Tuesday, August 30, 2011

Selamat Hari Raya Aidil Fitri



Eid ul-Fitr, Eid al-Fitr, Id-ul-Fitr, or Id al-Fitr (Arabic: ‎عيد الفطر ‘Īdu l-Fiṭr), often abbreviated to Eid, is a Muslim holiday that marks the end of Ramadan, the Islamic holy month of fasting (sawm). Eid is an Arabic word meaning "festivity," while Fiṭr means "breaking the fast". The holiday celebrates the conclusion of the 29 or 30 days of dawn-to-sunset fasting during the entire month of Ramadan. The first day of Eid, therefore, falls on the first day of the month Shawwal.
Eid-ul-Fitr has a particular sholat (Islamic prayer) consisting of two raka'at (units) and generally offered in an open field or large hall called an Eed-gah.[1] It may only be performed in congregation (Jama’at) and has an additional extra six Takbirs (raising of the hands to the ears while saying Allah-u-Akbar [God is Great]), three of them in the beginning of the first raka'ah and three of them just before ruku' in the second raka'ah in the Hanafi school.[2] This Eid ul-Fitr salah is, depending on which juristic opinion is followed, Fard (obligatory), Mustahabb (strongly recommended, just short of obligatory) or mandoob (preferable).[1]
Muslims are commanded by God in the Qur'an to complete their fast until the last day of Ramadan[3] and pay the Zakat al-fitr before doing the Eid prayer. (Source: Wikipedia)

8 comments:

  1. Pantun : Takbir bergema di pagi hari
    Tandanya Syawal telah bermula
    Menyusun jari merendah diri,
    Mencari kemaafan di Hari yang Mulia

    Ucapan Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir Batin ini untuk semua rakan rakan saya di Semenanjung dan Sarawak. Dan untuk semua saudara mara di mana mereka berada.

    Juga MAAF ZAHIR BATIN untuk kakak kakak angkat saya di Johor Darul Takzim dan kakak kakak angkat teristimewa di Kota Kemunin dan Klang, Selangor Darul Ehsan, dengan pertanyaan - Kek lapis Sarawak tu best tak ? :)

    Dan untuk rakan di Seri Kembangan Selangor, teruskan usaha yang baik itu dan Bertawakkal lah kepada ALLAH SWT, semoga kejayaan dicapai Insya ALLAH.

    Untuk rakan rakan sejawatan beragama Islam juga maaf zahir dan batin. Perjuangan kita tiada titik noktahnya.

    Dan untuk my best buddy yang bertugas di George town Pulau Pinang, saya sentiasa doa untuk saudara sekeluarga dan janggut tu biar kemas sikit : ) And untuk my colleague di Machang Kelantan, semoga ukhwah kita bertambah erat.

    Dan untuk orang tersayang di Kota Bharu Kelantan Darul Naim dan keluarga : ) Hanya mu sano yang so di hati ini : ) Tunggulah Abe ye :)

    Akhir kata untuk semua pembaca beragama Islam di blog Sebanaku Sarawak, saya juga mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri Maaf Zahir Batin. Semoga Aidil Fitri ini memberi keceriaan dan juga keinsafan kepada kita semua.

    IKHLAS MAAF ZAHIR BATIN

    ReplyDelete
  2. Wow ! Romantiknya si dia Saudara Knight of Saladin diatas ya. Ne ndak. Sayang Abe ya ngan ore Kelate ya.

    Maaf zahir batin pada saudara jugak.

    Menunggu tulisan kitak agik.

    Ikhlas dari saudara seIslam

    ReplyDelete
  3. Bahagia nya bila ada orang yang sayang. Walaupun kejauhan.

    Salam Aidil Fitri Maaf Zahir Batin.

    ReplyDelete
  4. Saudara Knight of Saladin,

    Kami sayang Saudara and MAAF ZAHIR BATIN. And thank you for kek lapis Sarawak. Sedap hingga menjilat jari you... !!

    - Nadwah Islamiah, Kuala Krai kelantan

    ReplyDelete
  5. Sdr Knight,

    Yang jauh jak di sayangnya. Tapi sik hal. Bila sayang ya nang susah nak dikata. Soal hati. Mun hati dah suka, dihujung dunia pun tetap bersama. Tok sik jauh gilak di Pantai timur ya.

    Maaf zahir batin. Tok masih ari raya. Kitak masih berjarah di Sarawakkah ? Atau ada kunjung tempat buah hati ya ? : )

    Maaf zahir batin.

    Rumah terbuka hati pun terbuka

    ReplyDelete
  6. MAAF ZAHIR BATIN DI AKHIR SYAWAL UNTUK BROTHER KNIGHT OF SALADIN. MOGA SENTIASA BAHAGIA DAN DIMURAH REZEKI. DAN SENTIASA MENGINSAFI KEBESARAN NYA DAN BERADA DI BAWAH LEMBAYUNG IMAN DAN BERJALAN DI TITIAN TAQWA.

    Ikhlas drpd -

    K.J, GEORGE TOWN

    ReplyDelete
  7. Sdra Knight of Saladin,

    Boleh berik e mail kitak kah ? Senang tukar fikiran.

    Maaf zahir batin.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum.

    Okay, atas permintaan beberapa saudara kita selama ini di forum ini dan forum yang lain, saya bagi e mail saya. Salah satu daripadanya ialah :

    knight_saladin@hotmail.com

    Saya mengalukan pertukaran fikiran dan menghormati pendapat orang lain. Harap e mail diguna untuk kebaikan untuk semua.

    Wassalam

    ReplyDelete