Sunday, October 23, 2011

Leo Toyad tutup pintu untuk Abu Bekir di Mukah?

Up to party, Mukah MP says about his renomination

Borneo Post September 12, 2011, Monday
MIRI: Incumbent Dato Sri Dr Muhammad Leo Michael Toyad laughed it off when reporters asked if he would defend his Mukah seat in the coming parliamentary election.
He said it all depended on his party – Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) to decide.
“You shouldn’t ask me this question … it all depends on the party’s decision if I stay or not,” he replied in jest.
Nevertheless, he said he was ready to serve the constituency for another term if given the chance.
“Well, I have no wish to step down.
“I am still able to work and at the moment also I am still working to develop my constituency, so I am ready to defend my seat”, he said, stressing again that his renomination was subject to the party’s decision.
Admitting that as much as he wanted to, he could not comment further as the matter was for the party to decide.

To another question from the reporters, Dr Toyad who is also Sarawak Federal Melanau Association president disclosed that he had been the member of parliament for Mukah for over 30 years now.
If he wins in the next election, it would be his eighth term.
He had been deputy minister of education and minister of tourism.
Dr Toyad was met by the reporters at the Hari Raya gathering at Wisma Melanau Miri here on Saturday night.
The annual event was organised by Miri Melanau Association to celebrate the festive occasion, apart from bolstering closer rapport between members of the Melanau community and the public.
Sibuti MP Ahmad Lai Bujang, Miri Melanau Association president Alexander Maiyor and organising chairman Abdullah Jaini were also present.
At the function, Dr Toyad and Ahmad Lai donated RM5,000 each to the association.
Later, Dr Toyad handed over monetary assistance to 40 widows, orphans and senior citizens.
Meanwhile, Ahmad Lai, who also spoke that night, called on the Melanaus here to give their fullest support to Dr Toyad in the coming parliamentary election.
“This is to ensure his victory so that he will continue to help the community prosper along with other communities in Sarawak.”
Maiyor, in his welcoming speech, assured the association would continue to support Dr Toyad, particularly in the election.
“We will rally behind the candidate and fully support him so he will continue to be the leader in Mukah and serve the people,” he pledged.

2 comments:

  1. Kem tentera RM214 juta tak lengkap tapi mulai rosak
    Aidila Razak
    3:57PM Okt 25, 2011

    Projek pembinaan Kem Muara Tuang, Sarawak yang eslesai pada Februari tahun lalu, masih belum lengkap dan beberapa kecacatan serta kepincangan mula terserlah, kata Laporan Ketua Audit Negara 2010.

    NONEMenurut laporan itu, hanya 95.7 peratus berjaya disiapkan meskipun kerajaan telah membenarkan tiga kali lanjutan tarikh akhir untuk projek bernilai RM214.43 juta.

    Pasukan audit juga mendapati kerja-kerja dijalankan tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

    Antaranya, kayu yang tidak berkualti digunakan, kecaccatan kerja-kerja konkrit, kerja lepaan simen yang nipis dan bahan-bahan kalis air mula tertanggal.

    NONE“Berdasarkan pemerhatian tersebut, pihak Audit telah memberi teguran kepada perunding/kontraktor dan pada bulan Mac 2011, Tim Projek memaklumkan bahawa tindakan telah diambil oleh kontraktor untuk membaiki kerja tersebut.

    “Sekiranya kerja yang tidak mengikut spesifikasi/tidak berkualiti yang dibangkitkan tidak diperbaiki, pihak Audit akan mengesyorkan kepada Kementerian supaya nama perunding dan kontraktor ini disenaraihitamkan,” petik laporan itu.

    NONEKontraktor berkenaan Konsortium Jendela Hikmat Sdn Bhd (JHSB) juga didapati belum membayar bon pelaksanaan RM10.72 juta, seperti yang dikehendaki oleh Kementerian Kewangan untuk projek-projek yang bernilai melebihi RM200, 000.

    JHSB, yang telah dianugerahkan kontrak berkenaan pada Mei 2006, memberi alasan seperti kenaikan kos bahan-bahan pembinaan akibat perkembangan ekonomi yang tidak menentu memberi kesan kepada nilai tanah yang dibangunkannya.

    Kos penjara naik tetapi saiz jadi kecil

    Di Sarawak pula, pasukan Audit mendapati pemnbinaan penjara baru Kuching, yang bertujuan menggantikan penjara uzur di Jalan Penrissen yang dibina pada tahun 1882, hanya siap kira-kira lapan tahun selepas tarikh permulaan projek itu pada 6 Mei 1997.

    NONE“Pelaksanaan projek pembinaan penjara baru Kuching adalah tidak memuaskan kerana projek yang sepatutnya siap dalam tempoh 3 tahun 3 bulan telah mengambil masa 11 tahun 2 bulan.

    “Selain daripada kelewatan pelaksanaan projek oleh kedua-dua kontraktor, proses pelantikan kontraktor kedua untuk membaik pulih dan membina semula penjara baru telah mengambil masa 2 tahun 7 bulan,” kata laporan itu lagi.

    Walaupun membabitkan kos lebih tinggi, namun saiz penjara telah dikurangkan daripada 103 blok ke 65 blok dan hanya mampu menampung 1,366 nbanduan dan kakitangan penjara serta bukannya, 2,665 seperti mengikut perancangan asal.

    NONELaporan itu membidas kelewatan dalam pelantikan kontraktor kedua, sebagai antara punca kenaikan kos.

    Proses untuk melantik TSR Bina mengambil masa dua tahun dan tujuh bulan, dan sepanjang tempoh itu struktur bangunan termasuk besi dan kayu yang digunakan mulai karat dan reput.

    http://www.malaysiakini.com/news/179626

    ReplyDelete
  2. Say what you like bro,..This is Malaysia Boleh

    ReplyDelete