Friday, June 25, 2010

Ustaz Uthman dan Saidin dilucutkan dari jawatan dalam parti PAS Sarawak


Oleh Waarheid Mirino

MIRI: Pas Sarawak telah membuat rombakkan kepimpinan dengan melantik Adam Ahid sebagai pesuruhjaya yang baru bagi menggantikan Ustaz Uthman Mustapha dalam satu mesyuarat khas yang diadakan pada Mei 03 yang lepas di Kuching.

Selain dari itu, parti tersebut juga telah menggugurkan Saidin Massudin Sahini dari jawatan setiausaha dan tempat beliau telah diberikan kepada Fidzuan Zaidi.


Keputusan untuk menggugurkan kedua-dua pemimpin atasan parti dipersetujui sebulat suara oleh ahli-ahli yang menghadiri mesyuarat yang turut dihadiri oleh Setiausaha Agung PAS Pusat Dato' Mustapha Ali.

Antara sebab pengguguran ini ialah kedua-dua pemimpin atasan ini sering kali membelakangi PAS pusat dalam membuat keputusan-keputusan yang berkaitan dengan parti, terutamanya Saidin Massudin Sahini.

Kelantangan Saidin Massudin Sahini amat tidak disenangi oleh pemimpin PAS Pusat sehinggakan pernah PAS Pusat pernah menegur PAS Sarawak (yakni Saidin Massudin Sahini) jangan membuat sebarang kenyataan akhbar berkaitan dengan pembahagian kerusi dikalangan parti-parti komponen Pakatan Rakyat (PR) Sarawak.

Sikap terbuka Ustaz Uthman Mustapha terhadap kelantangan Saidin Massudin Sahini membawa padah pada diri beliau sehinggakan beliau digugurkan dari jawatan tertinggi parti PAS Sarawak.

14 comments:

  1. giney Pas nak menang mun dah kenak kontrol orang malaya? bagus saidin ya bah. sik maok orang malaya kontrol. macam dap bah, sik di kontrol oleh sidak kl.

    ReplyDelete
  2. sarawakians must reject any party directly control by west malaysians!!! Hidup Saidin!!! Hidup Ustaz Uthman!!! sarawak is for sarawakians - and controlled by sarawakians!!!

    ReplyDelete
  3. Apa beza nya? Kontrol orang Malaya atau kontrol Taib perompak besar?

    Apa sik ngenang macam ne nok kontrol diri. Taib dan Rahman dah nyual minyak Limbang ngan Petronas. Lepas ya nya duak nok nyuruh Nora jadi Boss. Jadi apa kontrol dibego-bego tok?

    ReplyDelete
  4. pro PR tapi anti MalayaJune 26, 2010 at 5:27 PM

    ada bezanya ... Taib makan duit ya salah kita orang sarawak kerna sik maksa nya turun. tapi jangan kerna salah orang kita pun kerna nyukung Taib sampey nak ngadey maruah Sarawak. ujung-ujung semua point 20 dalam perjanjian Malaysia dihapuskan oleh orang malaya. setuju taib nang patut dibuang tapi pada masa yang sama sarawak jangan dijual

    ReplyDelete
  5. why must pas secretary general joined the meeting that ousted ustaz uthman and saidin? and did he take part in the voting? or did his presence has caused supporters of ustaz uthman and saidin afraid to say no to the plan to get rid of them?

    ReplyDelete
  6. saidin dan uthmas mesti kembali semula memegang jawatan setiausaha dan pengerusi sekiranya pas berkehendakkan rakyat sarawak tidak memandang serong niat sebenar parti tersebut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  7. hidup Saidin!!! hidup saidin!!! hidup saidin!!! mudahan pas kalah!!!

    ReplyDelete
  8. ["...ada bezanya ... Taib makan duit ya salah kita orang sarawak kerna sik maksa nya turun. tapi jangan kerna salah orang kita pun kerna nyukung Taib sampey nak ngadey maruah Sarawak. ujung-ujung semua point 20 dalam perjanjian Malaysia dihapuskan oleh orang malaya. setuju taib nang patut dibuang tapi pada masa yang sama sarawak jangan dijual..."]

    Pok, "ngadey maruah Sarawak"?

    Maruah apa lagi? You marek betapok di sene?

    Ada baik bersikap realitis dan anggap bahwa maruah dah tergada, supaya insaf yang juga akan menggerak keinginan baru!

    PR mempunyai landasan am besar, "kemanusian"! Jadi buka orang Melayu, Dayak saja manusia, orang lain juga adalah "hamba Allah"! Citizen yang bernilai sejagat akan sedar sendiri atau berpakatan, saperti kata kepimpinan PR akan berlaku "adil" kepada siapa pun. Oleh itu dalam bersekutu atau bersendiri, kita tidak boleh lari dari ciri-ciri dan nilai baik dan kukuh masyarakat. Bukan itu saja, nak kena faham diri dan faham alat-alat sains masyarakat dan politik yang berasas baik dan teguh perlu diuruskan dengan baik.

    Mentaliti "Sarawak saja" tidak bersudahan apa-apa jika tiada kesedaran dan keinsafan (enlightenment). Perahu besar atau kecil tak bermakna jika kurang faham bagaimana nak menjaga dan mempertahankannya.

    20 point nak bawa ke mana? British Parliament? International Court of Justice?

    Nak sokong pembaharuan perlu juga waspada dan luas pandangan. Sebab "Sarawak untuk orang Sarawak" tiada bezanya dengan asas PBB yang dulu tidak perlu UMNO walaupun dalam persekutuan. Sekarang dungu-dungu UMNO tak pedulikan Taib lagi. Orang UMNO suka cogankata itu, sebab ianya memenuhi tujuan asas mereka!

    Jangan kecil hati ya? :-))

    ReplyDelete
  9. anti-anti malayaJuly 4, 2010 at 4:11 PM

    u think orang malaya will give face to sarawakians? hahaha ... katak bawah tempurung (jgn kecil hati ya:)) ... do u aware that now sabahans are now trying to fight back to regain their right as the region that formed Malaysia? they are doing this because UMNO (wic is party malaya) has gradually turn Sabah into one of the states in Malaysia. Not as one of the three regions in Malaysia, meaning Semenanjung Malaysia (with all states from Johore to Perlis) = Sabah = Sarawak.

    ReplyDelete
  10. dalm mana2 pertubuhan ataupn organisasi pemimpin adalh faktor dlm menentu kejayaan dlm ssebuah organisasi..mun lantik urg sik tauk ilmu kepimpinan..khususnya tanzim gerakn islam jgn haraplh islam dapat menang di sarawak..udah sik tauk apa2 tp bersikap sombong bodoh..fitnah kepada islam ya mun..coba check apa dipolahnya kinek tok...munnya brdahwah Alhamdulillah..mun gago ke dirik pun berdosa urg yg melantik urg mcm ya..wallahhu'allam

    ReplyDelete
  11. kenak u pikir saidin yang ajak orang swk kah sik ada pas tok lalu terkubur beruk leeeee...kusss... semangat tebik dato...mun harap pbb kah bela nasib melayu sikboh diharap ...satu ajak rakyat sarawak mauk ingat kita tok pengundi pemimpin .kinik tok undi ajak pakatan rakyat perintah negeri sarawak sik rugi...berik peluang.mun dikata pas sik ada orang sarawak nang ada tapi tunggu....ajak....masanya akan tiba.ada agik lebih bagus cuma sik nunjuk terror macam saidin pengecut....cari ajak publisiti murah ajak...sik malu....puuuih!!!!

    ReplyDelete
  12. aku cabar rakyat sarawak mun sik mauk pakatan rakyat desak pbb tok keluar dari malaysia.Dah ya molah pimpinan swk dirik empun ajak...perintah sendiri macam brunei ajak....nyak ya indon pun berebut ambik sarawak...

    ReplyDelete
  13. iboh di bangkit gilak sentimen anti malaya, faktor kejatuhan saidin adalah disebabkan diriknya pun, mbak motor laju gilak, sampe putus brek. ya nya tersungkur. coba profesional ckit. Toiii......!!!

    ReplyDelete
  14. sik boh ingat saidin agik...kinik tok yang lebih tuyuk agik hj adam pj sik sedar dirik empun bodo nak mampus .sik ada ilmu dah muka macam penipu besar....tukar ajak pj dah ajk nya sik nampak pengecut nama ajak pejuang islam tapi pakei gaun...balit ajak nanam jagung ...peeee...lah....

    ReplyDelete