Wednesday, July 27, 2011

Betong sudah, mukah sudah, arah tanda menunjuk Lawas



Pada waktu pilihanraya negri yang lepas Pehin Sri Abdul Taib telah menyatakan ketetapannya untuk bersara selepas pilihanraya negri selesai.  Ini adalah keputusan yang matang oleh 'statesman' terulung negri Sarawak.

Sekarang persoalannya adalah siapakah yang akan menggantikannya?

Kalau kita kaji sejarah sudah terdapat 4 Ketua Menteri dari Datuk Stephen Kalong Ningkan, Penghulu Tawi Sli, Tun Rahman Yaakub dan Pehin Sri Abdul Taib.  Datuk Stephen Kalong Ningkan berasal dari Betong.  Tun Rahman Yaakub dan Pehin Sri Abdul Taib dari Mukah.  Kalau ikut perjalanan dari Betong ke Mukah tanda arahnya menuju ke Timur Laut.  Ini menunjukkan ke Lawas.  Wakil rakyat dari lawas dari PBB sekarang adalah Yang Berhormat Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan.

Beliau adalah Naib Presiden Kanan PBB dan juga Menteri 2 Portfolio di kabinet Sarawak.  Beliau cukup berpengalaman dalam banyak kementerian dan pernah juga menjadi kakitangan awam kerajaan negri Sarawak.

Sebanaku tetap menyokong apa sahaja yang di putuskan oleh Yang Amat Berhormat Pehin Sri Abdul Taib.  Keputusannya untuk bersara adalah suatu yang bijak dan kami yakin pilihannya untuk pengganti  juga bijak.

26 comments:

  1. 1 think it will be kuching next...hehe

    ReplyDelete
  2. no no no..not kuching..not lawas..it must be our Jabu

    ReplyDelete
  3. Hehehehe... minta maaf ajak mun awang Tengah.! belum jadi cm lagi nya dah tewas.. sabab nya d lawas.. lagi2 jabu... lama tok jabu nya Numpang ajak dalam PBB... mun Adenan nya dah kenak setam cop kalang oleh joh... siapa lagi mun bukan orang lama dalam politik negeri sarawak tok... fikir-fikir lah kita orang...

    ReplyDelete
  4. Jo? Nak jdi cm x semesti org lmk pok..mesti dpt control n jaga kepentingan semua kaum..pengaruhnya mesti kuat n duit nya mestilah lagik kuat..sapa rasa ktk org? I rasa Taib masih terlalu perlu dlm kontek politik Sarawak.nya dpt kontrol semua kaum d Sarawak, duit x pyh cerita lagik..n yang penting sumber kekayaan Sarawak (balak,minyak,tanah perladangan,galian n power generation and telecomunication n etc) masih d jaganya dgn baik..terliur bibir cdak belah Semenanjung nun eh..I rasa amat perlu for Jabu,Tengah, Jo or Adenan to have that bit of Taib qualities for continued and sustainable development of Sarawak

    ReplyDelete
  5. Saya ada cadangan..seorang engineer yang paling banyak pegang jawatan pengerusi tiap badan- Bakal MP Kota Samarahan..he he he semua orang tauk sapa nak

    ReplyDelete
  6. sesiapa sahaja layak jadi CM. daripada 2.4 juta rakyat sarawak sik kan sik ada yang layak jadi CM.

    abang jo layak, yb lain pun layak. Asalkan CM setuju dan PM suka. that's all.

    ReplyDelete
  7. kamek bergaduh kerana Rahman dan Taib. Dalam tilikan saya Taib sik akan lepas jawatan CM kepada sesiapa 1. Taib mauk Kuasa dan tanpa kuasa Taib akan binasa. 2.Taib mauk taktha dan tanpa taktha Taib akan hilang kuasa. 3. Tanpa kuasa dan taktha Taib akan hilang harta dan keluarga. 4.Taib tidak mahu campur tangan dengan parti bermasalaah parti ahli BN termasuk kehadiran PPP kerana fakta tuk menguatkan percaturan politik Taib tidak mahu melepas jawatan CM yang di idam semua pihak yg berkenaan. Fikir-fikirlah wahai para politician Sarawak terutama pengikut Abg.Jo.

    ReplyDelete
  8. pok, mun dari denan, abg jo, bagus jak taib. awg tanah .... sik boh kata lah - 'no public speaking'

    ReplyDelete
  9. Aku cadang import jak CM Swak yang baharu. Antara yg layak diimport, seterusnya jadi CM Swak, antaranya, YB Ibrahim Ali, YB Zulkipli Nordin, YB Zahrin, atau pilihlah mana2 mereka yg jadi YB Bebas tempoh hari. Mereka sangat berkelayakan dan tinggi tipu muslihatnya. Kita perlu org spt ini ganti muka2 YB BN Swk yg ada. Lebih baik lagi, jika pengganti itu pakar putar alam dan belit-membelit. Hi!Hi!Hi! Ha!Ha! Ha! Kah! Kah! Kah! RAKYAT SWK, SEDARLAH, JGN SAMPAI KITA TERUS2AN DITUYUKKKAN DAN DIPALOIKAN.

    ReplyDelete
  10. Mun tangar muko nak dlm PBB yo, si ado sapo diat aku bagus jadi CM. Palak sidak nyo dah dibetuk oleh Taib lamak tuk. Utak bekuk, sik pande pikir agik. Mato sidak nyo sik ado nangar lain, projek! projek! projek! Sik dapt nangar tanah kosong sikit, abis sapu sidak nyo yo. Satu ari klak, kito rakyat biaso tuk, mun nasib sik bgus, tanah pake nyubor kito empun pun sik ado.

    Ado duak tigo orang aku bekenan jadi CM, mun urang setuju ngan aku, sapo ho? Sik lain sik bukan SAMY VELU atau KOH SU KOON atau CHUA SOI LEK atau IBRAHIM ALI. Sidak tuk boleh betandin di Swk atas tiket BN.

    ReplyDelete
  11. xda calon lain selain Tan Sri Jabu & Datuk Amar Jo.tp mun bgs berik jak ngan jabu sbb nya dah lamak dlm politik. Abg jo dpt jd DCM lok.Nyak baru PBB 1MSIA OOOOOOHAAAAAA

    ReplyDelete
  12. Lama glak jabu di cya... brik peluan org lain lagi.. joh ok bah lagipun joh setia dgn taib bah..

    ReplyDelete
  13. Org nak jdi cm sarawak, org yg sik mengamalkan perkauman dan pndei public speaking.

    ReplyDelete
  14. Tan Sri Jabu paling sesuai jd CM.Berik lah giliran Jabu dolok yg terbukti amat setia spnjg karier politik beliau. Sepertimana diketahui beliau amat berpnglman di dlm arena politik.Biarlah Datuk Amar Jo menjadi DCM dulu, lepas itu barulah naik takhta OOOOOOHAAAAAAA!!!!

    ReplyDelete
  15. YB Norah is the nexk CM of Sarawak.

    ReplyDelete
  16. Hahahaha.. hihihihi.. apa dah gila ka kita orang.. Norah dipilih kita orang jadi CM?

    ReplyDelete
  17. Salam..
    mun ditanggar..taib pun tengah berkira-kira sapa yang mok pilih jadi YB..pada pendapat aku ada 4 calon yang sesuai..1.Denan..2.abang jo..3.Tengah..Fadillah..Denan kerna, mun kita tanggar taib amat percayak dengannya..contohnya..sehingga denan diberik kepercayaan mengumumkan calon PBB election DUN ariya..sia kita nanggar bertapa kuat hubungan denan dengan taib..tapi persoalannya adakah KL akan setuju dengan perlantikan denan sebagai CM.mun org tauk cerita..taukla.
    2..abg jo..aku rasa sokongan kuat dari akar umbi dan parti sendiri..akar umbi sokong abg jo kerana abg jo pemimpin clean..pandei bercakap..sikda cerita pasal ngaut kekayaan sarawak..pasya nya pun perfomance bagus..coba kita tanga..apa jak kementerian under abg jo semua up olehnya...KL pun suka dengan abg jo..siktaukla camne hubungannya ngan tok uban..
    3..Tengah..bagi aku..tengah is nothing yg boleh dibanggakan..coma pengikutnya jak rami..siktauk la..sama ada bena2 iklas support tengah atau atau dah kenak tabur..kemungkinan tengah ya ada..mungkin disebabkan hubungan peribadi dengan tok uban..tp aku cuma beriknya 30% kemungkinan jak..
    4..Fadillah..ketua pemuda PBB..pemuda PBB semestinya akan menyokong kuat sekiranya fadillah dicalonkan..aku dipahamkan..seorang yg diharapkan jadi CM oleh tok uban akan dihantar jadi menteri federal..tujuannya adalah untuk polah hubungan yang bait dengan kerajaan pusat..anak tok uban leman contohnya try nak diangkat denga terus dilantik jd menteri federal..tp leman sumak endak jak..jd ya nyuruh CM kecewa..
    Jadi..kesimpulan yg aku boleh buat ialah Tok akan lantik penggantinya ialah seorang yg boleh menyatupadukan bumiputera dalam PBB dan paling penting..orang ya boleh jaga Tok Uban mun nya dah pencen klak..
    semua ya anilisis aku ajak..diharap penganti tok uban klak akan membawa sarawak lebih maju kehadapan..Amin...

    ReplyDelete
  18. paling layak ialah gandingan Jabu-Joe..kami sokong! Jabu CM Joe DCM..Hakikatnya begitulah..ikut hearaki dalam parti dan kerajaan..baru adil..tidak kira kaum bangsa dan agama. jangan sampai penyokong kedua dua pemimpin ini beralih sokongan...

    ReplyDelete
  19. Pemilihan ketua menteri yang baru biarlah telus dan keputusan itu diterima oleh semua kaum di sarawak..saya sokong gandingan Jabu-Joe

    ReplyDelete
  20. kamek sokong Jabu-Joe...kedua2 pemimpin ini cukup rendah diri...tidak lebih2 dari ketua..

    ReplyDelete
  21. Mengapa Jabu Layak;
    a) Timbalan Ketua menteri
    b) Timbalan Presiden I PBB (backbone party)
    C) Mewakili kaum Iban majoriti di Sarawak
    d) Selaku Ketua Cawangan PESAKA dalam PBB
    e) Pengalaman sebagai Timbalan ketua menteri paling lama.
    f) Timbalan Presiden PBB paling lama.
    g) Pemimpin Paling setia terhadap Pehin Sri Taib.(imbau sejarah tahun 1987 Peristiwa Ming Courts)
    Mengapa Abang Joe Layak sebagai Timbalan
    a) Timbalan presiden PBB II backbone party
    b) Pengalaman lebih 30 tahun dalam party
    c) Mewakili kaum melayu dalam ketiga majoriti selepas Iban dan Cina.
    d pemimpin rendah diri tidak lebih sudu dari kuah

    ReplyDelete
  22. ya sy setuju, pemimpin yang lain tu mana boleh melangkah kedua pemimpin ini..kecualilah mereka dua ni letak jawatan..kalau pemimpin bawah terus naik melangkau mereka dua ni mana boleh...maksud sy, ikut seniority lah. mana boleh langkah2 timbul perbalahan nanti, siapa susah? tentulah parti sendiri lepas tu rakyat. kalau tradisi langkah-melangkah ini terus jadi budaya, susahlah. timbul pula cantas mencantas di antara pemimpin.

    ReplyDelete
  23. SEBANAKU ni dia teka ketua menteri berdasarkan arah timur laut...ha..ha hahaha. mana tau bulan depan turun pula ikut monsun barat daya, turun ke barat pula. siapa pula yang dia teka?

    ReplyDelete
  24. kalau nak teka, teka lah ikut fakta jgn dok teka je..ikut arah kompas pula.

    ReplyDelete
  25. Salam,

    ermmm berat juak topik tok. susah mok komen. apapun ku sokong Datuk Wahab jak jadi CM. DCM Datuk Hamden. ya jak..(pendapat jak)

    ReplyDelete
  26. Nang saya sokong JABU & JOE. mun urg lain rasanya belum layak ambik jawatan tinggi tok. rasanya tahun 2013 hal tok jd kenyataan lah sbb mes agung PBB.Pehin pun rasanya akan berundur tahun ya. harap semua bersabar, kita nunggu mes agung PBB lah. Baru ada peralihan kuasa yang ekot demokrasi.OOOOOOOOOHaaaaaaaaaaaaaaaa

    ReplyDelete