Saturday, August 7, 2010

Zulhaidah is clear favourite to win the Bekenu seat

Zulhaidah Suboh


by Sebanaku Sarawak

KUCHING: An aspiring young woman Zulhaidah Suboh is now a clear favorite to win the Bekenu constituency.

An overzealous attacking by Parti Cinta Malaysia (PCM) Datin Pengiran Juliana Pengiran Tambi on the incumbent YB Rosey Yunus for the past one year plus has unintentionally given Zulhaidah Suboh an advantage over the two women politicians.

As a matter of fact, Zulhaidah Suboh is a direct beneficiary of the spat between Sarawak Progressive Democratic Party (SPDP) YB Rosey Yunus and Datin Pengiran Juliana Pengiran Tambi – as confirmed by a source in the inner circle of Datin Pengiran Juliana Pengiran Tambi.

Datin Pengiran Juliana Pengiran Tambi has been using Yayasan Ikhlas as her platform to get closer to the constituents. One of the tactics is giving donations under the name of the foundation.

However, whether or not Zulhaidah Suboh - who is together with Ahmad Nazib Johari being hailed by Parti Keadilan Rakyat (PKR) leaders as new hopes for Sarawak - would stand in Bekenu is largely depend on the seat negotiation between PKR and other component parties in Pakatan Rakyat (PR) Sarawak.

If PKR agrees to give away the Bekenu seat, then it would certainly take the Lambir seat which is currently under Datuk Aidan Wing who is also the SABERKAS Secretary General.

Unfortunately, under this arrangement, it doesn’t really benefit Zulhaidah Suboh, in particular, and PKR, in general, because if PKR wants Zulhaidah Suboh to deliver a seat in the northern region, then the Bekenu seat is the perfect choice.

At the rate things are going in Bekenu, Datin Pengiran Juliana Pengiran Tambi and YB Rosey Yunus have to change their campaign strategy if they want to have a realistic chance in the coming state election.

However, may be it is already too late for both of Datin Pengiran Juliana Pengiran Tambi and YB Rosey Yunus to change their tactics if Zulhaidah Suboh has not failed to capitalize on this “unintentional” gift given to her by Datin Pengiran Juliana Pengiran Tambi.

Thanks Datin Pengiran Juliana Pengiran Tambi…

Also read : NEWS FLASH - Zulhaidah Suboh is the PKR candidate in the Bekenu constituency

45 comments:

  1. urang jak popular.... PARTI yang nya perjuangkan ya kedak pukimak..

    ReplyDelete
  2. sapa perempuan tok?xda gaya terus mok jadi calon lok!

    ReplyDelete
  3. Are you sure that is your best candidate for Bekenu? I am sure you don't know her background very well. Please go back and do your homework before you bring more failure to your party!!! Trust me she is not suitable for this job!

    ReplyDelete
  4. mun perempuan tok kerja di rumah urut mena kali layaknya...

    ReplyDelete
  5. yb gourges ,jadi model bolehlah , mun mimpin kita hancucs kita dibuatnya .dan nak begabung ngan cina...u pun sama juak polah laporan sukan jak...dah sik datang pagi tok....

    ReplyDelete
  6. ZUHAIDAH ?????? ZUHAIDAH ????? Apakah aku tidak salah baca ? Apakah Zuhaidah Subuh yang akan bertanding di kerusi di Bekenu seperti yang ditulis oleh Sebanaku? Kalau Si-Zuhaidah Suboh .... bertanding ... pukul 12 tengahari dah dapat tau dia kalah. You (Sebanaku) tak kenal siapa Zuhaidah. Aku ni sama sekolah menengah dengan dia. Banyak cerita yang aku tau tentang dia. Kalau dia bertanding di mana-mana seat ..... aku akan buka KISAH nya satu persatu. Tungguuuuuuuuu !!!!!!

    ReplyDelete
  7. bro,
    In the last election, Rosey defeated PKR’s Modak Ismail by a huge majority of 3,072 votes; Rosey garned 4,357 votes while Modak managed only 1,287 votes.

    are very2 sure that zuraidah will win bekenu seat..with new parties...

    dont dream in day light

    ReplyDelete
  8. jangan bermimpi nak menang dolok... lawan tetap lawan... apa sumbangannya sebelum tok.. yang ditauk selalu numpang glomor masuk suratkhabar jak.. belum bertanding dah madah confirm menang.. cerminlah mo dirik dolok..tok nak glamor jak..

    ReplyDelete
  9. Kelak ada gik Ratu Bugil Sarawak dari PKR!!!!

    ReplyDelete
  10. pande-pande bloger sebanaku tok madah Zulhaidah tok win Bekenu seat... ada apa-apa kah hubungan antara kitak duak ya?

    ReplyDelete
  11. adakah PKR sudah tiada calon lain?hantar perempuan yg boleh menjual dirinya dikawasan itu?mereka nak menang dengan cara menjual diri ke?

    ReplyDelete
  12. Geng gambar peterporn nya upload jak dlm gutteruncensored nun sak reporter sukan naik pangkat jadi editor.

    ReplyDelete
  13. Zulhidah nama macam nama calon PKR dolok jak Zulrusdi Bin Mohd Hol! Ya mudah Zulrusdi dah tukar jadi Zulhidah macam bos sidak PKR Nuar yang pandai bertukar pada bila nya steem......

    ReplyDelete
  14. Kamek sangat nyukung Zuraidah bertanding. Kelak ada seorang agi macam Elizabeth Wong ADUN Bukit teLANJANg.

    ReplyDelete
  15. zulhaidah ni mcm makcik jaga kantin kt sekolah aku dulu jer...

    ReplyDelete
  16. zulhai sebelum nak betanding jawab lok soalan tok...
    Negeri ney menang world cup tahun tok tek ooo?
    boleh tanya ngan sabanaku ,tapi nya nyimpan data football sarawak jak.

    ReplyDelete
  17. Orang tuk nak jadi YB apa jak cara nya sanggup tanggar gambar nya nok dlm gutterpost nun mun sik di delete la

    ReplyDelete
  18. wow..i like..cm tu la kalu dah ramai cmtu..leh la kita dapat video free..

    ReplyDelete
  19. k narit pengundi muda terutama org laki.....muka ktk kacak tapi.....(Pikir Sendiri)

    ReplyDelete
  20. Sidak2 nembiak nok bunyi2 ya di atas..ya..munnya (zulhaidah) 'meri'terdiam..leyleh air..lembek palak tut & palak ..hingga tak terkata..!!

    ReplyDelete
  21. mun orang beri ANWAR madah komisen,boleh ambik.mun zulhaidah beri ambik jak lah....

    ReplyDelete
  22. Looks like a lot of non english speaking cyber troopers here eh. Wonder what their next job would be when Bn fall into the drain. Muahahaha

    ReplyDelete
  23. If la BN fall into the drain, I am sure Paul agrees BN will not fall. Maybe you will fall and go back to China or Singapore. Oh cannot you have more than 1 child cannot go back China. Maybe Singapore will take you. Oh cannot your intellectual level maybe not up to his standard? Or maybe it is the same as your ancestors that migrated and left his own country because over there he is not weighted and found wanting oh maybe!!!

    ReplyDelete
  24. ”Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain”. TSS

    Sebelum itu, Sambanthan pada 1 Jun 1965 pernah berkata: "Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu, kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan?

    "Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Sama halnya dengan kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka peroleh di semua wilayah tersebut?

    "Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. Saya tahu dan anda juga tahu. Apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, "Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara". Seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain daripada bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini.''

    ReplyDelete
  25. Sebelum pergi lebih jauh, cuba kita renungi kata-kata Siew Sin pada 30 April 1969 yang dipetik dalam buku Khalid Awang Osman yang berbunyi, "Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat- syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain".

    ReplyDelete
  26. apa kitak orang gago?..sukatilah PR lah nok engkah orang sia..apa ko jeles..rosey menang 4,000 lebih ya cerita lamak..orang ninggal robert menang di sibu berapa dolok? kenak anak buahnya pande kalah? ko pande gilak kah? BN konfiden gilak kah..mun konfiden relek-relek lah isap rokok ajak..kelak tegugok tengangak ajak..jangan cakap ajak..semua YB BN kelangkabut kinek tok..nok ngambik ati rakyat..rakyat bukan bodoh lagik..

    ReplyDelete
  27. Jangan marah gilak pok..sik sempat ngundi kelak.
    Bagus sidak ambik ati rakyat ya.. diambiknya jantung kelak (sakit jantung) bukan jantung pisang...kan naya..!! makan penyaramlah..!!

    ReplyDelete
  28. "dah famous" dah calon kitak orang ya..!
    kamek nyukungnya juak..!!

    ReplyDelete
  29. ya orang melayu di malaya. bukannya orang melayu di sarawak. sik sama mindset.

    ReplyDelete
  30. Banyak carita dan banyak juga berita berkenaan calun baru dikewasan Bekenu dalam pilihanraya yang akan datang. Tidak kurang juga nama Dato dr julaihi Pak hj Bujang, Pengarah Jabatan Pendidikan Srawak dikaitkan. Dan ada carita yang beliau pernah buat rondeng dengan KM baru baru ini. Dato dr Julaihi akan bersara tidak lma lagi dan sesuailah dengan kedudokkannya dan beliau juga adalah anak tempatan kewasan. Sudah pasti jika dipilih beliau adalah orang yang paling sesuai menjadi wakil dikewasan Bekenu nanti. Mudah mudahan beliau dapat dilantik nanati. Sokongan semua adalah juga restua dalam perkara ini.

    ReplyDelete
  31. semua komen di sitok,belum apa2 baru menaja nama, anok menganok,mcm ayam kpg nak disabung.sampai bila pun,kalau tak profesional, ikut jak di belakang, nga oak jak, diberi rm5,rm10... macam yalah kitak orang ya.cuba beri peluang waktu kempen,mun sik maju gaya, pangkah jak yg dapat memimpin.orang malayakah asal orang malaysia juga.iboh nak gambong berkempen bodo macam ya.sik profesional patut jugak ketinggalan.membaca kurang, bergaul bodo, nak jadi pemimpin.harap sekolah tinggi mun sik membaca dan tahu hal ehwal sekeliling iboh mimpi jak.ikut ajak boleh.

    ReplyDelete
  32. kebanyakan komen yang diketengahkan adalah emosional, tidak berasaskan hujah konkrit. terlalu personal, merapu, dan kebudak-budakan. menggunakan perkataan yang tidak sepatutnya digunakan, tidak waras, menggambarkan peribadi dan watak orang yang menulis ya. Tolonglah gunakan bahasa yang lebih bersantun, bukan hentam keromo.

    ReplyDelete
  33. apa sidak BN nak takutkan pendatang baru muda dlm arena politik.kan dah jadi pepatah kalah menang adat bertanding.selebihnya kalau nasib sudah ditentukan oleh Allah.apakah apabila calon baru yang nak mencuba nasib awal awal nak ditumpaskan semangat. kalau tak nak orang bertanding jangan diadakan pilihanraya.berkaullah kitak orang memimpin rakyat jadi macam kerbau cucuk hidung. sik kitak orang sedar bahawa semua yang ada di dunia tok bukan utk satu kumpulan sahaja, semuanya hak Allah.Namun kalau kitak orang ya bergasak mengaut kekayaan negeri sarawak untuk anak cucu cicit kitak, tunggulah balasanNYA.sik ada manusia yg dapat lari daripada hukuman Allah. kitak orang ya sudah kemaruk kuasa, dan tidak mahu memberi laluan kepada orang lain mencuba nasib. biarlah rakyat menentukan sapa yg hendak dipilih utk mewakili mereka di peringkat tertinggi.rasa rasanya Zulhaidah ya bukan orang tak berpelajaran malah banyak juga sudah dia berjasa.jangan melihat orang lain banyak kecacatan,cerminkan diri sendiri sapa yang paling dibenci rakyat.lebih bagus berhentilah lagi dan buat amalan untuk bekalan mati.iboh nak tamak gilak dan gila berpolitik.

    ReplyDelete
  34. biasa lah sidak BN tok. nganok pembangkang lebih. tapi sidak nya teruk agik.

    ReplyDelete
  35. masa sudah benar benar berubah kerna semua orang dah pandai pandai.orang yang masih juga memimpin lama lagik bukan apa, nak tunjuk kuasa, dan memunggah harta rakyat cepat2 utk keturunan mereka supaya 7 keturunan sik iboh bekerja lagik, goyang kakit, makan harta yang udah dikumpul.heh orang sik tahu hukum ALLAh sama macam musuh Allah, Yahudi dan Nasrani itu, pengkhianat!sekarang tiba masa, jangan tunggu lagi, jangan buang masa lagik, jangan percaya janji pembulak lagik, kita bukti kita juga ada kuasa. kuasa memangkah undi. apa nak jadi, jadilah.mereka pembulak, peburak!!!ada kita kaya macam sidak ya, kita 20 - 30 tahun masih juga miskin, gaji sik nait, kemudahan macam ya ajak, mun mintak pertolongan jangan tidak, yang kaya kita kayakan tapi kita miskin semakin miskin.sebenarnya kalau harta sarawak tok diuruskan betul2 tidak dihantar di labur ke luar negeri oleh suku sakat pemimpin, tidak ada yang hidup melarat macam sekarang...JANGAN JADI BODOH LAGIK.K JANGAN LAGI DAPAT DITAKUT2KAN OLEH ORANG, TAPI TAKUT KITA KPD HUKUM ALLAH.

    ReplyDelete
  36. at least nya manis.

    ReplyDelete
  37. org sarawak, iboh komen nk bodo2. komen lah yang berasas. pake tetak org baca jak. kuno jak bunyi kita komen2 kedak ya. smart lah sikit.

    ReplyDelete
  38. x kesah sapa2 jadi calon. asal nya bgs. mun ktk org dbrik jd calon belom tentu bgs. kita rakyat support jak mana2 yang bgs k kta. yang x bgs kita tentang. yajak kuasa kita. cakap byk, x ada guna.

    ReplyDelete
  39. kita orang jangan nak gago, mum nok tanding PR akan datang cubalah.Pandy-pandy ajak diri pun lebih teruk dari Zu.Benar banyak nama udah diberi kita tepi dari Parti ni.Yakin ta'yakin semua akan ditentukan oleh Subhanallah wataala. Sebagai orang Islam jika ta'pacaya dengan pemberiannya kita boleh jadi KAFIR.

    ReplyDelete
  40. setiap pertandingan mesti ada perlawanan, sik kira lah sapa. Rosey kah, Zulhaidah kah, Datin Pengiran Juliana kah, Luna Maya kah atau Mat Rock kah sekali pun. Biar you all come out and choose, jangan bedil sebarangan ajak. Sapa tauk tuah manusia, tuah manok semua dapat nangar dari tajinya. Manusia ???? Jangan kita prejudice. Sapa lah kita. Paling berani pun nulis dalam blog tok ajak. Renung-renung.

    ReplyDelete
  41. panjang jua cerita orang prompuan tuk. serious kah zulhaidah nok jadi yb. mun ya, suroh nya pergi sekolah malam. orang dolok mun pil derjah 6 kenak pergi sekolah malam.

    ReplyDelete
  42. Kata ada degree? Dari uni mana? Kawan bagitahu yang kazen dia kata dia tingkatan 5 saja.

    Umur anak dah 19 taun sekarang dia dah 38. Kawin 18 bila g uni? Bukan 1 suami. dia cerai dia kawin lagi. Bila belajar. OO mungkin belajar malam kot.

    Web dia idea orang dan di tulis oleh orang. Pendek kata ada or diupah buat. haha

    Kat offshore ni glamor juga nama dia. pasal ada yang mengaku ada share. ops..share ape tak tau.

    ReplyDelete
  43. Bukan nak cakap byk tapi nak pilih calon tu, mestilah dikenali rakyat jelata, berkaliber, berpendidikan dan berwawasan. PKR or others parties, we all tak kisah tapi makesure PKR choose a right person to win at Bekenu & Lambir.minta tlglah jgn kritik Taib or others YB cos kita mesti cermin diri kita sendiri dulu.......SBG CALON LAMBIR OR BEKENU MESTI INGAT KITA DIPILIH ADALAH SEMATA MATA UTK RAKYAT

    ReplyDelete
  44. Saya seorang pengundi moden ingin meluahkan pendapat utk calon atau candidate N61/N62 Sibuti & Lambir biarlah lahir dari golongan org professional serta menepati citarasa era masa kini. Sebaik-baiknya di kalangan anak tempatan atau masyarkat setempat tak kira bangsa & agama yg penting mempunyai agenda / dasar-dasar yg relevant dapat diguna pakai oleh semua lapisan masyarkat samada golongan tua ataupun muda.Contohnya 1)Dasar Perubahan Ekonomi Baru 2) Dasar Tanah NCR 3) Dasar Hak Asasi Rakyat.
    Sekiranya Calon / Candidate tidak bijak menggunakan peluang yg ada ini, 99% adalah PENYUMBANG KEPADA KEKALAHAN...SAYANG SERIBU KALI SAYANG WALAUPUN PKR DAN PARTI PAKATAN ADA MEMPUNYAI POTENSI PELUANG YG CERAH KE ARAH KEMENANGAN.
    HI, APA PENDAPAT U ALL BRO.......????

    ReplyDelete