Monday, May 24, 2010

KEPALA TIDAK ADA OTAK !!!

by Sebanaku Sarawak

KUCHING: Kepala tidak ada otak - that is how the Pending assemblywoman Voilet Yong Wui Wui described the Kuching North City Commission (DBKU) in the State Legislative Assembly (DUN) last week.

She was narrating a story of a factory owner who had to pay an exorbitant fee, which was 200% more than the original amount, to DBKU and Trieneken for what she initially thought as rubbish collection fees.

She was puzzling because the rubbish collection fees were supposed to be taken care by the assessment rate paid by industrial operators.

The thing that had caused her to lose her temper was when she was told by a DBKU staff that the exorbitant fees were for bigger rubbish bins of 1,000 litres. And before that, the industrial operators were only given 120 litres of rubbish bins!

She just could not believed what she had heard over the telephone.

She was wondering - how on earth DBKU and Trieneken never thought of giving the 1,000 litres of rubbish bins to the industrial operators???
So, her conclusion was both DBKU and Trieneken had no brain or their brains were filled with coconut water!!!

Apparently DBKU and Trieneken had committed a mistake in the first place. But they didn't apologise.

They just sent letters to the industrial operators demanding them to pay the exorbitant fees, or else... (as usual the letters would say legal actions would be taken against them).

Such despotic attitude by DBKU and its staff is not surprising because they are part of the government.

There is another story on a Malay businesswoman who had rented a stall from DBKU.

On the very day, when a DBKU officer called her to the deliver the good news on her application for a stall had been given the approval, the Malay businesswoman politely told the officer that she hoped to be allowed to start operating her business on the 1st day of the following month.

Upon hearing this request, the officer subtly threatened her by giving an impression that if she disagreed to start her business on the date stated in the agreement, i.e. on middle of the month, then the stall would be given to someone else.

The poor Malay businesswoman had no choice but to do the necessary preparation at the eleventh hour.

However, when she turned up at the place on the date as stated in her agreement with DBKU, she had a shock of her life.

The stall was in a pathetic condition!!!

She rang up the officer to complaint but the officer just told her that if she was not happy, then just write a letter to the DBKU director!!!

Oh my God!!! This is the mentality of DBKU and its staff that the Kuching denizens have to endure all these years.

They force the city folks to agree to do what they want and when things go wrong, they will start to find ways to wash their hands!!!
DBKU and its staff are arrogant because to them they are only answerable to the Chief Minister's Office; not the rakyat whom they are suppose to serve.

Therefore, it is not a surprise that Voilet Yong had said DBKU and its staff as "kepala tidak ada otak!!!"

16 comments:

  1. Perkara teguran diatas sikap dan keadaan dalam DBKU oleh Wakil Dap dalam Dewan Undangan Negeri baru baru ini adalah perkara benar dan perlu diambil perhatiana oleh semua kalangan warga yang tingal dalam kewasan DBKU. Sikap dan perangai mareka sama lah saperti Askar Israil yuag menindas orang Plestine ditimur tengah. Dan tidak salah jika kita katakan DBKU menindas warga nya dalam kewasan DBKU. Ini buklan kali pertama DBKU bersikap angkuh malah pada masa sejak keujudannya ia telah bersikap demikian. Oleh itulah berlaku banyak masalah dalam kewasn DBKU walau pun ia telah mendapat penghargaan dan kejayaan diatas cara apentadbirannya yang demikian rupa.
    DBKU hanya berlindung dibawah katiak Ketua Menteri maka itulah menyebabnya berssikap demikian, Berkhidmat ikut tuladan Bosnya.Dan berkenaan teguran tidak sampai kpd telinga Ketua Menteri, malah tidak ada yang mahu mendengarnya, hanya kita orang orang yang tingal dalam kewasan DBKu perlu berubah ssikap dan menentang sikap kurang ajar mareka dengan buat berberapa perkara yang bolih memudaratkan DBKu dan kakitangannya. Selagi tindakan tidak diambil, selagi itulah mareka mahrajalela dangan sikap angkuh dan sobong mareka terhadap warga yang ada dalam kewasan DBKU. Soal wanita yang terbabit hanya sabahgian kecil dalam sunnggutan terhadap kakitangan dan DBKU itu senbdiri, malah banyak lain yang besar besar tidak sampai kepada orang ramai, keraana ramai sudah pun muah dengan perangai kurang ajar yang diamalkan itu. Antara perkara tindak balas yang bolih diambil terhadap DBKU adalah menytusahkan paraa kakitangannya dengan berberapa tindakan terhadap mareka dan terhadap kednderaaan mareka, kedua, buang sampai dimarata tempat dan jangan buang dalam tong tong sdampak, agar uras sampah sarap bersalerak, dan musnahkan semua tanaman dan pokok yang DBKU tanam dengan mengunakan racun pembunuh tanaman, dan akhirnya rosakkan apa juga kemudahan awam yang ddisediakan oleh DBKU, hanya dengan cara cara demikian kurang ajar kITA bolih bertindak terhadap mareka DBKU yang kurang ajar dan sombong. Memanglah tindakan saperti ini kurang baik, dan hanyalah dengan cara demikian satu tindak balas dapat merubah sikap buruk mareka. Dan berharap berhati hati menjalankan tugas dan jangan sampai membebankan kita diri sendiiri. Pihak DAP bolih juga hantar laporan hal ini kpd pihak mmeddia luar negara untuk tetapan orang luar negara dan akhbar akhbar yang berpangaruh diJepun, Europa dan lain lain.

    ReplyDelete
  2. Kami sokong tindakan kurang ajar diambiol terhadap kakitangan DBKU dan DBKU itu sebdiri diatas sikap buruknya terhadapa saorang yang nam berniaga gerai di Kuching. Sikap mareka sama lah sikap Binarang Buas. Kami sokong tindakan dibuat kpd DBKU dan tidak sokong DAP lah. Itu parti Cina saperti Musang berbulu Ayam. Saya kasihan kpd mareka yang berniaga dalam gerai binaan SEDC dikubah Ria, dan genee mareka dpat tahan terus berniaga, dan belum lagi kaya dan berjaya. Adakah juga SEDC bersikap sama sapertiu DBKU yang juga sorong ddiri dibawah katiak Ketua Menteri.?

    ReplyDelete
  3. Benar kata Sauara Adenan Nasir saya sokong you dalam hal ganok SEDC, mareka sama juga kurang ajar tidak sedar diri kononny dudok dibawah ketiak Ketua Menteri, mareka buat sesuka hati terhadap para peniaga yang mahu cari makan, belum lagi jadi kaya, mareka baru mulakan perniagaan berlum lama berniaga sudah mula merasa susah kerana sewa tinggi, laku kurng pelangan juga morosot dan antara factor juga tempat letak kareta berbayar walau pun 50 sen.

    ReplyDelete
  4. Why of the while, DAP never touch on SEDC on their oprations and activities lately.? I wonder Why?

    ReplyDelete
  5. DBKU dan SEDC sama jua perangai macam Yahudi mabok, semua kerja sidaknya yenang diri sendiri dan bukan orang, itulah motiv mareka, asalkan kedudokkan mareka bagus dan lumayan, udahlah, dan hal orang biarlah orang jaga. Kerana sidaknya tok adalah ikut kerja mmelaui teladan Bos mareka dan sampai akhir hayat bos mareka baru mareka tahu langit itu tinggi oleh itu kita rakyat, sama sama lah tunggu bos itu mati, selepas mati berddoa agar bos baru lebih perhatin kpd Rakyat. Jika Bos baru ikut jejak yang sama doakan sahaja ia mati lekas. Itulah nasihat saya kpd semua adik kakak sekalian.

    ReplyDelete
  6. Datang datang sidak DAP suara hal gerai, mana perginya orang kita yang reme rame saperti Abg Jo,Hj Daud, Dr Rahman, Sharifah, Datuk Doktor Wan Junaidi. Fadillah Nee semua sidak tok semua diam sik mahu campor tangan hal sidak gerai yang ditenjang oleh DBKU, nanti udah kena arogol baru nak berbunyi semua YB YB kita tok. Yang sanggup bela hanya lah sidak DAP jika ialah keadaannya, baik juga DAP letak saorang calon Melayu dalam kewasan Melayu dalam pilihan raya DUN kelak, dapat lah orang gundi protes kpd DAP DAN JIKA SALAH HARI BULAN MANA TAHU DAPAT MENANG.

    ReplyDelete
  7. Kata Dstuk Pengurusi SEDC , bantuan SEDC hanya kpd mareka yang komited katanya, Apa selama tok sik ada orang yang komited? Kalau mahu beri jangan lah banyak soal, komited atau puki mak.Kalau Cina sika atimbul komited kerana sidak Cina tok baik dan pandee balas dan yenang kaki tangan SEDC, Bumiputra pandee minta tetapi sik pandee beri agar sidaknya sama sama rasa. Sik guna kita orang bergantong kpd SEDC baik bergantong dengan DAP dapat juga bantuan yang diperlukan.

    ReplyDelete
  8. Pasal SEDC orang ramai jangan terlalu gairah ambil perhaian sidaknya aalahsatu golongan yang sik suka dengan Rakyat khasnya Bumiputra, sidaknya suka kpd Cina, maka apaapa yang dibuat sidaknya ada kapintingan Cina dan membawa menafaat kpd Cina. Itu lah matalamat SEDC, maka Pengurusinya labeh ssuka dengar nasihat sidak Cina dari orang Bumiputrea, Dan pernah kah ia minta pandangan sidak Bumiputra saperti DUBS, Persatuan dan lain lain? Neee nya mahu dengar kata sidaknya ytang rata rata sik sekolah tinggi dan sik ada pemandee.

    ReplyDelete
  9. datuk yb madah bodo la mun nya sik tanyak sidak cina kerana sidak tok lebih berjaya dari sidak melayu. datuk yb madah mun nya tanyak sidak melayu, duak tahun meeting pun sik abis kerana kelakar perkara yang sik ada kaitan dengan isu busines. jadi, datuk yb madah, sik salah nya tanyak sidak cina.

    ReplyDelete
  10. Pagi semalam Kpg Boyan mandi cahaya dan ramai orang datng berkunjung majlis khatamal Koraan, ramee, majlis KDN bertemu pelangan ramee majlis perkahwinan di gersik juga ramee dan muka YB YB kita sahaja yang samacam kecuali datuk Amar Abg Johari, yang lain termasuk Dr rahman dan Datu Wam Junaidi, merah padaam aja, kerana adalah yang menyebabkan muka sidaknya tok merah padam, adalah sebabnya. Orang yang ditunggu neguk ke kampong sik datang musim bulan Posa, tok selepasa posa dan selepasx raya Haji baru datang, itu pun Datuk wan Junaidi datang ke kpg Boyan kerana dijemput oleh kaum kerabatnya Hj wan Edrus, yang buka rasmi perayaan Khatamal Koraan, udah ya menayertaee majlis menyambut Menteri Dalam Negeri Datuk sri Hissamudin. Jika sika mukanya terus sik kalihatan, kerana ia sebok dengan kerja ator dalam parlimen. Senang hati kamik dapat lihat muka Datuk Wan Junaidi datang.

    ReplyDelete
  11. YB Datuk Wan Junaidi datang ke Kpg Boyan samalah saperti bulan mengebang dimalam hari, ia pernah kata ia tidak suka hadir dimajlis saperti di kpg kpg kecil dan warong warong kopi, kerana bukan standered katanya, dan genee tiba tiba datang ke Kpg Boyan, kerana pada hari yang sama ada kunjungan Menteri YB Datuk Seri Hisamuddin, dan untuk unjuk kpd Boss nanti is terpeksa datang. Datuk Wan Junaidi kini sudah jadi orang besar dan sik layakj ke Kpg Kpg kecil ia patut kunjung tempat besar saperti di Eropa, Amerika, Australia dan juga lawatannya senantiasa diikuri oleh Isteri tersayangnya ini menunjukkan YB Datuk tok menjadi kecurigaan isterinya, kalaukalau salah lepas nanti YB akan kena jerat orang, itulah maknanya. Kata YB kini kita ini udah tua, katanya, tetapitua tua kelapa dan makin tua makin berminyak, itulah keadaannya.Kami berdoa YB kamik akan berubah sikap dan gambil berat semua kawasananya dan senantiasa mendapat tempat didalam hari rakyat kewasan Santubong.
    ada carita diterima dari pakar kakji bumi yang mengatakan Gunong Santubong adalah sabuah gunung berapa yang telah hampir 400 tahun tidak aktip, dan ada tanda tanda awal menunjukkan yang ia bolih melutup dalam masa 20-25 tahun akan datang. Apa akan terjadi jika ia meletup, siapa yang akan kita kena jadi semah kpd gunung yang akan meletup dan mungkin satengah bandar Kuching akan tengelam akibat gempa bumi yang turut terjadi nanti.Diharap ramalan ramalan akan jadi kenyataan supaya kita sama sama dapat malihat kejadian yang pernah berlaku di Indonesia dan keadaannya juga akan kita merasa nanti.

    ReplyDelete
  12. siney nengar cerita gunung nak meletup? cerita dongeng? bagus la meletup. adenan dan anaknya tinggal di sia. sak duak-duaknya meletup sekali.

    ReplyDelete
  13. Gunung berapi mampu menyebabkan banyak kerosakan harta benda apabila ia meletus. Bagaimanapun, secara amnya tanah di sekitar gunung berapi menjadi amat subur dan sesuai untuk tanaman. Oleh itu, ramai manusia yang menyambung nyawa untuk menetap berhampiran dengan gunung berapi untuk mengusahakan tanaman bagi menyara hidup mereka. Oleh itu amatlah penting bagi manusia untuk cuba menjangkakan bila gunung berapi akan meletus.
    Kesimpulannya, apabila Gunung Santubong bergegar dan aktiv, dia akan bertukar menjadi Puteri Santubong. Begitu juga Gunung Sejinjang akan bertukar menjadi Puteri Sejingang.
    Tapi sidak sik kelahi macam dolok lagik. Takut kemushanan alam sekitar. Datuk Denan juak dan warning, jangan molah bising.
    Maka Datuk Denan berik kedua puteri Blackberry. Eh bukan. Blueberry sigik sorang. Maka berkelahilah kedua puteri dgn SMS ajak.
    Wassalam.

    ReplyDelete
  14. hahahaha.... nang lucu cerita puteri berkelaie dgn SMS ajak tok.

    ReplyDelete
  15. Kuching perlu perubahan kepimpinan,,,,,,terlalu lama sang raja bertakhta tanpa segan silu,,,,,makin nyenyak nya tido sia,,,

    ReplyDelete
  16. sang raja gik tdo dgn sang puteri lubnan oi,,,,lantak la rakyat srawak sia,,kah kah kah

    ReplyDelete