Friday, October 1, 2010

UBF - Surat Terbuka Untuk Kolumnis Zaini Hassan

Surat terbuka ini juga telah diemailkan ke Editor Online Utusan Malaysia pada Oktober 01, 2010
 --------------------------------------------------------------


 Encik Zaini Hassan,

Sebagai penaja kempen "Save Sarawak From Malayans", kami ingin menyatakan kekecewaan kami dengan sejelas-jelasnya dengan tulisan tuan yang bertajuk "Kisah Wan Mokhtar, Taib Mahmud, samakah?" yang jelas cuba untuk campur tangan dalam hal-hal politik Negeri Sarawak yang kami cintai ini.

Kami, yakni rakyat Sarawak, tidak memerlukan sebarang tunjuk ajar dari encik atau mana-mana 'bijak pandai' dari Semenanjung untuk menilai mana-mana pemimpin Sarawak sama ada dari pihak Barisan Nasional ataupun Pakatan Rakyat.

Biarkan kami, orang Sarawak, membuat penilaian kami dengan cara kami sendiri.

Dan biarkan kami mengambil keputusan sama ada untuk mengekalkan atau menukar mana-mana pemimpin Sarawak.

Diharapkan tuan tidak lagi mengecewakan sebilangan besar rakyat Sarawak yang secara 'implicit' or 'explicit' yang mendokong gerakkan kempen "Save Sarawak From Malayans" ini dengan cuba berlagak menjadi tuan besar dari Semenanjung dan beranggapan rakyat Sarawak tidak mampu untuk membuat keputusan mereka sendiri tanpa campurtangan dari tuan-tuan besar seperti tuan.

Akhirkata, Selamat Hari Malaysia ...

Sekian.

Sebanaku Sarawak

p/s Komen-komen dari 100 ataupun 1,000 sahabat tuan besar tidak membawa maksud majoriti rakyat Sarawak juga benci pemimpin-peminpin BN ataupun PR yang dibenci oleh sahabat-sahabat tuan besar. Bahkan sekiranya tuan besar bersetuju kami boleh carikan 1,000 orang yang benci mana-mana pemimpin Sarawak yang tuan besar benci dan 1,000 yang menyokong ataupun (memuja) mana-mana pemimpin Sarawak yang tuan besar puja. Sama ada pemimpin-pemimpin ini akan menang dalam pilihanraya yang akan datang, hanya Tuhan Maha Kuasa yang mengetahui. Sekian.

15 comments:

  1. "PENJAJAHAN SECARA HALUS / SENYAP2"

    10001 % akan berlaku sekiranya kami orang Sarawak "perintah" secara langsung oleh orang semananjung (UMNO) khasnya.

    Sudah cukuplah kami 'DIJAJAH' selama ini. Bukan kami benci orang semananjung/UMNO akan tetapi biarlah bijak pandai Sarawak mentadbir Sarawak.

    Tidak cukupkah dengan "hasil" bumi Sarawak dikaut untuk membangunkan semananjung selama ini. Jangan sampai "SEMANGAT ROSLI DHOBY" subur semula di jiwa orang SARAWAK.!!

    ReplyDelete
  2. wahaiJalot Zaini Hassan.......tuan jangan hendak mengajar kami rakyat Sarawak.....lihat sahaja di Semanjung....banyak negeri-negeri disana yang masih bercelaru....kami di Sarawak....tidak pernah bermusuh diantara satu sama lain, walaupun berlainan "parti ikutan"...bukan seperti 'MALAYA"...orang parti ini tak hendak diiman oleh parti ini....masjid dibina parti ini tidak boleh diguna oleh parti lain....hei..komenlah tempat awda sendiri...jangan nak cari pubilisiti di Bumi Kenyalang kami....tak payah...jangan fikir orang Sarawak ini masih tinggal di atas pokok...masih pakai cawat....kami dapat mengtadbirkan Negeri sendiri...jangan fikit orang 'MALAYA" saja yang dapat tadbir bumi kami......NYAHLAH DARI BUMI KENYALANG....di 'MALAYA" SAMA BANGSA DAN AGAMA lagi tak bertegur sapa kalau kepala berkupiah dan tak berkupiah....jangan ibarat ketam mengajar anak berjalan betul...cukuplah!....wahai Zaini Hassan..

    ReplyDelete
  3. Zaini Hassan masih beranggapan kita di sarawak ni masih mundur dari segala-gala nya.......... lihatlah budaya orang semanjung berkempen PRK di Sibu tempoh hari.. hilang akal..............

    ReplyDelete
  4. Lepeh..sampai Sarawak bukan main nak tunjuk2.. sik sedar tempat diri empun merempat.. habis hasil bumi sarawak diangkut.PR umum ari yang mun sik kenak Sarawak & Sabah..belum tentu agik sidak memerintah..!! Bukan nak balas budi nak dibuli adalah. Bangkitlah rakyat Sarawak.

    ReplyDelete
  5. 1. sapakah nama orang malaya yg menjadi kaya raya kerana menelan hasil mahsyul sarawak ? adakah mereka ini kaya sekaya taib jabu george chan sng dan ting ?

    2. apakah nama syarikat malaya yg beroperasi di sarawak ?

    3. minyak sarawak hanya menyumbang 26% dari pendapatan negara semenjak 1973 dan semakin berkurangan bila minyak di terengganu dan kelantan dijumpai. cukupkah hasil mahsyul minyak sarawak ini untuk membina sekolah, hospital dan membayar gaji kakitangan pejabat persekutuan di sarawak termasuk guru askar dan polis sendiri sejak 1963?

    4. adakah benar orang malaya buli sarawak atau adakah PEMIMPIN YG ORANG SARAWAK PILIH ITU YANG LEMAH TENAGA BATIN SEHINGGA MENYEBABKAN NEGERI SARAWAK INI DIBULI ??????

    5. adakah rakyat sarawak miskin kerana dirompak malaya atau dirompak oleh pemimpin yg orang sarawak pilih sendiri ???

    ReplyDelete
  6. entah la, pada kamek lah endak... ukan urang malaya rompak sarawak secara langsung tapi taib mahmud dan kroni nya ya sebenarnya.

    sigek gik sebanaku sarawak tuk pun sama juak babo... mun ada urg dari semenanjung atau luar negeri madah nak pelik-pelik berkaitan ngan pemimpin kita apalah salahnya ? lewat besar nar palak kita sombong sampey sik boleh ditegur dan dipadah oleh urang lain di luar nun ? mun kita tuk pandey gilak dolok sikda jalan la urang nun nak negur kita bah... pa salah pendapat urg ya di dengar dan terpulanglah pada kecerdikan kita nak nerimak atau nulak. mun kita terus lalu nak nulak sik mok dengar langsung nak urang lain, ya tandanya kita tuk sik menghargai pendapat urang, sombong, besar palak dan berasa dirik kita tuk dah pandey... tuk semua sikap urang bodoh-sombong... sorry sebanaku.. tuk pendapat kamek lah ok ..

    ReplyDelete
  7. "SAVE SARWAK FROM MALAYANS" ADALAH KEMPEN YANG DILANCARKAN UNTUK MENGALIH KETAKUTAN RAKYAT SARAWAK DARIPADA PEMIMPIN BESAR POLITIK SARAWAK YANG KRONISME, NEPOTISMEM SALAH GUNA KUASA DAN RASUAH. "SAVE SARAWAK FROM MALAYANS' TIDAK LEBIH DARI CERITA DONGENG SEORANG AYAH BERTUJUAN UNTUK MENAKUTKAN ANAKNYA DENGAN CERITA HANTU YANG TIDAK WUJUD DI WAKTU MALAM SUPAYA ANAKNYA TIDUR LENA SEHINGGA KE PAGI.

    BETTER FOR SEBANAKU SARAWAK LAUNCH / SPONSOR SPECIAL 'KEMPEN MENYELAMATKAN SARAWAK DARI CENGKAMAN AHLI POLITIK YANG KRONISME,NEPOTISME, SALAH GUNA KUASA DAN RASUAH' AS COMPARE TO STUPID "KEMPEN" OF "SAVE SARWAK FROM MALAYANS".

    MY POINT IS :
    1. MALAYANS PEOPLE/COMPANY HAVE NO DIRECT INTEREST IN SARAWAK.

    2.MALAYANS DONT HAVE EASY ACCESS TO SARAWAK IN TERMS OF IMMIGRATION, WORKING, BUYING PROPERTY AND CONDUCTING BUSINESS THE WAY SARWAKIAN DO IN MALAYA.

    3. ALL THIS WHILE IT IS SARAWAKIAN LEADERSHIP WHO ROB AND RAPE SARAWAK PEOPLE UNTILL THEY BECOME SO RICH BEYOND IMAGINATION AS COMPARE TO ANY OTHER INDIGENOUS OF SARAWAK WHO LIVE IN POVERTY.

    4. SARAWAK LEADERSHIP IS SO WEAK TO STAND AND FLEX MUSCLE IN FRONT OF MALAYAN BOSSES BECAUSE THEY ARE SO FAT AND DIRTY.

    ReplyDelete
  8. DO YOU MEAN TAHT WE HAVE TO REPLACE THEM IN THIS COMING STATE ELECTION.?? CAN YOU OR ME DOING SO.?
    OR WE HAVE TO FACE THE SAME MUSIC FOR ANOTHER 4-5 YEARS TO COME (IF THE STATE BN WIN AGAIN)

    CAN YOU REALLY "HIGHLIGHT" WHO ARE THE REAL CULPRIT(S)? WHO KNOWS WE CAN 'REPLACE' THEM THIS TIME.!!!

    ReplyDelete
  9. culprit?tunku abdul rahman putra al haj and temmenggong jugah anak barieng!

    ReplyDelete
  10. it takes two to tango....1.bn malaya + bn sarawak.2.pm bolehland + cm sarawak....so who actually is to be blamed? The fcuking founder(s) of the federation of malaysia and the fcuking british government!and now,all they have in mind is to go to hell with all the money and power they can accumulate!

    ReplyDelete
  11. bodo kita nak salahkan generasi lama mcm jugah dan TAR kerana membentuk malaysia dahulu. sarawak sabah singapura dan malaya ada niat dan kepentingan tersendiri waktu membentuk malaysia berdasarkan keadaan semasa itu. masing-masing ada kepentingan dan keuntungan tersendiri YG hendak dicapai dan telah pun dicapai.

    tetapi walau apa yang berlaku di sarawak sekrang adalah kesalahan pemimpin sarwawak sendiri. semasa penubuhan malaysia, sarawak telah meletak pelbagai syarat dan acuan tersendiri.

    sekiranya acuan syarat dan kontrak itu tidak dipenuhi atau gagal dipertahankan adakah kita nak salahkan pusat ? siapa yang akan mempertahan persetujuan lama yg telah termaktub dalam perjanjian 18 perkara, memperjuang dan mengubah nasib negeri kita melainkan pemimpin dan wakil kita yang kita dah lantik. ?? sekiranya mereka ini tidur dan hanya berusaha menjaga buntot dan perut masing-masing sahaja disamping menjadi kaki bodek boss pusat maka sampai bila pun sarawak akan begini mundur. jadi mereka ini terutama BN sarawak taib ceorge chan dan jabu adalah culprit yang perlu dijatuhkan dan diganti dengan orang lain yang lebih bersih dan berani bersuara mempertahan dan menegakkan perjanjian 18 perkara yg telah termaktub kerana perjanjian ini dilukis oleh orang lama seperti jugah etc utk memelihara sarawak daripada menjadi seperti hari ini.. percayalah kalau jugah dan lain2 ini masih hidup nescaya mereka akan meludah muka jabu taib dan george chan, mereka juga akan berusaha untuk menjatuhkan dan memijak-mijak mereka bertiga ini kerana gagal mempertahankan maruah dan hak sarawak sepertimana niat mereka sewaktu menubuh malaysia dahulu.

    jesteru itu BN sarawak bersalah kerana terlalu LEMBIK LUTUT kerana terlalu kotor dengan pelbagai salah laku manakala BN malaya pula bersalah kerana MEMBIARKAN pemimpin korup sarawak terus berkuasa demi menjaga kepentingan politik BN malaya agar terus gagah berdiri. semua pemimpin ini bersalah manakala semua rakyat sarawak yang maif dan msh menyokong mereka ini adalah orang yg tersangat bodoh dan buta matanya (maafkan saya). adalah lebih bodoh orang yg menyalahkan malaya dengan kempen selamatkan sarawak dari orang malaya kerana mereka ini hanya nampak malaya diseberang laut cina selatan sana tetapi tidak nampak taib dan konco-konco nya merompak merogol dan merosakkan negeri sarawak dan segala isi kandungan bumi bertuah milik rakyat ini...HIDUP RAKYAT SARAWAK..!!!!

    ReplyDelete
  12. SAYA INGIN MENCABAR SEBANAKU SARAWAK MENGUTARAKAN :

    1. POINT KENAPA PERLU KEMPEN UNTUK SELAMATKAN SARAWAK DARI ORANG MALAYA BERBANDING PENTINGNYA KEMPEN UNTUK SELAMATKAN SARAWAK DARI PEMIMPIN POLITIK SARAWAK YANG KAYA RAYA DENGAN MEMERINTAH SARAWAK ITU.

    2. SILA SEBANAKU TUNJUKKAN DENGAN JELAS SIAPAKAH ORANG MALAYA ATAU SYARIKAT MALYA ITU YANG MANJADI KAYA RAYA KERANA MEROMPAK DAN MEROGOL SARAWAK SEPERTI PENDAPAT SAUDARA DI ATAS ITU.

    SEBANAKU, JANGAN SEDAP MULUT BERCAKAP DAN JARI MENAIP TANPA ADA ALASAN KUKUH. NYANYIAN SAUDARA SEBANAKU SALING TAK TUMPAH SAMA NADANYA DENGAN NYANYIAN GEROMBOLAN PENYOKONG BN SARAWAK YG CUBA MENGALIH PERHATIAN ORANG AGAR TIDAK NAMPAK BERTAPA RASUAH DAN SALH GUNA KUASANYA BN SARAWAK SEKARANG YG MENYEBABKAN RAKYAT SARAWAK KEKAL MISKIN. TAIB MAHMUD DAN FAMILINYA AKAN TERSENYUM GIRANG BILA RAKYAT SARAWAK NAMPAK ORANG MALAYA SEBAGAI ANCAMAN TETAPI TIDAK NAMPAK TAIB MAHMUD YG SEBENARNYA PEROMPAK DAN PENYANGGAK BESAR YG PERLU DIHALAU DARI BUMI SARAWAK.

    ReplyDelete
  13. banyak bunyi orang frust aja. mun ingin sama. join lah big brother saama2 kita merompak

    ReplyDelete
  14. niat baik Tuhan tahu,niat tak baik pun Tuhan tahu.memanglah kita frust bila hasrat tak tercapai.janganlah berputus asa. mun kita orang Islam perkataan putus asa tidak ada dalam kamus hidup, melainkan mencari jalan penyelesaian dgn berfikir utk keluar daripada segala kesusahan itu.bayangkan kita fikir nak mencari rezeki berjual air tebu,usahakanlah dulu.jangan cepat lemah bila air tebu tak laku. ini cerita berniaga. mun makan pel di peringkat SPM, duduk lagi dan usaha lagi sungguh2.agama telah membekalkan kpd kita org muslim agar menggunakan senjata mudah iaitu berdoa kpd Tuhan, ALLAH, dlm mengerjakan solat 5 waktu.percayalah jika tekun solat dan berdoa, pasti ada jalan keluar kpd sekelian masalah.namun hendaklah yakin bahawa Allah tetap membantu kita. Allah berjanji dan janji Allah benar, hanya jika kita bertaqwa kpdNYA.Bila kita leka dan lalai dan membuat kerja sumpah menyumpah orang dan segala perkara negatif, doa kita tidak akan diterima kerna kita tidak bersikap sabar dgn segala ujianNYA.Jadi, pelajari dan selamilah diri kpd ketaqwaan kepada Allah, insyaalah, Allah akan memberi bantuan kpd sesiapa yg meminta kpdNYA.mintalah sebanyak2nya, lambat laun akan ditunaikanNYA.banyak juga selawat ke atas jujungan besar Nabi Mohammad s.a.w.Wallahualam.

    ReplyDelete
  15. Sipa main sendiwara, dan siapa bersandiwara, ramai tahu semua ini, bukannya mudah nak ubah keadaan labih labih lagi kekdudokkan mareka yang berkuasa, lihatlah pada lawatan keberberapa tempat semuanya sokong membabibuta minta dia teruskan kedudokkan dan ini bermakna rakyat sarawak sokong propak dan gengnya dan dalam pilihanraya ini nanti jug rakyat sokong menang para prompak ketua prompak dan kuncu kuncunya. Sampai bilakah semua ini berakhir. Lihat Program SCORE apa dikatakan pada 2030 rakyat sarawak semuanya akan jadi kaya raya, yang sabenarnya yang kaya raya itu adalah mareka yang telah pun merompak dan kakya raya kini terus jadi kaya, bukannya orang orang biasa.?

    ReplyDelete