Tuesday, February 8, 2011

N7 Samariang: CM still likes me, says Hasidah

KUCHING: Some Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) members of Samariang branch are wondering whether the current assemblywoman YB Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali is to be retained to defend the seat.

Although YB Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali has been going around to convince her constituents that she would defend the seat for the second term, some are not convinced.

Her self-appointed information chief Ahmad Mansor has gone to great length to convince the party members that the party president Pehin Sri Abdul Taib Mahmud still wants YB Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali to be the people's representative for the Samariang constituency.

However, it seems that all of her efforts have failed to produce the desired result.


Despite of her efforts to portray herself as THE candidate for the constituency, she could not stop the party members from believing in rumours that the PBB Samariang Youth Chief Mohd Azrai Abdul Karim would replace her in the coming state election.

There are at least two reasons that caused some party members to believe in the rumours.

Firstly, the performance of Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali is generally below average, at least to those who strongly believed in the rumours.

This group of people tend to compare her performance against her own mother Datuk Sharifah Mordiah Tuanku Fauzi who has given way to her to defend the seat for PBB in the last state election.

To them, Datuk Sharifah Mordiah Tuanku Fauzi is a better assemblywoman than her own daughter.

Secondly, Mohd Azrai Abdul Karim's mother Dona Babel was the assemblywoman for the constituency before PBB decided to give it to Datuk Sharifah Mordiah Tuanku Fauzi.

The supporters of Mohd Azrai Abdul Karim argue that since Syarifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali's performance is not that encouraging, there is a strong possibility that she would be replaced by Mohd Azrai Abdul Karim.

As a result of these rumours, YB Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali has invited Mohd Azrai Abdul Karim to attend a meeting with her recently.

During the meeting, the assemblywoman stressed to Mohd Azrai Abdul Karim that she would still be asked by the party to defend the seat.

Her reason was : “CM still likes me.” Period.

However, the meeting has failed to quash the rumours because the supporters of Mohd Azrai Abdul Karim simply don't buy it.

“I believe Azrai will replace Hasidah,” said a Samariang PBB youth member in a confident manner.
 
Also read:
* DUN Samariang: I am a PBB man but my vote will go to Keadilan
* Do we need a Malay DAP YB because our Malay PBB YBs are keeping mum???
* Thank you Abang Johari and Hasidah ...
* Hasidah 'ditinggalkan' oleh Fadilah?
* A young and successful businessman as Sadong Jaya candidate
* PBB Youth Wing is a school children wing?

76 comments:

  1. Please let the party leaders decide who will be the next candidate.

    As for me, a voter in semariang, please let me pen out my thoughts....

    From Dona Babel to Sharifah Mordiah to Hasidah....there's no big issue really since they are all only one term YB for the area (so far)...Only sharifah mordiah stand a bit tall since she was an assistant minister and with experience....

    Dona Babel....she has not done much since the planning of the area was done well during YB Daud was the YB for area (semariang used to be part of Tupong.

    Sharifah Mordiah....a bit of improvement from Dona Babel since she was an assistant minister...can do a bit but nothing to shout about.

    Hasidah...on her first term, nothing can be proud of. Will it stop here or is there still a life line???

    Well. that's what u get from a "1 term YB". The first term normally is for planning and a lot of convincing either it to the party members or the residents. In order to make things happen, one need continuity...normally we will see the result during the 2nd term onwards.

    My point is....there is no point of changing the YB every term....as you would not get any result, unless, if he or she is appointed to Assistant Minister or Minister post, then, you can get things going.

    Be patient and be realistic, i do not see a new YB can do much next term either....

    Secondly, Azrai or his supporters tend to dwell to much on YB hasidah's failure or short coming...that is exactly what he will get in return (as the saying.."what goes around will comes around")

    As for me...hoping for the best. My vote will go to the one who is realistic, trustworthy, humble... maybe i am too realistic!!!!!

    ReplyDelete
  2. COMMENT I WILL BE DEFINATELY SELAGI MAT PAIP MASIH DENGAN HASIDAH POPULARITY HASIDAH GETTIN WORSE KERANA MAT PAIP BUKAN SAJA X D GUNA ORANG SAMERING MALAH YB ABG JOE MUN NYA BAGUS DAN CERDIK ABG X AKAN MENGETEPI NYA PENGUNDI KAWASAN SAMERIANG MEMANG X SUKA INSAN BERPURA LEBIH DARI YB HABIS USAHA KITA NA MEMENANGKAN PBB BILA ORANG NANGAR MAT PAIP DENGAN YB MUN HASIDAH NA MASIH DI SOKONG ORANG SAMERIANG BUANGKAN SI PELAKON MAT PAIP KESIAN YB HASIDAH KAMEK NANG SUKA DENGAN NYA LAMA TOK NYA SEMAKIN BAGUS DENGAN ORANG TAPI JANGAN LAH GUNA MAT PAIP YA LAGI

    ReplyDelete
  3. Apa berlaku dlm Pemuda PBB sekarang!!! Nampak gaya dah melawan ketua ranting.Nie dah berlaku dimana2 kws PBB yg mana rumours YB yg sedia ada mungkin tidak bertanding.Election belum bermula lagik,jadi secara teknikal,YB yg sedia ada adalah ketua cawangan.Ada yg mencalonkan dirik, ada yg berebut dan ada yg mengutuk YB yg sedia ada demi kepentingan peribadi.Sepatutnya pemuda berdiri teguh dibelakang Yb.Nie pulak lain ceritanya.Ada komplotkah? Mana dia kerjasama erat dikalangan ahli PBB ?.Inikah cth2 yg kita nak tunjukkan kpd golongan pemuda yg kita seharus patuh kpd pemimpin.Pemuda PBB seharusnya menumpukan perhatian kpd pilihanraya yg akan berlaku padda bila2 masa.Kita menghadapi lawan yg sama iaitu pihak pembangkang. Jgnlah nak berlawan sesama sendiri di bwh Panji2 PBB.Kalau handal sangat lawan lah pembangkang. Nie tak sembunyi di belakang parti.Nie dah kira menyalahgunakan kedudukan utk kepentingan peribadi.Bukan betul2 nak berjuang utk rakyat.Tindakan YB Hasidah menjemput Azrai adalah tindakan yg ikhlas.Jgn dipolitikan utk tujuan tertentu.Menburukan YB Hasidah secara terang2an oleh ahli PBB boleh dikira secara tidak langsung mensabotaj pilihanraya atau kerusi PBB di Semariang.Yg kononnya nak mengantikan YB Hasidah, saya nak tanya, ada penyokong tak!Pengundi suka kamu tak! Kuasa menentukan calun terletak di tangan Pemuda PBB kawasan kah! Tlg jangan menghina kebijaksanaan President parti utk menentukan calon yg akan bertanding.Tlg fikir2kan

    ReplyDelete
  4. YB Hasidah,berdasarkan semangat sebagai penyokong PBB di Sarawak 'tercinta',walaupun mengundi di tempat lain, akan memohon ahli2 keluarga di kwsn N7 Semariang mengundi kpd YB.Permohonan nie juga ditujukan kpd keluarga2 pengundi lain di Semariang.Mempertahankan kerusi PBB dikwsn ini melangkaui kepentingan peribadi.Bukanlah habuan yg diminta,tapi jasa sebagai YB agar tidak melupakan rakyat apabila menang nanti yg diminta.Jangan bimbang YB,pengaruh YB bukan sahaja di Semariang tapi juga di tmpt2 N lain yg pengundinya adalah N7.Kita akan memastikan kemenangan berpihak kpd YB sekaligus membenarkan kepercayaan President Parti bahawa iainya telah membuat keputusan yg tepat. Tlg fikir2kan

    ReplyDelete
  5. Sidak pmda PBB Semariang mcm tauk-tauk jak Hasidah nak di tukar. oi! cermin muka ktk org dolok sia tanya dirikpun SAPA KITA PEMUDA PBB N7 nak nentu calon di N7. Nampak gilak gik berpolitik makei PAMPERS ktk org ingat CM sik tauk perbuatan pmda kah, nampak gilak pmda SEMARIANG SIK HORMAT DGN PEMIMPIN PARTI dan Yb Adun. Mcm tokkah ktk org berpolitik dan nak jadi pemimpin. Mun lagik kail sejenkal jgn menduga lautan dalam. Sedar-sedarlah KETUA PMDA nasihatkan pmda jgn biadap. Jgn u pandei baling batu sembunyi tangan pok.

    ReplyDelete
  6. "A political leader must keep looking over his shoulder all the time to see if the boys are still there. If they aren't still there, he's no longer a political leader". Fikir dan renunglah aduhai Ketua Pemuda PBB Cawangan N7!

    ReplyDelete
  7. Mat paip ya....mun main golf pun nya nipu...apa gik yg lain. Mana2 jak lah nya di sia.

    ReplyDelete
  8. mamipoko maaf lah mun i nak mdh u bercakap sik betul dgn fakta main hentam jak dgr dari mulut org.i rasa lah u pun kaki kipas juak.pemuda samariang memang x berniat nak nentu sapa calon di n7 samariang pd pilihan raya akan dtg ya semua ditangan ketua menteri kita.perkara2 tok telah di salah artikan oleh para kaki2 kipas yg mempunyai agenda/hasrat yg tersendiri utk memburuk2 pergerakan pemuda samariang sebab ya memang udah kerja nya takut hasrat nya x tercapai lbh baik tumbangkan dolok yg menghalang.seperti apa yg kita tauk pemuda pbb n7 kinek tok dah bersedia menghadapi pilihanraya x perlu di arah pemuda memang salah satu sayap utk mempastikan parti pbb menang pd pilihanraya kelak.ketua pemuda n7 samariang sik lejuk2 nunggah bermesyuarat ngator jentera pemuda utk pilihanraya dan mempastikan yb hasidah akan kekal di kerusi n7 sebagai wakil rakyat...sekali lagik i nak mdh mamipoko kinek tok org x makey kail lagik mun nak pegi kelaut alang2 buang masa jak dpt ckor jak skali tarit kinek embak pukat lautan dalam baruk puas nanggar nak di dlm nya n klakar2 ya bgs ckit mun u pemuda u termasuk juak biadap seperti statement u. mun u bapa u patut merik contoh bgs dgn pemuda jgn u yg ngajar pemuda jadi biadap....ada faham...

    ReplyDelete
  9. Sdra Anony, saya tok pmda semariang bila Ketua Pmda N7 nunggah mesyuarat pasal pilihanraya, apa jak kmk org ketua pmda di ranting xtauk! Iboh u nak keleentong. Sdra Azrai tauknya bjalan dgn beberapa org jak pmda. Adanyanya nak ngabas kmk org di ranting BIASALAH DAH DPT JADI KTUA PMDA naynya ingat kmk org sebelumya bukan main lagik!
    Ada u dengar org ngajur pertandingan "MUKAT IKAN" sik ada nak cuma ngail GP JORAN dsb. Wake up IDIOTS! sik paham bahasa.

    ReplyDelete
  10. Parti Persaka Bumiputra Bersatu Sarawak atau PBB diasakan antara lain utk Memelihara & Menjaminkan hak2 masa depan Bumiputera Sarawak.Jwtnkuasa Cawangan bertanggunjwb atas pentadbiran Cawangan.Bagi kerusi PBB yg dipertandingkan,YB Kwsn adalah Ketua Cawangan.Dlm organisasi Cawangan,wujudnya jwtn KP.Antara lain menjadi pembantu,mata & telinga YB.Diwujudkan juga utk melibatkan pemuda2 dlm arena eko,politik dll.Perlembagaan ini diamalkan utk menjamin Kerhamonian,Kestabilan & Kelicinan sesebuah organisasi PBB.Menjadi resam,calon atau KP yg sedia ada mendapat sokongan dr KP Kg & restu dr YB.Sebaliknya, jika tidak mendapat mandat,beberapa faktor dianggap mempengaruhi.Tindakan drastik nie terjadi jika didapati KP tersebut melawan atau tidak mendengar arahan Ketua Cawangan iaitu YB ataupun sabotaj.Sabotaj nie pulak spt dgn sengaja tidak menhadiri atau pura2 tidak tahu ataupun mendiamkan diri jika Cawangan meengadakan majlis yg dihadiri YB.Logik nya ,YB mana nakkan KP yg bersikap begitu. Bekas2 KP yg Berjasa yg telah besara atau cukup umur,kebiasaanya dilantik ke Cawangan.Yg menberontak, tauk2 ajaklah.Begitu juga KP Kg.Tlg fkr2kan

    ReplyDelete
  11. 1. Saya amat bersetuju dgn pandangan sdra di atas. Kita sebagai sayap pemuda yang memegang jawatan di peringkat ranting mahu pun di peringkat cawangan seharusnya bersabar dalam usaha untuk memajukan diri sehingga ke peringkat yg lebih tinggi. Biarlah kita belajar dari peringkat bawah sebelum terus melonjak ke atas.

    2. Cepat kita naik cepatlah kita terjun ataupun diterjunkan, jadi kepada semua pemuda-pemuda PBB Semariang saya ingatkan berilah sokongan dan taat setia kepada pemimpin kita dan parti PBB.

    3. Saya percaya sebarang masalah, perbezaan pendapat ataupun timbul perasaan puas hati terhadap beberapa perkara seharusnya dibawa dalam mesyuarat cawangan dan KP semestinya hadir untuk membawa beberapa usul pemuda tersebut tetapi beliau TIDAK HADIR untuk berbuat demikian dan kita harus ingat Ketua Pmda Cawangan N7 juga merangkap jawatan Naib Ketua Cawangan N7.

    4. Adalah besar harapan saya agar KP berubah sikap dan perkasakan pemuda Semariang. Tumpukan perhatian kepada perkara yang positif demi Yb dan parti dan cukuplah sudah dengan permainan politik yg licik. Kita rasa kita kuat dan kaya tetapi Allah Swt yang sebenarnya mengatasi segalanya di muka bumi ini.

    ReplyDelete
  12. salam...kmk nak memjwb ada sorang pemuda yg mdh dirik nya pun ketua pemuda ranting x kena beritahu ada mesyuarat nak ngator jentera pilihanraya kmk rasa lah nya tok ada ranting kedirik.sebab setiap ada program atau pun mesyuarat kp akan hantar pesanan ringkas (sms) kepada semua ketua pemuda ranting bkn kepada exco pemuda shj,dan pada 26/01/2011 semua ketua pemuda ranting telah di panggil utk menghadiri mesyuarat ringkas bersama yb sh hasidah bertempat di rajah court hotel kecuali ada beberapa org kp ranting yg tidak dpt hadir kerana ada urusan kerja di luar kch dan ada juga yg menghantar wakil,ok mun benar u ketua pemuda ranting tlg u mdh u dr ranting cney ataupun u nak molah provokasi atau nak jadi hero lah tek,i rasa u tok x nenggar bedok kali nak.

    ReplyDelete
  13. U ya sik dengar bedok baca statement Si JORAN, nya madah KP sik hadir MESYUARAT CAWANGAN yg dipengerusikan oleh Yb, Dato Khalid, Setiausaha dan semua AJK CAWANGAN N7! bukannya mesyuarat exco pemuda LOL kau ya! Pada mesyuarat cawanganlah KP patut hadir dan meluah apa masalah pemuda jangan jadi hero kedei kopi LOL! lain kali baca dengan teliti statement orang ya jgn terus melenting patut juak ktk org tok lagi berpampers kata mamipoko!

    ReplyDelete
  14. Kitak orang sama ya suka duduk d bombay masalah sewlalu kena masalah mat paip jua untung sebenarnya kekeluhan dan kecohan tok d atur oleh mat paip nya pasang spy d kedai kopi seperti zainal dan sai untuk melaga kitak orang ha ha ha he he

    ReplyDelete
  15. Bukan Mat Paip pok, nya sik duli hal orang, nya cuma gago publisitinya pun. Yang selalu melaga orang tok KP dgn sidak PBB SUKMA.

    ReplyDelete
  16. Yang kaco di Samariang ya adalah sidak pemuda...KP ya....nak nait cepat gilak...

    ReplyDelete
  17. Wahai Pemuda ....jgn tuija lawan boss...semua gik beringus...perjuangan mesti ikhlas,tauk!!! Semua kes kes hangat di samariang ya disebab org org sik pandei berpikir dan suka lawan tauke...

    ReplyDelete
  18. "Only a Good Follower Can Become A Good Leader. A Follower Who Leads Will Be Followed."

    ReplyDelete
  19. 1.Ketaatan rakyat kepada ketua adalah ciri penting dalam sistem politik. Umar bin Khatab pernah berkata, "TDAK ADA ISLAM TANPA JEMAAH, TIDAK ADA JEMAAH TANPA KETUA, DAN TIDAK ADA KETUA TANPA PENGIKUT YANG TAAT"

    2.Quran mengatakan sikap taat kepada ketua adalah wajib, seseorang itu dilarang menolak suruhan ketuanya selagi tidak melanggar undang-undang Islam. Ayat 59 dalam bab al-Nisa' mengatakan "WAHAI ORANG YANG BERIMAN, TAATI TUHAN DAN TAATI UTUSAN TUHAN DAN PARA PEMERINTAH DI KALANGAN KAMU."

    3.Oleh itu barisan kepimpinan ketua-ketua ranting, sayap wanita dan terutama sekali sayap PEMUDA wajib patuh kepada Ketua.

    ReplyDelete
  20. salam..sik semua pemuda samariang mcm ya..semua yang di atas ya rasanya lebih kepada masalah peribadi jak kali...apa lah guna berjwb di sitok...agak kerja di debah nun...masih byk gik nak dipolah kita tok oii....kmk pemuda juak...jgn kerana KP dan 2 atau 3 org pemuda alu semua di cop mcm2. masih ada pemuda di samariang ya masih ikhlas dalam perjuangan..percayalah

    ReplyDelete
  21. SALAM SEMUA PILIHANRAYA SEMAKIN DEWKAT APA D BUAT YB,KP ,EXCO CAWANGAN N7 HABUK PUN TARAK P LAH BUAT PROGRAM UNTUK SETIAP RANTING MULA LAHBERJALAN JANGAN LAH GAGO DENGAN PROJEK LUAR TAPI X BERJALAN D RANTING BUAT PROGRAM KEMASYARAKATAN KELAK MASA ELECTION KITA ORANG PBB X GAGO NA JAWAB SOALAN ORANGTUK RAK NAK ELECTION BARU NA JENGOK BUAT LAH HOMEWORK KAMEK ORANG RANTING X LAH BERASA MALU BERDEPAN DENGAN PENGUNDI TOK SOALAN TOK LAH JAWAB KAMEK KELAK APA LAH SALAH BELANJA SIKIT POLAH PROGRAM
    NGARAP SI MAT PAIP DENGAN CERITA BULAK NYA KELAK TANGAR LAH ADA JAK SOALAN PENGUNDI YANG BTERUK NYA AJK SURAU BADAN PBB KEPALA PKR SEMUA X CUKUP BAGI MEREKA

    ReplyDelete
  22. org yg mdh pemuda tok tua eja ya rasa dirik nya pandey benar dlm politik lah,pas ya ada gik mdh pemuda melawan boss sapa boss di samariang ya tauk tak org kah?aku rasa memang cdak di atas ya mdh dato khalid boss nak sbab nya byk duit..ya sidak di atas ya kuat gilak ngentam pemuda mdh pemuda tua eja lah gik beringus lah sbab pemuda tauk semua rahsia dan perangai buruk cdak nya....hahahahha.saya pun pemuda juak dan saya rasa ada komen diatas ya di buat oleh mantan2 ketua pemuda juak mun di tanggar pemuda dolok dan kinek tok saya rasa lebih bagus lagik pemuda kinek tok sbab x beritong berondeng mun dolok pun ketua pemuda semua nak nya jak nak di ikut nak org tok semua sik betol,kinek tok dah nait pangkat jadi su ada hati juak nak jadi calon.....hehehhee mun lagik perangai ego ya msh jgn di haraplah nak jadi calonnnnnnnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  23. Semua komen dan pandangan yang diluahkan saya tidak setuju. Kita harus ingat, apa yang diwar-warkan oleh YB Samariang,dimana ada programnya di Ranting2 bercakap tentang perpaduan/kerjasama dan jangan cubit mencubit. Mun kedak ialah komen dari kalangan kaki ampu yang merayu2 projek, di mananya pergi landasan perpaduan untuk kita bersatu untuk menghadapi pilihanraya yang akan datang.Bagi kami menyokong sepenuhnya calon yang akan dipilih dan diletak oleh Ayahanda Presiden Parti dalam Kawasan N7 Samariang kelak.Kita harus ambil hakikat bahawa turun/naik seseorang adalah anugerah Tuhan. Hidup BN

    ReplyDelete
  24. Rasakan.....berkelahi sama dirik....ha ha ha...semua nak melawan tokey... baru sikit di olah oleh sebanaku....haru biru.

    Semua yang bertanding jawatan KP semariang yang lepas, semua madah sidaknya akan jadi YB baru semariang kelak....

    OHHH YAB Presiden parti.....jangan di pilih dak tok, lum apa apa dah berkelahi. mun dah jadi YB kelak berkelahi juak...nak masuk MKT ato VP ato SVP ato TP ato Presiden.....

    ReplyDelete
  25. Salam, sik semestinya jadi KP nak jadi YB. Yang kitak orang tok gago gilak hentam KP apahal.Yang kita khautir sidak yang nganok KP memang dah rasa takut dengan bayang2 masing, mun ditakdirnya KP naik kelak.Sumber yang kamek nanggar masa tok, sik ada KP kempen sana-sini untuk menonjol dirik pun. Apa yang kita lihat nya ikhlas dalam perjuangan parti dan sentiasa berbincang dengan Ketua Cawangan(YB)apabila ada isu2 yang hendak diselesaikan.Syabas KP teruskan perjuangan dan ingatlah Allah sentiasa kepada orang2 yang ikhlas dan jujur dalam perjuangan. Insyallah.

    ReplyDelete
  26. rasa-rasanya sidak nak nyerang pemuda tok orang yang dengki ngan pemuda samariang...pemuda kinek mcm2 dah dipolah...bila molah keja kata bejalan, bila sik molah kata sik befungsdi..hahah..akkkkkuuu pun tak tauuuu

    ReplyDelete
  27. What make one person to become a leader is the followers. He will not get that post if his followers or even the people in the area did not support and chose him. In return a leader should portray himself reliable and responsible to the people / followers who chose him. Becoming a leader is not a choice but a responsibility that required concerted effort and teamwork.
    There is nothing so special with KP post in this respect. With tonnes of responsibilities and accountability that already on the shoulder, a KP must ensure that his people/followers who he represented must be well served. A strong KP is a image of strong followers and vice verse. A well performed KP will signify the wise choice made the people. Sometimes, he gives not time for himself and his family. That is the sacrifice that seldom felt by people.
    As channel of voice of the people, bringing all concerns and problems in relation to the people who fall under his leadership, a role of KP demands high commitment. Becoming a KP is not just having an ability to talk and mingle around with people. It is also about working hard for the people and serving them the best they can be. Less talk but more work done! People happy, everybody is excited to get him stay for another term.
    But will happen if a KP, elected and chosen by majority of the people and given mandate to represent the people does not fulfill his obligation as expected. Surely because his efforts / works are not fully supported by those who work together with him. If he failed to serve,then it is considered a failure of the whole people who chose him as KP.

    ReplyDelete
  28. PBB which is the backbone of Sarawak Barisan Nasional contested in 35 out 71 constitutions in State Election.It won all contested seats.Pehin Sri Abdul Taib Mahmud,who is the Chief Minister is the Sarawak Barisan Chairman.
    It is known fact that the party always stressed the importance of revitalizing itself by injencting new blood especially with the youth to continue strengthening the party.
    PBB as an example was grooming young people to become leaders.Young people with new ideas would make mistakes,but let them learn from mistakes because it is part of process of getting to be a good leader.
    Election is coming & it is not a festival & talking whatever or about picking who we like,but those who can deliver the goods for the better prospects as the wrong choice could disrupt the development momentum.
    Work for inspiration of the people.Let us work together for our dreams & hopes here.The community development will not die as long as we united.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  29. Apa perjuangan KP Semariang ya kus semangat, nya lah kuat molah fitnah depan YB dgn Dato Khalid terhadap org-org yang pernah nyokongnya. Kinek tok kmk tauk dah kelakuannya TEPUK DADA TANYA SELERA KP! Nay penyokong u kinek tok bait pemuda dan ketua ranting. BIG MISTAKE U POK!

    ReplyDelete
  30. Benar kata saudara di atas oleh kerana KP fikir nya bijak nak pecah dan perintah ujung cerita Setiausaha Cawangan jadi berkuasa. Sori pok kamek org sik ada takut dgn bayang2 dirik pun, sapa-sapa nait jadi YB masih juak kmk orang makan gaji pok. Org yang takut bayang-bayang adalah manusia yang suka menyebarkan fitnah di kalangan ahli-ahli parti PBB semata-mata gila pangkat, gila kuasa, gila pengaruh.

    ReplyDelete
  31. Ada orang parti suka bercakap PERPADUAN tetapi cakap tidak serupa bikin. Bertopengkan agama dsb. Kesian saya melihat manusia berperangai macam tok, betapa hitam dahinya mcm hatinya juak.

    ReplyDelete
  32. KP stand for Kaki Palat!

    ReplyDelete
  33. Salam 1 MSia dan Selamat Pagi,apa yang dikomen saudara di atas semuanya tidak berasas perjuangan dalam parti yang banyak menyimpan hasrat dengki dan dendam terhadap KP. Manusia ini bercakap serta meluahkan rasa emosi terhadap KP dan jangan diharap mendapat sokongan daripada Ketua2 Ranting ataupun Pemuda dan Wanita. Orang yang menyatakan orang itu fitnah dan bercakap bohong, orang itu sendirilah berperangai demikian.U tok pok macam Kamek orang sik tauk siapa u sebenarnya. U cermin diripun dolok sebelum nak buat pelbagai komen.Kehulu Kehilir gayo-gayo u nganok KP apa keutungan U. Lebih bagus u duduk di opis peniagaan u dan atur perancangan projek ney nak di Lobi dgn YB dan SU yang u madah tek SU lebih berkuasa di N7 dari YB.Masa tok kita harus fokus persiapan menghadapi pilihanraya dan buang masa jak nganok menganok sesama dalam parti.Fikirlah, mun u nak benar2 mengambil alih jawatan KP ataupun SU pada masa akan datang (2012)

    ReplyDelete
  34. perwakilan pemuda semariangFebruary 18, 2011 at 3:40 PM

    OOOO MR shakeera,

    Ingat sik apa gelaran KP seamariang masa kempen nak jadi KP dan lepas menang........Bakal YB.....sampe kamek pun jadi bodo ngunddi nya.

    nasib nasib

    ReplyDelete
  35. Sabarlah kita wahai pemuda nasi dah jadi kerak. Apa boleh buat, semua kita silap dlm membuat keputusan kerana mengikut emosi. Terimak jaklah KP sebab kita dah ngundinya. Akan datang jangan pisang berbuah dua kali.Kepada ketua-ketua ranting yang jadi pak turut 'Hikayat Anak Buah Daud' jagalah ranting masing-masing jangan sampai diceroboh pihak pembangkang macam beberapa minggu yang lepas di TAMAN SUKMA.

    ReplyDelete
  36. Ikut prinsip Ahli Politik lama; 'There is no permanent Friend and There is no permanent Enemy'.Yalah politik.
    Election dah dekat,Bersatulah demi Parti PBB.Kita menghadapi Musuh Politik yg sama.
    'Sedangkan Nabi ampunkan Umat'.Siapalah kita tok berbandingkan Nabi.
    jgn kita jadikan election tok alasan utk saling benci membenci,sampai keluarga berkelahi. Bagus kita berganding bahu utk Memajukan Bangsa kita dr segi Ekonomi dan Perpaduan.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  37. Izinkan saya memberi komen yang di atas, bahawa pemikiran u dlm politik amat cetek sekali. Di Negara kita mengamal demokrasi dan pihak pembangkang boleh buat ceramah dimana-mana kawasan Ranting asalkan ada kelulusan permit daripada pihak berkuasa. Tidak semesti Ranting tersebut dicerobohi terus mengundi pembangkang. Nak tok harus YB fikir dan kuncu2 nya apa tindakan susulan harus diambil dari kita nganok sesama diri, Fikirlah si bahlol yang memberi komen.

    ReplyDelete
  38. Puan Kejora, kamek setuju pandangan puan. Apa yang kamek perhati dan meninjau sepanjang perkembangan di Kawasan N7, sidak tok bnyk gilak politiking nak nonjol srta mendapat perhatian YB supaya dapat projek ataupun nak jadi SU pada akan datang. Perkara tok YB harus sedar jgn terpengaruh oleh dua orang sidak tok,kononnya dapat sokongan sidak Ketua2 Ranting yang mana byk gilak pembulak. Mun nya benar bnyk sokongan kmk cabarnya bertanding pada tahun 2012. Jgn sidak nak fitnah KP memecah belah N7, yang benar2 memecah N7 adalah lakonan 2 ekor individu ini yang mana nya suka kempen disana sini dgn nganok sidak yang sik aliran dgnnya. Peringatan kepada YB supaya berhati-hati dengan sidak tok yang mana masa tok udah memberi impak kepada YB.

    ReplyDelete
  39. kejora dgn bintang sama orang. Hah trick lamak!

    ReplyDelete
  40. kitak urang ya semua bodo ........ha ha he he he

    ReplyDelete
  41. NANG BENAR KITA tok dibodoh oleh SEBANAKU!!!! Bangun gik ahli PBB cukuplah berceloteh dlm ruangan tok, Pengundi warga emas sik sidaknya tauk apa ditulis dalam tok. Kita jak berkelahi sama dirikpun, dengki sesama ahli. SEDARLAH LAGIK!!!!!

    ReplyDelete
  42. salam... naka pa d kerepak ktk urg tok.... mun ktak urg yg baik xkan nak memaki hamun sesam sendiri....gney nak jd pemimpin, mun perangey mcm ya

    ReplyDelete
  43. Udah lagi kitak orang nganok menganok. Nak toklah nunjuk Ketua Cawangan N7 Samariang lemah mentadbir dan sik dpt kontrol orang2 bawahannya. Apabila nanggar keadaan kedak tok, lemah rasa semangat nak ngundi BN.Oleh keadaan kedak ia, mintalah Ketua Cawangan N7 ambil jalan sebaik-baiknya dan panggil taklimat khas kpd semua ketua Ranting/Pemuda dan Wanita untuk menerangkan keadaan semasa. Ingat pilihanraya sik lama lagi.

    ReplyDelete
  44. Pengundi N7 SemariangFebruary 22, 2011 at 4:20 PM

    Peringatan kepada YB N7 Samariang, selagi bnyk gilak kekecohan sesama sendiri dalam N7 yang mana perjuangan yang kita lihat atas kepentingan peribadi masing-masing dan tidak berjuang membela nasib pengundi di kawasan maka kami sebagai pengundi di N7 tidak akan teragak-agak membuang undi kepada pihak pembangkang sebagai undi protes terhadap YB.

    ReplyDelete
  45. kejora ka...bintang ka...kirana ka....jgn nak mdh drikpun bgus....ktk urg ya pelakon...n kmk tok menonton apa yg ktk polah...professional la ckit....

    ReplyDelete
  46. Pengundi N7 Smariang...kmk bersetuju juak dgn pandangan ktk....tp....hal tok xpat kta nak menyalahkan YB Ketua cawangan...masalah tok hanya remeh temeh....bukan nembiak kecik kelaie tok...urg tua....dah beranak pinak ...malah dah bercucuk...lewat juak x pandey berfikir mana yg baik n buruk....jd kitak2 di atas ya....mintak tolong berfikir n muhasabah dirik...xda manusia sempurna, tp ktk jaga harga dirik n maruah...n hormat sesama sendiri...

    ReplyDelete
  47. ( Tumpang lalu )
    Enjet...enjet semut...sapa sakit naik atas.....

    ReplyDelete
  48. Hidup Yb Hasidah! Walau apa pun terjadi kmk di Semariang tok tetap bersama-sama dan menyokong Yb. Kepada mereka yg suka menghasut/membuli/memfitnah sesama ahli ingatlah perjuangan ktk org sik dpt diterima semua. Kepada Yb pedulikan mereka-mereka yang rebah ini, liabiliti kpd N7 Semariang.

    ReplyDelete
  49. Masih juak sidak yang big ball carrier tok sik maok menerima hakikat sebenarnya. Udah agik molah olah nganok-menganok dan bersatulah kitak orang membuat persiapan piliharaya yang sik lama lagi.Persoalan di sitok adakah sidak yang suka membodek tok sengaja maok YB Samariang kalah pada pilihanraya kelak. Fikir2lah dan renung2 bersama.

    ReplyDelete
  50. Hai sidak exco N7 Samariang, kmk setuju apa yang dikomen Salus Kpg Mang. Cuba kitak orang peka dan sedar serta renung apa yang dimaksudkan, jangan kitak orang yang leka angguk2 geleng2 sik maok cuba mempertahankan apabila YB Ketua Cawangan dihentam.Sik hal YB kmk sentiasa nyokong kitak dan apabila kita ditegur ada hikmah sebaliknya YB.

    ReplyDelete
  51. Gago ak cdak PBB tok berkelai dalam blog.. Anok sorang tok anok sorang ya. Sampei YB pun di anok.. Kerja buang masa nganok urang dalam blog tapi kerja sik dipolah... Mun tek ada nulong org kampung tek sik juak hal tok masalah org kpg YB juak yng setel.... udah lagik nak berloyar buruk dalam blog tok.. Election dah dekat... Persiapan untuk menang sik dipolah tapi persediaan untuk kalah nang dah banyak dirangka..termasuk lepak-lepak dlm blog.. Udah lagik oiiii..... edar gik...

    ReplyDelete
  52. N7...udah gik berpolitik...ingatlah kitak dlm parti nak nulong YB...bukan nak gago jadi calon atau nyusah BN. YB dipilih oleh CM...CM lebih arif siapa yang boleh mimpin...

    ReplyDelete
  53. nei kaunselor ktak, x timbul2, leka gago meeting MBKS x bis2 gik. camya juak Mat Paip sg bedil, leka ngan taxi air molah press konferen indah.KP ktak sama juak 2x5 sik abis berpolitik. cuba dah gik. polah keja, eletion dkt dah.

    ReplyDelete
  54. Penyokong BN NegeriFebruary 25, 2011 at 7:14 PM

    Benar-benar.. Tok ngago dirik molah kerja sik berfaedah jak jak. Sik da nguntung kerja beranok dalam blog tok poookkkk... Coba kita org sedar gik... Election dah dekat tok.. Kerja gik ator orang masuk kpg gik.. check kan masalah org kpg .. dah setel atau belum..

    Jgn nak ngarap YP dgn KP jak nak molah kerja ya.. Bukan cdak ya Superman.. Tolong2 lah ..Jgn main bangsat jak jak.. Ya sama seperti mengkhianati parti, mengkhianati parti yang disokong oleh majoriti org kampung samalah ertinya mengkhianati bangsa...

    Jgn nak berfikir2 gilak bak tok.. Kewajipan dan terselah.. Masing2 dah ada peranan . SO kenak mainkan peranan ya.. Jgn nak arap org lain turun padang, kak ya dirik pun nanga tepi padang jak... Mcm jak cdak ya referee...

    ReplyDelete
  55. Menar kata sdra Penyokong BN Negri, cdak tok nang kedak nemiak. Mun ada cdak pmda, ketua ranting dan cdak wanita turun padang dgn YB dlm apa-apa majlis ataupun mendekati rakyat kelak jadi isu, cerita mcm-mcm dilemparkan oleh terutama sekali ahli parti yg pandai berkata-kata tapi batang hidung sik nampak on the ground. Selepas ya mcm-mcmlah teori sidak tok madah org tok nak jadi KP/SU/Timb Yb/ mcm-mcm lagiklah.Xtauk bila gik sidak tok nak sedar, TANYAK DIRIKPUN ada sik molah kerja di kpg-kpg.

    ReplyDelete
  56. My Dearest Yb Hasidah,
    "I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel".

    Hidup Yb!!

    ReplyDelete
  57. Pemimpin dlm mana2 Organisasi adalah orang yg harus dihormati.Merekalah tempat utk dirujuk dlm apa2 permasalahan dikwsn.Tetapi permasalahan tidak akan dapat di ketengahkan jika berlaku "Break Down" dlm sesebuah organisasi.
    Break down itu bermaksud talian terputus, INFORMATION tidak dapat masuk atau keluar.Yg dapat keluar information 'Buruk' ajak.YB akan dikatakan tidak membuat sesuatu kerja,tidak mengambil berat hal rakyat & muncul apabila pilihanraya saja.
    "Tepuk Dada Tanya Selera".Apakah & Siapakah yg menyebabkan keadaan ini berlaku.Kalau Pegawai Kerajaan kita lantang mengatakan "Makan Gaji Buta,Kerja Tidak Dibuat".Bagaimanapulak Ahli2 Politik yg Diamanahkan utk membuat kerja.
    Kita diamanhkan utk berkhidmat utk Masyarakat melalui YB yg dipilih dlm sesebuah Pilihanraya.Mandat diberikan oleh rakyat melalui Undi.Sedangkan mengikut Organisasi cthnya Ketua Pemuda & Ketua Wanita(selepas YB) dipilih oleh AHLI PBB sahaja yg mana ketuanya adalah YB.(INGAT,undi Ahli PBB sahaja tidak boleh memenangkan Calon pilihanraya tetapi undi rakyat juga).
    Organisasi dibentuk utk membantu YB dlm apa sahaja bidang tetapi jika ada (Break Down)information tak akan sampai.Mereka dlm Organisasi pula adalah orang kepercayaan YB & terselamat dari apa saja Tomahan( kerana automatik apa sahaja perbuatan mereka,YB yg kena).Jadi jangan manipulasikan kelebihan tersebut utk menghentam orang yg MELINDUNG.
    Selepas itu,Organisasi teratas sekali Pucuk Pimpinan.Ini pula dinamakan 'Domino Effect'. Jika YB diperburu2kan,kesannya melarat keatas kerana seolah2 Pucuk Pimpinan dikatakan tidak pandai memilih Calon.Adakah ini kita mahu dilabelkan iaitu mempersoalkan kebijaksanaan Pucuk Pimpinan iaitu President Parti.
    Kesimpulannya,Berganding Bahulah kita dlm Memperjuangkan & Memegang Amanat yg diberikan oleh rakyat.Lupakan persengketaan lama,Fokuskan Minda,Jiwa & Raga kerana kita menghadapi Dugaan yg terbesar iaitu Pilihanraya.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  58. Penyokong BN NegeriFebruary 26, 2011 at 1:00 AM

    Raja Adil Raja di Sembah, Raja Zalim Raja Di Sanggah pok...Benar kata you ya ..Pemimpin di setiap organisasi harus dihormati MUN nya adil dan saksama.. MUN nya sik adil, makan sorang susah juak nak dihormati. Walaupun saya tok penyokong kuat BN Negeri, saya hanya menghormati pemimpin yang menghormati kehendak dan aspirasi rakyat. Bab - bab kesetiaan membuta tuli bukan ajaran nenek moyang bangsa Melayu kita..

    Bangsa Melayu kita dah cukup terkenal dengan lagak ketua yang cekap memimpin. Hingga boleh dikatakan saya tok adalah generasi terpimpin org Melayu. Jgn kata YB yang secalit ajak gaji cdak ya, yang si Pak Menteri yang duduk goyang kaki ambik komisen sia sitok mauk di tegur juak ya.. Jgn main hentam ajak.. Cdak mikir rakyat tok buta kali... Jgn main-main.. kerana mun sayangkan negeri Sarawak tok dan mun mauk nerus perjuangan parti, organisasi dalam BN harus dirombak. Jawatan Presiden mesti dipertandingkan. SIk ada istilah menang tanpa tanding. Jawatan CM hanya boleh di pegang selamat 2 penggal ajak bagi merik ruang dan peluang kepada pemimpin lain encerik..

    Tapi adakah perubahan kedak ya dipolah..? Jgn harap lah...Yang ada YB boneka jak -jak dicalonkan oleh Pucuk Pimpinan Tertinggi. Mun gia calonkan ajak Apek Bayat lagik senang. Sekurang2nya kita tauk nya nang sik seberapa. Nang jak sidak Pucuk Pimpinan sik pandei milih pemimpin untuk diletak di tempat yang sesuai.
    Selalu gilak dah kedak ya.. SIk pat ditandah lagik. Cdak tok mesti diberik teguran bukan dijatuhkan.. Ya bukan cara Bangsa Melayu diajar.. Dalam menegur, santun masih dijaga, ayat masih berlapit...
    Mun benarlah Pucuk Pimpinan ya bijak mencatur calon, siboh lah kita mikir hal dak YB ya. Kita mikir jak hal HALAL HARAM dalam Agama kita. Yang jadi Pengarah MAIS boleh jadi Pengerusi CCK, company bukan Islam yang kita sik tauk halal ka ndak...Nampak jak LOGO HALAL tapi ada unsur CONFLICT OF INTEREST.. SO tok kah dinamakan bijak tek ...Ambik batu pangkung palak dirikpun...Jgn main2 pok.. tok bab Agama tok. Waktu tok kebijaksanaan Presiden Parti memang wajar dipersoalkan kerana tindak tanduknya mengundang resah.. Munnya adil org sik kesah.. Nya nak mimpin negeri selama 200 tahun pun rakyat sik kesah asal nya berlaku adil kepada rakyat. HAsil mashyul negeri di kongsi bersama, setiap rakayat menikmati hasil peribumi... Tok sik makan sorang jang bawak orang..

    Dah malas nak fikir2 gilak hal kedak tok.Tapi2 mun u nak fikir2kan pok, u pikir jak sorang2.. jgn embak orang kerana orang dah sik mauk pikir.. Buat palak penin jak..

    ReplyDelete
  59. "Kerana Nila setitik,Rosak Susu Sebelanga".Begitu ironiknya,adakah iainya mengambarkan Senario sekarang!.Atau lebih baik lagi "Banyak2 Anak,Tidak Semua Anak Bagus".Mungkin lebih bertepatan.

    Setiap Kwsn DUN mempunyai pemimpinnya sendiri(YB),dipilih dlm Pilihanraya yg sah.Mempunyai kuasa atau Mandat utk berkhidmat di kwsnnya dipilih.

    FASAL18:JAWATANKUASA CAWANGAN;
    (13) Tanggungjawab Pemegang-pemegang Jawatan Cawangan.
    (a)Ketua Cawangan
    (1)Bertanggungjawab atas Kesempurnaan perjalanan Cawangan & Ranting2 dibawahnya;
    (2)Bertanggungjawab Memanggil & Mempengerusikan tiap2 Mesyuarat Jawatankuasa Cawangan & bertanggungjawab Menguruskan tiap2 Mesyuarat itu dengan teratur;
    (3)Bertanggungjawab atas Kesempurnaan Perjalanan Pejabat Setiausaha Cawangan;
    (4)Menandatangani Semua Minit Mesyuarat; &
    (5)Sekiranya Bilangan Undi dlm satu2 Mesyuarat Cawangan adalah sama banyak,mempunyai Undi Pemutus.
    Disini kita lihat,Ketua Cawangan(YB) mempunyai tanggungjawab di kwsn Adun nya sendiri.Segala Perancangan Pembangunan & Permasaalahan penduduk setempat adalah dibidang kuasanya.

    "Kerajaan Rakyat,Kerajaan Oleh Rakyat & kerajaan untuk Rakyat".President Parti dipilih secara sah melalui Perhimpunan Agung oleh Wakil2 yg dihantar oleh setiap Cawangan2.

    FASAL 13:PERHIMPUNAN AGUNG
    (1)Urusan Parti adalah dijalankan dibawah Kuasa & Perintah Perhimpunan Agung
    (2)Perhimpunan Agung Tiga Tahun Sekali hendaklah diadakan dengan secepat mungkin setelah tempohnya berakhir pada tarikh yg ditentukan oleh Majlis Tertinggi.
    (3)Agenda Perhimpunan Agung Tiga Tahun Sekali ialah seperti berikut;antara lain;
    (h)Memilih Yang DiPertua,dua(2)Orang Timbalan Yang DiPertua,dua(2) orang Naib Yang DiPertua Kanan,lima(5) orang Naib Yang DiPertua & dua puluh(20)orang ahli Majlis Tertinggi bagi tempoh tiga(3)tahun akan datang;
    Disini jelas bahawa Jawatan Yang DiPertua(President)dipilih oleh Ahli2 PBB melalui Perhimpunan Agung yg sah.Bukan keputusan seorang sahaja.

    Apabila seorang YB tersebut dipilih atau dilantik menjadi Menteri cthnya YB Datuk Daud,Menteri di Jabatan Ketua Menteri bertanggungjawab dlm Hal Ehwal Islam.JAIS adalah dibawah bidang kuasa Menteri tersebut.
    Adalah lebih tepat jika sebarang keraguan atau kesangsian dirujuk kepada Menteri tersebut.

    Jika kita perhatikan Kenyataan Pucuk Pimpinan Parti,dgn jelas mengatakan bahawa 30% calon dlm pilihanraya ini adalah muka baru.Persoalannya adakah mereka tidak perform,liabiliti kepada parti atau sebab2 lain.Berlakunya perubahan tersebut mengambarkan Pucuk Pimpinan iaitu Pehin Sri faham & akur akan kehendak rakyat yg hendakkan pembaharuan.

    Kesimpulannya; Parti Persaka Bumiputera Bersatu Sarawak(PBB) antara lain diasakan utk Memelihara & Menjaminkan hak2 masa depan Bumiputera Malaysia.Perlembagaan PBB pula dirujuk utk Menjamin Kestabilan,Kelicinan & Kerhamonian Parti Pemerintah di Negeri Sarawak yg berbilang kaum ini.Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  60. Penyokong BN NegeriFebruary 27, 2011 at 5:26 PM

    Bukan Nila yang nyebab susu ya rusak pok. Belanga yang nyebabnya. Yang menentukan corak pada batik bukan kainnya tapi bergantung kepada pencoraknya. Cuba kita perati benar2 senario politik di Sarawak tok. Sapa yang mencorak senario politik di Sarawak tok?.. Munnya benar2 memimpin dengan betol, orang bawahannya pun kerja betol juak. Tok sik, nak molah perubahan tetapi Kepala yang sik betul masih disia memang sik dapat diterima akal....

    Bak kata u tek, Pucuk Kepimpinan Parti dengan jelas madah 30% calon adalah muka baru. Muka baru dengan aliran baru. Pakei apa nukar hanya 30% sedangkan calon yang teruk lebih dari 30%? Nak molah perubahan pun jgn sampei nak mulak rakyat. Apa 30% calon baru boleh polah mun 70% calon lamak bersekongkol mauk ngekal cara lamak?.. Apa dapat dipolah cdak nya..? Mauk sik mauk terpaksa join the group 70%. Lambat laun korrupted sama2. Jdi rakyat kenak tipu lagik untuk 5 tahun lagik.. Nang pandei strategi ya tapi sik cukup ampuh nak convince rakyat... Bukan orang kpg dolok tok pok yang boleh di ditipu domba.. rami cendikiawan terpelajar dari kpg yang berbakat...

    Bila kita kelakar tentang perubahan yang sik seberapa, ada lah kelak tukang ampu madah mun nak berubah tok mesti perlahan2 sik dapat kita terus nak nukar semuanya.. Masalahnya dah 30 tahun, negeri kita tok sik berubah. Mun u nangga jaklah dari Kpg Tupong ke Kpg Lintang, dari Kpg Gersit hingga ke Kpg Bintawa, dari Kpg Semariang sampei Kpg Santubong, apa perubahan yang kita nampak..? Pembangunan.? Yes taraf hidup..? Peningkatan ekonomi Orang Melayu? Berapa rami dah jadi jutawan? Berapa banyak CEO Melayu Sarawak yang berjaya? Berapa banyak harta milik orang Melayu?.. Sik boh merik 10, pakei 5 jari jak cukup...Tepuk dada tanya selera pok...

    Jgn kita menderhaka kepada bangsa kita sendiri dengan mengatakan yang bangsa kita dah berjaya. Dasar Ekonomi Baru di Sarawak dah berjaya. 30 tahun dah tok kita masih di takuk lamak..sik ada yang berjaya.. Yang berjaya cdak pengampu...Ney pergi pemimpin Melayu yang setiap 5 tahun diamanahkan untuk memperjuangkan nasib orang Melayu , saya pun sik tauk..

    Yalah benar kata you ya tntang PBB ya. sebijik macam United Nations . PBB juak tapi golongan tertentu ajak dijaganya.. Bukan PBB nyaga hak masa depan Bumiputra. Gik masih juak bermain dengan isu kolot kedak ya.. Mun u mauk tauk
    Hak2 Bumiputra dah tersemat teguh dalam PERLEMBAGAAN MALAYSIA bukannya dalam Perlembagaan PBB semata-mata. Mun PBB sik menjamin hak2 masa depan Bumiputra sik menjadi hal besar. Kerana yang benar melindungi hak2 Bumiputra adalah PERLEMBAGAAN MALAYSIA... SIk perlu gago gago nak bercerita hal hak2 tok pok.. Balit rumah carik buku baca balit Artikel 153 dalam Perlembagaan Persekutuan.. Jgn main belasah jak pok.. SIk bagus di dengar orang pok. Mcm sik berilmu jak bunyinya....

    ReplyDelete
  61. It is about time to make a change,
    Change the way we think of our government.
    Change the way we treat our own future.
    Change the way we choose our leaders.
    Change our old fashioned mindset towards our right and privileges.
    Change our political mentality on running our nation.
    Respecting the senior is our our cultures but to have a mutual respect is a change.
    Vote for BN for the sake of choice is the old ways but Vote for BN to continue stability and harnessing unity is a GREAT CHANGE.
    To achieve this BN must change, or else they will be changed by the POWER OF PEOPLE.
    Change the way they lead and rule this nation.
    Change the way they manage and govern the economic resource of this nation.
    Change the way they treat their PEOPLE.
    IF they are willing to change, then the PEOPLE are also willing to CHANGE.
    THERE Is No Unilateral Change. It a Change that require both commitment and responsibility.
    Change We Must...

    ReplyDelete
  62. Belanga(PBB),tiada masaalah,Susu yg Rosak kerana Nila(YB2 tertentu).Belanga(PBB)memainkan peranan penting dlm Kawah(BN).Adakah logik Belanga penyebab,Susu yg terkena Nila digantikanlah(30% YB Digantikan).Mau kita membuang Belanga(PBB),kecuali stok Belanga banyaklah & Berjasa.
    "Dlm Banyak2 Anak,Tidak Semua Bagus".Tok "Ibu Mengandung Disalahkan".Kenapa benda Bagus sik diketengahkan,benda Buruk ajak diambil kira.

    Parti Persaka Bumiputera bersatu(PBB)pada asalnya ditubuhkan daripada Percantuman tiga(3)buah Parti iaitu Parti Negara Sarawak(PANAS),Barisan Rakyat Jati Sarawak(BARJASA) & Parti Persaka Anak Sarawak(PERSAKA).
    Ianya berteraskan Perjuangan untuk Meningkatkan Kehidupan & Membela Nasib Kaum Bumiputera dlm bidang Politik,Ekonomi & sosial.
    Diilhamkan atas Initiatif Setiausaha Agung BARJASA inovatif & idealistik iaitu Ketua Menteri,President Parti sekarang,Pehin Sri Taib Mahmud.
    Pada Julai 1962,BARJASA,SNAP,PERSAKA & SCA(Parti Cina Sarawak)membentuk Parti Perikatan utk menghadapi Pilihanraya yg Pertama pada Januari 1963.
    Namun PANAS menarik diri & menyertai Pembangkang.Parti Perikatan berjaya membentuk Kabinet Negeri yg pertama.
    Pada tahun 1963-1966,berlaku pergolakan Politik di Sarawak yg sesetengahnya berbau Perkauman.
    Pada bulan Mac 1968,PANAS & BARJASA Bercantum utk membentuk Parti Bumiputera.Pehin Sri adalah Pengerak Utamanya.
    Pada 30 April 1973,terbentuklah PBB hasil cantuman PERSAKA & BUMIPUTERA.
    Kekuatan Parti & Perpaduan diantara Penduduk berbilang Kaum terus diPerkukuhkan hingga sekarang hasil dr Usaha,Kegigihan & Pergorbanan Pemimpin2 kita.

    Pepatah ada mengatakan "Rom Tidak Dapat Dibina Dalam Satu Hari" dalah bersesuaian dgn apa yg berlaku sekarang.Negeri Sarawak adalah antara Negeri yg terkaya di Malaysia.Namun dgn jumlah penduduknya hampir 3 juta orang tinggal bertaburan di seluruh Negeri.Bayangkan Sarawak hampir sebesar Malaysia.Jadi tumpuan penting menuju ke Ekonomi atau Sosial!.Adalah tidak Logik kita dapat Membangunkan keseluruhan Negeri sekaligus.Kwsn yg mendatangkan hasil Ekonomi hendaklah ditumpukan.Dengan hasil tersebut kita akan menunaikan tanggungjawab Sosial.Walaupun perlahan,namun hasilnya jelas kita nampak berbanding 30 tahun lepas.

    Tepuk Dada Tanya Selera.Apakah penyebab Bumiputera kurang berdaya Maju.Adakah pergantungan yg berlebihan kpd Kerajaan.Jika kita bandingkan dgn Bangsa lain,adakah mereka bergantung kpd Kerajaan.Sifat 'Dengki,Tiada Kerjasama,Tiada Perkongsian' bukanlah Moto Bangsa lain yg Berjaya.Jangan buang masa,kalau benar2 nak melahirkan bumiputera yg berjaya,kita kena "Melentur Buluh Dari Rebungnya".Bermula dr diri kita sendiri sekarang.

    Tidak dapat dinafikan hak2 Bumiputera Tersemat dlm dlm Perlembagaan Malaysia.Persoalannya;Bagaimanakah & Badan apakah untuk Mendukung Nya.
    PERLEMBAGAAN Parti Persaka Bumiputera Bersatu Sarawak: FASAL 7:TUJUAN-TUJUAN & KUASA-KUASA.
    (a)Memelihara & Mempertahankan Kemerdekaan,Kedaulatan & Keperibadian Malaysia.
    (b)Mendukung Perlembagaan Malaysia & Perlembagaan Negeri Sarawak;
    (c)Memelihara serta Mempertahankan Prinsip2 yg Terkandung dlm Perlembagaan Malaysia & Perlembagaan Negeri Sarawak,terutama sekali mengenai Kedudukan,Hak Asasi & Hak Keistimewaan Bumiputera Malaysia;
    (d)Memelihara & Menjaminkan Hak2 Masa Depan Bumiputera Sarawak.

    Kesimpulan; "Jangan Marahkan Nyamuk Seekor Kelambu DiBakar".Iainya sik sesuai amalkan
    di Negeri Sarawak yg Berbilang Kaum ini.

    ReplyDelete
  63. guru silat mun berani rapatMarch 1, 2011 at 1:08 PM

    Pandey cdak diatas ya berlakon skrip dipolah oleh dirik pun pelakon ngak 3 org nya juak nganok nya juak dianok nya juak hero,cerita dipolah bertajuk masalah politik disamariang n7,bila c yb tek baca cerita tok tek alu benar2 pecayak apa lah fikiran yb mcm ya x pandey ngambik nak ney betul nak ney salah tok semua dianggap nya betul sebab yb ada adviser pas dirik adviser molah komen nya nyuruh yb baca dpt nya mdh benar ndak kata nya,apa lagi yb alu auk owhhhhhh sik nya tauk dirik nya pun dipermaianan kan oleh cdk tok....

    ReplyDelete
  64. Memang jauh pandangan guru silat dan kmk udah lama mikir keadaan tok, yang mana kita kesian nanggar YB kenak main oleh sidak sekeliling yang rapat dengannya kononnya tek Advisor segala-gala dengan cerita yang direka untuk menonjolnya lah hero dan bnyk pengikut di N7 Samariang.Orang tok lah membahaya di N7 dan baharu jak jadi Ketua Ranting yang kerjanya suka ngembak cerita ke hulu ke hilir dan lepas ia jumpa YB madah cerita ngitok2 si Fulan tok nganok dan madah dgn sidak Ranting SU sik betul.Orang kedak tok betul mementing dirik pun dan maok projek aja dan lepas ia YB ditinggalnya.Hrp YB renunglah sejenak tinggah laku orang tok dan kita di N7 sebenarnya sik ada bergolak dan kita masih bersatu bersama YB.

    ReplyDelete
  65. Cakap tidak serupa bikin!

    ReplyDelete
  66. Pelakon ada 2 kategori 1.manusia bertopengkan syaitan atau 2.syaitan bertopengkan manusia.Siapa yg mengata dia yg kena.

    ReplyDelete
  67. Pada pendapat saya, sikap yang paling penting sekali buat masa ini adalah MENJAGA LIDAH. Dari lidah terbit segala-galanya. Kemanisan dan kepahitan. Kita tidak mempertikaikan andainya yang terbit itu adalah kemanisan. Tetapi kita mempertikaikan andainya yang terbit itu adalah kepahitan. DAN KEPAHITAN ADAKALANYA MENGAMBIL TEMPOH YANG LAMA UNTUK DIMANISKAN SEPERTI SEDIA KALA.

    Sikap inilah yang amat penting (MENJAGA LIDAH)khususnya para ahli-ahli parti PBB N7 yang berada dalam arena politik tanah air. Untuk makluman kita semua, setiap orang Islam adalah bersaudara!!! Pengalaman saya melihat dan anda semua melihat sendiri dengan mata zahir dan batin bahawa di arena politik, beberapa PERADABAN yang dianjurkan oleh Islam seolah-olah terlepas kebelakang. Masing-masing ingin menegakkan kebenaran 'pasukan' sendiri hinggalah terlupa peradaban Islam. BURUK SANGKA, MENGUMPAT, MERENDAH- RENDAHKAN SESEORANG, MEMFITNAH DAN LAIN-LAIN SIFAT MAZMUMAH BERLELUASA DALAM ARENA POLITIK. Sedar atau tidak ahli keluarga, sanak saudara, kawan-kawan,teman rapat dan sebagainya yang kita amat kenali telah melakukan perbuatan yang menyalahi peradaban yang dianjurkan Islam. Tetapi, apakah peranan sebenar kita menangani/mengambil berat masalah umat ini?

    ReplyDelete
  68. Benarlah kata-kata saudara di atas. Yang haram tetap haram. Kalau mengumpat, mencaci, menghina, memfitnah itu dikatakan boleh/harus dalam arena politik maksudnya sesiapa yang terlibat(berkata tersebut) masih tidak memahami Agama Islam yang sebenar! Atau sudah faham tapi buat tidak tahu!!! Atau memandai-mandai mengatakan dia tahu hukum-hakam itu ini!!! Ini adalah salah satu masalah yang amat besar dalam masyarakat kita sekarang. Iaitu apabila yang tidak tahu hukum hakam dengan rasa bongkak dan sombong berani melanggar peradaban Islam yang suci lagi murni... Allah menyuruh kita bertanya kepada yang arif/alim/ilmuwan dan lain-lain istilah sekiranya kita tidak tahu akan sesuatu perkara. Adakah bertanya kepada seseorang itu melambangkan kita ini bodoh? Orang yang bodoh adalah orang yang mengaku dia sudah pandai!!! Bertanya adalah salah satu cabang ilmu. Mengatakan tidak tahu itu juga adalah salah satu cabang ilmu. Oleh itu jangan memandai-mandai mengatakan kita tahu itu ini sedangkan HATI kita mengetahui akan hakikat kelemahan dan kekurangan diri.

    ReplyDelete
  69. Di sini dilampirkan sebuah cerita berkaitan tentang 'menjaga lidah'. Pada satu ketika, ada sekumpulan pendakwah Ikhwan Muslimun sedang berbual-bual. Tiba-tiba salah seorang dari mereka menyebut sesuatu yang memburukkan sahabat mereka. Maka seorang rakannya berkata: "wahai sahabatku, pernahkah engkau berperang di medan jihad(sekian) dan (sekian) ". Jawabnya: "Belum ". Tanyanya lagi: "Pernahkah pula engkau berperang di medan jihad (sekian) dan (sekian)". Jawabnya lagi: "Belum". Maka kata rakannya lagi: "wahai sahabatku, engkau belum pernah pun melukai seorang kafir, tetapi engkau telah pun melukai seorang muslim". Renungilah wahai semua sahabatku dalam PBB

    ReplyDelete
  70. Saudara SoulHe....saya tertarik dan amat bersetuju dgn lampiran cerita ktk ya....semoga dpt diguna pakai oleh cdak2 d korum tok untk perpaduan n perjuangan kita demi PARTI PBB n Barisan Nasional....Hidup PBB!!!! hidup BN!!!!!

    ReplyDelete
  71. Benarkah ada ketua ranting kuat lobby nak jadi Setiausaha Cawangan..malar jak nya ngirin YB...sapa sapa tauk, tolong komen.

    ReplyDelete
  72. mun ada pun apa lah salahnya..apa nak d kesah glak.perkara kecik jak ya. lbih baik kta tgk perkara yg lebih besar,memandangkan election akan datang pd bila2 masa jak..rasanya byk perkara dranting perlu dilihat(yg mana isu2 yg terlepasa d pdg...kotan gago nak lain n xberkenaan ngan drikpun) pa pndpt ktk urg?

    ReplyDelete
  73. Ya lah kitak orang baru satu minggu tok ada coment dalam blog theunspinners menghendaki semua YB d sarawak membuka FB tapi tengok lah apa dah jadi mun d beri peluang untuk YB membuka FB masing sik ada orang lain Ketua Ranting Ketua Pemuda dan lain lain bertilangkah sesama sendiri bahkan YB sik tau apa apa Ya lah masing masing na tunjuk teror dan berkepentingan ALAHAI YB KESIAN

    ReplyDelete
  74. manyak juak masalah sidak semariang tok...
    awsa awsa kitak YB , samariang kelak x jadi samariang jadi samapiluk klak ..jeng jeneg jeng

    ReplyDelete