Thursday, March 17, 2011

N4 Demak Laut: Wan Hamzah vs Jolly




Demak Laut incumbent Datuk Dr Abang Abdul Rauf Abang Zain is said might not seek renomination for the coming state election as he wants to give way to a new face to contest under the ticket of PBB/BN.


It is also said that Wan Hamzah Wan Paie, who is the PBB Demak Laut Youth Chief, is one of the candidates which are being bandied as the potential candidate. 

Wan Hamzah

The other name is Jolly Marikan who is a lawyer with Yayasan Sarawak.

-----
2 ADUN terkejut bakal tak dicalonkan semula

KUCHING 2011/03/13: Dua daripada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) di kawasan Parlimen Santubong, dekat sini, terkejut dengan kenyataan Ahli Parlimen Santubong, Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar, yang membayangkan seorang daripada tiga ADUN terbabit, tidak mahu dicalonkan semula pada pilihan raya negeri akan datang.

Datuk Dr Abang Rauf Abang Zen (ADUN Demak Laut) dan Dr Abdul Rahman Junaidi (Pantai Damai) masing-masing dari Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), berkata mereka berdua terkejut dan tidak faham mengapa Wan Junaidi mengeluarkan kenyataan seperti itu.

Dr Abang Rauf berkata, setakat ini mereka tidak pernah mengadakan perbincangan mengenai perkara itu dengan Wan Junaidi sebaliknya terus bekerja sebagai wakil rakyat dengan menghadiri pelbagai program yang diadakan seperti biasa.

Beliau berkata menjelang pilihan raya negeri ke-10 akan datang, setiap hari mereka turun padang sama ada untuk menghadiri beberapa majlis yang diadakan seperti dijadualkan atau lawatan peribadi ke rumah ketua kaum atau ketua parti.

“Sebab itu, apabila saudara tanya saya, siapa seorang daripada tiga ADUN di Parlimen Santubong yang tidak mahu dicalonkan semula pada pilihan raya negeri ke-10 akan datang, saya tidak dapat menjawab.

“Saya tidak tahu mengenai perkara ini kerana tidak pernah dibincang bersama beliau. Saudara tanyalah Wan Junaidi," katanya ketika dihubungi di Kuala Lumpur, semalam.

Sementara itu, Dr Abdul Rahman ketika dihubungi berkata beliau juga terkejut apabila ada beberapa rakannya memaklumkan perkara itu, kepadanya semalam.

“Setakat ini, saya tidak pernah lagi membayangkan kepada sesiapa apa lagi kepada pemimpin di peringkat akar umbi yang saya akan menarik diri daripada bertanding pada pilihan raya negeri akan datang.

“Apa yang pernah saya cakap kepada sebelum ini ialah menyerahkan keputusan kepada Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) Negeri dan Presiden PBB,” katanya.

49 comments:

  1. LANTIKLAH ORANG YANG BERAGAMA BUKAN SEBALIKNYA....JADILAH PEMIMPIN YG MEMBELA HUKUM ALLAH...BUKAN PEMIMPIM ROSAK, PERASUAH DAN PENGAMPU...TAK TAKUT HUKUM ALLAHKAH???????????????

    MEREKA JADI LEKA SEBAB JAWATAN YANG TINGGI SERTA BERKUASA.....GAJI BESAR...KERETA BESAR...RUMAH BESAR...HIDUP DENGAN PELBAGAI KEMEWAHAN...MEREKA LUPA NERAKA ALLAH......INILAH PEMIMPIN YANG ROSAK...PEMIMPIN SYAITAN DR GOLONGAN MANUSIA....YANG TELAH MENJADI KUDA TUNGGANGAN SYAITAN...

    SESIAPA YG MELANTIK MANUSIA SYAITAN MENJADI PEMIMPIN....BERSIAPLAH UNTUK AZAB DUNIA DAN AZAB NERAKA....wallahualam.

    ReplyDelete
  2. LANTIKLAH ORANG YANG BERAGAMA BUKAN SEBALIKNYA....JADILAH PEMIMPIN YG MEMBELA HUKUM ALLAH...taiko

    Sdra taiko.... ITULAH GUNA SISTEM PILIHAN RAYA. PEMIMPIN, BUKAN DI LANTIK TAPI DIPILIH! JIKA CALON ITU SEORG SYAITAN & LAWANNYA SEORG ULAMA, SIAPA YANG taiko PILIH?????

    ReplyDelete
  3. Taiko memang BAHLOL @ BODOH.... nak "lantik org yang BERAGAMA, bukan sebaliknya'... jadi pemimpin! Cakap pasal HUKUM Allah, tapi kalau yg dilantik itu BERAGAMA Budha atau yang setaraf dgnnya, bagaimana? Budha juga AGAMA, bukan? Lain kali cakap pakai otak, bukan lutut!

    ReplyDelete
  4. Pilihan saya adalah taiko,ada sesiapa nak bangkang....

    ReplyDelete
  5. PEMIMPIN satu amanah dan bukannya tempat mencari kemuliaan sebab amanah ini akan ditanya di akhirat nanti. Realitinya hari ini pemimpin dipuji, diberi sambutan dan tepuk sorak. Siapalah tidak ghairah pasang angan-angan menjadi pemimpin, hingga ada yang berkata: “Asyik dia orang saja dapat, bila lagi giliran aku pula.”

    Islam sejak beratus tahun lampau mencipta rekod kepemimpinan di pelbagai benua dan kota, terus melakarkan beberapa pra syarat agar pemimpin betul-betul ‘menjadi’ dan orang yang dipimpin menerima nikmat kepemimpinan, bukan hanya terpimpin selamat di dunia malah juga di akhirat nanti.

    Syarat pertama pemimpin ialah iman. Dalam surah al-Kahfi Allah menyatakan iman itu ada tiga implikasi, iaitu ‘imun’, ‘aman’ dan ‘amin.’


    Imun maknanya kebal daripada maksiat dan kebal daripada rasuah. Aman maknanya dia berasa aman bila bersama Allah, malah di depan orang dia baik, di belakang orang pun dia tetap baik, bukannya hipokrit. Manakala ‘amin’ pula maknanya orang yang boleh dipercayai. Apabila sudah dipercayai barulah layak menerima amanah .

    Syarat kedua ialah ilmu kepemimpinan. Kepemimpinan bukannya secara spontan atau pakai tangkap muat sahaja, sebaliknya mesti ada ilmu.

    Makna kepemimpinan ialah cara menggunakan pengaruh untuk mempengaruhi pengikut mencapai matlamat yang digarap. Jika tidak ada ilmu, sepak terajang dan kerenah kepemimpinan, nanti kita pula yang dipimpin.

    Syarat ketiga ialah ‘selfleadership.’ Bagaimana kita boleh memimpin orang lain kalau diri kita tidak terpimpin?

    Perkataan ‘leader’ merujuk kepada tanggungjawab (al-mas’uliyah). Sabda Rasulullah s.a.w bermaksud: “Setiap kamu dalam pemimpin dan setiap kamu akan diminta pertanggungjawab berdasarkan apa yang kamu pimpin.”

    Syarat ini menggambarkan orang yang memimpin itu mampu bertanggungjawab terhadap diri sendiri. Maknanya, pemimpin tidak cepat melemparkan tanggungjawabnya kepada orang lain, tidak cepat terpengaruh dengan khabar yang tidak pasti.

    Jika dia melakukan kesilapan, diri sendiri menanggung risiko, bukan mengkambing hitamkan orang lain demi keselamatan diri.

    Syarat keempat ialah pemimpin memerlukan ‘The Power Of Communication.’ Ketika berinteraksi dengan pengikut akan menghadapi pelbagai kerenah, keinginan dan tuntutan yang semestinya mampu menenangkan mereka walaupun hajat tidak tertunai, bukannya putar belit.

    Cara berkomunikasi ada empat:

    1) Cakap mudah difahami, bahasa terang, arahan jelas tidak berbelit-belit.

    2) Kesamaan. Setiap orang mudah didampingi, tidak ada tembok pemisah atau terlalu protokol. Pasangan berkahwin sebab banyak kesamaan antara mereka. Mereka nescaya bercerai jika ada banyak perbezaannya.

    3) Ikhlas. Walaupun ikhlas terletak di hati dan tidak nampak dengan mata namun ia dapat dirasai. Jika tidak ikhlas seakan ada satu gelombang yang mengganggu perasaan orang yang dipimpin. Kata-kata tidak tajam tidak masuk di hati.

    4) The power of service. Cakap hanya perlu pada tempatnya tetapi bertindak semestinya lebih banyak. Allah memberikan kita dua telinga supaya kita banyak mendengar, Allah memberikan kita dua mata supaya kita banyak melihat dan mengamatinya, kemudian bertindak berasaskan pendengaran dan pemerhatian.

    Rasanya elok juga disinggung sedikit perkara yang menambah komitmen moral seorang pemimpin berasaskan tafsir lima ayat surah al-Muddassir.

    i- Bangun dan beri peringatan. Pemimpin mempunyai kepedulian sosial yang tinggi. Sekiranya di sekelilingnya terdapat perkara menyalahi kebenaran, dengan kuasanya dia akan meluruskannya.

    ii-Mesti membesarkan Allah. Pemimpin perlu sentiasa ke depan tetapi jangan mendahului Allah.

    iii- Bersihkan pakaiannya. Pakaian luar dan dalam iaitu hati biar turut bersih.

    iv- Tinggalkan dosa.

    v- Janganlah memberi sesuatu kerana ingin mendapat lebih banyak malah kalau boleh jangan ingat bahawa kita pernah memberi kepada seseorang.

    PEMIMPIN YANG ASLI,tidak akan sanggup hidup bermewah2 selagi rakyat masih lagi merempat dan hidup susah.sebab takut azab ALLAH...waallahu'alam....

    ReplyDelete
  6. Cari pemimpin Dayak jak jadi wakil kitak di sia ya.

    ReplyDelete
  7. adakah taiko wan hamzah sendiri??? ayat dipakei macam biasa nengar jak

    ReplyDelete
  8. ISLAM melarang sekeras2nya kita menghina agama,bangsa,kaum yang sik sama dgn kita.Islam juga melarang penindasan ke atas kaum,agama,bangsa dan parti yg tidak selari dgn fahaman kita.rujuk kepada kepimpinan Rasullullah di MAdinah termenterainya "Piagam Madinah.
    yg dimaksudkan adalah ISLAM adalah untuk kesejahteraan makhluk di buka bumi..sbb ya "khalifah" dikalangan manusia.

    "Yang ditekankan bukanlah agama,bangsa,kaum dan parti..tetapi tauhid/akidah pengundi muslim(icnya tertera org islam) untuk menyakini pegangan,kehidupan, pola fikir sidaknya agar menepati perintah ALLAH swt.(tuhan yg diakui oleh pengundi muslim) selari dgn panduan(manual) iaitu al-quran dan al-sunnah.

    Surah Al-Kaafiruun(109)

    Katakanlah (wahai Muhammad): "Hai orang-orang kafir!"Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah."Dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) yang aku sembah. "Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat."Dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat."Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku".

    sik salah mun pemimpin ya DAYAK, yg pentingnya dayak ya adalah seorang muslim..taat kepada perintah ALLAH dan rasul..jgn kita "claimed ISLAM ya melayu"jgn ada kecenderungan kepada kepentingan peribadi,kaun,bangsa dan parti..ISLAM adalah utk semua bukan khas!MUKMIN ITU BERSAUDARA.walallahualam..

    UNDI TAIKO HANYA KEPADA PEMIMPIN YG TAKUT KEPADA ALLAH DAN RASULNYA.serta yg menjalankan syariat ALLAH! bukan pada bangsa,kaum dan parti!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  9. SIAPA taiko,ITU SIK PENTING..

    seseorang pemimpim yg dipilih/dilantik wajarlah meninggalkan segala urusan perniagaannya sebab tanggungjawabnya adalah memimpin yg melantik/memilih nya.bukannya terus berniaga dgn menggunakan status KETUA PEMUDA o etc.biarlah rakyat yg berniaga kita hanya memimpin mereka agar berusaha menepati syariat..urusan perniagaan dan kepimpinan sik dapat dicampur aduk kerna ditakuti terpedaya dgn ajakan syaitan!!

    firman ALLAH;

    "Dan janganlah kamu makan (atau mengambil) harta (orang-orang lain) di antara kamu dengan jalan yang salah, dan jangan pula kamu menghulurkan harta kamu (memberi rasuah) kepada hakim-hakim kerana hendak memakan (atau mengambil) sebahagian dari harta manusia dengan (berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui (salahnya)."
    (Al-Baqarah 2:188)

    sebab itulah khulafa ar rasyidin spt Saidina Abu Bakar Assidiq dan para sahabat Rasullullah yg lain meninggalkan perniagaan mereka setelah di lantik menjadi Khalifah Rasul..
    walallahu'alam.
    ZAMAN KHULAFA AR RASYIDIN

    ReplyDelete
  10. Salam,

    Satu komen yang baik untuk dibaca dan difahami maksud. Semoga isi kandungannya diteliti dengan mendalam dan bukannya dijadikan isu politik semata-mata. Nak jadi pemimpin bukan senang. Banyak yang kenak menjawab di akhirat kelak.

    Salah satu daripada keperibadian yang ada dalam Islam tok ialah nya sik secara membuta tuli menuduh pemimpin yang ada kereta besar,rumah besar, gaji besar , bisness besar sebagai PEMIMPIN SYAITAN kerana NABI sendirik pun sik pernah nuduh ABU JAHAL ya pemimpin Syaitan walaupun macam2 dah kejahatan dipolahnya....

    Kita kenak tanggar juak dari aspek yang lain. Mun dah jadi kaya yang satu DOSA then rami dah orang kita tok berdosa. Semua orang kaya masuk NERAKA. Orang Miskin jak masuk syurga..
    Pemimpin yang kaya dgn hasil penat lelah kedirik sik salah. Mungkin salah kerananya sik dapat nolong orang yang memerlukan tapi yang mengherankan cdak ya juak yang paling banyak beramal jariah macam Tan Sri Sheikh Mokhtar. Ada pemimpin yang di katakan PEMIMPIN SYAITAN membayar zakat paling banyak di baitulmal dan menyumbang ke rumah2 anak yatim tanpa orang lain tauk gik ya. Heran heran.

    Kita kenak ingat Pemimpin yang miskin sampei sik dapat nak tlng orang miskin pun sik bgus juak. Dah sama2 miskin..

    AGAMA ISLAM kita agama yang terbaik. Sebab ya lah nya diturunkan kepada Umat Manusia k pedoman hidup. Yang menentukan samada kita masuk syurga ataupun neraka bukannya para alim ulamak tapi hanya YANG MAHA ESA ajak yang MAHA BERKUASA menentukannya.

    Renung2kan..Wallahualam...

    Note: Setuju dengan komen Rakan WanRedone

    ReplyDelete
  11. ASSALAMUALAIKUM, saudaraku REMYLAN,
    TAN Sri Syed Mokhtar al-Bukhary adalah seorang usahawan yang banyak menderma dan banyak melakukan kerja-kerja amal....BELIAU adalah seorang USAHAWAN (self-employed)..tidk dapatlah kita samakan dengan Najib,Taib n Nik Aziz..kedudukan sebagai pemimpin dan ahli perniagaan adalah 2 perkara yg berbeda..JANGANlah anda terkeliru atau manipulasi istilah 'pemimpin syaitan' jgnlah kita cenderung kpd sesuatu ketika menghuraikan yg haq.

    firman Allah swt;
    Dan demikianlah Kami jadikan bagi tiap-tiap Nabi itu musuh dari SYAITAN-SYAITAN MANUSIA dan jin, setengahnya membisikkan kepada setengahnya yang lain kata-kata dusta yang indah-indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya. Dan jika Tuhanmu menghendaki, tentulah mereka tidak melakukannya. Oleh itu, biarkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan (dari perbuatan yang kufur dan dusta) itu. (Al-An'aam 6:112)

    Nabi SAW bersabda: “sesungguhnya syaitan (dari golongan jin) itu berjalan dalam diri manusia mengikuti perjalanan darah, maka dari itu aku khuatir bahawa syaitan akan melemparkan sesuatu kejahatan dalam hati kamu. (HR. Bukahri Muslim”).

    BUKANKAH wujudnya syaitan2 manusia,bukanlah kemenangan atau penyokong yg dicari..tapi kebenaran.sekiranya "pemimpin"(isu) yg berbuat kebaikan maka itu bukanlah PEMIMPIN syaitan(rujuklah dgn ayat di atas.)

    PEMIMPIN(umara),ULAMAK DAN USAHAWAN..mereka berbeda pada pekerjaannya tapi pada dasar adalah sama menjalankan syariat ALLAH.

    firman ALLAH swt;
    Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. (Adz-Dzaariyaat 51:56)

    JANGAN DIPANDANG RENDAH para alim ulamak..sememangnya syurga dan neraka milik ALLAH swt.bukanya makhluk tetapi pemimpin(umara) dan umat memerlukan alim ulama sepanjang zaman untuk menharungi kehidupan di muka bumi..bukankah kita mengakui mahzab 4.iaitu; Madzhab Hanafiah
    Madzhab Malikiyah
    Madzhab Syafiah / Syafi'i
    Madzhab Hanbali / Hambali
    bukankah saudara dan saya bermahzab shafiee..iaitu ulamak tersohor, walaupun syurga dan neraka itu bukan ditangan imam shafiee kenapa kita mengikut mahzabnya???????

    note:sila rujuk peranan ulama 'Persatuan Ulama’ Malaysia.

    Wallahualam..
    PRO ALQURAN & AL-SUNNAH

    ReplyDelete
  12. It seems this taiko guy sik mauk dengar hak ore lain.....dio sore saja betul!!!!!

    Susah munnya tok jadi pemimpin......he he he

    ReplyDelete
  13. election tok bertanding jak saudara taiko kedong saudara taiko alim ulamak dan bijak dalam agama

    ReplyDelete
  14. sekadar singgah di teratak sebanaku,tq dgn tuan punya blog...semoga kebenaran didedahkan...sekadar menyampai..sik perlu diikut..mun nyawa sik maok.sikda paksaan k...hihihihi..rileklah saudara..sekadar perbincangan....bah!

    ReplyDelete
  15. sidak PAS tok nak btanding di demak laut kah..???
    ada tempat calon PAs tok di sia?? takut undi PAS ngak sigek ajak sia.!!!!

    ReplyDelete
  16. hahahaha....wan o syed hamzah ka jolly,sama ajak,janji Bn,tapi rebut-rebut dak nya duak,dr hazlan jadi calon di sia,putih mata nya duak,lagik-lagik si wan o syed hamzah,kes nya masih jalan ka?

    ReplyDelete
  17. yb datuk drauf memang gentlemen,berkorban dan undur dirik dari adun dan menteri muda utk memberik laluan kepada muka baru yang lebih muda dan bertenaga,contohi beliau berjuang demi parti dan rakyat,yb-yb lain yang dah lamak gilak bila mauk undur/ sedar lah dah tua berik peluang kepada yang mudak2 supaya mereka menjadi pelapis,datuk daud bila lagik mauk undur macam datuk drauf?

    ReplyDelete
  18. bena apa dipadah you pok,tapi datuk wan junaidi pandey-pandey polah statement dolok sebelum datuk drauf dan CM,datuk wan junaidi sik pandey nak jaga hati dan perasan orang lain,patut kalah dalam pemilihan pbb di miri,ya nya kecik ati sik mauk tanding waktu d bcck,datuk wan CM dan ahli pbb dak muak ngan you,coba undur dirik macam datuk drauf,mun you dipolah orang macam ya melenting you,sik bak sidak pbb pegi parlimen lagik tek?

    ReplyDelete
  19. YAB Pehin Sri akan undur sebagai ketua menteri jika ada calon yang layak menganti beliau

    ReplyDelete
  20. alhamdulillah yb datuk drauf ya nang cool..saya nanggar keperibadian beliau nang sik sombong,sik hipokrit and mesra penduduk..slalu solat jemaah beliau di kaw. sekitar..malam2 dlm 3 hingga 4 orang bala sidaknya make boat ke kpg muhibbah,kpg pinggan jemaah terawih dgn org kampung...sikda juak saya nanggar protocol ngabis duit rakyat..org kampung sik tauk sidaknya datang.sikda org nyambut di pangkalan.siap2 dgn torch light lagik yb ya.sykur alhamdulillah lah datuk..semoga ALLAH merahmati anda...semoga ALLAH beri petunjuk kpd pemimpin muda yg baru2 ya...amin..contohilah yb tok..sifat takwanya mungkin blm ada pada pelapis baru.sunhanallah...sik duak tiga saya mangkah yb tok dolok!!!

    ReplyDelete
  21. pilih pak ONET kpg tabuan jak k wakil tak org d sia..abis cerita!

    ReplyDelete
  22. org politik lidah lembut.... sebelum dilantik jadi YB, hadis, sunnah, ayat quran hukum hakam,semua hafal. Mun dah terpilih, lidah kelu, mulut tekunci, sik berani madah ngan 'bos' salahkah betul, halalkah haram..apatah lagi nak berundur!
    Mari Bemukun ngan pak ON..

    ReplyDelete
  23. hoi,pkr menang di demak laut ya mun wan hamzah tanding

    ReplyDelete
  24. sik perlu promote dirik gilak dalam newspaper padah dirik ketua pemuda di sia dan juga mendapat highest vote dalam exco pemuda,mun lagik ada kes sprm sik guna jadi calon bah,berik malu ajak mula-mula datuk drauf di tikam nya kelak datuk wan junaidi di tikam nya,jadi mangsa datuk rohani

    ReplyDelete
  25. Mun ada kes SPRM yang masih belum diketengahkan, tunggu jak. Bila2 masa boleh
    diactivate. Camnei dapat duit RM5 juta sekelip mata. Memang kuat kerja siang malam untuk dapat
    jumlah ya. Tapi, mun aku risau sik abis2. Sik apa, try jak.... mudah-mudahan ok.

    ReplyDelete
  26. pok,tutup jak parti BN ya pok, bukan fail wan hamzah ajak, fail datuk taib, fail datuk najib, fail datuk denan, fail datuk awang tengah semua ada di sprm ya pok..sokong PR jak pok..

    ReplyDelete
  27. berik chan jak ngan urang2 muda u.apalah nak dijeles-jeles, didengki-dengki.asalnya maok kerja ajak untuk rakyat kita..mun nyuruh pembangkang bertikam keresi kita kelak, terhalir-halir dikepong anuar..

    ReplyDelete
  28. nang mcm ya pok, mun nak jadi YB PBB_BN tok mesti ada file di SPRM nun, tanggar jak kita kepalak BN tok Taib mahmood ya lah betimbun timbun file nya di sprm nun,pas ya mesti ada duit berjuta oleh merompak dari rakyat, ya lah lepas jadi YB BN semuasidak tok rumah besar mcm istana, tanggar lah rumah baru Awg Tengah ya, rumah asfia, adenan satem, nordin simunjan, sh mordiah, bolhassan di, rumah hamden, rumah jabu, rumah douglas,..semua sidak YB PBB dan BN jadi kaya sekelip mata hasil merompak dan merasuah!!!! SPRM SILA TANGKAP SEMUA ORG ORG PBB INI DAN KEMBALI KAN HAK RAKYAT!!! Terima kasih sebanaku sarawak....teruskan perjuangan kita membersih sarawak ini dari PBB parti berasuah.

    ReplyDelete
  29. SEBANAKU , TOLONG HEBAHKAN KES RASUAH TAIB MAHMUD INI..HIDUP SARAWAK!!!!HIDUP PKR!!!

    MoCS (Movement for Change Sarawak) today submitted a 2-inches thick compilation of articles and expose on Sarawak Chief Minister Taib Mahmud’s alleged wrongdoings to the Malaysian Anti-Corruption Commission, demanding MACC’s disclosure of its progress in investigating into the more than 10 reports lodged with the Malaysian anti-corruption agency and issued an ultimatum to the unpopular Chief Minister.
    MoCS co-ordinator, Francis Siah, was upbeat when contacted: “we had successfully carried out our ‘mission’ this morning at the MACC office in Kuching”.
    “The Sarawak MACC assistant commissioner Mohd Noor bin Ali was on hand to receive our submission. He was gracious enough to receive us at the entrance of Bangunan Sultan Iskandar Shah. Many reporters were present. Further, We have copied this submission and demand and we shall deliver them to the MACC Kuala Lumpur and the Prime Minister”.
    “As a show of unity and strength, YB Chong Chieng Jen, See Chee How, State PAS secretary Faisal, Baharuddin, Joshua Jabeng, Alphonsus Kuek, other PR representatives and MoCS Fellows were in our delegation this morning”, Siah said: “MoCS is seeking an appointment with Najib. We will take this matter up to the very top”.
    Below is MoCS’ press statement released this morning.
    PRESS STATEMENT by Francis Paul Siah, leader of the Movement For Change, Sarawak (MoCS) in Kuching on 4th March, 2011.
    On behalf of MoCS and as a citizen of the state of Sarawak, I submit to the MACC today all the reports of the corrupt practices and blatant abuse of power allegedly committed by Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud.
    The said allegations and accusations have been widely reported in the media, notably in many news portals and blogs, both locally and overseas.
    Today, I am putting on record MoCS’s demand that MACC conduct an immediate investigation on the allegations against Abdul Taib Mahmud.
    This demand is endorsed by four Pakatan Rakyat parties in Sarawak, namely DAP, PKR, SNAP and PAS. Several NGO groups also concur with this formal demand. Their representatives are with me here today.
    We also demand that MACC update the public on the status of the reports and complaints lodged by various parties in the past against the chief minister.
    We wish to know whether MACC had taken any action so far despite the overwhelming evidence put forth by Sarawak Report, Bruno Manser Fund and a number of other whistleblowers.
    It must be noted that most of the allegations of corruption against the chief minister have documentary proof.
    MACC owes it to Sarawakians and Malaysians to reveal what it intends to do regarding these serious allegations of corruption and power abuse against Abdul Taib Mahmud.
    To ABDUL TAIB MAHMUD: We give a 9-day notice from today (March 4 to March 13) to the chief minister to turn up on March 13 at 13.13 hour (ie 13 minutes past one o’clock) sharp at the Central Police Station, Khoo Hun Yeang Street, Kuching to respond to all the accusations and allegations against him as contained in our submission with our formal demand to the MACC on March 4.
    If the honourable chief minister does not turn up on the said day and time, we will have no alternative but to adjudge him GUILTY of the accusations against him. We will declare so and he should be charged for the crime of graft and money laundering and we will demand that he should step down immediately.
    If he refuses to resign voluntarily, we will mobilize people’s power together with our allies in Pakatan Rakyat and other NGOs to oust him at the appropriate time.
    This is MoCS’s commitment to the people of Sarawak.
    Signed: Francis Paul Siah, Leader, MoCS

    ReplyDelete
  30. Kekayaan Taib mahmood 4 billon ringgit !! Ketua Menteri Sarawak harus disiasat atas dakwaan rasuah sebelum beliau diisytihar layak bertanding dalam PRN
    Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) harus menyiasat dakwaan rasuah dan pengumpulan harta bernilai berbilion ringgit oleh Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud sebelum beliau diisytihar layak bertanding dalam piliihan raya negeri (PRN) April ini.
    Ahli Parlimen Pokok Sena Dato’ Mahfuz Omar berkata, “beliau (Taib) perlu disiasat sebelum hari penamaan calon, yang dijangka awal bulan depan.”
    “SPRM harus bertindak segera bagi menjalankan siasatan bagaimana Taib, yang memerintah Sarawak hampir 30 tahun, dapat mengumpul sebegitu banyak harta,” katanya pada satu majlis minum petang bersama para pemimpin Pakatan Rakyat di Ampang petang tadi.
    Dewan Undangan Negeri (Dun) Sarawak akan dibubarkan esok, hari penamaan calon dijangka pada 9 April dan PRN pada 16 atau 17 April ini.
    Mahfuz yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat berkata, SPRM juga harus membuktikan ia tidak dikuasai oleh parti politik dan boleh bertindak dengan bebas dan adil.
    Sebelum ini, Transparency International-Malaysia (TI-M) menggesa SPRM menyiasat dakwaan rasuah dan pengumpulan kekayaan luar biasa membabitkan Taib, ahli keluarga dan kroninya.
    Presidennya, Dato’ Paul Low berkata dakwaan serius rasuah luar biasa dan penyalahgunaan kuasa terhadap keluarga Taib itu boleh menyebabkan indeks rasuah negara terus merosot.
    Sarawak Report adalah di antara beberapa portal berita dan laman sesawang yang melaporkan kekayaan Taib melebihi RM4 bilion melibatkan 49 buah syarikat, yang merentangi sempadan buana da lautan, termasuk di Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom dan
    Australia di samping saham-saham dalam beberapa buah syarikat tersenarai di Bursa Malaysia.
    Turut hadir pada majlis minum petang itu ialah Ahli Parlimen Selayang William Leong Jee Keen, Siti Zailah Mohd Yusof (Rantau Panjang), Mohd Nasir Zakaria (Padang Terap) dan bekas calon PAS di Dun Tenang, Johor, Cikgu Normala Sudirman.

    ReplyDelete
  31. SENABAKU SARAWAK HEBAHKAN KES RASUAH TAIB MAHMOOD!!! TERUSKAN PERJUANGAN KITA MEMBERSIH SARAWAK DARI BN PARTI RASUAH!!!
    MoCS (Movement for Change Sarawak) today submitted a 2-inches thick compilation of articles and expose on Sarawak Chief Minister Taib Mahmud’s alleged wrongdoings to the Malaysian Anti-Corruption Commission, demanding MACC’s disclosure of its progress in investigating into the more than 10 reports lodged with the Malaysian anti-corruption agency and issued an ultimatum to the unpopular Chief Minister.
    MoCS co-ordinator, Francis Siah, was upbeat when contacted: “we had successfully carried out our ‘mission’ this morning at the MACC office in Kuching”.
    “The Sarawak MACC assistant commissioner Mohd Noor bin Ali was on hand to receive our submission. He was gracious enough to receive us at the entrance of Bangunan Sultan Iskandar Shah. Many reporters were present. Further, We have copied this submission and demand and we shall deliver them to the MACC Kuala Lumpur and the Prime Minister”.
    “As a show of unity and strength, YB Chong Chieng Jen, See Chee How, State PAS secretary Faisal, Baharuddin, Joshua Jabeng, Alphonsus Kuek, other PR representatives and MoCS Fellows were in our delegation this morning”, Siah said: “MoCS is seeking an appointment with Najib. We will take this matter up to the very top”.
    Below is MoCS’ press statement released this morning.
    PRESS STATEMENT by Francis Paul Siah, leader of the Movement For Change, Sarawak (MoCS) in Kuching on 4th March, 2011.
    On behalf of MoCS and as a citizen of the state of Sarawak, I submit to the MACC today all the reports of the corrupt practices and blatant abuse of power allegedly committed by Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud.
    The said allegations and accusations have been widely reported in the media, notably in many news portals and blogs, both locally and overseas.
    Today, I am putting on record MoCS’s demand that MACC conduct an immediate investigation on the allegations against Abdul Taib Mahmud.
    This demand is endorsed by four Pakatan Rakyat parties in Sarawak, namely DAP, PKR, SNAP and PAS. Several NGO groups also concur with this formal demand. Their representatives are with me here today.
    We also demand that MACC update the public on the status of the reports and complaints lodged by various parties in the past against the chief minister.
    We wish to know whether MACC had taken any action so far despite the overwhelming evidence put forth by Sarawak Report, Bruno Manser Fund and a number of other whistleblowers.
    It must be noted that most of the allegations of corruption against the chief minister have documentary proof.
    MACC owes it to Sarawakians and Malaysians to reveal what it intends to do regarding these serious allegations of corruption and power abuse against Abdul Taib Mahmud.
    To ABDUL TAIB MAHMUD: We give a 9-day notice from today (March 4 to March 13) to the chief minister to turn up on March 13 at 13.13 hour (ie 13 minutes past one o’clock) sharp at the Central Police Station, Khoo Hun Yeang Street, Kuching to respond to all the accusations and allegations against him as contained in our submission with our formal demand to the MACC on March 4.
    If the honourable chief minister does not turn up on the said day and time, we will have no alternative but to adjudge him GUILTY of the accusations against him. We will declare so and he should be charged for the crime of graft and money laundering and we will demand that he should step down immediately.
    If he refuses to resign voluntarily, we will mobilize people’s power together with our allies in Pakatan Rakyat and other NGOs to oust him at the appropriate time.
    This is MoCS’s commitment to the people of Sarawak.

    ReplyDelete
  32. Bukan kes datuk taib ajak mesti kita hebahkan tapi kes semua sidak yb yb pbb dan bn mesti kita beritahu kepada urg sarawak sak urg sarawak tauk kes rasuah semua sidak yb yb sarawak tok.merompak harta rakyat jak sidak pbb tok!!

    ReplyDelete
  33. YB draup bagus, nya betol betol bekerja utk rakayat sik kaya..sik merasuah, ikhlas bekerja, ya lah datuk taip sik suka lalu dibuangnya yb darup tok sebab nya takut yb draup..idup yb draup!!

    ReplyDelete
  34. lagi berita rasuah taip mahmood!!!SPRM sila ambil tindakan , jangan lambat2.!!hak ur saraewak yg dirampak musti diberik balik.!!

    MoCS (Movement for Change Sarawak) today submitted a 2-inches thick compilation of articles and expose on Sarawak Chief Minister Taib Mahmud’s alleged wrongdoings to the Malaysian Anti-Corruption Commission, demanding MACC’s disclosure of its progress in investigating into the more than 10 reports lodged with the Malaysian anti-corruption agency and issued an ultimatum to the unpopular Chief Minister.
    MoCS co-ordinator, Francis Siah, was upbeat when contacted: “we had successfully carried out our ‘mission’ this morning at the MACC office in Kuching”.
    “The Sarawak MACC assistant commissioner Mohd Noor bin Ali was on hand to receive our submission. He was gracious enough to receive us at the entrance of Bangunan Sultan Iskandar Shah. Many reporters were present. Further, We have copied this submission and demand and we shall deliver them to the MACC Kuala Lumpur and the Prime Minister”.
    “As a show of unity and strength, YB Chong Chieng Jen, See Chee How, State PAS secretary Faisal, Baharuddin, Joshua Jabeng, Alphonsus Kuek, other PR representatives and MoCS Fellows were in our delegation this morning”, Siah said: “MoCS is seeking an appointment with Najib. We will take this matter up to the very top”.
    Below is MoCS’ press statement released this morning.
    PRESS STATEMENT by Francis Paul Siah, leader of the Movement For Change, Sarawak (MoCS) in Kuching on 4th March, 2011.
    On behalf of MoCS and as a citizen of the state of Sarawak, I submit to the MACC today all the reports of the corrupt practices and blatant abuse of power allegedly committed by Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud.
    The said allegations and accusations have been widely reported in the media, notably in many news portals and blogs, both locally and overseas.
    Today, I am putting on record MoCS’s demand that MACC conduct an immediate investigation on the allegations against Abdul Taib Mahmud.
    This demand is endorsed by four Pakatan Rakyat parties in Sarawak, namely DAP, PKR, SNAP and PAS. Several NGO groups also concur with this formal demand. Their representatives are with me here today.
    We also demand that MACC update the public on the status of the reports and complaints lodged by various parties in the past against the chief minister.
    We wish to know whether MACC had taken any action so far despite the overwhelming evidence put forth by Sarawak Report, Bruno Manser Fund and a number of other whistleblowers.
    It must be noted that most of the allegations of corruption against the chief minister have documentary proof.
    MACC owes it to Sarawakians and Malaysians to reveal what it intends to do regarding these serious allegations of corruption and power abuse against Abdul Taib Mahmud.
    To ABDUL TAIB MAHMUD: We give a 9-day notice from today (March 4 to March 13) to the chief minister to turn up on March 13 at 13.13 hour (ie 13 minutes past one o’clock) sharp at the Central Police Station, Khoo Hun Yeang Street, Kuching to respond to all the accusations and allegations against him as contained in our submission with our formal demand to the MACC on March 4.
    If the honourable chief minister does not turn up on the said day and time, we will have no alternative but to adjudge him GUILTY of the accusations against him. We will declare so and he should be charged for the crime of graft and money laundering and we will demand that he should step down immediately.
    If he refuses to resign voluntarily, we will mobilize people’s power together with our allies in Pakatan Rakyat and other NGOs to oust him at the appropriate time.
    This is MoCS’s commitment to the people of Sarawak.

    ReplyDelete
  35. kenak sebanaku tok dah nganok sidak yb PBB, bukan ajiz adenan empun sebanaku tok kah.???

    ReplyDelete
  36. Ini adalah artikel dari Blog The Unspinner (http://theunspinners.blogspot.com/2011/03/ketua-umb-di-sarawak-bawa-masaalah.html)

    Renung renungkanlah wahai org PBB..
    Ketua Penerangan dan UMB PBB yang tergila-gila mahu naik cepat dalam politik atas landasan anak bapak, nampaknya terus menunjukkan rasa tamaknya untuk kuasa pada masa yang tidak sesaui sekali.

    Semasa PBB sedang bersedia untuk pilihanraya umum negeri Sarawak, Aziz Adnan yang tamakkan kuasa terus mengasak mengehentam pelbagai pihak, termasuk ketua sendiri ketika pilihanraya.

    Aziz menggunakan jawatannya sebagai Ketua UMB PBB untuk menaikkan dirinya dan bukan ikhlas dan jujur untuk menguatkan kekuatan siber PBB.

    Apa yang dia lakukan dalam berhadapan dengan Radio Free Sarawak dan Sarawak Report yang mengasak Ketua Menteri Taib Mahmud dengan pelbagai fitnah dan tomahan? Apa yang dilakukan untuk menjelaskan serangan-serangan terhadap keluarganya?

    Usahanya di siber Sarawak hanya usaha alah kadar kerana dia lebih menghabiskan sumber kepada Sebana Ku untuk menghentam satu demi satu orang2 yang dia tidak suka. Dengan membayar seorang wartawan yang mirip pembangkang, Aziz seolah-olah menjadi pembangkang dalam PBB.

    The Unspinners sudah dedahkan sini pada akhir tahun lepas bahwa Aziz kini adalah sebahagian dari kumpulan RAP yang terdiri dari Naib Ketua Pemuda PBB, Pandi Suhaili, Ketua Penerangan dan UMB Pemuda PBB, Aziz Adenan Satim, dan exco Pemdua Radin Kadri Radin Budiman.

    Mereka berlagak ke sana kemari seolah-olah mereka adalah kumpulan KJ Sarawak.

    Oleh kerana Aziz adalah anak saudara Taib Mahmud, maka tiada siapa berani bersuara dan lakukan apa-apa terhadap Aziz dan kumpulan mereka. Dah sampai besar kepala mereka?

    Mereka dah begitu berani hingga YB Bushri, abang YB Fadilah pun dah dihentamnya. Padahal Busyri adalah seorang yang banyak menyumbang kepada PBB.

    Baca pula Audie 61 sini tentang Yb Fadilah sakit tekak. Tidak hairan mereka merancang YB Fadillah Ketua PBB tidak ada di Majlis BN Sarawak ini.

    Aziz yang selama ini diam di Kuala Lumpur ikut ibunya yang bersuami disini tiba2 nak tunjuk terer sebaik kembali ke Kuching.

    Ibu Aziz sudah bercerai dengan bapanya tan Sri Adenan Satim dan ketika itu berkahwin dengan seorang ahli politik Semananjung. Dipercayai ibunya sudah bercerai dengan ahli politik tersebut dan pulanhg kembali ke Kuching membawa anak emak si Aziz.

    Aziz ini nampaknya anak emak budak lembik yang tak sabar nak dapatkan kuasa. Dia mengikut politik ala KJ yang suatu masa dia tidak menyetujui juga.

    Pengikut takda, penyokong takda, tapi membuat permainan untuk dapat kuasa…hanya pengecut yang bertapok dibelakang komputer di tengah malam..sakit otak biak tok.

    ReplyDelete
  37. sapa nak tanggar rumah istana baru awang tangah!!!! Ketua Menteri sarawak yang baru kelak .terima kasih sebanaku sarawak SPRM SILA MASUK http://www.sarawakreport.org/2011/03/najib-and-deputy-came-to-sack-taib-after-shock-polls-exclusive/awang-tengah-house-2/

    ReplyDelete
  38. pendengki no 1 negara...March 22, 2011 at 5:50 PM

    aziz lain ya..anak yb juak.sendirik maok ingat oiiii...

    ReplyDelete
  39. sik dengar bedok kau tok pendengki no 1 negara..seluruh polis bukit aman ya tauk sebanaku sarawak tok kerja aziz adenan...lambat cerita kau tok.

    ReplyDelete
  40. Dr. Drahman ya patut disingkirkan..there's nothing that he can proud of bila jadi YB tok. Dah lah kedekut..!!!

    ReplyDelete
  41. semua orang tauk aziz adenan polah,aziz anak yb ney gik polah tok? macam-macam jak kawu ya,nama gik pendengki

    ReplyDelete
  42. tahniah kepada datuk drauf kerana memberi ulasan yang baik petang tadi,kami dari golongan belia dan pemuda menghargai sumbangan yang diberi oleh datuk drauf

    ReplyDelete
  43. pbb ka pkr ka...pas ka..dap ka....sama jak pok....YB POKET MONEY.....

    ReplyDelete
  44. aziz anak deraup pun kerja tok...........

    ReplyDelete
  45. ada urang PBB yg berhati mulia, tangga bang JO ngan Draup biasa2 jak rumah sikda harum bulak dari dolok sampey kinek tuk macam ya juak rupa rumah...tapi benar2 nolong rakyat tapi yg sayangnya YB2 bagus macam tuk sik diguna oleh pemimpin tertinggi mungkin kerana sik cukup berjaya kerana sik cukup kaya dan bergaya...saya tetap mengkagumi kesederhanaan Abg Jo dan Abg Draup...

    ReplyDelete
  46. Sigek saya dan kawan2 sik puas hati. Tolong hapus tol jabatan bintawe. kena tempat Melayu dikenakan Tol. kenapa sik di Jabatan Batu Kawa. Tolong renongkan.

    ReplyDelete
  47. bena ya pok,sokong saya,waktu orang gumum calon nama dr hazlan,aku ingat nama wan hamzah,padan muka miak ya sik dapat jadi dun sia,tapi miak tok ada degil sikit,nya akan coba nasib parlimen ganti datok wan junaidi,mungkin sesuatu silap mata akan berlaku,sama-sama kita diat kelak,ponek lah u wan hamzah mauk jadi yb d demak laut

    ReplyDelete
  48. jgn putus asa wan,mungkin ikut jejak langkah mereka melobilah melalui da.awg tengah dan awg jmuddin awg kon parlimen kelak.

    ReplyDelete
  49. udah gik molah kerja nyabong urg pbb ya jiz denan.mati dalam karong kau kelak..

    ReplyDelete