Wednesday, April 20, 2011

Perkasa Sarawak desak kerajaan jangan keterlaluan melayan tuntutan kaum Cina


PERKASA Negeri Sarawak amat bersedih dan kecewa kerana pengorbanan kaum pribumi (bumiputera) Sarawak yang telah selama ini bertolak ansur untuk membenarkan “Gagasan Transformasi 1 Malaysia” dijayakan walaupun telah membenamkan Pribumi untuk disamaratakan dengan kaum bukan Bumiputera.

Lihatlah sebagai contoh yang mudah bahawa baru-baru ini kerajaan telah menarik balik Peruntukkan Pengecualian (Liquidated Acertained Damages (LAD)) untuk kontraktor kaum Bumiputera yang telah dimansuhkan tanpa berunding oleh Kementerian Kewangan.


Dan kerajaan pula mengikut telunjuk tuntutan ahli korporat kaum Cina untuk menghapus peranan pokok Pusat Khidmat Kontraktor (PKK) tidak lama lagi padahal ialah sahaja yang tinggal untuk menjaga kepentingan kontraktor bumiputera walaupun telah tegas di tentang hebat oleh kesatuan-kesatuan Bumiputera.

Nampaknya majoriti besar pengundi kaum Cina hanya memperalatkan pemimpin-pemimpin BN mereka untuk mengambil kesempatan terhadap keikhlasan kerajaan BN asalkan mereka dapat menuntuk hak kesamarataan dengan kaum Bumiputera padahal “JELAS dan TERBUKTI” kaum Cina telah menolak Barisan Nasional dan Gagasan Tranformasi 1 Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada pilihanraya DUN ke 10.

Click Image


Saya selaku Naib President Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia merangkap Yang di Pertua Perkasa Cawangan Sarawak ingin mendesak Kerajaan BN supaya memulangkan kembali hak dan peruntukkan keistimewaan Bumiputera mengikut peruntukkan perlembagaan Malaysia dan jangan keterlaluan melayan tuntutan kaum Cina yang sanggup “membalas susu dengan tuba”.

Semenjak Perkasa dilancarkan di Sarawak, ia tidak pernah mempersoalkan sebarang tuntutan kaum Cina demi menghormati Gagasan 1 Malaysia dan demi keharmonian negeri sarawak dengan memberi pengorbanan dan toleransi yang amat tinggi dalam hal ini.

Pakatan Rakyat, lebih-lebih lagi DAP harus dipersalahkan dan dipertanggungkawabkan oleh kaum Cina jika kaum Pribumi Sarawak menidakkan semua tuntutan kaum Cina.

Inilah keputusan pilihanraya DUN Sarawak ke 10 yang Pribumi diibaratkan seperti membela buaya yang dalam kekenyangan pun akan menggigit tuannnya.

Oleh demikian Perkasa Sarawak memohon Pribumi Sarawak harus diberi semua tuntutan mereka seperti berikut:

1. Mengembalikan Hak Keistimewaan Bumiputera yang termaktub didalam Perlembagaan Malaysia yang diantaranya:

a) Kerajaan BN Pusat dan Negeri hendaklah mengkhaskan satu dasar khusus untuk Bumiputera Sarawak dan Sabah sebagai satu “tindakkan afirmatif” yang lebih berkesan menggantikan “Dasar Ekonomi Baru” supaya segera dapat meningkatkan Ekonomi Bumiputera dengan perlu dipantau oleh Kesatuan-Kesatuan Bumiputera.

b) Merealisasikan hak kaum Bumiputera yang bukan beragama Islam untuk bebas mengamalkan agama mereka sama seperti mereka yang juga akan menghormati agama Islam sebagai agama rasmi negara.

2. Menuntut supaya semua rakyat Pribumi perlu menikmati kemudahan asas seperti api, air dan klinik.

3. Menuntut biasiswa automatik kepda anak-anak Bumiputera di Sarawak dan Sabah yang mencapai kelulusan minima untuk memasuki kolej dan universiti

4. Memberi kelonggaran khusus kepada kaum bumiputera untuk memasuki IPTA dalam semua jurusan kritikal

5. Mempastikan pengagihan projek dan kontrak kepada kontraktor dan syarikat bumiputera dilakukan dengan telus dan berkesan dengan membenarkan kesatuan-kesatuan memantaunya.

Barisan Nasional harus kekalkan Simpanan Tetapnya (Fixed Deposit) di Sarawak yang tidak boleh sesiapa lagi menggangu gugat atau mempertikaikannya.

Perkasa mengucapkan Syabas dan Tahniah kepada Pribumi Sarawak dan Kerajaan Barisan Nasional Negeri Sarawak dibawah kepimpinan Pehin Sri Abdul Taib Mahmud dan barisan wakil rakyatnya yang telah memenangi DUN masing-masing dengan cemerlangnya.

Semoga Allah merahmati pemimpin dan rakyat Pribumi negeri Sarawak untuk terus maju kehadapan.

Terimakasih daripada:
Abang Abdul Nasser bin Abang Hadari
Yang di Pertua Pertubuhan Pribumi Perkasa Cawangan Negeri Sarawak


p/s  Saudara Sebanaku Sarawak, tolong bantu siarkan kenyataan ini dalam blog saudara. Untuk sebarang pertanyaan, sila hubungi email ***@pd.jaring.my.

Terimakasih.

67 comments:

  1. PEGAWAI KERAJAAN YANG MENJAGA KONTRAK ATUR DOLOK, MUN DAH D BERIK DAK CINA DUIT, SIK NYA INGAT LAGIK DGN KONTRAKTOR YANG GENUINE BUMIPUTERA LAGIK,INGAT KAH KAMU SEMUA SEMASA TENDER SEKOLAH HUJUNG TAHUN LEPAS,SURAT SOKONGAN DARI PEJABAT TPM PUN SIK D LAYAN,PIHAK MENTERI DAH BUAT SOKONGAN TAPI PEGAWAI KERAJAAN YANG BUAT KEPUTUSAN.ADAKAH SURAT SOKONGAN DARI PEJABAT MENTERI D MASUKKAN D DALAM TONG SAMPAH,SEMATA MATA UNTUK MENDAPAT IMBUHAN.BUKAN KONTRAK TERSEBUT HANYA UNTUK SEBUAH SEKOLAH TAPI SELURUH SARAWAK,TAKKAN TAK BOLEH NAK RUJUK DENGAN KEMENTERIAN KEWANGAN SARAWAK, MANA KONTRAKTOR YANG GENUINE DAN MANA YANG MENG ALI BABA KAN LESEN.BOLEH D KATAKAN SEPARUH GENUINE KONTRAKTOR BUMIPUTERA YANG TIDAK D BERIKAN KONTRAK D SELURUH SARAWAK.PADAHAL KONTRAKTOR2 INILAH YANG MEMBANTU BN DALAM PILAHRAYA LEPAS.HARAP PIHAK PERKASA MENGAMBIL BERAT PERKARA INI SUPAYA TIDAK BERLAKU LAGI D TAHUN2 YANG AKAN DATANG.TERIMA KASIH DAN HARAP MAAF MENGGUNAKAN BAHASA ROJAK.

    ReplyDelete
  2. tahniah satu pendedahan yang berani mengenai kenapa bumiputra tidak bernasib baik di sarawak.....salah satu punca SPRM umpama boneka di sarawak....."kecut telor org sarawak madah"....mun melibatkan kes anak bilis heboh 1 Malaysia...mun melibatkan ikan jerung....emm..... macok acap le.....masuk telinga kanan kuar telinga kiri....

    ReplyDelete
  3. seorang timbalan menteri kena jawab kerna kes tok membabitkan gengnya.

    ReplyDelete
  4. KITA JANGAN MENYALAHKAN KAUM PENIAGA CHINA TAPI CUBA KAJI KEMAMPUAN DAN KEKUATAN KITA SEBAGAI BUMIPUTRA DALAM PERNIAGAAN. SELAGI KERAJAAN DAN PEMIMPIN BN TIDAK SEDAR, SELAGI ITU KITA AKAN KECEWA DAN TIADA KEKUATAN. PROJEK DAN KONTRAK DIBOLOT OLEH PEMIMPIN DAN KERONI BN DAN DISERAH KEPADA USAHAWAN CHINA UNTUK MNENYIAP. PEMIMPIN BN TIADA KEPERCAYAAN KE ATAS KEMAMPUAN USAHAWAN BUMIPUTRA DAN TIADA MEMBERI SOKONGAN DAN PERTOLONGAN. WE HAVE NO CONTROL ON OTHERS BUT OURSELVES TO SUCCEED. WE CANNOT BLAME OTHERS FOR FAILURE BUT OURSELVES. SELAGI PEMIMPIN BN BUMIPUTRA TAKUT PADA TAIB MAHMUD DAN SENTIASA MEMUJI BELIAU (BODEK), SELAGI ITU USAHAWAN BUMIPUTRA TAK AKAN KEMANA ARAH TUJUAN MEREKA DALAM PERNIAGAAN.

    ReplyDelete
  5. Having failed to achieve total control in Indonesia after the fall of their stooge and protector, the late butcher tyrant president Suharto, the Chinese of South East Asia (the Kuomintang) have turned their sights on Malaysia in a bid to topple its Malay majority government.

    The Chinese appear dissatisfied and annoyed with the status of Malays in a nation carefully nurtured and cultivated to its present stage of industrialisation by former Prime Minister Dr. Mahahtir Muhammed.

    The Malays of Malaysia are in a majority comprising at least 60% of the population. They are the indigenous people of the country. The Indians (6%) and the Chinese who form the rest of the population are divided along race lines.

    Whilst the Chinese were favoured in commerce and trade from the time of the British, a practice which continues to this day, the Indians consist mainly of a few professionals, small business people and the rest largely low paid labourers.

    Singapore under its first Prime Minster had designs over Malaysia since its birth all those years ago. In his own words he had ‘dreamed all his adult life of a merger between the two states’. For what reasons he dreamed such a dream is now becoming clearer. The Chinese of Malaysia and Indonesia have great regard for the man. The Malays to a large part see him as a gate keeper of foreign interests (with good reason) and an abject and unmitigated racist.


    LANDLESS SINGAPORE’S MALAY LAND GRAB

    Singapore of late and with the assistance of the immediate past Prime Minister of Malaysia, Abdullah Badawi, engineered a coup whereby they conveniently renegotiated the supply of Malaysian water to Singapore on unrealistically favourable terms to Singapore, much to the detriment of Malaysia. All of this achieved without debate or disclosure of any real consequence from either side.

    Mahathir, an obstacle to Singapore’s ambiitons in the peninsula, had left the stage. They were now free to engage in the politics of intimidation and division and had a ready made chameleon, a spineless, vain and incompetent leader in Badawi.

    There was no need to gauge public opinion on something as vital as water or land as is characteristic of Singapore’s style of patrimony, its benevolent dictatorship which they call democratic government down there. Unaccountable and unresponsive to their people as always, self assured in their condescention of their subjects, they assisted Badawi to sell his country’s most precious asset to them for a song. And sell it Badawi did.

    More dangerously, Badawi allowed Singapore’s state and private interests to acquire significant tracts of Malaysian land (the Johor corridor) for them to develop a massive industrial complex (proposal) using Singaporean and foreign investments channeled through Singapore and the use of imported Chinese labour from China.

    The proposed development and its strategy gives Singapore de facto control over a significant land mass of Malaysia without it having a political mandate from Malaysians to run the area. Very smart, very dangerous. Perhaps the new lingua franca would also be Mandarin to cater for the imported Chinese (non Malay) labour they intend to bring in to create a sphere of an extension of the Pulau Batam experiment. Singapore off shore territory, Malaysia on lease in a Malay neutral cultural vacuum.

    To be continued

    ReplyDelete
  6. STEALTH

    There has been no referendum on this re design of the boundaries of Malaysia nor even a cursory impact study of the consequences of such a significant transfer of ownership of land and a bud grafting of an entire new culture of Chinese onto Malay soil. No one has sought fit to seek approval and consents of Malaysia’s most important citizens, its Malay majority.

    Nor have the finer terms of this sale or the results of any social or economic impact studies on its mainly Malay population been made public for the people it is most likely to effect to consider. There was no public discussion no consultations with effected groups and communities of any significance so to speak of. Nothing has been done for any meaningful public debate or input to be considered form the effected communities.

    Badawi held hands with his Singaporean counterparts in what was clearly a purely commercial deal with political and social implications for Malaysians, especially its Malay population in a majority and to whom the land is inalienable being Tanah Melayu. This appears to be a repeat of the historic handing over of Singapore’s sovereignity to Britain for a pistol and a few trinkets to the Johor Sultanate by Britain all those years ago.

    Badawi appears to have done a Habibie on Malaysia. Habibie we recall sold out East Timor to an Australian led force of former Marxist guerillas with Portuguese and Chinese backing under the pretext of a deteriorating security situation.

    The security situation was created and nurtured at its inception with Australia’s assistance under Suharto aided then by Australia’s defence aid to Indonesia. East Timor was then carved out of Indoensia into a new independent state during mayhem engineered by the UN, Portugal and Australia.

    So it now appears that internationa law does reccognise in its breach the take over of foreign lands not only through conquest but also by treaties that ignore the will of a majority. Necessity and bilateral economic agreements are mere camoflagues to lend a semblance of legitimacy and respectability to appropriation of other people’s land.

    A SMEAR FOR DISTRACTION

    The smear campaigns have begun. Most of it directed at the most likely candidate capable of galvanising Malay sentiment to tear up these arrangements and the stealthy occupation of Malay soil. Dr. Mahathir Muhammed appears willing to go all the wa on this one.

    Singapore acutely aware of his potency in dismantling their plans for occupation by stealth is widely viewed as the source of Malay indignation and Chinese chauvinism in Malaysia. Its campaigns have been to stir the political landscape of Malaysia that has become so divisive and polarized provoked by statements from Singapore of late.

    Malaysia’s Chinese are openly looking for Lee Kuan Yew type leadership not for his recorded achievements but for the fact the Chinese will dominate as they have done in Singapore. The Chinese like the Indians of Africa and Fiji are cultural chauvanists not willing to assimilate but to dominate at any cost.

    The fact Mahathir has achieved more progress for Malaysia in less time with less pain inflicted on his people appears irrelevant to the Malaysian Chinese and sectors of its Indian comunities. So Mahathir appears now to be their target, the focus of their smear campaigns. Lest he further encourage the Malays to be assertive of their rights and put paid to the Singaporean occupation of a third of Malaysian soil Mahathir has become the pre occupaiton of Singapore and its local Malaysian Chinese supporters.

    ReplyDelete
  7. CULTIVATING A TYRANT-BRITAIN’S AND AUSTRALIA’S CULPABILITY

    To achieve their domination of south east Asia and its people, the Koumintang Chinese of Asia have cultivated allies in the west. Through Blades, Alex Josey and other operatives of MI5 and the Special branch in Singapore, prior to independence in the 1950’s, Britain found a willing ally in a brilliant, charismatic, though ruthless and mercenary lawyer in Lee Kuan Yew. The rest as they say is history.

    Britain set about cultivating Lee to be leader of an independent Singapore as an measured antidote to nationalism sweeping the region post world war 2. David Barr’s and Rev. James Minchin’s thesis on the man and his policies puts paid to the fiction of that all clean and straight modern day ruler.

    Lee’s character flourished on the job. He was in his element supporting tyrants, butchers and undemocratic brutes of the region like Suharto and Marcos benefitting his island state in the process. The two tyrants in Marcos and Suharto were willing to exterminate their own people, paving the way to untold riches with blood, for mercenary Chinese merchants like the Bob Hassan’s and Lim Soei Liem who funded these tyrants, banking their ill gotten gains in Singapore to the delight of Lee and the local Chinese.

    A SPY FOR A PRESIDENT

    Its is not unusual for a country to appoint a war hero or decorated soldier to high office. Even to that of President. Israel did it with a number of their war heroes elevated to high office in gratitude for their service. But very few countries are known to have rewarded a foreign spy elevating him to such a position or to acknowledge his perfidy with such honour. Singapore did.

    To reinforce the point I make about servitude and the interest of foreigners over and above those of Singaporeans or its Malays (its original inhabitants), Singapore appointed as its President an ASIO Spy(Australian Security Intelligence Organization) in SR Nathan.

    SR Nathan’s cover as a spy for Australia was his position at head of RTS (Radio TV Singapore) for years whilst he served his masters in Canberra. Alex Josey served MI5 also in the same position previously. SR Nathan, now President of Singapore, assisted the Australian’s and British in their disinformation and propaganda campaigns directed mainly at Malays, Indians and that minority of honourable Chinese who campaigned for an open, independent and free state.

    These Chinese were labeled by Lee and the foreigners he served as communists, terrorists, traitors, chauvinists, trouble makers and jailed for long periods without trial. SR Nathan’s appointment is clearly a celebration of the betrayal of Singaporeans and its Malays.

    The question that is to be asked is this. Whose sovereignty and interests is it that is being protected by the Lee dynasty in Singapore then? In any other self respecting state a spy in the service of a foreign country would be executed or punished for being in the service of a foreign country against the interests of his own.

    In Singapore a foreign spy was made president by a spy who became Prime Minister. Who does Singapore really belong to? who do its people serve? How long will its Malay population remain well fed birds in chauvinistic a Chinese cage?

    ReplyDelete
  8. MORE THAN MERE DOUBLE STANDARDS

    “Having taken Japanese lessons since 1942 before Singapore was occupied, he worked as a Military Intelligence Officer to translate Allied wire reports for the Japanese, as well as being the English-language editor on the Japanese Hodobu (an information or propaganda department) from 1942 to 1943.”

    Nothing unusual about the standards of political morality Singapore practices when one considers the convenience of opium and heroin money of the likes of Lo Sin Han. The Burmese warlord and drug king’s money when combined with the heady mix of the high morals of Singapore’s rulers is volatile and immoral.

    Politics does indeed make some very strange bedfellows. Whilst Lo’s lowly and desperate drug mules are regularly hanged at Singapore’s Changi prison, that state willingly and happily helps Lo manage and launder his ill gotten drug money in commercial partnerships and joint ventures (Helen Vatsikopolous Dateline SBS 2002) through Tamasek.

    At the same time whilst preaching security, order, law and good international relations, Charter industries of Singapore, the government owned small arms manufacturer sells to anyone willing to buy. That includes the explosives sold to the Tamil Tigers which they used to assassinate Rajiv Gandhi.

    Lo’s army too is a beneficiary of arms manufactured and purchased from Charter industries as do many other clandestine and separatist groups in the region. That’s the morality of the white uniformed PAP who now stand in judgement of Mahathir and the Malays. This is high ground morality of the Chinese of the region who find the UMNO and NEP handouts so immoral and disturbing that they will support Lee in destabilsing Malaysia, in calling for Mahathir’s blood and in agitating for the abolishment of the NEP which the Chinese consider much more immoral than Guns, Drugs and blood money.

    LEE’s SINGAPORE AND THEIR PERCEPTION OF MALAYS

    Lee Kuan Yew thinks very little of a Malay who is independent and can think for himself. They irritate him. He is unashamedly on record espousing the theories of Nietzsche and Manu in a more distorted way when describing Malays and Indians in comparison to Chinese. His interpretation of Nitszche appears closer to that of Hitler’s interpretations of the concepts of untermenschen and ubermenschen than any others.

    A self proclaimed student of genetics and avid believer in the politics of racial superiority, he conveniently places the Chinese squarely over their “inferior” Malay and Indian counterparts using apocryphal documents and theories to justify his pallid position. Why and how Lee believes in these theories of convenience ? David Barr’s thesis reveals the illusions behind the man and how he manufactures evidence in support of his theories shifting it and his position when it suits the occassion and the argument.

    A perfect model for understanding Naom Chomsky’s “manufacturing consent”. Lee and his coeterie of bullies have never given up that idea that the federation is their territory. His conduct reveals the delusions of grandeur of the man and his beliefs in a near divine right to rule the area assisted by a willing sea of commercially astute but also ruthless cadre of settled Chinese in the region who act as his fifth coloumn.

    Secondly and more importantly it is because of the crude assumption that Mahathir as a Malay could not possible have achieved what he did achieve in his years as a Prime Minister when someone as high profile and Chinese as the late Tan Siew Sin (former Malaysian Finance Minister) failed dismally in all his time at the helm to achieve even a fraction of what Mahathir managed.

    ReplyDelete
  9. THE MYTH OF LEE KUAN YEWS ECONOMIC GENIUS

    Contrary to the popularly built up myth of Singapore being the result f Lee Kuan Yew’s genius which he constantly allows his media to spin about him, it was not Lee’s economic genius that made Singapore but that of Dutch economist Albert Winsemius. Lee was merely an enforcer of the designs of Britain and the other foreign investors in Singapore.

    Lee shamelessly takes credit for Singapore’s economic successes to this day. Singapore could in truth be run by a combination of South American banana republic dictators and still turn out prosperous because it is a natural port situated at the confluence of the great sea lanes linking east and west north and south and no genius need plan for its prosperity. Certainly not Lee Kuan Yew. And his demise will prove that.

    Without wanting to take too much away from Lee and the myths about his genius, the evidence shows that he clearly was a catalyst in a series of events that produced the outcomes that is Singapore today. In reality it was a combination of those factors of politics, position, need and greed both natural and human that conspired to create the island states success. Not the singular work of Lee Kuan Yew.

    With Mahathir’s Malaysia the odds were stacked against the Malay. His successes were for most part the efforts of a singular mind. His methods equally Machiavellian but not brutal and inhumane. The odds against him innumerable and immeasurable. But being Malay those odds were even greater. Such achievement by a Malay is considered in the minds of mainly Chinese Malaysians and Singaporeans to be an impossibility. Therefore something had to be wrong and the rumour mill began to run.

    THE SINGAPORE CHINESE MYTH

    Singapore’s success has nothing to do with Chinese ingenuity, hard work, higher work ethics or superiority over the Malays in commerce. A confluence of vital security, strategic and commercial interests converge out of necessity and convenience at the point of that island state because of its position to make it what it is.

    The ruling party of Singapore has a lot to do with a servile mindset that dominates their political landscape like the rusty old retainers of a forgotten colonial past. Minions who continue to serve their white masters dressed in those same white cotton outfits the British forced them wear in the colonial days to make them appear clean (knowing how dirty the Chinese could be physically, metaphorically and morally) when dealing with them. It was symbolic then as it is now. Purely symbolic.

    ReplyDelete
  10. BETRAYAL A SINGAPOREAN STAPLE

    How could one forget the betrayal of trust the Sultan of Brunei placed in the late Khoo Teck Puat and Khoo’s theft of hundreds of millions of the Sultan’s money all under the full view of Singapore’s treasury officials who were the Sultan’s technical experts at the time?

    From Phillipines to Brunei from Indonesia to Malaysia (his greater China) Lee and his Singapore believe that their economic model is a recipe for self righteous hegemony through the politics of money and the use of intimidation and mischief through Chinese merchants in the area.

    Sadly for the delusional Lee that day will not come. Because like all dictators in history, he too will suddenly realise that he is human and fallible (or events ill remind him of the fact) and that not everyone can be bought through fear and intimidation, cleaner streets or better paid jobs. That’s why Lee Kuan Yew is in a hurry to leave as his legacy a Chinese dominated Malaysia, his lifelong dream.

    MAHATHIR IS NO LEE AND NEVER ASPIRED TO BE

    The Chinese of Malaysia often draw comparisons between Mahathir and Lee Kuan Yew without the facts. In order to denigrate the Malays they reinforce their racial stereotyping of Chinese and Malays referring to Lee in glowing terms of the spin that’s become part of the Lee Kuan Yew Myth and Mahathir in terms of the Kuomintang and Singapore fed rumours about the man.

    Mahathir does not share a similar vision for Malaysia as Lee does nor does he have a similar mercenary family background to Lee. And nor were or are his people rejects of their own ancestral societies driven to extremes. Mahathir and Lee were moulded out of totally different fires and made of an equally different metal.

    Mahathir was educated against all odds as a medical doctor in a society where Malays and Muslims were excluded from any form of social, political, economic or academic attainment unless appropriately socially connected at the time.

    He received no patronage like Lee from his mother Chua Jim Neo’s ’special friend’. He did not taunt his classmates before exams so that they possible performed badly (James Minchin: No Man is an Island) allowing him to do better then be called a genius.

    ReplyDelete
  11. DEMOCRACY VS A DICTATORSHIP

    Nowhere in this planet is there evidence of an ethnic Chinese running a democratic state. Autocratic, fascist yes. But democratic no. The Malays like their Indian counterparts have long held traditions of collective government. It may not have been referred to in their vocabulary as democracy but the characteristics have always been there. It may sound a bit unkind and I would like to be proved wrong on this score.

    The same cannot be said of Chinese communities anywhere who have traditionally succumbed to and strangely thrived under ruthless iron fisted totalitarians and tyrants. And the Kuomintang is no stranger to the politics of fascism and brutality either. Their influence in corrupt government’s of south East Asia that fed a communist insurgency everywhere in the region from Indo China to Indonesia and Malaysia is legend.

    The entire idea of Lee Kuan Yew’s hard driving carrot and stick policies is anathema to the soul of the Malays. To the Malays the success of one of their own in the politics of liberal democratic industrialization in the form of Malaysia by Dr. Mahathir is therefore understandably hard for the Chinese to swallow. The Malays are a comfortable blend of both east and west unlike the Chinese at least in south east Asia.

    Mahathir could fight an adversary from within and without Malaysia without the need to tie their hands behind their backs to win. He did not jail dissenters simply for being dissenters. He has not used Malaysia as a base to destabilise Singapore nor to benefit financially from the misery inflicted by the tyrants in his neighbourhood on their people.

    The same cannot be said of Lee or his Singapore. Mahathir turned out to be more successful in achieving economic, industrial and technical progress for Malaysia within a relatively more advanced pluralistic and democratic framework than Lee could ever have dreamed of. The Chinese of the region are angered by it. It is as painful to them as it is proving to a Christian that the resurrection of Christ never occurred.

    Mahathir had 25 Million people in their diverse forms to satisfy and to manage. Lee had a generic class of a mere 3 million mainly Chinese with all of the economic, political and military backing of Britain, Australia, the US and yes even China. Mahathir for his independence in thought and deed stood alone.

    The results must have been devastatingly painful to the Chinese psyche. God after all turned out not to be Chinese. Perish the thought. So the Chinese of Malaysia (at least those who will not speak out) have joined this unholy chorus of criticisms against Mahahtir and thinking Malays in an unsubtle demonstration of where their true loyalties lie.

    Inspite of the strength of available evidence against them, the same insult on corruption is never applied to any of the non Malays of the region like the Chinese by the so called opposition in the region. So deep run these prejudices that rumour is often the fuel of many a debate in places like Malaysia and Singapore.

    All of Malaysia’s dynamic changes, Mahathir achieved in much a shorter time than Lee’s six decades of pain and oppression Lee had inflicted on his people to get his results. Sure Singapore is impressive. But so too is the local Westfield shopping mall when compared to its surrounds the suburbs and the different stimuli and responsibilities and problems that drive each of these. Its like comparing chalk to cheese.

    ReplyDelete
  12. DISCRIMINATION AGAINST MALAYS IN LABOUR -WILL IT INCREASE WITH THE JOHOR CORRIDOR?

    Malaysia (warts and all) remains an oasis in a sea of cultural chauvanism. Thailand, Indonesia (till only recently) Viet Nam, Myanmar, Laos and Cambodia all had till recently prohibited the use of Chinese characters in any form from public display. Outside shops, temples or other public places the use of and the displays of Chinese cultural icons and language was prohibited by law. Malaysia remained outside this sphere of intolerance.

    Singapore uypped the ante not to be outdone in the field of racial discrimination applying a unique form of racial and cultural discrimination. Created in its attempts to subdue the Malay Nationalism within the island and to render their culture subject to that of the engineered Chinese majority community Singapore introduced Mandarin as its national language alongside the English language. In doing so it achieved its purpose of rendering the entire Malay population culturally and politically impotent.

    ReplyDelete
  13. PORK AND ALCOHOL TWO NON TARIFF BARRIERS TO MALAY EMPLOYMENT

    In Malaysia on the other hand as is the case in Singapore, there is significant though subtle discrimination in employment against the Malays even to this day. It manifests itself in non tariff barriers set in employment in one of the largest sectors of the economy and employment, the food, beverages and hospitality industry.

    In the context of Asia, food and beverages remain one of the most important and lucrative industries and will continue to outperform most others even in times of economic distress. Food beverages and hospitality are two of Malaysia’s largest employers and contributors to its gross domoestic product. Yet Malay patcicipation in this lucrative field of economic activity is deliberately stiffled and curtailed.

    Now here’s the trick. Most restaurants and hotels which are statistically in a majority run by the Chinese, sell or cook food either with pork or pork fat or some element of pork as an ingredient. The manufacture, sale and consumption of alcohol another very significant industry from which the Malays are excluded for religious reasons is also Chinese dominated.

    Fully aware of the consequence to Malays of the presence of these ingredients and material in food and beverages, very few previous or for that matter even the current Malaysian government have ever advocated to find alternatives to redress the imbalance created by this non tariff barrier to employment of Malays. The result is that it has become a tool of exclusion preventing and excluding Malays from employment in an important and a vital industry in Malaysia.

    Pork is not a life saving necessity nor something that cannot be suitably and painlessly substituted with say,soy substitutes, beef, mutton, venesin or poultry. Yet it is conveniently and widely used in Malaysia by its Chinese population without protest or complaint by it Malay population save in some minority quarters.

    The fact they the Malays and their government have not taken any active measures to end Chinese monopoly of this highly lucrative of sectors in the economy although harmful to their culture says a lot about Malay generosity the Chinese are not prepared to acknowledge.

    It is examples such as these which conveniently get lost in the heat of arguments against the NEP and Malays. This level of inter racial tolerance is likely to be lost in a Singaporean Chinese dominated Johor corridor. Malays will be further driven into the hinterland or be reduced to being token Chinese like they are in Singapore today.

    The consequence of all of the generosity of the Malays and their government is conveniently lost and conveniently forgotten by the Chinese. Whats not remembered is that the Malays in their own country are as they have been for decades, excluded from any form of meaningful employment or participation in an industry so large as the food and beverages sector to which they could contribute more significantly.

    Food and beverage is an industry in which the Chinese have a stranglehold and monopoly over which for a long time has underwritten their individual and communal wealth. Entry barriers are low and turnover and profits high.

    ReplyDelete
  14. CONCLUSION

    In the earlier days before people like Mahathir intervened, the Chinese middle men reduced Malay rice growers of the north to poverty. It was a feat celebrated by the British as Chinese ingenuity over the Malays. The Malays could do well to demand their government impose a punitive tax on the sale of pork and alcohol in all its forms. It will achieve the necessary balance of allowing the Chinese the freedom to eat pork in public places and others to consume alcohol also in public places for a price. That price has to reflect the disadvantage to the Malay economy.

    An opportunity to redress this imbalance where Malays are excluded from places where the the use of pork and alcohol is served can be achieved by imposing license requirements on all premises that sell pork and alcohol which would undoubtedly provide a windfall to government and redressing the imbalance in the process.

    More importantly the government of Tun Razak Najib ought to be made to publicly disclose the terms and conditions of the sale of water to Singapore and the sale of the Johor corridor to Singaporeans. And if necessary a referendum on these matters held. If they are found to be not in the interests of Malaysians it ought to be overturned.

    The Chinese know that they will not be able to overthrow and set up in its place a non Malay led government. That’s not possible as long as there are sufficient numbers of Malays to constitute a majority in the population.

    The Chinese alternative aided by Singapore is now to grab as much land as is possible under terms and conditions that have been kept a secret from Malaysians and to introduce large numbers of imported Chinese labour as has been the case throughout the developing world in Asia and Africa and to spread Chinese economic and cultural hegemony throughout the region.

    It will happen. And Lee Kuan Yew wants it to happen before he dies. Bahasa Melayu will be replaced as the main language with Mandarin. If thats taking it the message too far, take a look at Singapore, a former Malay territory and prove me wrong.

    ReplyDelete
  15. Syabas PERKASA,
    Setidak2 nya ada satu persatuan utk memperjuangkan hak bumiputera Sarawak.
    Saya baru mengetahui bahwa ada wujud PERKASA di bumi Sarawak ini.
    Umum mengetahui bahwa bumiputera di Sarawak kebanyakannya adalah pekerja di bawah tokei-tokei cina. Banyak syarikat besar di Sarawak yg ada di antaranya tersenarai dlm bursa seperti Naim Cendera, Zecon, CMS, Puncak Niaga dan sebagainya.
    Kebanyakan subcontrator utk syarikat besar ini terdiri dari cina dan majoriti pekerja mereka adalah bumiputera.
    Sekarang ini Kerajaan Negeri serta Persekutuan juga telah memberi kontrak langsung kepada tokei-tokei cina ini. Pekerja mereka iaitu pengerak juga bumiputera. Malah pemilik syarikat tersebut (penama) juga bumiputera. Tapi hanya sebagai proxy sahaja, yang kemungkinan hanya mendapat 0.01% dari jumlah kontrak. Kita bleh lihat contoh kontrak pembinaan lapangan terbang Kuching, Sibu, kontrak membina flyover BDC itu yang di bandar. Projek prasarana luar bandar yg utk manafaat penduduk bumiputera luar bandar juga di serah kepada tokei-tokei cina seperti projek bekalan air luar bandar sekarang di monopoli oleh cina, pembekal sudah tentu oleh syarikat cina. Untuk projek bekalan letrik luar bandar juga sekarang pun di monopoli oleh cina sehingga mereka pun mendapat kontrak langsung dari kerajaan persekutuan contohnya Esawin dan Megan Alfa yg mendapat ratusan juta RM kontrak. Nama pemilik(proxy) memang bumiputera tapi milik sebenar adalah cina iaitu seorg Dato pemilik Metro Group.
    Adakah dengan memberi kontrak kepada bangsa cina ini mereka mengundi BN dlm piliharaya lalu atau setidaknya memancing undi dari kalangan mereka utk mengundi BN.
    Apa yg saya perhatikan mereka tidak perihatin dgn BN, yg mereka perihatin cuma poket mereka sahaja.
    Ini cerita lain tapi masih berkaitan dgn di atas.
    Salah satu tujuan kerajaan utk memberi kontrak seperti prasarana di luar bandar adalah utk mendapat undi dari penduduk luarbandar selain dari memberi mereka kemudahan. Perlaksanaan yg lembab dan lambat menyebabkan bermcm implikasi kepada kerajaan serta menambah isu setempat. Jika kemudahan ini tidak sampai ke mereka seblm piliharaya seperti yg di janjikan maka sudah tentu mereka akan berubah mengundi pembangkang.

    ReplyDelete
  16. maaf tapi saya rasa perkasa adalah salah satu pertubuhan berlandaskan perkauman..walaupun saya ni bumiputra juga, tetapi peranan perkasa yang mengapikan sentimen perkauman seperti ini adalah tidak betul, begitu juga sesetengah pertubuhan kaum cina lain yang amat suka memainkan sentimen perkauman...sistem penganugerahan kontrak kerajaan kepada kompeni proxy kaum cina adalah berpunca daripada kelemahan dasar dan juga sistem pelaksanaan yang tidak betul dan bukannya boleh kita menuding jari kepada kaum cina semata2..bukan salah mana2 org cina yg berniaga di tepi2 jalan kt bandar...pada hemat saya kerajaan skrg ni yang berlandaskan parti kaum masing2 adalah tidak sihat kerana pengelasan parti komponen berdasarkan kaum telah menyebabkan masyarakat malaysia sendiri berpecah belah dan senang dilagakan n dimanipulasikan oleh golongan pemerintah untuk kepentingan diri mereka sendiri..kita sbg rakyat malaysia yg terdiri drp kaum melayu, cina, dayak, india etc kena bersatu padu dlm menghadapi era globalisasi utk anak cucu kita...

    ReplyDelete
  17. tok la masalah orang melayu/bumiputera. mun cina dibenarkan main isu perkauman sampey ramey cina nyokong dap election tok tek, kenak orang lain sik boleh?

    ReplyDelete
  18. Dimana mana ada isu perkauman yang cuba menegak kepentingan kaum masing masing dan adalah tidak salah. Masalahnya sesuatu kaum itu tiada teloransi dan gagal mamahami kehendak sesuatu kaum. Semastinya setiap kaum dapat bekerjasama dan mengguna kekuatan masing masing untuk kemajuan semua kaum sebab sesuatu kaum itu telah dianugerah kebolehan dan keistimewaan tertentu yang kalau disatukan dapat menghasil manafaat untuk negara. Apa yang kita lihat, pemimpin pemimpinlah yang mengapi-apikan rasa perkauman di antara satu dengan yang lain. Bahkan konsep 1 Malaysia telah dipolitikkan untyuk kepentingan masing masing dan kerajaan gagal menjelaskonsep tersebut untuk dihayati oleh semua kaum.

    ReplyDelete
  19. TAHNIAH KEPADA PERSAKA KERNA BERANI BERSUARA WALAUPUN SEKADAR DALAM BLOG INI. JIKAKIRANYA PERSAKA BENAR2 HENDAK MEMBELA NASIB ANAK BUMIPUTERA MELAYU DAN DAYAK, SAYA BERHARAP PERSAKA DAPAT MEMPERLUASKAN PERJUANGAN BANGSA KITA DEMI MASA DEPAN ANAK CUCU KITA. SEBAGAI CONTOH, DI MANAKAH KUASA PERSATUAN2 SEPERTI DUBS, TIDAK DAPAT MEMBELA NASIB KONTRAKTOR2 BUMIPUTERA YANG BERTARAF SEDERHANA DAN MEMILIKI PKK KELAS F. ADAKAH MEREKA MEMPUNYAI KOUTA KONTRAK DENGAN KERAJAAN SEPERTIMANA APA YANG D JALANKAN SEMASA DUBS D TERAJUI OLEH YG BERBAHAGIA DTK SERI EFFENDI NORWAWI YANG MEMBELA NASIB KONTRAKTOR2 MASA ITU, APAKAH PERANAN DUBS MASAKINI, ADAKAH MEREKA MENGGUNAKAN KUASA PERSATUAN UNTUK MERAIH KEUNTUNGAN MEREKA SENDIRI. ADAKAH KAMU SEDAR BAHAWA DI SEMANJUNG MALAYSIA, PERSATUAN KONTRAKTOR MELAYU LAH YANG MEMAIN PERANAN PENTING UNTUK MENJAGA KONTRAKTOR2 MELAYU, D SARAWAK LAIN, BILA KRONI2 MENDAPAT KONTRAK MEGA BERJUTA RGT,SEMUA D BERI KEPADA KONTRAKTOR BUKAN BUMIPTERA, KENAPA TIDAK D AGIH AGIHKAN KEPADA KONTRAKTOR BUMIPUTRA, MUNGKIN MEREKA MAHU WANG SEGERA UNTUK MEMILIKI KEHIDUPAN YANG MEWAH. SEBAGAI CONTOH, PROJEK MEGA FAMA D KUBAH RIA, KONTRAKTOR MANA YANG KELAS F ADA D BERIKAN SEBAGAI SUB KONTRAKTOR. INI KERNA APA, KERNA KONTRAKTOR YANG D BERIKAN KONTRAK TERSEBUT BARU SAJA MEMILIKI KELAS A DAN BARU SAJA LULUS DLM MASA 2 BULAN. SEKIRANYA D LUAHKAN PERASAAN KECEWA D RUANG INI, SATU HARI PUN TIDAK DAPAT D HABISKAN CERITA SATU PERSATU.AKHIR KATA SAYA INGIN MOHON MAAF KIRANYA ADA MENYINGGUNG PERASAAN KONTRAKTOR2 BUMIPUTERA.INI ADALAH SATU PENGAJARAN BUAT KITA SEMUA SUPAYA KIYA SEDAR AKAN KESILAPAN2 KITA BUMIPTERA KERNA TIDAK BERSATU HATI SEPERTI MANA YANG D AMALKAN OLEH KONTRAKTOR2 D SEMANJUNG.TERIMA KASIH , JUMPA LAGI.

    ReplyDelete
  20. Jangan nak guna perkataan BUMIPUTERA untuk kepentingan sendiri. Kalau benar Perkasa memang niat betul, kalau setakat menjaga satu pihak, bagus jangan nak guna ayat BUMIPUTERA. Sendiri boleh faham.

    ReplyDelete
  21. Asyik2 menyalahkan Cina. asyik2 menyalahkan Cina. Cuba cermin bangsa diri sendiri dulu. Cuma cermin kerenah dan perangai pemimpin Melayu dalam BN/PBB. Cuba cermin korporat dan kontraktor Melayu yang sudah established? Kontraktor Melayu dalam zaman ini pun masih hendak bergantung dengan kerajaan. Tidak berani bersaing secara terbuka dengan bangsa lain. Jika kita rasa kita hebat dalam dunia bisnes, ayuh, bersaing secara terbuka. Jika masih bergantung pada hak istimewa Melayu/Bumiputera, tak payah masuk bisnes. Jual ikan tepi jalan sahajalah. Nama2 gah seperti Naim Cendera, CMS dll. hidup kerana ihsan kerajaan yg diterajui BN/PBB (Swk). Yang diangkatkan jadi pemimpin BN/PBB itu pun, sudah diketahui umum suku sakat dan kroni. Kantung duit di Swk dalam tangan YAB KM. Dialah yang berkuasa mutlak meluluskan itu ini. Sudah tentu didahulukan suku sakat/kroni. korporat dan usahawan Melayu jugalah jadi lubuk duit kepada BN/PBB dalam PRN10 baru2 ini. Merekalah menjadi penaja utama kpd BN/PBB. Sebagai pulangan, mereka beri RM1 juta misalnya, pulangnya nanti berjuta2. SALAH SIAPA? Siapa ada korporat Melayu di Swk berani nak taja calon PR (PKR/DAP/PAS)? Andailah ada pemimpin pembangkang Melayu yang diangkat ke DUN Swak, masalah yg disebutkan itu dapat disalurkan kpd mereka dan dibangkitkan dalam DUN Swk. Barulah panas sedikit. Pakar NCR (Baru Bian) jadi YB wakil PR (PKR), kita lihat apa yg beliau akan sebut dalam DUN nanti. Begitu juga wakil DAP, mereka dapat bawa masalah kontraktor Bumiputera ke DUN. Itu pun jika kita terbuka untuk menyalurkan maklumat kepada mereka tanpa sentimen perkauman., tapi atas dasar perjuangan untuk semua. Dgn demikian, dpt kita nilai sama ada PKR/DAP hanya memperjuangkan satu kaum sahaja atau semua kaum. Apa yang kita lihat sekarang, kita tuduh2 tak tentu fasal. Kononnya DAP hanya wakili Cina. Mana kita tahu? Dalam Dewan Rakyat mereka berganding bahu dgn pemimpin Melayu dalam PKR/PAS untuk mengasak BN. Ada buktikah DAP tindas Melayu habis2an. Fiil PERKASA sudah diketahui umum. Tak habis2 dgn isu perkauman. Saya juga Melayu, tapi tak setuju dgn PERKASA dlm byk perkara. Cakap pemimpinnya berapi2. tapi tiada isi, selain perkauman. Kononnya bela Melayu. Nak jadi juara Melayu. Apa yg dapat saya faham, Presiden PERKASA; Ibrahim Ali sedang mencari platform utk bertanding dalam PRU13. Semua parti sudah tidak percaya Ibrahim Ali. Ibrahim Ali cuba sebar pengaruh melalui PERKASA, tetapi seluruh rakyat Mysia (hatta satu dunia) tahu siapa Ibrahim Ali. Suka tikam dari belakang. Kononnya out spoken dan berani bersuara. Menang atas tiket PAS, tikam PAS dari belakang. Pendek kata, PRESIDEN PERKASA IBRAHIM ALI, CAKAPNYA SUDAH TIDAK DAPAT DIGUNA PAKAI LAGI. Ahli politik yang paling HAPRAK dalam sejarah politik Malaysia. TIADA PENDIRIAN LANGSUNG. HATI2 DENGAN IBRAHIM ALI, WAHAI ORANG MELAYU. IBRAHIM ALI SELAYAKNYA DIKUBURKAN DALAM ARENA POLITIK MALAYSIA.

    ReplyDelete
  22. Jika sayang akan MELAYU, jangan dimanja2kan MELAYU. Melayu yang dimanja2kan, tidak akan mampu berdiri sendiri. Jangan suburkan Melayu seperti menyuburkan bunga di dalam pasu. Hidup mati bunga kerana belas ihsan tuan punya pokok bunga. Didik Melayu supaya dapat tumbuh seperti kayu kayan di hutan belantara. Berdiri gah dan gagah kerana hidupnya bergantung pada bumi Allah swt. Tumbuh liar tapi gagah dan gah.

    ReplyDelete
  23. Kejantanan Melayu hanya akan terserah jika berani bertarung sebagai anak jantan; prisis Hang Tuah dan Hang Jebat. Kata Hang Jebat "Adat pahlawan, hidup matinya di gelanggang; hujung keris". Jika mati pun, biarlah mati sebagai pahlawan, bermaruah. Sampai bila Melayu nak hidup atas belas ihsan orang lain. Ayuh Melayu! Bangkit dengan berani tanpa bantuan orang lain. Bersainglah secara sihat dengan bangsa lain. Beranikan diri kita untuk jatuh dan bangun sebagai pahlawan. Hidup ini jangan mudah sangat menyalahkan orang lain. Muhasabah diri byk2. Renung kekuatan dan kelemahan dalam diri bangsa kita. Jika mahu dikatakan kuat, kuatkan diri kita dengan ilmu pengetahuan, tabah dan cekal dalam perjuangan. Ketabahan dan kecekalan kunci kejayaan manusia. Tegakkan keadilan dalam diri kita. Jika kita memunahkan kehidupan kita, maknanya kita sama sekali tidak adil kepada diri kita; bangsa kita. Jika nak tau mju mundur sesuatu bangsa itu, lihatlah berapa byk cendikiawan dan ilmuan yg dilahirkan dalam bangsa itu. Jadikan diri kita Melayu yg berilmu dan cerdik. Pandai sahaja tak cukup, Melayu mesti cerdik. Belajarlah daripada orang Tionghua; bagaimana mereka membangunkan bangsa mereka. Mereka dapat hidup kerana satu kata keramat "SURVIVAL". Mereka cerdik memanfaatkan keadaan dan suasana; yg tidak ada, barang kali pada Melayu/pribumi lain.

    ReplyDelete
  24. 0845pm, bodo u tok. kelakar macam anwar seolah-olah nya utusan Tuhan. giney bangsa melayu/bumiputera nak maju mun sidak cina dah dolok d depan? kita ambik contoh building material. now sidak cina control the supply gara-gara orang melayu/bumiputera lambat start dalam business. tera kedak ney pun kompeni orang melayu/bumiputera mun dah supply material dikontrol oleh cina, sik dapat nak berkokok. so, jangan kelakar pakey nyaman mulut jak. mun u pikir tera, laju la masuk business. baruk kau tauk giney sidak cina bermuka2.

    ReplyDelete
  25. Saranan saya kepada orang Melayu/pribumi:
    1. Baca buku The Teaching of Buddha.
    2. Kaji buku falsafah bangsa Cina.
    3. Kaji tentang Taoisme.
    4. Kaji ajaran Kung Fu Tze.
    5. Tonton dan kaji filem Shaolin.

    Daripada sumber ini, Melayu akan dapat belajar banyak tentang kecemerlangan orang Cina.

    Orang Cina tidak mahu sangat bergantung pada bantuan orang lain. Mereka sebenarnya bijak memanfaatkan suasana dan keadaan; sekali gus mengambil peluang yg ada walaupun hanya sedikit peluang.

    Orang Cina tahan lasak, tak mudah putus asa, kepala mereka ligat berfikir, tenaga tidak dibazirkan, modal digunakan sebaik2nya, sanggup ikat perut sementara masih nak majukan bisnes, sanggup belajar dari bawah, tidak akan berlari selagi belum mampu merangkah, sikit2 lama2 jadi bukit, tidak membazir, berjimat cermat, banyak simpan daripada belanja, bijak guna duit wlpun sedikit.

    ReplyDelete
  26. Cuba banding BUDAYA MELAYU dengan BUDAYA CINA. Budaya mereka sama sekali jauh berbeza dengan budaya Melayu dalam segala hal. Tengok GAYA HIDUP MELAYU dengan GAYA HIDUP CINA. Mereka tidak tunjukkan gaya hidup bermewah2 walaupun mereka kaya raya. Mereka RAJIN BERUSAHA tanpa perlu mengharapkan IHSAN orang lain. Mereka bantu-membantu dan buka ruang bisnes kepada rakan2 lain. Jika mereka pandai satu bidang, tapi tak tahu bidang lain, tapi ada rakan2 lain yg tahu, mereka salurkan kepada rakan mereka itu. Sama-sama cari makan bah. Mereka senang melihat rakan sebangsa berjaya dan membantu yg lain yg belum berjaya. Mereka saling mempercayai. Mereka jarang2 menipu rakan yg sudah membantu mereka. Mereka berkongsi susah senang sesama mereka. Bandingkan Dewan Perniagaan Melayu dengan Dewan Perniagaan Cina. Dewan perniagaan Cina benar2 berfungsi dan berkesan dalam membantu peniaga Cina. Bila mereka berjaya, mereka sumbang balik kpd persatuan utk bantu rakan2 lain pula. Melayu>? Bagaiamana?

    ReplyDelete
  27. Jika sudah tak sanggup nak berdepan dengan kekuatan orang Cina dalam bisnes, jangan bisnes. Yalah hebat orang Cina. Yalah yg patut dipelajari. Siapa suruh kita bergantung pada orang Cina dalam bisnes? Adakah semua sumber dalam tangan orang Cina? Jika orang Melayu bijak, cari peluang bisnes lain yg kurang bergtg pd org Cina. Ini tidak, apabila tak berjaya, nak salahkan orang Cina. Sudah tahu peniaga Cina bermuka2, carilah bidang lain yg kita tidak perlu melihat orang Cina yg bermuka2. Apa kurangnya orang Melayu yang bermuka2? Apa kurangnya orang Melayu yang bunuh bisnes orang Melayu? Sebab itu saya masuk bidang lain, tak mahu jadi businessmen kerana saya rasa tak mampu nak bersaing dgn orang Cina katakan begitu. Maknanya, orang Melayu belum cerdik bisnes. Belajar drpd orang Cina. Dalam bijak2 orang Cina pun, mesti ada kelemahannya. Kenal pasti kekuatan dan kelemahan, selepas itu cari peluang.

    ReplyDelete
  28. kamek org cina. kmk org Sarawak! Sarawak tanahairku! udah org seberang anok kmk org pendatang...rupanya di tanahair dirik tok...dah mula juak ada sentimen yg sama...

    sejak merdeka/masuk malaysia...parti apa yang dominan yang perintah malaysia? bukan main macam2 program and subsidi diberik ngan bumiputra...tapi bila gagal... orang cina juak yang mpun salah. Bila orang cina berjaya...salah juak. Ingat semua org cina kaya ka? semua ada kedai? semua toke? semua anak toke?

    Tolong jgn kumpulkan semua org cina dlm satu label. Kmk org cuma rakyat biasa...bukan toke2 yang jadi kroni2. Jangan kerana kroni...lalu semua cina tok sama.

    Memang orang cina menolak BN. Adakah itu satu tindakan perkauman? Cne dalam perlembagaan ada ditulis, mun time ngundi tek, mesti pilih BN jak. Apalah guna pilihanraya? Jangan mudah carik alasan karangan SPM untuk menyalahkan pengundi cina. Sampai dicakap as memperalatkan pemimpin BN. BN bukan tuhan.

    amat sedih...sekda lagik tempat untuk dirasakan sebagai tanahair mun kedak tok.

    ReplyDelete
  29. BUKAN PASAL SENTIMEN PERKAUMAN TAPI KITA BUMIPUTERA ADA HAK UNTUK SESUATU D BUMI SENDIRI, TANPA MELAYU CINA D SITOK SIK DAPAT JUAK KAYA,KITA LIHAT KEADAAN D SEMENANJUNG,JANGAN KATA NAK MASUK KEDAI CINA, SESAMA MELAYU TAPI BERLAINAN PARTI PUN TIDAK MAHU NAK MASUK KEDAI,KALAU KITA DI BERI PERSAINGAN DENGAN KAUM CINA DALAM PERNIAGAAN TERBUKA, KITA MESTILAH MENILAI HALAL HARAM NYA PEROLEHAN KITA. MEREKA TIDAK, JANJI DAPAT UNTUNG BESAR, HENTAM SAJA. JIKA ADA PIHAK YANG MENCABAR MELAYU BERSAING DENGAN CINA DALAM PERNIAGAAN TERBUKAA DAN KONTRAK KERAJAAN,SUDAH TENTU MELAYU KALAH,CINA TIDAK SUKA MENERIMA RASUAH TAPI SUKA MEMBERI RASUAH, DI PIHAK MELAYU PULA BILA NAK MERASUAH,PEGAWAI MELAYU YANG TIDAK MENERIMA RASUAH DARI BANGSA SENDIRI, KITA LIHAT BERAPA MINGGU YANG LEPAS, PEGAWAI KERAAJAAN MELAYU BOLEH MENYIMPAN WANG TUNAI SEHINGGA MENCECAH JUTAAN RGT DALAM RUMAH.D MANA DATANG NYA WANG TERSEBUT. KALAU BOLEH PIHAK KERAJAAN PATUT MENYEKAT SIKIT PROJEK D KAWASAN CINA,BIARLAH MEREKA MERASA APA YANG D RASAKAN OLEH ORANG MELAYU D KAWASAN2 KAMPONG, ADA KEMUDAHAN D BERI OLEH KERAJAAN TAPI ALA KADAR SAJA,CUBA KAMU TINJAU KAWASAN CINA, JALAN BAIK, JEM PUN KURANG, LONGKANG D BELAKANG RUMAH D KAWASAN MBKS SEMUANYA BERSIH, APA YANG D BANTAH MEREKA LAGI,D KAWASAN MELAYU, JANGAN KATA PEMBANGKANG NAK BERKUASA, BN PEGANG PUN SAMA JUGA TIADA PERBEZAAN, MANA YB MELAYU YANG BARU, AYUH , LANTAKLAH PINTU MENTERI2 D PUTRA JAYA UNTUK MENUNAIKAN JANJI.APA TUNGGU LAGI BN DAH MENANG, KALAU TIDAK YB2 CINA DR PEMBANGKANG YANG MENUNTUT JANJI2 DR BN. JANGAN TUNGGU LAMA2 YB MELAYU, KITA BANGUNKAN KAWASAN MELAYU CEPAT2,BIAR MEREKA MEMBUKA MATA MELIHAT PEMBANGUNAN D KAWASAN MELAYU. YAHOOOOOOO..... BERANI KAH SIK YB MELAYU BERSUARA, NAK KEDAK KERBAU CUCUK IDONG SEMUA YA,

    ReplyDelete
  30. Anonymous 12:26AM.

    ktk cakap bukan sentimen perkauman, tapi byk isi post ktk yg nang ketara sentimen perkauman. kenak mesti cakap "orang cina suka berik rasuah"? Please la, semua pihak sik suka kenyataan yang general/am.

    ktk meminta supaya org cina dihukum kerana menentang BN. Lagik satu statement yang jatuh pada retorik yang byk keluar di website tuk...BN is tuhan?

    Semua rasa sik puas ati dlm tok gayanya pasal kontrak...kontrak..kontrak. Ktk ingat semua org cina tok kontraktor kah? Coba link dgn mana2 sumber yang nunjuk analisis/statistik yang org cina tok majoriti adalah golongan kontraktor. Kmk sendiri pun sik suka dgn cdak golongan bisnes yang tamak, sik kira bangsa.

    Please, we are sarawakians. Jangan sebab Dap menang besar, lalu org cina jadi bahan lepas geram. Adakah maksudnya org cina di msia/swak mesti duduk diam..angguk palak jak...mesti ikut semua arahan?

    sedarlah...zaman tok bukan pasal bangsa lagik. It's the rich and powerful vs the rest of us.

    ReplyDelete
  31. Bukan hanya PERKASA yang berkobar - kobar memperjuangkan hak bangsa di Sarawak tok..... sebenarnya ada sigek lagik Pertubuhan yang dikenalai sebagai PAKSAWK yang turut membantu secara underground.... tungguuuuu... PAKSAWK akan berjuang untuk anak bangsa PERIBUMI sehingga ketitisan darah terakhir

    ReplyDelete
  32. Saya 100% setuju dengan PERKASA. TAHNIAH! Sepatutnya peruntukan yang di berikan kepada kaum cina di bandar harus di berikan kepada luar bandar supaya luar bandar lebih maju setanding dengan bandar, Dengan membangunkan kawasan luar bandar menjadi pusat bandar di kawasan bumiputra maka ekonomi masa depan orang bumiputra akan lebih jitu lagi. Inilah masanya kerajaan BN membalas budi orang bumiputra. Kalau tidak 10 tahun akan datang orang bumiputra akan beralih arah separti orang cina. Orang cina memang tidak pandai bertermia kasih. KERAJAAN HARUS SEDAR. bahawa orang cina tidak akan menyokong kerajaan campuran yang di ketuai oleh orang melayu.

    ReplyDelete
  33. anoymous 6.13 am. bukan pasal kita nk membelakangkan kaum cina, tapi saudara lihat keadaan d pulau pinang sekarang, kalau anda melihat keadaan orang melayu sekarang, kesian, itu yang kita takut. cina sik dapat d berik muka gilak. sebab ya kita sik dapat bersaing dgn bangsa ya. mun import barang tok, dalam 1o masuk, cigek tangkap, pakay ngabur mata dak d atas nun, mun kita bumi tok sik, kenak byr full dak ....., malas lah nk bercerita panjang, kinek tok rami pegawai kerajaan senang dari kontraktor,

    ReplyDelete
  34. Melayu Pulau Pinang bukan baru sekarang berada pada keadaan begitu. Sejak zaman merdeka sepanjang pemerintahan BN. BN yg menjadikan Mlyu PP sebegitu. Beri kepada GERAKAN walaupun UMNO lebih byk kerusi DUN. Kononnya atas nama persefahaman dlm BN. UMNO parti toleransi. UMNO parti itu ini. Apakah yg UMNO buat sepanjg bersekongkol dgn GERAKAN di PP? Mengapakah baru sekarang, apabila DAP dan PKR menerintah PP, baru timbul Mlyu PP tertindas? Digempargemburkan dlm TV dan akhbar proBN yg DAP tak berkesan perintah PP. UMNO/BN bagai terkena santau apabila baru sekali kalah kpd PR/DAP/PKR/PAS di PP. Sedangkan DAP/PAS sudah berkali2 kalah dlm pilihan raya. Masih steady lagi sampai kini. UMNO/BN tidak pernah kalah sebelum ini di PP, tiba2 kalah, mana tak hati terluka parah. Jika benar PR/DAP tak berkesan perintah PP, PRU13 kalahkan mereka. Jika rakyat PP masih suka akan mereka, terima hakikat BN/UMNO/ GERAKAN ditolak rakyat PP. Jgn salahkan bangsa lain (Cina) jika terus2an kalah di PP. Ini tandanya zaman kegemilangan BN sudah berakhir. Ingat BN bkn parti keramat dan tidak sama sekali akan jadi keramat. Dlm pilihan raya, itulah risikonya; menang atau kalah.

    ReplyDelete
  35. BN boleh dikatakan ada segalanya untuk mengalahkan PR; TV, akhbar, wang, kuasa dll. Persoalannya, mengapakah rakyat menolak mereka dalam PRU12? Itu suatu isyarat rakyat sudah muak dan jelak akan kerenah dan perangai pemimpin BN. Tak habis2 nak cakap besar. Kononnya, hanya sanya BN sahaja yg berupaya membangunkan negara ini. Retorik begitu sudah berlalu. BN harus berpolitik secara profesional, bukan sekadar gila akan kuasa. Malaysia memerlukan pemimpin berkelibar dan karismatik. Terpulang kepada rakyat nak pilih siapa. Jika diumpamakan setiap undi rakyat Malaysia diberikan kepada PR, terimalah hakikat, itulah pilihan rakyat. Zaman sekarang, zaman orang sudah byk pandai dan cerdik, cara politik BN sudah tidak relevan lagi. Talian hayat BN bergantung pada jentera kerajaan, rasuah politik, tabur duit, janji manis, itu ini. Bukan senang nak kelentong rakyat yg cerdik, kecuali penyokong toktok BN; selamanya bersama BN walau baik mana sekalipun orang lain. Lihat saja pemimpin yg tinggal dlm BN, sedikit sahaja yg nampak bekerja benar2 utk rakyat. Selebihnya, untuk kantung sendiri. Rasionalnya, tidak semua pemimpin BN tak baik,sebaliknya pula, tidak semua pemimpin PR tak baik. Alangkah baiknya jika semua yg baik2 dalam BN dan PR digabungkan utk bumi Malaysia tercinta ini. Masalahnya, orang Melayu BN/UMNO masih menganggap orang Cina/India pendatang. Sedangkan mereka sudah berkurun menapak di bumi Malaysia ini. Bagaimanakah pula generasi kedua dan ketiga Cina yg dilahirkan di bumi Mysia ini? Mereka wajar diterima tanpa rasa syak wasangka yg akhirnya membuahkan persengketaan yg tiada kesudahan. Tidak kira cina dlm BN atau PR, mereka tetap juga Cina yg berhak mendapat apa yg mereka berhak mendapatkannya seperti rakyat Malaysia lain. Tidak bolehkah kita hidup harmoni dan saling menyayangi sebagai rakyat Malaysia yg satu? Jika tidak slogan 1Malaysia hanya satu retorik politik. Realitinya, sedar atau tidak, pemimpin/penyokong BN/UMNO (termasuk PERKASA) yg menjadi juara kpd sentimen perkauman.

    ReplyDelete
  36. Bumi Malaysia ini milik Tuhan. Tuhan menjadikan bumi untuk didiami oleh makhluknya. Manusia pula dijadikan berpuak2 dan berbangsa2. Apa tujuannya? Mudah saja; supaya kenal-mengenali dan berkasih sayang. Apakah yg dimahukan oleh setiap manusia dan makhluk Tuhan lainnya. Mudah saja; keadilan. Jika semua orang dilayani secara adil dan saksama, tanpa ada yg tersekat kerana perbezaan warna kulit dan anutan, maka aman damai dunia ini. Konflik dan krisis akan berlaku jika ada manusia yg tidak dilayani secara adil dan saksama. Tidak kira Cian atau Melayu/pribumi, keadilan wajib ditegakkan. Jgn bersentimen; tolong bantulah sesiapa sahaja yg patut dan wajar dibantu dan ditolong, tanpa batasan warna kulit dan bangsa.

    ReplyDelete
  37. Tuhan menjanjikan kemenangan dan kejayaan kepada mereka yg mahu berusaha. Tuhan tidak pernah menjanjikan apa-apa kepada orang Islam, tetapi Tuhan menjanjikan kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat kepada orang yg beriman dan bertakwa (mukmin). Sesiapa yg rajin berusaha, Tuhan akan memberikan kejayaan dan kemenangan kepadanya; tanpa mengira bangsa dan agamanya. Jika orang Islam pemalas misalnya, maka apa yang dia dapat tahap pemalas juga. Begitu juga jika orang Cina pemalas, maka Tuhan akan memberikan tahap pemalas juga. Islam melarang sama sekali kita brmusuh2an dgn sesiapa sahaja. Islam menjunjung tinggi ukhwah sesama manusia. Berilah hak kepada sesama manusia hatta makhluk lain juga apa yg berhak bagi mereka.

    ReplyDelete
  38. Kesian sungguh dengan orang Cina; menang salah, kalah salah. Apabila DAP menang, dikatakan Cina chauvanis dan tinggi kecinaannya. Apabila MCA dan GERAKAN kalah dalam PRU12, dikatakan orang Cina tinggi kecinaannya. Dulu apabila orang Cina memberikan kemenangan besar kepada MCA dan GERAKAN, maka berjela2lah pujian kepada pengundi Cina, kononnya sokongan padu kepada BN yg berjiwa rakyat; tanpa mengira kaum. Seronok betul BN/UMNO atas sokongan itu. Apabila undi Cina beralih kepada DAP/PKR/PAS, dituduh pula orang Cina dgn pelbagai tuduhan dan tohmahan. Jadi, orang Cina serba salah; sokong MCA/ GERAKAN salah, sokong DAP/PKR/PAS salah. Jadi apa lagi yg betul bagi BN? Salah benar jika tuduhan ditujukan terus kepada bangsa bernama Cina jika mereka tidak lagi mahu menyokong BN. Undi Melayu/ pribumi pun byk beralih kpd PR. BN harus sedar, rakyat sudah muak dan jelak dgn perangai BN. Jika boleh dikatakan bahawa rakyat sudah tidak suka lagi kepada BN. elok benar jika BN "istirahat" dan duduk diam2. Tidak ada bukti dan fakta kukuh yg BN boleh kekal selama-lamanya. Apapun, jangan lupa bahawa ALLAH itu tidak pernah tidur. "Kezaliman" BN/UMNO dibalasi Allah dengan bala kekalahan dlm pilihan raya. Itu pun tidak semuanya dikalahkan. BN/UMNO kena muhasabah dan renung dalam batang tubuh BN/UMNO hutang piutang kepada Allah selama ini. Ingat! Tidak ada yg berlaku dalam dunia/hidup ini KEBETULAN tetapi KETENTUAN. Ketentuan itu tentulah daripada Allah jua. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

    ReplyDelete
  39. Hairan saya. Mengapakah pemimpin BN khususnya UMNO tidak duduk semeja dengan DAP untuk bertanya sebab musabab orang Cina tidak puas hati dgn BN. MCA/GERAKAN boleh bawa bersama. Mengapakah kita suka sangat membuat andaian itu ini? Usah prejudis dan buruk sangka dulu dgn orang lain. Setiap bangsa ada kelemahannya dan ada kekuatannya. Jika diamati, byk skandal dlm BN tidak didedahkan. Byk penyelewengan dipadamkan saja. Gaya hidup pemimpin dan penyokong rapat BN sangat luar biasa. Tidak ada gaya hidup BN yg tidak dilihat oleh rakyat lain. Pemimpin BN kaya raya, rakyat papa kedana. Puluhan tahun BN memerintah Malaysia, masalah kemiskinan dan kepapaan rakyat tidak selesai2. Tengok saja yg paling dekat, jalan raya di bandar raya Kuching masih di takuk lama. Jalan masih sempit dan selorong. Kereta sesak2. Tidak ada yg tidak sumpah seranah apabila lalu di Jalan Matang Baharu. Perjalanan 10 minit jadi 30 minit. Walhal, Jln Mtg Baharu lalu saja di depan mahligai YB Datuk Daud a. Rahman. Bertahun2 sesak jalan ini. Apa yg YB Daud buat?

    ReplyDelete
  40. "SEBAGAI RENUNGAN...KOMUNIS MENYERAH DIRI KERNA WANG BUKAN KERNA IDEOLOGI..!!!!!!!"
    Dimanakah baki 500,000 komunis yang diberi keampunan dan sogokkan wang ringgit yang sebegitu besar oleh british semasa negara hampir merdeka sekarang berada? Kebanyakan mereka sekarang menjadi Kaya Raya dengan business network yang besar. Sesetengah lari ke Singapura. Juga menjadi kaya raya. Mereka menyerah kerana wang bukannya kerana ideologi. Siapakah yang menyimpan data-data dan rekod lama nama-nama mereka yang diberi keampunan dan disogok wang yang sebegitu banyak untuk kelaur dari hutan? USD 5000 - USD20000 semasa sebelum merdeka adalah jumlah wang yang begitu banyak. Pendapatan purata SC melayu adalah RM45 -65 sebulan pada masa itu dan orang kampung hidup melarat. Komunis dapat wang yang banyak untuk "jump start" membina kehidupan lantas menjadi kaya raya. Orang kita masih daif dan miskin.....

    "JANGAN MENYALAHKAN KAUM LAIN..ITU ADALAH FITRAH MEREKA..YG SALAH ADALAH PEMIMPIN KITA YG LIBERAL!!!!"
    Mereka yang hidup mewah dan belajar diluar negeri kadang-kadang bersikap terlalu liberal sehingga mudah dicemari dengan fahaman negative lainnya. Mereka tak pernah ambil tahu atau merasakan tangisan janda-janda yang hidup melarat dengan anak-anak tentera-tentera kita yang mati kerana bobby trap dan serangan hendap komunis. Kita mudah lupa dan ignorance lalu kita dengan mudah dipergunakan oleh orang lain..

    "SIAPAKAH KETUA KOMUNIS DI SARAWAK KINEK TOK????ada 2 org....cuba cari dgn menggunakan akal.renung,tenung dan fikir dlm2."tanngar2 dan perhatikan mereka menyalurkan ideologi Nya duak ya!ramai yg terpedaya...

    ReplyDelete
  41. Melayu xboh nganok dak cina. ambik contoh pntadbiran di sekolah2 jak, cikgu bagus kerja ditukar kerna xsehaluan dgn cdaknya. kak ya dak ptadbir makei APC kei munuh karektor dak cikgu berpotensi. cikgu kroni ajak dapat APC(Anugerah Perkhidmatan Cemerlang). Mun nak nait pangkat kelak nang dak balo-balo ajak. Nak x layakpun diangkat. Ya baruk sekolah.. Iboh gik jabatan yg mnjaga tender dan kontrak yg bernilai jutaan...ksian org melayu dibunuh org melayu pun. Iboh nganok bangsa lain bah, Kita pun ada paloi nya juak. angguk, geleng2. Pemikiran Melayu masih blum matang dak Cina lamak dolok dah matang.

    ReplyDelete
  42. PERKASA SARAWAK NAK PA HEBAT GILAK BUNYI KITAK ORG YA?! MACAMLAH MELAYU D SWAK TOK TBELA GILAK. CUSH!!! TAUK KTK ORG X, SUPP DAN DAP XDA BEZANYA DASAR DAKNYA DGN MELAYU/BUMI. CUMA SIGEK BN DAN PEMBANGKANG. YA AJAK!! GAGO NGANOK CINA , MUN DAK CINA NUTUP KEDEI APA JADI DGN KITA? NAK MELI BRG MAKAN PUN SUSAH. NAK REPAIR KERETA, NAK MELI SPARE PART, NAK BERURUT, NAK MELI UBAT, NAK MELI BAJU,NAK NGANTAR ANAK TUSYEN, NAK ....SEMUA SUSAH MUN XDA CINA. DAK CINA NANG HEBAT U. POLITIK JAGA BISNES DAKNYA.
    TANGGA SIBO, CNE MELAYU ADA HAK. BILA PENHIJRAHAN BERAMAI2 ORG MELANO DARI MATU DIBERI TANAH DAN KERJA, ORG MELAYU NANGGA AJAK. XDA DAKNYA NAK BISIN. JELES PUN SIMPAN AJAK DALM HATI. KAK YA DITINDAS BANGSA LAIN DALAM JBTN KERAJAAN, MELAYU RELAX AJAK, COOL!. BUKAN SALAH ORG LAIN, TAPI MELAYU TOK NANG COOL. DITERNGAK CINA SENYUM AJAK. MELAYU SIBO NANG COOL. NAK BERDAGANG TERPAKSA CABUT KE TEMPAT LAIN MERIK PELUANG DGN BANGSA LAIN MERAIH UNTUNG DI SIBO. TOK NAK NANGGA SI DR. ANNUAR MCM NE NYA NAK NUKAR NASIB MELAYU. MUN MASIH BERKRONI2 IBOH JAK.
    DAK PERKASA IBOH NGANOK CINA, MUN XDA CINA X MAJU NEGERI KITA TOK. TAUK KAU, TAIB YA PUN RESPECT DGN KEBOLEHAN DAK CINA. ORG MELAYU NAK BERDAGANG XPANDEI...MELAYU SELAYAKNYA MAKAN GAJI DAN MAKAN SUAP AJAK.(MUDAHAN X SAMPEI CAM YA LAH) AKU NAK MENCABAR DAK PERKASA, PADAH APA YG UDAH D SUMBANG KTK ORG KPD MELAYU SARAWAK. jgn TAKSUB DGN IBRAHIM ALI YA. X DPAT PAKEI MANUSIA YA.

    ReplyDelete
  43. mun dak nyago tendo d jabatan yo nak iboh nyo, nang kabo leh duit jang, nang jak ko, mun kito tuk ngagak dak nyo, sik layan nyo, mun dak banso yo cepat nyo, lom ado kejo gik dah pat duit, rah yo ku ngenang dak aseng ko,nang bait ati, xdo relod tepon, tang do jak penoh kedit nyo, mun kito tuk sik oleh, rasuah, tanggo urang sik bagus kito dok samo minum tuk,kelak jak lain kali kito rundeng agik. yo jak jawab nyo, bilo kuar surat kelak, kejut kito dak aseng ampay dapat tendo 7 8 buah sekolah,mun tanyak kito agik kelak madah xtauk, dak atas pun hai yo. kerusemengat, mun lagik pegawai kerajaan begaji 4ribu sik jak madah sik rasuah, kereta 8ratus, runah 7rts, minyak gik, belanja gik, bil api, air, telefon, sia jak kitak orang mikir.bila dah banyak gilak beban, mauk juak nak mintak, bila dah ngambik paksa balas budi,dak bangsa ya, sik nya mauk rugi, bab ya lah banyak barang low kelas d pakay cdak d opis, d sekolah,sama ajak,madah ajak tok , jangan kecik ati, sapa makan cabik nya pedas, mun ada nk jawab kaktok, nya lah pedas.

    ReplyDelete
  44. d fahamkan pihak sprm ada menerima laporan mengenai tender terbuka untuk sekolah zone sarawak, mereka ada menerima laporan mengenai perkara tersebut, namum belom dapat mendedahkannya kerana mereka masih lagi mengumpul maklumat2 yang kukuh untuk menjalankan kes mungkin membabitkan pegawai2 d jabatan tersebut, mereka masih lagi mengumpul maklumat seperti tawaran melalui sms, perbualan melalui hp bimbit yang mana perkara tersebut dapat d ambil melalui data2 dari pihak telekomukasi, usah d panjang2kan cerita ini, perkara ini akan terdedah dan mungkin ada pegawai dan pihak kontraktor yang akan d panggil d pejabat sprm kelak. sama2 kita tunggu dan lihat tentang pembabitan antara pegawai kerajaan dan kontraktor2 dalam kontrak2 tersebut kerna mereka telah membelakangkan pihak kewangan persekutuan sarawak padahal pihak kewangan yang mengeluarkan lesen dan tahu akan mana satu kontraktor ynng benar2 menjalankan kontrak itu sendiri.

    ReplyDelete
  45. PERKASA TOK WUJUD KERANA UNTUK MENJAGA KEPENTINGAN ORG MELAYU DI SEMENANJUNG GARA2 IMPAK PRU12. HARAP PEMELUASANNYA DI SARAWAK JGN SAMPEI MEMECAHBELAHKAN PERPADUAN KAUM YANG SEDIA ADA (SAMA JUAK KEMENANGAN DAP JGN MEMBERI KESAN YANG SAMA).

    ReplyDelete
  46. YB Fatimah sik layak njaga pendidikan di Swk. Sik ada apa2 polahnya utk mencemerlangkan pendidikan Melayu di Swk. Gago kulu kilir jak. Arap ngan Dr. Adi Badiozaman (laki Timah), sik dpt arap jua. Gago politik ajak. Adi kalah MT PBB; teruk kalahnya. Kelaka bukan main agik. Sampe org sik paham. Dolok jadi Pengarah Jbtn Pjrn Swak sik ada apa2 peninggalan Adi. Org education tau perange Adi. Meeting sik abis2 sampe 12 tengah malam. Hasil sik ada apa2. Nait kerana title Dr. ajak. Tapi Dr. sik dpt guna untuk majukan pendidikan Swk, terutama Mlyu. Kinek tuk di Unit Pendidikan Baitulmal. apa polahnya? Ngabis duit Baitulmal ajak. Adi sik bekesan sebagai pemimpin; sik ada tokoh pun. Tapi hegeh2 nak jadi pemimpin. Nya pande besastera ajak. Duduk jak diam2 sambil ngarang sajak. Ya keja lebih sesuai utknya. Namanya nait numpang tuah Timah.

    ReplyDelete
  47. Aku heran kenak Taib masih nyuruh Fatimah jaga pendidikan di Swk. Bena pun nya bekas dalam education dolok, tapi sik bekesan. Jadi Pengetua SMK Sri Putri KL, sik dpt buat apa2. Dah ya antar balit ke Swk. Sik jak dpt molah apa2. Diambik Taib, suruh stand DUN Dalat, menang sik betandin. Org arapnya dpt mantu, sik dpt jua. Kali tuk menang agik, lantik jadi Menteri penuh agik, sik tau apa nak polahnya lepas tuk. Udah brapa penggal jadi YB, sik jua nampak kesan besa education di Swk. Arap sanggul tinggi jak. Dengar kelaka bukan main gik, tapi sik ada apa2. Masalah bas sekoah pun sik selese2. Sekolah buruk luar bandar pun sik tepolah. Mun Kerajaan Negeri bena2 nak maju sekolah di Swk, beriklah geran kerajaan negeri. Tulong sikit kerajaan pusat. Bikik sekolah Melayu/ Bumiputera nak dah burok ya. Timah padahlah ngan Taib.

    ReplyDelete
  48. Duit Baitulmal byk, tapi org Islam masih byk susah. Yalah padahnya mun Baitulmal sik diurus oleh org yg layak. Kesian Abang Sabeli, keja dalam tekanan, dibuli YB Daud ngan Adi Badiozaman. Nya duak ya rapat ngan YAB KM. Cakap Adi ngan Daud lebih bisa dari Abg. Sabeli. Daud ngan Adi byk muang duit Baitulmal. Patutnya duit Baitulmal dah lebih dari cukup pake ngangkat taraf idup org Islam, pendidikan oanak Islam. Daud nguna duit Baitulmal pake nait namanya dlm politik. Bebudi ngan org kpg, bantuan kpd suro n masjid make duit Baitulmal, ya pun bulan puasa ajak.

    ReplyDelete
  49. chain saw dbeli oleh tauke untuk melayu mencari kayu arang. Alhamdulillah dapat juak dak kpg mcari makan. rega chain saw sigek rm1000 lebih, sanggup tauke cine merik modal dgn org kampung kei mncarik makan. Kak ya dak Cina sanggup melabur puluhan ribu ringgit ke meli bot ngail, org melayu kpg nyalannya, untung bahgi duak, cina sanggup meli enjin2 sangkut, pukat, jaring jala, merik duit bila tengkujuh dan emergency kei nelayan pesisir pakei daknya mencari makan hasiltangkapan jual dgn cina ya juak. apa masalah dak cina ya akan nulong. tok perkara yang diperolehi bila bercampur dgn melayu di kpg area DUN Pantai Damai. Ne kita nak nganok cina. Cina nulong. Dolok ada bank pertanian merik modal bot pergi ngail, sekali bot karam kerana ribut, udah lalu dikira bankrap dan berhutanglah nelayan dgn bank. gine kerajaan nak nulong sedang saluran kei nulong seumpama dgn dak along2. Org loan duit rah bank jak. Bukan main dak pegawai bank molah promosi, akhirnya menjerat org melayu dalam keadaan berhutang dalam tempoh sampei 15 tahun. Yalah banyak dak pegawai kerajaan teruk. Bank bangga mengumumkan keunutngan bilion ringgit mangsanya rakyat juak.
    Jentera Dr Abdul Rahman tok perlu disusun agar bantuan kerajaan sampei kepada org yg benar2 memerlukan. Nangga tanah tanah area ya byk yg x disukat agik, udahlah kali stok pakei next GE. Perkasa Sarawak jgn nak lebih2 nganok melulu kt x sama dgn semenanjung tauk ko.

    ReplyDelete
  50. Islam sik bekembang bukan sebab apa, MAIS diurus tadbir oleh Pengarah education pencen; Putit Matzen. Bejalan pun dah kide2. sik ada apa2 polah Putit sia. MAIS nak bekembang macam ni. Putit bepikir tahun 50an/60an. Tuk zaman byk berubah. Putit duduk sia atas ihsan Taib. Jadi patong ajak. Idea dah sik ada. Nya ngamin ajak. Org lain keja. Nak kelaka agama telah lagi. Apa ada pemandenya. Betul2 muang duit meri gaji besa ngannya.Sik taulah apa dalam palak Taib. Taib ndang macam sik maok Islam maju. Mun byk urang paham Islam,sakit nyawanya. Yalah dipilih Putit pande tapi tuyuk.

    ReplyDelete
  51. Taib sik perlu nabik dada sebab menang semua 35 kerusi PBB. Pun Taib sik dpt nabik dada "orang KL" sik perlu campur tangan dlm politik Swk sbb nya menang 35 kerusi PBB. Nasib bait Najib n Muhyiddin Yassin turun kulu kilir nabo duit pake mantuk Taib. Semua kwsn PBB selamat sbb jasa PM/TPM. Taib dah merepuk sblum PM/TPM jelajah seluruh Swk tabor duit. PBB selamat sbb duit KL. Najib pecaya ckp Taib nak turun. Najib sik sedar, ckp Taib sik dpt pake langsung. Taib org riak dan bongkak. Sebab ya nya madah sik ada org lain belum ada agik dpt ngantinya. Nya nak carik sapa suku sakat Melanonya dpt ngantinya. Muka anak2nya sik dpt diarap. Mun dah sik ada org Swk dpt ganti Taib, retinya Taib gagal jadi pemimpin unggul. Munnya unggul, lamak dah groom up pemimpin pelapis pake ngantinya. Tgjwb utama seorg pemimpin adalah menyediakan pelapis/pengganti selpsnya. Mun macam ya, sik ada guna agik Abg. Johari, Awg. Tengah, Karim Hamzah dll duduk agik dlm PBB. Bena jua, sidak dlm PBB kinek tuk, tunggul kayu, pake ngamin ajak. Nak arap ngan Abg. Jo yg ditimang2 jadi KM sik dpt diarap jua. Sik ada karisma langsung. Tesengeh2 gia ajak. Bena jua kata Taib mun mcm ya. Nak ada dlm PBB kinek tuk makan suap ajak2. Muka Karim sik dpt arap. Angkat pelir Taib ajak. Narodeen telah agik. Julaihi langsung sik guna. Sidaknya menang sbb org Mlyu masih betuk ngan PBB. Tapi, byk juak undi Melayu lari dari PBB. Mlyu bandar dah sik peduli PBB. Nak masih ada ya, org tua2 jak agik nyokong PBB. Generasi mudak dah bealih angin. Generasi mudak dah byk pande, sik dpt dikelentong Taib agik. Mun Pakatan Rakyat bena2 nak ambik alih Swk, PR mesti sanggup tonjol n carik public figure yg masih keja perintah jadi calon. Kenak belanja lebih sikit. Duit kenak ada juak mun nak betandin. Sapa2 nak masih keja perintah ya, mun udah dikenal pasti, taja sidaknya. Sidak nya nak makan juak. Kinek tuk sidaknya penyokong kuat PR, tapi masih keja perintah. Berpotensi tinggi menang mun diberik peluang jadi calon.

    ReplyDelete
  52. Bena gilak kata Taib. Belum ada yg layak ngantinya. Ni nak ada, pemimpin nak ada dlm PBB ya org Melayu tuyuk ajak2. Sebut jak nama sapa, sik dpt diarap langsung. Mun nak ada nampak sikit macam pemimpin n beresi sikit, Fadzillah Yusof jak. Ada nampak keja sikit. Ada tokoh jadi pemimpin. Taib sengaja milih nak tuyuk duduk dlm PBB, mudahnya musin palak sidak nya. Sapa org Swk sik tau nak jadi calon Mlyu PBB ya. Boyak besa. Naga pun ada. Muka sik dpt arap. Ya org Mlyu nak sik duduk dlm PBB panas ati. Wan Hamzah (kononnya pemimpin mudak - pemuda) sik dpt arap. Aidil Lariwoo (Sadong Jaya) ongok2. Kelaka pun sik pande. Nya bukan sik bagus, keja jurutera ndang sesuai ngannya. Nya jenis org molah keja pejabat ajak. Nak begaul ngan mykt, mulut berat. Macam ya juak Julaihi (Sebuyau). Nya bagus tapi berat mulut, sik begaul ngan org rami. Nasib bait calon PBB, mun calon Bebas, ilang deposit. Konco Wan Wahab, manas Salim (Sadong Jaya)sik pilih, sabotaj PBB. Kr. Ain (Semera) apa hal mintak Mahmud Bekir stand Sadong Jaya. Semua berkepentingan. Ada udang sebalik batu. YB pake tempat carik makan. Abdul Mutalib Julaihi (konco Wan Wahab)terang2 melawan PBB sbb nya masih maok Wan Wahab stand. Sidak nya sik ngam ngan YB Nancy (Parlimen). YB Daud (Tupong) dah tua, lamak dah jadi YB. Berik gik ngan org lain lebih mudak. Tangar rupa Abg. Abd. Raub, sedar kedirik, berenti. Mun sik maok berenti pun, Taib mesti nyuruhnya berenti juak. Sh. Hasidah, kulu kilir ajak. Apa nak dipolahnya di Samariang ya. Kwsn Melayu majoriti, jeraya pun sik tebikik. Mslah banjir pun sik selese. Simoi Peri (Lingga) sik molah apa2 projek besa pake ngubah idup Melyu/Iban kwsn Lingga. MEMANG PATUT TAIB KATA BELUM ADA YANG LAYAK MENGGANTIKAN BELIAU. PEMIMPIN MELAYU YANG BERNAUNG DI BAWAH TAIB MAHMUD PERLU BERFIKIR DAN BERUBAH. ORANG MELAYU SUDAH MEMBERIKAN KEMENANGAN KEPADA TUAN SEHINGGA MENJADI YB. JADI, GIATKAN USAHA TAMBAHKAN ILTIZAM UNTUK MEMBANGUNKAN ORANG MELAYU. SEMENTARA ANDA MASIH BERADA DI SITU DAN MEMILIKI SEDIKIT MANDAT. JANGAN SAMPAI ORANG MELAYU HILANG KEPERCAYAAN KEPADA ANDA. KESETIAAN ORANG MELAYU HENDAKLAH DIBALASI DENGAN KERJA KUAT DAN KESUNGGUHAN ANDA MENGUBAHI UNTUNG NASIB ORANG MELAYU DAN RAKYAT SWAK AMNYA.

    ReplyDelete
  53. ORANG YANG LAYAK GANTI TAIB JADI KETUA MENTERI. 1, DAUD ABD RAHMAN. 2. PUTIT MATZEN. 3. ADI BADIOZAMAN. DAK TIGA TOKLAH PANDAY KERJA, POTONG GAJI ORG ISLAM DALAM KERAJAAN TIAP BULAN, DAPAT DUIT PAKAY BAYAR GAJI CDAK EMPUN BRPULUH RIBU, NAK HARAM JADI HALAL KINEKTOK D RUSAH DAK TIGA TOK, KILANG CINA MELIH MANOK SIK MERIK KANTAU NGN CDAK , D SERBU NYA,BILA CINA BERUNDING , GANTONG SEBULAN JAK SIJIL NYA, SIK NYA TAUK GAMBAR ORG DAH MATI DALAM SIJIL HALAL D PAKAY CINA MELEKAT DALAM SIJIL KAY NYA JUAL MANOK D PASAR.MOLAH SHOPPING KOMPLAK PAKAY NGUNTUNG CDAK NYA, BERIK NGN CINA KONTRAKTOR KUNCU NYA EMPUN.MUN NAK 10JUTA MARK UP JADI 12 JUTA, NEY NAK KAYA MUN DAH MAKAN HAK ORANG, DAUD, DAUD, BAGUS GIK MAKAN DUIT DARI KEDAY TOTO DARI KITA MAKAN HAK ORANG, HAK SURO, HAK LEMBAGA MASJID, DAK USTAZ D MAIS SEMUA ADA MAKAN DUIT CUKAY JUDI HASIL DARI TOTO NGN MAGNUM SEPOSEN, SEBAB YALAH DAK USTAZ DAH BERCARIK AYAT DLM QURAN AYAT PAKAY NYURUH DUIT GAJI CDAK JADI HALAL SEBELOM D BELANJA YA. DAUD AJAK LAH EMPUN IDEA YA.

    ReplyDelete
  54. hahaha.... yalah kitakmorg banyak gilak melit duit baitulmal, duit anak yatim, duit lembaga masjid, jawab lah nk d padah cdak tok. mun nang benar kitak org sik ngmbk kesempatan guna nama dak persatuan islam.

    ReplyDelete
  55. Kakitangan kerajaan beragama Islam di Swk menyumbang setiap bulan kpd Baitulman secara wajib potongan gaji. Insya-Allah, kakitangan Islam sik merungut kerana berniat nak tolong orang Islam lain yg memerlukannya. Byk kakitangan/ korporat Islam membayar zakat harta/ pendapatan khususnya dengan niat menyokong Baitulmal sebagai badan yang dpt dipercayai untuk memanfaatkan sumbangan tersebut utk meningkatkan taraf hidup orang Islam mengikut 8 asnaf yang sepatutnya mendapat bantuan Baitulmal seperti pemajuan ekonomi, pendidikan, sosial dll. Malangnya, kita tidak tahu dan tidak pernah diberitahu bagaimana wang Baitulmal digunakan. Bertahun2 sudah Baitulmal Swk menerima sumbangan drpd orang Islam, tetapi masih terlonggok orang Islam yang tidak terbela. Jika wang Baitulmal benar2 dimanfaatkan dan diurustadbirkan dengan betul dan telus, saya yakin taraf hidup orang Islam dpt ditingkatkan. Misalnya, dalam pemajuan ekonomi orang Islam, tidak perlu dibina Kompleks Islam besar2 dan tinggi2 seperti yang dijalankan sekarang. Cukup dibina gera2 dan warung2 kecil yang mampu milik dan mampu sewa oleh orang Islam yg dikenal pasti susah hidup/ miskin untuk berniaga kecil2an. Baitulmal wujud bukan untuk mendapat keuntungan, tetapi lebih kepada memberikan bantuan kpd umat Islam memajukan diri dan keluar drpd kemiskinan. Malu kita dengar masih ada umat Islam yang terlalu misikin, hatta papa kedana. Masih byk anak umat Islam (aset penting umat Islam) yang tercicir persekolahan semata2 kerana masalah kemiskinan. Bantuan Baitulmal sekar melepas batuk di tangga. Tidak benar2 berfungsi dan berkesan dalam usaha membangunkan umat Islam. Dana Baitulmal tidak digunakan sebaik2nya kepada perkara utama, iaitu membasmikan kemiskinan dan kesusahan hidup umat Islam. Ada pegawai di Baitulmal pandai2 menggunakan asnaf Fisabillah untuk kepentingan politik, buat itu dan ini, kursus, seminar, tajaan kursus dan seminar yang tidak impak besar kpd kemajuan umat Islam. contoh, mereka yang bertugas di Unit Pendidikan yg diketuai Dr. Adi Badiozaman Tuah dan guru pencen dibayar gaji berlebih2an. Jika benar mereka berjuang untuk agama/umat Islam, terimalah gaji seadanya, tidak setinggi last salary semasa jadi Pengarah/Pengetua/Guru Besar dulu. Ini tidak, Baitulmal jadi tempat longgokan guru pencen yang terang2 mengaut keuntungan drpd kewujudan Unit Pendidikan yang belum menampak apa2 kesannya kepada pembangunan pendidikan umat Islam di Swak. Ingat! Dosa besar menggunakan wang Baitulmal ke jalan tidak betul kerana di situ ada hak fakir miskin dan anak yatim. Mereka inilah yang lebih berhak mendapat bantuan Baitulmal. Gaji Dr. Adi Badiozaman Tuah yang diterima setiap tahun ratusan ribu ringgit yang dapat membantu beribu2 umat Islam lain yang lebih memerlukannya. Gaji terkumpul mereka yang ditempatkan di Unit Pendidikan hampir2 mencecah 1 juta ringgit setahun. Sahibul Samaah Tuan Mufti: APAKAH HUKUMNYA?

    ReplyDelete
  56. Baitulmal wajib diROHkan semula. Kepemimpinan Baitulmal Swk memerlukan sentuhan orang baharu yang iltizam untuk memajukan umat Islam Swk menggunakan dana Baitulmal dengan betul, telus, dan berlunaskan syariat Islam yang betul; bukan yang diada2kan demi kepentingan diri sendiri. Byk individu dalam Baitulmal wajib ditukarkan atau dikeluarkan segera utk menyelamatkan Baitulmal drpd tidak berfungsi dan berkesan dalam membangunkan umat Islam Swk. Dana Baitulmal patut dibanyakkan penggunaannya utk membangunkan 2 perkara utama yg membelenggui umat Islam Swk; ekonomi dan pendidikan. Tidak guna kita ada kompleks mencecah langit, sedangkan masalah pokok umat Islam tidak selesai2; pendidikan dan kemiskinan. Inilah jihad besar umat Islam. Baitulmal berperanan besar dlm kedua2 perkara ini memandangkan dana yang cukup byk dalam Baitulmal. Unit Pendidikan tidak harus diketuai oleh Dr. Adi Badiozaman Tuah. Komitmennya kepada perjuangan dan pemajuan Islam di Swak belum terserlah dan teruji lagi. Dr. Adi bukan orang yang selayaknya duduk di situ kerana latar belakang pendidikannya bukan Islam. Baitulmal harus dipimpin oleh orang yang berlatarbelakangkan agama kerana Swk tidak kekurangan orang yg seumpama itu. Sadar atau tidak, Swk sudah melahirkan jurutera yang tahfiz Quran, Akauntan tahfiz Quran dll. Byk profesional Islam Swk yg latar pendidikannya Islam. Dalam hal ini, tidak termasuk Wan Hamzah Wan Piee yang telah hanyut dalam PBB atau Wan Abd. Wahab Wan Sanusi. Mereka ini tidak pantas duduk di Baitulmal atas sebab2 tertentu yang mereka sendiri maklum dan umat Islam maklum. Kerajaan Negeri yg diterajui oleh BN khususnya PBB, memperuntukkan tanah di kawasan Petra Jaya khususnya untuk membina kawasan perniagaan bagi umat Islam yg layak dan wajar dibantu oleh Baitulmal. Modal perniagaan (walaupun kecil2an) disediakan oleh Baitulmal dengan kadar sewa atau sewa beli yang rendah. Jika diamati, umat Islam di bandar raya Kuching ialah pembeli dan pengguna. Mereka ini dapat membantu membangunkan ekonomi umat Islam secara langsung atau tidak langsung. Persatuan Peniaga Kecil Umat Islam ditubuhkan dan bernaung di bawah Bairtulmal. Bantuan untuk pendidikan hendaklah sepadan dengan keperluan semasa pendidikan negara; dalam bentuk biasiswa kecil bukan one off seperti sekarang ini. Setiap tahun Baitulmal menyalurkan bantuan bentuk biasiswa kepada anak2 Islam khususnya di luar bandar/ibu tunggal/ miskin/yatim dll yang layak.

    ReplyDelete
  57. Daud abdul Rahman tidak layak duduk dalam Lembaga Baitulmal, hatta sebagai Menteri yg bertanggungjawab dalam hal ehwal Islam. Tidak layak sama sekali. Tidak ada apa2 yang Daud buat hingga kini yang benar2 berkesan dalam memajukan Islam di Swak selain jadi wakil KM dalam majlis kebesaran Islam sahaja. Daud hanya sibuk dengan hal2 ranting dlm Islam, sedangkan perkara pokok tidak diselesaikan. Membina kompleks Islam yang sedang dijalankan sekarang suatu tindakan yang tidak begitu bijak dan bukan keutamaan. Masih byk perkara lain yg harus diutamakan dan disegerakan. Kompleks ini menempatkan kedai2 yang tidak mampu disewa oleh umat Islam yang biasa2. Besar kemungkinan akan dimonopoli oleh kroni dan suku sakat. Umat Islam marhein masih tinggal di takuk lama; miskin dan papa kedana. Peluang seluas2nya diberikan kepada generasi muda Islam menceburi bidang perniagaan, khususnya mereka yang keluarganya masih dibelenggu kemiskinan dan kepapaan.

    ReplyDelete
  58. NAMA GIK TAMBI, NEY NYA MAUK NYURUH ORG MELAYU SENANG DARI DAK NYA, TAMBI OH TAMBI . DAH GIK NAK MAKAN HAK RAKYAT, MUN KO MAMPUS, MAUK NDAK KAH TANAH NERIMAK KAU YA. PPPUUUUNNNDDDDUUUKKKK......

    ReplyDelete
  59. Salam.
    Jgnlah kita mun boleh, ngentam org scara pribadi dlm blog tok. Mun secara umumnya xhallah. Ya pandangan saya. Wadah tok mun kita nak kritik biarlah konstruktif. selolah mcm ada dendam kesumat jak bila ngentam org.
    Wbgmanapun saya setuju juak duit Baitulmal tidak digunakan sewenang2nya. Saya mintalah dak baitulmal memberi pruntukan menganjur kelas tuisyen dikawasan kampung2. tapi jgn ikut kaedah Yayasan Swak.
    Carik ktk org kalangan cikgu yang pandei ngajar B. Inggeris. Bayar cikgu8 ya x apa. Beri bntuan kepada dak pelajr kita.

    ReplyDelete
  60. MELAYUKU OH MELAYUKUU...DARI KISAH PERKASA MELELAT KE BAITULMAL...

    BILA KOMEN KAT BAITULMAL JAUH GLAK TERPESONGNYA...ALAKULLIHAL...RUPA2NYA IYA AJAKLAH DITAU TTANG BAITULMAL...XADA FAKTA YG TEPAT
    STAU SAYA DTK ADI XADA KJA DI BAITULAML, NYA KJA DI BIRO PERKHIDMATAN PENDIDIKAN MIS...

    MUN DAH BODO..XIBOH KOMEN

    ReplyDelete
  61. aoklah bodohhh hantu tinggi ya

    ReplyDelete
  62. Kau agik bodo. JAIS, MAIS, Baitulmal sik sekupukah? Belindung jak di MAIS. Trik lamak u. PERKASAkan MAIS, JAIS, Baitulmal, baru Melayu/Islam PERKASA. Saling berkait ngan orang Melayu/umat Islam. Jgn nak ngelentong.

    ReplyDelete
  63. JAIS,MAIS,BAITULMAL..YG NANG SEPUPU POK.!DUIT BAITULMAL PAKE MOLAH BANGUNANLAH..PAKE APA MOLAH KEDE KECIK2.SIKDA UMMPH PROJEK KECIK...!!!Besar projek besar elaun pengarah pok!Biasalah ya..kerja makan gaji..apa disuruh ya dibuat baruk nait gaji, nait elaun pok..berkhidmat utk rakyat lambat gilak..kamek org berkhidmat utk pemimpin..lah..nak hidup pok, kau jeles apahal...!aku maok juak hidup senang macam org lain..anak bini nak makan juak...ne tauk dpt title datukkah..ada juak oleh2..kau JELES!nak start projek pusat islam miri and sibu gik kak tok...KAU jak jd pengarah baitulmal MAOK!mun kaukah..lagik teruk baitulamal..

    ReplyDelete
  64. IBOH BETENGKAR AGIK, NANG SIDAK DALAM MAIS, JAIS,BAITULMAL DAN PERYATIM MAKAN DUIT RAKYAT N DUIT ANAK YATIM TAPI MAKAY SALURAN YANG SIK DAPAT DI LIHAT ORG RAMI. SEBAB YA LAH MASA TOK DAK AMIL DR BAITULMAL DAH MOLAH ROADSHOW NAK MADAH NOK ATAS NUN BETUL PAKAY COVER CDAK, AMIL JD MANGSA,

    ReplyDelete
  65. IBOH BETENGKAR LAGIK BAH, NANG JAK SIDAK JAIS, MAIS, BAITULMAL N PERYATIM MAKAN DUIT RAKYAT TIAP BULAN DGN DUIT ANAK YATIM, TAPI MAKAY SALURAN YANG SIK DAPAT D LIHAT DGN KASAR, KINEKTOK DAK AMIL D BAITULMAL D ARAH DAK ATAS NUN MOLAH ROADSHOW PAKAY COVER MANA YANG DAH KENYANG GILAK, TAKUT SIDAK TERMUNTAH. AMIL JD MANGSA, AMIL GIK CLAIM TRAVELLING, NAK KAH MAKIN BERTAMBAH PERUNTUKAN LAGIK. PANDAY ILAK LAH YA, NAK PAKAY BAGUS DIRIK SIDAK ATAS DALAM PERTUBUHAN YA.

    ReplyDelete
  66. kus semengat!pande2 jak kitak org tok...amil ya manusia juak,makan gaji juak,ada keluarga juak,nafsu pun ada...manusia bah!bila gik sidak nak claim elaun, overtime...biarlah..org pun nak senng juak...yalah baitulmal sepatutnya 'atas pagar' bantu umat islam tanpa mengira fahaman politik..tapi kinek tok dah cenderung nulung yb2 BN ceramah....dasar abassiyah bah...biarlah.kitak org jeles pahal!bila gik pluang tok datang...terkamlah..bos2 ada pencen ada directors elaun..etc...amil2 ada overtime ada elaun....KAN YA ADIL NAMANYA!bos makan gaji amil pun makan gaji...yah!apa nak dikecoh2...BETULLAH YA!!!!ada ISO gik sidaknya..

    ReplyDelete
  67. Tauk sik. Sebenarnya SARAWAK sik perlukan PERKASA. Kita di situk lain sik macam di malaya nun. Paloinya juak molah perkasa di swak tok. Kenak aku bencik gilak nangga Ibrahim Ali bos dak perkasa tok. dengar jak nama Perkasa aku jdi bimbang, cara politik xsihat di Malaya akan menular ke sarawak. Hish..minta dibubarkanlah kita dak cukup persatuan.

    ReplyDelete