Wednesday, May 25, 2011

Abdullah, Kampung Bruit needs more actions and less talking

We hope that the new elected representative YB Abdullah Saidol would work hard to bring significant development into Pulau Bruit. 

However, he has to realise that many of the islanders are not interested in any rhetoric statement. 

They just want actions after being 'neglected' for so many years!!!


Sebanaku Sarawak was tagged in the photos by our facebook friend:

Album titled:  ANJAKAN ReforMAsI KPG BeRUiT, MuKAh !!!

IMEJ DAHULU 1963 dan SEKARANG 2011 ... 47 TAHUN ...
BELENGGU KEMAJUAN !!!!

IMEJ DAHULU 1963 dan SEKARANG 2011 ... 47 TAHUN ...
BELENGGU KEMAJUAN !!!!

Bukan semua permintaan pembangunan dapat dipenuhi sekelip mata, kata Abdullah

Posted on April 27, 2011, Wednesday

KUCHING: Semua permintaan terutamanya berkaitan dengan pembangunan mungkin tidak dapat dipenuhi dengan sekelip mata tetapi tidak bermakna tiada usaha untuk melaksanakan dengan bersungguh-sungguh.

Begitulah kesungguhan dinyatakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Semop Abdullah Saidol yang meraih kemenangan pada pilihan raya lalu.

Kata beliau, ini kerana kegigihan sedemikian sudah menjadi tanggungjawab apabila individu itu dipilih sebagai ‘wakil’ sama ada di peringkat akar umbi atau ADUN.

“Mungkin kita tidak dapat memenuhi semua permintaan dengan sekelip mata atau gagal mendapat kelulusan daripada pihak atasan atas alasan tertentu tetapi sekurang-kurangnya kita mencuba dengan bersungguh- sungguh,” katanya kepada Utusan Borneo.

Abdullah berkata, sebagai wakil rakyat baru di konstituensi itu, antara langkah pertama yang beliau akan usahakan adalah mengadakan perjumpaan secara rasmi dengan Datuk Norah Abdul Rahman (Ahli Parlimen P206-Tanjung Manis).

“Ia untuk mendapatkan panduan dan nasihat tentang keadaan di konstituensi Semop dan seterusnya mengadakan perjumpaan dengan ketua-ketua kaum serta pemimpin parti di peringkat akar umbi,” katanya.

Baginya semua itu penting bagi mendapatkan gambaran awal tentang berbagai-bagai perkara terutama berhubung struktur dan gaya bekerja di peringkat akar umbi yang menjadi keutamaan.

Tegasnya, sistem pengurusan dan komunikasi yang teratur serta efektif antara pihak akar umbi dengan wakil rakyat perlu ada atau dikemas kini agar permasalahan rakyat dapat disalur, diurus dan ditadbir serta dipantau dengan berkesan.

“Kemudian barulah kita mengenal pasti permasalahan yang perlu diberi perhatian.

“Saya mahu peranan menyelesaikan masalah-masalah rakyat ini dipikul dalam satu bentuk pengurusan yang berasaskan ‘inclusiveness’.

“Maknanya sikap prihatin dan keinginan warga desa ini harus dipikul dalam semangat kekeluargaan serta bertanggungjawab dan bukan diserah bulat-bulat kepada wakil rakyat,” katanya.

Berhubung permasalahan yang dihadapi rakyat di kawasan Semop beliau menjelaskan secara ringkasnya keinginan kebanyakan warga desa Semop adalah supaya kerajaan mempercepatkan pembangunan kemudahan asas di tempat mereka.

89 comments:

  1. memang betul pembangunan tak dapat di bangun dengan sekelip mata, siapa kata boleh,,, MALAYSIA BOLEH... dulu dan kini 1 MALAYSIA.....malaysia dah meredeka dah lebih 50 tahun........bangunan berkembar yang tertinggi di dunia sudah di capai, jambatan yang terpajang di asia tenggara sudah tercapai, mengapa kemudahan asas seperti jalan raya dan air bersih kerajaan tak mampu nak buat ( sediakan) saya kira, kalaulah opis KM di letakan di PB,WARRANTY(geranti) kemudahan asas seperti yang saya kata kan itu dengan mudahnya akan dilaksanakan, malah mungkin lebih daripada itu.......

    ReplyDelete
  2. The question that needs to be answered is why the palatial mansion of the previous Assemblyman does not commensurate with the lack of development in Semop all these years?

    ReplyDelete
  3. salam semop.....
    pembangunan bukan dapat dilaksanakan sekelip mata. namun begitu harapan penduduk PB agar ada usaha serta merta diambil untuk mempercepatkan pembangunan. PB telah jauh ketinggalan dalam arus politik pembangunan negeri. kami penduduk PB sendiri berasa sangat malu dan dhaif di ketepikan sedemikian rupa.apa kurangnya sokongan penduduk demi kemenangan parti yg memerintah sekarang.kami sentiasa bersam YB yang baru, dan kami percaya beliau penuh usaha untuk membawa perubahan sesegera yg mungkin. namun begitu, beliau juga memerlukan sokongan dan daya maju dari kerajaan negeri dan pusat. oleh yg demikian kepada kerajaan negeri dan pusat lah kami memohon agar projek2 pembangunan disegerakan di PB.tanpa sokonga dari pihak kerajaan, tiada ertinya suara YB kami walau selantang manapun beliau.

    kpd penduduk PB, marilah kita sama2 memberi sokongan kpd YB abdullah saidol.dialah orgnya yg betul2 berjiwa rakyat.sanggup membantu kita berilah sepenuh mandat ppd beliau. yakinlah.....

    ReplyDelete
  4. Wahai Salam Semop, betulkah apa yang kamu komen pada 25.5.2011 -11.26 am. Dari mana kamu tahu beliau betul2 berjiwa rakyat,sedang abdullah baru sebulan dipilih sebagai WR di Semop. Syukurlah kalau beliau betul2 berjiwa rakyat tetapi setahu saya buat majlis kesyukuran kemenangan diadakah di Bandar Kuching, mengapa tidak diadakan di Pulau Bruit. Saya dengar Majlis itu dibuat dirumah MEWAH mantan WR Semop, Dato Sri Speaker,jangan-jangan abdullah ini orang Dato Sri Speaker. Wahai WR kami,buatlah MAJLIS KESYUKURAN dimana-mana kampung diPB,pilihlah yang mana satu idaman kalbu.Sebagai contonya WR Jemoreng,abu seman mengadakan majlis kesyukuran dibanyak tempat dikawasannya,itu baru WR. Masih ada masa lagi dan rakyat Iban dikawasan kamu juga menunggu,Hari Gawai tak lama lagi.

    ReplyDelete
  5. Majlis kesyukuran yg diadakan di kch adalah sebenarnya majlis 'terimakasih' terhadap jentera pilihanraya N36.Hanya segelintir sahaja yg dijemput, iaitu mana2 yg berkenaan sahaja. Namun begitu, lawatan kerja Yb ke kawasan akan senantiasa konsisten sebagai membalas jasa penduduk akan pemilihan beliau sebagai wakil rakyat. Kalau nak buat majlis2 kesyukuran merata2 tempat di PB, bagi saya, hanya satu pembaziran, baik duit itu untuk kegunaan perkara yg lebih penting dan memberi faedah kpd rakyat. . . . Dan pembetulan, majlis kat kch itu bukan diadakan di rumah dtk asfia, mereka yg dtg hanya memenuhi jemputan dtk asfia bertandang ke rumah 'besar' beliau...tu je. . .

    ReplyDelete
  6. kita jgn terbawa2 oleh emosi dan prasangka seperti semasa bahang sebelum dan semasa pilihraya dahulu,,, setelah selesainya PR kita harusnya bersatu dan melihat kearah kebaikan dan kemajuan untuk N36. hentikan segala provokasi dan mengaibkan WR2 dan berkerjasamalah demi masa depan dan perpaduan semua. YB Abdullah Saidol masih baharu lagi dan masih dalam menyesuaikan diri dan berinteraksi dgn rakyat tentang keperluan dan aspirasi mereka. dan kita harus fahan juga bahawa kerja2 pembangunan bukan kerja seorang tapi merangkumi terlalu banyak aspek lapisan tanggungjawab dlm sistem pentadbiran yg kita miliki. saya percaya YB baru kita mampu lakukan yg terbaik dlm tanggungjawabnya,,, cuma kita jgn bersifat prejudis dan berkonfrantasi dlm perjuangan apa jua ... kita sentiasa bersama YB Abdullah Saidol .....

    ReplyDelete
  7. kepada yg gagal dlm pertandingan PR dan yg gagal dalam angan2 besar untuk jadi calon di N36 Semop diharap belajarlah menerima kenyataan bahawa tidak semua yg kita kehendak dan usahakan akan tercapai. kita cuma mampu berusaha selebihnya bukan ketentuan kita ... belajarlah menerima dan menghormati manusia lain dlm apa juak kedudukan dan tanggungjawab mereka kerana itulah kehendak dan pilihan majoriti. pemimpin telah diberikan tanggungjawab untuk merealisasikan cita2 dlm membangun kehidupan, cuma kini kita sebagai rakyat yg sedikit bertamadun patut beri sokongan dan kerjasama yg swepatutnya demi masa depan ...

    ReplyDelete
  8. Salam YB Abdullah. Ini hanya satu 'friendly' peringatan. Undi yang banyak banyak itu ialah undi rakyat untuk parti PBB. Ramai rakyat yang setia dengan PBB, mengundi dengan sebelah mata, iaitu hanya melihat lambang dacing dan pangkah. Kemenangan yang besar ini bukannya kemenangan faktor calon. Harap YB paham. Kalau YB bertanding atas tiket PR pada pilihanraya yang lepas, kemungkinan besar kalah seperti calon pembangkang. So, don't be a big head, YB. Hanya kesetiaan kepada presiden, PBB dan BN yang memenangkan anda. Sekian. Terimakasih.

    ReplyDelete
  9. mun sik silap kamek, si dolah ya jadi calon sebab dipilih oleh sidak PBB dan BN..pelik na bunyi ''frenly'' peringatan ya..kenak sidak PBB sik milih kitak hoo..? Kali sidak Pehin Seri dan PM paloi milih si dolah ya..hahaha..

    ReplyDelete
  10. hahahaha... bagus juak dolah tok diberik 'frenly' peringatan. palak besar gilak. nya pikir nya calon diturunkan oleh Allah dari langit, macam Anwar Ibrahim. ngenang lambang pbb/bn jak ngundi dolah tok.

    ReplyDelete
  11. setahu kamek dr maklumat sidak PBB,si dolah tok pada mulanya menolak tawaran jadi calon..dari maklumat sidak reporter kawan kamek, dolah tok dah byk turun padang dan org kpg suka ngan nya sebab nya merendah dirik..kamek suka baca kenyataan dolah tok di paper Utusan Swk 21/5..bapak kamek madah dolah tok sgt penyabar dan tenang..sik mudah melenting walaupun dikutuk oleh org yg bersuara sumbang..mun benar kata sidak tok, bagus lah..org yg hanya nangga keburukan nya confirm jenis dengki dan diriknya pun pun sik betul juak..

    ReplyDelete
  12. Kmek sik pernah bukak blog tok. Kwn kemk suruh baca blog sebab ada crita hal YB Dolah. selepas baca komen di sitok, kmek sik ada pilihan tapi ingin berkongsi sikit crita hal YB Dolah juak. Apakah benar YB tok "besar palak or sombong"? kmek bukan org belah semop nun, kamek kerja d Kchg d pejabat berkanun. tok crita benar. awal minggu tok tek, ada sorang laki masuk ofis kmek berpakaian biasa mcm org ofis juak cuma sik makei tie or jaket.nya ngembak sigek fail alu ngagak di kaunter madah mok jumpa boss kmek, kemk tanya sapa nama nya, nya madah nama nya Abdullah, ya jak. kmek madah boss kmek masih gago berdiscussion dlm bilit nya tapi sebenarnya boss kmek tgh berloyar ngan kwn nya.alu kmek madah ngan org ya nunggu jak dolok, org laki ya madah ok alu nya duduk d krusi tempat org menunggu mcm org lain juak. dekat 20 minit nya nunggu, diam jak n nampak tenang. kmek madah ngan boss kmek yg ada org nunggu nya n boss kmek madah suruh tunggu agik.so kmek madah ngan org laki ya boss kemk masih gago. org laki ya madah sik apa, nya sanggup nunggu. pas ya ada officer dr ofis kmek masuk ofis alu kenal ngan org laki n nanyak tgh nunggu sapa, nya madah nya tgh nunggu mok jumpa boss besar kmek, kmek madah ngan officer ya yg org laki ya dah nunggu dekat 20minit. alu ngerepak officer ya madah kenak nyuruh YB nunggu sampei lamak ya. terkejut kmek bila tauk org laki ya tek seorg YB. kemk mintak maaf ngan nya sebab kmek sik tauk nya YB, nya madah sik perlu mintak maaf, kmek ingat gik kata nya, YB pun mcm pegawai kerajaan lain juak cuma perlantikan nya melalui undi ya jak. No big deal. Bergegas boss besar kmek keluar nyambut nya n minta maaf juak sebab nyuruh YB tok nunggu lamak, YB ya madah sik ada hal. Boss kmek nganok kmek sebab sik perasan org ya YB. Patut la muka nya mcm fimiliar jak. tapi YB ya pulak yg mintak maaf sebab sik molah appointment.Utk makluman semua, urusan nya dtg ofis kmek ialah utk menolong mendpt bantuan biasiswa or bantuan kewangan utk 3 pelajar dr Bruit yg dpt masuk Universiti tapi ada masalah kewangan sebab keluarga sidak susah. nya kelihatan relax dan bersungguh mok nolong biak dr kawasan nya utk dpt biasiswa. terharu kmek nangga YB baru tok. mun kmek dr belah kawasan nya, sanggup kmek balit mengundi utk YB tok. nya begitu merendah dirik. bertuah kitak org N36 Semop sebab ada YB mcm tok.kmek doakan semoga nya sentiasa tenang dan rajin kerja dan jgn tergugat oleh sangkaan buruk org yg sebenarnya sik kenal benar2 dgn YB tok. Keep up the good work YB Abdullah. Kmek bangga dpt nolong org mcm kitak. sekian trima kasih. Mun kitak sik cayak, sukati kitak lah. Tuhan lebih mengetahui.

    ReplyDelete
  13. tak kenal maka tak cinta....

    ReplyDelete
  14. kamek brani bertaruh ngan sapa2, dlm soal politik YB Dolah akan mati berdiri sebab asal nya bukan org politik, skill diplomasi nya kosong tapi soal rajin dan kreatif nya bekerja kamek respek org tok..kamek pernah dgr nya kata ''mun sik mok body contact, siboh main rugby, duduk jak di rumah main PS2 or nganok org di blog''. Sigek perangai nya kamek sik suka ialah nya suka berterus terang..brutal abis..tanyak la ngan Hakim Bujang org Swk Update ya. org N36 mungkin untung dpt org yg pandei bekerja dan rajin tapi PBB mungkin pening kelak sebab mulutnya tok bercelupar, jadi beban politik dlm politik BN

    ReplyDelete
  15. Salam buat pembaca. Ingin melahirkan ucapan terima kasih dan penghargaan buat Yb Dollah. Walaupun kmk org bukanlah merupakan pengundi kawasan beliau namun keperihatinan dan kesanggupan beliau menyumbangkan sesuatu, kmk dapat rasakan beliau tidak memilih sesiapa pun untuk ditolong. Ini terbukti bilamana kmk menghantar surat memohon sumbangan ikhlas, tanpa kompromi beliau telah memenuhinya. Mungkin bagi orang yang tidak menyukai Yb Dollah, akan mengatakan "berapa juak nak disumbang mun setakat hamper, aku pun boleh". Tetapi bukan semua Yb sanggup merealisasikan permohonan di saat-saat akhir dan selalunya berkira "itu bukan kawasan penggundi aku" Jelas sikap tidak memilih bulu itulah yang disukai. Mampu berkhidmat tanpa mengira siapa. Semoga perjalanan karier Yb dipermudahkan Allah. Tahniah dan terima kasih.

    ReplyDelete
  16. Baam...Jangan2 "lasuk tai siyau" mak wak semua ubak melo wak dao tang YB Dollah idu.

    Tapi lepas menang eh mei ngah idu menak "lawatan terima kasih" tang kampung2 pulau deng ko.

    Nak liluk sms/msg tang ko nak YB Dollah adak mo melah tang kampumg2 kami inan.

    ReplyDelete
  17. Sik perlu lah nangkat YB Dolah ya macam ya gilak. Mun ya bagus gilak, kenak sik terima kasih dgn org yg ngundinya. doa slamat lah. iboh nak nganok Asfia agik. Sikit sikit kitak org nak nganok Asfia. Nya sik ada di sia agik jadi Y.B. Apa perlu agik nak madah tok madah ya. Betulkah Dolah tok lebih bagus dari Asfia ? Tangar kita nya pun birokrat juak. Ngagak kampung pun tunggu masa juak.

    ReplyDelete
  18. suruh Y.B Dolah ya belajar tergisin gisin senyum macam Abang Jo. Kelak boleh nya membodohkan orang lain juak macam Abg Jo.

    ReplyDelete
  19. yb dollah yang ya..malas asang ko arap..peluang idu bak menisik poket idulah nyadin yb eh..
    Adak telo talipuni tang idu mei idu luk makat. Adak telo sms@msg tang idu alah atang sekali mak jwb idu..tapi mei sebak gaya..PEMUDEI IDAK LOK IDU

    ReplyDelete
  20. diharap sapa2 mengkritik yb Dollah, jgnlah kritik gilak boss..tolonglah berik cadangan dan pandangan, ya baruk best!! ada betol???

    orite, pasal yg xpuas hati ya, boleh berik pandangan dgn hantar SMS atau call..

    mun hal pendidikan, i respek ngan yb Dollah tok..nya akan bantu sedaya upaya org kpg mintak tolong..jgn dah ditolong, lalu nak sumpah seranah ndah..jaik akai na juak perangai dak pulo tok.xda di ajar org tua kah nak bagus2 bhasa???

    ReplyDelete
  21. Yg di atas ya, iboh ngankat YB dollah berlebih gilak. Tangar jak apa yg YB ya akan molah di kawasannya. Ibo u gago nak jadi pegawai publisitinya. Pasal pendidekan org lain pandae juak.
    kita nilai pemimpin dari actionnya dan result orientated. Udah gik u nak berlebih mujinya.

    ReplyDelete
  22. belum sampei 2 bulan nya jadi yb dah teruk nya kenak kutuk. kamek rasa org pulo tok sik patut diberik seorg yb tapi seorg nabi atau superman. Nan patut juak kitak org pulo miskin dan mundur,cara kitak berfikir nang kuno skali jak. patut la sidak madah org pulo tok masyarakat subsidi. mun ada org pulo yg berik komen sitok ,confirm sidak bukan org dlm partii dan sik mengundi baru2 tok.

    ReplyDelete
  23. Saya adalah salah seorg Ketua Pemuda PBB di Pulau Bruit. kepada org Pulau Bruit yg membuat komen di sitok, tolong jaga bahasa kitak sikit, jangan berik malu kamek di kpg tok. Mun benar2 ambik berat hal di kpg tok, tolong beri cadangan yg membina bukan cakap mcm org paloi jak. Yg pandei2 nak berik ''Frenly advice'', jgn main politik, kitak ya bukan nya ada berik sumbangan apa2 pun, cakap jak byk tapi hidup kitak pun tunggang langgang. Kamek pun slalu berhbg dgn yb melalui call atau SmS, memang ada nya sik angkat call kamek tapi nya akan call balit. Dlm kesibukan nya, tauk sik nya akan berhbg dgn hampir semua pemimpin parti utk update ttg berkembangan semasa, lebih2 agik hal permintaan org kpg yg bermcm-mcm. baru2 tok yb melawat kpg Sedi, Sebako dan Betanak. Nya bawak skali isteri dan anak2 nya. Ya molah kamek org kpg kagum ngan nya. Hari seterusnya yb melawat hampir 20 rmh pjg sempena hari gawai. Kamek sik mok puji ilak yb tok sebab byk agik kerja mok di polah nya. Kawasan nya sebesar negeri Melaka. Sesiapa yg rumah nya pun sik terkemas dan keluarga sendiri sik terurus siboh gago nak ambik hal kebajikan kamek di kpg tok. Atur jak hidup ko pun ya. Sebagai org lama dlm perjuangan parti PBB di kawasan N36, harapan kamek agar yb tok sik cepat putus asa dan jgn hipokrik. kamek semua tauk yg yb tok bukan dr kalangan org politik, nya kuat bekerja dan sgt peramah tapi berhati-hati bila main politik. Utk pengetahuan semua, kamek pertama kali nangga sorg yb cium tgn org tua bila bersalam. harap2 nya iklas.

    ReplyDelete
  24. jangan hina org pulo. Klak kamek sik gago ngundi kitak ya, apa kata kitak. Yg kamek dan sidak lain sik tahan ialah kitak duak ya terlalu kuat ngampu YB dan dah kuat gilak nak ngangkatnya. Kamekmadah tangar jak apa yang akan dibuat YB tok klak, sik perlu kitak beriknya publisiti lebih gilak. Kitak duak tok sapa ?

    Jangan ngata kamek org pulo org subsidi. cuba jak hina kedak ya masa eleksion segek lagik klak ? Dan 5 tahun akan datang, sapa yg akan mengemis undi dari kamek ? Iboh sombong sik bertempat ya. Mun YB kitak ya pandae gilak, bangunlah tempat tok. Iboh gago ngupah org pakae publisiti jak.

    ReplyDelete
  25. abis ko ya pandei ilak kah..? Kenak ko sik bertanding jak. Org mcm kitak ya la yg molah org pulo terus mundur. Cakap jak byk. Sik ada yb ngupah kamek. Yb pun sik kenal kamek, sik pernah kamek bersalam ngan nya. Tapi kamek org pulo yg balit kpg utk mengundi nya. Bukan mcm kitak, menyalak sik tentu pasal, patut la dlm PBB pun kitak sik ada jawatan. Kitak sik penting ilak, atur jak hidup kitak pun yg kelam kabut ya. Sik kamek mok muji yb tok lebih2 tapi sik juak kamek mok menghina nya sebab nya sik ada berdosa dgn kamek. Yg penting kamek mok yb tokberkerja dgn kuat dan bekerjasama dgn pemimpin akar umbi dan ketua kaum. So yg bersuara sumbang mahram dan pendek akal, atur jak hidup keluarga kitak pun.

    ReplyDelete
  26. Apa u gago gilak mun sik pernah salam ngan YB ya ? Dan sik semua org pulo tok ahli PBB. pengundi atas pagar banyak. ko dapat apa jadi ahli PBB ? enjin bot murah ? kamek mauk nya nunjuk tindakan pembangunannya. jadi ko jangan hina org kampung. org pulo ya mengundi. klak jadi satu penggal YB ya.

    ReplyDelete
  27. kitak tok cakap mcm org bodoh jak. Org baruk 1 bulan lebih jadi wakil rakyat, kitak dah mok nangga ''tindakan pembangunan''. Confirm kitak tok paloi. bapak kamek org pulo, mak kamek org daro so jgn fikir kamek tok nak hina org kpg. Dr cara kitak komen di sitok, seolah-olah nasib org kpg di tgn yb ya. Kamek rasa terhina sebab kamek rasa seolah-olah org kpg tok mcm pemalas dan sik pandei jaga kpg dirik pun. Semua berharap dgn yb sorang tok. Kamek sik kenal yb tok cuma bapak kamek yg ngundi nya ari ya tapi nya madah harap2 yb tok bukan setakat dpt memberi pembangunan fizikal di kpg tapi dpt mengubah cara org dan kpg berfikir. jadi la org kpg yg bermaruah dan harga diri. Apa yg yb ya boleh polah dlm masa 5 thn? kita yg dah diam di kpg ya sejak turun temurun, apa polah kita selama tok? Bapak kamek sik skolah tinggi, nya pernah jadi nelayan, berkebun, buruh kasar dan jadi jaga tapi nya sik mok hidup susah mcm nya so nya suruh kamek belajar rajin2. Kamek adik beradik semua masuk Universiti dan kerja gaji besar. Nasib kamek bukan di tgn yb tok. Nasib kita di kpg di tgn kita, kita perlu rajin dan kreatif. Mesti ada wawasan. Dr komen org pulo yg kamek baca sitok, malu kamek eh. Sik sangka kamek masih ada org yg sik faham maksud 'persaingan' dan 'positif'. Kitak crita hal 'undi' dan 'yb sepenggal', ya crita politik. Cuba la kitak berik idea ngan yb mcm ney nak nolong supaya lebih rami graduan di kpg kita dan mcm ney nak memajukan perusahaan kpg kita. Kita mesti bersatu hati, siboh gago berpolitik mun kebajikan keluarga dirik pun sik terjaga. Kpg kita masih mundur tauk sik? Mun kita semua org pulo yg beribu org sik dpt ngurus hal kpg kita pun, kitak fikir yb tok dpt kerja sorangkah? Kita tunggu dan lihat sejauh ney yb tok dpt nolong kita? Dan kita jgn peluk tubuh jak dan hanya tauk nak kutuk org. Jgn berik malu atau hina org pulo ok.

    ReplyDelete
  28. kitak yang hina orang pulo ya. Kitak madah dalam sitok " confirm lah orang pulo ya masyarakat subsidi... " Kitak nak nafi yg kitak hina kamek orang kg pulo. jangan nak ngubah cerita. Mun dah nak kuat ngankat YB nang cam ya lah perangae.

    ReplyDelete
  29. Black Out dah 2 minggu di Pulau Bruit. YB Tak akan merasa sebab dia bukan orang Pulau bruit. Sekarang kemarau, dulu bolehlah ambik air di hutan sebagai air minum. sekarang hutan dah habis di tebang di ganti dengan air racun kelapa sawit. nam minum air mana,????? YB pula lepas menang hilang entah ke mana????

    ReplyDelete
  30. YB peminum... mesti lah nya ada di Kuching ya..

    ReplyDelete
  31. nak rajin macam mana. ko ya sik duduk di pulo boleh lah madah pia. jalan sik ada, aik sik ada, usahkan mauk kreatif untuk meningkatkan taraf hidup. kamek orang masih mauk kreatif macam ni mauk HIDUP. Paham sik

    ReplyDelete
  32. Yang pertahankan YB Dollah Pub di sini adalah SU politik dia yang juga sekepala. Sama bukan orang tempatan. Dah menang apa dia peduli hal N36.

    ReplyDelete
  33. Lepas pilihanraya, buat majlis kesyukuran di Kuching. Orang N36 macam mana?

    ReplyDelete
  34. Ya, nang betul kata kitak org. Saya yg dikatanya " orang pulo masyarakat subsidi.." Ya cara sidak orang YB menghina orang Pulo. Saya pun dikatanya paloi. Kerana saya nyuruh kita nangar " tindakan pembangunannya.."

    Sidak SU YB ya madah, YB ya baruk 1 bulan dipilih jadi iboh nak nanggar tindakan pembangunan dolok.

    Tok saya madah sidak ya, kitak org pikir kamek org kampung pulo ya bodoh kah ? Apa maksud kamek ialah udah jak ngankat YB ya berlebih lebih dan kita nilainya dari segi pembangunan yg di bawa ke kg Pulo. Bukan kita nak projek kinek tok serta merta.

    Mun sidak YB nak berdebat dgn saya di forum tok boleh. Saya cabar sidak ya. Saya akan dedahkan macam ne kuncu kuncu YB ya jatuhkan Asfia. mauk kah ?

    - Pemuda atas pagar Kg Pulo

    ReplyDelete
  35. Semua pengundi Kg Pulo semua

    Lihat komen org YB Dollah hina kita. Lihat satu post atas tok kataya macam tok ".....patut kitak org pulo miskin dan mundur, cara kitak berfikir kuno skali jak...."

    Kita org pulo dihina org kuncu YB Dollah ya. Nama jak pemimpin tapi menghina org di bawah. Hey bakok. Mun dah gia iboh jak u jadi YB. U dan orang-orang yu boleh ngabis masa di pub-2 minuman di kuching ya. u madah Asfia jaik, rumahnya besar tapi sik ada Asfia pernah hina org macam kitak orang ya. Sedarlah sikit. Rahsia u di pub ya terbongkar klak.

    ReplyDelete
  36. Syabas Sebanaku dan hebat kamu semua. Melanau lawan Melanau. Jatuhkan YB melanau sorang lagi selepas wahab dollah then CM melanau undur diri. Generasi baru melanau nang pandei dan berani. Teruskan serangan anda semua pada yb baru tok. Biar nya tersungkur sebelum nya angkat sumpah. Apa tunggu agik, dedahkan kisah buruk yb tok. Kmk semua mok tauk, sama2 kita nyahkan yb dollah dr dunia politik.

    ReplyDelete
  37. Sik ada isu YB Melano jatuh. Mun sorang Melano guguk, nya boleh diganti dgn orang Melano yg lebih baik. Sik mestinya Melano pembangkang. banyak Melano BN yg lebih baik. Mun Melano pembangkang lebih baik, pilih jak ya.

    Tapi pembangkang mesti sedar, pemimpin sidaknya menghadapi masalah moral yg dasyat, jadi jangan harap rakyat sik tauk ya. Pembangkang jgn in denial, sidak ya tauk sapa jadi liabiliti dalam pembangkang ya.

    Jadi tok pasal YB Dollah nak dikatakan digulingkan bukan isu samasekali. Tapi cara orgnya menghina org kampung dan mungkin dirik nya juak yg nulis di sitok. Ya melukak hati org kampung.

    Pasal prangae YB ya, tok akan disimpan sampae masa yg perlu dan sesuai. Jgn provoke kami.

    ReplyDelete
  38. kamek setuju ngan jawapan di atas. Tok bukan soal YB Dollah akan tersungkur. Tok soal caranya.
    ne boleh YB Dollah guguk sebelum ambik sumpah. sebab nya dah dipilih lam election. jadi mauk nak mauk, nya akan ngangkat sumpah. Jadi YB jak nya. Tapi ya bukan lesen untuk jadi sombong.

    Sik perlulah pembangkang ya atau penulis upahan YB nak nyampae berita palsu tok. Org kampung bukan bodoh. Apa yg dimauk ialah pembangunan. Tindakan. Klak mun sik dpt, pembangkang mungkin jd YB. Ya hal 5 tahun akan datang. Masa ya, mungkin ada pemimpin baru pembangkang. Mungkin pembangkang jadi lebih bagus. Sebab sik ada liabiliti agik masa ya bah.

    Tapi masa tok, jangan juak lah pembangkang nak membodoh kita. U sik tauk brapa professional di kalangan kita. Apa dikata sitok sik ada kesan ngan status Y.B ya. Jangan u nak membodo org kita pasal hal ya. Tapi imej Y.B ya akan terkenak, dan jgn lupak PRU 13 sik lamak gik.

    - CERDIK PANDAI MELANO

    ReplyDelete
  39. Abdullah sidol..bas pr..jeno kali udah mo melah ted kamik inan bas pr eh..labik lah mei ibaoh katah..1 jam jaong ted sadik gak..jipo..!!

    Nak sampai buyak galang teloi bangar..marak tao.!!

    ReplyDelete
  40. A'kum & salam sejahtera pada semua warga cyber di ruangan bicara ini. Saya bukan mewakili sesiapa yg menjadi bahan perbualan di ruang ini tapi ada hak & tangungjawab utk menegur sebelum keadaan menjadi tidak trkawal kerna mengikut perasaan. kami hargai komen2 yg brnas,membina,adil & bermafaat. Kadang2 kata2 nakal yg bernada mengusik harus ditrima dgn hati terbuka. Yg menjadi perhatian kami secara serius ialah serangan peribadi atau tuduhan liar yg dtujukn pada seorg Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yg dipilih melalui sistem pilihanraya dan dia mewakili parti Barisan National (BN) iaitu parti yg memerintah negeri Swk. Secara ringkasnya beliau telah dpilih oleh pucuk pimpinan parti yg dketuai oleh Ketua Menteri & PM. Calon dipilih setelah ''di skrin'' secara terperinci oleh SB,SPRM,KDN serta berbagai pihak lain termasuk mengambil kira faktor politik dan sentimen lain. Secara etikanya seorg ADUN tidak akan melibatkan diri dlm memberi komen dlm blog spt ini. Kami memandang serius komen2 yg beruncur ugutan dan ''defamation'' yg boleh membawa kpd tindakan jenayah atau civil. Kita hormati hak 'Freedom of Speech' atau hak utk memberi pendapat tapi jika seseorg mula berkata sesuatu yg dianggap merbahaya pada kedudukan seseorg dr segi politik maka kami tiada pilihan tapi mesti disisat. kami bertggjwb utk mengawal selia dan memantau. Musuh dlm politik dtg dlm berbagai bentuk.kami cuma memberi nasihat. Kenalilah org yg mahu dserang serta hak dia utk mempertahan maruah dirinya. Sekian trima kasih. wasalam

    ReplyDelete
  41. anonymous June 4, 2011 9:49 PM - saya setuju pendapat anda. Saya rasakan seperti pernah mendengar secara terus ayat begini dari mulut seseorang beberapa bulan lepas. Syabas YB...rakyat menunggu pembaharuan dari anda....adu masalah dan cara menyelesaikan masalah.

    ReplyDelete
  42. Hakim Mahkamah RakyatJune 4, 2011 at 11:58 PM

    benar YB Dolah yang nulis ya kah? Tahniah YB kerna memberikan hujah-hujah yang jitu dan padu. Syuk maca. Dah sepuluh kali maca, masih rasa sik puas. Mun 100 kali baca, baruk puas kali. Confirm kalah orang-orang yang nganok YB di sitok mun di embak ke mahkamah. Tapi mahkamah rakyat belum tauk agik. Limak tahun yang akan datang, baruk hakim-hakim mahkamah rakyat polah keputusan. So, jangan cakap banyak YB. Polah jak kejo sio.

    ReplyDelete
  43. Utk makluman semua, ini maklumat yg kmk dpt. Hari sabtu dan ahad yb tok ada di sarikei sebab ada majlis dgn TYT. Dgr crita nya ada jumpa sidak pemimpin PBB N36 di sarikei yg dijemput ke majlis ya. Mlm tadik,kwn i ada tanyak nya ttg komen2 di Sebanaku, nya madah lamak nya sik baca blog. I tanyak nya ttg kata2 hinaan terhadap org pulo. Nya nyayak sapa berik komen bodoh ya. Nya kata 4000 lebih org undi nya di N36, sapa hina org pulo sama la mcm hina nya juak. Then i kata org pulo marah ngan nya sebab mcm2 isu. Nya madah hanya org N36 jak ada hak utk komen ttg dirik nya samada baik atau buruk. Nya madah nya sik duli ttg apa2 komen hal nya. Nya madah nya sik ada masa nak berkomen di mana2 blog sebab setengah kawasan pulo sik dpt bekalan elektrik yg berterusan dan slalu blackout. Signal handpon pun susah apalah agik broadband so mcm ney nak on computer dan main blog. Terus terang nya madah nya perlu juak komen dan maklumat dr kalangan org bukan ahli parti or org yg atas pagar.Nya madah sapa2 menghina org pulo mun brani sila call nya or at least sewa boat pergi lawat kawasan pulo nun then baruk komen. KatanyaTerlalu byk kerja mok dipolah di pulau bruit. So tok amaran kmek, Kepada yg menyamar jadi PS yb tolong jgn masuk campur hal kmek di pulo . Jgn main dgn perasaan kmk. Kmk sik bodoh ok. Tolong jaga kata2 ktak ya. Jgn kurang ajar dan nak melaga-lagakan kmek.sukati kmek la apa nak kata sitok, kmek yg undinya.

    ReplyDelete
  44. Yang berik komen pada 4/6/2011 jam 9.49 p.m. ya buat ugutan kosong. U nak wakili sapa ? Masa tok bukan 1970'an where u nak membodo dan mengugut org sesuka hati. U sik boh nak berlagak kuat, info tetap info. Siasat lah apa yg dipikir perlu.

    ReplyDelete
  45. melepak di pub da masa tapi baca blog sik ada masa??? bebulak dolah pub tok!!!

    ReplyDelete
  46. salam,,,web saudara ada dilinkkan di web saya kampungsebako.blogspot.com

    harap juga dapat dlinkka n disitok

    ReplyDelete
  47. Pada saudara intellectual Melanau semua,

    Kita tubuh think tank di kalangan kita. Dan kenal pasti pemimpin potensi yg baik, jujur dan berwibawa. Banyak sidak ya dalam service, civil service dan Federal Service. Kita act as pressure group dan lobby group. Kita akan jadi group yg diiktiraf oleh pemimpin atasan ya. Next time kita majukan nama pemimpin yg tabah, baik, bersih dan tiada image problem. Tok jangka masa hadapan.

    Supaya jangan ada orang yg terpikir nya terlalu " penting dari perjuangan " dan boleh ngata apa apa jak yg merendahkan orang lain. Kita mesti make sure future YB kita org yg bersih hati, bersih perbuatan dan ikhlas.

    ReplyDelete
  48. YB Dollah Pub tok. Sini nya masa pulo bruit black out. Tahu berita ya pun melaui Blog tok. Yb YB. Yang Blue... Dah kaki pub pub juak. nak bercampur dengan orang kampung jauh sekali.

    Mauk nanya YB. Pernah Sembahyang di Masjid sini di Pulo ya.

    ReplyDelete
  49. YB Dollah masa interview di TV3 Dengan YB Annuar macam orang Bodoh jak. Tin KOSONG

    ReplyDelete
  50. semua komen di sitok ceita hal YB. org yang mengaku cerdik pandai dari pulau pun cerita cara mok jadi YB. semua cerita berkaitan YB. Dolok masa Asfia mcm ya juak, semua gago hal Asfia. tauk sik taktik u all tok mcm 'Tumbuk Angin', sik kenak dengan sasaran. Sikit pun sik mengugat kedudukan YB ya. Confirm ktk semua sik molah home work bila bercakap. Cuba check dan selidik mcm ney org mcm dollah tok yg sik active dlm politik boleh di calon BN? Apa muslihat sidak PBB tok sebenarnya? Sapa sebenarnya dibelakang dollah tok? serangan peribadi ke atasnya mcm di paluk ngan bantal jak, sik ada kesan langsung. Mcm politik kedai kopi jak. Kmk sik mok kerajaan tukar YB semata-mata nak menang jak tapi sik pandei kerja. tanyak nya tentang jlnraya di kpg kita, masalah elektrik yg sik pernah selesai, bila air paip akan dapat? Dr maklumat org dlm, kmk suspek dollah tok nang dirancang utk jadi YB sepenggal mcm Sulaiman Taib dolok. Cuba ktk chk benar2 sapa VIP yg rami2 dtg tolong nya berkempen ari ya, CM terus ngagak dollah selepas abis majlis penamaan calon then TPM dtg, pas ya Dtk Shaziman mentri JKR then Dtk Shafie Afdal mentri Luar Bandar ikutnya ke Pulau Bruit, semua mentri penting. Dtk Hamed Sepawi & Dtk Hasmi, org kuat korporat sentiasa di blakang dollah, Dtk Idris menantu Tun Rahman adalah wakil Dtk Hishamudin mentri KDN nang geng Dollah dr dolok. Dtk Ahmad Maslan Ketua Penerangan UMNO Malaysia sama umur pun kamceng dgn nya. Semua tok kebetulankah? Dlm politik sik ada kebetulan, hanya percaturan. Apa sebenarnya yg berlaku? kmk benar2 mok tauk. Tink-tank org pulo tolong jelaskan sapa dollah tok sebenarnya.

    ReplyDelete
  51. u crita hal sembahyang di masjid dan nganok org pemabuk tapi u pun menjatuh maruah org. Islam ya kah? Mungkin ada ahli keluarga nya baca cacian kitak ya. Kitak mok mempersoal isu moralnya tapi tindakan kitak ya bermoral kah? Bodoh sombong kitak ya. Mcm kerak, sik berakal. Teguran kitak ya sik menyelesai langsung masalah kmek di kpg tok. Woi, atur hidup u pun dolok. Jangan jadi hipokrik. Dan pada org2 yg angkat pelir yb jgn hina org kpg kmek ok. Jaga sikit bahasa ktak ya. Mun ktak dr pembangkang jgn main isu sensitif, buruk padah nya.

    ReplyDelete
  52. Pada yg nyanyak apa sebenarnya berlaku, kenak rami org Menteri Menteri penting di Semop masa election ya, dan lain lagik dan lain lagik.

    Perkara yg sebenarnya tentang YB Dollah ya di tauk oleh setengah org. Bagus jangan cakap sitok jak. Bukan kinek tok okay. Klak kitak terduduk nengarnya. Iboh jak mukak cerita tok dolok.

    Kita nak nangar YB Dollah berkhidmat dolok. Yang penting pembangunan. Bukan kinek tok serta merta tapi apa plan nya ?

    MELANAU INTELLECTUAL

    ReplyDelete
  53. Melanau Intellectual..Brain Drain-out in the parit...

    Berilah "master-plan" @ "Blue-print" 3 tahun / 5 tahun / 15 tahun / 20 tahun dia kepada orang kepada orang Kpg. At least ada juga NKRA / KPI orang kampung nak nilai..

    Apa la Melanau Intellectual ini beri malu perkataan "Melanau" ajak..!!

    ReplyDelete
  54. apa yg penting dctok semua urg melanau bersatu & bantu yb adbullah yg tlh d undi olh majoriti penduduk....wahai pemuda di semop terjemahkan permasalahan anda kpd paper work ...hantar by hand kpd yb terus..baruk betol. jgn komen membabi buta dlm blog xselesai cuma mlh kontroversi bpjgan. yg rugi org dun semop sendiri. plh paper work yg simple apa program pembangunan fizikal & sosial ...byg belia2 lepasan graduan dr kpg semop, saie (ramai), bruit dll. berik dgn yb dpt nya ngator cepat..

    sekurang kurang nya kita berusaha dgn cara yg betol nulung ....bangunkan kawasan...bkn pandei komen ajak.

    ReplyDelete
  55. Oiii..lu ada tahu apa ka ni???

    Cuba awak tanya yang awak gelar yb itu (Abdullah)
    berapa surat cadangan / permitaan / permohonan yang ada pada dia..??? setakat ini..!! Sebab itu lah dia itu yb tidak maok tunjuk muka dia ke kawasan dia (cuma pergi kawasan yang dia boleh beri sepuluh sen) sahaja ada dia turun.

    Ajar yb yang awak backing ni..cara kerja (walaupun ahli koprat) tapi mana paper-work dia rancang untuk DUN36..kan itu satu pelan tindakan awal yang harus dia sediakan...

    INI BUKAN KRITIK/KOMEN SAHAJA..KALAU U TAK TAHU APA NAK CAKAP (SEBAB U TAK TAHUN HAL SEBENAR) LEBIH BAIK U JANGAN MENCELAH...!!

    ReplyDelete
  56. saya sudah bekali kali datang ke pulau, sepatutnya pemuda tempatan yang intelektual bersama yb buat paper work....buat dulu....tangan kena kerja sikit....bukan cakap komen sahaja. Isi utama bukan hendak backing sesiapa....kita ada fikiran ....cari jalan penyelesian bagi membantu orang bruit sendi.

    jika anda orang jati pulau bruit buatlah paper work yang mudah seperti cadangan piap air bersih dan laian, anggaran bajet dan sebagainya.

    bukanya membuat komen negatif tanpa pelan tindakan....hanya membuang masa

    ReplyDelete
  57. kami sokong pendapat saudara, bijak-bijak.

    ReplyDelete
  58. tauk tauk ajak yb turun merik sepuluh sen bilan dtg kpg urg....pemudei ayang !!!!! tunjuk bukti sahih yb xplh kerja, u ckp ajak pandei nganok urg, tauk komen ajak, mun nak komen berik bukti sahih yg detail.

    ReplyDelete
  59. Bukan main SU YB ni mempertahankan YB. maklumlah sama sama orang luar N36. Apa peduli hal orang sana.

    Kertas kerja pun tak ada. nak ada macam mana? dah tak tahu pun apa yang berlaku selama ini kat pulau Bruit. Maklumat dia dari YB Asfia yang sama sama tak boleh pakai.

    Menang pilihanraya hari tu buat majlis raikan kemenangan di Kuching bersama Asfia. Fikir sendirilah...

    ReplyDelete
  60. Assalamualaikum,

    Dari MELANAU INTELLECTUAL,

    Sauadara saudara semua,

    Ada beberapa komen yg menyatakan kenapa saya tidak memberi blue print atau working paper untuk Semop. Dan seperti yang kita maklum pendapat pendapat ini dikemukakan oleh mereka yang mempertahankan YB berkenaan.'

    Beginilah. Tugas untuk menyatakan vision dan mission terletak pada wakil rakyat yang dipilh yang juga merupakan pemimpin kecil daerah berkenaan. Kenapa nak tanya orang lain pulak ?

    Sikap itu lah yang membezakan pemimpin yang berjiwa kecil dan yang berjiwa besar. Saya akan bagi contoh.

    Bila Tun Dr ( dulu Dato Seri ) Mahathir menjadi PM pada tahun 1981 beliau sudah ada visi dan misi, misalnya Bersih cekap amanah, Dasar pandang ke Timur, Dasar Perindustrian Negara, Dasar Pertanian Bersepadu, dan lain lain. Terlalu banyak vision dan mission beliau yang berjaya di laksanakan. Pada tahun 1989 beliau mengumumkan Vision 2020.

    Soalan saya ialah " ADA KAH PEMIMPIN SEJATI SEPERTI TUN DR MAHATHIR PERLU MEMINTA ORANG LAIN UNTUK VISI DAN MISI BELIAU ? Pernah kah Tun Dr. M minta blue print daripada Lim Kit Siang ( na'u zubillah jangan sekali ) atau dari Karpal Singh yang hipokrit itu ? TIDAK SAMA SEKALI. TUN DR M IALAH PEMIMPIN HEBAT DAN GIFTED. Beliau tidak akan meminta visi dan misi dan blue print dari orang lain. Cuma perlaksanaan visi dan misi tersebut memerlukan team yang hebat dalam civil service, private sector dan sebagainya.

    ADUN SEMPO ialah yang dipilih menjadi YB dan juga pemimpin DUN Semop. Tanggungjawab beliau ialah untuk memimpin Sempo. Kalau YB dari Semop ini nak mengemis blue print atau paper work dari orang lain, ternyata lah beliau bukan pemimpin sejati. Tiada idea bernas dari beliau, yang tahu cuma mengemis idea orang lain. Buat apa orang lain nak beri blue print. Itu idea orang berkenaan, jangan nak ciplak pulak.

    Kalau YB Semop kita nak juga rough ides, sila lihat panduan dan standard yang ditetapkan oleh Kem. Pembangunan Luar Bandar, tentang kampung contoh dan kawasan contoh. Tapi please, jangan mengharap idea orang lain atau blue print mereka. Itu pemimpin ciplak namanya.

    Wassalam,

    MELANAU INTELLECTUAL

    ReplyDelete
  61. Dollah ya gago yo. Cuba nya madah apa plan nya. Tok masih terkial kial mintak plan org lain. Bukan org lain yg jadi YB ya.

    Aku nak nyanyak lok, Dollah apa plan ko ? Bila ko nak datang sitok di pulo. Iboh nak tergisin gisin gilak, klak org madah kau pun nak jadi Abg Jo Rajang ya. Abg Jo gik lebih bagus dari kau, sik nya gago ber clubbing macam kau ya. Nya mesra ngan orang. Kau bila gik turun. tangar jak paip tank Bruit ya. Kenak sik di tukar gik ? Kenak sik plan nak molah bekalan aik bersih dari sungai atau alternative lain.

    Ya, orang kerek kanan kau ya, iboh gik bisin gilak nak madah orang lain kedak tok kedak ya. Cuba sidak nya diam di Bruit gak ? Tok karan sik ada berminggu minggu apa polah kau dan orang kerek kanan kau ya ?

    ReplyDelete
  62. cakap ajak & komplain jak lebih. nya ajak ya dalam gambar duduk bersandar,mun udah intelek gilak kenak xjadi calon bertanding jadi yb tolong rakyat ,paper work lah, madah karan xda lah,cakap ajak kitok orang semua, mulut ajak,buatlah sesuatu!!mun dah pendei komen pandei lah ngator. setakat komen miak tepi jeraya pun boleh.

    ReplyDelete
  63. pikir punya pikir, jadi PEMIKIR. ya ajak kerja nya. komen tanpa ada tindakan. lambat laun jadi lu pikir lah sendirik.

    ReplyDelete
  64. Tugas ngator tugas pembangunan ialh tugas Dollah Tiger, bukan tugas orang lain. Pun gia lain kali iboh jak undi u Dollah

    ReplyDelete
  65. Betuuullll. . .'Suara Pemikir' tok pandey ckp jak. . .tp habuk tarak. . . Dah lah si mauk balit ngundi ari ya. . . Bakti terhadap sidak kampung dirikpun ada ndak kah. . . Sidak tok nang ada lawa sikit. . . Setakat mikir ajak, di batu 7 banyak spesies mcm ya. . .

    ReplyDelete
  66. Iboh nganok sapa sapa. Nok pa nak di senstive you gilak. Mun u dah kerja ngan Dollah Tiger, kerja jak dgn nya. Tok org kampung bercakap. Kitak org sik turun turn gik. Cuba turun kitak org jak. Sik malu kah kitak org yg di blog tok dibaca org ?

    Ne janji janji election dolok ? You sik tau, ada org Semop, banyak dah pandae pandae tauk u. Iboh u nak ber tai chi sitok ber tai chi sia, ngelak berik jawapan yg dinantik org. Jangan nganok org Pemikir, nya salah seorang dari banyak orang yg ingin melihat Semop maju.

    Kitak orang ya pandae mengemop janji jak, tapi lantae sik di ganti baru. Mun lantae lamak, dimop kitak orang masih jak sik bagus. Immediate planning kitak orang YB ya apa ? Jangan nyuruh orang tetak besar ngan " inaction kitak orang ".

    ReplyDelete
  67. kau pun nganok juak. dollah tiger lah .apa cerita ya. beli cermin pakei diat muka dirikpun.

    ReplyDelete
  68. Dollah tiger maksudnya Dollah rimau. Ya patut nya bangga. Tiger ialah lambang kuat ndak : ) Sik da aku nganoknya.

    Okay lah Dollah Solihin, okay kah

    ReplyDelete
  69. hantam jak kitak orang semua sia. pembulak ajak kerja kitak orang. rimo lah, tiger lah. pemudei ayang

    ReplyDelete
  70. hidup barisan nasional.mesti manas sidak geng anti yb.

    ReplyDelete
  71. Aku tertetak terbahak bahak baca komen komen sidak ya di situk. Geramnya org kanan sidak YB ya. Iboh gik nak madah tok madah ya.

    BN hidup mun rakyat nyokong nya. Sokongan tok mesti atas dasar dapat service baik dari BN. Lawat jak area Semop. Berik servis bah. Lekak ya sila lah bertandang di suro atau masjid. Moga dapat pengajaran agama di sia. Iboh nak ke baratan ajak. Islam ya cara yang betul.

    ReplyDelete
  72. Sokong. Aku tauk bisnes apa yg sesuai di SEMOP ya. Aku dah molah kajian. Tapi malas ku madah sidak YB ya. Klak di katanya idea sidak nya. lekak ya di padahnya dalam kempen nya ya semua usaha nya.

    Sebenarnya nak bangunkan SEMOP tok pakae common sense bah. Lewat jak YB sik tauk. Mun aku YB sia, dah aku tauk apa vision aku. Dan cam ne nak capai ya.

    Org yang baik selalu melihat benda baik baik. Aku dolok selalu pergi ke Daro, Bruit, Jemoreng dan aku tauk apa istimewanya kawasan ya. Sebab aku bandingkan area ya ngan satu area di Semenanjung yang maju gilak kinek tok. Aku pun lamak di Malaya ya. Tapi malas ku madah apa ya, pakae apa idea kita diambik orang lain.

    Tapi aku dari geng lain. Bukan kumpulan Pemikir ya. Ya pun kumpulan bait jugak. Cuma kamek sik sama.

    ReplyDelete
  73. Salam semua yg memberi komen

    Kita tahu semua yg memberi komen diatas semuanya
    betul cumanya bahasa bahasa yg digunakan agak keras sedikit tapi tak apa itu masing2 mempunya-i pandangan tersurat dan tersirat.

    Apa yg saya komen di sini supaya WR kita itu
    jengok2 lah atau luangkan masa sedikit dikawasan
    nya terutamanya Kg Bruit, Tekajong, Penyipah dll

    Apa yg saya perhatikan disini tempoh hari saya
    salot wakil YB Norah, terutama Pn Norlia sentiasa turun padang kalau pun kedua mereka
    tak dapat hadir wakil beliau dari Sarike akan
    datang justeru itu saya bukan manasihat YB Abdullah saya hanya mengingatkan beliau supaya
    dapat bekerja sama dengan Pn Norah atau Pn Norlia untuk sama sama turun padang.

    ReplyDelete
  74. dun seating on 20. diat apa dipolah yb. ssudah semestinya yb abdullah telah merancang sesuatu yang terbaik untuk kita dun semop.

    doa lah . berik pandangan positif membantu wakil yang dilantik. bukan tauk komen negatif (kasar) nama orang melanau/melayu.

    budi bahasa budaya kita!

    ReplyDelete
  75. Apa perlu nunggu 20hb Jun 2011 DUN sitting ya. Banyak gilak dolok yg dikata dlm dewan. Jd apa bezanya ? Kenak takut gilak nak nangar kesusahan org pulo, takut nak nangar tank aik bruit. Iboh nunggu lagik, mintak emergency fund nak ganti tank aik bruit. ya untuk sementara.

    Lewat jak perlu nunggu YB Norah ya, baruk ngikut sitok sia. Kenak perlu di kepit ketiak orang puan baruk YB Semop ya boleh kerja ?

    ReplyDelete
  76. Supporter YB Dolah PubJune 11, 2011 at 1:36 PM

    iboh kaco YB Dolah Pub dolok. Nya gik da many meeting with his girlfriends. hari tok sorang girlfriend. esok sorang gik. berbincang hal-hal semop yang akan dibawak ke dun kelak.

    ReplyDelete
  77. Sikir sikit sebut nama Datuk Norah dan Puan Norlia dalam menyelamatkan diri. Apa kes YB Dollah Pub tok.

    ReplyDelete
  78. Sayang ya. YB Semop ni tak berkaliber. Langsung tak ada ihsan terhadap penduduk kawasannya. Berpura pura pandai dia.

    - Pemerhati jauh

    ReplyDelete
  79. bait2 Datuk Norah dan Puan Norlia, takut kelak dirunding oleh Dolah Pub.

    ReplyDelete
  80. cbai lu cakap penduduk pulau org miskin dan mundur...lu kaya sangat la...lu maju sangat la...kalau mau backing itu yb pon..kgn sampai lu hina penduduk pb....lu org mna tau susah org pulau lu org clubbing saja krja....sial! g mampos ar lu!!!

    ReplyDelete
  81. gasak jak sia...tangar tindakan YB baru tok dalam 5 tahun..."YES" or "NO" ...baruk boleh komen manjang...buang karan jak...kalau orang luar...sik boh lamak suruh diam di pulo ya sebulan jak...terpeliot bijik matanya...komen ctok sedaplah...orang pulo bodohlah...orang pulo kaki subsidilah...pernah ndak kah sampei pulo...he...he... gelik ati kamek...menusia2.... hidup lok sia...baruk mandei mengomen pasal orang pulo....mun pernah duduk di pulo & komen pelik2...memang sah butak...ya lah malas nak komen...alih2 nganok orang....

    ReplyDelete
  82. Sidak YB YB BN Sarawak ya sik makae seluar dalam. Kata org S'wak seluar bib bah. Ya, nya macam ya gilak.

    ReplyDelete
  83. Blom lmk gyk SU yb ya..alu mdh org pulo miskin and mundur..kantoi x ikhlas mok nolong og kampung..mok duit jak lah cdakSU yb ya..k cdak clubbing...kimak juak..

    ReplyDelete
  84. tkimak kimak...kau ya kimak besar. bodo, bengap

    ReplyDelete
  85. Maafkan saya , isu bekalan air bersih, jalan raya penghubung ke dunia luar dan banyak lagi isu kemajuan asas penduduk Pulau Bruit bukan tentang permintaan atau suara yg baru sekarang didengari atau dilaung2kan, malahan meminta dan meraih simpati kepada wr2 sebenarnya dah berlaku hampir setengah abadpun. Malahan kalau tidak rakyat yg meminta atau meraung2 bersuara wr harus prihatin dan ketahui keadaan sebenar kehendak dan kepentingan rakyat. Cu8ba kita paling minda dan fokus kita kepada kawasan2 lain .... apa yg rakyat PB miliki setelah sekian lama setia menyokong dan memenagkan setiap calon wr BN khasnya PBB di pulau tak bertuah ini. Kita rakyat walaupun majoritinya bukan dari golongan para profesional seperti doktor, lawyer, jurutera dan tidak berpendidikan tinggi melihat dan berinsipirasi macam rakyat lain juga, tidak berkehendakkan pembangunan spontan tp ini dah hampir 50 thn .. 50 thn lamanya menderita sehingga hampir rakyat hilang sabar dan pertimbangan ... fikir2kanlah ...

    ReplyDelete
  86. Assalamualaikum..
    Syukur alhamdulillah kita di pulau Bruit sudah ada pemimpin yang baru menggantikan ASFIA yang tak berguna sebelum ini..KITA tidak kisah siapa juga pemimpin yang menerajui kepulauan/kawasan kita tp biarlah ia seorang pemimpin yang tahu akan tanggungjawabnya...di harap selepas ini akan ada perubahan di pulau kita..terutama air yang bersih..

    ReplyDelete
  87. cibai kw ya...ng ko mok diut k clubbing jak nk...gus ko trus trang jak..kimak,..

    ReplyDelete
  88. nya ada rah cbu tok rah garden hotel...da ku nga nya riya...

    ReplyDelete
  89. kamek tabik-spring kpd pemikir dan naluri...duak org ya jak berani make indentiti benar! org lain ya pengecut..termasuk lah kmek pun..paloi melano tok..me, org pulo juak.

    ReplyDelete