Sunday, November 21, 2010

Will Sibu be another Singapore???

Click Image To Enlarge
Pak Awang. said in Don't Develop Sibu if the Voters Support DAP/PR :

Orang kini lihat sibu, keadaann sama saperti mini singapoore, dan anggapan orang Cina sibu itu dimiliki oleh orang Cina ***deleted***.

***deleted*** mareka mahukan Sibu itu milik mareka, sampoai ada buat cadangan nama bandar Sibu ditukar kpd nama lain dalam bahasa Cina.

Sampee tidak ada orang komen hal ini, sebab apa guna komen, kerna Sibu itu kepunyaan Cina, lihatlah rata rata bangunan milik Cina, bukan melayu/melanau.

--- DELETED ---

November 15, 2010 3:19 PM


p/s We wish to apologise to Pak Awang for deleting some of the comments. However, the deleted or erased comments could be read at Don't Develop Sibu if the Voters Support DAP/PR in this blog.

11 comments:

  1. pa di polah sidak pbb sibo?

    ReplyDelete
  2. Rosli Dhoby mati utk Cina maju di Sibu.
    Apa kata org Melayu/Melanau Sibu?

    ReplyDelete
  3. orang kpg bersuara:

    Sibu is chines town..kedai2 semua milik@disewa oleh orang bangsa cina,mana pergi peniaga melayu?melanau?iban? Sibu dikuasai oleh bangsa cina sejak 20 tahun dahulu..dahulu bandar Sibu adalah perkampungan orang melayu bumiputera,pada masa itu wakil rakyat disibi adalah cina,.WR tu berkata:kita akan majukan perkampungan melayu (sekarang ini dah jadi bandaraya sibu) dgn mendirikan rumah kedai,orang melayu akan diberi kelebihan utk mendapatkan rumah kedai tersebut bila dah siap....tapi setelah siap,permuhonan orang melayu kebanyakannya ditolak dan bangsa cina diberi keutamaan utk mendapatkan rumah kedai tersebut..orang melayu disingkir dan dipindah ke perkampungan baru yg jauh dari bandar sibu...orang cina yg dulunya duduk hutan semua berhijrah kebandar sibu,berkumpul dgn bangsa2 dia...dalam hal ini siapa harus dipersalahkan??? sampaikan nama bandar Sibu pun nk ditukar kepada nama lain dalam bahasa Cina?? harap pihak berkenaan mengambil tindakan secepat mungkin sebelum melarat.

    ReplyDelete
  4. Bandar-bandar lain di seluruh negeri Sarawak ada mempunyai orang Melayu atau golongan bumiputera dilantik sebagai Timbalan Pengerusi dalam Majlis Perbandaran TETAPI Sibu TIDAK ada. Kenapa? Orang Cina enggan melantik orang Melayu ke jawatan tersebut takut dituduh lebih condong kepada orang Melayu & undi akan lari kepada DAP. Mana semangat 1 Malaysia yang didokong oleh pemimpin SUPP? Rasa curiga & tiada kepercayaan kepada orang Melayu masih menebal dalam minda orang SUPP.

    ReplyDelete
  5. yang patut disalahkan ialah parti-parti yang kononnya memperjuangkan melayu. waktu meeting, bukan main agik sidak pemimpin membakar semangat melawan cina. tapi bila berdepan dengan cina, semua okay jak kata sidak. ney ndak okay, dah di berik duit. orang melayu di sibu patut tukar pemimpin parti.

    ReplyDelete
  6. Baru baru ini pada persidangan sidak orng Foochow di Miri buat kenyataan dengan mengecam bekas perdana Menteri Malaysia Tun Mohd Mahdthir kerana buat komen bersabit dengan semangat 1 Malaysia. Benar apa kata Tun itu kerana sejauh mana pihak yang besar besarkan sologam 1 Malaysia itu benar benar Taat Setia Kpd Malaysia, rata rata sidak orang Foochow adalah saki baki bekas penentang penubuhan malaysia dan pernah terlibat dalam gerakkan Komunis, maka walau pun telah balik ke pangkal jalan selepasa Sri Aman, semangat perjungan komunis tetap ada pada mareka dan geraakkan gerakkan terhadap untuk menguasaai negeri ini dan sikap anti Kerajaan pusat adalah menebal dihati nurani mareka. Orang orang Foochow, tidak payah banyak cakap ingat lah diam dalam negeri ini dalam Malaysia adalah aman, labiha aman dari diam dalam negara asal mareka- Cina, dan jangan suka komen dan ajar orang untuk buat pembetulan untuk menguatkan kedudokkan orang Cina , negra ini adalah untuk orang Cina yang taat setia kpd Malaysia dan bukan untuk mareka yang pendarhaka dan jika rasa kurang senang pindah sahaja ke Singapore atau pun Hong Kong. Saya mengucapkan tahniah kpd YBh Tun atas ingatan dan komennya berkenaan petriaotik dan setia kpd Malaysia dan mengujudkan semengat 1 Malaysia yang sabenarnya. Kita berjuang dan terus berjuang kerana bangsa agama dan tanah air.

    ReplyDelete
  7. pa yang akan dipolah oleh sidak pbb? eksen sik tauk? ke ulu ke ilir ngepong projek tapi sik molah keja berjuang untuk rakyat. supot la mahathir.

    ReplyDelete
  8. Sibu sayangnya Sibu, bandar bertuah punya sajajrah yang gamilang dansemangat perjuang membela bangsa dana negara, Arwah Rosli Doby dan kawan kawan lain tidak terfikir yang Sibu itu jadi pusat kagiyatan perkembangan Idiology Cina, Kalau Arwah Rosli tahu sikapa orang orang Cina di Sibu untuk orng orang Cina, sudah tentu corak geraakkan mareka berlainan, waktu itu perjuangan tertumpu kpd Penjajah dan bukan Idiology, semua kaum lain diSibu juga terfikir demikian dan tidak terlintas dalam fikiran mareka yang orang orang Cina akan berjuang menegakkan semangat keCinaan mareka dan semata mata untuk menguasai segala galanya dan sampai mengunakan keksempatan diatas kasimpitan anak negeri untuk mengaut kekaayaandan menguasai pentabiran, termasuk juga penubuhan negara Malaysia juga coba dihalang dan perjuangan menentang Kerajaan. Oleh kerana nasib tidak menyeblah mareka, kerana kita dapat menubuhkan Malaysia, dan dengan adanya penubuhan Malaysia, negeri Sarawak dapat bantuan keselamatan dari Kerajaan Pusat, Dan juga nasib mareka yang menentang kerana Kerajaan sanggup menarima keampunan mareka untuk balik kepangkal jalan dan banyak diberi bantuan untuk memulakan hidup baru san tanah untuk cucuk tanam saperti diBintulu. Tetapi semengat anti Malaysia tetap dalam darah mareka sampai kehari ini dan sering kita dapat lihat dan dengar laungan dan ugutan mareka bagi mendapat pengiktirapan bagi mesyarakat mareka. Kini walau pun sudah 50 tahun dudok dalam malaysia perjuangan mareka tetap mareka teruskan demi bangsa Mareka yang berasal dari bangsa Pendatang. Dan mareka minta hubungan laluan panerbangan terus Sibu ke Singapura dan berkali kali mareka minta diadakan, apa tujuan sabenarnya jika tidak ada yang membabitkan kaapentingan orang orang Cina. Peptah Melayu mengatakan adalah hati dan sikap mareka apa ubah nya sapertiu Ekor Anjing itu lah dalam hati nurani mareka dan mareka tidak dapat lurus dalam pendirian mareka saperti ekor anjing jualah. Kini ramai dari mareka telah perhijrah ke bandar bandar lain saperti Bintulu, Miri danSri Aman, dan Kuching, kedtangan mareka dibandar bandar ini menyebabkan Cina cina lain yang taat setia kpd negeri ini rasa gaalisah dan jadi saingan besar dalam hidup dan perniagaan mareka, bilangan mareka pindah adlah ramai dampai nama nama jalan banyak tukar dari nama asal kini jadi Jalan Foocchow, No.1,2,3,dan seterusnya diKuching dan demikian di Sri Aman, dan juga Bintulu dan Miri. Mareka kini tukar corak perjuangan mareka dengan buat usaha sama dengan peniagaa dari Tanaha Besar Cina ddengan modal besar dibawa masuk untuk membangun negeri ini, lama kelamaan apa akan terjadinanti, dan pendudok asal dan rakyat yang taat setia kpd Malaysia akan terpingir akibat dasar terbuka oleh pihak Kerajaan kita. Dan berharap semua ini mendapat perkatian dan penelitian khusus demi menjaga Bangsa dan Negera malaysia yang tercinta.

    ReplyDelete
  9. what perkasa / abang nasir is going to say about this? or he dah kenyang kenak sapik sidsak cina?

    ReplyDelete
  10. Pasal Sibu jadi bandar Cina jangan dipersoalkan, kerana ramai keturunan cina dalam keluarga Melayu/Melanau dan Iban, dan j pun jika Sibu itu bandar Cina atau jadi Singapore.Semua bolih. Dan kita semua udah jadi 1 Malaysia. Dan bukan Sibu nak diangkat sidaknya pulang ke negeri Chaina?
    Kita orang raamee udah berbini sidak Cina dan sidak anak angkat dari kturunan Cina juga dibini kita orang, dan udah nyaman dan dapat anak yang keturunan pun banyak, kinik tok jangan kenang yng lama ingat yang baru, dan kahwin ramai lagi sidak cina dan jadi bini kita orang dan dapat anak dan kemudian rakyat tingal di Sibu semua akan jadi keturunan aja dan Cina udah kurang. Anak anak cucu kita orang kelak akan jadi Raja di Sibu.

    ReplyDelete
  11. setakat tok belum lagik niat melayu jadi raja di singapore ataupun di penang. sorang lagik orang melayu di beli oleh cina untuk support cina???

    ReplyDelete