Tuesday, September 28, 2010

Simoi, what have you done for the Sri Aman Malays???


by Sebanaku Sarawak

KUCHING: It is indeed very difficult for an female religious teacher, ustazah, to be an elected representative.

There are so many prohibitions which an ustazah has to observe.

However, she is lucky to be an elected representative in a multiracial state like Sarawak of which the religious tolerance is considered as very high.

Thus, her supporters from other religions have no problem to accept her as their leaders - or to be accurate as a person being chosen by the top leadership of Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) to be their leader.

To the certain extent, YB Simoi Peri should be given a pat on her back for her 'openness' because it is not easy for an ustazah like her to be an elected representative for a constituency which has many non-Muslims.

However, in her eagerness to get the support from the non-Muslims, she has given an impression to her Muslim supporters that she is neglecting them.

She is said to give more of her time to the non-Muslim but not to the Muslim.

To make the matter worse, she is accused of applying a remote control management for the Muslim area - i.e. depending on her boys to look after the Malay area for her.

This has caused many of her Malay supporters to start making noises about her.

They want to talk to her - not to her boys.

The villagers want to hear her answers for their queiries and not the standard answer from their boys - i.e. "we will let YB know about this".

The Sri Aman Malays, especially those who are residing in the Sri Aman town, are worried with the influx of the Chinese who are buying the Malay lands like nobody business.

The Sri Aman Malays do not want Sri Aman to be another Sibu.

They want YB Simoi Peri to help them to address the matter.

It is not that they want YB Simoi Peri to buy all the available Malay lands in the area but at least she could sit down with the villagers to carry out a brainstorming session on how to address the matter.

As a matter of fact, she comes from one of the Malay villages in the Sri Aman town, and therefore it would not difficult for her to understand the local Malays' anxiety despite of the fact that she is now residing in Kuching.

And her 'I-don't-care' attitude towards the river erosion problem which is faced by the villagers who are residing along the river bank also contributes to the unhappiness among the local Malays towards her.

Because of the erosion, the edge of the riger is now getting closer to most of the houses - but she is doing nothing.

The matter has been highlighted to her boys but it seems that YB Simoi Peri does not see the problem as a major threat to the villagers.

Some of the voters are already putting the blame on YB Simoi Peri for not looking into the issue of compensation on lands taken by an oil plantation company.

Many of them had their lands, which they inherited from their ancestors, taken without getting fair compensation.

They want YB Simoi Peri to help them to fight for better compensation from the oil plantation company - but and again YB Simoi Peri is occupied with other issues.

There are talks that a former Sri Aman District Officer Drahman is to stand in the coming election on the Pakatan Rakyat (PR) ticket.

Many Malay voters are pleased upon hearing this rumours because they know the former DO.

Drahman is considerably famous among the Malay voters because of his past service when he was attached with the Sri Aman District Office.

And there are also talks that PBB is trying to get Drahman not to contest in the state election to ensure that YB Simoi Peri would not lose in the election.

May be Drahman should strike a deal with PBB - get YB Simoi Peri to address all the problems which the Sri Aman Malays are facing now or he would stand under the PK ticket.

Some of her supporters tried to defend her by saying YB Simoi Peri is a new elected representative and therefore she could not be blamed for all the problems.

However, how many terms she has to be the elected representative before she could make an effort to address all the issues?

Does she need to be there for 20 years before she could start to do anything? Or only when Sri Aman town has become another Sibu town?

Being new elected representative is not a good excuse - in fact it should not be used as an excuse - because when the constituents voted for her, they expected her to tackle their problems 'now' and not only to start doing that in her second term as the elected representative.

Is she taking the Sri Aman Malays for a ride? Another 'clone' of Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar?

Also read:
* Rohani picking on Julaihi & co  
* Pas sokong Simoi

16 comments:

  1. YB Simoi, terimakasih atas menyurakan kapincanan dalam Jais sarawak, dan ini telah berlaku sejak 30 tahun sudah. Sampai kpd lain lain Jabatan saperti kehakiman, pentadbir masjid Jamek dan majis bahagian, semuanya tidak terator, semuanya adalah dibuat ikut sesuka hati orang yang bergelar Pengarah dahulu kini telah bertukar kpd Jab. KM. Ada selamat sejak ia bertukar da kurng penyelewengan. Untuk memudahkan kerja jika kita tunggu pegawai kita sendiri dapat pelajaran, apa salah kita guna pakai Pegawai dari Simananjung dengan ramai yang berpengalaman.

    ReplyDelete
  2. YB Samoi, pernah kareta di Jais telah dikeluar surat jualannya, kerana sudah lama, Biasaah, kini ditarik balik untuk diberi kpd Imam Besar yang kini memangku jawatan. sedangkan jawatan ini adalah semantara, dan beliau tidak punya kelayakkan, tetapi diberi jawatan untuk semantara mengisi sampai adaorang yang layak. Jika kita terus bagini sampai bila bila pun kita tidak dapat pegawai yang baik dalm perkhidmatan Jais. Semuanya ikut sesuka hati sahaja.Imam besar yang dahulu kini sudah bersara, ada sesakali belai datang untuk jadi Khatip diMasjid bahagian, dan orng yang layak jadi Khatib diMasjid Bahgian tidak dibenar bertugas.

    ReplyDelete
  3. Salah guna kuasa la tuuuuuuuuuu..!!

    ReplyDelete
  4. pengikut yb senoi ,apa kenak mengenak komen ktk tiga diatas dengen artical tok...teruklah yb ktk org election tok...

    ReplyDelete
  5. Sebelum sesiapa mau bertanding jadi wakil rakyat, pertama-tama, calon harus lah seorang yang mempunyai fikiran yang terbuka dan berkemampuan untuk memberi perkhimatan beliau kepeda setiap lapisan masyarakat, kaum, bangsa dan agama. Sebab, semasa undi, semua masyarakat yang mengundi beliau. Menang atau kalah tu belakang cerita. Jadi tidak timbul isu perkauman atau pilih kaseh. Janganlah macam seorang penjaja kaki lima, semasa hendak menjual barang jualan, semua orang di rapat dan di kawan, tepi bilah sudah berjaya, ahli keluarga, sahabat-sahabta dan kawan-kawan rapat sahaja yang di kenali. Penyokong-penyokong kust ysng lain di lupakan. Cuba kita fikir masak-masak, kalau kita hanya mengharap ahli keluarga, kawan-kawan, keturuan atau kaum kita sendiri, dapatkah kita menang didalam satu-satu pilihan raya lebih-lebih lagi untuk mentadbir kawasan/daerah/ bahagian atau negeri kelak. Jadi jangan lah kita terlalu berpaksi kepada politik perkauman/kampung
    atau keturunan. Politik alaf baru sekarang adalah politik global dan tanpa sempadan. Tidak kira parti mana, yang penting, parti dan wakil rakyat betul-betul memperjuang dan mempertahan kepentingan dan nasib rakyat pada bila-bila masa.

    ReplyDelete
  6. bandar sri aman @ simanggang dari ensia dolok sampek kenek tuk sik banyak berubah. hanya dua tiga tahun tuk tek di bawah residen samsuddin baru nampak kelainan...YB pun sumbangan sik berapa nampak...mun ada nya perlu pandei menunjukkan apa yg dah dipolah......

    ReplyDelete
  7. Berkean perkara Jais, adalah sambongan ari apa yang dikatakan oleh YB Samoi, dan tidak lah ada apa apa cuma memanjngkan apa yang sebut oleh YB dalam DUN tempoh hari. Dan jika dilihat keadaan di Jais sejak sidaknya buat binaan sakitar dan semua Jabatan Jais kini digumpol di Bg Mahkamah, maka kewasan ini jadi sebuk dan ramai orang datang jumpa sidak pagawai dan minta nasihat lah kononnya dalam perkara rumah tangga dan nak bina rumah tangga dan cerai berai dan majlis akad nikah dan lin lain. Dari itu, YB yang bertanggong jawab dengan Jais jangan asik cakap hal sijil Halal aja lihat lah yang lain.

    ReplyDelete
  8. Sri Aman, atau Simanggang sebut orang lama, tidak ada yang kurang, cuma mata mareka yang tidak nampaklah kurng panglihatan. Pasar dipenuhi Cina dan ramai melayu/Iban bebeli dan pembangunan ikut keadaan berjalan dengan pelahan. Bangunan kedai Yayasan tersegam indah ditengah bandar dan jika dibanding dengan Tebedu Bandar Pelabohan Daratan, Sri Aman bolih berbangga dengan tebingan sungeinya dan infastrukturnya yang sedarhana mengikut keadaan sesuai, jika orang lain kata tidak ada maka apa kaperluan yang dimahukan oleh Sdr. tolong jelas, dan Yb Samoi akan sedia dengar dan menambahbaik dimana perlu.

    ReplyDelete
  9. Banyak perlu dibuat bagi keadaan yng berkuragan di JAIS, dan rata rata orang bertanya apakerja sidah sidah Ustaz yang bertugas di JAIS? Sampai ada Ustas yang berjawatan Pemangku Pengarah, kata orang sebok dengan perniagaan kedai makannya diberberapa tempat di Kuching, sampai sebok tidak terhenti henti, laris niagaanya. Baguslah banyak rezki dan banyak tanggong jawab dan banyaklah kena bayar Fitrah. Adakah is sudah bayar Firah Perniagaannya? Jangan orng dipelawa bayar, sedaknya diri yang terlibat bolih freekah? Hal ini patut YB Daud beri penjelasan, kerana ia jawa wang zakat itu.

    ReplyDelete
  10. Dah bagus kah jalan Sri Aman - Lingga ya? Mun belum juak, sik boh klaka banyak nak nulong rakyat. Polah yang dolok.

    ReplyDelete
  11. Bujang Simanggang.October 1, 2010 at 3:11 PM

    Dalam hal projek, orang semua berebut termasuk juga Ting Pek King berebut nak buat jalan di Kuching, sampai belum dapat surat ia berebut potong semua kayu kayu ditepi jalan, akhirnya projek sik dikeluar dan nunggulah sidak dikewasan Stutong, sampai pihak MBKS minta sidak yang motong kayu bayar ganti rugi. Dan rondeng lah semua sidaknya, dan masa pun berlalu dan akhirnya kermarin siaplah satu jalan pintas yang baru siap bagi kemudahan laluan sidak yang sering terkandas akibat jalan sesak. dari cerita tok kita bolih faham bukan mudah ikut cakap mulut senang sebut, tapi nak motong kayu, ambil tanah orang kena pakai nak buaat jalan, kena rodeng dan buat permohonan pelan, sukat menyukat sampai 28 kali sidak Jabatan L&S dan bincang balik 7-8 kali dan tunggu duit datang baru lah kerja mula dibuat semua tok makan masa, kita perlu tahu, YB Simoi udah buat semua kerjanya sebagai YB dan permohonannya telah pun dibawa bincang oleh pihak atasan 2-4 kali, masih belum cukup kalinya dan rakyat dikewasan parlu sabar dan tunggu, anu baitnya sabar tok ada pahala dan sik lama lagi semua apa yang dipintaa Rakyat akan dilaksanakan. Orang yang sabar adalah yang dekat dengan Allah, Allah ssuka kpd mareka yang sabar.

    ReplyDelete
  12. "Bangunan kedai Yayasan tersegam indah ditengah bandar dan jika dibanding dengan Tebedu Bandar Pelabohan Daratan, Sri Aman bolih berbangga dengan tebingan sungeinya dan infastrukturnya yang sedarhana mengikut keadaan sesuai"

    mun pia standard simanggang tuk sama lah ngan Tebedu Bandar Pelabuhan Daratan...

    mun nak compare, compare la ngan Sarikei, Kapit, Limbang...

    ReplyDelete
  13. Menyentuh komen berkenaan JAIS, dan menyentuh ucapan YB Semoi dalam Dun tidak lama dahulu adalah satu perkara lama yang tidak diambil berat oleh mana mana pihak. Ini lah sebabnya keadaan kekurangan dan tidak teraturnya terjadi dalam pentadbiran JAIS, Apa berlaku terus dibiar dan orang orang dalam JAIS juga buat sesuka hati hantam sampai dalam tabung Baitul Mal kosong, kerana ada belanja buat hari Jadi orang besar, beli buku rujukkan yang tidak diguna pakai dan banyak lagi semua dibuat ikut sesuka hati sidak sidak yang berkuasa. Jika saorang buat ikut suka hati, maka yang lain juga ikut jejak dan teruslah sampai kehari ini keadaan di JAIS kucar kacir sampai pentadbiran dan pengurusan terbangkalai dan malu untuk kita carita panjang hal ini. Oleh kerana YB Simoi buka carita ini, biarlah carita ini dibuka terus dan diperbaiki, dan mana mana pegawai perlu dikeluar dikeluarkan, dan mana mana perlu penambahan ditambah dan pentadbiran JAIS dapat dibaiki. Ini termasuk Ustaz yang suka berniaga biar lah ia berniaga dan jadi Taukei, dan tempatnya dalam JAIS beri kpd mareka yang berminat dan mahu berkhidmat dengan baik.

    ReplyDelete
  14. asalam yb ni nak gi tahu yang usk kuching ada hantar 18 pelajar mualaf ke selangor untuk belajar di pusat dakwah serantau dibawah yayasan amal selangor. baru-baru ni semua pelajar ada buat lawatan ke teranganu,kelantan dan kedah.semua pelajar jumpa menteri pas dan bergambar ngan dia menteri pas. dan dengar ceramah politik dari tuan guru nik aziz kat kelantan.

    ReplyDelete
  15. bena ke....siasat lah dulu semua tu....semua tepat nak jalan raya oii...short cut..senang katakan...duit sapa yg pegang?..mane boleh keluarkan duit sesuka hati...pembayar cukai yg sakit...semua org cakap senang le...nak senang semua org pun bukan senang...huhuhu..sapa2 nak pegang dlm jawatan kat jais tu bukan berminat...tapi tanggunjawab dan amanah.pelik pelik

    ReplyDelete
  16. butak tak urang balaci hajah simoi sik nangga jalan lingga 47 taun sik siap2 ya,nang dikata takurang bodo lah mekurang d semanggang tuk,pulang njaga jais jak ustajah ya

    ReplyDelete