Sunday, May 15, 2011

Selamat Hari Guru

5 comments:

  1. memang sbgai guru kita ikhlas dgn tugasan kita kereana kita dirct contact dgn murid2 dan murid2 buknnya robot atau sprti murid dahulu. Murid kini sgt bijak. Mungkin juga dgn asuhan ibu bapa berpendidikan dan yg prihatin.
    Sempena Hari Guru tahun ini saya amat terkilan dgn kenyataan TPM yg langsung tidak menghargai pengorbanan guru. Pemimpin semacam ini hanya nyruh guru gembira sekejap lepas tu, kecewa. Mungkin TPM ni tidak tahu mnahu aliran kerja guru. Saya telah berkhidmat selama 20 tahun saya tahu benar budaya kerja di sekolah dan pentadbir sekolah.
    Para guru besar dan penolong kanan mendapat habuan kerja guru.
    Kalau nak tahu, tugas sebagai penolong kanan adalah tugas yg paling senang dalam dunia pendidikan merekan hanya duduk-duduk, sembang2 dgn kerani, mengulkun para cikgu itulah kerja MEREKA. Demikinan jugalah sebahagian besar GB hanya ganggu2 guru2 perempuan, kaki scandal, rasuah dgn pembekal2 buku, atau kontraktor sekolah, brg2 sekolah yang berharga sesuka hati bawa ke rumah. Laptop dbekalkan tetapi untuk tujuan lain. nak buat kerja dia, cikgu yg jadi mangsa. Majlis Guru Besar, baik dibubarkan sahaja kerana hanya mengiakan dan pak turut kepada PPD. Dah tahu xda peruntukan mahu juga mengendali aktiviti luar. Guru2 yg menjadi mangsa terpaksa berbelanja menggunakan duit sendiri. Bila kerajaan naik kan gaji, gaji GB, dan penolong kanan yang naik. Saya rasakan tidak wajar, tidak bijaksana dan tidak betullah tindakan PM dan TPM kali ini, amat mengecewakan. Cuba lihat kulit GB dan penolong2 kanan 90% putih melepak kerana tidak pernah turun padang mngajar m/m. Tahu mereka memberi arahyan, kalau guru yg pandai membodek mereka semalas mana pun, akan dapat APC.. Saya tidak setuju GB dan penolong kanan diberi keistimewaan.
    Akhirnya, bila guru2 marah siapa yg jadi mangsa. Murid2 yg tidak berdosa, nasiblah guru2 masih professional tidak meminggirkan pelajar.

    ReplyDelete
  2. segelintir guru zaman sekarang mcm tidak ikhlas untuk mengajar murid, ibarat melepas batuk di tangga sahaja bila di sekolah, akan tetapi apabila guru2 yang mengambil part time sebagai guru di tempat tusyen swasta, mcm2 yang di ajar, malah in advance dalam silibus yang di ajar di sekolah. kalau di sekolah mereka hanya kadang2 memberi kerja2 kepada murid dengan tidak menjelaskan sepenuhnya maksud yang di pelajari.begitu juga dengan masa belajar, lebih2 lagi di waktu pagi, dalam sebulan sekurang kurangnya 2 kali guru menggunakan masa untuk mengajar di gunakan untuk bermesyuarat.apakah yang masih guru2 tidak berpuas hati dengan kenaikan gaji mereka berbanding dengan kakitangan di kementerian2 lain. adakah guru masakini mahu ibu bapa murid untuk membayar mereka wang seeperti apa yang di beri oleh pihak pusat tusyen swasta untuk menambah pendapatan mereka untuk KEGLAMOAN. mohon pendapat dan komen dari guru2 yang berasa pedas bila memakan cili.

    ReplyDelete
  3. mana guru2 tidak berani jawab soalan di atas, saya pikir benarlah segelintir guru tidak ikhlas mengajar murid waktu di sekolah, guru sekarang ini sudah pandai business menggunakan nama keluarga mereka untuk mendapat kerja2 dan membekal barang keperluan di sekolah mereka, banyak kontrak yang di bawah jagaan pengetua telah di beri kepada mereka sesama sendiri,

    ReplyDelete
  4. BAAM...berilah kelebihan/keistimewaan kepada Penyutua/Besar Guru/mana2 kanan guru itu.. nescaya akan berlakulah "perang sabil" secara senyap2 dalam pentadbiran..peringkat sekolah.. yang jadi mangsa tidak lain & tidak bukan.. anak2 tuan2 & puan2 juga...!!!

    "Bertindaklah Wahai guru@ kecil..beri pengajaran kepada mereka..!!" Mereka hanya 3/4 org. Kamu semua lebih ramai lagi... siapa yang sebenarnya mencemerlangkan sekolah..???

    ReplyDelete
  5. ADILKAH PEGETUA/GURU BESAR YANG MENERIMA IMBUHAN LEBIH2..SIAPA SEBENARNYA BUAT KERJA LEBIH2..!!

    ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

    ReplyDelete