Friday, January 1, 2010

DUN Sitting (Day Two): Dr. Abdul Rahman querying about drainage system in Rampangi

(Nov 02, 2010)

YB Dr. Abdul Rahman Junaidi:-
Apakah rancangan kerajaan untuk mempertimbangkan sistem pemparitan di kawasan penempatan semula Rampangi yang rata-ratanya hanya mempunyai parit tanah (earth drains) yang kini tidak berfungsi dengan baik. Sebahagian daripada perparitan di kawasan penempatan ini telah rosak dan tersumbat dan ini mendatangkan masalah kesihatan kepada penduduk setempat.

Chief Minister Pehin Sri Abdul Taib Mahmud:-
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat bagi Pantai Damai, kerja-kerja penyelenggaraan dan baikpulih parit tanah yang tidak berfungsi dengan baik di kawasan penempatan semula Rampangi telah dilaksanakan secara berperingkat.

Untuk rancangan masa hadapan, DBKU telah mengemukakan permohonan peruntukkan dalam RMK Ke-10 bagi menaiktaraf sistem perparitan kawasan tersebut daripada parit tanah kepada parit konkrit.

Kerja-kerja penyelenggaraan juga dilakukan secara berkala di kawasan Rampangi, mengikut jadual yang mana DBKU memperuntukkan RM20 ribu setahun bagi tujuan tersebut. Kerja-kerja penyelenggaraan yang dijalankan termasuklah pemotongan rumput, pembersihan parit dan baikpulih parit tanah.

Maklumat Tambahan
1. Pihak DBKU telah membelanjakan sebanyak RM550,000 untuk kerja-kerja penyelenggaraan dan baikpulih parit tanah di kawasan penempatan semula Rampangi bagi tempoh 2009 sehingga 2010.

RM400,000 pula telah dibelanjakan untuk membaikpulih jalan di kawasan tersebut.

2. DBKU telah mengemukakan permohonan peruntukkan berjumlah RM6 juta dalam RMK Ke-10 bagi menaiktaraf parit tanah kepada parit konkrit di kawasan Rampangi.

20 comments:

  1. YB Dr Abd Rahamn, sapatutnya abertanya hal sabahagian jalan di kpg surabaya ulu tidak jauh dari Gertak, yang senantiasa gandung air sabaik hari hujan dan telahj pun demikian sejak 2 tahun sudah. YB pernah lalu ddikewasan itu dan sudahtentu pernah lihat dengan mata sendiri keadaan kewasan jalan ini dan terus dibiar oleh pihak yang berwajib. Jika pihak Berkuasa kurang duit, orng ramai sedia beri derma untuk baik pulih kewasan jalan ini supaya ia tidak lagi gandung air.

    ReplyDelete
  2. YB Dr. kami dari kewasan perniagaan di Gersik minta YB tanya pihak SEDC pasal sewa gerai yang membebankan. Perniagaan disitu kurang dan sewa yang ditetapkan tidak mempu dibayar, dan kami ramai punya tunggakan sewa dan ini akan mengakibatkan kedudokkan kami nanati kena tindakan oleh SEDC dan jika terus dibiar, kami akan kena tendang keluar ikut kata Pengurusinya.Kami minta YB Dr campor tangan dan ini termasik juga berberapa saudara mara YB sendiri yang sama sama terbabit, agar pihak SEDC dapat kurang sewa mengikut keadaan masa kini, dan jangan lah naik kan sewa. Baru baru ini kami kena naik sewa sebanyak RM 15.- ini adalah membebankan.Ini bukan cara SEDC beri bantuan kpd Bumiputra.

    ReplyDelete
  3. kelak sik pasal-apasal yb kenak tempias sidak saudara mara gerai tok. tolonglah...

    ReplyDelete
  4. sabar la. setel dolok jeraya di rampangi. kak ya baruk la kampung gersik. oh ya, kitak orang bila nak diangkat tek? di area santubong tok banyak area kosong pakey kampung-kampung baru.

    ReplyDelete
  5. mohd kassim...kau ya cakap ajak...x tauk pa2 tang diam jak sia....dgr kata org ajak...

    ReplyDelete
  6. Hadir Nor...sidak lain x ada merungut pasal sewa gerai di Gersik ya....sine kau dgr ceta ya...sidak lain berbanyak-banyak bersyukur dan berterima kasih dgn bantuan oleh pihak SEDC ya...

    ReplyDelete
  7. saudara, tidak ada kampung-kampung untuk dipindahkan dalam kawasan santubong ya.cuma yang dibantu kerajaan adalah memberi lot baru kepada rumah yang tapak tanah dalam keadaan berbahaya sahaja.ya pun nanggar dolok kriteria nya.mun mana yang pembangkang kerajaan ya bagus pindahkan.hantar jauh-jauh.x guna diam dalam bandar orang cam ya...

    ReplyDelete
  8. Apa nak disukur kpd SEDC yang buat gerai ikut kemahuannya dan bukan kemahuan pendudok, dan kemampuan peniaga. Setelah siap gerai sewa dikenmakan ikut kos projek nee bolih, dan sik pernah sidak berondeng dengan para penyewa sebelum meletakkan sewa, amacamlah harta datuk nanek sidah SEDC aja. Dan orang yang newa pun sik pernah ddibawa rondeng sama. Dan macam carita kawan dari Kubah Ria wsaktu bich tanah dulu, caritanya sewa murah dan kinik tok malambong tinggi sudaha tentulah ramai mengeluh, kerana ramai mahukan tempat niaga dan jangan lah kamik orang dibuat macam tok, terutama SEDC. Apa perlu kamik orang terimakasih kpd SEDC, wang paki buat gerai bukan wang SEDC, ia datang di Kerajaan Pusat. Dan SEDC tukang jaga aja dan sewa bukan ditentukan oleh Kerajaan Pusat? Jangan lah sidaknya buat sesuka hati sidaknya aja. Dan Pengurusi nya perlu turun padang lihat dengan mata kepalanya dan jangan terlalu ikut laporan dari pegawai yang pemalas semuanya.Bila dikata sidaknya sik pandee, merajuk, bagus sidaknya terus berhenti dari kerja dengan SEDC. Ramai mahu kerja dengan dedikasi dari sidak nya yang ada kinik tok.

    ReplyDelete
  9. Tolong YB Dr A.Rahman Junaidi wakil kamik orang dikampong Gersik, minta YB nanya pihak SEDC bage nee sidaknya letak sewa gerai? Adakah sidaknya pernah lihat kpd keadaan kuasa bel;ian atau laku dalam kewasdan atau sidaknya ikut sewa ditempat lain lain KL, Singapore atau London>? Minta YB salaku YB kewasan dan ada kena mengena dengana Gerai tok tanya sidaknya terutamanya Pengurusi SEDC yang jua ahli DUN, supaya kits semua tahu genee sidaknya mutus perkara sewa tok. Dan jangan Pengurusi tok buat keluar kenyataan akhbar nak halau orang orang nyewa di Kubah Ria katanya sik lama tok. Sidak yang neywa baik di Kubah Ria adalah orang penyukong Datuk Daud, dan adajua orang Datuk Amar Abang Jo, dan sitok didalam kewasan BGS, rata rata penyukong YB Dr.Dari itu harap dapatlah beri yang saabenar dalam hal tok. zkalau gerai di Bintulu, Penguris SEDC pun bertanggong jawap ia jua wakil sidaknya dari Vaee.

    ReplyDelete
  10. Benarkah sidak SEDC sik lagi nentukan urusan gerai dan tapak niaga, semuanya kini udah diserak kpd Satu kumpulan management, ikut kata kawan dari Bangunan Steamship, ngata sewa rata rata ditetap oleh sidak management, dan SEDC sik lagi ada kena mengena, kata sidaknya, demikian juga lah rata rata gerai sepanjang Kewasan tebingan Sungei semua ditetapk dan ditor oleh sidak management tok. Mungkin sidak toklah yang nentuikan had sewa lain lain saperti Srawak Plaza, Crown Plaze kinik tok Pasar Raya The giant udah tutup mungkin sik tahan sewa dan business sik bagus kata kawan dan kinik tok semua business dalam bandar Kuching merosot dan sik lagi bagus dan semuanya turun sampai ke 50% dari jualan tahun lepas. Adakah pihak SEDC sedar atau pun masih berhayal dan mimpi disiang hari, maklumlah Opis disebelah Sungei dan kena angin kepui kepui, dan semua nya mangantuk dan tertiduk sidaknya. Nee nak noilong, kata kawan dari Kubah Ria, munuh kata kawan tok. Sidak tok perlu kena jek elitrik baru sidaknya sedar dan apa tanggong jawab sidakanya kepada peniaga Bumi. Jek elitrik perlu dartang dari YAB Ketua Menteri Pehin sri, haraplah kena buat mamsuk dalam ucapan YAB untukjmenyedarkan SEDC dalam ucapan gulongan DUN nanti.

    ReplyDelete
  11. Terimakasih Pak sari dengan penarngannya pasal sidak Management dalam hal nyewa dipiohak SEDC, saya baru ingat kembali hal tok adalah benar dan sidak dalam management tok adalah ratarata buat keputusan adalah Chya Nun semuanya sik ada orang orang kita, macam mana bolih jadi hal tok, sungguh hairan, nee sidak cerdik pandee dalam SEDC udah sik ada taring kah atau udah kena tunggukah atau kena tahi angau kah? Sik lah kita dapat tahu sidaknyatok.

    ReplyDelete
  12. Mohon banyak maaf YB Dr, kerana kamik orng udah jauh melelat dalam bercarita masing masing dalam bahagian blok tok, patut nya kamik orang tanya hal kewasan YB, oleh kerana Gerai tok dalam kewasan dan ia kena kait lah dari minta maaf jika sik betul, YB .

    ReplyDelete
  13. kita cadang gan SEDC supaya molah banyak2 kedai dua tingkat macam di kampung bandung sibu dan jual gan orang bumi nisi SEDC penin gan sewa. pahla pun dapat nama pun bagus rakyat pun happy

    ReplyDelete
  14. Dr Abd Rahman heeds Mr Mohd Kasim's comments on November 3, 2010 1:58 PM :-

    DUN Sitting (Day Five): Dr Abd Rahman - Every Pantai Damai village needs primary drain

    A GOVERNMENT backbencher has urged the authorities concerned to build a primary drain in each village in Pantai Damai.

    Dr Abdul Rahman Junaidi (BN-Pantai Damai) said the primary drain would ensure the smooth flow of water from sub-drains in Kampung Boyan, Gersik, Surabaya, Panglima Seman, Semarang, Pulo and Bintawa.

    “We are worried that the stagnant water in the sub-drains would affect the health of the people.

    “If left unattended, the stagnant water could become breeding ground for mosquitoes that might lead to possible outbreak of diseases namely dengue, malaria and chikungkunya,” he said in his debate speech on Supply (2011) Bill 2010 yesterday.

    ReplyDelete
  15. carita hal gerai binaan SEDC sama lah carita ku kek, itulah umpamanya. Sidak dalam SEDC apa ubah macam tai ayam berbau dan sik sedar diri makan gaji, coba keluar berhenti dan buat perniagaan baru tahu tinggi langit dan bumi. rata rata sidaknya berlagak sapertilah SEDC milik datuk nenek sidaknya, dan sik sidak tahu keddudokkan sidaknya, dan jika laulah ikut kata orang, kalau Parentah tok nanti kena atukar, bari sidak kakitangan SEDC tahu senee sidaknya dan sika guna kata apa apa lagi dan kita sama tunggu sampai hari mengundi kelak.Dan jangan lupa Adik kakak, JANGAN TURUN GUNDI.

    ReplyDelete
  16. datuk yb madah nya dah kawtim ngan yb dr abdul rahman. nak merik projek-projek SEDC ngan org-org yb dr abdul rahman. jadi jangan kitak orang buang masa mintak tulung yb tok.

    ReplyDelete
  17. Biol aku maca komen-komen kitak orang tok eh... Sik syukur dengan rezeki yang Allah beri. Macam-macam udah Allah beri dengan kita semua. Yang kurang dengan kita tok yalah sik tahan dengan cabaran dan sik sokong-menyokong. Mun nak berniaga ya mesti kuatkan iman dan kuat mental. Macam orang cina bah. Baru kita dapat berjaya. Jangan nak kompen ajak hari-hari. Susahlah mun semua perkara jadi bahan komplen. Orang lain dah maju, kita masih ketinggalan. Aku orang tua...dolok makan garam. Aku cadangkan kita orang cari idea mcmney nak majukan perniagaan gerai-gerai BGS tok. Carilah idea bagus2. Ikut gerai-gerai yang udah maju bah Lepas ya..bincang dengan ketua-ketua kitak..n last2 padah dengan YB kitak orang...Aku suka nanggar anak-anak muda kita berniaga. Lagi suka mun lebih banyak orang2 kita berjaya. Udah lah agik kita suka caci-mencaci dan kutuk-mengutuk. Tuhan sik suka.

    ReplyDelete
  18. Reply to Mr Mohd Kasim...
    Mun u maca dalam surat khabar, ada laporan YB kita minta dalam sidang DUN supaya dibina sistem peparitan yang lebih baik di semua kampung dalam kawasan seberang hilir, dari boyan sampei ke bintawa hilir, termasuk kpg gersik. Jadi hal peparitan tok udah dibincang di peringkat tinggi termasuk kementerian. Kita nunggu perlaksanaan projek nya ajak. Sabar lah pok.

    ReplyDelete
  19. Masaalah:
    1) jalan dari kg. boyan sampe bintawa tidak memuaskan, berlubang2 dan retak (terutama Kg. Panglima Seman Ulu)
    2) ramai org kampung parking kreta tepi jalan sedangkan jalan sempit menyebabkan jalan jem
    3) sampah2 di kampung2 (terutama kg Bintawa) dalam keadaan yg sgt kotor sehingga melimpah keluar dari tong sampah disediakan
    4) Kg panglima Seman Lama tidak mempunyai TONG SAMPAH langsung menyebabkan ramai penduduk membuang sampah di tebing sungai (Pungguk Buang)dan di tong sampah di Kg jiran

    Cadangan:
    1)menurap seluruh jalan Kampung (dr Boyan ke Bintawa), jangan hanya menampung jalan
    2)menyediakan tong sampah yg mencukupi (Kg panglima Seman/Bintawa)
    3)mengadakan kempen2 kesedaran mengenai parking kereta dan menjaga kebersihan alam sekitar

    P/S:
    -jadilah kita masyarakat yang bertamadun bersesuaian dengan gaya hidup yang sihat dan selesa
    -bertangungjawab dengan memikirkan orang lain seperti parking kereta yang sangat penting untuk mengelakkan jem sebab jalan kampung memang sudah sempit
    -buanglah sampah dengan elok, kita tidak mahu kampung2 kita menjadi seperti negara India yang kotor dengan sampah disamping dapat mengelak penyakit

    ReplyDelete
  20. Jangan tertipu & bodoh! Oooiii Sidak dik kakak di kpg sbrang!!!

    Kampung kitak urang nak dijual penyamun2 PBB. Pa pasai nya nok bikin baik jalan !!!

    Jangan undinya! Banyak gilak teladan !

    GE13 !!!

    ReplyDelete