Saturday, December 11, 2010

Poll results on “Who are the 10 lucky PBB YBs to be dropped from contesting in the next State Election?” as at 11/12/2010.






Our readers voted:
1.(6)  N60 - Dr. Stephen Rundi Utom..............................(40%)
2.(1) N35 - Datuk Hamden Ahmad..................................(32%)
3.(3) N24 - Datuk Bolhassan Di.......................................(32%)
4.(5) N36 - Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar..............(31%)
5.(2) N20 - Dato Wan Abd Wahab Wan Sanusi...............(31%)
6.(8)  N49 - Dato Awang Bemee Awang Ali Basah.........(30%)
7.(4)  N30 - Dr. Haji Wahbi Junaidi.................................(29%)
8.(9) N55 - Datuk Ambrose Blikau Enturan....................(25%)
9.(7) N19 - Federick Bayoi Manggie...............................(22%)

10.(10) N23 - Simoi Peri................................................(22%)

Note: Position as at Dec 06, 2010 in (bracket).

20 comments:

  1. Tahniah Ds Asfia.. naik satu tangga..

    ReplyDelete
  2. terima kasih. saya nak ngambik tempat pertama dari dr rundi. nya sik layak duduk sia. diharapkan ada sokongan dari kitak semua. sekali lagik, terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Apa pasal Dr Rundi sik layak duduk sia...saya rasa bukan kitak di N36 ada masalah dgn WR...tapi kamek di Kemena pun perlu pembaharuan...ataupun kita rela melihat seorang Menteri Muda dan SEC Gen BN dan PBB tumbang di tangan PR atau Bebas.

    Choose winnable candidates ..is it so hard to ask..kata kata dari PM kita.

    Statement dari Adenan dan Ketua Pemuda PBB harus kita hargai kerana mereka dah mulai sedar pilhanraya kali tak semudah seperti pilihanraya yang telah sudah kerana rakyat sudah pandai menilai.

    ReplyDelete
  4. your yb can wait. can tido many terms more. our yb already expired.

    ReplyDelete
  5. kami sangat,sangat,sangat mengharapkan KM tak memileh asfia lagi,mun dapat selepas tamat tempohnya menjadi speaker,jangan lantik beliau lagi beri peluang kepada orang lain menjadi speaker.

    ReplyDelete
  6. hahaha... masa asfia jadi yb disahkah oleh CM dirik pun. lam paper, CM tekejut beruk bila diat keadaan di Pulau Bruit dengan matanya pun. giney asfia nak defend kegagalannya membangunkan Pulau Bruit? ney lai katong. jawab lok?

    ReplyDelete
  7. masa berakhir sebagai yb ... selamat tinggal asfia.

    ReplyDelete
  8. "kami penyokong dan warga pulau bruit mengharapkan Datuk Asfia masih menjadi calon dan menerajui kepimpinan orang PB!!"

    Ini luahan kawan-kawan kita yang cintakan pembangunan dan transformasi...

    Memang betul, memang tepat. kita tidak mau mempersia-siakan perancangan yang telah dilakukan ke atas pembangunan PB..

    Hidup Asfia, Hidup BN!! Tolak pembangkang , tolak pengacau dan tolak penghasut di PB!!!!

    ReplyDelete
  9. CM datang ke sia nak nangga apa diperlukan oleh PB seperti yang dikatakan oleh Asfia. Asfia tetap calon sesuai di PB.

    ReplyDelete
  10. Sikada orang lain agik yang layak menjadi speaker. Sebab ya tempohnya masih dilanjutkan.

    ReplyDelete
  11. asfia memang layak jadi speaker. tapi sik membawa maksud sebagai speaker asfia mesti jadi yb. pernah satu ketika speaker sarawak bukan yb.... berkenaan CM datang ke sia untuk melihat apa yang diperlukan, memang betul. tapi bukan atas sebab asfia yang memberi cadangan untuk datang. tapi CM sendiri nak melihat sejauh ney 'kemunduran' disebabkan oleh asfia. begegar palak lutut asfia bila nengar CM nak datang.... hahahahaha.... orang kampung dapat dibulak... kerna sik niat apa yang belaku.... hahaha...

    ReplyDelete
  12. Apa kamek di kemena perlu tgu sampai dh jadi mcm d N36 baru nak tukar calon....jgn under estimate us in kemena pok kalau CM tak tukar calon BN di Kemena,kami pengundi di kemena sendiri akan tukar calon utk BN...dh ada contoh di Engkili ...aleh aleh balit ke BN jua...or is it that the policy of BN by nominating a non winning candidates...kalau mcm iya i am not surprise Dato Asfia will get renominated again...bcos not much that you can do sbb pemimpin BN tak akan mendengar rayuan pengundi akar umbi mcm kita...buang air liur basi aja....namun tapi kalau semua pengundi di seluruh sarawak menukar calon BN dgn cara mengundi calon bebas masalah bagi BN...tak cukup majority and DUN Sarawak akan menjadi mcm DUN di Perak.Kerusi di DUN Sarawak pecah 3 BN,PR dan Bebas.

    Sekarang ini kita orang apa yang di beri WR...cuba bayangkan dah tak jadi Pengerusi Lembaga Sungai baru sekarang kita orang dapat pampasan membersihkan sungai..apa pasal tak sebelumtu bagi...bila dh nak election baru nak bagi..dh terlambat namun rakyat di sini akan ambil dan terima pampasan tu.

    Banyak al kisah di kemena yang orang luar tak tahu....bukan WR N36 aja yang expire tetapi WR N60 pun akan expire bila tiba election ini nanti kerana dia sekarang tak sedar sapa musuh dia...that is the beauty of all this so the voter in Kemena will decide who the WR yang we want bukan CM.

    ReplyDelete
  13. Betul, N60 pun camya juak ... Kerana itu N36 jangan dijadikan ukuran... biar kita sama-sama berfikir untuk memajukan kawasan kita.

    Jangan nak jadi tukang komplen ajak..pas ya menuduh orang lain macam-macam...

    ReplyDelete
  14. wait la... berik peluang kamek urang di bruit dolok. jumlah yb yang dibuang 10 orang jak. suruh rundi yang enjoy dolok sigek term agik.

    ReplyDelete
  15. Lai Katong..berapa asfia bagi upah kat u utk membuat benteng dia kat sini? lai katong,x boh ktk gago pasal hal org lain,baik ko duduk diam jak sia..suka gilak jaga tepi kain org huhhuhuhu

    ReplyDelete
  16. heloo sahabat, saya bukan macam u sikit-sikit mintak upah, saya juga bukan nak gago dengan u woi..
    saya bukan tidak ada marwah macam u..

    Sya mintak semua rakyat di PB sia nyokong Asfia, sokonglah BN. Dukunglah kemajuan, dukunglah kestabilan politik kita..

    Sorry nak madah, si 10:13 ya macam nak mintak duit rupa usulnya..mintak upah ker...hehehe.. Sorry kmk sik layan orang macam ktk yang suka mintak upah ..sorry yer..

    Kalau nak maju..usaha sendiri pok..

    ReplyDelete
  17. sori 7.07 ...nadai jako nya....rancangan untuk jatuhkan WR N60 Rundi dah berjalan lama ....Kalau BN nak kehilangan kerusi kemena buat pertama kali sejak merdeka silakan...dan memberi ruang untuk pembangkang menang di situ silakan....kemenangan di kemena pun bukan milik PKR kerana calun pun dari rumah panjang yg sama dgn yb Rundi dan bukan orang asal Kemena....namun tetapi kita lihat siapa yang akan mengiringi mereka ke medan penjuangan nanti...tgu dan lihat wild card dari kemena...kami di kemena dah tau siapa yang kami nak sebagai WR kami dan dgn nyata bukan yb Rundi dan di sbbkan itu kami tak perlu carta di atas kerana di kalangan pengundi satu kejutan akan berlaku....kerana YB Rundi dah tak laku....paling banyak undi Yb Rundi 3000 dan kemena mempunyai 13500 lebih undi....teka sapa akan menang?

    ReplyDelete
  18. Jika ikut undi terkini, N60 top list & dikuti oleh N49 Nangka. Nangka makin naik dlm carta bermakna ramai pengundi mahu Datuk Bemee keluar & diganti oleh calon yg lebih berkaliber & tahu membela nasib rakyat. Datuk Bemee ada semua kualiti yg disebut oleh PM, maka dgn sendirinya wajib diganti. Kesian pengundi Nangka, terlalu sukar nak sukar nak beramah mesra dengan Datuk Bemee yg sentiasa sibuk dgn urusan peribadinya.

    ReplyDelete
  19. Bemee ialah YB yang taking for granted support yang diberi oleh pengundi. sama mentaliti macam asfia. mengharapkan pengundi memberi sokongan atas dasar nya adalah wakil dari BN/PBB semata-mata. bukan atas kekuatan sendiri sebagai seorang individu.

    ReplyDelete
  20. PEMERHATI POLITIK NANGKADecember 17, 2010 at 10:24 PM

    YB N.49 Nangka terlalu banyak bergantung kepada undi pos daripada undi rakyat di kawasan Kampung-kampung. Bagi YB ini, undi pos sudah cukup untuk memberi majoriti yang besar kepadanya, justeru itu undi daripada rakyat kampung tidak begitu diperlukan sangat. Ini amat jelas daripada tindakan YB ini yang lebih mementingkan kebajikan askar-askar daripada penduduk kampung. Setiap kali menjelang Hari Raya Korban, ada sahaja lembu yang disumbangkan kepada pihak kem askar sedangkan surau-surau diabaikan.
    Kepada rakyat di kawasan Nangka, adakah YB begini masih diperlukan untuk menjadi wakil rakyat kita. Adakah amalan untuk pangkah lambang dacing patut diteruskan sedangkan wakil rakyat yang dipilih berasaskan amalan sedemikian TIDAK memberikan sebarang faedah & perkhidmatan kepada para pengundi di kawasan yang diwakilinya iaitu kawasan N.49 Nangka. Secara jujur saya berpendapat bahawa sudah tiba masanya untuk kita menilai dengan sejujur-jujurnya keperibadian seseorang calon, sama ada layak atau tidak untuk disokong/diundi & bukan mengundi lambang secara membabi buta seperti mana yang diamalkan pada masa yang lalu.
    Di samping itu, kita berharap agar pihak penjawat tertinggi dalam BN akan mengambil kira keluhan & masalah berkaitan dengan wakil rakyat yang sedia ada sebelum membuat keputusan untuk mencalonkan semula dalam pilihan raya yang akan datang. Dengarlah & dapatkan maklum balas drpd rakyat setempat serta ambil iktibar daripada petunjuk2 yang jelas & nyata bahawa wakil rakyat yg sedia ada ini ditolak oleh rakyat setempat. Bagi N.49 Nangka, pola pengundian dalam pilihan raya kecil Sibu pada bulan Mei 2010 adalah bukti yg nyata bahawa undi protes wujud dengan banyak nya bagi kawasan2 yang majoritinya terdiri drpd orang2 Melayu/Melanau. Jika bukti sudah jelas di depan mata, cara terbaik untuk mengekalkan maruah parti adalah dengan menyingkir YB yang TIDAK diperlukan lagi oleh rakyat setempat.
    Saya setuju dengan pendapat PENGUNDI NANGKA yang menyatakan bahawa kedudukan YB Nangka dalam Carta Top 10 di atas adalah sebenarnya di tempat KEDUA paling popular untuk disingkirkan dalam pilihan raya negeri yang akan datang. Pengundian yg dibuat secara maya oleh generasi muda/pengundi muda wajib diambil kira secara serious kerana golongan inilah yang bakal memonopoli senarai pengundi pada masa kini & pada masa yg akan datang. Ambil iktibar juga daripada apa yang berlaku dalam PRU 12 yang lalu yg menyaksikan berlaku Tsunami Politik di beberapa buah negeri di Semenanjung Malaysia. Tidak hairan jika perkara yang sama akan berlaku di Sarawak jika suara masyarakat akar umbi TIDAK diambil kira.

    ReplyDelete