Friday, January 1, 2010

DUN Sitting (Day Two): Draft of Private Motion By Karim on WHITE PAPER

YB. TUAN HAJI ABDUL KARIM RAHMAN HAMZAH

USUL - ADUN Asajaya Hj Abdul Karim Rahman Hamzah
(8 pages of handwritten draft)
(Nov 02, 2010)

Dato Sri Speaker,

Since the days of the White Raja, the people of Sarawak has been living peacefully, harmoniously without any feeling of animosity, feat towards each other. We live as one big family irrespective of our race4, culture or religious belief. We have never been conscious or our religion, race or belief being a hindrance to our being together. We respect each others religion, race and belief and we do not have much problem interacting between the various races.


In our daily social life, the Chinese, Dayak, Malays and other ethnic races can eat and sit together at coffee shops. We help each other during our religious festivals, be it Hari Raya, Gawai Dayak, Chiese New Year or Christmas.

We are proud of this harmonious and peaceful culture and tradition which we inherit from our forefathers; which our forefathers built through the years.

Boleh saya katakan, kehidupan masyarakat berbilang kaum di negeri ini adalah seperti “aur dengan tebing”, ataupun “isi dengan kuku” . Begitu rapat sekali dan kita faham memahami diantara satu dengan lain.

Dato Sri Speaker,

Sejak kebelakangan ini, kita dapat melihat penampilan budaya yang kurang sihat melanda negeri kita. Kita dapat melihat satu budaya yang baru, yang asing kepada cara kita berinteraksi antara kaum menular diantara kita. Budaya ini dibawa oleh orang-orang luar dari Negeri kita, yang berfikiran sempit, yang dalam usaha meraka untuk merampas kuasa politik, telah menggunakan apa cara yang boleh terfikir, untuk melaga-lagakan rakyat, mencemar keharmonian kaum, menghasut rakyat untuk membenci diantara satu sama lain.

They “demonise” and ridicule our leaders, create a culture of hate among the rakyat, spread unhealthy rumours and macam-macam propaganda lagi.

This unhealthy culture brought in by outsiders who are mostly from West Malaysia if not put to check, could disrupt the good social fabric which existed among the various races in this beloved State of Ours.

Dalam pilihanraya kecil di Batang Ai dan baru-baru in di pilihanraya kecil di Sibu, dan juga dalam lawatan-lawatan ceramah pemimpin-pemimpin pembangkang dari luar Sarawak, kita mendengar tuduhan-tuduhan melulu, yang tidak masok akal, dilempar kepada Kerajaan dan rakyat, yang bertujuan untuk menyemarakkan perasaan, rakyat supara membenci kerajaan, membenci satu bangsa dan agama.

Kedengaran tuduhan kerajaan meroboh tempat ibadat seperti kuil dan gereja. Tuduhan juga dilempar bahawa kerajaan membakar kita-kitab Bible, tanah-tanah rakyat dirampas tanpa bayaran pampasan, pemimpin dituduh rasuah dan mencuri khazanah negeri dan bermacam-macam lagi.

Tuduhan-tuduhan mencemar Negeri, Pemimpin dan rakyat Sarawak bukannya berhenti di Sarawak sahaja. Mereka juga berusaha mencemar nama baik negeri kita di Barat. Mereka telah menuduh minyak sawit kita tidak baik, dan hasil dari penindasan terhadap kaum Native dan Penan. Kayu kayu dan bahan-bahan perkayuan kita diperolihi melalui penindasan rakyat dan sebagainya. Semua tuduhan, dan fitnah ini adalah bertujuan untuk menghancurkan ekonomi Sarawak dan juga bertujuan untuk memporakperanda keharmonian kaum yang terdapat di Negeri Sarawak.

We have heard the Budget Speech by Our Right Honorable Chief Minister yesterday showing that our economy has been buoyant and achievement has been duly recognised by the various rating Agency. I do believe all this work that the GOvernment and the people of Sarawak are doing would go to waste, if we allow this irresponsible, unscrupulous politicians from outside undermine our good effort.

Their wicked mind and aggressive nature of politics are only meant to create instability which if keep uncheck could disrupt and jeopardise the good racial framework and economy of the State.

We have to protect our State from this extremist who are out to run down the good harmony, stability and prosperous economy that we have built this far. I for one, won’t want to see my children and grand children inheriting a State which is in chaos, a State where the various ethnic races have suspicion of each other. Surely I would want to see the future generation inherit a Sarawak that is prosperous, united and harmonious like how we inherit it from our forefathers.

This irresponsible politicians from outside our state, who are out to run us down. do not have any sense of love for the State or our well being. They are extreme in their views and they have only one thing in mind ..., i.e. to take the State at all means ... without caring about our sensitiveness and social framework. We must stop them and keep them out of our political scenery.

Dato Sri Speaker,

We want to keep our politics clean according to our tradition. We do not resort to inciting and instigating the people to go aganist each other according to race, culture, religion or belief in our quest to govern the State.

On this note Dato Sri Speaker, I am duty bound humbly beg to move this motion for a WHITE PAPER be prepared and publish by the Government, for all unwarranted and unhealthy activities and actions undertaken by the outsiders, be them individuals, organisations or medias, and guideline and measures that the government would undertake to prevent the escalation of this unhealthy activities. and to pre-empt the deterioration of the Peace, Harmony and Unity of our multi racial communities for the sake of the security of our beloved State, its economic interest and progress,.

I beg to move.
 

7 comments:

  1. Anonymous said "Self-proclaimed King without Ministers"

    tahniah YB karim belasah YB pemankang DAP habis2 dlm dun jangan merik chan. jgn peduli apa yg ho leng cakap.
    November 5, 2010 11:39 AM

    ReplyDelete
  2. Terimakasih. Sidak di asajaya patut rasa bangga ada semorang peminpin yang panday macam saya. bukan setakat bawa pembangunan pesat di asajaya, baik jeraya ataupun parit, ataupun universiti, tapi panday berhujah dalam dewan juak. abang johari lagik tabik dengan saya.

    ReplyDelete
  3. Bagi pendirian saya,saya tak setuju dengan Usul YB Abd.Karim,mengapa melarang orang luar Negeri,kan KITA 1 MALAYSIA,seperti yang dilaung2 selama ini.Negara kita mengamalkan DEMOKRASI,jangan salah orang luar,salah rakyat kita SARAWAK juga.Mereka bukan berfikiran sempit,bukan niat untuk merampas kuasa politik,tapi niat nak mengubah keadaan kalau dapat diubah.Lihatcontohnya,dikawasan PULAU BRUIT, baik di Jemoreng,Daro dan Semop,tanah milik penduduk setempat habis dikebas oleh PELITA,apatak lagi HUTAN SIMPAN kononnya untuk rakyat,tetapi Syarikat GERGASI yang dapat,terus tanam sawit.Orang kampung merana tak dapat tanah,hanya tinggal tanah disekeliling rumah yang ada,mungkin kawasan Samarahan tak berlaku seperti dikawasan yang saya sebut diatas.Kononnya ladang ini untuk RAKYAT setempat kerana banyak peluang pekerjaan,APA ADA,beribu-ribu rakyat Indonesia berhimpun diladang sawit,entak ada permit kerja kah. Macam2 konsep ladang, Ladang Rakyat/Sejahtera lah,Agropolitan lah, itu semuanya merampas hak rakyat bukan nak menambah ekonomi rakyat,nak buat rakyat tambah miskin.

    ReplyDelete
  4. YB Karim, sepatutnya anda perlu kaji masalah rakyat di seluruh pelusuk negeri sarawak ini. Jangan cakap berpandukan pada kawasan YB Karim saja. Berapa bilion ringgitkah hasil balak dikeluarkan dari Asajaya? Berapa ekar kah kawasan Asajaya yang ada surat palak tanah dan kawasan-kawasan lain yang lebih luas? Rakyat pun tau juak ma, tanah ada surat palak tanah mahal harga jika dibandingkan dengan tanah NCR yang hanya dibayar pampasan sedikit saja oleh kerajaan ataupun mana-mana syarikat perladangan sawit dan syarikat pembalakan. Malahan, prinsip ceroboh dulu tanah NCR baru runding adalah cara yang digunakan oleh mana-mana syarikat pembalakan dan perladangan. Bukan kerajaan negerikah yang bertanggungjawab keluarkan lesen kepada syarikat-syarikat tersebut. Malahan YB2 pun turut terlibat sebab maok jadi kaya juak. Sapa sik maok jadi kaya? Selain itu, sejauh manakah kerajaan Sarawak menjaga kepentingan kaum Dayak yang jauh lebih mundur dari kaum-kaum lain sedangkan Dayak majoriti di Sarawak. Malahan kerajaan negeri dan persekutuan juga yang bertanggungjawab terhadap pembahagian jawatan kerja dalam perkhidmatan awam. Berapa ramaikah nama-nama Dayak yang pegang jawatan tinggi dan rendah dalam perkhidmatan awam. Ketua polis ke, Pengetua ke, DO, SAO, Residen, Pegawai pelajaran Gabungan ke dan macam-macam lagi lah. Tengok saja contoh, kenapa terlalu ramai guru-guru dari Malaya yang dihantar mengajar di Sarawak? Kenapa tidak meramaikan rakyat sarawak sendiri untuk bekerja di bumi Sarawak Tercinta ini yang seterusnya boleh meningkatkan pendapatan rakyat-rakyat sarawak sendiri dari belenggu kemiskinan? Rakyat Dayak boleh puas hatikah kalau macam ini kerja kerajaan negeri sarawak? Tengok saja team bolasepak sarawak, Tidak adakah anak-anak Dayak yang boleh main bola sepak? SPRM tidak buat kerjakah maok siasat pemimpin-pemimpin yang terlibat rasuah? Gaji YBerhormat-YBerhormat di sarawak baru berapa, tetapi kenapa aset, duit dan harta banyak sangat? Tuhan boleh bagi duitkah dengan YB-YB di Sarawak? YB pernah rasa kah kesusahan kehidupan masyarakat di pedalaman sarawak yang tidak ada kemudahan jalanraya,elektrik, air dan semuanya serba kekurangan? Kalau tidak silap saya dalam pemashyuran pembentukan Malaysia, Kalau Bumiputera Islam yang jadi TYT, Bumiputera bukan Islam pula jadi KM. Dimanakah kerajaan negeri Sarawak yang adil? Negeri Malaya boleh capai wawasan 2020 yang tinggal 9 tahun lebih saja lagi sebagai negeri maju, Semua majukah kawasan dan rakyat Bumiputera di Sarawak yang berbilang kaum dan agama pada masa itu sedangkan masa semakin singkat? Kerajaan perlu buka mata dan buka telinga dengar masalah rakyat sebab kerajaan yang sedang memerintah. Kalau kerajaan yang memerintah tidak dapat memenuhi aspirasi semua kehendak rakyat, maka tidak mustahillah rakyat mengadu kepada pihak pembangkang...Jangan cakap saja pandai dan melulu di DUN Sarawak. Banyak lagi rakyat Sarawak yang jadi rakyat biasa yang tahu menilai mana satu keburukan dan mana satu kebaikan. ROS takut nak Daftar MDC pula kenapa? Dayak pun ada hak, Melayu pun ada hak dan kaum2 lain pun ada hak. TUHAN SAJA YANG TAU SIAPA YANG MENINDAS, DITINDAS DAN RASUAH DI NEGERI SARAWAK INI. Rakyat pun ada mata ada telingalah YB. Suara rakyat lebih baik daripada suara pemimpin kerajaan ataupun pemimpin pembangkang. PERJUANGANKAN KEADILAN UNTUK KEAMANAN..

    ReplyDelete
  5. awak tok bodo. jawatan saya ketua setiausaha politik. bukannya ketua menteri. siney awak letak otak awak? cukup lah saya bangunkan kawasan saya pun. jeraya ada. elektrik ada. aik ada.

    ReplyDelete
  6. sabar YB ....how are you?

    ReplyDelete