Thursday, June 24, 2010

Menanti Hak Yang Sepatutnya


Posted by elrient  at Kampung Bruit Blog

Wednesday, June 23, 2010
(reposted with permission)

Alkisah masa pemisi..

Peluang cuti 3 minggu dapat la berjalan2 sambil "menatap" beberapa icon dan keadaan "negeri" yang tercinta..

Kesian juga mengenang kemajuan "negeri" yang menjadi tanah air sedemikian rupa..ke mana agaknya "raja" yang ditabal menjadi "sultan" di tanah yang kaya dan subur dengan hasil bumi tetapi miskin tegar [tegar = berkarat]. 

Agaknya masih mengembara atau bertapa ke dasar laut sebagaimana yang terbuku dalam hikayat raja sunan.

Kembali lah ke dunia nyata untuk membantu rakyat jelata yang diserang geroda. 

Tunjukkan lah kuasa saktimu yang mistik itu menghapuskan kemiskinan yang sudah berkarat [tegar]. 

Gunakanlah kuasa sakti dan jin-jin belaanmu yang penuh perkasa itu untuk membina jalan-jalan di negeri kami yang berlubang. 

Hunuskan keris hikmatmu untuk menebuk kolam tadahan air yang boleh membekalkan air paip untuk rakyat jelata.

Cewah!



Gambar Bot Ekspres:
Silap-silap haribulan mati lemaslah seluruh rakyat jelata Pulau Bruit kerana terpaksa menaiki bot ekpres yang penuh dan lupong [satu-satunya jalan untuk berulang-alik ke Sibu-Bruit.]







Gambar Jalan Raya Berlubang:
Sudah ramai, bahkan hampir semua penduduk sudah termasuk ke dalam lubang ini ketika berjalan menggunakan jalan ini. saya sendiripun pernah "terperuk" ke dalam lubang jalan ini ketika asyik berkhayal berjalan. Lubang puaka! Semua jenis hantu dan jin ada dalam lubang ini.







Gambar Jentera-Jentera:Harap binatang2 ni dapat menyiapkan kerjanya dengan lebih cepat dan berkualiti. Kos tinggi beb. Kalau jalan sebulan dua dah rosak, rugi lah duit kerajaan [duit rakyat sebenarnya] yang digunakan untuk membayar kos tender. Kerja rajin2 k! Untuk makluman, binatang ini bernama SAKAI.








Gambar Sign-Board:
Entah apa yang tertulis saya pun tak tahu. JKR je yang saya tau.









Anyway, Tahniah dan TQ kepada kerajaan dan PIHAK LADANG SAWIT kerana ada la juga jalan di kampung bruit. Moga menang pilihanraya geng!




8 comments:

  1. wah..kacaknya tempat ya..pande asfia nyaga kawasan ya..dalam tv bukan main terror mengawal yb dalam dun..baguslah ya..amalkan selalu..orang di bruit..mun time ngundi klak buatlah mana-mana yang patut..mun mok rasa masih gia juak undilah asfia..mun rasa mok perubahan..pande-pandelah mangkah nok ne yang patut ya..iboh madah mok perubahan ajak..tunjukkan kitak orang mauk perubahan..cakap sik guna bah...

    ReplyDelete
  2. setiap kali nak ngundi pembangkang, dipujuk dengan gula2. ya lah susah. but this time around, no way BN will win the election in Semop!!! sidak di sia udah fed-up dengan asfia ... janji sik di tunai...

    ReplyDelete
  3. kamek ng mngaku sokongan kat BN agik ada [bukan kpd YB asfia] khusus drp golongan veteran..kbykn pngundi golongan tua..remaja n belia agak kurang..ya la punca BN msh menang di DUN semop n semua kpg kepulauan bruit..yg anti asfia golgn belia n remaja tp sidak sik dftr jd pngundi..mun ada dftr pun, mls sidak mok pulang skdr buang undi. pernh sorang org tua mdh ngan kamek [granpa mek pun], nya madah "asfia ya org paloi n xbguna kpd pnddk bruit..tapi nya ttp akn nyokong BN krna jasa perintah lmk tok dh byk..mun pmbgkg jd perintah pun,lebih krg sama jak ulah..mok dpt untung juak..nya bkn nyokong asfia tp nyokong BN". so, mek tfikir..mun asuk jdk calon BN gerenti asuk ya menang juak!kah! kah!

    ReplyDelete
  4. mun kedak ya, betul la pa ditulis lam blog tok, calon cina pun boleh menang di sia

    ReplyDelete
  5. aloo..saya ada luit maa..manyak ooo..nanti saya stand sana aaa..lu orang undi saya ok..jangan undi sama itu aspia maa..tarak bagus punya orang..saya jaga orang melaru sana juga maa..huhuhu..

    ReplyDelete
  6. tak apa ... janji tokey bayar lebih sikit dari asfia ... asfia kasi rm10 saja ... kalu lu kasi rm10.50, konpom boleh menang ...

    ReplyDelete
  7. the constituents must change their mindset or they will forever being cheated by asfia & co. better let me stand as a candidate there this election...

    ReplyDelete
  8. yb larry sng..u jaga u punya area sajak maa..u sendili punya area pun manyak ploblem o..nanti saya boleh kowteam sama u leh..semua olang BN memang ini macam maa..kasih can saya cari makan juga leh..ehh ini balang saya tulit sini semua olang boleh baca kah?..aiyoo..see la wa..latuk taib..manyak soli aa..nanti saya saya setel sama lu aa..macam biasa laa..kita pegi minum..saya cia aa..

    ReplyDelete