Thursday, June 9, 2011

Sorry folks! No flyover for Tupong / Petra Jaya !

Cadangan untuk laksana sistem Bus Rapid Transit di Kuching akan dikaji

KUCHING (Mei 28, 2011, Sabtu): Kementerian Perumahan dan Pembangunan Bandar akan menilai serta mengkaji cadangan untuk melaksanakan sistem Bus Rapid Transit (BRT) di bandaraya Kuching.

“Cadangan yang diusulkan oleh makmal pengangkutan bandaraya Kuching melihat ia dilakukan dengan bersungguh-sungguh agar terlaksana,” kata Menteri Muda Perumahan dan Pembangunan Bandar Abdul Wahab Aziz semalam.

Tambahnya BRT hanya dapat dilaksanakan sekiranya terdapat bas berkapasiti besar dengan rangkaian koridor yang luas.

Ini kerana sekiranya kedua-duanya tidak wujud maka ia bukanlah alternatif untuk mengurangkan kos sebaliknya mungkin turut menyumbang kepada kesesakkan trafik, tegasnya.

“Untuk menggunakan ruang jalan dengan lebih baik, sistem BRT mesti menggunakan bas-bas besar. Banyak bandaraya di Asia seperti Kuching mempunayi pratransit yang meluas (van berlesen) tetapi kenderaan ini tidak dapat ditukar kepada kenderaan yang sesuai untuk BRT,” katanya dalam majlis penutupan makmal 'A Focus Result Delivery (FRD) Lab For Kuching Urban Public Transport' semalam.

Wahab berkata kepimpinan politik yang kukuh juga perlu bagi mengukuhkan operasi agensi bandar dan operator bas.

Pada masa yang sama, reka bentuk tranfik untuk sistem BRT perlu dilakukan secara terperinci sebelum ia dapat dilaksanakan.

Turut hadir, Setiausaha Tetap Kementerian P)erumahan dan Pembangunan Bandar Affendi Keli dan Koordinator Pembangunan Wilayah Bandar Dr Lawrence Tseu. - Utusan Borneo -

Also read:
* Building flyovers and widening roads would not solve traffic congestion problems, says Abang Jo

 

56 comments:

  1. Bas2 yg besar dan jalantraya yg kecil dan sempit? Kalau jadual perkhidmatan bas yg Kuching miliki sekarang, apa rasionalnya ? Banyak faktor yg mesti dikaji, jgn cuma kaji kos dan profit sahaja? Pengangkutan adalah untuk keselesaan rakyat khasnya yg berkhidmat samaada di jabatan2 kerajaan, swasta atau sendiri? Jgn fikir disatu sudut yg hanya menguntungkan satu pihak sahaja, akibatnya perkhidmatannya nanti akan membawa kegagalan dlm merealisasikan matlamat untuk rakyat.

    ReplyDelete
  2. Simbol pembohongan kerajaan sarawak. Janji pilihanraya yang palsu. tapi tak apa. PRU 13 tak lama lagi.

    Ya menteri di atas, nya pun dah lamak di sia. Apa berita tabung amanah kebakaran di kawasannya dolok ? Di mana duit ya sekarang ? Rakyat nak tahu.

    To be honest I am fed up with this idiot government. Just go away please. You have told enough lies and false promises to the rakyat. Your cabinet is comprised with unqualified people, some with no good academic qualification at all. And you went round with your blazers, ties, trying to give impression of intelligent. yang nampak bodoh dan nak membodohkan rakyat pun ramai.

    You tunggu jak PRU 13. Rakyat bukan bodoh, macam setengah daripada you di dalam cabinet ya.

    PENGUNDI ATAS PAGAR

    ReplyDelete
  3. Kelak tangar jak dalam PRU 13. Sidak menteri menteri dan pembesar atas di sia akan berjanji palsu lagik, nya madah akan molah flyover dan membesar jalan. Orang kedak ya sik akan keberatan berbohong sekali lagik.

    Bila nya menang, klak nya akan membatalkan sekali lagik projek ya. Iboh Abg Jo bangga dengan nya menang dolok. Berapa ngak majoritinya ? Sekitar 2,000 lebih jak. Org Satok cuma 64 peratus kluar mengundi dan dari 64 peratus ya, cuma 40 peratus yg ngundi Abg Jo. Jadi sebenarnya cuma 30 peratus sidak satok ngundi Abg Jo

    Iboh lawa gilak macam ya.

    ReplyDelete
  4. Kita iboh nengar agik lah ceramah pembulak Abg Jo dan kuncu kuncunya ya. Iboh datang agik.

    PRU 13 klak, the whole equation is like this. Cina akan bersama pembangkang, at least 80%. Melayu , please jangan dipermainkan orang Melayu, sidaknya pun ada had sabar. Mun di Petra Jaya kelak cuma 50% Melayu nyokong BN kelak tangar jak keputusannya. Tangar jak sapa yg akan menang. Pembangkang akan menang. Masa ya iboh jak sidak Abg Jo and Company menyesal kerana janji palsu di atas ya, janji di batalkan.

    ReplyDelete
  5. forget abt BN and their false leaders. u know what to do in next GE 13. teach them for underestimating the rakyat.

    ReplyDelete
  6. Itulah akibatnya memilih pemimpin secara membabi buta,pandai tak pandaipun pilih saja.janji BN menang.dan kesannya rakyat sendiri yang terbodoh oleh janji2 BN.Alasan2 yang tidak masuk akal sama sekali,yang telah di buat oleh Wahab Aziz,sebagai menyokong kenyataan yang sama yang telah dibuat oleh bosnya Abang Johari.Lagi rakyat mahu diperbodohkan dengan alasan2 yang tidak masuk akal,macamlah rakyat Bandaraya Kuching ini "paloi" bangat!!!..

    ReplyDelete
  7. JGN SESEKALI KITA MARAH TERUS MENGKORBANKAN MASA DEPAN ANAK BANGSA KITA, WAHAI PRIBUMI SARAWAK, MMG AGENDA PIHAK TERTENTU UNTUK MEMECAH BELAH KAN KITA. BERTINDAKLAH DENGAN BIJAK, SAYA TIDAK TAHU BAGAIMANA UTK MENYEDARKAN KERAJAAN, KITA RAKYAT CUBA GUNA LANGKAH SMART UNTUK MENYEDARKAN MEREKA. TIDAK PERLULAH KITA NAK TGGU PRU13, SEKALI TANAH AIR KITA DIPEGANG ORG LAIN ANDA AKAN MERASA BAHANG NYA, DATANG DAN COBA TINGGAL DI BANDAR2 YG DIPEGANG OLEH ORG LAIN.(SIBU MIRI) ANDA AKAN PAHAM MAKSUD SAYA. SAYA JUGA PENGUNDI ATAS PAGAR.

    ReplyDelete
  8. Mahu apa sebabnya fly over sik dibina di bulatan pertama dari jambatan Tun Rahman Yaakub,Petra Jaya?...kerana bantahan keras YB Rahman Daud,kerana beliau tidak mahu cabang flyover tersebut yang dibina ke kawasan jalan matang baru akan terlalu dekat dengan bungalow mewah beliau.apabila mana2 kenderaan yang akan masuk atau keluar jalan matang baru akan sama tinggi dengan bungalow beliau dan sebab itulah pembinaan terpaksa dibatalkan.itulah sebabnya utama yang saya dengar dari perancang bandar.fund ada tapi,oleh kerana bantahan Yb tersebut,terpaksalah di batalkan saja.Sanggup menyusahkan rakyat kerana kepentingan peribadi beliau.

    ReplyDelete
  9. Kepada yg di atas ya, yg nyokong Abg JO,

    Saya pun pengundi atas pagar. Saya pun sik mauk mengorban masa depan bangsa. Saya pun kritikal terhadap pembangkang tentang issue yg betul.

    TETAPI PEMIMPIN KITA KINEK TOK BAGUS KAH ? NYA SAYANG KITA KAH ? SIDAK PEMIMPIN KITA HORMAT DENGAM KITA KAH YG SELAMA TOK NGUNDI SIDAKNYA ?

    Saya terus terang kata dgn kitak, saya pun fed up dgn pemimpin Melayu BN kita di Kuching tok. Kita dibodohnya mantak mantak tauk kitak. Ya nunjuk sidaknya sik hormat ngan kita, sebab sidaknya pikir kita bodoh gilak bah.

    Apa sebab flyover dan membesar jalan sik boleh di polah ? Kenak masih cakap tentang bas sedangkan sik banyak agik bas yg boleh beroperasi di Kuching. Bisnes bas bukan untung agik. Keadaan geografi Kuching sik sesuai lagik untuk bas. Lain lah di KL, sebab nya terlalu dense dan dekat dan bas sistemnya efisyen. Ya yg nak Abg Jo berik contoh. Nya madah macam macam, katanya mun dipolah flyover dan besarkan jalan ya boleh menyebab orang mengguna jalan agik.

    I madah ngan Abg JO, " every road tax payer " yang dah bayar road tax atau cukai jalan, ada hak undang undang guna jalan. Dan satu lagik, dapatkah kitak dan kuncu kuncu kita ya stop orang supaya jangan beli kereta dan guna jalan ? Jawab lah secara jujur dan bukan secara bodoh.

    I dah fed up dengan kitak semua. Dolok I pengundi atas pagar, I kritikal dgn pembangkang dan situasi sidak ya. Kinek tok mun kitak orang ya iaitu Abg Jo dan kuncu kuncu suka membulak dan membodoh orang macam I, tunggu jak PRU 13.

    PENGUNDI ATAS PAGAR

    ReplyDelete
  10. Nampaknya kalo benar apa yang komentar di atas tulis ternyatalah tiap2 pemimpin BN pada masakini masing2 mahu melindung segala perlakuan salah sesama mereka,termasuk menipu kenyataan yang dibuat semata-mata kepentingan peribadi.mun tok lago rakyat sik sedar2 dan masih dibuai oleh mimpi2 yang manis BN sik tau lah.Pergunakan kuasa anda dengan sebijak-bijaknya pada pilihanraya umum yang ke 13 nanti bertukar arah ke pemerintahan alternatif.

    ReplyDelete
  11. Kita ajarkan Abg Jo dan kuncu kuncunya lam PRU 13. Mun menang kita tukar juak sidak lam Lembaga masjid negeri S'wak yang dah kaya raya mengelapkan duit masjid. Tangar juak Baitul Mal yang menyalahguna duit amanah juak.

    ReplyDelete
  12. Keputusan yang angkuh dan menindas rakyat.

    Saya nak tanya YB Daud Rahman, kalau selama ini banyak rakyat berkorban bila tanah mereka diambil kerajaan untuk pembangunan dan diberi pampasan kecil, tapi rumah kamu tu..

    Kenapa sekarang YB nak halang pembangunan pulak. Ini bukan soal nak ambil rumah YB atau nak ambil tanah YB. Ini cuma nak buat flyover yang kebetulan sama level dengan rumah besar YB. Itu menyebabkan YB marah kah ?

    Tapi selama ini banyak tanah rakyat yang diambil, YB tau tak perasaan rakyat yang diambil tanah itu ? Jadi kenapa atas soal kecil yang tak membabitkan pengambilan rumah atau tanah YB pun, YB tak mahu flyover di buat ?

    Jadi lah pemimpin yang adil dan saksama.

    ReplyDelete
  13. Daud, you have to come out clean on this flyover issue. Or Dilot will face the wrath of the rakyat!!!

    ReplyDelete
  14. Sebenarnya banyak yg di buat BN Sarawak ya, bukan menunjuk aspirasi rakyat. Malangnya kebodohan pun ada. Itu BN Sarawak.

    Lihat BN Semenanjung. They are evolving. Evolusi yang betul. Memperkasakan diri dan menjuarai isu isu rakyat. Dekat sangat di hati rakyat. Even in next election, everybody knows BN will take Selangor back. Lihat di mana ahli Perkasa paling ramai, di Klang. Mat Sabu, Timbalan Pres. Pas baru pun akui yg Pakatan Rakyat mungkin kalah Selangor kelak.

    Hey BN Sarawak. PLEASE JANGAN JADI ORANG BODOH ! UDAH GIK KITAK ORANG DENGAN CARA KAMPUNG KITAK. YA POLITIK PRIMITIF YA. POLITIK MAIN OCEK OCEK KAMPUNG MELAYU SARAWAK BAH. YA POLITIK KITAK ORANG YA BODOH.

    DENGAR DENYUT NADI RAKYAT. INGAT TAUK KENAK BN SARAWAK MENANG BESAR ELECTION NEGERI BARUK BARUK TOK. IT'S THE NAJIB FACTOR, NOT THE PAK UBAN FACTOR. HADAPI REALITI ATAU YOU AKAN DITENDANG LAM PRU 13. POLITIK KITAK ORANG DI SARAWAK YA PRIMITIF.. TAKE CUE FROM NAJIB AND HIS WINNING WAYS. KITAK ORANG BUKAN ABOVE THE PEOPLE. BUT SERVING THEM. YA SUSAH GILAK NAK DIFAHAM KAH ? "

    SO BUILD THE DAMN FLYOVER YOU DAMNED FOOL.

    - FROM BN KL

    ReplyDelete
  15. Sapa kata kita nak korban agama, bangsa, dan tanah air? Sik ada sidak YB BN kinek tuk pun, kita masih byk anak Swak lain yg mampu menggalaskan cabaran memimpin dan membangunkan Swak ke arah masa depan yg lebih gemilang; tapa korupsi dan salah guna kuasa. Sekadar kinek tuk, org Mlyu terutamanya, dibuai dan diigaukan bahawa PBB ajak yg dpt membela untung nasib rakyat. Berpuluh2 tahun kita meri kuasa dan mandat ngan sidaknya. Cuba diat, macam ni sidak YB/Menteri kita melayani keperluan rakyat?

    Cuba tangar, mana satu atau berik satu figur/ tubuh badan/ nama YB PBB/BN yg sik kaya raya, malah sampe peringkat jutawan pun ada sejak menang pilihan raya? Rakyat apa ada? Bak kata orang tua2, rakyat makan "kuah" pemimpin Swak (BN) makan lauk. Tunuk sik bebau, makan sik berasa. Bukan sekali pilihan raya, rakyat Swak meri mandat kpd BN (sejak penubuhan Malaysia) lagi, rakyat berik kepercayaan kpd BN. Tapi apa ada? Nak molah jeraya pun sik mampu. Cuba Wahab Aziz ngan Abg. Jo polah homework. Sine negara dlm dunia tuk sik molah flyover (bepuluh2 malah beratus2) flyover n lebuh raya dipolah pake nyelese kesesakan. Kitak Swak tuk, apa ada? Jln utama tepi bandar n dalam banda pun sik tepolah. Macam2 alasan. Ya ajak kehebatan YB/BN Swak tuk. MOLAH BULAK N NIPU RAKYAT.

    Bila pilihan raya, LEMBUT GUSI DARI LIDAH. PANDE JANJI TUK JANJI YA. AKHIRNYA, APA ADA? PILIH JAK AGIK KITAK SIDAK YB/BN NAK SIK GUNA YA. SAYA BERANI NGATA SIDAK YB/BN YG ADA YA, SIK ADA GUNA LANGSUNG. MENGAYAKAN DIRIK NGAN SUKU SAKAT JAK.

    ReplyDelete
  16. SAPA NYURUH KITAK PALOI N TUYUK MILIH SIDAK CALON BN DLM PRN10 RIA? PALOI SIK ABIS2. TUYUK SIK DIBUANG JAUH2. MUN MILIH DLM PILIHAN RAYA, JGN NANGAR PARTI AJAK, TANGAR SAPA CALONNYA. TUK SIK, NENGAR JAK CALON BN/PBB, BUTAK2 MANGKAH. NANGAR JAK LAMBANG BN/PBB, SIK TAU ULU ILIR AGIK, SIK MIKIR2 AGIK, SIK BYK KIRA BICARA, TRUS PANGKAH JAK. KINEK TUK BISIN MUN YB BN SIK MOLAH KEJA. SAPA NYURUH MILIHNYA? YALAH LAIN KALI, JGN NGUNDI BUTAK2, JGN NANGAR LAMBANG DACIN AJAK. TANGAR SAPA CALONNYA, KAJI LATAR BLKNG CLON YA, BERANI SIK BEKELAKA, BERANI SIK BERSUARA, ATAU JENIS KECUT PERUT (YALAH YB/BN KINEK TUK, TAKUT NGAN TAIB). KINEK TUK APA DAH JADI? SPRM NYIASAT TAIB, DANA DI SWITZERLAND DIBEKUK. YALAH KETUA MENTERI NAK DIBANGGA2KAN SIDAK PBB KINEK TUK. BODO SIDAK AHLI PBB SIK ABIS2. KAKI BODEK, KAKI AMPU. MASIN2 NAK NGANGKAT DIRIK EMPUN. MENUH POKET KEDIRIK AJAK. NYAMBAR APA2 PROJEK. JAIKKAH BAGUSKAH, SIK KIRA, ASAL DPT PROJEK, ASAL DPT JADI KAYA RAYA, ASAL DPT CARIK MAKAN, ASAL DPT NGIDUP ANAK BINI, ASAL ADA BANGLO, ASAL ADA KERETA BESA, ASAL DPT LESEN ITU LESEN INI. RAKYAT BIASA SIK SEDAR2 JUAK.

    ReplyDelete
  17. RETORIK, PEMULAK BESA. MUN SIK BESATU DLM BN/PBB, KONONNYA DAP, AKAN MERINTAH SWAK. CINALAH KONONNYA TEK. APA CINA SIK BAGUSKAH? MELAYU AJAK BAGUS? DAYAK AJAK BAGUS? MELANAU AJAK BAGUS? DAH BERAPA BULAN DAP/PKR MENANG 15 KERUSI, KHUSUSNYA DI BANDA, BELUM AKU NENGAR SIDAK YB DAP (CINA/DYK) YA NYEMBELEH URANG MELAYU, URANG DAYAK, URANG MELANAU. SWAK MASIH AMAN DAMAI. MALAH YB DAP/PKR (PR) UDAH TURUN PADANG, UDAH TURUN KAWASAN. SIDAKNYA UDAH NGUMPUL MASALAH/ISU RAKYAT NAK PAKE EMBAK DLM SIDANG DUN. YB BN (MUN DI KWASAN LUAR BANDA/ PEDALAMAN, TIDAK TERKECUALI BANDA) BLUM NAMPAK BATANG IDUNG. ADA SORANG DUAK, TURUN KAWASAN, BACA DOA SELAMAT KERANA MENANG PILIHAN RAYA. MERIK MAKAN MINUM SIKIT2. YA PUN SPONSOR URANG. ADA MAJLIS DI ASAJAYA NGAN SADNG JAYA, YB KARIM NGAN YB AIDIL TURUN JAMUAN MAKAN SELAMAT KONONNYA. BYK SIK URANG DTG? TANYAK SIDAK YB YA. KONCO2 JAK BYK DTG. APA INGAT URANG KPG KEBULUR SIK MAKANKAH? PANDE PURAK2.

    JERAYA DI KWSN BANDAR? TANGAR JALAN DI SAMARIANG NUJU DEPO (KWSN YB HASIDAH), JALAN MTG BARU (KWSN YB DAUD), KWSN TABUAN, KWSN BAKO, KWSN JLN MTG (KWSN MELYU/BUMI) APA ADA? JERAYA MASIH ADA 2 LORONG JAK, LEMBANG LEMBIT, BELUBANG2, SIK RATA, SEMPIT, AIR BETAKUNG. KENDERAAN BYK, BESESAK2. MUN SIK PECAYA, YB TANGAR WAKTU BUKAK SEKOLAH MINGGU BARU TUK. MACAM NI KEADAANNYA.

    SIDAK YB MENTERI NI NAK SENANG, ADA POLIS TRAFIK. JERAYA NUJU KWSN KEDIAMAN TAIB LICIN N BESA. KWSN LAIN? APA NAK JADI? BODO ABG JO NGAN AZIZ WAHAB SIK ABIS2. MACAM NI JADI MENTERI/TM MUN MACAM YA? TUYUK AZIZ SIK ABIS2. KWSNNYA EMPUN SIK TEJAGA. MASIH JUA SIDAK SIA MILIH NYA. PALOI2... TUYUK2.... BEBAL2.... BONGOK2...
    BANGANG2... MENTAL BLOCK SAPA2 NAK NGUNDI BN/ PBB/ SPDP/ PRS/ SUPP YA. SIK PANDE MIKIR. SIK SIDAK YA PEDULI MASALAH/ ISU RAKYAT. PURAK2 AJAK NENGAR, UDAH YA, LUPAK.

    ReplyDelete
  18. SIAPA MADAH ABG JO YA PANDEI....MUN SIK BAPAKNYA BEKAS GABENOR, SIK NYA BELAJAR LUAR NEGERI.....MUN KAYU..KAYU JUAK....

    ReplyDelete
  19. Kita berbincang ilmiah sekejap. Udah jak beremosi kuat gilak.

    YB Aziz Wahab, cadangan Bas Rapid Transit ya memang tak praktikal. Pertama, mengapa dah bertahun tahun masalah traffik di Petra jaya, yang cerita bas ini masih dalam kajian ? Berapa tahun sidak menteri ya perlu molah kajian ?

    You orang tauk kah berapa lama Datuk Seri Idris Jala buat kajian masalah bas Rapid KL ? 2 minggu sahaja. Kemudian DS Idris buat action dan sekarang nampak hasilnya. Apa hal di Sarawak tok kajian memakan masa bertahun tahun ? Ya kajian kah atau gian ?

    Kedua, bas yang dicadangkan oleh YB Abdul Wahab Aziz tu TAK PRAKTIKAL DI KUCHING ? Kenapa ? Sebab jalan raya kecil Kuching tak boleh menampung bas bas yang besar macam BRT ya. That brings to one issue. Kan Abg Jo dah madah jalanraya tak akan diperbesarkan ? Kalau jalanraya tak dibesarkan macam mana nak guna Bas bas besar ? Kenapa lah Abang Jo dan YB Wahab ini berik statement yang terlalu janggal dan to some extent bodoh ?

    Kalau tak ada jalan raya besar BRT tak akan dapat di implement. KALAU TAK ADA FLYOVER BRT MEMANG TAK BOLEH JALAN. SEBAB BAS MACAM TU PERLU RUANG YANG BESAR.

    Please lah, please lah jangan membodohkan orang dengan statement yang langsung sik boleh masuk akal. Dulu Abg Jo kata " sik perlu flyover " dan sik perlu besarkan jalan. Sekarang nak implement BRT yang melibatkan bas bas yang besar pulak. Macam mana bas bas besar ini boleh lalu di jalan jalan yang sempit ? Ini pernah berlaku kah ?

    Saya dolok bekerja di KL. Tolong lihat Damansara - Puchong highway, walaupun peak hours Alhamdulliah tak ada jammed SEBAB ADA FLYOVER YANG BESAR DAN JALAN YANG BESAR.

    Abg Jo, kitak sik malu kah nak membodo kan orang dengan statement kitak yang sik tentu pasal ya ? Kitak sik kaji kah apa yang dikata kitak ya ? YB Wahab Aziz, kitak pun 2 kali limak juak. Cuba study traffic management di bandar besar dolok. Sebab bila kitak berik statement kitak nampak bodo gilak. Mun kitak suka gilak dengan bas bas macam ya, simpan jak bas bas besar ya di rumah kitak dan rumah Abg JO. Kelak mun bas bas besar ya di jeraya, nya moleh lebih teruk lagik masalah traffik.

    Kitak duak dolok belajar di siney kah ?

    ReplyDelete
  20. Siapa yang sebenarnya da berjanji polah flyover? Saya dah cek with PBB fren, sik da Abg Jo polah janji ya waktu election tek. Daud pun sik da. Jadi sapa yang berbulak tok?

    ReplyDelete
  21. Whatever it is, flyover and widening of roads is the best solution. Please don't argue with the people. Abg Jo and Wahab Aziz solutions on bigger buses is not feasible at all.

    Please do not argue anymore. How many years do you want the people to endure this inconveniences ? This flyover thing is a proposed project BEFORE THE LAST ELECTION. And it cannot take off because one of the BN YB strongly objected.

    Flyover and widening of roads is the best solution.

    This is not a Tamil movie where the hero can run from one place to another without using any vehicle, and can fight 20 men without getting hurt. This is real life.

    Most voters of Petrajaya are voters who are neutral fence sitters and we hope this traffic problem can be solved soon.

    Udah gik bersilat mengelak isu sana sini. You tauk ndak what is the best solution. Udah gik nak mukak cerita bas sitok bas sia. Seorang pembaca, telah menyatakan kenapa solution bas ya sik dapat diguna. Malah di forum yang lain, ada seorang pembaca pun menyatakan perkara yang sama. Dapat sidak yang mempertahankan Abg Jo ya menidakkan argument argument yang kuat ya ?

    Udah gik kitak berdolak dalik. Mun masih berdegil lagik nak intrroduce bas sistem ya, kitak sik risau kah next PRU 13 ?

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum wrbt.

    Saudara saudari semua,

    KEPADA SAUDARA SAUDARA KITA YANG TAK BERPUASHATI

    Assalamualaikum,

    Saya pun orang Kuching jugak. Dah lama tak tinggal di Kuching tapi selalu balik.

    Saya faham rintihan saudara saudari semua. Sama sama lah kita berharap yang YB Datuk Amar Abang Abdul Rahman Zohari dan YB YB yang lain berusaha mengatasi masalah ini. Insya ALLAH ia boleh di atasi. Guna lah Bahasa yang elok elok di dalam menyuarakan pendapat dan rintihan. Bersabar lah di dalam menyuarakan kebenaran.

    Beri lah peluang pada Datuk Amar dan team nya untuk berfikir cara yang terbaik. Gunalah kebijaksanaan dalam memilih pemimpin nanti. Saya percaya selama ini, walaupun kita ada masalah, secara keseluruhannya negeri kita maju dan boleh berkembang lagi. Jangan lah terlalu mengada ada kan cerita yang tak betul. Saya pun kadang kadang memandu di Semariang, Jalan Tun Rahman Yaakub, Jalan Astana, dan banyak lagi jalan lain di Petra Jaya. Tak ada pun berdebu tengok saya.

    Saya juga banyak memandu di Jalan Muhibbah, dan semua kampung kampung di sekitar. Jalannya relatively okay. Well maintained. Jadi bagi yang kata jalan kita di Kuching macam kebun kelapa sawit atau worse off than jalan sawah padi di Semenanjung, itu sudah ketertaluan. Itu tak benar sama sekali.

    Dalam Surah Al Asri ALLAH berfirman menyurh kita menyeru pada kebenaran dengan kesabaran. Jadi tolong jangan mengada adakan cerita. Don't exergerrate.

    Saya berasal dari Kampung No. 6 di Kuching, itu tempat original Melayu Kuching. Saya tak ada punselama ini tengok jalan kita macam sawah padi atau palm oil estate seperti yang di dakwa oleh setengah saudara kita di forum yang lain di blog ini.

    Kalau ada saudara kita yang ada bukti, sila ambil gambar dan tunjukkanlah yang jalan yang dikatakan teruk sangat itu. Saya yakin tiada, kalau ada yang berlubang pun itu perkara biasa.

    Di Sri Damansara, Kepong, Kuala Lumpur di mana terletaknya rumah saya dulu, pun ada jugak jalan yang ada lubang kecil. Semua bandaraya besar, tiada jalan yang perfect. Yang berlubang kecil itu boleh diperbaiki. Mengapa kita harus membesarkan perkara ini ? Please jangan exergrate benda benda yang tiada.

    Insya ALLAH, saya menghormati pendapat saudara yang tak berpuashati tetapi jangan lah kita lari dari landasan kebenaran dan mengada kan kepalsuan. Guna kan Bahasa yang baik. Bahasa yang baik melambangkan bangsa yang berhemah.

    Sekian,

    - Original Kuching Malay

    ReplyDelete
  23. SAYA ADALAH PENYOKONG KUAT PBB BN SEBENAR NYA BN ADALAH BAGUS CUMA YB NYA ADA JUGA PENYANGAK X PERGI KE PADANG MACAM ABG JO DAN YB WAHAB KALAH BULU DENGAN PEREMPUAN PRO HDC SEKALI PEREMPUAN YA MUJUK DENGAN LEMAH LEMBUT SEMUA BUDGET D PERSETUJU OLEH ABG JOE DATUK AZIZ LAIN PULAK APA D BUAT OLEH MENANTU NYA HARI HARI KE PEJABAT KEMENTERIAN PERUMAHAN WISMA SULTAN TENGAH SEOLAH OLAH PEJABAT TU MENANTU NYA PUNYA MACAM AHMAD BEDAWI DENGAN KHAIRY DULU ADA PEJABAT SENDIRI SAMA JUGA DENGAN MENANTU DATU WAHAB AZIZ HARI HARI KE OFIS LU FIKIR LAH SENDIRI SEKALI LAGI SAYA TOK MEMANG PENYOKONG KUAT PBB TETAPI BILA ORANG LAIN BERKELAKAR PASAL YA I RASA TERKENA SEPIHAN JUGA

    ReplyDelete
  24. Iboh nak madah pengalaman kau di Semenanjung. Tuk hal di Swak. Secara relatifnya, jeraya di Swak ndang teruk. Aku nak nanya kau, kenak highway sik dipolah di Swak macam yg ada di Semenanjung? Katalah sik dpt molah lebuh raya, jeraya kenaklah standard lebih raya. Tuk sik, mun mandu dari Kuching ke Miri, adalah beberapa km dan tempat jerayanya bagus. Selebihnya, ndang truk. Udah jak kecik, lembang lembit lagi. Perjalanan yg ngambik masa 2 jam, misalnya, jadi tiga mpat jam kerana keadaan jalan. Sik ada alasan jeraya di banda raya spt di Kuching sik betaraf tinggi kerana Kuching ibu negeri Swak. Kwsn nak bagus sikit jerayany a kerana ada kepentingan. JALAN PALING TERUK JEM KINEK TUK IALAH JALAN MATANG BARU N JALAN MATANG LAMA. 2 LORONG JAK. YALAH JAK JALAN TERDEKAT NAK KE BANDA KUCHING. BODO APA JAK SIK DPT MIKIR PERKARA TUK. UDAH BETAUN2 SIK SELESE. APA MAKNANYA? NDAK YB/MENTERI PALOI N TUYUK NAMANYA MUN JERAYA UTAMA UTK PENGGUNA PUN SIK TEPOLAH? MACAM2 ALASAN NAK MESAR DUA JERAYA YA. POKOKNYA, DAUD ABD. RAHMAN SIK MAOK FLYOVER MELIMPAS RUMAH BANGLONYA. YA JAK ISUNYA. MUN POLAH FLYOVER, PECAH ROUND ABOUT ABG KIPALI, SELESE SIKIT MASALAH SESAK DI KWSN YA. TANGAR DI BEBERAPA KWSN MISALNYA BATU 3, BATU 6, PADUNGAN, PENDING, AIRPORT DLL. LANCAR JAK PERGERAKAN KENDERAAN. APA KENAK KAWASAN ORANG MELAYU/BUMI DILENGAH2 NAK MOLAH. UDAH SELESA GILAKKAH NGAN SOKONGAN PADU ORG MLYU/BUMI DI DUN/ PARLIMEN?

    TANGAR JALAN KE BAKO, SANTUBONG; MACAM NI KEADAANNYA? JALAN MASUK KE SAMARIANG BATU N SAMARIANG LAMA (SEMERAH PADI); MACAM NI KEADAANNYA? 2 LORONG SEMPIT, BENGKOK BEBAHAYA KPF KENDERAAN. SGT SIBUK WAKTU PEAK HOURS. BAHAYA KPD WARGA SMK MATANG JAYA. PALOI APA JAK MOLAH JERAYA MACAM YA. IDEANYA BAGUS, JARAK DEKAT, TAPI SISTEMNYA SIK BAGUS.

    TANGAR JERAYA DARI DEPO, BELAKANG SK SEMERAH PADI NUJU KE TAMAN MATANG JAYA; 2 LORONG SEMPIT, BENGKOK YG BEB

    ReplyDelete
  25. PBB - PARTI BANYAK BULAK
    PBB - PARTI BOHONG BANYAK
    PBB - PARTI BERJANJI BANYAK
    PBB - PARTI BANYAK BERJANJI
    PBB - PARTI BEREBUT BAHAGIAN
    PBB - PARTI BENGKANG BENGKOK
    PBB - PARTI BODOH BANGANG
    PBB - PARTI BUDUK BELACAN
    PBB - PARTI BERUK BOYAK
    PBB - PARTI BERKHIDMAT BERMUSIM

    HIDUP PBB!!! SOKONG PBB!!! ANGKAT PBB!!! HANYA PBB PEMBELA RAKYAT!!! HOREY, PBB SEGALA2NYA!!! HIDUP MATIKU UNTUK PBB!!! TANPA PBB, SIAPAKAH KITA?!!! SIAPA2 SIK MILIH PBB, SAH KETINGGALAN ZAMAN!!! HANYA PBB TEMPAT HIDUP MATI ORANG MELAYU/BUMI, HOREY! HOREY! HOREY!

    ReplyDelete
  26. REPORT CARD YB/MENTERI:

    TAIB MAHMUD - A++++++++++ (10 BINTANG)
    JABU - A+++++++++ (09 BINTANG)
    WONG SK - A++++++++ (08 BINTANG)
    ABANG JO - A+++++++ (07 BINTANG)
    DAUD AR - A++++++ (06 BINTANG)
    KARIM - A+++++ (05 BINTANG)
    NORODEEN - A++++ (04 BINTANG)
    WAHAB AZIZ - A+++ (03 BINTANG)
    FATIMAH - A++ (02 BINTANG)
    AWG TENGAH - A+ (01 BINTANG)
    AHLI PBB - SIK ADA BINTANG; PENYOKONG TEGAR. HI! HI! HI!

    PEMIMPIN PBB SEMUANYA ADA BINTANG. TAPI SAYANG, BINTANG TIADA SINAR DAN CAHAYA. BINTANG BERKELIPAN DI LANGIT, TAPI DILITUPI AWAN HITAM. AKHIRNYA, TAHI BINTANG PUN TARAK.

    ReplyDelete
  27. Saudara di atas,

    Suka hati saudara lah berbahasa kasar demikian. Bahasa dan perkataan yang saudara guna itu melambangkan keperibadian saudara. Tunjuk lah bahasa ini dengan anak anak saudara ( kalau ada anak ) dan ajarkan ia bahasa kasar berkenaan. Dan bangga lah ia akan menjadi orang kasar macam saudara.

    Saya tak berminat nak berinteraksi dengan orang yang kasar dan tidak berhemah langsung. Itu lah antara sebab pembangkang kalah teruk di Sarawak. Tapi masih juga dalam denial jugak. Boss pembangkang mereka pun lebih kurang hebatnya dalam satu segi. Penceramah mereka suka berbahasa macam saudara jugak. Itu sebabnya pembangkang kalah teruk. Setakat ini saja lah interaksi kita.

    Sekian, terima kasih

    -MELENTUR REBUNG YANG BETUL

    ReplyDelete
  28. Assalamualaikum,

    Saya pun terpanggil untuk mengulas. Di dalam post saya yang lepas saya ada menekankan sifat menghormati pendapat orang lain iaitu orang yang tak puas hati terhadap isu isu di sini. Saya menyeru supaya kita mengguna bahasa elok elok. Lihat lah pembaca yang membalas post saya dan lihat lak betapa " eloknya " bahasa yang beliau gunakan.

    Dia bermula tanpa memberi salam pada saya. Dia kata "....Iboh nak madah pengalaman kau di Semenanjung. Tuk hal di S'wak. Dan penggunaan perkataan " paloi " dan " tuyuk " tu untuk apa Saudara ? Untuk apa ? Untuk memuaskan rasa marah saudara terhadap setengah orang pemimpin ? Berpuas hati kah sekarang ?

    Macam mana kalau satu hari nanti anak saudara akan menggunakan perkataan itu terhadap saudara ?

    Saya pun tak akan berinteraksi dengan mereka yang kasar dan tak tahu malu itu. Itu bukan budaya kita. Kalau itu budaya penceramah import dari Semenanjung yang nak mengamarah kan orang ramai, bangga kah saudara mengikutnya ? Bangga kah ? Sebab itulah orang kebanyakan tidak menerima ceramah maki hamun yang tidak langsung berhemah ini.

    Selepas itu puaskan hati saudara saudara semua dengan " sub-culture " ini. Puas kan.

    Wassalam

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum wrbt.

    KNIGHTS OF SALADIN menulis....

    BUDAYA SIHAT DALAM BERPOLITIK
    Saya amat terpanggil untuk memberi pendapat tentang ini dan saya mengesa Sebanaku Sarawak mengemukakan tajuk ini sebagai forum. Ini untuk kita meremajakan setengah golongan yang masih dalam sifat kanak-kanak bila berbicara soal politik.

    Saya bukan orang PBB, PKR atau mana mana parti politik pun. Saya menghormati semua parti politik atas ideal-ideal mereka dan bukannya semestinya pimpinan mereka.

    Masa saya di universiti banyak rakan rakan saya beridealisma tinggi, yang utama nak menegakkan syariah Islam di bumi Malaysia ini. Kami mengadakan satu symposium tentang " Islamisation and it's impact on the governance of the country ". Itu di akhir 1980'an. Masa tu Islamisation of the civil service merupakan dasar yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri ketika itu Dato Seri' (kini Tun ) Dr Mahathir Mohamad.

    Kami menjemput semua tokoh politik dari semua background termasuk pemimpin pembangkang seperti DAP, PSRM, dan juga PAS. Tokoh UMNO dan BN pun dijemput. Tokoh NGO yang berkaitan seperti Majlis Christian, Hindu, Sikh dan Buddha juga dijemput. NGO seperti Aliran juga dijemput.

    Symposium itu amat berjaya. Bukan kerana semua pihak bersetuju dengan proses Islamisasi itu. Tetapi kerana adanya sifat menghormati di antara satu sama lain. Misalnya di pihak DAP, mereka menghantar Dr Tan Seng Giaw yang pandai berpidato itu. Bahasa Dr Tan amat special, Bahasa Melayunya memang hebat. Begitu juga Bahasa Inggerisnya. Dari pihak PAS, mereka menghantar wakil iaitu Saudara Wan Mutalib Embong, beliau bercakap tentang kesyumulan Islam dan ramai tertarik dengan ucapan itu. Saya tak ingat wakil UMNO siapa, mungkin Dr Farid Ariffin. Dan wakil ALIRAN juga petah berhujjah.

    Di dalam symposium kami juga mendengar pendapat wakil wakil dari pertubuhan agama yang lain. Mereka menyuarakan rintihan mereka dan seminar ini berjaya sebab ia berjalan dalam suasana hormat menghormati.

    Kita orang Melayu saudara, orang Melayu Islam semua. Malah di zaman British dulu, sejarawan banyak menulis tentang penghormatan British terhadap kesopanan dan ketulusan Bangsa melayu dan bagaimana British segan bila berdepan dengan Dato Onn dan Tunku di sebabkan skill diplomatik mereka. British menganggap ada satu aura di kalangan pekerja civil service Melayu, mereka ada menampakkan ciri ciri aristocracy dan ini tidak dijumpa dari bangsa lain. ( sila lihat buku Sir Hugh Clifford )

    Tanya lah diri kita sendiri " Kenapa British terlalu cepat memberi kemerdekaan pada kita sedangkan ketika itu Malaya merupakan " gold mine " pada empayar British ? Ini disebabkan orang pejuang kita seperti Tunku berjaya menang di meja perundingan. British tidak dapat menolak hujjah Tunku untuk kemerdekaan.

    Jadi belajar lah dari sejarah ini dan berbangga lah kita orang Melayu Islam ialah golongan yang berhemah tinggi. Jangan ikut budaya rapuh dan gasar ( Barbarian ) dan budaya yang rendah ( sub culture ). Amalkan budaya Melayu yang sepenuhnya dan kita akan terus disegani dan dihormati oleh bangsa bangsa lain.

    Sekian, Wassalam

    ReplyDelete
  30. pepatah melayu... MARAHKAN NYAMOK KELAMBU DIBAKAR... marahkan peminpin politik jgnlah nak mengaibkan PBB... saya bukanlah ahli politik , maka tidak tahu berpolitik..., bagi saya untuk menyinkirkan pemimpin yg tidak mesra rakyat ni .. , boleh kita lakukan dr akar umbi.... sayang PBB , satu2nya parti yg mewakili semua kaum bumiputra sarawak... memang tidak dinafikan , ada juga pemimpin PBB peringkat ranting bahagian dan sebagainya mempunyai agenda peribadi apabila terpilih..... kita mungkin boleh menyingkirkan mereka ini semasa agm... ttpi bukan mengutuk atau mengelar parti dengan pelbagai gelaran yg tidak sedap , itu pandangan peribadi saya yg berumur setengah abad ini..... jgnlah kerana setitik nila rosak susu sebelanga.... jgn kerana mulut kita anak cucu cicit kita merana....

    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  31. Saya nk menambah sikit komen. saya tak menyalahkan mereka2 ini marah..ini adalah mereka ini dah muak dgn alasan yg tak masok akal. Mereka2 inilah yang merasai setiap hari kepayahan melalui jalan2 ini. Untuk itu, kalau boleh kita mohon Y.B Datuk Amar2, Y.B cuba melalui jalan ini bermula dr jam 6.30am setiap pagi. Cuba dulu, rasai dulu melalui pengalaman ini. DAN saya tak juga mengutuk Dtk2 Amar ini & YB2..kerana mereka jalan Kch-Matang 2 tu nak dilebarkan tidak lama lagi. Bukti adalah kerja2 penyiasatan struktur tanah telah dijalankan lbh kurang 2bulan lepas oleh pihak JKR. DAN saya juga tidak setuju dgn cadangan BRT, langsung tak masok akal..malah makin menambahkan lagi kesesakan jlnraya. FLYOVER adalah jawapannya. Tak pun dibuat menuju ke arah matang..menuju terus ke jln Tun Abd Rahman kira memadai. at least yg menuju ke Astana, Semariang dpt meneruskan perjalanan tanpa stop dan jalan menuju ke Matang tak dikongsi dgn pengguna ke jln Astana & Semariang. ATAU kalau nk alternatif lain..BUAT KUCHING MONORAIL mcm KL MONORAIL. Itupun kalau ada budget

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum wrbt.

    Tentang proposed project itu, baik sangatlah tu. Maksudnya melebarkan jalan matang itu. Saya rasa ia boleh dan feasible tetapi flyover lagi baik.

    Tentang Monorail, itu mahal tetapi kalau ada political will yang kuat di kalangan pemimpin, saya rasa boleh. Kedudukan kewangan Kerajaan Negeri Sarawak adalah kukuh dan lebih baik jika dibandingkan dengan ramai negeri lain di Semenanjung. Misalnya dalam semua bajet tahunan kerajaan negeri Sarawak, ia adalah surplus budget sementara di Semenanjung banyak kerajaan negeri seperti Kelantan, Pahang, Johor dan baru baru ini Selangor, semuanya defisit. Kerajaan Selangor agak teruk sikit hingga ia memohon perkenaan Sultan untuk menggunakan wang zakat Baitul Mal untuk pembangunannya. namun Sultan Selangor tak setuju. Kerajaan Kedah juga mengalami defisit. Yang ada surplus budget ialah Pulau Pinang, Melaka, Perak, dan Trengganu ialah cukup cukup saja. ( sila lihat semua laporan bajet negeri negeri berkenaan )

    Jadi kerajaan Sarawak ada capasiti. Tetapi banyak perkara perlu difikirkan sebelum membuat monorail. Yang utama di sini ialah volume dan profit. Membina monorail mahal dan nak maintainnya pun mahal. Jadi " do we have the volume ?" Ada saudara kita menimbulkan kenapa kita tak ada highway seperti Semenanjung ? Saudara, untuk highway ia memerlukan volume pennnguna yang besar yakni untuk buat keuntungan untuk maintain highway berkenaan. Hampir semua highway Semenanjung di swastakan dan volume pennguna dan economic activity di Semenanjung membolehkan PLUS dan lain lain syarikat konsesi membuat keuntungan untuk buat maintenance yang berterusan pada highway berkenaan. ( sila lihat PLUS dalam internet dan keuntungannya )

    Kalau highway di buat di Sarawak, siapa yang akan maintain kos yang beratus rarus juta itu ? Volume pengguna Sarawak tak sebesar Semenanjung. Dan kegiatan ekonomi yang membabitkan lori dan pengangkutan yang lain tak sebanyak semenanjung. Jadi kos nya nanti di mana ? Tanya lah mana mana ahli ekonomi, mereka faham issue ini.

    Itu lah pandangan saya.

    Wassalam

    ReplyDelete
  33. Monorail....saya rasa saya adalah salah seorang yg akan sentiasa menaiki monorail jika Bandaraya Kch membina Monorail..menjimatkan dan tak perlu merasai kesesakan jalanraya. Semasa kt KL pun saya prefer naik monorail drpd teksi atau lain-lain pengangkutan. Berkaitan dgn cost maintenance pulak..kita serahkan dgn sykt swasta atau anak sykt kerajaan utk mengurus perjalanan sykt monorail. TETAPI tetap pada soalan pokoknya : ADA TAK BUDGET?

    ReplyDelete
  34. SEMUA KITAK MELAYU YA BAHLOL.KELABU ASAP.MUN DAH SUSAH GILAK MAKEY JAK BASIKAL MACAM DOLOK.KINEK TOK PUN DAH BANYAK SIDAK EKSA SAIS(EXERCISE)BERBASIKAL.SIKIT2 NOK MERAJUK SIKIT2 NOK MERAJUK.CUBA KITAK BERDOA DENGAN TUHAN KITAK PUN SIK TENTU JUAK DI BERIK NYA NOK DI PINTAK KITAK YA.MUN MACAM YA MASOK JAK AGAMA KAMEK MUN KITAK MERAJUK NGAN TUHAN KITAK.

    ReplyDelete
  35. bos, hal agama jangan dimain:). kita tok kira bersaudara dari segi anak Sarawak. jgn terekot2 sidak malaya ataupun dap. dah lamak kita bergeng. agama sik pernah jadi isu di sarawak. walaupun agama islam melarang penganutnya minum, da juak sidak yang join kitak orang sama2 minum. sik da jadi isu maha besar di sarawak tok. jadi, sama2 la kita menjaga keharmonian agama di negeri yang tercinta tok. biarlah kita sama2 menolak isu agama dari dipolitikkan. Hidup Serawak!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  36. salam
    komen2 memang hebat.memang kita berasa kecewa bila ada perkara2 yang menyusahkan kita.Walaupun marah, saya rasa adalah tidak adil untuk memfitnah pemimpin2 kita.Kita sebenarnya tidak tahu kemana arahnya penyelidikan yang dibuat,dan masalah2 yang dihadapi.Jadi sememangnya kita telah memberi mereka peluang pada pilihanraya lepas untuk membuktikan hasil kajian yang dibuat.
    Cuma saya ingin menegur pemimpin kita ini yang membuat penyelidikan secara tidak menyeluruh.Mereka yang terlibat rasanya tidak melibatkan semua yang benar2 terlibat on the ground.
    Saya juga difahamkan DA Abg Joe juga sedang berkira2 untuk membawa planner dari Australia untuk mengkaji permasalahan yang kita hadapi.

    Saya tertarik dengan pendapat mengenai cara DS Idris Jala membuat kaji selidik.Kalau tak salah, seramai 500 orang dari setiap lapisan masyarakat dan agensi2 kerajaaan dikunci selama seminggu untuk menyelesaikan permasalahan..termasuk beliau sendiri.

    Dan tidaklah digunakan khidmat perunding luar yang saya kira kosnya mahal yang mana kita sendiri mempunyai perunding2 yang bijak dan lebih tau permasalahan kita secara first hand.

    Amatlah diharapkan agar pemimpin2 kita lebih peka dan mencontohi sistem2 terbaik yang mampu menyelesaikan masalah rakyat dengan segera.

    Sesungguhnya rakyat sekarang berpendidikan dan komen2 'half cooked' di dada akhbar amat tidak mencerminkan pemimpin2 BN yang sebelum ini amat digeruni

    Sekian.
    RAKYAT

    ReplyDelete
  37. Salam,

    You want my honest opinion,
    I don't have any regards for the Sarawakian leaders. They are an abusive lot, hoarding wealth and big projects, and trying to stupify people. What does the YBs have if not the sole desire to enrich themselves at the people's expense. I despise all of them. Jangan kita nak membohongi dirik kita pun, are these people fit to be our leaders ? Kita dibodonya sepanjang masa. Mun sik mauk solve problem rakyat, just say so. Senang kita kick them out later.

    ReplyDelete
  38. jangan di bodo oleh cdak DAP..ktk org ingt ny pandey molah ka???yg atas2 tok suma pembangkang..cakap ajak senang..turun la padang nangar cmne..agak kan yb mun x puas ati..tok ngomen jak panjang lebar di blog org yg suka nk nyuruh dlm pbb bgaduh..entah2 ktkorg tok bok tauk hal politik..dolok2 xmok ambik tauk..aku dh bpa lamak dlm dunia tok xda nganok..tgr lok pemukaan bumi sarawak tok cmne...aku nanyak ktkorg..kawasan ktk tok bkn ny dpt kinek nk d ator trus dpt..byk gik kenak d ator..iboh nk modo dirik dgn cdak pembangkang bh..mun rasa susah berusaha la carik duit..jgn nganok org lain kaya..ya usaha nya..kta xda usaha lalu mdh org kaya terus kaya..kita terus miskin..ya nama ny x berutak..selagik idup selagik ya la kta berusaha nak maju ke dpn jgn jak makan tdo jak2..bla d pdh kdk tok lalu mdh kerajaan x nolong lalu pdh pembangkang jak bgs..duak2 sma..kedung dh kta dpt apa yg d plh..sekolah ada jeraya ada..

    ReplyDelete
  39. Saudara di atas,
    Jangan menghina orang miskin dan mengata mereka tak berotak. jangan terus memuliakan orang kaya dan mengatakan itu semua usaha mereka. Jangan lah kamu berjalan di atas bumi ALLAH ini dengan sombong ( Firman ALLAH dalam Al Quran )

    Ada hikmah ada orang kaya tapi kayalah dengan cara yang betul, bukan cara menyalahguna kuasa. Jangan menghina yg miskin dan membandingkan mereka dengan yang kaya.

    Jangan lupa, nikmat yang ALLAH bagi, ALLAH juga boleh tarik balik. Dan jangan cabar saya untuk berkata lebih dari ini. Nanti tak tercabar.

    Wassalam

    ReplyDelete
  40. Kamek setuju. Tangar jak kitak cara org Abg Jo njawab isu di sitok. Ya, yg merik komen pada 23 June 2011 jam 2,27 p.m. ya. Di hinanya org miskin dan diangkatnya org kaya. Ne cara nak nyelesae masalah trafik tok ne ? Hinga kinek tok sil ada plan Abg Jo ya. Ya pemimpin bagus kah ya ?

    Isu di sitok pasal masalah trafik jam dn jeraya sempit tapi org yg pro Abg Jo ya menghina org miskin. Ya lah sikap Abg Jo. Mun org yg hina org miskin ya nak berdebat, iboh jak. Kau nak berdebat dgn aku kah ? Kau tauk siney sidak pemimpin S'wak tok dapat kaya sidak nya ? Brapa gaji menteri nya ? Tanyak kau ngan SPRM gak, mun menteri ya dan mentri mudak ya boleh masuk bisnes dan meri kluarganya bisnes ? Kau nyanyak jak sia, ya cukup jawap semua soalan samada yg pemimpin kaya ya bersih atau sik.

    Klak election klak, kita nunjuk tok dan madah ngan semua org genae sidak org Abg Jo tok menghina org miskin.

    ReplyDelete
  41. Ya, setuju. Pendapat pembaca post pd 23/6/2011 2.27 p.m. ya menyakit hati. Sapa sik tauk cam ne sidak menteri dn menri mudak ya jd kaya. YB pun tumpang sekaki. Masuk bisnes, terus diberik kontrak, ya dari pengaruh masing-masing. Apa usaha jujur di sia ? Apa ? kalau pembaca yg pro Abg Jo ya nak tauk, sila tanya SPRM samada cara ya betul kah sik. Jangan hina orang miskin dgn mengata sidak nya sik berutak. Mun ALLAH narik balit nikmat yg diberik pada you, baruk you tauk tinggi dan rendahnya langit dan bumi tok.

    Jangan takkabur.

    ReplyDelete
  42. Assalamualaikum wrbt.

    Saya menggesa saudara yg menghina orang miskin dalam post beliau pada 23/6/11 jam 2.27 p.m. itu meminta maaf pada orang miskin dan permohonan maaf itu bolehlah dibuat di forum blog ini.

    Saudara, miskin itu satu ujian ALLAH dan kaya itu nikmat ALLAH dan juga ujian. Orang miskin yg beriman dan bertaqwa lebih baik daripada orang kaya yg sombong dan takkabur. Begitu juga sebaliknya.

    Kenapa hina seorang itu hanya kerana kemiskinannya ? Lihat cerita setengah Rasul Rasul ALLAH, mereka mungin meninggal dunia dan kembali ke Rahmatullah dalam keadaan miskin dan ada juga Rasul rasul yg kaya tetapi adakah kemiskinan ini dijadi apa apa pertimbangan oleh ALLAH SWT ? Sudah tentunya tidak.

    Jangan lupa cerita Qarun dalam Al Quran, seorang kaya yg hidup di zaman Nabi Musa ( a.s ). Beliau dulunya miskin, dan selalu minta berhajat nak kaya. Dan ALLAH makbulkan permintaannya itu. Setelah menjadi kaya, Qarun menjadi lupa daratan, menjadi sombong, bongkak, dan riak dan takkabur menjadi perhiasan sifatnya. Ia juga enggan memberi sadaqah dan enggan membantu yg susah dan enggan beramal dengan hartanya. Lalu ALLAH SWT menimbus Qarun dan seluruh hartanya ke dalam bumi dan Qarun mati dalam kekufuran, kerana kufur nikmat ALLAH SWT.

    Itu pengajaran berguna untuk kita, yg kekayaan itu selain daripada nikmat, ia juga ujian untuk manusia.

    Jangan lah kita takkabur dan menghina sesama manusia kerana taraf atau darjat atau kerana kekurangan manusia itu. Nabi Daud ( a.s. ) ialah seorang tuknag besi tetapi ALLAH memuji baginda dalam Al Quran yang betapa mulianya mereka yang makan hasil dari tangan mereka sendiri.

    Orang kaya jangan sekali menghina orang miskin. ALLAH boleh ambil balik apa yang ALLAH beri pada kita, jadi insaf lah.

    Wassalam

    ReplyDelete
  43. Assalamualaikum wrbt.

    SELAMAT menyambut Isra' dan Mikraj yg akan tiba tak lama lagi.

    Daripada Ibnu Abbas dan ‘Imran bin Hussain r.a, bahawasanya Rasulullah SAW telah bersabda: “Aku melihat ke dalam syurga, maka aku dapat melihat kebanyakan penghuninya adalah terdiri daripada kalangan orang-orang fakir miskin... (Hadis riwayat Muttafaqun ‘alaih).

    Diriwayatkan hadith daripada Imran (r.a) hadith daripada Nabi (s.a.w) yang bersabda: ‘Aku melihat ke dalam syurga, maka aku lihat kebanyakan isinya orang-orang MISKIN. Dan, aku melihat ke dalam neraka, maka aku lihat kebanyakan isinya kaum wanita.’ [Hadith Bukhari

    Diriwayatkan hadith daripada Usamah (r.a) katanya hadith daripada Nabi (s.a.w) berkata: ‘Aku berdiri di pintu syurga, maka kebanyakan yang masuk ke dalam syurga itu orang-orang MISKIN dan orang-orang yang sengsara hidupnya, dan ketika isi neraka disuruh masuk ke dalamnya, aku berdiri di pintu neraka, kebetulan kebanyakan yang masuk ke dalam neraka itu adalah kaum wanita.’ [Hadith Bukhari]

    kaya dan miskin bukan ukuran disisi Allah swt tapi ketakwaannya yg menjadi batu pengukur.
    -----------------------------------------------

    Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka.

    Ayat di atas selalu digunakan apabila isu kemiskinan di sentuh dan apabila kredibility di persoalkan.inilah alasan mereka!

    apabila diangkat seorang pemimpin di kalangan kaum itu, mereka tidak melaksanakan amanah mereka, yg mereka ubah adalah diri mereka sendiri,anak,keluarga dan suku sakat/kroni mereka sahaja supaya kaya raya...utk keturunan mereka or adik kakak daknya..mereka selalu berkata untuk kepentingan 'keturunan kitak orang'..mereka ini adalah dr puak yg sama(coba lihat komen2 dlm forum)mementingkan keturunan mereka tetap agar tetap bkuasa dan selesa.

    rakyat/umat di 'angan-angankan'.apabila jaringan ornag politik dgn orang bisnes semakin akrab,bukan utk membela rakyat/umat akan tetapi adalah untuk membolot kekayaan dan mguasai segala pluang utk menambah kekayaan..maka lahirlah satu kaum yg baru dr golongan ahli2 parti,ketua kampung,jkk, silap2 pengerusi surau..badan koperat,sekolah,jabatan awam,institusi islam dan sebagainya.'inilah kudis politik.'lahirnya orang yg brpaksikan parti dan menteri/yb bukannya Allah dan rasul..Yang jadi mangsa kudis politik adalah rakyat/umat...sikda siapa yg peduli tentang amanah,masalh sosial,masalah aqidah,masalah ekonomi.....etc.


    akan bersambung....

    ReplyDelete
  44. Sdra SS,

    Tksih atas pandangan yg bernas ini. Kita umat Islam di Sarawak tok kebanyakannya sik iri hati dgn kaya sidak Abg Jo atau kroni-2 nya. Insya ALLAH kita masih blh carik makan dirikpun.

    Tp mun nak ditangar sejarah kita, sapa yg berjuang di awal dolok agar S'wak dapat merdeka. Allahyraham Rosli Dhoby bukan dr keluaga kaya, nya org sederhana. Yg nubuh parti negara dolok, ada sidaknya bergolok gadae, pun ada. Bukan nk nganok, sik da pun sidak kluarga Abg Jo ya yg nubuh parti negara ya. Ya, dolok Al marhum Dato Bandar Abg Hj Mustapha banyak berkorban jual tanahnya. Dan banyak sidak kampung no. 6, no. 5 ya, sidak ya banyak ngator perjuangan. Jd apa yg nak dibangga gilak dgn warisan setengah pemimpin aro tok ? Yg banyak dilupak ialah sidak PMS - Persatuan Melayu Sarawak, ya banyak sidak anti cession dlm ya.

    Saya tok golongan sederhana, dh tua. Banyak pejuang kita dolok asalnya org miskin, matinya separuh miskin jadi jangan sama sekali saudara yg nulis post pada 23/6/2011 jam 2.27 pm ya menghina orang miskin. ALLAH MAHA ADIL, penghinaan orang ya pada orang miskin kelak terkenak nya baruk nya tauk.

    ReplyDelete
  45. Ya, nang ada sidak saudara kita di Sarawak ya miskin. Apa polah sidak Baitul Mal ya ngan sidaknya ? Dibiarnya sidak ya terus dlm kemiskinan dan kealpaan. Sik ditulungnya. Gago nak molah bangunan tok bangunan ya. Berik makan kontraktor tok dan kontraktor ya. Tangar jak sapa kontraktor ya.

    Sidak Baitul MAL ya madah tok pakae duit dana baitul mal yg dipotong dari gaji gaji org kerajaan dan bukan duit zakat. Ya bukan duit amanah jugak kah ? Ya duit amanah tauk sik. Ya makae duit ummah, duit org ikhlas nak berik pada tabung baitul mal, org kerja dari 8 pagi sampae 5 petang. Dan duit derma ikhlas org pada Baitul Mal. ALLAH membuka pintu hati setengah org untuk berderma pd Baitul Mal, tapi Baitul Mal membuka pintu peluang pd kroni sidak kontraktor utk buat untung. Bukan kezaliman kah ya ?

    Mun pembaca pada 23/6/2011 jam 2.27 pm yg menghina orang miskin ya, bangga lah hati zalim kitak ya nangar org miskin sik terbela. Makan jak kitak org dari hasil hasil kroni ya, hasil yg sepatutnya diberik dengan org miskin. Kitak semua ngumpul apa di akhirat klak kah ? Tangar ayat Quran dan tauk lah jawapannya.

    ReplyDelete
  46. Assalamualaikum wrbt.

    kebanyakkan kaum ibu,kaum bapak, pemuda,pemudi dlm politik di kawasan DA abang jo dah dijangki kudis politik.orang politik kita politik...cobalah kaji sejarah 'anti cession'baca buku sik cukup..sedikit kebenaran..tanyak dgn org tua2 kitak orang disia..siapa yg menjual negeri dan siapa yg mememperjuangkannya.JELAS SEKALI.!

    apabila terkena kudis politik..orang miskin dikatakan iri hati,malas,sik pande nabung,sik pande merancang masa depan...macam2 lagiklah..yang miskin itu adalah rakyat,umat dan saudara kita sendirik..

    sebelum jadi pemimpin..mereka memperjuangkan rakyat,agama,masalah rasuah,masalah dadah,kemajuan masyarakat,membantu rakyat miskin, masaalah sosial dan bermacam2 lagi...MEREKALAH orang2 nya.Neee bahagian ranting,bahagian pucuk, bahagian akar bermacam2 bahagian..ADA APA DENGAN ANDA, sekadar batang pokok yg dah kering, ranting2 dah mati sik dapat nak ngeluar pucuk muda..kitar semula jak!mun sik suruh trinekens buang dalam sungei bintangor (a little venice').rumah rakyat disebelah ya tauk kitak org byk sidak susah nak makan pun sik ada.apa yg diperjuangkan!sekadar berebut kuasa dan harta.nak nunggu Baitulmal..permohanan ditolak sik layak kata sidaknya.kudis politik dah merebak ke intitusi Islam juak.

    hentikan dulu mengangan2kan rakyat..dengan tema2 yg futuristik..satok lestarilah,little venicelah @ river taxi.byk kepentingan peribadi dlm tema2 tersebut...! hentikan politik sekejap! saya cadangkan agar kita rawati dulu kudis politik.

    Sempena isra' dan mikraj tok.mana cabang2 or ranting2 yg dah kering sik berdaun..ahli parti,kaum bapak,kaum ibu,peringkat ranting/apa2 peringkatlah,pengerusi surau jkk surau,jkk kampung,ahli bestari,rela,ahli bisness,ahli koperat,.ambil ikhtibar dari perjalanan isra' dan mikraj rasulullah saw. untuk ikhtibar ne tauk diizin Allah swt dapat bait kudis ya.sapa2 yg nak jadi kaya,nak gila kuasa,sik suka dgn org miskin,sesiapa yg dah kaya ada harta dan takhta..sama2lah kita ke masjid bahagian ada ceramah dr magrib sampe lepas isya...mun sampe subuh gik bagus.ne tauk dapat di recyle balit mana2 yg dah rusak ya..insyaallah.

    jangan molah ceramah kerna nak madah dgn yb kitak orang ada program di peringkat ranting/kpg kitak org..udah GIK!buatlah mencari redha Allah swt.

    sama2 kita belajar termasuk saya sendiri, memahami konsep hidup di atas muka bumi yg sementara ini.ikutlah teladan rasullullah!

    wassalam.

    ReplyDelete
  47. Assalamualaikum wrbt. Saudara saudara semua,

    KNIGHTS OF SALADIN MENGULAS...

    Bersabarlah kita. Sebenarnya cara pemabaca pada 23/6/11 jam 2.27 p.m. yg menghina orang miskin itu tak patut, beliau kata orang itu miskin kerana tak berusaha dan yang kaya itu kerana berusaha. Jadi beliau menuduh dan mengecap orang miskin tak berutak kerana iri hati dengan yang kaya.

    Saudara yg menghina itu, Biarlah saya berterus terang ya, walaupun ini akan pahit ditelan oleh banyak pemimpin kita.

    BETUL KAH oramg miskin itu tak berusaha ? Macam mana saudara tau mereka tak berusaha ? Ada kah saudara berada bersama orang miskin itu sepanjang hari dan menyaksikan dengan mata sendiri yang orang miskin itu tak berusaha.

    Saya bagi contoh senang. Misalnya kontraktor kelas F. Banyak dari mereka yg ada pendidekan atau semangat untuk maju. Mereka ambil small loan, buka office, dan memohon projek projek kecil, yang RM20,000/- ke bawah. Banyak yang tak dapat. Projek projek kecil pun di sapu oleh kroni kroni org politik dan ini hakikat. Dan bila kontraktor yang genuine ini tak dapat kontrak, macam mana nak bayar loan ? Nak bayar overhead office seperti bill bill ? !! Saya cabar saudara buat survey dan lihat lah untung nasib kontraktor kelas F ini ? Sila buat survey !!

    Dan kontraktor ini jatuh miskin bukan kerana tiada usaha, mereka banyak berusaha tetapi penyakit cronyism ini lah yang menafikan peluang mereka.

    Dan yg kaya tu, kebanyakannya ada usaha kah ? Saya tak nafikan ada yg tiada political connection dan berusaha jujur tetapi berapa kerat kah ? Dan yg jd kroni org politik YB atau menteri ini, memamg mudah mereka dapat projek. Ini usaha apa nama nya ? Dan bila mereka pergi ke bank bank dan meminta over draft, mereka serta merta jadi million aire tapi overdraft million aire. Dan yang paling menyakit hati, bila mereka tak dapat bayar servis loan bank, jadi mereka akan meminta political master mereka untuk beri lebih lagi projek, bagi menutup kegagalan mereka itu supaya ada harapan dapat untung lagi.

    Most political crony di Sarawak adalah overdraft million aire yg tak banyak fixed asset. Dan mereka akan terus meminta dan akan terus diberi oleh political master mereka projek projek sementara banyak kontraktor kelas F akan terus gagal dan terus menghadapi masalah nak servis loan kerana ditindas dan dinafikan peluang peluang mereka.

    Ini hakikat saudara, jadi bagi saudara yg menghina orang miskin tadi, saudara jilat lah balik ludah saudara bila saudara menyatakan yang orang itu kaya kerana usahanya dan miskin kerana tiada usaha.

    Saudara pembaca dan penulis komen pada 23/6/2011 jam 2.27 p.m. seorang yang riak dan takkabbur, maaf saya terpaksa berkata demikian.

    Wassalam,

    Akan tulis lagi

    ReplyDelete
  48. Ya Allah tunjukkanlah kami dan mereka ke jalan yang lurus. Ya Allah Ya Tuhan kami, perbaikilah keadaan pemimpin dan bangsa kami dalam rangka menyelenggarakan pemerintah yang berlaku di dalamnya hukum-hukum-Mu dan sunnah Rasul-Mu. Ya Allah jadikanlah pemimpin bangsa kami sebagai pemimpin yang peduli terhadap urusan rakyatnya dan pemimpin yang menjadikan negeri ini menjadi negara indah lagi diredhai Allah. amin

    ReplyDelete
  49. senyum itu indah,yang indah itulah sedeqah,

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum wrbt.

    PUNCA PUNCA KEMISKINAN

    (1) lahir miskin dan tak dapat mengeluarkan diri dari kemiskinan

    (2) berusaha tapi tiada atau kurang diberi peluang

    (3) terus ditindas dan dinafikan kesempatan untuk memperbaiki hidup

    (4) tiada diberi pendidekan / gagal dalam pendidekan formal. Tugas mendidek tugas kerajaan iaitu membina prasarana pendidekan dan tugas individu ialah untuk lulus peperiksaan

    (5) tiada diberi didekan imformal misalnya kemahiran hidup dan pertukangan. Ini kerana tidak semua manusia mempunyai keupayaan akademik yg sama. Ada yg mahir dalam pertukangan dan kemahiran hidup yg lain. Tugas ialah untuk kerajaan menbina prasarana untuk melatih orang ramai untuk tujuan ini

    (6) Gagal dalam perniagaan. Mungkin kerana tiada peluang atau peluang ditutup dan diberi pada orang yg lain

    (7) kos hidup yg tinggi dan pendapatan tak naik. Ini berlaku terutama di bandar besar. Ada definisi baru iaitu " kemiskinan bandar " atau " urban poverty ".

    (8) Isi keluarga bertambah sedangkan pendapatan tak naik atau hanya suami atau hanya isteri yg bekerja

    (9) Malas berusaha. Ini ada sebahagian kecil tapi dalam kebanyakan kes, tak ramai orang yg malas bekerja.

    (10 ) Tiada pembangunan di kawasan berkenaan. Ini terutama sekali di kawasan kampung. Tugas membangunkan satu kawasan ialah tugas kerajaan. Bila tiada pembangunan, maka rakyat tetap di tahap lama. Mutu pendidekan tidak berubah, mutu kehidupan misalnya bekalan air, api dan jalan tiada dan ini juga mendatang kesan pada persekitaran. Di kawasan pertanian, jika tiada tanah atau jika tiada ramcangan bersepadu untuk membantu pertanian penduduk setempat maka pengeluaran pertanian akan hanya ditahap minima dan tak boleh dijual untuk meningkatkan pendapatan. Tahap pembangunan ekonomi akan rendah. Ini juga tugas kerajaan

    (11) Urban poverty berlaku jika pekerja bandar yg bekerja di kilang kilang tidak dinaikkan gaji atau menerima gaji rendah dan minima. Ini tugas kerajaan untuk meningkat pendapatan dengan memastikan ada tahap " gaji minima " yang berpatutan.

    (12) berlaku pemberhentian kerja oleh majikan. Kegagalan pekerja untuk dapatkan kerja lain akan menyebab mereka menjadi miskin

    (13) Bagi yang tua, mereka yg ditinggalkan dan diabaikan oleh anak anak sendiri juga boleh menyebabkan kemiskinan.

    (14) malapetaka kecil dan besar, misalnya rumah terbakar, atau bencana alam yg besar yang memusnahkan harta harta dan rumah. Doa lah kita dijauhkan dari ini.

    (15) Dan banyak lagi faktor faktor lain yang mungkin saya tulis lagi.

    Jadi kita dapat lihat yang " kemalasan " iaiatu hanya satu faktor kecil yang menyebabkan kemiskinan. Tidak ramai org yang malas sebenarnya. Tapi lihatlah faktor faktor lain keseluruhannya mengapa sesorang itu boleh atau terperangkap dalam kemiskinan. Jangan terllau cepat menuduh orang malas. Kebanyakan orang tidak mahu jadi miskin tapi banyak faktor di luar kawalan mereka.

    Wassalam,

    Saya akan menulis lagi

    ReplyDelete
  51. Pulau Inderagiri pasirnya lumat,
    Tempat nelayan menjala haruan,
    Bagaikan Nabi kasihkan umat,
    Begitulah saya kasihkan Tuan :)

    ReplyDelete
  52. Assalamualaikum wrbt..

    Kalau kita membaca kisah Nabi Yaakub ( a.s ) dalam Al Quran dan ujian dan ujian yang ALLAH beri pada baginda maka kita akan menjadi insaf.

    Sesiapa yg menghayati pengajaran ini, sudah tentu menjadi insaf dan tidak akan samasekali menghina yang miskin.

    Wassalam,

    ReplyDelete
  53. PENGUNDI ATAS PAGAR,

    If you think you are such a smart Alex, why not you prepare a comprehensive proposal on how to improve our transport system and and post it on SEBANAKU and see how intellectually smart are you and don't just know how to criticize others like you are the most trustworthy and credible bastard.

    ReplyDelete
  54. Actually I don't know who the idiot you are referring to. Which one ? These people are mostly voters, they have the right to voice the views. Why do you show such an anger ? This is a forum of public opinion. People chose their leaders through elections and they have the right to expect much from those representatives. Or ministers for that matter. If you happen to be Abg Jo' supporter, does this shows the ugly and bad side of you ?

    The burden is not for the people to solve the highway and traffic problems in Petra jaya and Satok but for day dreamers like Abg Jo and Daud to solve it. After all what is their fat salary as minister and deputy minister for, if not for solving the woes of the people. Abg Jo is full of daylight dreams, isn't it, like the Malay proverb of " Bermimpi di siang hari ".

    Admit it, Abg Jo and Daud is without solution to all these, instead they had decided to unleashed their " poorly paid supporters like you " to demand that the rakyat now give solutions to the problems that the people are facing. Shame on you and your foul choice of words. Without the support of pengundi atas pagar in the last state election, Abg Jo and Daud would not be sitting in their comfy officers and having more day dreaming.

    I am not that " PENGUNDI ATAS PAGAR " that you are looking for, but I will certainly show this to ALL FENCE SITTERS and let them decide for themselves whether your BN boss will still win the Petra Jaya seat, or even Kuching seat for that matter. Poor Dear. You are certainly not Alistair Campbell.

    ReplyDelete
  55. Jaik hati nengar komen sidak atas2 tok....ada yang nyumpah seranah...kotan sakit jiwa dh dgn janji2 kerajaan nektok...ada yang berlagak hero mengomen atas komen org lain...ada yg quote sitok sia petikan2...tapi berbalik kepada TURUS asal perhubungan rakyat dan pemimpin...pemimpin dilantik untuk mengetuai dan menyelesaikan isu2 berkaitan rakyat yang meMILIHnya....rakyat pula memberi sokongan dan menegur jika terdapat kepincangan dalam kepemimpinannya. Bagi saya sik salah sidak semua ya mengomen...cuma kekasaran komen2 itu dapat disimpulkan tahap keMELUATan, keSAKITan, keTIDAKPERCAYAan mereka terhadap pemimpin di kawasan mereka. Kenapa? Pemimpin mereka tidak mendengar rintihan masalah rakyatnya...padahal rakyatnya yang sentiasa mendokong dan menyokong mereka. Makin kasar bahasanya...makin sakit hati mereka masalah tidak diselesaikan....makin biadap mereka...melambangkan betapa bosannya mereka dengan janji2 pemimpin mereka...
    Bagi yg berkaitan, tolonglah....tolong ambil semua rintihan rakyat ini...itu AMANAH anda sebagai pemimpin...kita memerhati tindakan mereka...semoga pemimpin2 kita sedar dan balik ke tujuan asas mereka dipilih...sik salah sambil nyelam minum air...tapi jgn minum byk gilak pok...klak lemas...sekian...
    -KamekMiakSayangSarawak

    ReplyDelete