Tuesday, April 19, 2011

The 10th Sarawak Election has confirmed on Chinese chauvinism and strong anti Malay/Pribumi stance

Anonymous said... in "Anak-Anak Sarawak have spoken..." :

The 10th Sarawak Election, had intentionally or unintentionally confirmed its naked Chinese chauvinism and unmasked its strong anti Malay and PriBumi stance.

If the Chinese is truly convinced that “championing one’s own community interests need not diminish another community’s interests is blatantly hollow in the Bumiputera Preferential “model””, and I do share the same, then did the Chinese similarly criticized the unconstitutional demands made by the various Chinese groups and political parties? A classical example was demanding Chinese language to be treated at par as the Malay language which is ultra vires Article 152?

Indeed almost all the requests made by the Chinese and Indian Communities (CIC) are at the expanse of the Malay and Bumiputera rights, for example, more places in the IPTAs, more scholarships, more jobs in the public sector which are enshrined in Article 153. Hence, the CIC must appreciate that the Malays and Bumiputeras feel threatened because of these perceived unreasonable demands; especially there is no reciprocity from the CIC such as more opening in the private sector, more places in UTAR and AIMST.

Similarly, did the Chinese condemn Wee Ka Siong for his unbecoming remark that the Malays are primitive just because they rightly vocalized their constitutional rights at the right forum and at the right time?

These unfair and threatening demands (real and perceived) as well as such unbecoming remarks had triggered Newton’s Third Law of Motion (The third law states that for every force there is an equal and opposite force. For example, if you push on a wall, it will push back on you as hard as you are pushing on it) and “some of its adherents” had put the country “in the mess (we) are in now.”

If Bumiputera Preferential Policies is construed as anti-social, what about Dong Zong, Siqui, Hindraf, etc? Is it because the Chinese is chauvinist that these big and powerful organizations escaped its attention and beyond its comprehension?

Hence, can one rightly label the Chinese as pretentious, double standard, hypocrite, Chinese chauvinist and anti-Malay, like the vernacular Chinese papers?

However let all of us appreciate that racial tension and bickering is approaching a dangerous level. Hence, the government, especially the Chinese chauvinist, politicians and community leaders must quickly sit down and collectively solve the volcanic problem to avoid an impending catastrophe.

For a peaceful, safe and prosperous 1Malaysia, let us try to reengineer the kind of relationship Tunku – Siew Sin – Sanvanthan used to harmoniously forge. 
April 18, 2011 4:17 PM


(Terjemahan Bahasa Malaysia)

Pilihan raya Sarawak Ke-10, sama ada sedar atau tidak, telah membuktikan sikap kauvinisme dan membayangkan semangat anti Melayu dan Bumiputera.

Jika masyarakat Cina benar-benar yakin "memperjuangkan kepentingan masyarakat sendiri tidak semestinya menjejaskan kepentingan masyarakat lain jelas tidak ada isi dalam 'model' keistimewaan Bumiputera", dan saya juga berpendapat sedemikian, maka adakah masyarakat Cina juga mengkritik tuntutan tidak berperlembagaan yang dibuat oleh pelbagai kumpulan dan parti Cina?

Satu contoh klasik ialah menuntut agar bahasa Cina diletakkan setara dengan bahasa Melayu yang ultra vires Artikel 152.

Malahan hampir semua permintaan yang dikemukakan Komuniti Cina dan India (CIC) hampir menyamai hak Melayu dan Bumiputera, sebagai contoh, lebih banyak tempat di IPTA, lebih banyak biasiswa, lebih banyak kerja di sektor awam yang mengetepikan Artikel 153.

JUsteru, CIC wajar menerima hakikat bahawa masyarakat Melayu dan Bumiputera merasa terancam disebabkan oleh tuntutan yang dianggap tidak munasabah ini; terutamanya bila tidak ada pertimbangan timbal balik daripada CIC seperti menambah peluang dalam sektor swasta dan memberi lebih banyak tempat dalam UTAR dan AIMST.

Demikian juga, adakah masyarakat Cina mengecam Wee Ka Siong yang membuat kenyataan tidak wajar bahawa kaum Melayu adalah primitif hanya kerana mereka sewajarnya menyuarakan hak mnereka di bawah perlembagaan menerusi forum sewajarnya dan pada waktu yang sesuai?

Tuntutan yang tidak adil dengan nada ancaman ini (benar mahupun tanggapan sahaja) serta kenyataan yang tidak sewajarnya telah mencetuskan 'Newton's Third Law of Motion' (hukum ketiga mnenyatakan setiap kuasa ada kuasa bertentangan yang seimbang. Contohnya jika kita menolak dinding, ia akan menolak kita balik sekuat tolakan kita padanya) dan "beberapa pendokongnya" telah meletakkan negara "dalam kekalutan yang kita hadapi sekarang".

JIka dasar keistimewaan Bumiputera dianggap sebagai anti-sosial, bagaimana pula dengan Dong Zong, Siqui, Hindraf dan sebagainya? Adakah ini kerana kaum Cina adalah kauvinis sehinggakan pertubuhan-pertubuhan yang berpengaruh ini terlepas daripada perhatiannya dan tidak dapat difahaminya?

Maka itu, dapatkah kita melabel kaum Cina sebagai berpura-pura, talam dua muka (double standard), hipokrit, kauvinis Cina dan anti-Melayu, seperti akhbar-akhbar berbahasa Cina?

Walau bagaimanapun, marilah semua kita menerima hakikat bahawa pertikaian dan sentimen perkauman semakin mencapai tahap berbahaya. Maka itu, kerajaan terutamanya kauvinis, ahli politik dan ketua masyarakat Cina mesti berbincang dengan cepat dan sama-sama menyelesaikan masalah yang boleh meletus umpama gunung berapi untuk mengelak bencana yang bakal berlaku.

Bagi membina 1Malaysia yang aman, selamat dan makmur, marilah kita mengamalkan semula hubungan yang dijalinkan oleh Tunku, Siew Sin dan Sambanthan bagi memupuk keharmonian.

April 18, 2011 4:17 PM


28 comments:

  1. For a peaceful, safe and prosperous 1Malaysia, let us try to reengineer the kind of relationship Tunku – Siew Sin – Sanvanthan used to harmoniously forge......"

    wanredone: u reengineer, chinese dereengineer, what for? I agree if we reengineer may 13, teach them lessons, bumiputera/malays lost nothing!

    ReplyDelete
  2. org melayu bukan nya lemah cuma kerana adab dan 'pantang' nya belum dilanggar...cubalah mun dilangar...bok tauk penampar urg melayu besar ney dan paling penting...selendang merah PASTI akan muncul semula.....anak cucuk waris selendang..masih ada..sedang menunggu waktu sesuai...sbb mereka ya semua ANAK JATI BUMI SERAWAK !

    ReplyDelete
  3. Mengapakah orang Tionghua hendak dipersalah? Mereka bukan rakyat Malaysiakah? DAP melawan SUPP, sesama Cina. Salahkah orang Tionghua memilih calon yg lebih baik daripada calon SUPP dlm PRN10? Adakah boleh kita mengatakan bahawa orang Melayu chauvanis Melayu atau Iban chauvanis Iban apabila mereka memberikan kemenangan kepada calon PBB/PRS/SPDP? Patutkah kita sembarangan menuduhi bangsa lain sedangkan kita sendiri lebih kurang sahaja? Itulah kita, tidak mahu menerima realiti kepelbagaian rakyat Malaysia. Mana kita tahu orang Cina tidak memilih calon PBB/PRS/SPDP/SUPP yang ditandingi orang bukan Tionghua di kwsn yg diwakili bumiputera? Tidakkah corak politik di Malaysia dipisah2kan oleh parti politik bercorak kaum? UMNO tiada orang Tionghua, PRS tiada orang Tionghua, PBB tiada orang Tionghua. PKR, PAS ada pelbagai kaum (beragama Islam), dan Himpunan Penyokong PAS (HPP) yang terdiri drpd Cina dan India (terbuka kepada semua kaum yang bukan beragama Islam). PAS dulu dilabelkan sebagai Islam ekstrim kerana byk rakyat Mysia (khususnya bukan Islam, hatta orang Islam sendiri pun)tidak faham perjuangan PAS. Sekarang, PAS diterima oleh bukan Islam apabila mereka sudah faham. Kita maafkan mereka dulu kerana mereka jahil, sekarang mereka lebih faham drpd orang lahir Islam.

    ReplyDelete
  4. Orang Tionghua bijak berpolitik. Mereka tidak memilih wakil rakyat sembarangan dalam pilihanraya. Mereka mahu diwakili YB yg terbaik. Mereka berani menurunkan pemimpin bangsa mereka yg tidak berkesan dlm perjuangan bangsa mereka (cth: George Chan dll). Itu bukan bermakna mereka tidak sayang akan pemimpin dalam SUPP ini. Mereka faham YB SUPP sebelum PRN10 ada sumbangan kepada mereka. Sampai suatu masa, apabila pemimpin ini sudah tidak berkesan dan relevan, mereka tidak berasa rugi menurunkan mereka dan digantikan dengan pemimpin yg lebih baik. Pada pandangan saya, orang Cina menonjolkan pemimpin, tetapi orang Melayu/bumiputera menonjolkan pengurus politik shj. Dlm PKR misalnya, byk pemimpin berkelibar, dinamik, dan karisma, tetapi tidak diangkatkan kerana "kesetiaan" membabi buta kepada PBB/PRS/SPDP. Walaupun pemimpin PBB/PRS/SPDP sudah dikenali hati budi dan akal budinya yg terlibat dalam memperkaya diri/kroni, orang Melayu/bumiputera masih angkat juga mereka ini sebagai YB. Jadi, salah siapa? Kpd orang Melayu/ bumiputera, turunkan pemimpin Melayu/ bumiputera yg tidak berkesan dan gantikan mereka dgn yg lebih baik, walaupun mereka drpd PKR/PAS (Pembangkang). Kita nak angkat pemimpin bukan oportunis atau YB yg berkepentingan. lihat saja, mereka yg telah terpilih itu? Kaji dan selidik latar belakang merka setelah berpenggal2 menjadi YB. apa yg mereka buat? Rungutan rakyat bawahan bukan sedikit, tetapi terpadam kerana juak2 dan konco2 mereka yg pandai tutup lubang YB mereka. Selagi mentaliti org Melayu/bumiputera tidak berubah, sampai bila2 pun otg Mlyu/bputera terus berada pada takuk lama. Hati2 memilih calon. Pilih mereka yg memenuhkan syarat mutlak sebagai pemimpin dan wajar diangkat sebagai pemimpin. Jika tidak, sepjg 5 thn, hidup kita penuh dgn rungutan dan keluhan.

    ReplyDelete
  5. ORANG BUMIPUTRA BANDAR (DAYAK, BIDAYUH, MELAYU, MELANAU) ADA JUGA UNDI DAP. BUKAN CHINA AJAK. BACA ANALISA TOK.
    http://www.malaysiakini.com/news/161881
    Urban bumis also swing to opposition

    ReplyDelete
  6. Kaji dan selidik YB Melayu ini: Simoi Peri, Julaihi Narawi, Naroden Majais, Aidil Lariwoo (baharu - belum teruji lagi), Fatimah Abdullah, Sh. Hasidah, Daud A. Rahman,Talip Zulpilip, Adenan Satem, Awg. Tengah, Abd. Karim Hamzah, Ali Mahmud, Md. Razi (baharu - blum teruji), dan Wahab Aziz. Pada pengamatan saya, mereka ini sudah tidak berkesan dan patut digantikan dengan calon yg lebih bertenaga. Mereka ini byk terpalit dgn pelbagai perkara yg tidak menyenangkan hati rakyat. Susah sangatkah mencari pemimpin Melayu yg lebih dinamik, karismatik, dan berwibawa di Swk ini? Bgmana YAB KM boleh mengatakan akan menyusunkan barisan kabinet yg mantap sebelum bersara(?. tidak hairan Taib kata, "blum ada pengganti" kerana yg terpilih ini memang lembik2 belaka. Siapakah antara mereka ini berani angkat muka tegur Taib, selain jadi pengampu dan pencacai Taib. apa yg saya faham, Taib sengaja pilih yg lembik2 dan pak turut supaya senang pusing2 kepala. Nak lwn tak brani kerana takut dilabel sebagai derhaka kpd pemimpin. Taat setia hanya sanya untuk Taib sahaja. Jika ada orang Melayu/ bumiputera dlm barisan pembangkang yg out spoken dan laser, baru dpt bawa masalah berkurun2 yg dihadapi Melayu/bumiputera. Mereka tidak akan takut sedikit pun. Sayang, Melayu/ bumiputera blum ada keberanian itu. Tak berani nak turunkan YB yg toktok. Lebih teruk, kita tuduh pula orang Tionghua antiMelayu/ bumiputera. Ingat, org Tionghua pun nak hidup juga di bumi Swk/Mysia ini. Setidak2nya DAP berani meletakkan pribumi bertanding atas tiket DAP. Melayu, bagaimana?

    ReplyDelete
  7. Bertahun2 (sejak 1963) orang Melayu/pribumi didodoikan dengan lagu yg sama. Sepanjang itu juga hidup Mlyu/pribumi lebih kurang sahaja. Orang Tionghua sudah jauh ke hadapan, Mlyu/pribumi masih terkiai2 dan merangkak2 untuk hidup. Org Tionghua cukup berani memperjuangkan hak mereka sebagai rakyat Swk/Mysia. Kita apa ada? Dijadikan bangsa pengemis oleh YB Mlyu/pribumi sendiri. Ada sikit2 buah tangan utk Mlyu/pribumi. Nasib baik PM dan TPM turun sendiri melihat masalah rakyat di luar bandar dan pedalaman. Adalah dijanjikan itu ini (beri blum tahu lagi). Jika beri, adalah Mlyu/pribumi rasa sedikit. Itu pun dah berpuluh2 thn. YB Swk apa dibuat? Mengapa PM/ TPM nampak, PBB/PRS/SPDP tak nampakkah masalah rakyat ini? Bukan apa2, sengaja dilengah2kan, jadi modal kempen akan dtg. Minta dlm PRN8 diberi PRN10, begitulah seterusnya. Logiknya, takkan 48 thn merdeka, masalah pokok tak selesai2. Kekayaan negeri melimpah ruah. Rakyat tak merasainya. Sdelama ini, BN Swk dlm zon cukup selesa. Sekali kena, baru terasa bahang sebenar. Swk masih bercakap tentang jalan raya, elektrik, air sedangkan di SM telah byk selesai. Jgn mimpi nak rasa lebuh raya, jalan raya pun sekadar adanya. Org lain cakap ttg lebih raya, kita masih terkiai2 nak buat jalan raya. Jalan raya kawasan bandar Swak tak setaraf pun jalan raya masuk kpg di SM. Tak masuk lagi kepayahan dan kesusahan org kpg; petani, nelayan, kuli dll. Yg maju betul di Swk, ladang2 sawit kepunyaan kroni/sykt milik YB BN. Rakyat nak minta lot rumah pun susah. Tanah dah ada pun habis dikebas. Rakyat susah disusahkan lagi.

    ReplyDelete
  8. Taib tak dpt nak tunggu pagi angkat sumpah KM. Nampak sangat gila kuasa. Patut berilah TYT berehat malam2 begitu. Mana ada orang lain brani nak rampas takhta itu drpd Taib. Usah takut, YB2 BN taat setia mereka tak usah diragui lagi. Mereka sanggup buat apa2 sahja utk mempertahankan YAB KM yang "dikasihi" (timang2an kpd YAB KM selama ini). Esoknya pula, terus diumumkan barisan kabinet (Menteri penuh). Muka itu lagi. Tak taulah. Kabinet penuh, minggu depan. Baguslah, cepat nak buat kerja. Maklum, baru menang besar. Usah kira, drpd 62 kerusi turun 55 kerusi, drpd 62% undi popular, turun kpd 55%. Byk kerusi wlpun menang, majoriti turun. Undi popular pula 300k++ sahaja. PR pula; DAP, menang 15 kerusi,undi 200K++, PKR pula 117K++. Dah nampak "kalah dalam menang" "suka dalam duka". Percayalah YAB PM/TPM tak senang dgn keputusan itu. YAB PM/TPM bukan minat tengok DUN Swk menang, mereka nak tengok sokongan. Kalau semua turun, nak bangga apa? Jika dilihat cara kempen BN dan wang ringgit yang ditaburkan, semacam PR tak menang satu kerusi pun. Dlm PRU13 nanti, insya-Allah, Swk akan sumbangkan sekurang2nya 7 kerusi kepada PR. Barulah tebeliak mata, Swk tak lagi kubu kuat BN. Itulah yg buat YAB PM/TPM sangat tidak senang. Ditambahkan pula dgn kedegilan Taib nak turun. Liat betul KM aku ni. Berik jak agik ngan org lain. Udahlah.

    ReplyDelete
  9. Usah bangga akan bangsa, jika bangsa tidak dibangsakan.
    Apa ada pada bangsa, jika bangsa sekadar tinggal nama sebagai bangsa.
    Bangsa yang dibangsakan, tinggi hati budi, akal budi.
    Mengapa bangsa menghina bangsa. Kerana bangsa sendiri tidak dimartabatkan.
    Kita hanya bangga akan bangsa, tapi masih merempat merata2. Jadi siapa nak diharapkan membangunkan bangsa, sedangkan bangsa menghinakan bangsa.
    Terangkatnya bangsa bukan kerana keturunan berbangsa, tapi nilai apa yg kita ada?

    ReplyDelete
  10. sapa-sapa rasa nak tukar bangsa, dipersilakan. jangan nganok bangsa melayu / bumiputera.

    ReplyDelete
  11. YB2 yang baru dinobatkan oleh UNDI...tunaikan segera janji2 anda. Iboh ntuggu kat Pilihanraya baru nampak batang idung.

    Di samping itu, maaf ya...standby jua calon kecemasan ni..lah tau ajal maut ditangan tuhan bah...
    takut2 tang ada pilihan raya kecil mengejut!

    ReplyDelete
  12. Mun ada pilihan raya kecil klak..kita sama2 UBAH!

    ReplyDelete
  13. Jika kita tak mahu berubah, sampai bila2 pun kehidupan kita tidak akan sama sekali berubah. Peliknya, org lain kiak kaung nyuruh kita berubah, tapi org Mlyu empun, buat tak tau saja. Abis pilihan raya, org Mlyu balit idup macam lamak jua. Merinsak. Bukan salah sapa, sikit sebanyak, YB BN salah jua. Org Mlyu tidak digerakkan utk jana minda mreka supaya berubah. IOrg Tionghua berani kerana mereka tidak lagi bergantung utk idup dgn kerajaan. Mereka udah stabil kehidupan mrka. Org Mlyu masih nak arap BN utk sesuap nasi dan sekolah anak. Usaha kurang, anak terbiar sik sekolah atas alasan miskin, susah idup. Org Mlyu bukan malas, tapi masih suka jadi kuli. Org Mlyu nak bekebun sik ada tanah. Tidak ada usaha komprehensif dan holistik bantu ubah kehidupan org Mlyu. Keja pemimpin org Mlyu sik ada lain, mencacatcelakan org Mlyu lain. Ada kita nengar SUPP nganok pemipin DAP/PKR secara peribadi. Mun nyebut pun, nyebut parti, sik nyebut terang2 nama pemimpin Cina wlpun mereka dalam DAP/PKR. Pemimpin Mlyu sik, abis jaik org Mlyu lain dibungkar. suka mukak aib org sedangkan dakwa diri Islam, walhal Islam haramkan buka aib org lain. Malah, dilipatgandakan pahala jika tutup aib org Islam lain.

    ReplyDelete
  14. Malang sungguh bangsaku Mlyu. Sik sedar2 agik. Udah lamak nyokong BN/PBB, tapi idup sik byk berubah. Masih byk di takuk lamak. sik hairan mun cakap ttg miskin, Mlyulah ya, mun cakap ttg malas, Mlyulah ya, mun ckp ttg merinsak idup, Mlyulah ya. Pendek kata, apa ajak dlm telungkup langit tuk, ada ajak ngan Mlyu. Pemimpin Mlyu BN/PBB Swk semacam suka nangar Mlyu merinsak. Projek diberik, sik dpt ningkatkan taraf idup Mlyu. Malah, bangsa lain yg dolok ditertawa oleh Mlyu dah jauh ke depan. Tangar jak dlm pendidikan. Brapa byk Mlyu jadi profesional. Leka dgn hak istimewa Mlyu/bumiputera. Sampe bila? Mlyu sik bena2 dicabar utuk survival. Masih arap bantuan itu ini. Usaha sendiri kurang. Mun ada pun Mlyu kaya raya, pake dirik empun ajak. Sik byk mantuk Mlyu lain berjaya sama. Dahsyat lagik, Mlyu sik abis2 nak nyatuh Mlyu lain. Diangkat jadi pemimpin, ambik peluang ngaya raya dirik empun suku sakat ajak. Misalnya, tanah Mlyu diambik Mlyu. Mun kita nak nulong Mlyu, bantu sidaknya majukan tanah mereka, YB Mlyu bantu. Tuk sik, udah jak Mlyu merinsak disuruh merinsak agik. Kesian sungguh Mlyu, nak makan minum pun susah. Jgn kata nak senang lenang dlm hal lain. Mun nak nulong, jgn kira bangsa, sapa patut tulong, tulonglah. Tangar rupa Cina tulong Cina. Mereka serati. Bukan sebab mereka tebal kecinaan, sik. Mreka faham maksud tolong-menolong. Mrka sik sanggup nangar bangsanya merinsak. Mlyu apa ada? Bukan sikit juak Mlyu kaya raya, tapi sik bawa apa2 makna kpd idup Mlyu. Cubalah sedekah sikit2 duit byk ya ngan Mlyu. Bukan berik gia2 ajak. Fikir cara nak jadi mrka sik begantung agik ngan org lain.

    ReplyDelete
  15. 8:20pm, mun nak nganok orang melayu/bumiputera, berlapis la sikit. coba u cek pembiayaan kos pembinaan rumah Allah seluruh sarawak, dari sapa duit ya? ehsan sapa? suka gilak molah tuduhan tanpa cek dolok semua detail. u hanya nampak duit yang masuk kantong sidak tok. giney duit yang keluar? sesen pun sik da untuk ke jalan Allah? sesen pun sik dah untuk membantu orang kampung? semua pakey ngamput rempuan?

    ReplyDelete
  16. ".....Anonymous said...
    Malang sungguh bangsaku Mlyu. Sik sedar2 agik. Udah lamak nyokong BN/PBB, tapi idup sik byk berubah. Masih byk di takuk lamak. sik hairan mun cakap ttg miskin, Mlyulah ya, mun cakap ttg malas, Mlyulah ya, mun ckp ttg merinsak idup, Mlyulah ya. Pendek kata, apa ajak dlm telungkup langit tuk, ada ajak ngan Mlyu...."
    .............................................
    Baru sedar..... jangan salah sesiapa! salah diri sendiri!

    Duluk bila MELAYU datang dari kampung pesisir, diejek, diketawa, digelar org laut!

    Gia juak orang Melanau diketawa dan dihina kerana makan sagu & siat!

    Nah ketawa sekuat-kuat hatimu hai MELAYU!

    Sedar-sedarlah!

    ReplyDelete
  17. Di mana BN berkuasa di situ Bumiputera senggara.

    ReplyDelete
  18. Cina pintar mereka bermaruah dan mereka perjuang hak mereka nothing wrong with that, Bumiputera hanya pak turut...angguk2 sahaja.

    ReplyDelete
  19. Cuba tangar PRN 2006. DAP menang 7 kerusi ajak banding SUPP, menang 12 kerusi. Retinya, Cina sokong BN pada masa itu. Tangar pula PRN 2011 tuk. Undi Cina swing kpd DAP; 12 kerusi. Semua kawasan bandar. DAP tanding juga di luar bandar. Kemenangan diberi kpd SUPP; undi Bumiputera. Hanya 2 org Cina menang dlm SUPP; Datuk Wong SK dan Lee KS. 5 kerusi lagi SUPP menang, bukan Cina tapi Bumi. Apa kenak Taib lantik Dtuk Wong SK jadi menteri penuh. Macam ni Bumiputera menang atas tiket SUPP? Dtk Wong menang pun bukan kerana undi Cina tapi undi Bumiputera. Mun kawsn Dtk Wong majoriti Cina, Dtk Wong pun bungkus. Nak nanya: Apakah Dtk Wong akan benar2 bantu Bumiputera di kwsn Bawang Asan yg masih tertinggal jauh dlm pembgnunan? Macam ni Dtk Wong nak balas "budi baik" Bumiputera (Iban) yg udah merinya menang? Akhir2nya, Dtk Wong masih jua akan bantu bangsanya Cina, percayalah cakap saya. Sebab apa, Dtk Wong dan Lee KS pun tebal semangat kecinaannya. Sik dpt melalui DAP, melalui SUPP. Masih jua Cina dpt. Apakah maknanya? Pada pandangan saya, sik kira SUPP/DAP, Cina tetap dgn jiwa Cina nak bantu org Cina. Bagi saya, itu biasa. Sama jua org Mlyu, nak bantu Mlyu, Iban nak bantu Iban dll. Tinggal lagi, pulang maklum kpd YAB KM. Pande siknya ngagih peruntukan supaya semua rakyat dpt rasai bersama; tak kira kaum/bangsa. Itulah yg dinamakan KEADILAN. Pendek kata, usah tuding jari kpd siapa2. Semua rakyat Malaysia amnya, rakyat Swk khasnya berhak mendapat apa2 yg mereka patut dapat. Udah gik terlalu bersentimen. Belajar2lah menghormati satu sama lain. Sudah tentu kita sik dpt memuaskan hati semua orang, tapi setidak2nya yg menjadi keperluan asas kpd semua kaum (rakyat) terbela.

    ReplyDelete
  20. Intelektual Melayu di Swk byk. Pelbagai bidang profesional pun byk. Masalahnya, adakah tenaga intelektual Melayu ini digembleng sepenuhnya utk berbincang tentang untung nasib Melayu di Swk? Pada pengamatan saya, YAB KM semacam tidak berani nak berhadapan dgn intelektual Melayu, kecuali sekali pada thn 90-an yang dianjurkan oleh IGMS. Setelah itu, nampaknya tak ada lagi. YAB KM dikelilingi oleh orang Mlyu yg kaki ampu dan bodek. Mungkin YAB KM sedar atau tidak, saya tak tau. Saya fikir, intelektual Melayu bersedia utk bantu YAB KM memikirkan untung nasib org Melayu, bukan survival politik sahaja, malah bidang lain; sosial, ekonomi, pendidikan dll. YB Hjh Fatimah (seorang pendidik suatu masa dulu) tidak byk dilakukan utk menyemarakkan kecemerlangan pendidikan org Melayu di Swk. Gago kulu kilir ajak. YB Fatimah patutnya sik dpt diarap jaga pendidikan di Swk. Tidak berkesan. Dr. Adi Badiozaman Tuah (suami Fatimah) hanya pandai bersastera. Idea berbelit2. Suruh Adi duduk di Unit Pendidikan Baitulmal, ngabis duit Baitulmal ajak. Nak dipolahnya sik byk bantu anak Melayu berkembang maju dlm pendidikan. Adi pun nak jadi YB. Jadi Pengarah JPN Swak dolok pun sik berkesan. Sarat dgn Dr. ajak. Apa ada nak dipolah Adi masa jadi Pengarah dolok. Tanya org Education, tau gilak perange Adi. Macam ni nak nulong Fatimah. Kamboh ngan dirik empun ajak. YAB KM pun moak jua, percaya gilak ngan Adi. Fatimah ya anak mas YAB KM. Apapun Fatimah polah, betul ajak. Warga Education berbulu dgn Fatimah. YB Rozi (SPDP) pun bekas Pengetua dolok. Apa nak dipolahnya? Kenak nya duak Fatimah sik dpt mantu org Mlyu Swk dlm pendidikan? Sebab byk gilak politik, kerja sik dipolah.

    ReplyDelete
  21. Tangar Adi Badiozaman Tuah (Dr) (laki YB Fatimah); betandin MT PBB, kalah teruk. Nampak gilak nya sik laku dlm PBB. Suroh duduk di Unit Pendidikan Baitulmal, apa nak dipolahnya? Sik ada apa2. Ngabis duit Baitulmal adalah. Diberik gaji terakhir masa jadi Pengarah JPN Swk. Dpt pencen, dpt gaji Baitulmal. Nak duduk ngan Adi di Baitulmal ya, pencen guru byk. Idea sik bekembang. Latar belakang sidak nya urang Education tau. Sik cemerlang semasa jadi GB/ Pengetua dolok. Gaji nak dibyar ngan sidak ya cukup byk pake mangun pendidikan Mlyu di Swk. Tambah lagik ngan Datuk Daud A. Rahman jadi Lembaga Baitulmal. Pun ngabis duit Baitulmal sik tentu pasal. Make duit Baitulmal ngangkat namanya empun dalam politik. Duit Baitulmal byk. tapi sik betul urus tadbir. Abang Sabeli penin palak oleh Daud n Adi. Adi & Daud rapat dgn YAB KM, Abg Sabeli sik dpt ngata apa2. Aok ajaklah. Mun ndak klak, ilang jwtn. Abg Sabeli ok, tapi tetekan. Mun agik ada Daud ngan Adi di Baitulmal, rusak teruk Baitulmal akhir2nya. Polah kompleks Islam, pake apa mun sik dpt ningkat ekonomi Melayu. Mun dah jadi kompleks bertaraf bintang, dpt sik org Mlyu biasa2 nak niaga sia? Akhirnya, kroni jua dpt. Cuba polah gerai kecik2 yg mampu sewa orang2 Mlyu biasa, dpt juak Mlyu carik makan. Nak megah ngan bangunan besa2, tinggi2, tapi sik nguntung org Mlyu. Ingat sikit, duit Baitulmal yam duit urang rame. Mun penyumbang sik reda dan sik halal duit dipake macam ya, berat nak jawab depan Allah swt.

    ReplyDelete
  22. Putit Matzen (mantan Pengarah JPN Swk); apa nak dipolahnya di MAIS ya? Apa pemandenya dlm bidang agama? Maaf jaklah. Orang education tau sapa Putit semasa dlm education dolok. Putit udah sik bekesan di MAIS. Tukar ngan urang lain. Ni YAB KM maok, urangnya. Mudah nak mulas palak sidak nya. Nak jadi Pengarah JAIS pun sama. Apa pemandenya dalam bidang agama? dolok ngurus jabatan masing2, apa ada nak dibangga sidaknya? Nampak gilak YAB KM milih urang Melayu robot jadi ketua lepas sidaknya besara. Sepawi Hamdan di YBMS, bekas di RTM dolok, apa nak dipolahnya? semoa nak saya sebut tuk ada kaitan ngan orang Melayu/Islam. Mun sidak tuk sik betul2 main peranan, hanco besa. Baitulmal perlu pemimpin bekesan, bukan org yg ada kepentingan politik atau dekat politik dgn YAB KM ajak. Akhirnya, sik dpt memajukan Melayu/Islam di Swak.

    ReplyDelete
  23. Anonymous yg bodoMay 1, 2011 at 7:29 PM

    Kalau anonymous dah pandai gilak dan semua orang tak bagus, tunjuk dirik dolok. Mungkin saudara dapat diconsider untuk jadi calon ketua menteri kah, calon pilihanraya kah, calon jais kah, calon badan2 bumiputera lain kah. Anonymous nampak macam nya sorang jak pandai, nya sorang jak bagus, orang lain semua Bodoh! Tunjuk dolok dirik, apa kepandaian kau ya. Jangan hanya pandai kritik!

    ReplyDelete
  24. betul, kamek setuju, tapi mun kita panday gilak nang dak atas nun takut nak merik apa2 jawatan, sidak atas nun mauk orang yang macam kerbau di cucuk idung jak, dapat di kontrol. nya mauk orang kedak dak yb kinektok, yb anggok2 geleng2.

    ReplyDelete
  25. Anonymous nang nya sorang ajak pandey di Sarawak. Dak Yb2 dan pemimpin melayu dan islam lain semua kayu tunggul dan kerbau cucuk hidung. Komen seranto ranto semua sik bagus tentang Yb2 melayu dan islam macam nya ajak orang pandey di negeri sarawak tok. Orang lain semua bodoh! Tanggar muka kau dalam cermin dolok? Tanggar pencapaian kau dolok? Mun kau ya dah pandey gilak, kenak kau sik bertanding supaya rakyat dapat molah keputusan samada kau ya bagus benar2 kah! Putt enden!!

    ReplyDelete
  26. WHO SAYS CHINESE ARE SMART IN POLITICS? THEY ARE STUPID. SO STUPID THAT THEY ARE VOTING JUST FOR THE SAKE OF "CHANGE". CAN ANY OF YOU (D.A.P SUPPORTERS) TELL ME WHAT CHANGE CAN D.A.P MAKE? YOU GUYS EVEN VOTED FOR UNFIT CANDIDATES (MOST NOTABLY THE D.A.P LADY FOR BATU KAWAH). DEFINE CHANGE THAT YOU WANT. IM NOT RACIST JUST THAT I DONT LIKE D.A.P-CHINESE-SUPPORTERS' STYLE. THEY CONDEMN THE MALAYS AND OTHER SARAWAK BUMIPUTERAS.

    ReplyDelete
  27. BAAM..Thinklah.. sebenarnya sidak ca tok nak memerintah Sarawak sebagai negeri Sarawak. Sebab pasai ekonomi nang Sarawak dah dijajah oleh sidak ca tok..sampei juak kitak bijak pandei tok sik paham2....!!!

    ReplyDelete