Thursday, September 16, 2010

PKR tuntut klinik dan dewan di Kpg Penipah


Pejuang Keadilan - Kipli Rasdi
 Oleh: Waarheid Mirino

MUKAH: Kecil api jangan disangka selamanya menjadi kawan. Dari kecil menjadi besar disusuli jadi seteru.

Itu perumpamaan yang perlu diamati BN terhadap kedudukannya di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Semop.

Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengintai kealpaan wakil rakyat BN di kawasan tersebut.

Lupa tentang keperluan asas di beberapa kampung dalam kawasan itu.

Kampung Penipah di Pulau Bruit ialah antara daripadanya.

Kampung tersebut menurut ketua PKR, Kipli Rasdi, mempunyai lebih 200 buah rumah.

Angka tersebut melebihi dari cukup untuk penduduk kampung menikmati kemudahan klinik kesihatan.

Kampung Penipah, Kampung Betanak dan Kampung Salah berkongsi klinik kesihatan di Kampung Tekajong.

Mereka terpaksa bergantung dengan pasang-surut air terusan jika ingin mendapatkan rawatan meskipun saat kecemasan.

Ia merupakan nadi pengangkutan penduduk di kawasan 'hulu' pulau tersebut.

"Bagaimana jika air terusan surut? Dan dalam pada itu ada penduduk yang sakit memerlukan rawatan segera.

"Ini soal nyawa orang kampung yang tidak boleh selamanya diabaikan kerajaan," katanya.

Kerajaan menurut Kipli wajar membina sebuah klinik kesihatan demi keselamatan penduduk.

PKR katanya akan memperjuangkan kebajikan dan hak penduduk kampung yang diabaikan BN selama ini.

Beliau bagaimanapun memberitahu, BN wajar memantau kebajikan penduduk dari segenap aspek, bukan sekadar berpolitik.

"Sudahlah tidak ada bekalan air bersih dan jalan raya, soal kesihatan juga diabaikan," katanya.

Turut dipersoalkan oleh Kipli ialah ketiadaan dewan serbaguna atau balai raya di Kampung Penipah.

Apa jua majlis membabitkan penduduk diadakan di masjid, katanya.

"Orang ramai perlukan dewan tempat menjalankan pelbagai aktiviti," tegasnya.

Kemenangan BN pada pilihan raya sebelum ini wajar diterjemah ke dalam bentuk pembangunan.

"Ini cara wakil rakyat atau kerajaan menghargai sokongan menerusi undi yang diberikan oleh penduduk," tegas beliau.

PKR menurut Kipli akan mengumpan para pengundi dengan isu kemudahan asas dan tanah.

Baru-baru ini, beberapa penduduk Kampung Bruit marah dengan tindakan pihak menjual tanah berdekatan kampung mereka.

Mereka mendakwa mereka lebih berhak terhadap tanah seluas 5,000 hektar yang dirancang untuk dibangunkan menjadi ladang kelapa sawit.

Kini mereka sekadar mampu hisap jari apabila tanah tersebut sah milik syarikat Poh Zen.

Isu bekalan air bersih dan jalan raya ialah persoalan lapuk. Ada di kalangan penduduk sudah jemu membincangkan perkara itu.

Kipli berkata, perjuangan PKR terutama di DUN Semop, khususnya di Kampung Penipah menjurus kepada kebajikan penduduk.

"Jika perjuangan ini berjaya mencapai matlamat, penduduk kampung yang akan menikmati hasilnya," katanya.

41 comments:

  1. Klinik di Tekajong ada, tapi Jururawatnya yang dalam "on call" pada hari raya lepas hilang entah kemana? Orang 'bersalin' ditinggalkan begitu saja, peralatan kerja dibiarkan dengan darah tanpa dicuci. Dimana etika kerja Jururawat ini.....pihak bertanggungjawab sila ambil perhatian.

    ReplyDelete
  2. jururawat yang sorng tu memeang begitu....
    orang lama...cara pun mcm org lama...
    kalau tak silap saya jururawat tersebut memeang bertabiat sedemikian...bila musim sekolah bercuti dia pun akan kepanasn nak cuti ntah tak tau kenapa.. kerja jururawat tetapi bila sekolah nak cuti dia pun nak cuti...
    cuti ada rekod kah tak wallahua'lam...
    baru baru ni masa orang duk cuti beraya dia pun lari dari klinik nak beraya juga...
    tup...tup..tup...
    datang orang nak beranak kesian mencari jururawat yang entah hilang kemana..
    bukan sekali dua di macam ni dah berkali2 dah..
    diharap pihak yang berkaitan(Pejabat Kesihatan Bahagian Mukah) ambil tindakan yang sewajarnya..
    satu lagi kalau nak wat klinik kat Kpg Penipah Bagi sayalah terlalu dekat dengan KK Tekajong...
    Minta Kerajaan teruskan/siapkan Jalanraya Tekajong-Penipah A.S.A.P... Jangan politik kan isu Klinik.....kita kena seklidik dan siasat masalah dari kar umbinya...
    last sekali say bye..bye..to ASfia..

    ReplyDelete
  3. Sekiranya air terus surut kita pangil YB Wong Ho Leng(DAP Sibu)supaya hantar air dari Sibu sebab air d Sibu blebihan. PKR dan DAP brother bah. Sama2 tolonglah... peng yu. DAP kasih air,PKR export babi utan ke Sibu. O ya

    ReplyDelete
  4. Betul..kesian penduduk tiada klinik..kmdhn asas yg mcm ini sepatutnya ada..saya org bruit.walaupun d kpg bruit skrg ada klinik tp saya pernah merasa keperitan pddk kpg penipah.pernah satu ketika dahulu sy dgn keluarga swaktu kecemasan ke klinik kpg tekajong ketika air surut n sungai cetek.terpaksa menolak perahu yg dlmnya org yg tgh sakit..tpksa jg guna jln sungai yg tiada air krna jalan darat tiada.
    Pihak yg sepatutnya harap pertimbangkan pemhonan pddk. Ini bukan permintaan utk hidup mewah..tapi meminta utk sesuatu yg sepatutnya ada dimiliki spt rakyat Malaysia yg lain. kami pun manusia.

    ReplyDelete
  5. laaa.....biasalah jururawat tu.....dah bosan dengan kerja sebagai jururawat......mungkin dia rasa nak jadi surirumah jer.....saya cadangkan supaya dia ni letak jawatan jer tak payah nak menyusahkan orang lagi...

    ReplyDelete
  6. saya difahamkan bahawa jururawat ini tinggal di Bruit..dan kalau ada kes baru atenden atau dressa tepon dia....wah hebat jururawat ini..bayangkan 8 km bruit/tekanjong. Ada cerita lagi beberapa minggu lepas, orang hendak beranak dari Kpg.Penipah hampir beranak seporang diri tanpa bantuan jururawat ini, tunggu dia datang dari bruit diantara pkl 1.00 - 2.00 pagi..mengapakah hati orang disana bersih betul,..tak hendak laporakan ke...ada juga memberitahu bahawa dah dilapor bebarapa kali..tapi tak tindakan dari pejabat atasan di Mukah...ketua jururawat disana tak ambil apa-apapun..hanya menunggu orang perempuan beranak mati , menunggu jururawat ini baru dia orang nak siasat ini, siasat itu..angkalibut...HARAM JADAH!!!!!!..

    ReplyDelete
  7. Penipah sebatutnya dah lama dapat klinik sendiri....

    ReplyDelete
  8. bagi saya..tak payah ada klinik...janji ada jalan selesa pun dah cukup...ada klinik banyak timbul masalah lain...kakitangan lagi...kos pengendalian dan operasi lagi...kalau ada jalan..dah syukur...kita dipenipah tak payah tunggu air pasang nak hantar orang sakit ke klinik..SAKIT TAK MEMILIH AIR PASANG...

    ReplyDelete
  9. La senang ajak..JANGAN bagi BN menang kali ini di DUN N36 tu.."kita pukul anak tak kan sampai mati" biarlah jadi pengajaran sekurang-kurangnya SATU penggal ini..ada tak pembangunan sama sahaja, daripada mereka yang begelar wr/yb itu senang lenang dapat "duit lebih" atau gelaran yb mereka itu..terutama sekali dari BN lah..yang sudah turun temurun memerintah Sarawak (DUN N36) apa yang ada..habuk pun nadai..!!!

    ReplyDelete
  10. RM5000.00 satu UNDI..!! as simple as that..!!

    ReplyDelete
  11. La Kipli ya..kenak jambatan..pprt..surau..jalan yang ala kadar ajak disiapkan oleh konselor / jkkk kpg penipah (hj bedihi bin hj kimli) dan rakannya tak tercakap oleh awak..penerima zakat baru2 ini semua anak/keluarga hj. bedi, akil, salleh, jelia, upei yang dapat apa wak tak bising. Nak jadi wr/yb..tai siyaulah ayam sabong pkr ini..bagus lagi letak anjing kurap yang dah nak mampus..!!

    ReplyDelete
  12. saudara kipli

    perjuangkn dari semua sudut...barulah btul2 adil...

    ReplyDelete
  13. SENANG AJAK..RM5000.00 UNTUK SATU UNDI..!! DARIPADA KEMPUNAN ..LEBIH BAIK KITA ADA MERASA..!!

    ReplyDelete
  14. Jawai mo kipli..sadik mo menak tenabau bak jajah mo..semadi mo nyadin aso pkr..kun mo atang mak duit pkr idu..!! sadik nang mey lelah mo bekarang.

    ReplyDelete
  15. Pasal jururawat, ini musim Raya, dah tentu ia balik Kampung, dan melawat sanak saudara mara. Biasalah. Mengapa tidak pakai bidan kampung, inilah satu perkara orang kita dalam mengejar kebendaaan, dan lupa yang di Kpg ada Bidan sudah tentu dapat diguna untuk tujuan bersalin. Dan kemudian pergi ke Kelinik berdekatan atau terus ke Hospital untuk urusan setrusnya. Ingat lah pada masa 25-30 tahun dahulu Bidan Kampuglah jadi keutaan. Jjururawat datang kemudian, kononnya ikut standred masa kini.

    ReplyDelete
  16. Saudara mara di kampung, lekas merajuk, inilah semangat 1 Malaysia, coba lihat kebelakangan sudah berapa banyak BN beri bantuan kpd KITA dan sudah lupa segala galanya, akibat nyamok saekor, orang sanggup bakar kelambu? Kini mana orang pakai kelambu, panaslah kawan. kini kitak orang pakai Airkon dalam rumah, dan tidur telanjang bulat cukup sejuk, dan semua ini datang diatas usaha kemajuan yang dibawa oleh BN. Sidak Pemangkang, baru kermarin muncul, apa sidaknya bolih buat, pernahkah ia orang buat Jetti Kpg, atau parit dikampung, dan mana bangunan surau yang dibina oleh Pembangkan? Walau pun di Simananjung, sidak Pembangkang telah dapat menguasai negeri negeri P>Pinang, selangor dan Kedah, Kelantan juga coba lihat keadaan pemerintahan mareka belum tentu aman, saperti di Perak kelamkabut, dan tukar KM dan macam mmacam jadi, adakah kitak orang disini mahu malihat keadaan sama berlaku diSarawak.? Dari itu kenanglah BN sedikit, dan apa juga yang terlewat sabarlah dan jangan melatah, perubahan tetap akan berlaku dan tunggu sama sama kit lihat dan jangan nanti nasi sudah jadi bubur, sudahtentu bubur dapat dimakan, bubur dimakan oleh orang demam dan bukan orang biasa, dan ingat ingatlah sama sama kita adik kakak yang orang bersabar adalah orang yang bertakwa dan dilindungi Allah. Moga moga Allah beri taufik dan hidayahnya kpd kita semua. Amim.

    ReplyDelete
  17. pasal jururawat tu... kalau setakat hari raya takdelah orang nak kompleeen.. ngok..

    ReplyDelete
  18. saudara ke atau saudari ke...Sept 20,2010 2.07 pm ni...awak fikir tak komplain..ok tengoh nanti...awak fikir ini setakat hari raya sahaja...memang tiap-tiap hari on call JM siti tak dekat kuarters..dia tinggal dekat bruit..kalau keluarga awak hendak beranak nanti menunggu beliau,..baru awak tahu..saya rasa beliau ini keluarga beliau..baru-baru ini seorang hamba Allah hamopir beranak sendiri menunggu beliau dari bruit..awak kata tak apa..HARAM JADAHLAH AWAK NI..mudah-mudah keluarga awak menerima masalah seperti orang juga nanti..baru awak tahu..

    ReplyDelete
  19. Anonymous said...

    Klinik di Tekajong ada, tapi Jururawatnya yang dalam "on call" pada hari raya lepas hilang entah kemana? Orang 'bersalin' ditinggalkan begitu saja, peralatan kerja dibiarkan dengan darah tanpa dicuci. Dimana etika kerja Jururawat ini.....pihak bertanggungjawab sila ambil perhatian.
    September 16, 2010 8:24 PM
    aku nak menulis lagi................

    Inilah aduan, pertanyaan dan perasaan bila ini berlaku pada mereka yang memerlukan. Mana tanggungjawab,etika kerja, dan akujanji yang jururawat tersebut sumpah,janji dan tandatangani sebelum ini??

    Kepada siapa yang menyarankan guna bidan untuk bersalin "ini hari mereka(yang memerlukan) dan aku,ingatlah hari kau dan jururawat itu bakal menjelma".

    ReplyDelete
  20. PANAS....
    Suara Pemikir @ MHS @ Mohammad hailmi Sajili bakal calon PKR di N36. Khabarnya kerana BN masih mempertahankan Asfia yang di kecam rakyat PB. hahaha gasak jak MHS... aku sokong mo. nah susah ko tulong mo mah butak....

    ReplyDelete
  21. Sai tujuh idak $$$$ sokong..sai mey tujuh mey iboh mak sigah..tai tit idi menang..lau eh semua duit..ubak mak pejuang lau sunei..tai kabut!!

    1 undi sekurang-kurang2nya RM1000.00 kali ini!!

    ReplyDelete
  22. Pasal mak bidan di Kpg bruit, ini zaman teknlogi, apa susah, jika musim beranak tiba, awak awak pindah ke Sibu, atau ke kuhing dan lahirkan anak di Hospital. Dan bagi mareka yang tidak mampu kenalah pakai bidang Kampong, Mak bidan kampong banyak pengalaman, dan bolih conteng, bagi yang susah lahirkan anak.Senang aja. jangan hal ini juga sampai YB perlu datang, dan YB kitakya bukab Bidan, nanti kerja sik jadi.

    ReplyDelete
  23. Kitak orang kampong Bruit, sik perlu memerah perasaan, bukan kpg Bruit sahaja yang perlukan Pembangunan, banyak tempat di negeri sarawak memarlukan pembangunan, dari itu terus sokong aja sidk sidak calon BN kita ya, dan adakan bertemuan dengan YB YB dan hantar memorandum dengan salinan kpd YAM PM atau YAB KM dan dengan itu apa apa yang dipinta ada salinan dan bolih dipersoal pada masa kelak pada masa YB YB melawat atau lalu dikewasan kitak. Lambat memang lambat dan sejak 30- tahun kebelakang udah banyak udah ditunai dan yang belum itu akan datang cuma masanya aja, belum sampai. saperti contoh, adik kakak siapa terfikir yang jalan raya dari Serikei dapat sampai ke tanjung manis, juga jalan persisir dari Sarikei nuju ke Mukah dan banyaklah lagi. Sabar menunggu dan kuatkan jebtera parti kita untuk bantu BN terus kekal. Ada orang kata kitak orang bolih tukar parentah, adakah sidak baru ya bolih buat kerja serta merta dan sidak nya juga akan tunggu mungkin 1-2 tahun atau labih untuk mamenuhi janji janji, lihatlah di Sibu, ada suara Pembangkang kata mareka bolih buat kerja mengurangkan banjir diSibu dengan mengorek papsir dalam SG Rejang, sampai hari ini kata tingal kata, dan tidak ada lesen lah dan tidak punya kelangkapan lah dan lain lain disuarakan, dan sampai bila kata kata mareka mungkin sampai hari pilihan raya baru itu pun mun-jauh api dari pangang, lah,

    ReplyDelete
  24. Oi...September 23,2010 1:08 Pm...dengan kau ya..sik hal...taik palat...lambat laun..nya aje ditau kau...kau sik tau masalh di pulau jangan nak nyambong....mun kau pegi belah pulau baru kau tau....mun kau nak pegi padah aje kelak kami ngembak kau ndiat diri pun masalah kami sia...nak pandey-pandey madah tuk ini....pasal sibu memang betul...kau fikir dapat dikorek sebarang aje...mun lesen sik dikeluar oleh kerajaan ..nie gaya nak gorek..bukan nya rupa ngorek lubang hidung dan jubur kau ya....ebok nak ngajar orang di pulau sia...intu aje bini kita ya...

    ReplyDelete
  25. Iboh bising itu dan ini..BN / PKR / BEBAS ka sama ajak.. Iboh cerita banyak2..sedia ajak DUIT banyak2 kali tok.. Ada duit ada undi SIK ADA duit iboh bising..!! Nak tunggu pasal projek itu dan ini ..ni ada keluar duit nak BERBOHONG.. PKR,BN, BEBAS kah sama ajak..!!

    LEBIH baik beri "CASH" ada juga merasa walaupun 4-5 tahun sekali. Jadi purata untuk 4-5 tahun ya sekurang2nya RM1000.00 - RM5000.00 untu SATU undi kali ini.

    Sik iboh gago2 fikir hal projek..sedia ajak budget untuk "pemberian" (CASH) itu..!!

    ReplyDelete
  26. tunggu dan diat jaklah.mungkin mhs pun kdk ya juaklah kali klk.org kmpg dan masalah tinggal PB.nya pun sinun.(s'jung)

    ReplyDelete
  27. Selalunya orang yang bising-bising ya..sidak yang sik dapat projek, mungkin saudara maranya jadi kontrektor, supplier yang keempunan projek.. sebab ya nya bising...

    Memang ..kalau ada ASh... laju jalan...BN ada duit, sapa-sapa jadi calon memang grenti menang!!!

    ReplyDelete
  28. Nak jadi yb/wr di DUN N36.. 1 undi RM5000.00

    Dah sedia budget itu..!!

    ReplyDelete
  29. Coba.... Engkah gik ASFIA. Lai katong madah grenti menang ! Nang taik palat. Iboh takbur bah....coba u merik 5 good reasons why Asfia should win again IN HIS OWN CAPACITY.

    ReplyDelete
  30. betul.....asfia nang kalah undi dah di PB nun.cuma sidak dayak byk undi nya.yalh nya selalu agak kwsn sidak dayak.lai katong ya nang cakap ikut rasanya jak

    ReplyDelete
  31. anonymous 29,2010 9:51pm. Asfia adalah wakil yang di pilih oleh rakyat tempatan termasuk anda sendiri atau pilihan kalangan ahli keluarga anda Itulah jawapan yang mewakili 5 alasan. Kalau dibandingkan dengan anda, 1 apapun tidak ada alasan untuk menolak pilihan tersebut. Ada Faham ka tuan? Tidak apa, satu hari anda kan faham juga. Jadi... Kenapa marahkan Asfia yang dipilih oleh majoriti dikalangan anda sendiri?

    Saya tidak takbur..ini hakikat. Asfia hanya akan kalah jika tidak bersama BN...lu fikirlah sendiri.

    ReplyDelete
  32. Lain ulu..laion parang..lain dulu lain sikalang.!

    Lai katong kali ini akan kosong katongnya..Nya la takuit gilak bunyi ya..!!haa..haa. Cari awal2 kerja lain lai katong..Sik ada orang nak malit buntut Asfia macam kau ya agik ka tok..!! Jangan taie Asfia enpun sik terpalitnya kali tok..ada nya cirit dalam seluar kali tok.

    Nasiblah orang macam lai katong masih ada nak lilat taie cirit Asfia ya.. jijik...!!!

    ReplyDelete
  33. asfia org bintulu.bknnya dari kalangan org PB.ni nya taok masalah org pb nun.pikirnya,ngumpul reta byk2 sebelum mati.tinggal pakey dak keterunannya lak bah.takut dak keturunannya x pandey cr idup dipunun lak.

    ReplyDelete
  34. Cubalah nasib kali ini DSA..agaklah DUN N36 agik.
    Nasib kitak bagus..kitak mernang..nasib kitak sik bagus..kitak kalah..!!

    "KALAH MENANG NANG ADAT 'PERJUDIAN'.. PEJARANAN KERJAYA POLITIK TIDAK UBAH SPERTI SEORANG KAKI JUDI" sebab mereka akan memperjudikan sesuatu untuk mendapatkan sesuatu yang lain..!!

    ReplyDelete
  35. Mun kedak ya..semua kaki nombor ekor ya ahli politik juaklah.. Esok meli mg-4d jackpot.. nitau jadi jutawan segera..amin..!!

    ReplyDelete
  36. PKR maok menang senang ajak..beri sidak belah pb ya..RM5000.00 sigik undi @ rumah..mesti menang punya..!!

    ReplyDelete
  37. Ni agik berita dak PKR tok..kenak takut dimintak sidak pb ya rm5000.00 sigik undi ka..? Mun rasa sik cukup duit iboh nak berpolitik. Bagus agik pakey molah rumah burunng di pb sia ada juak hasilnya. Kesian Kipli dimain sidak pkr ajak.. ngamah muka diri empun ajak..!!

    ReplyDelete
  38. ANTI Parti KILI RongakDecember 15, 2010 at 12:10 AM

    hahahaha....BN lagi tk dapat buat pembangunan @ keluarkan rakyat PB dr kepompong kemiskinan ni kan pula PKR (Parti KIPLI Rongak)...jgn nak mimpi lh PKR...cakap aje pandai...taey tiitttt
    Kalau PKR tu betul2 nak bantu warga PB...Cuba lh PKR buat aje Klinik Baru & Dewan Serbaguna dkt Kpg Penyipah tu (buat dulu baru cakap...jgan cakap lebih tp masih mengharap bantuan dr KERAJAAN BARISAN NASIONAL)...saya rasa dlm PRN ini PKR tk perlu kelurkan duit lagi nak beli undi & buat kempen dgn Warga PB...

    ReplyDelete
  39. Kalau PKR maok ambik anak jati, calonkan Hailmi Sijili, yang terang-ternag menentang kerajaan BN, yang anti Asfia.. dengar cerita dia teringin nak jadi YB..hehehe

    ReplyDelete
  40. ko may komen pa2 cuma nk nasihatkn semua PB....cuba tanya diri sendiri siapa yg dh majukn pb?bn...dap....pkr..o bebas???pprt,duit nelayan...tepuk dada tanya hati....

    ReplyDelete
  41. bodo nar urang melayu ngan dayak, oh! ada jua urang cina supp pun bodo!

    ne endak senang taib ngamput negeri!

    ReplyDelete