Saturday, June 25, 2011

US expert witnesses say man in sex video resembles Anwar???

US expert witnesses say man in sex video resembles Anwar
Posted on June 25, 2011, Saturday

KUALA LUMPUR: Two expert witnesses from Dartmouth College, Hanover, New Hampshire, United States confirmed the sex video screened by businessman Datuk Shazryl Eskay Abdullah and former Perkasa treasurer-general Datuk Shuib Lazim was original and had not been tampered with or super imposed, the magistrate’s court here heard yesterday.

The court was told Computer Science Professor Hany Farid and Assistant Professor Lorenzo Torresani, from the college, also confirmed that the man seen having sex with a woman in the video resembled Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

The facts of the case were read out in open court.

Shazryl Eskay and Shuib, who were charged with screening the pornographic video, pleaded guilty.

Former Melaka chief minister Tan Sri Abdul Rahim Thamby who was charged in the same court with abetting the duo, also pleaded guilty.

The court fined Shazryl and Shuib RM3,000 each whereas Rahim was fined RM1,500.

According to the facts of the case, Shazryl met Shuib at Taman Sri Ukay, Ampang, Selangor with a pendrive containing a recording of a couple having sex, in which the man was believed to be Anwar.

After a discussion with Abdul Rahim, they invited a few reporters and screened the video at a room in Hotel Carcosa Seri Negara on March 21 at 10 am.

Shazryl and Abdul Rahim surrendered at the Federal police headquarters (Bukit Aman) on March 24 and handed over the pendrive while Shuib turned himself in on March 25.

The facts of the case also stated that the analysis done by the experts from Dartmouth College had confirmed the recording was an original from a DVR recorder taken from Shazryl.

Earlier, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah, counsel representing Abdul Rahim, said during mitigation that although the accused were dealing with an obscene video, their joint motive was not to corrupt or deprave public morals.

Magistrate Aizatul Akmal Maharani said the court had taken into consideration factors such as public interest, their guilty plea and backgrounds of the three accused in handing out punishment. — Bernama

1 comment:

  1. Knights of Saladin said...

    Assalamualaikum Saudara Abangpi,

    Ya, saya ada kata nak tulis pasal video Anwar Ibrahim itu. Insya ALLAH saya akan menulis nya sekarang. Saya menyeru sahabat sahabat saya dalam PAS supaya melihat pendapat saya dengan hati terbuka, dan menyalur ini pada pemimpin pemimpin mereka.

    Saya ada sahabat yg juga pemimpin muda dlm PAS di Semenanjung dan ada juga saya utarakan pasal video ini. Dia banyak terdiam dan mengata supaya saya sendiri pun kena renung diri dan berfikir samada ia satu fitnah. Tapi bila saya beri pandangan secara fakta, sahabat saya tidak juga banyak berkata kata.

    Di forum ini saya telah banyak menyentuh pasal video ini. Banyak yang Anwar buat sebenarnya meragukan kita semua.

    Pertama, kenapa Anwar tidak sanggup bersumpah bermuhabalah, mengatakan bukan dia dalam video itu.

    Kedua kenapa tak saman datuk Eskay. Ketiga, kenapa nak nafi sedangkan sudah ada dua pakar luar negara yg mengesahkan perkara ini. Dua pakar yang mengesahkan videonya itu ialah pakar pakar yang bertaraf professor dalam forensic science dan pihak yang berkecuali.

    Ke empat - INI YANG PALING PENTING. Kalau tak setuju dengan pandangan dua pakar luar negara itu, kenapa tak bawa pakar dia sendiri iaitu pakar Anwar sendiri untuk kaji kesahihan video itu.

    Ke lima, kenapa tak dapatkan alibi, atau saksi yang bekerja di hotel tu. Bawa mereka ke depan untuk mengesahkan bukan Anwar yang dalam bilek hotel tu masa perkara itu berlaku

    Ke enam, sebenarnya apa kah Anwar tidak berfikir yg sebenarnya Datuk Eskay juga mempunyai bukti lain yg Anwar berada dalam bilek itu ? Misalnya apa Anwar nak kata jika CCTV hotel itu dibawa dan mengesahkan Anwar yg masuk ke dalam bilek itu/

    Ke tujuh kenapa tak fail tuduhan qazaf terhadap kumpulan yg buat video itu ?

    ke lapan kenapa tak tunjuk jam omega beliau ? Setiap jam yang mahal sep[erti Omega ada serial number di mana pengeluarnya menyimpan serial number pemilik jam berkenaan.

    Ke sembilan, sila tunjuk jam omega dia. kenapa nak sorok jam itu jika benar ada.

    Ke sepuluh, kenapa tak bercakap benar saja dan bertaubat ? ALLAH MAHA mengetahui. Bila Anwar enggan bersumpah laknat, jangan fikir yang dia tidak boleh kena laknat jika bersalah. Kenapa berlakun dan berlagak macam dia kena fitnah ? Kenapa tak buat perkara perkara yang sewajarnya untuk membersihkan namanya ? Dalam Islam orang yang dituduh diberi peluang membela diri untuk membersihkan namanya. Kita umat Islam Malaysia bertanya, selama ini adakah Anwar berusaha apa apa untuk membersihkan namanya ? Satu usaha pun Anwar tidak lakukan untuk bersihkan namanya.

    Tidak payah kita berfikir lanjut, dari tingkah laku beliau itu dan tindak tanduk Anwar, orang ramai mula sedar siapa beliau yang sebenarnya. Bertaubatlah Anwar sebelum ALLAH mendatangkan balasan pada kamu..

    Saya akan menulis lanjut.
    July 11, 2011 9:30 PM

    ReplyDelete