Forget Politics For Awhile !!!

Loading...

Sunday, February 6, 2011

Nazib yakin Fadilah tidak akan terima cabarannya untuk perdebatan terbuka

KUCHING, Februari 05, 2010: Ketua Angkatan Muda Keadilan Rakyat Negeri Ahmad Nazib Johari mencabar Ketua Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Fadilah Yusof untuk berdebat secara terbuka.

Menurut beliau, perdebatan itu adalah untuk membahas serta menjelaskan isu-isu berbangkit dan berkaitan hala tuju pemuda di negeri ini.

“Sudah lama saya ingin berdebat dengan beliau tetapi sehingga kini belum ada maklum balas daripadanya,” ujarnya ketika ditemui Utusan Borneo Semasa lawatannya di sini semalam.

Tambahnya, majlis perdebatan itu boleh diadakan bila-bila masa di tempat terbuka bagi membolehkan rakyat mengetahui dan menilai hala tuju yang cuba dibawa selaku ketua pemuda dalam menangani isu-isu tersebut.

"Saya sentiasa bersedia untuk berdebat dengannya (Fadilah) bila-bila masa di mana jua.

“Dan saya yakin beliau tidak akan berani menyahui cabaran ini,” tegasnya.

Jesteru, beliau berharap cabaran debatnya itu diterima oleh Fadilah bagi menyelesaikan isu-isu berbangkit di negeri ini. - Utusan Borneo

Also read:
* Well done Fadilah and Ripin !!!
* Do we need a Malay DAP YB because our Malay PBB YBs are keeping mum???
 

25 comments:

  1. padillah,,,,,,ada berani ka?jgn berani dalam tibi jak pok

    ReplyDelete
  2. Nazib should not be too hasty in challenging Fadillah to a debate. I personally of the opinion that engaging in a debate with Nazib would only be a waste of time because he do even represent the youth of his kampung. Nazib need not concern himself that the debate was in the interest of the youth because I believe Fadillah has and is always trying is utter best to ensure the Sarawak youth's well-being is well taken care.

    As a potential candidate for DUN N8 Satok, he doesn’t even have his facts right tonight at his speech in SUKMA. He doesn’t even know how to address his audience by speaking in proper Bahasa Malaysia rather than Bahasa Melayu Sarawak.

    This is for a very simple reason that he is only part time in Kuching but most of the time in KL doing business. What reply could the youth expect from a naive boy who doesn’t even know what he wants to debate, it will just be a waste of time. It is nothing more than a cheap publicity stunt.

    ReplyDelete
  3. Najib bau mok pakey londar baru ilang bau angit!!

    ReplyDelete
  4. xperlu la nak debat ngan ketua pemuda mek org..debat ngan aku lom tentu ko leh menang..tuija...

    ReplyDelete
  5. Topik Debate:
    1. Anwar Bin Ibrahim Meliwat Kerana Perbuatan Itu Tidak Salah Disisi Agama.
    2. Anwar Bin Ibrahim Adalah Anugerah Allah S.W.T. Untuk Memerintah Umat Seluruh Malaysia.

    SELAMAT DATANG ANWAR BIN IBRAHIM AL JUBURI KE BUMI KENYALANG!

    Dengan tek nya ngidam nok main burit, taqpi sik ada orang cun di Sarawak seperti Azmin Bin Ali.... nok makei Nazib Ahmad Bin Johari, bau gilak ANGITNYA! kehkekekhkekekkk.....

    ReplyDelete
  6. Awang Mostapa commented in facebook:
    sebanaku kmk ada baca utusan borneo semalam yg nazib tok nak cabar YB Datuk Hj Fadillah berdebat halatuju pemuda pas ya org di cabar belum jwb cabaran nazib diriknya pun dah yakin YB Datuk x akan terima cabaran ya baik cboh gago nak cabar m...asuk paper gik ya, nak kah nak cam tok nak carik publisiti murahan kmk rasa cbohlah YB Datuk berdebat dgn nazib ya ketua pemuda pbb samariang pun dah cukup berdebat dgn nazib,mun nak berdebat hala tuju pemuda di sarawak tok x payah lah nak cabar ketua pemuda pbb negeri ketua2 pemuda di cawangan ajak dah cukup,mun setakat tauk hal jln jem hal pagar rumah yb kenak baruk masa tok nak sedar jln jem dolok kereta x byk jln x jem bila ekonomi rakyat dah meningkat semua ada keinginan nak berkereta jadi jumlah pengguna jlnraya bertambah maka kerajaan negeri membuat lagik satu jalan pan borneo utk mengurangkan kesesakan jlnraya cuma belum siap sepenuhnya utk di guna

    ReplyDelete
  7. Patut jua Nazib bedebat ngan Fadilah .... bukan calang-calang urang nama Nazib tuk!

    Tauk kitak, dalam kad raya Nazib tok tek, nya madah, nya udah sekali jadi IMAM sembahyang terawih di Kpg No. 5 (baru sembahyang terawit!) lum lagi sembahyang jumaat ke ... atau ari-ari jadi IMAM sidak tok sembahyang!

    Toklah kehebahatan Nazib Ahmad Johari Ketua Pemuda KPR yang dilantik (sik dipilih) bagi Negeri Sarawak, bakal calon lawan Abg Jo di Satok!

    ReplyDelete
  8. Nazib nak berdebat dgn Yb Fadillah. Em...bagus cadangan ya.Mun ditangar dr segi positifnya,apa isu2 berbangkit yg disembunyi selama tok atau hala tuju pemuda dapat didebatkan.Lagipun byk isu2 pemuda grassroot yg sebenarnya sik diberitahu atau sampai di pengetahuan Yb.Apabila ditanyak Yb, kws semua ok.Sebaliknya,berterabur.Takut pendapat Pemuda PBB kws sik mencermikan sentimen sebenar2 nya dr pemuda iaitu golongan pengundi.Dr segi negatifnya, pilihanraya terlalu dekat. Takut dijadikan propoganda oleh pembangkang.Biasalah cari kelemahan lawan yg pasti ada.Yb Fadillah yalah Ketua Pemuda Negeri dan Timbalan Menteri di peringkat Federal. Kewibawaannya dah terbukti.Nya dah molah kerja praktikal. Bukan hanya kelakar ajak. Namun nya juak manusia biasa.Sik 100% Perfect Mungkin ada yg terlepas pandang.Nazib pulak belum terbukti lagik. Bukan saya mempersoalkan keberanian,kepimpinan atau niat nya.Forum atau saluran nya sik sesuai.Takut ada udang disebalik batu.Yg jelasnya nampak kerana nya guna saluran pembangkang.Mun lah niatnya ikhlas nak mempersoalkan kepincangan pemuda.Nya patut dialu2kan.Tapi sayang dekat pilihanraya baruk nak tunjuk muka.Mun kau ikhlas Nazib utk membawa golongan pemuda kealaf baru, masuk Pbb.Dapat kau nyalur apa ajak dihati atau niat kau ya kepada parti pemerintah yg sedia ada.Pbb tok parti yg fleksibel.Dibina atau ditubuhkan utk memperjuangkan rakyat.Makin byk yg ada akal utk menyumbangkan tenaga makin bagus.Bukan golongan pembodek atau berkepentingan diripun ajak. Tlg fikir2kan

    ReplyDelete
  9. Iboh nok bedebat indah. Tang carik jak rezeki di KL ya. Lobi sidak Putra Jaya.
    Banyak boyak naga di sia. Kumpul lok reta untuk anak bini. Gago nok bedebat.
    Bukan ada untung. Malu kedirik gik ada. Sik org dengar debat ya. Pakei taik telinga jak.
    Apa kata YB Fadillah. “Pake apa aku bedebat. Bukan ada paedah. Bagus aku kerja, nolong rakyaat. Less Talk, More Work. Aku tok loyar. Dah kaya dari dolok. Kerja MP tok apa boleh buat. Ngenang jasa Taib ngan keluarga aku. Ya ajak. Udah ya, sapa Nazib tok. Tua ija nok bedebat. Gago.”

    ReplyDelete
  10. Kita tok heran juak. Bila jak nak pilihanraya masing-masing nak nunjuk taring intan sidaknya. Pa faedah, sik guno oiiiii. Bagus gik kita tuk besatu, dolok jaman kamek orang sik lah kedak macam tuk, nak dikato sik pandey nya pandey juak, macam sidak hari tuk juak. Mungkin sekolah tinggi2 molah sidak tuk macam tuk...barangkali... untuk YB Fadillah, gago jak u nak bedebat..buat jak keja lain, k nulong rakyat, belia kita dan sebagainya..buang maso jak...

    ReplyDelete
  11. eh...sik boh nak berdebat. kelak sik sampei ke siney. sidak pkr tuk bisin ajak lebih tapi sikda mende pun...calon2 pilihanraya hampeh. pkr sarawak tuk tamak seat. lekak nya molah statement bodo mcm bian baru di radio free sarawak. adakah madah org muslim di sarawak tuk sik kisah duduk semeja dengan orang mkn babi. dolok mungkin kali. tapi kinek tok majoriti dah sik jahil agik..nang ada stall melayu di tempat makan cina..tapi udah sik banyak kedak dolok. orang kinek tuk pun fikir berkali-kali nak meli makanan stall melayu di tempat mkn cina...mun ada yang meli pun..sidak sama jahil. aku dah fobia nengar debat2 tuk...mun mcm tuk pemimpin pkr di sarawak..usah harap PR nak menang...DAP mungkin menang di kawasan cina...tapi pkr tuk lebih kepada tin kosong. kelaka melangit...

    ReplyDelete
  12. Nazib perlu sedar keghairahanya untuk menjadi pembangkang adalah semata-mata untuk mendapat perhatian masyarakat. Lihatlah cara dia mempromosikan dirinya, “seorang peguam selalu mengendali kes-kes cerai, perebutan anak, harta pusaka kalangan artis-artis seperti kes Abby lawan Norman. Seorang yang boleh jadi imam di surau seperti hafal surah As Sajadah dan surah-surah lazim & baca doa selamat”. Tindakan Nazib ini hanya bersifat sementara apabila pilihan raya.

    Tetapi, saya kasihan dengan ibu-bapanya Selepas pilihan raya. Mereka lah yang akan berhadapan dengan masyarakat kampung setiap hari yang akan disisih oleh kerana sikap anak yang tidak mengenang jasa budi yang telah ditaburkan oleh ADUN Satok kepada kerluaga Pak Hj Johari@Bejek. Selepas kalah pada pilihan raya nanti, Nazib akan ke KL menjalankan kehidupannya seperti biasa tanpa berhadapan dengan masyarakat kampung yang membencinya, tetapi ibu-bapanya akan menerima kesan dari perubatan anak mereka yang tidak mengambil kira nasib orang tuannya. Lainlah kalau dia bertanding di kawasan DUN yang jauh. Mungkin orang Satok pun tak akan mengenali dia kerana jarang-jarang balik kampung.

    Kalau tanya Pak Bejek, saya pasti beliau akan memihak anaknya. Ibu-bapa mana tidak sayangkan anak, tetapi tidak semua anak sayangkan ibu-bapa. Ada anak sanggup mencercakan bapanya kerana sayangkan isteri, ini berlaku kepada orang lain of course.

    Kalau diberi pilihan saya pasti Pak Bejek tidak akan setuju kerana beliau seketika dahulu adalah seorang bekas Ketua Masyarakat yang disenangi. Sebagai seorang yang kononnya terpelajar di bidang syariah dan sepatutnya berpandangan jauh, Nazib seharusnya memikir akan implikasi ini yang akan menimpa kekanda adindanya seorang Imam di Masjid Jamek Sarawak, Pensyarah di UPM, Serdang kakanya yang merupakan pegawai kerajaan dan ayahandanya yang masih menerima duit pencen kerajaan BN setiap bulan.

    DSAI tahu DUN Satok adalah symbol kuat orang Melayu Islam Sarawak, oleh itu DSAI ghairah meletakkan calon “Berpelajaran” tempatan yang sanggup dipertaruhkan dengan mencari pelbagai isu dan menciptakan isu bagi memecahkan kekuatan orang Melayu Islam.

    Saya yakin pengundi N8 Satok kini sudah masak dan faham dengan taktik pembangkang itu. Kita tidak mudah terpengaruh dengan taktik itu. Kita tidak akan terpedaya dengan segala dakyah dan muslihat yang digunakan PKR yang akan menabur janji manis kononnya bagi membela nasib orang Melayu kerana ia hanya dilakukan bagi meraih sokongan dan undi saja.

    ReplyDelete
  13. maaf geng. yb fadilah pun bukan dipilih. menang tanpa bertanding selepas yb karim disuruh narit dirik sebagai calon ketua pemuda. mun cm merik green light bertanding, yb fadilah akan mencipta duak sejarah. pertama, ketua pemuda yang pertama sekali dilawan. kedua, ketua pemuda yang pertama sekali kalah. yb fadilah nampak gah dan kuat tapi yb karim lebih kuat. atas dasar tok, nazib dan yb fadilah sama jak. dipilih. bukan melambangkan aspirasi pemuda yang sebenar.

    ReplyDelete
  14. Apa nk di takut mun nk berdebat,,,,sik kira la,,,mun benar padilah ya bkn calang2 org, berdebat lah,,biar nazib ya tersungkur di pentas debat!!!!

    tok ktk org mcm PM juak,,,lom apa2 dah madah anwar demam la,,terlondeh lah,,,,,Ya PENAKUT namanya,,,,,,,debat la sia padillah !!!....masa ya la ko ngajar nazib ya,,,,,tok org dibah nya jak pandei berkokok lebih2,,, ,,,ya baru anak jantan!!! sila sahut cabaran,,,kmk org sebagai RAKYAT akan menilai,,,ya baruk betol...... debat sihat....

    ReplyDelete
  15. menang setuju 1,000% bahawa fadillah bukan melambang aspirasi pemuda pbb yang sebenar.

    ReplyDelete
  16. Mun udah orang mcm Nazib ya nak "MEDOK" si Fadillah, tauk ajaklah kualiti Ketua Pemuda PBB?

    ReplyDelete
  17. Sapa2 yg tahu ngan Nazib tok, tolong pesan jgn nak merik malu keluarganya. Kamek tahu dan hormat ngan Pak Bejek sekelurga. Biar dari Kg Sourabaya dolok hingga ke Satok tok. Org tok nang sangat disenangi dan disegani. Tambahan bila anak2nya telah bejaya.
    Nang benar kata sidak, Nazib sik akan menang. Jauh pak wi. Boleh potong kuku itam mun nya menang.
    Tapi yg terus menderita sidak Pak Bejek sekeluarga kelak. Akan disisih org. Nazib, tau2nya akan balit ke KL. Sik nya tauk apa belaku ngan keluarganya kelak. Iboh nok berik malu. Jadilah seorang yang gentlemen macam Pak Bejek waktu mudak dolok.

    ReplyDelete
  18. bagi saya ada juak bagusnya berdebat tapi dalam kes tok, sik boh ajak... kerana hasilnya sik ke sine. Yang menentukan hala tuju pemuda bukannya fadillah ato nazib ato nasib....yang PKR ikut PKR, yang BN ikut BN...napa susah gilak!

    Yang nak berdebat, cuma nak glamour ajak, almaklum nak jadi calon election kelak. Lagi pun, PKR parti Sole proprietor kepunyaan anwar, so, sine nak dihala dak pemuda tek....rah pemudi ajak pok.......

    ReplyDelete
  19. Alhamdulilah, banyak juak orang-orang muda Sarawak yang berkaliber timbul bila nak election tuk. Sepatutnya orang-orang muda ini dari dulu lagi bangkit menentang rejim Taib bukannya makei platform parti orang malaya yang 2 x 5. Berdebat berlandaskan budaya ilmu adalah sesuatu yang digalakkan dalam Islam. Inilah proses kematangan politik di Sarawak. Kalau dibandingkan dengan ahli PAS, ahli Keadilan ini kurang istiqamahnya, sebab perjuangannya bertunjangkan politik dendam, marah dan peribadi. Bila dah dipilih jadi ADUN mula hilang fokus dan beban banyak, masaalah hutang masa kempen akhirnya keluar jadi ADUN BEBAS MESRA BN! oleh iu orang-orang Sarawak berhati-hatilah. Pilihlah ISLAM kerana ianya dijamin ALLAH swt.

    ReplyDelete
  20. "....Kalau dibandingkan dengan ahli PAS, ahli Keadilan ini kurang istiqamahnya....
    ..... Pilihlah ISLAM kerana ianya dijamin ALLAH swt....." sibu conman

    UNDI PAS MASUK SYURGA!

    ReplyDelete
  21. Suruh jak KP PBB Semariang jak berdebat dgn Nazib dari situ kita akan lihat samada kewibawaan pemuda pbb sekata dengan cogankata mereka PEMUDA PERKASA, GERAK GEMPUR PEMUDA dsb. Biar si Nazib memberikan tajuk utk berdebat, org menjual kita membeli, pantang anak melayu dicabar, berundur setapak tidak sekali.

    ReplyDelete
  22. KP PBB Semariang disarankan berdebat dgn Nazib.Em...satu perhomatan.Peluang utk Pemuda PBB utk menunjukkan kredibiliti.Jika Nazib berani mencabar YB Fadillah, YB dgn bangganya mengatakan,memandailah Leftenan shj cukup berdebat.Ini akan menaikkan semangat ahli PBB

    Kita lanjutkan saranan ini kpd KP2 PBB yg lain.Jgn nanti KP2 Kwsn hanya dikatakan berani berdebat sesama sendiri di atas Platform PBB shj.Maruah Ketua Pemuda Negeri mesti dipertahankan. Jangan sampai tercalar.Jadilah kebanggaan Pemuda.
    Nazib, lanjutkan cabaran kamu itu,pilih mana KP2 Kwsn yg kamu nak. 'Kamu Secara Rasminya Dicabar'.Tlg fkr2an.

    ReplyDelete
  23. Pemuda PBB jadi pengiring yb bolehlah, motong reben, menganjur event-event yang RETORIK bolehlah mun nak berdebat dgn pembangkang belum pernah berlaku sejak 40 TAHUN! Toklah kelemahan pemuda PBB SARAWAK. Belum ada yang petah bercakap di khalayak ramai tapi kalau di coffee house handal bercakap.

    ReplyDelete
  24. sik perlu berdebat d jaraya pok( bukan tempat rasmi), ya cara orang KUNO n belum MERDEKA, kita ada DUN n Parlimen, menang kerusi ya lok...nak berdebat, debatlah, baruk hasil debat dapat polah undang-undang n dilaksanakan n datang hasil kepada rakyat. kamek orang PBB ikut peraturan dan undang-undang pok....

    ReplyDelete
  25. sdr nazib hj johari, xboh jak lawan datuk Amar johari,berilah peluang untuk nya MENANG TANPA BERTANDING KALI TOK.... banyak gilak jasa dan pengorbanan datuk kepada kita di kawasan satok...

    ReplyDelete