Thursday, June 17, 2010

Another re-visit to the PBB Batu Kawa Branch controversy

by Sebanaku Sarawak

KUCHING: This press release was issued by the Mohd Hashim Yap group after it was reported that the Supreme Council of Parti Pesaka Bersatu Bumiputera (PBB) had decided to regard Datuk Ahmad Ibrahim as the legitimate leader of the Batu Kawa branch. 

The Chief Minister Pehin Sri Abdul Taib Mahmud had taken a commendable stance in the issue when he decided to open the floor for thorough discussion and debate on the issue instead of asking members of the Supreme Council to agree to the recommendation made by the Legal and Constitution Committee (LCC) to accept Datuk Ahmad Ibrahim, who is his nephew, to be the legitimate branch chairman of PBB Batu Kawa.

During the deliberation, Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar and his cohorts, especially YB Abdul Karim Rahman Hamzah, lied to the Supreme Council by telling them that the Datuk Ahmad Ibrahim group was observing the party constitution in their efforts to wrest the branch from the Mohd Hashim Yap group.




Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar did tell the Supreme Council members that there were a number of meetings between the two groups as to find an amicable solution for the problem.


But what he didn't tell the Supreme Council members is he and his cohorts tried to force the Mohd Hashim Yap group, who was the legitimate group, to agree to give way to the Datuk Ahmad Ibrahim group.


Dato Sri Mohd Asfia Awang Nassar might had won the battle but not the war because there are still many battles at many fronts which he has to fight.


------------------------------------------------------
(courtesy from a PBB member. Thank you.)



Kenyataan Akhbar Bertarikh 23 Februari 2010

Pihak kami amat merasa sedih setelah mendapat tahu keputusan Majlis Tertinggi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu yang tidak menyebelahi pihak kami.

Walau bagaimanapun, pihak kami merasa puas hati memandangkan sepanjang usaha kami untuk menegakkan kebenaran, pihak kami telah berjaya mengenalpasti dalang-dalang dibelakang usaha ‘merampas’ kepimpinan PBB di Batu Kawa.

Pihak kami amat berharap ada perwakilan yang berani untuk membantu menegakkan kebenaran di Batu Kawa dengan membahaskan usul rampasan kepimpinan PBB di Batu Kawa di Mesyuarat Agung PBB di awal bulan depan.

Versi-versi kejadian telah diputarbelitkan oleh dalang-dalang untuk menunjukkan pihak kami bersalah (terutamanya dalam isu gangster dan isu ranting yang tak sah) dan pada masa yang sama dalam mesyuarat dengan pihak lawan, pihak kami dipaksa untuk ‘menghalalkan’ kepincangan dari segi perlembagaan parti yang dilakukan oleh mereka.

Bagi pihak kami, mesyuarat yang diadakan bukannya untuk mencari kebenaran tetapi untuk memaksa kami menidakkan kebenaran agar segala kepincangan dari segi perlembagaan parti yang dilakukan oleh mereka dianggap sebagai sah.

Pihak kami berasa amat sedih sekali melihat perlembagaan parti hanya menjadi perhiasaan semata-mata.

Oleh itu, pihak kami amat mengalu-alukan kenyataan Timbalan Speaker Dewan Rakyat Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar beberapa hari yang lepas dalam akhbar tempatan yang menggesa pihak-pihak yang terbabit dalam pihanraya dalam parti hendaklah tidak menipu.

Bagi pihak kami, kenyataan tersebut juga dapat digunakan  untuk pilihanraya parti di Cawangan Batu Kawa.

Pihak kami juga menaruh harapan untuk melihat sejauh mana kekuatan sokongan yang akan diberikan oleh ahli-ahli PBB akar umbi di Batu Kawa terhadap pihak lawan untuk membantu rakan-rakan dalam komponen parti Barisan Nasional dalam pilihanraya yang akan datang di kawasan Batu Kawa.

Mereka mendabik dada diatas sokongan padu yang diberikan oleh ahli-ahli PBB akar umbi tetapi pihak kami merasa sangsi memandangkan ramai ahli-ahli PBB akar umbi di Batu Kawa merasa marah diatas ‘rampasan’ kepimpinan yang dilakukan tanpa mengikut perlembagaan parti, yang didokong oleh dalang-dalang yang memperalatkan kuasa ibu pejabat PBB.

Akhirkata, pihak mengharapkan kebenaran akan ditegakkan di Mesyuarat Agung PBB yang akan diadakan di awal bulan depan.


Sekian. Terima kasih.


...............................
Setiausaha PBB Cawangan Batu Kawa

s.k.      Ibupejabat PBB, Jalan Bako
            Semua Ahli-Ahli PBB
Media Elektronik / Siber / Cetak

1 comment:

  1. this guy seems to have so many bloods on his hand but despite of this, he still survives!!! really admire his survival skills. even denan can't match his skills...

    ReplyDelete