Tuesday, November 23, 2010

Tanah di Jalan Astana di Petra Jaya, Kuching ditukar status 'Mixed Zone"???

Click Image To Enlarge

coba buka gik cerita kenak tanah dkt belakang majid jadi title mix zone sebelah opis yb dtk. ? 

dah ya dipolah shop lot sik lamak gik melobor sidak cina diam di jln astana ya.. 

coba tanyak dgn yb?...udah lah reta urg bumi dah jadi hak milik urg cina di area mbks sia sik lamak gik di area dbku jadi milik sidak juak..

SAYA GESAKAN COBA JANGAN TUKAR TITLE NATIVE JADI MIX ZONE, SIK ADA PA PA KITA TINGGAL UTK ANAK CUCUK KELAK, YB AMBIK ACTION

November 16, 2010 12:15 PM

21 comments:

  1. Prancangan YB prlu juga dilihat dr segi pembangunan. Lihatlah projek Ring Road ya, brpuluh tahun x da apa nk dbanggakan. Dkt Sg. Bedil kecik, stinggan msh hidup dlm kedaifan. Nasib bait sik dserang pnyakit. Mungkin ada baiknya agar kmajuan menular d kawasan ya, after all 1 Msia bah.

    ReplyDelete
  2. PARA PENDUDOK JANGAN SUSAH HATI DIATAS satus penukaran tanah tanah dikeasan Jln Astana atau pun dimana mana pun, semua tujuannya untuk pembangunan, jika orang Melayu terpeksa korban untuk kemajuan yang dibuat oleh para akapitalis dan kemudian hanya sidak Cionalah yang mendudokinya, apa disusahkan, nanti selepas 50, sidak Cina tok akan pindah ke luar negara dan tanah tanah itu nanti ditinggal untuk orang kita gunakan. Jangan susah hal ini semua nya telah pun diamabil perhatian sidak yang berkuasa ini termasuk YB YB kita. Pasal anakaa cucu kita kelak sidakn ya akan nentukan masa depaan sidaknya dan sidaknya juga sikakan mahu tinggal dikamapong kita dengan sekolah sidaknya demikian dan hidup katika ya nanti labih maju dari hari tok, mareka suka tingal dirumah rumah tinggi malangit ikut keadaan masa sidaknya kelak. Biarlah kita orang beri sidak anak anak ccucu jadi pemandee dan jangan jadi penyamun, itusahaja.

    ReplyDelete
  3. Pasal tanah tanaha di Putra Jata kena tukar ke Mixzone, bukan perkara baru demi untuk pembangunan kenalah korban sik kira siapa korban siapa itulah keadaan sistem pemerentahan kita terpeksa dibuat demi pembangunan. Lihat dibelakang Kpg Gersik, dekat Kpg Siol Kandis dulu kewasan tanah tok diambil parentah untuk buat padang studium, dan diganti ramai orang kita jadi kaya sampai ada sik ampit kekayaan itu. Akhirnya sidak yang tamak mati. Kini selepas pembukaan Jalan Tol, tapak kewasan Stadium telah ditukar milik kpd pihak pembuat jalan Tol dan Jambatan Tun salahudin. Ran rumah kedai dibina dan kewasan ini akan jadi satu kewasan ekonomi padat dan membawa untong kpd orang orang kita, dan sik payah lagi sidak orang kampong pergi kesebrng, jalan aja kebelakang kamapong udah bolih beli apa jua barng kaperluan harian dan sebagainya.
    Adik kakak jangana laha hal penukaran status dijadikan kita merasa susah , semuanya adalah takdir dan Pemimpin kita yang masa kini semua udah atur demi kesejatraan orang kita, dan jangan menuduh sebarangan, buang masa aja. jika sik suka kita ramai ramai pindah ketempat lain dan mata kita sik sakit malihat keadaan yang berubah dibelakang kampong kita. Apa rasa jika kita semua pindah dan berhijrah ke Brunei aja sebagai Penghijrahan ikut zaman Nabi Mohameda dulu, dan kini walau pun udah l4 abad berlakunya Nabi Mohamad berhijrah Ke Madinah, kini kita bolih juga buat demikian dana berhijjrah ke Negara Brunei, negara asal nanek datok kita .

    ReplyDelete
  4. secara logiknya, tnah native tok diwujudkan pake mengekalkan kwasan penempatan urg bumiptra, manakala rata2 berpendapat, pembangunan hanya akan dicpaai bilamana tanah ya ditukar kepada mixzone land bagi menggalakan pelbur dtg molah bisnes ya jadi asasnya. Akan tetapi, x penah gik kmk dengar yang tanah native tok xda nilai pembangunan, byk gik ahli2 perniagaan bmptra yang kaya-raya x dapat meli tanah native sebab karenah penawaran harga dan tpaksa besaing dgn bkn bmptra yang lebih KAYA. mun perentah x nukar geran pegi mixzone adalah senang sikit peluang peniaga bmptra utk beli tanah native sebab bersaing sama dirik jak tapi kenak YB2 yang bijaksana x coba amik inisiatif drpd sudut yakah?????

    ReplyDelete
  5. nengar jak cerita penglipur lara d polah sebanaku tok.. sik habis2 molah cerita nipu rakyat..

    ReplyDelete
  6. Kisah Native Land di tukar jadi Mixed Zone dah lamak berlaku di Petra Jaya. Tengah2 kg org Melayu di Gita dah dimixedzone. Tanah kebun getah belakang rumah Sibu Con-man pun dah ditukar mixedzone. Tengah2 kg iban Siol Kandis pun tukar mixed zone. Bukan apa mun Native Land harga rumah & tanah murah. Sik untung. Mun Mixed Zone untung sikit. Maklumlah nok bayar sidak tuan tanah, kontraktor, angpau sidak land sevei, dbku, sesco, waterboard, polis. Eh Ramei eh. Mun native land, dahlah sik laku, untung pun kali sik ada.

    ReplyDelete
  7. kenak sidak pbb sik amik tindakkan? yb dah kenak beli cina?

    ReplyDelete
  8. kita mahukan yb melayu kita bersuara tanah tanah org melayu perlu dipertahankan bukan bererti menolak pembangunan. Cuba kita fahami, tanah tanah yg diambil kerajaan utk kepentingan rakyat seperti jalan raya, sekolah, jambatan etc memang kita tidak nafikan keperluan itu tetapi tanah yg diambil atau ditukar statusnya menjadi tanah "mixzone" atas kepentingan peribadi seseorang perlu kita suarakan. Cuba kita lihat rumah kedai yang dibangunkan oleh pemaju di jln astana yg dimaksudkan itu, tanah tersebut diisytiharkan tanah "mixzone" dan sudah semestinya ramai bukan bumiputera akan membeli rumah kedai tersebut. Dan akhirnya org org ini akan menyewakan kpd org org melayu di situ ataupun mereka sendiri akan berdagang. Siapa yang untung? Kita hanya mahukan agar rumah rumah kedai ini nanti dibeli oleh org org bumiputera sahaja. kita tidak pernah menolak pembangunan tetapi unsur unsur "sensitiviti" perlu diambil kira. Kawasan PetraJaya adalah kubu untuk org melayu bandar sekarang, dan jika ada pembangunan perlu pentingkan masyarakat melayu. tak kisahlah nak buat shopping mall semcm spring tetapi bagi kelebihan utk org melayu. Jangan gadaikan maasa depan kita (melayu) atas niat kepentingan peribadi yg bersifat sementara. YB YB melayu sekalian, jangan hanya lalai mengumpul harta sahaja dan rakyat dilupakan, ayoh bangun sedarkan diri anda celikkan mata anda dan lihat sekeliling, adakah kita bangga dgn pencapaian kaum lain? mana semangat kita utk majukan bangsa sendiri. bersuara wahai yb yb melayu tegaskan hak hak kita jangan gadaikan, jgn hanya pandai berpolitik lupakan tanggungjawab anda sebenar kerana anak bangsa kita sebenarnya perlu dokongan anda sekalian

    ReplyDelete
  9. YB2 kita org melayu tok mauk diajar.
    Caranya ialah melalui undi.
    Kita ajar sidak satu penggal.
    Undi parti pembangkang.
    Bila dah macam ya, baruk sidak bangun dari tidur yg lena.
    Kinek tok YB2 kita org melayu tok GAMBONG.
    Sidak ingat beselindung belakang Dacin tok selamatkah?
    Muzakarah lah dirik ya.
    Kita sebagai pengundi, AJAR sidak YB2 GAMBONG tok.

    ReplyDelete
  10. Tanah tanah diPutra Jaya udah lama dibeli sidak Chayanun sejak zaman KRDC lagi, Ada Chayanun yang mmsuk Islam berbini orng Melayu beli tanah diJln Tun Abd Rahman dan bina rumah deret dan sampee hari tok bayaran tanah kpd pemilik asal masih belum selasai, dan kini tuan tnah asal pun udah maningal dunia, Sampee hati Chayanun tok sik mahu beri harga tanah ya. Ia berlagak orang kaya dari Sg Merah Sibu. Ini perkara yang dikethwi, yang sik diketaahwi banyak lagi, saperti dikesasn Sajingkat dulu ada Chayanun yang juga udah masuk Islam dirumahnya berderet kitab sauci Alkoraan untuk dipamir kpd orang orang Melayu yang datang kerumahnya diSiol Kandis ia tunjuk deretan Alkoraan sebgai ia saorang Islam tapi sik sembahyang dan projek sidak Zekon dibulatan jalan tol Kpg Gersik, kini jadi Mix zone jua dan kedai kedai yang dibina itu banyak diberli sidak Chayanun untuk sidaknya berhijrah keSebrang yang jadi kubu kuat orang orang Melayu. apa akan jadi nanti. Dan ini semua adalah angkara orang orang besar kita yang berebut nak wang wang, dan mareka yang ada wang adalah sidak Chayanun, orang Melayu apa ada ? Inilah lah nasib orang kita yang berharap sangat kpd pemimpin Melayu saperti harapkan pagar, pagar makan padi ia lah pepatah orang kita, pepatah tingala pepatah. Nanti kelak orang kita akan jadi penumpang dinegeri sendiri, inilah yang kita orang mahu, sampe nolak orng Malaya dan kata orang Malaya jangan gangu Sarawak, dan biarlah sarawak dikuasai oleh Chayanun. Ini lah akan terjadi. Semuanya adalah akibat sidak YB YB yang tidak sedar diri.

    ReplyDelete
  11. hal tanah di gita lom setel. daud perlu berundur.

    ReplyDelete
  12. Datuk YB Daud telah membelasah ketua Mapen Mr Wan Zain Mahdar diatas kenyataannya dalam hal ramai kahwin lari dan menyalahkan pihak Jais punya penguatkuasa longar, kata Mr Wan Zain. Ya memang Mr Wan punya cukup maklumat dan lapo,ran diatas perkara tok, dan beliau pakar dlam perkara perkahwinan dan Nikah di Indonesia dan Philipina. Walau pun hari tok YB Datuk Daaud beri tahu bilangan penceraian diSarawak tidak banyak , tetapi adalah benar berlaku ramai penceraian dan pihak Jais ,katanya kurang pemantauan dan longar undang undangnya bagi mengenanagi mmasalah ini di Sarawak. Ketua Mapin Mr Wan Zain patut membuat teguran kerana ia pakar, dan YB Datuk Daud mungkin sik tahu jumlah benceraian berlaku dan juga jumlah nikah dan kahwin di Indonesia danPhilipina, tetapi Mr. Wan Zain lebih pakar dalam hal ini. Jadi YB Datuk Daud lantik lah Mr.Wan Zain jadi penasihat nya dalam hal ini dengan capat untuk mengenaangi mamsalah yang makin maningkat ini dari manjadi massalah beser kelak. YB Datuk Daud tanya dengan YAB KM akan sokong perlantikan Mr Wan zan tok.

    ReplyDelete
  13. Pasal kerana tanah digita belun lagi selasai bukanlah masalah YB Datuk Daud, perkara tok sedang diteliti oleh pihak Jabatan Tanah dan sidaknya menunggu jawapan dari YB Menteri Pembangunan Sumbar, udah pun berberapa kali hal tok dibawa ke meeting dan masih belum capai sapakat.
    Oleh itu bukan lah salah YB Datuk daud dan beliau sik perlu undur atau berhenti.

    ReplyDelete
  14. mun pemimpin benar2 nak develop tanah d petra jaya,sik perlu tukar status nya bah..banyak cara nak narit minat pemaju seperti insentif yg lebih istimewa...cukuplah...berdosa kitak menyalah guna kuasa mcm tok...ingat!!!dalam kubur kita disiksa kelak...

    ReplyDelete
  15. Haji Hair. Kasim Daud, Pak lah, Adenan Nasir, Ali Sirat, Ahmad Albab, Mawi Ketot, seems to be the sam person in this blog.. same IP (internet protocol) same location.. I wonder why

    ReplyDelete
  16. Oh my god. They know me.
    How eh? Any computer expert? Pls explain?

    ReplyDelete
  17. Padan muka sidak Ketua Mapin kena balasah oleh YB Datuk Daud Abd Rahman, Mr Wan Zain pernah jadi ketua dalam Pertubuhan Dewan Industri Desa paringkat Negeri Sembilan, dan pernah jadi Presiden Dewan Perniagaan dan Perindustrian Bumiputra Sarawak. Kisahnya ia pandee cakap itu dan ini tetapi sik pandee cari duit, tetapai pandee habis duit pertubuhan dan juga Dewan Perniagaan. Kisah wang Dewan Perniagaan yang banyak dihabisnya ikut sesuka hatinya dengana disokong oleh orang orangnya dalam J/Kuasa Dewan yang dibelinya semua dan mareka tidak berani buka mulut kerana kuasa Mr Wan Zen yang juga saorang Lowyer katanya ia tahu semua Undang Undang, samperi wang Dewan kena guna pakee beli tanahnya yang terletak diobelakang hospital Noprmah, dan tanah tersebut selepas dibeli oleh Dewan yang semua J/Kuasa dewan percaya dengaan nya dan kamudian sik dapat ditukar milik kpd nama Dewan, aakhirnya nama orang yang dipecayanya dimasuki dan orang ini bukanlah ahli Dewan perkara ini pada masa itu telah mendapat tentangan Pengurusi Dewan paringkat Cawangan Kuching yang juga anggota J/Kuasa Pusat Dewan. Perkara tersebaut telah dilapor kpd pihak Polis melalui cawangan Bahagian Jenaayah Perdagan, dan kes ini masih belum diselasai sampaio hari ini dan badan Dewan ini telah pun dibatal oleh Pendaftar Pertubuhan kerana tidak kemukakan laporan kewangan dan nama nama Jawatankuasanya meng ikut peraturan Ros. Dengana kes pembatalan itu, MrWan Zain terselamat dengan tindakan liarnya dan menghabis semua wang dewan dengan sokongan J/Kuasa katika itu yang rata rata tidak tahu menahu dan ikut sahaja, Mana bolih orang percaya kpd Mr. Wan Zain ini yang pernah nak jadi Muflis oleh pihak Bank Utama, kerana itulah tanah milik Mr Wan Zain kena jual kpd Dewan Perniagaan Bumiputra yang katika itu dan orang kuat sekali sokong Mr Wan zen dalam dewan adalah saorang bukan ahli berjawatan Setiausah Usaha Kerja, yang juga saorang Peguam yang pernah sebelum itu kerja dengan SLDB dana kena pecat, kerana terlibat dalam politik pembangkang,punya wang tunai labih satu jutadalam akaun Bank. Semua anggota merasa tertipu dalam hal ini dan Mr Wan Zain terus bebas tempa tindakan mana mana pihak termasuk polis dan Pendaftar Pertubuhan pada masa itu, juga Mr Wan Ahmad, kini sudah bersara.
    Kemudian pernah juga Mr Wan Zain mengetuai Persatuan IBU Bapa Sek rendah Che Boyong, Sek Menegah Teknik Jln Matang, dan lain lain lagi, kerana ia terus mendapat sokongan pihak Sekolah sekolah pada masa itu. Dalam itu juga pihak Mapin Sarawak percaya atas pimpinannya dan cita citanya nak menawan Mapin Malaysia. Nanti salah hari bulan Mapin habis dijualnya kelak. Pihak Jais juga perlu bertindak legas terhadap MR Wan Zain ini, kerana ia punya saorang anak luar nikaha kini berusia berbelas tahun di negara Philipina. Pasal itulah Mr Wan Zain mahair dalam soal kahwin dan nikah bukan sahaja dalam Malaysia, malah diluar negara saperti Indonesia dan Philipina. Berharap juga pihak Mapin Sarawak jangan biarkan kedudokkan MR Wan campor tangan dalam hal hal yang tidak kena mengena dengan petubuhan Mapin. Itu sahaja lah nasihat kami.

    ReplyDelete
  18. Pande pande tupai melompat nanti akhirnya jatuh ketanah juga ia, dan akirnya semua orang akan tahu carita Mr.Wan zen orang kuat Mapin. Kini pandee mengaku ia orang BN dan nak jaga nama tetapai ia pun sudah masuk nama dalam sinarai orang sik dapat bayar hutang.?

    ReplyDelete
  19. Sdr dalam perkara pembelian tanah oleh Dewan Perniagaan Bumiputra berberapa tahun dahulu, saya ikut keadaan ramai sokong En Wan Zain, dan apa bila nama Dewan tidak bolih dipakai untuk tukar pemilikan nama tanah yang dibeli, En Wan Zain mencadang ia labih percaya En Mohd Sopiee Nawi, selaku Setiausaha Kerja Dewan dari orang orang lain yang menjadi ahli, En Sopiee bukan ahli berdaftar dewan, maka saya sokonglah tujuan mengunakan nama En Sopiee kpd nama untuk dipakei semantara, dan dengan undeerstanding katika aitu, En Sopiee harus beri balik kpd Dewan tanah tersebut pada bila bilamasa diperlukan. Walau pun hal ini telah lama, En Sopiee patut beri balik tanah ini kpd Dewan, dan ini adalaah harta Dewan dan bukan harta En Sopiee. Hara perkara ini dapat diperbetul.

    ReplyDelete
  20. wan zen mesti buktikan keikhlasannya

    ReplyDelete
  21. Apa bukti diperlukan? Mr Wan zain adalah saorang perosak mesyarakat, apa ada yang baik dibuatnya adalah untuk merosakkan, dulu ia beri donation Komuper kpd Seklolah, kemudian, ia habiskan wang dalam tabungan PIBG sekolah, inikah ddikatakan perjuang yang iklas?
    Dahulu ia pernah tersimpit nak dibangrap oleh Bank Utama Bhd, dan ia gunakan kekdudokkannya dalam Dewan Perniagaan Bumiputra dan jual tanah nya di Putra Jaya kpd Dewan dengan malinddungi nama nya pemilik tanah dan apa bila Dewan udah bayar wang itu, maka barulah ia beri tahu tanah itu 7/10 sahaja dijual dan 3/10 hak Bininya katanya, dan kemudian apa bila nak tukar milik, ia cadangkan nama kawan rapatnya saorang Peguam untuk dinamakan dan ini telah melangar peratoran Dewan dan sasiap[a yang menyuarakan pantahan disingkir dan digantung jawatan dalam Dewan, sampai kini nama pemilik tanah itu masih nama Peguam Spphi bin nawi dan 3/10 dibawah nama isterinya sh aisah bt Wan Abdullah. Sedsangkan pada awal awalnya tanah itu dijual sapenuhnya, kamudian terjadi lain ikut sesuka hati nya dan ia terus menekan lain lain yang buat bantahan. Demikian lah orang yang bernama Mr Wan zain tok.

    ReplyDelete