan antara 7-10 anggota keluarga yang mengundi sudah tentu bilangannya banyak, jika sidaknya sik beri undi nanti sudahtentu kuranglah undi Y.B. nanti dan tindakan sidaknya tidak akan beri menang kpd pihak Pembangkang, tetapi undi aja merosot.Menang tetap menang.

2. Anonymous said on August 17, 2010 12:44 PM: 
Kerja pembangunan selanjutnya bagi Bandar Bintulu bermula dari Kpg Sinong dan terus ke Kpg Baru jadi carita baru di Bintulu dan projek pembangunan ini jadi cari hangat disatiap majlis kahwain dan lain lain di Bintulu dan rata rata tanya kpd Penghulu yang juga tidak tahu dri mana kah datangnya carita itu, sudah tentu wakil rakyat tahu , sedangkan pada berberapa lawatan baru baru ini Y.B tidak ada beri tahu sidak orang orang vaee, dan masing masing tunggu dan lihat. Tetapi sidak Cina yang ada kapentingan tanah tanah di Kampung tahu carita ini. 

5 comments:

  1. best juak tok. komen-komen pembaca di kumpul untuk dibaca. kelak-kelak mesti da komen hal sidak yb2 lain...

    ReplyDelete
  2. Kermarin ada carita berkenaan pembantu rumah dari Indonesia kata Bapa Konsol Gen. bahawa ramai pakerja Indonesia yng datang menyebrangi sempadan, dan bolos datang ke Malaysia dan dengan tujuan cari makan. Ada datang cara halal dan ramai datang dengan jalan haram. Bapa Konsol tidak menyebut tindakan kumpulan yang buat Demo tunjuk perasaan yang liar dihdapan bangunan Kedutaan malaysia di Jakarta, sampai merosakkan tanda nama kedutaan Malaysia. Apa kah orang orang yang buat Demo itu bebas buat bagitu dinegara tersebut? dan Tidak ada kawalan undang undang yang melindungi kedutaan dan orang persaorangan? Semua apa yang dilakukan itu sebagai menunjukkan mareka tempa punya halangan undang undang dan pihak Polis juga terus membisu. Jika terus dibiarkan akan mendangkan banyak kerosakkan. Rakyat malaysia, memandang berat hal ini dan Bapa Konsol Besar buat laporan berkaitan, dan jangan insiiden yang sama menimpa diKontor konsol, dan kami rasa kami punya undang undang ketat dalam hal ini dan pihak Polis juga bertindak menyekat perkara ini berlaku dengan sawenang wenangnya.Perkara pembantu rumah harus diselasai dengan baik dengan undang undang yang ada dikedua negara bolih diguna pakai dan diselasai.Saharusnya pihak Bapa Konsol, menjaminkan pihak pakerja dari Indonesia agar berkerja dinegara ini mengikut peratoran dan nelalui urusan urusan yang ditetapkan. Dan pakerja jangan lah terburu buru sanggup kerja tempa ada surat rasmi yng sah, dan juga agen agen yang terlibat yang mengakibatkan pakerja itu bermasalah hendaklah dipertanggong jawab dan dikenakan hukuman yang satimpal, kami berharap pihak Bapa Konsol mengambil perhatian berat hal ini. Salam dari kami.

    ReplyDelete
  3. Berkenaan mendera pembantu rumah, kami punya cukup undng undang berkenaan dan pihak {olis juga akan bertindak dibawah undang undang yng ada. Dan kita tidak bolih menyalah sasiapa dalam hal ini dan yang bersalah adalah mareka yang mengambil kesempatan diatas kasimpitan pencari kerja dan juga yang memerlukan pakerja.

    ReplyDelete
  4. apa ra...cakap hal pembantu rumah pulak dah

    ReplyDelete
  5. Carita hal pembantu rumah ada kena mengena dengan keadaan di Vaee, kerana ramainya orang Indon berada di vaee, adanya jadi isteri, jadi gerek,dan adanya jadi teman sekejap, dari itulah carita nya dikait sama, supaya orang orang Vaee, jangan terlalu suka dengan sidaknya, dan perlu lihat kpd buruk baik dan kapentingan mareka untuk kita. Jika untuk bersikok sahaja, cari yang lain bolih juga sama rasa, tidak betha.Harap nelau vaii vaee berwaspada dan beringat ingat selalu jangan sampai dua kali kita orang Vaee kena tipu. Dan pilihan raya negeri sik lama lagi, dan ingat juga jangan ambil mudah dan jangan lupa undi kpd anak vaee dan agar terus kuaa politik kekal ditangan orang Vaee.
    Apa khabar nelau semua, sambal belacan lah itu.

    ReplyDelete