Sunday, March 10, 2013

YB Datuk Amar Awang Tengah pemimpin yang berwibawa



Sebanaku Sarawak mempertahankan Yang Berhormat Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan daripada dakwaan http://www.sarawakreport.org/2013/03/bn-dog-fight-tengah-plotters-scrap-for-candidates-exclusive/  .  Pendedahan SarawakReport itu mencerminkan bahawa YB Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan mengeksploitasikan kepercayaan kuasa yang diberi kepadanya selama ini oleh YAB Pehin Sri Abdul Taib Bin Mahmud untuk mengumpul seberapa banyak harta, meraih seberapa banyak kuasa, membeli seberapa banyak YB-YB dan menganiayai mana-mana YB-YB yang tidak tunduk kepadanya sebagai KM Sarawak tahun ini.  Ini adalah tidak betul.  Dalam ribuan pembaca setia Sebanaku Sarawak beberapa ratus adalah penyokong-penyokong YB Datuk Amar Awang Tengah sebab mereka banyak memberi sokongan dalam blog ini kepada YB Datuk Amar Awang Tengah.

Sebanaku Sarawak juga mempertahankan Yang Berhormat Datuk Amar Awang Asfia Awang Nassar, Speaker Dewan Undangan Negri Sarawak.  Dakwaan http://www.sarawakreport.org/2013/03/bn-dog-fight-tengah-plotters-scrap-for-candidates-exclusive/ bahawa YB Datuk Amar Awang Asfia adalah 'mentor', 'coach' dan penggalak YB Datuk Amar Awang Tengah untuk menjadi KM Sarawak tahun ini adalah tidak tepat.  Walaupun kawasan parlimen Batang Lupar tiada kaitan langsung dengan YB Datuk Amar Awang Asfia namun beliau pergi ke sana sebagai pemimpin prihatin yang tidak mahu Batang Lupar mendapat wakil parlimen yang salah.  Banyak komen-komen di dalam Sebanaku Sarawak menyatakan penolakan YB Datuk Rohani Karim dan sokongan terhadap desakan YB Datuk Amar Awang Asfia dan orang kuat kanan YB Datuk Amar Awang Tengah iaitu YB Julaihi Narawi.  Yang Berhormat Datuk Amar Awang Asfia Awang Nassar tidak boleh dipersalahkan kerana beliau hanya menyokong YB Julaihi Narawi dalam menyangkal pendirian Naib Presiden PBB YB Datuk Daud Abdul Rahman bahawa YB Datuk Rohani tidak patut disingkir.  YB Datuk Amar Awang Asfia hanya menyatakan FAKTA bahawa YB Julaihi Narawi tidak menyokong LANGSUNG YB Datuk Rohani Karim dan jika YB Datuk Rohani Karim dicalonkan Barisan Nasional maka kemungkinan kalah ada kerana penentangan ini.

YB Abdullah Saidol pula tidak boleh dipersalahkan jika 'mengaturkan' masa depan peribadinya.  Tiada menjadi kesalahan jika YB Abdullah Saidol menggunakan jawatannya sebagai Ketua Setiausaha Politik kepada YAB Abdul Taib Bin Mahmud untuk menyokong segala perancangan dan pergerakan YB Datuk Amar Awang Tengah jika ia mendapat naik pangkat jika Yb Datuk Amar Awang Tengah menjadi KM Sarawak tahun ini.  Mana-mana manusia pun tidak akan melihat tanggungjawab sekarang dan akan membuat untuk masa depannya.  Itu adalah lumrah manusia.  Orang putih kata, "forward planning".  Dakwaan SarawakReport bahawa YB Abdullah Saidol banyak menggunakan nama YAB KM Pehin Sri Abdul Taib Bin Mahmud dengan memberi arahan-arahan kepada kakitangan kerajaan adalah tidak relevant.  Memang benar YB Abdullah Saidol banyak memberi arahan-arahan kepada kakitangan kerajaan menggunakan nama YAB KM Pehin Sri Abdul Taib Bin Mahmud dan mungkin tidak dikehendaki YAB KM atau sememangnya tidak dimaklum pun kepada YAB KM namun yang penting adalah YB Abdullah Saidol mengambil 'initiative'.  'Forward planning' dan 'initiative' adalah kelebihan dan 'talent' dalam filasafah orang putih.

14 comments:

  1. YAB KM SUDAH MATANG SERTA TAHU YANG MANA INTAN DAN YANG MANA KACA .PEHIN SRI IS A MAN OF WISDOM AND HE IS ABLE TO JUDGE A PERSON . DATUK AMAR AWANG TENGAH SETELAH MENGHAMPIRI TIGA DEKAD DALAM KANCAH POLITIK NEGERI SARAWAK JUGA SEORANG YANG MATANG DAN IS A LOYALIST TO PEHIN SRI. HE IS ONE OF THE BEST POLITICIAN I HAVE COME ACROSS AND BEING A SEMENANJUNG GUY ,I KNEW DATUK TENGAH IS WELL LIKED BY THE GRASSROOTS AS WELL AS THE TOPGUNS IN PBB. HE IS A REAL SERVANT LEADER AND A VERY STRAIGHT FORWARD PERSON.DIA TIDAK LUPA KEPADA YB TS ADENAN ,HIS MENTOR AND ALWAYS SUPPORTED HIM ALL THIS YEARS.OF COS BEING A TEAM PLAYER HE IS SEEN TO BE HAVING A CLIQUE BUT IN ACTUAL FACTS HE BEFRIENDED EVERYBODY . HE HAS NO INTENTION TO TOPPLE HIS BOSS AND HE WILL NOT "bite the hand that feed him ".Datuk Amar all the best and we pray for your good health and MAGFIRAH DUNIA AKHIRAT.AMINN.

    ReplyDelete
  2. JUST TO CUT IT SHORT "THE PROBLEMS IN BATANG LUPAR IS A PERSONAL CREATED PROBLEM AND JULAI ,ASFIA ,AWG BUJANG ,AWG TENGAH and OTHERS "SEMUA DAH TAHU DAN RAKYAT PUN TAHU SERTA ALL ADIK KAKAK SERTA NENEK NENEK PUN TAHU BAHAWA MP BATANG LUPAR YANG BERMASALAH DARI TANJUNG DATU SAMPEI KE BETING MARO -NANG MP BERMASALAH !!".JADI UBAT MUJARRAB IS FOR HER TO SOLVE HER PROBLEMS BY ANNOUNCING "SAYA UDAH CUKUP SERTA BERUNDUR DARI POLITIK ".ORANG AKAN INGAT DATUK ROHANI SAMPEI AKHIR HAYATNYA DAN SIDAK ADIK KAKAK SIK AKAN NGATA TUK DAN NGATA YA .ALL THE BEST ROHANI AND PRAY FOR YOUR PROSPERITY .AMINN

    ReplyDelete
  3. PEOPLE WITH GOALS SUCCEED BECAUSE THEY KNOW WHERE THEY ARE GOING-earl nightangle.ASFIA ,JULAIHI,TENGAH ,BUJANG ,JAMUDDIN ,BOL,BEMEE ,HAZLAND ,RAZI ,SNOWDAN ,MASING ,MAWAN,DAUD ,WAHAB,AND ETCERA ETCERA . "GREAT HOPES MAKE EVERYTHING POSSIBLE -Benjamin Franklin."LET'S MAKE SEBANAKU INTO A REAL INTELLECTUAL BLOGS IN SARAWAK AND DON'T UNDERMINE OUR FELLOW SARAWAKIAN .

    ReplyDelete
  4. Abang Johari low profile, kuat bekerja, tidak sibuk politik promosi sendiri, KPI sebagai menteri pelancongan berjaya. Pemenang timbalan presiden PBB dalam pertandingan yang gentleman. Timbalan Presiden yang dihormati semua etnik. Disukai daripada Mahathir, Pak Lah hinggalah Najib. Contohilah Datuk Amar Abang Johari. Patutlah akhir2 ini Pehin Sri semakin selalu memuji Abang Jo.


    Ibrahim Baki sanggup berkorban untuk parti memberi ruang kepada Awang Tengah, beri ruang kepada Padilah. Kita perlu banyak ahli politik seperti Datuk Abang Johari dan Ibrahim Baki.

    ReplyDelete
  5. Pemerhati Wisma Bapa MalaysiaMarch 11, 2013 at 3:51 PM

    YB Datuk Amar Awang Tengah tidak boleh di persalahkan jika YB Abdullah Saidol mahu menjual rahsia YAB KM kepadanya. Juga jika YB Abdullah Saidol membuat lapuran palsu dan buruk mengenai YB Ahmad Lai, YB Nancy Shukri, YB Datuk Norah Tun Rahman, YB Datuk Rohani Karim, YB Dato Sri Micheal Toyad, YB Wan Junaidi dan YB Datuk Wahab Dollah untuk menghancurkan kerjaya politik mereka itu bukan salah YB Datuk Amar Awang Tengah. Arahan-arahan palsu (tiada maklum apatah lagi kehendak YAB KM) kepada kakitangan-kakitangan kerajaan bukan kesalahan YB Datuk Amar Awang Tengah tetapi salah guna jawatan oleh YB Abdullah Saidol.

    ReplyDelete
  6. Wahhh..hebat la si Yb Dol ni..sound to be very powerful within 2 years after elected..out of no way jadi calon..a reluctant politician but a corporate maneuverer then CM pilih jadi Chairman BNBBC then jadi Cif Pol.Sec..Eeeemm..now being accused of plotting to unsit CM..something not so correct here..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Si Dol nang leehai dan pandei jaga Boss and Dol juga pandei Makan Luar dan Dalam . Dol pi KL ada orang jaga serta pandei Makan supaya Home Minister takla tahu maa. Baguslah tu and " pandai makan pandai simpan ".But sepandai pandai Tupai melompat ,Ke tanah juga jatuhnya-asal jangan jatuh dalam Kumbahan Taik .Pelir itik @ politik is a game of "UP and DOWN "dan juga dia berpusing pusing macam SENJATA SI ITIK untuk MENGGHAIRAHKAN PELAKU PELAKUN NYA.Ingatan kepada SI DOL !Jangan lupa diri bahawa kita hanya ibarat Si PELAYAR ,yang berlayar di dunia ini dalam beberapa jam sahaja mengikut JAM AKHIRAT .Cegahlah diri dari NAHI MUNGKAR serta SIFAT SOMBONG dan INGAT akan MATI kerana MATI ITU BENAR DAN TELAH TERTULIS DI LOH MAHFUZ.

      Delete
  7. Opis State SecretaryMarch 12, 2013 at 2:32 PM

    YB Abdullah Saidol menikam YAB Pehin Sri KM dibelakang diupah oleh YB Datuk Amar Awang Tengah. Selain memberi habuan kepada YB Abdullah Saidol sekarang, Tengah juga menjanjikan kedudukan Ketua Pemuda PBB dan Menteri Muda apabila Tengah sudah menyingkirkan YAB KM Pehin Sri Abdul Taib Bin Mahmud. Kerja yang dilakukan oleh YB Abdullah Saidol sekarang adalah menulis laporan-laporan buruk mengenai 1) YB Datuk Rohani Karim 2) YB Datuk Norah Tun Rahman 3) YB Datuk Wahab Dollah (dibenci oleh guru Tengah iaitu Asfia) 4) YB Dato Sri Leo Toyad 5) YB Datuk Wan Junaidi 6) YB Nancy Shukri. YB Abdullah Saidol juga menulis laporan sungguh baik untuk YB Hasbi (orang awang tengah) walaupun pada pilihanraya lepas majoritinya hanya 600. 'Laporan-laporan' ini kemudian di hantar ke jabatan-jabatan kerajaan dengan 'arahan' bahawa ini adalah kehendak YAB KM Pehin Sri Abdul Taib Mahmud.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terror juak Si Dol ya dan patutlah nya jadi orang kuat dalam masa yang paling singkat.Yamseng !Yamseng !Syabaslah Si Dol dan di kawasan Semop pun nya sekejap ajak terkenal kerana Asfia sik pandei molah kerja .Patutlah Asfia kena Sundrop dan sik hal TJ akan bakal jadi TYT.Tapi setahu kamek ,Tengah sik akan molah kerjo paloi dan setuju kamek dengan Sebanaku Bahawa "Tengah is a man of Wisdom macam Abg Jo juak ".Hairan juak kamek koh !"Apa kena Si Dol nak NEBANG MATLAI ,WAHAB ,LEO ,NORA dan ROHANI? Selain Mak Janda ajak bukan Melanau,NAK LAIN ALL MELANAU ORIGINAL !HERAN YA- TAK LOJIK ,MELANAU TEBANG MELANAU !MUNGKIN TIPUHELAH POLITIK BARANGKALI.ROHANI MUNGKIN DI GANTI DENGAN FOOCHOW MELAYU ATAU MALAY NO...MUNGKIN JUAK !TAPI MAK JANDA MENGAKU NYA MALAY YES DAN ADA SIDAK MADAH NYA JUAK MELANO dari TELOK MELANO -PARLIMEN LAMA MAK JANDA.

      Delete
  8. Isu politik brpuakpbb dan klemahan kpimpinan dbtg lupar dah brlarutan smnjak era wan junaidi.Kesian rakyat.dah jak btg lupar kAwasan yg amat sukar dbgn dsbabkan faktor geography n topography ,ekonomi dan gejala kmiskinan.Tolonglah cari calon yg bijak mrencana dan melaksana pmbgnan,dhormati masyarakat ,tidak overdose brpolitik dan bijak menyelesai pertelagahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rakyat di Batang Lupar dah lejuk dan sik ada mood lagi dengan 10 Akujanji dan janji sik di tepati Rohani Karim . Kubur kubur dan kampung kampung masih AIR MASIN MASUK dan SEMUA NATO=NO ACTION TALK ONLY .BAN DI POLAH MP DI DUN SEBUYAU ---BAN YANG MEROSAKKAN TANAMAN RAKYAT . UDAH LAGI kelakar hal PEMBANGUNAN ,LEJUK DAH KAMEK .UUUUUUUU kato Tan sri Adenan Satem .

      Delete
  9. We aims to expose the truth..only the truth..really..?..well, lets do that..probably the actual truth will cut deep and truly hurt..itz going to be more fun after this..

    ReplyDelete
  10. Cepat Datuk Abang Jo buat kerja... ya CM suka.. di Uni Oxford gik

    S’wak promotes eco tourism through overseas academic collaboration

    Read more: http://www.theborneopost.com/2013/03/14/swak-promotes-eco-tourism-through-overseas-academic-collaboration/#ixzz2NTLiVDn1

    KUCHING: The second annual Southeast Asian Studies Symposium held in London last week was one of the opportunities to promote Sarawak as an eco tourism destination through academic collaboration in the United Kingdom (UK) and Europe.

    Housing and Tourism Minister Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg took the opportunity to promote and market Sarawak as an eco-tourism destination at the event, which was held on March 9 at the historical Balliol College, Oxford University in London.

    The state Tourism Ministry hosted a dinner for the 210 symposium participants, comprising academicians, researchers and scientists from United Kingdom, Europe and Southeast Asian countries, where guests were also entertained to a 30-minute Sarawak Cultural extravaganza by dancers from the Sarawak Cultural Village.

    “The minister was given the honour and privilege to address the audience,” said the ministry in a statement released here yesterday.

    It said a special paper on ‘Edible Bird Nest’ in Borneo was also shared by Datuk Seri Lord Cranbrook, who had done extensive research in Sarawak on its rich biodiversity and ecosystem as well as written a few books and articles on Sarawak and Borneo.

    Dignitaries present included United Kingdom Member of Parliament and Chair for All-Party Group for Asean Mark Pritchard, Malaysian High Commissioner to the UK Datuk Seri Zakaria Sulong, Indonesian Ambassador to UK TM Hamzah Thayeb while Sarawak was presented by a team of five academicians from Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) led by its vice-chancellor Prof Datuk Dr Khairuddin Abdul Hamid.

    Meanwhile Chief Minister Pehin Sri Abdul Taib Mahmud said that the tourism sector was going to be big for Sarawak, particularly eco tourism, which provided better employment opportunities for the people.

    When delivering his inaugural public lecture, ‘Sarawak Beyond Today: Challenges and Opportunities,’ here on Monday he had said Abang Johari would oversee the feasible studies and implementation of a proposed big eco tourism project that would involve the development of facilities at the lake of a hydroelectric power dam in the state. — Bernama

    Read more: http://www.theborneopost.com/2013/03/14/swak-promotes-eco-tourism-through-overseas-academic-collaboration/#ixzz2NTLcREfw

    ReplyDelete
  11. Lets b real.Awg tgh n team to wake Btg Lupar ok.But not to promote Awg Jamudin .etc

    ReplyDelete