Monday, April 11, 2011

Adakah pilihanraya ini adalah pilihanraya terakhir parti-parti Sarawak???

Umno supporter said in "Manifesto: Which one is better - BN or PR?" :  All of us, including our brothers mca, gerakan and ppp, must activate our machineries now to gempur pakatan sebaik saja depa diisytiharkan menang election ni. 

buat masa ni, keadaan di sarawak tak menunjukkan pbb and other parties dalam bn can win the election. 

pbb, prs dan spdp tak dapat nak lawan pkr dan pas. 

sup pulak tak de teloq nak defeat dap. 

memandangkan parti-parti bn kat sarawak tak mampu nak kalahkan pkr, dap dan pas, kita tak boleh duduk diam aje.

Kita kene lawan depa. Since orang sarawak nak sangat parti-parti dari semenanjung, kita offer complete set kat depa semua. 

sekarang ni, pkr, dap dan pas jer yang ade kat sini. 

Hopefully, sebaik saje pakatan diisyitihar menang pilihanraya ni, kita terus buka cawangan-cawangan umno, mca, dan lain-lain kat sarawak.

jangan anwar si jubur tu ingatkan kita tak berani nak datang ke sarawak !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

April 10, 2011 3:45 AM
 

57 comments:

  1. FAQ PILHAN RAYA SARAWAK

    Soalan:Apakah hukum mengundi?
    Jawapan:Pada asalnya hukum mengundi adalah fardhu kifayah.

    Soalan:Bolehkah mengundi dihukum sebagai wajib?
    Jawapan:Bergantung kepada situasi dan keadaan,ia boleh menjadi fardhu ‘ain ataupun wajib sekiranya untuk mempertahankan kepimpinan Islam seperti di Sarawak sekarang ini yang berasaskan kepada konsep perkongsian kuasa yang tidak menyalahi syariat Islam.

    Soalan:Bagaimanakah ciri-ciri pemimpin yang patut dipilih sebagai umat Islam?
    Jawapan:Patuh kepada agama, amanah dan bertanggungjawab kepada rakyat dan bukan bersandarkan unsur-unsur fitnah dan tohmhan semata-mata. Perlu juga dipertimbangkan terhadap jasa, perjuangan, perngorbanan yang telah dilaksanakan oleh seseorang calon itu terhadap pembangunan Sarawak.

    Soalan:Sekiranya terdapat beberapa orang calon muslim yang bertanding di sesuatu kawasan,di atas parti politik yang berbeza, bagaimanakah kaedah Islam untuk menentukan calon yang layak menjadi pemimpin, berdasarkan akhlak individu atau prinsip parti?
    Jawapan:Pilihlah pemimpin yang cenderung kepada agama dan dapat memberi faedah kepada masyarakat, dan ukurlah juga sejauh mana sumbangan calon-calon tersebut terhadap pembangunan ummah.
    Berdasarkan realiti dan situasi politik di Sarawak dengan berpandukan perkongsian kuasa yang telah terbukti kejayaannya, maka pilihlah Parti yang kurang mendatangkan kemudharatan kepada umat Islam. Dan hindarilah mengundi calon parti mereka yang akan mendatangkan kemudharatan yang lebih besar terhadap pembangunan ummah dan memecah belahkan perpaduan masyarakat majmuk,khususnya di Sarawak.

    Soalan:Sekiranya terdapat di kawasan kita calon-calon non muslim yang bertanding. Bagaimanakah untuk kita sebagai pengundi untuk memilih pemimpin?
    Jawapan:Pilihlah calon non muslim yang lebih prihatin,bertanggungjawab dan lebih memberi manfaat kepada masyarakat Islam sebagaimana yang telah terbukti dalam memimpin negeri Sarawak selama ini yang berasaskan kepada perkongsian kuasa dan saling hormat-menghormati antara pelbagai kaum dan kepercayaan.

    Soalan:Apakah kewajipan wakil rakyat(YB) muslim terhadap rakyat yang pelbagai agama dan kaum yang terletak di kawasan yang dimenanginya?
    Jawapan:Islam menuntut agar keadilan dilaksanakan untuk semua tanpa pilih kasih, hatta terhadap mereka yang tidak menyokong(tidak mengundinya) sewaktu pilihan raya.Wujudkan keharmonian, saling hormat-menghormati dan maafkan semua orang yang menentang
    Soalan:Apa hukumnya menyebarkan fitnah terhadap seseorang calon bagi mempengaruhi pengundi atau memperdayakan mereka yang tidak mengetahui keadaan yang sebenarnya.
    Jawapan:Haram dan berdosa besar!

    Bersambung.....

    ReplyDelete
  2. Sambungan....

    Soalan:Adakah halal elaun@gaji seseorang wakil rakyat(YB) yang memenangi sesuatu pilihanraya disebabkannya melakukan penipuan dan menyebarkan fitnah terhadap lawannya?
    Jawapan:Haram! Beliau adalah seorang yang fasiq dan tidak layak menjadi pemimpin.

    Soalan:Adakah wajib seseorang calon itu menunaikan janji-janjinya semasa berkempen seandainya dia ditakdirkan sebagai pemenang?
    Jawapan:Wajip ditunaikan jika dia memenangi pilihan raya tersebut, walaupun parti yang diwakilinya tidak menjadi pemerintah di negeri itu.Jika tidak ditunaikan maka beliau dikhuatiri menjadi munafik.(sesungguhnya orang-orang munafik itu dibuntut neraka jahanam).

    Soalan:Apakah hukumnya mengingkari pemerintah?
    Jawapan: “Adapun keluar dari ketaatan terhadap pemimpin (penguasa) serta memerangi (atau membangkang) mereka, maka hukumnya adalah haram menurut kesepakatan (ijma’) umat Islam, walaupun pemimpin tersebut bersifat zalim lagi fasiq.” (Perkataan Imam an-Nawawi, Syarah Shahih Muslim, 12/229. Turut disebutkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Fathul Bari)

    Al-Hafiz Ibnu Hajar al-‘Asqalani rahimahullah menukil perkataan Ibnu Baththal dalam Fathul Bari,
    “Telah berkata Ibnu Baththal dalam hadis yang menjadi hujjah untuk meninggalkan sikap keluar dari ketaatan kepada sultan (pemerintah) walaupun pemerintah tersebut seorang yang jahat, (katanya) “Para fuqaha’ telah bersepakat (ijma’) berkenaan kewajiban mentaati sultan (pemerintah) yang memiliki kuasa walaupun dia mendapat kuasa tersebut dengan cara rampasan atau pemberontakan (mutaghalib) dan berjihad bersama-samanya. Ini adalah kerana ketaatan kepadanya lebih baik dari keluar meninggalkan ketaatan kepadanya (dengan mengambil sikap membangkang atau memberontak), yang dengannya mampu memelihara darah dan menenangkan orang ramai (masyarakat). Tidak ada pengecualian dalam perkara ini, melainkan apabila sultan melakukan kekafiran yang nyata.”.” (Ibnu Hajar, Fathul Bari, 13/7)

    Soalan:Dalam kontek Negeri Sarawak, jumlah umat Islam sekitar 25%(tidak ada mana-mana kaum boleh disifatkan sebagai majority:Iban;36%,Cina:32%).Apakah hukumnya individu atau parti yang memecahbelahkan perpaduan dan persaudaraan umat Sarawak yang sangat sedikit itu jika dibandingkan dengan jumlah keseluruhan penduduk Sarawak?

    Jawapan:Haram, kerana jamaah dan ukhuwah Islamiah mengatasi segala kepentingan parti atau individu terutama sekali di kalangan umat Islam Sarawak yang begitu sedikit. Dan seandainya ditakdirkan umat Islam kehilangan kekuatan dan kuasa memerintah, maka mereka yang terlibat dan bersubahat mengkhianati kepimpinan Islam itu bukan sahaja haram malah berdosa besar!.

    Semoga FAQ Pilihan Raya ini ada manfaatnya bagi mereka yang mahu berfikir untuk masa depan rakyat Sarawak.

    UMAT ISLAM SARAWAK,RENUNG-RENUNGKANLAH!
    JANGAN KERANA SEEKOR DUA NYAMUK YANG MENGHISAP DARAH SEMUA KELAMBU DIBAKAR....!!!!
    YANG DIKEJAR TAK DAPAT, YANG DIKENDUNG BERCICIRAN.....!!!

    DR MUZZAKIR

    ReplyDelete
  3. Teori RAHMAN Perdana Menteri Malaysia;
    R= Tun Abd Rahman
    A= Tun Abdul Razak
    H= Tun Hussein Onn
    M= Tun Mahathir
    A= Tun Abdullah
    N= Bakal Tun Najib

    Lepas Teori RAHMAN, Barisan Nasional berkubur

    Teori STATE Ketua Menteri Sarawak;
    S= Stephen Kalong Ningkan
    T= Tawi Sli
    A= Abd Rahman
    T= Taib Mahmud
    E= ????

    Mungkinkah E= Era kemusnahan pakatan BN untuk teori RAHMAN bermula di Sarawak?

    ReplyDelete
  4. Saudara Dr Muzakkir;

    Kalau selama 41 tahun di bawah pimpinan Tun Rahman & Taib Mahmud (Kedua2nya adalah Melanau) yang hanya 5% dari rakyat Sarawak, tetapi segenap lapisan masyarakat (27 etnik) memberikan sokongan kepada mereka.

    Janganlah pula, bila etnik lain diura2kan menjadi pemimpin yang kebetulan bukan dari BN akan jd pemerintah dianggap musuh dan pengkhianat sesuatu agama. Jangan nak mainkan isu perkauman di sini!

    ReplyDelete
  5. UMNO Supporter adalah orang Sarawak yang cuba menakutkan penggundi PR!

    Dah lama dah UMNO, Gerakan, MCA, PPP, MIC je belum ada berkempen di Sarawak. Dari dulu lagi dah... Bukan baru sekarang..lol.

    ReplyDelete
  6. Bro, Umno dan sekutu dari semenanjung tak masuk sebab PBB kata dia dan sekutu kuat. Kalau election kalah, kene gak tendang pintu untuk masuk, walaupun PBB dan sekutu tak bagi masuk.

    ReplyDelete
  7. Ceramah DSAI Anuar dekat Batu Kawah semalam dengar cerita dekat 10K datang, besok pulak dekat Tupong 8.30 kalau datang lagi 10K, for sure jumlah semua sekali 10K plus one, sebab esok aku nak datang jugak dengar dan tengok sendiri.

    ReplyDelete
  8. hahahaha... pbb dan sewaktu dengannya boleh tutup kedai ataupun gulung tikar.

    ReplyDelete
  9. Parti Bulak Bulak!!!!!!

    ReplyDelete
  10. Haaaa....itulah manusia, bila dlm kesempitan jual islam. Bila berkuasa islam dia entah kemana, yg penting poket penuh. Saya nak jwp pantun "nyamuk + kelambu". Kalau kelambu yg diharapkan utk melindungi dr gigitan nyamuk tak boleh diharap. ....tunggu apa lagi? Sekarang teknologi dah canggih bakar saja kelambu dan guna produk lain yg terbukti berkesan dan lebih effektif. Lihat contoh selangor dan p.pinang, bila pemimpin amanah rakyatnya akan mnikmati hasil maksum bumi mereka yg bertuah. Lebih 30 tahun BN merintah swak......hasil dikaut oleh pemimpin atasan, rakyat ditindas, hak rakyat dicuri dan dirampas. Apakah ini yg dipuja pencacai2 BN termasuk ustaz2 BN?......sudahlah.....hari ini kita buaat keputusan tolak terus BN kalau kita nak terus maju dan membangun, bukan untuk kita sekarang ini tetapi utk anak2 kita yg masih dalam buaian......" kera di hutan disusukan anak kecil mati kelaparan"....Ayuh berubah utk masa depan anak2 kita.

    ReplyDelete
  11. Orang PBB tahu nyamuk yg menerobos masuk dalam kelmbu, tapi tak pegi bunuh nyamuk penghisap harta rakyat, perasuah, gila kuasa, rampas harta rakyat, buli pemimpin melayu. Sebab apa? Sebab pemimpin2 mereka takut dan lemah, tak berani nak tegur ketua mereka.....apa!!!!! kalau kamu tak berani nak tegurrrrrr!!!!! Sekarang rakyattttt ambil keputusan untuk singkirkan pemimpin2 PBB dan kami akan jatuhkan ketua mereka yg gila kuasa.!!!! Persiapkan seluruh jentera PR kita gempurrrrrr kubu mereka. Allahuakbarrrrr.

    ReplyDelete
  12. It is apparent that people still does not comprehend or is totally ignorant of how complicated is Sarawak Politics.
    Thankfully for the Sarawak electorate an ignorant attitude will for the time being be the bastion against UMNO style politics. Isn't it enough that Sabah is an UMNO experiment gone wrong?

    ReplyDelete
  13. Pihak PKR menyeru SPR agar memantau & menurunkan Poster bukan calon ie Poster CM kononnya tidak mengikut peraturan. Agar menghairankan bagaimana CM Pehin Sri dihormati & digeruni oleh Parti Pembangkang dlm keadaan beliau dikatakan terlalu lama di Singahsana.Apa tidaknya,jika CM dikatakan beban,mengapa tidak dibiarkan Poster beliau berkibaran.
    Kebelakangan ini juga Pihak Pembangkang memuji tindakan utk menjatuhkan Pehin Sri seolah2 mengetahui yg MEREKA dlm PBB sendiri cuba & tidak mahu Beliau terus menerajui Kerajaan selepas Pilihanraya.Tidakkah ini bermakna Pihak Pembangkang mengetahui yg RINTANGAN mereka paling besar dlm usaha menakluki Negeri Sarawak ialah Pehin Sri Taib Mahmud.Selagi Beliau terus menerajui Kerajaan,selagi itulah usaha mereka utk menakluki Negeri Sarawak menjadi sia2 ataupun MUSTAHIL.
    Bertambah menghairankan,bagaimana MEREKA dlm PBB tidak sedar atau sengaja tidak sedar KEKUATAN yg dimiliki oleh Pehin Sri terhadap pendudk Sarawak hingga mendapat Pengiktirafan dr Pihak Pembangkang ataupun Agenda menjatuhkan Pehin Sri lebih besar hingga Parti PBB menjadi taruhan.
    Tapi adakah mereka mewakili sebilangan besar pendudk Sarawak atau MEREKA yg berkepentingan sahaja.
    Saya berani mengatakan yg MEREKA mewakili sebilangan kecil Org PBB yg mempunyai MATLAMAT utk mengantikan Pehin Sri di Singahana.
    Secara logiknya tindakan tersebut dianggap Tindakan Kurang Ajar yg melanggar Norma Kehidupan Pendudk Sarawak yg Cintakan Keaamanan & mahu melihat Peralihan Kuasa dibuat dlm keadaan yg selicin2nya atas persetujuan kesemua ahli Parti & Pendudk Sarawak khasnya.
    Apa yg berlaku adalah disebaliknya.
    Mengapa waktu Pilihanraya yg dipilih,mengapa tidak sewaktu Konvesyen BN ataupun PBB dlm memilih President Parti.Tindakan tersebut merupakan tindakan BACUL seumpama Menikam dr Belakang.
    Kita pendudk Sarawak mempunyai Sentimen yg Parti PBB ialah Parti pendudk Sarawak yg mewakili mereka.Sbb itulah,selagi Parti PKR ialah Parti dr Semenajung,selagi itulah mereka gagal menakluki Sarawak.Masa depan Pendudk Sarawak biarlah Pehin Sri yg menentukan arah tuju & bukanlah Pihak Lain.
    Kebelakangan ini,suara2 dlm PBB yg melaung2kan seolah2 UMNO dibawa masuk Sarawak utk membantu Jentera BN Sarawak atau persedian jika BN jatuh pada pilihanraya ini.Dimanakah logiknya tindakan tersebut.Tidakkah MEREKA sedar akan Sentimen pendudk Sarawak yg mahukan Parti Tempatan iaitu PBB.
    Lebih Menakjubkan,PBB adalah Komponen Parti dlm BN.Tindakan ini menunjukkan seolah2 ketidakkepercayaan Parti Komponon dlm BN kpd Kompononya sendiri iaitu PBB atau kepimpinan Pehin Sri sebagai Pengerusi BN Sarawak.
    Kita mesti ingat,Pehin Sri menjadi Ketua Menteri Sarawak selam 30 tahun & tidak pernah gagal memberi Kemenangan kpd BN Sarawak.Tidaklah diketahui atas kuasa apakah MEREKA dlm PBB yg menghasut atau cuba menjatuhkan Pehin Sri.Apakah sumbangan MEREKA kpd Negeri Sarawak jika dibandingkan dgn Jasa Pehin Sri.
    Sekali lagi saya berani mengatakan yg Sarawak akan jatuh dlm Pilihanraya Parlimen akan datang jika BN tidak diterajui oleh Pehin Sri.Perlu diingati,jika tidak BN Sarawak,(Parlimen dah dikuasai oleh Pihak PR).Pengalaman Beliau tidak dapat ditandingi oleh mana Pemimpin yg sedia ada walaupun Abg Jo yg diwar2kan debagai penganti Beliau.Tidaklah melampau Beliau mengatakan setakat ini,tiada seorg pun LAYAK sebagai penganti.

    Bersambung, Tlg fikir2an

    ReplyDelete
  14. bersambung

    Negeri Sarawak dgn pendudknya yg berbilang kaum,adalah Negeri yg paling unik dlm Malaysia.Pengagihan Kuasa diantara Etnik Sarawak yg diwakili oleh PBB,SUPP,PRS & SPDP begitu terancang sekali yg mana setiap pendudk diwakili oleh Perwakilan mereka sendiri.Keadaan inilah yg semakin Mewarna-warnikan senario Politik di Sarawak.
    Tapi adakah ini yg difahami oleh oleh Pemimpin Bawahan seperti Abg Jo yg tindakan seolah2 menyamai Saudara Anwar Ibrahim.Tidak sabar & tidak mengikut Peralihan Kuasa mengikut Peraturan ataupun di Sarawak Perlembagaan PBB.
    Suara siapakah yg Abg Jo dengar,suara Sekutu beliaukah atau Pendudk Sarawak.

    besambung

    ReplyDelete
  15. Pemberitahuan: Malam tok DSAI pun speach at 9pm di Kampung Petinggan (Sumber : Pejabat Sketriat PKR Satok). So datang awal, mun dapat sebelum Maghrib, to muslim jangan risau area ya banyak surau, so boleh solat disia. Iboh pegi Padang Merdeka indah malam tok, sia Anuar Zain merik ucapan.

    ReplyDelete
  16. Sarawak untuk warga Sarawak, Hidup Sarawak

    ReplyDelete
  17. Saya percaya yang buat cerita ini orang pro pembangkang yang datang dari nunseberang dan bukan orang Sarawak. Dasar kaki pengasut nak buat kacau di negeri Sarawak yang aman damai. Sejarah politik Sarawak tidak pernah memenangkan parti pembangkang, ini termasuk apa yang pernah berlaku ke atas SNAp apabila parti itu keluar dari Barisan Nasional dulu, hingga ia terpaksa rujuk balik ke Barisan Nasional. Parti itu tidak dibuang dari Barisan Nasional tetapi terpaksa mengundur diri kerana masalah kepimpinan dalam parti. Cerita ketidak upayaan Barisan Nasional memenangi PRN ke-10 ini adalah dakyah politik Pembangkang dan anasir luar yang menghasut rakyat Sarawak. Jangan buat perkiraan pada jumlah penonton dan pendengar yang ramai hadir ke ceamah Pembangkang lantas mengatkan yang PKR,DAP, PAS, PCm dan SNAP akan menang mudah. Testimoni Barisan Nasional jelas berdaya maju dan memenangi hati pengundi. Insya Allah, Barisan Nasional akan menang besar kali ini. Aamin.

    ReplyDelete
  18. tok nama nya jahil... mun dah kejeron srh org MALAYA masok, knk jajah la kita... KEBODOHAN ORANG NAK NYOKONG PARTI LUAR SARAWAK!!!! udah terang org MALAYA ya mok masok di sitok, tp masih juak BUTAK, MAKA BERMATA.... jgn lupak perjanjian 20 perkara MALAYA JEMPUT SABAH & SARAWAK UNTUK DITUBOHKAN MALAYSIA.... MUN KTKORG SIK PUAS ATI NGAN NGAN TAIB, JANGAN NEGERI ABIS TERGADAI.. UNDI LA PARTI YANG BERASAL DARI SARAWAK N ORANG SARAWAK... BODOH NA JUAK ORG2 TAKSUB NGAN GIMIK POLITIK DI CIPTA OLEH TAIK2 POLITIK TOK!!! GUNA AKAL, JANGAN GUNA LUTUT...

    ReplyDelete
  19. Saya bersetuju dgn penulis.Nya madah Sarawak lamak dah guguk kpd pembangkang mun sik kerana Ketua Menteri. Kerana Sejarah Sarawak yg sik pernah memenangkan pembangkang adalah zaman Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud.Mun nya sik ada,yakinkah kitak org lain boleh molah macam ya.Belum ada sejarah pok.Negeri tok bukan pakei testing utk org baru yg pengalaman entah apa entah.
    Hidup Ketua Menteri Sarawak

    ReplyDelete
  20. SUPP IS SOUP ALREADY..

    ReplyDelete
  21. Toklah perkara yang di takutkan oleh kamek sebagai anak sarawak. Ketahuilah wahai warga Sarawak, pelbagai usaha telah dilakukan oleh cdak blah nun (baitnya UMNO atau PR) yang bersungguh-sungguh coba maok bertapak ke sitok. Namun setakat tok melalui BN Sarawak, semua cubaan ya telah berjaya dihalang (ya pun ada juak t'lepas).

    Katakan lah BN Sarawak tumbang:
    PKR + DAP + PAS mula bertapak di sarawak. Perkara serta hak-hak Keistimewaan kita orang sarawak seperti yang terkandung dalam perjanjian pembentukan Malaysia akan di rombak dan di gugurkan.

    Apabila hilang tembok ini, Parti BN Semenanjung akan mula mengembangkan pengaruh ke Sarawak atas alasan BN Sarawak tidak lagi relevan dan perlu pembaharuan. UMNO atas alasan membela orang melayu akan berkembang ke sitok. MCA dan Gerakan juga ekot skali, membela orang cina. PPP yang dolok coba membuka parti di sarawak akhirnya berjaya bukak opis di Kapit kononnya membela orang Iban. Berlaku kebanjiran besar-besaran dari cnun ke sitok. Kita mok melawan dah sik mampu. Sigek demi sigek hak serta keistimewaan kita hilang:

    - Berlaku kebanjiran penduduk dari cnun. Kawasan perumahan/kampung kita akan mula diganti dengan rumah cdaknya. Kampung kita mula terhakis diganti dengan apartmen/kondo yang nyatanya didiam oleh cdaknya. Orang kita? Sik mampu diam kondo, diam la di suburban bandar area jauh dari pusat bandar.
    - Tanah tanah NCR yang diperjuangkan selama tok akan hilang dibolot oleh syarikat-syarikat dari cnun yang nyatanya sikda masalah mok mbeli tanah kita kerana cdaknya mempunyai sumber kewangan yang besar.
    - Syarikat2 besar dari cnun akan mula melimpah masuk ke sarawak, membunuh syarikat kita yang baru mok idup. Shopping Complex kita penuh oleh keday cdaknya. Orang kita? Bejual tepi jalan ya jak mampu.
    - Jawatan dalam pentadbiran negeri mula diisi oleh cdak cnun. Keputusan serta tindakan dipolah oleh orang cnun tanpa mengambilkira kita di sitok. Orang kita? Anak Cucu kita? Setakat Pegawai Rendah.

    Mungkin akan ada madah tok hanya propraganda PRO BN. Pencacai-pencacai BN... Tapi sedarlah anak Sarawak, perkara tok SUDAH!! berlaku di sebelah negeri kita. Negeri membangun, fasiliti hebat, bangunan tinggi melanggit tapi siapa mpun?... yang pasti bukan orang tempatan.

    ReplyDelete
  22. setuju menar ngan posting sidak yg pro pbb atas ya...tok semua dakyah propaganda sidak pembangkang yg disapot oleh org dlm pbb dirik pun...yalah tulah kinek tok..dolok time abg abu bakar nak polah tranformasi dlm pbb semua main tikam belakang walu awal2 madah setuju..sapa dalang nya???...utk oatai2 yg dah lamak mengikuti perkembangan pbb mesti tau apa sebenarnya berlaku time jawatan presiden pbb ditandingkan...sapa yg main tikam belakang?...point time ya lah kita patut gunakan utk tinjau situasi kinek tok..sbb org yg terlibat dlm pemilihan/pertandingan jawatan presiden dolok ya yg awal nya setuju dgn perkiraan dato abg abu bakar,kinek tok lah merupakan'tok dalang' sebenarnya...siapakah yg sik tauk??..org semenanjung iboh memandei jak nak polah andaian berasaskan fakta kinek tok..fakta kinek tok sik akan muncul mun sik ada urg polah daun...apa2 pun ku sokong pbb..mun dapat idupkan lagi parti lagenda negeri sarawak...PARTI PAJAR !..org semenanjung tauk kah apa nya PARTI PAJAR?..mun sik tauk jgn memandei nak polah provoke..swk sik sama dgn sentimen semenanjung..urg swk..dlm senyum nya nyimpan dendam..dlm berdendam nya masih setia ! paham sik kitak org semenanjung???

    ReplyDelete
  23. DOLOK ORANG DAH MADAH JAGA AMANAH, ADIL,JUJUR, TULUS NGURUS NEGERI..JANGAN TAMAK HALOBA..PANDANG2 MASALAAH RAKYAT.jangan eksen jadi menteri, yb, ketua pbb,kaum bapak,kaum ibuk,ketua.pemuda,ketua macam2222222...
    mana2 penama diatas yg sik dapat berkhidmat dgn baik dgn rakyat, gantikan dgn yg baru..supaya terus maju....tok..kata rakyat sik maok nenggar EKSEN!!!!!!!kitak org org PBB rasa dirik besar gilak..kata org tua sik maok nenggar!!!!PBB dah jadi PARTI BUBUR.apa nak cakap pok....terimalah..rakyat dah sik percaya dgn semua ketua2 yg disebut nama diatas.....HAKIKAT..jgn nganok rakyat..muhasabah dirik lok!

    ReplyDelete
  24. 8:21pm, kau tok la laknat bangsa sarawak. jangan cakap jak di sitok. terus terang padah lam ceramah. jangan terkejut, penyokong pakatan dirikpun ngamok lekak nengar kau maok orang malaya kontrol orang sarawak. bukannya taib dan pbb sik da nak berubah. bukankah udah 10 nama orang ditukar. kau ya jangan bodo gilak. parti ney gila gilak nak nukar semua muka bila election? mun anuar ya pikir nya bagus gilak, jangan stand general election tok. tukar semua yb2 pkr, sak muka baru semua. kau ya ketulahan. kinek tok kita orang sarawak nak bertumbok sama dirik. masih lagik kau nak membela org malaya.

    ReplyDelete
  25. Salam rakan2 semua,
    Lamak dah sik aktif berkelana di ruangan tok. Sebagai org muda di Sarawak, menyokong tiand kekuatan anak negeri Sarawak, panji keamanan dan kestabilan politik di Sarawak, PBB. Parti yang menjadi tunjang kepada kekuatan anak negari Sarawak yang berbilang kaum. Saya amat bersetuju dengan garapan rakan2 seperjuangan di atas. Apa perlunya UMNO masuk ke Sarawak? Apa kelebihan yang ada pada UMNO sehingga ia begitu dikehendaki untuk datang ke Sarawak? Tepuk dada tanya selera. Apa beza UMNO dengan PBB?..Banyak beza wahai para pembaca. UMNO hanya untuk orang Melayu manakala PBB adalah BUMIPUTRA.. Dalam Article 153 Perlembagaan Malaysia sudah cukup untuk menyatakan bahawa hanya ada dua bangsa yang keistimewaan mereka dilindungi , Melay dan Anak Negeri di Sabah dan Sarawak. Kategori Anak Negeri meliputi orang Melayu, Melanau, Iban, Dayak dlll. Tidak satupun yang menyebut secara eksklusif bahawa di org Melayu di kategorikan sebagai Bangsa Melayu. Jadi UMNO adalah Melayu PBB adalah ANAK NEGERI.
    Rakan2 sekalian, rumpun Melayu adalah bangsa minoriti di Sarawak. Iban dan Dayak adalah bangsa terbesar di Sarawak. Namun walaupun bangsa Melayu adalah minority dari segi komposisi bangsa Melayu juga adalah majority disetiap hati bangsa Iban, Dayak dan bangsa2 peribumi lain. Kesetiaan bangsa Melayu dengan rumpun Iban, Dayak dan bangsa lain cukup utuh sekali. Kerana apa? Kerana mereka adalah ANAK NEGERI SARAWAK. Kerana mereka bersifat ANAK NEGERI lah maka bangsa Melayu cukup kuat bersama2 dengan kaum Melanau, Iban , Dayak serta bangsa peribumi yang lain. Sudahpun menjadi tradisi, org Melayu bersatu dengan bangs lain samada menerusi ikatan perkahwinan mahupun dari segi pengambilan keluarga angkat. Bangsa bukan isu di negeri Sarawak kerana selain Cina hanya ada satu sahaja bangsa di Sarawak, itulah bangsa ANAK NEGERI SARAWAK!

    bersambung

    ReplyDelete
  26. Maka kita seharusnya berbangga kerana mempunyai perpaduan berbilang kaum ini. Di Semenanjung , UMNO baru sahaja melaungkan slogan 1Malaysia yang mana semangat yang ada pada slogan itu sudahpun menjadi darah daging bangsa kita. Tidak ada yang mengejutkan kepada Slogan tersebut. Tanpa segan silu saya nyatakan bahawa 1Malaysia itu diambil daripada contoh perpaduan yang ada di Sarawak dan Sabah.
    Bila kita berbincang semula kepada keperluan UMNO untuk datang ke Sarawak tanpa diundang menimbulkan tanda tanya. Adakah kita sedar bahawa semenjak sekian lama kita diperintah oleh ANAK NEGERI kita sendiri tanpa perlu menjadi BONEKA kepada UMNO Semenanjung. Adakah kita sedar bahawa selagi anak bangsa kita sendiri memimpin negeri kita selagi itulah tanah kelahiran kita akan terus dilindungi. Belajarlah dari Sabah. Negeri yang kaya dengan pelbagai sumber asli, kini dirompak oleh siapa? Peluang perniagaan tertutup untuk anak negeri Sabah. Ketua Menteri hanyalah Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri sahaja.

    SARAWAK? Kita ada PENGERUSI BN dan PRESIDEN PBB. Itulah PS ABDUL TAIB MAHMUD, ANAK NEGERI SARAWAK. Lebih 30 tahun memimpin Sarawak tanpa gagal mempertahankan hak –hak ANAK NEGERI SARAWAK agar tidak jatuh ke tangan PEMIMPIN LUAR. Hak Memerintah Negeri Sarawak adalah Hak ANAK NEGERI SARAWAK tidak kira samada pengganti beliau berbangsa MELAYU, MELANAU mahupun IBAN dan DAYAK kerana SESUNGGUHNYA kita semua adalah berbangsa ANAK NEGERI SARAWAK dan ini adalah rumpun bangsa kita yang telah termaktub di dalam PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN!. Kita mampu memimpin negeri kita tanpa perlunya campur tangan orang lain. JANGANLAH KITA LUPA tentang perkara ini.

    ReplyDelete
  27. Pilihanraya kali ini adalah yang paling penting di dalam Sejarah Politik Negeri Sarawak. Jatuh bangun bangsa ANAK NEGERI SARAWAK bergantung kepada keputusan pilihanraya kali ini. Tingkatkanlah perpaduan sesama kita. BUKTIKAN pada parti luar yang kita mampu bersatu di bawah satu panji BN NEGERI. Tunjukkan kepada org luar yang mereka tidak perlu mengajar kita bagaimana kita harus mentadbir negeri kita dan bagaimana kita harus menangani masalah dalaman negeri kita. Jangan biarkan kita jadi KUDA TUNGGANGAN pihak yang tidak bertanggungjawab. JANGANLAH kita MENJUAL MARUAH ANAK BANGSA kita. INI TANAHAIR KITA, SARAWAK ADALAH TANAH HAK ANAK NEGERI SARAWAK. BUKAN HAK MILIK ORG LAIN YANG TIADA HUBUNGAN DENGAN KITA.

    Ingatlah rakan2 sekalian, Pehin Seri mengambil masa cukup lama untuk mencari pengganti bagi memastikan bahawa pengganti beliau tidak mudah diTUNGGANG , di SOGOK dengan WANG, yang akhirnya MENJUAL TANAH NEGERI kita kepada ORANG LUAR. Ingatlah rakan2, seburuk mana sekalipun Pehin Seri kita dimata kita sendiri, INGATLAH beliau juga sedarah dengan kita. Beliau adalah ANAK NEGERI sama dengan kita. Selagi ANAK NEGERI memimpin negeri Sarawak, kita tidak akan apa apa kerana kita adalah ANAK NEGERI SARAWAK. Seburuk2 beliau di hati kita, beliau tetap pemimpin kita. Biarlah apa orang nak kata. Bila tiba masanya pengunduran Pehin Seri dari pentas politik , kita bersedia untuk menerima Ketua Menteri yang baru. Maka hendaknya Ketua Menteri yang baru harus bersedia untuk terus mempertahankan HAK ANAK NEGERI SARAWAK sepertimana yang telah dilaksanakan dengan baik oleh PS Taib.

    Semoga kita terus bersatu AMIN....

    ReplyDelete
  28. Akhir kata renung2 kan :
    Di sepanjang kepimpinan beliau, tidak pernah beliau mengajar TAKTIK MAKI HAMUN dalam politik. Di dalam tempoh pentadbiran beliau tidak pernah ada sembahyang menduakan IMAM. DI dalam tempoh beliau berpolitik belum pernah ada beliau menyemai sikap KAKI PEREMPUAN apatah lagi taktik VIDEO SEKS mahupun terlibat dalam Skandal SEKS . Tidak pernah mengajar BUDAYA POLITIK SAMSENG di dalam parti komponen BN NEGERI SARAWAK malah tidak pernah ada HURU HARA di sepanjang beliau memimpin BN di setiap pilihanraya. Kerana Semangat ANAK NEGERI ada pada beliau, BERTARUNG biar DENGAN BERMARUAH. Semangat ini lah yang akan terus menjalar di setiap diri kita selagi kita digelar ANAK NEGERI SARAWAK.
    Sekian. Terima kasih…

    ReplyDelete
  29. Pertahankan apa! Kinek tuk pun PBB sik dapat nahan kehendak Federal Gov supaya hak anak sarawak terjamin. Cuba kita molah kajian tentang juruteknik komputer nak diexport dari Malaya, banyak. Macamlah sik ada anak sarawak pande dalam ICT. Pertahan apa? Macam ya juak cikgu agama. Banyak sekali dari malaya, macamlah mbiak kita sik ada lulusan pengajian agama. Pertahan apa?

    ReplyDelete
  30. Saudara Burung Pa'ak;

    Panjang lebar saudara bercerita. Betul, ada juak yang betul. Kamek pun sayangkan Sarawak macam saudara2 kita di atas ya;

    (i) Tembok yang saudara maksudkan dah lamak terlepas. PBB dah lamak dah biarkan cdak masuk ctok. Kempen tok pun bukankah cdak UMNO yang di mbak cdak? PBB membela rakyat Sarawak? MUNGKIN, TAPI UNTUK KEPENTINGAN KRONI & KELUARGA MEREKA SAHAJA.
    (ii) Kebanjiran penduduk? Rumah tergadai? BERAPA BUAH RUMAH PANJANG DIROBOHKAN YANG KONONNYA UNTUK PEMBANGUNAN? PEMBANGUNAN LADANG YANG DIMILIKI OLEH KELUARGA TAIB! BUKAN PEMBANGUNAN UNTUK NEGERI SARAWAK. SYER LADANG?
    (iii) Kemasukan syarikat Malaya ke atas tanah NCR? NCR dirampas? TAIB DAH LAMA MULAKAN! lEBIH 200 KES TANAH NCR SENGAJA DILENGAHKAN DI MAHKAMAH. YA CDAK PENDUDUK YANG MAMPU UPAH LAWYER, BELUM GIK YANG HANYA DAPAT NANGGAR CDAK LADANG TAIB NGERJA TANAH NENEK-MOYANG DEPAN2 RMH PANJANG. KENAK NAJIB YANG ANNOUNCE TANAH NCR PERLU DISUKAT? BUKANNYA TAIB! NYA PUN NAJIB UMUM SEMADI MIKIR SARAWAK ADA ISU TANAH YANG BOLEH GUGAT POLITIK UMNO!
    (iv) Syarikat 'kita"? Siapa? Titanium? Naim? CMS? Shinyang? COBA CHECK SIAPA MPUN.

    BUKAN RAKYAT SIK SAYANG NGAN SARAWAK, TAPI MUN DAH PEMIMPIN KETERLALUAN. NYA & KRONI KAYA MENGGUNUNG TAPI RAKYAT PAPA KEDANA,

    JANGAN2 SARAWAK PUN DAH DIJUALNYA JUAK! Anak masuk politik baru 1 term terus jd tim. menteri, orang lain dalam PBB sik layakkah? 30 tahun jd CM, belum nampak sorang pun pengganti? Nya soranglah bijak dalam Sarawak tok? Nya mikir nya Sultan Sarawak kah? Kesimpulannya, Taib memerintah PBB hanya untuk kepentingan sendiri! Sepatutnya Taib, Jabu, george Chan letak jawatan lamak dah. PBB & pakatan BN Sarawak hancur sebab pemimpin yang tamak!

    ReplyDelete
  31. ....urg serawak asli/pure/anak negeri asli bukan campuran ..sik kira apa bangsa..mun nya urg suka...suka sampei mati..mun sik suka..sik suka sampei mati..mun nya urg berdendam dapat lagik senyum...dalam nya urang yab erdendam nya urang tetap SETIA !...NAK TOK LAH CIRI2 URANG SERAWAK YANG ASLI ! DAN PAGAR YG KUKUH DALAM DIRI SAMPEI SIDAK LAIN( ORG PARTI SEMENANJUNG) PUN SIK DAPAT NAK HAMPIRI....tanah serawak untuk urg serawak...jgn nak bangkitkan isu psl tanah dengan keizinan utk sidak dari semenanjung masuk..urang serawak sik membencik sidak semenanjung...lebih2 lagik urg serawak yg beragama islam..urg semenanjung ttp sudara seagama wpn berlainan bangsa...biar urang serawak yg akan tentu jatuh turunnya pemimpin..sik perlu sidak luar yg tulong ajr cam tok dan cam tok..ubat ada di sitok bukan di sinun..urg serawak jiwanya kukuh..urang serawak hatinya keras...jgn dicuba utk menguji jika hanya nok tauk betul kah sik...majulah serawak(aku,kau,kitak urang,kamek urang,sidak ya,sidak tok...bukan urang sinun ) dalam malaysia...HIDUP PAJAR !

    ReplyDelete
  32. lets be objective in paving the way forward.only through the high performance team can transform sarawak.terms and conditions apply.let bn continue .my vote for them and i pledge voters to wisely consider .

    ReplyDelete
  33. Saudara remylan-pro BN;
    Kamek SEBAGAI ANAK NEGERI SARAWAK huraikan pendapat kitak..
    (i)pemimpin kita dah pun jd boneka UMNO. Cne pergi royalti minyak? Cne pergi royalti kekayaan Sarawak? Untuk membangunkan KL? Cne pergi ketelusan Perlembagaan Malaysia berkaitan kebebasan beragama? Kerana Sarawak yang berbilang bangsalah pemimpin Sarawak perlu tegas bersuara. PEMIMPIN SARAWAK SIKDA BERSUARA! ADAKAH SAUDARA ARIF BENAR NGAN PERLEMBAGAAN MALAYSIA?
    (ii)Siapapun parti memerintah, CM Sarawak akan tetap orang Sarawak. Masalahnya kinek tok, bukan sebab UMNO nak ambik alih. Masalah kepimpinan yang terlalu lama & sik telus. BUKA KAN MATA SAUDARA TENTANG APA YANG TAIB MAHMUD LAKUKAN UNTUK SARAWAK? INIKAH PEMBANGUNAN SELAMA 30 TAHUN? JANGAN2 MUN TUKAR CM SETIAP 10 TAHUN MACAM US, SARAWAK DAH JADI NEGERI TERKAYA.
    (iii) Pilihanraya kali ini memang penting untuk menunjukkan kepada semua pemimpin politik, SARAWAK BUKANLAH MILIK SESEBUAH PARTI, BUKAN MILIK SESETENGAH KAUM, BUKAN MILIK SESETENGAH INDIVIDU, BUKAN MILIK BN, BUKAN MILIK TAIB!
    (iv) Komen kitak hal Taib terlalu taksub! Kinek tok zaman cyber, segala korupsi Taib terlalu banyak untuk diampunkan oleh rakyat. Kitak ngeluar statement mcm ya seolah2 kitak maok membodohkan orang lain. Kitak sik sedar orang yang komen dalam tok semua celik komputer?
    (v) NYA LAMAK CARIK PENGGANTI ATAU MEMANG NYA SIK MAOK DIGANTI. NYA MIKIR SARAWAK KEPUNYAANNYA! PENGGANTINYA ADALAH ORG YG BOLEH DITUNGGANG ANAK2NYA, BOLEH DISOGOK SUPAYA ANAK NYA KELAK DIANGKAT JD CM. NYA SIK JUAL TANAH SARAWAK? KAU SIK DENGAR RINTIHAN RAKYAT SARAWAK PALING BESAR ADALAH TANAH? NYA YANG NYURUH NYUKAT TANAH KAH? BUKANKAH NAJIB YANG ANNOUNCE NGELUAR DUIT FEDERAL ATAS DESAKAN PEMBANGKANG YANG DIPADAH KAU JAIK! HT2 DENGAN KES TANAH, ATAUPUN KUBUR KAU DIPOLAH ORANG ATAS POKOK KELAK!
    (V) Politik samseng? Kau sik ada baca kroni ladangnnya hantar samseng untuk ngaco cdak rumah panjang? Rumah panjang yang duduk atas tanah nenek moyang beratus tahun dipadahnya state land? NCR ditukar jadi NCL? Kau tauk apa beza NCR & NCL? Samseng yang ngembak bom ke rumah panjang di Bintulu angkara siapa? Mun samseng ya salah pun, kenak sik ada keluar dalam newspaper? Atas alasan keselamatan?

    Mun kau maok kempen mati2an untuk Taib, kau hisap jak butuhnya, jilat buritnya puas2. Rakyat bukan sik sayangkan Sarawak, kau jangan nak memandei berhujah panjang2 macam ya!

    RAKYAT SIK MAOK DIPERBODOHKAN OLEH TAIB & KRONI ATAS NAMA PERJUANGAN SEBAGAI ANAK SARAWAK. HARAPKAN PAGAR, PAGAR MAKAN PADI. IBOH SAMPEI RAKYAT JADI PEMBERONTAK/KOMUNIS BARU MAOK SEDAR! HAL TOK SIK ADA KAITAN NGAN UMNO MASUK KE SIK.

    MUN PEMIMPIN YG KONONNYA ANAK SARAWAK YA TEK BENAR2 SAYANGKAN SARAWAK, BEKERJALAH UNTUK SARAWAK BUKAN UNTUK "MENJADIKAN KELUARGA & KRONI KAYA RAYA" & RAKYAT SENDIRI TERUS MISKIN.

    NYA BUKAN PEMIMPIN, ITU NAMANYA KOMUNIS & DIKTATOR & KUKU BESI!

    ReplyDelete
  34. Najib’s six-day campaign in Sarawak was a clear signal that the Umno president had completely taken over BN’s election machinery in the state.

    He is not only taken over... he is leading it and he will be determining all the strategies. Everything has now been taken over by Umno.

    Than who actually bringing in UMNO to Sarawak? Isnt PBB & George Chan?

    Why do they bringing all the dictator? Because they cannot answer all the corruption issues and thats why they bringing in their saviour. So, kick out this outdated politicianlah!

    ReplyDelete
  35. Berdasarkan pengamatan saya, sik mustahil by this Sunday BN jadi pembangkang di DUN Sarawak. Kita tunggu dan lihat. Jangan sik ngundi indah. Sik kiralah ngundi sapa-sapa pun.

    ReplyDelete
  36. Sik tauk nak madah apa2 gik. Apalah nasib kita orang Sarawak tok.

    Dari segi sumber asli, negeri paling kaya. Dari segi kemiskinan, negeri keempat miskin. Cne ndak pegi kekayaan kita kah?

    Maok disokong BN, kelak YB2 makin angkuh. Sibuk cari kekayaan dirik mpun, lupak ngan rakyat.

    Maok disokong Bebas, 80% nya akan masuk BN. Hujung2 sama macam YB BN juak.

    Maok disokong parti lain, PKR/PAS... mampu sik cdak tok perjuangkan rakyat Sarawak...

    Harapkan pagar, pagar makan padi. Di buang mati emak, ditelan mati bapak.

    Keluar mulut singa, masuk mulut buaya...

    ReplyDelete
  37. Saya rasa,
    (i) BN masih menang lebih 2/3 kerusi

    (ii) Tetapi dengan majoriti yang sangat2 menurun

    (iii) Kawasan SUPP di bandar pegi ke PKR & DAP

    (iv) tidak lebih 5 kawasan Dayak, 3 kawasan Melayu juga jatuh ke tangan PKR/DAP

    (v) Kesimpulannya, rakyat di Sarawak khasnya di pendalaman masih akan menyokong BN. Mereka inilah yang memberikan kepercayaan dan mandat kepada PBB, SUPP, PRS, SPDP untuk terus memerintah.

    (vi) sekiranya pemimpin sedar dah tok, sikboh leka dengan kemewahan. Jagalah rakyat anda dengan baik. Politik janji kosong, politik perkauman, politik budaya fitnah memfitnah, tunjuk menunjuk, menghakis harta rakyat, ketidakseimbangan pembangunan di antara kaum, politik ketidakadilan yang akan menguburkan parti-parti Sarawak dan akan mengundang PARTI KEADILAN RAKYAT berkuasa!

    (vi) Bagi YB dari Pakatan juga, laksanakan tanggungjawab anda sebagai check & balance dan berikan teguran membina kepada kerajaan. Kerajaan harus mendengar dan melaksanakan kerana itu juga dari suara rakyat.

    Saya suka dengan komen saudara Anoy berkenaan teori RAHMAN & STATE di atas. Berkemungkinan benar, kerana sekarang rakyat semakin terbuka. Maka parti-parti BN yang komponennya berdasarkan kaum dan kenegerian mungkin lambat laun akan diketepikan rakyat.

    Dan Parti pelbagai bangsa seperti PKR mungkin akan berkuasa suatu hari nanti. Itu adalah fakta dan mungkin juga mitos semata-mata...

    SELAMAT MENGUNDI! INGAT, UNDI ANDA ADALAH RAHSIA!

    ReplyDelete
  38. UDAH GIK ANGKAT PELIR POK!!!!
    pura2 sik tauk o nang jahil o 2x5=10

    REMYLAN-PRO BN said...
    Di sepanjang kepimpinan beliau, tidak pernah beliau mengajar TAKTIK MAKI HAMUN dalam politik.
    (ugut mengugut rakyat dgn kroni2 kitak org ya biasalah)


    Di dalam tempoh pentadbiran beliau tidak pernah ada sembahyang menduakan IMAM.(AURAT anak bini atur lok)

    DI dalam tempoh beliau berpolitik belum pernah ada beliau menyemai sikap KAKI PEREMPUAN apatah lagi taktik VIDEO SEKS mahupun terlibat dalam Skandal SEKS.(ANAKnya taik orang puan ya pok dilantik jd menteri)

    Tidak pernah mengajar BUDAYA POLITIK SAMSENG di dalam parti komponen BN NEGERI SARAWAK malah tidak pernah ada HURU HARA di sepanjang beliau memimpin BN di setiap pilihanraya.
    ("merampas tanah rakyat ya adalah budaya robin hoodlah")

    Kerana Semangat ANAK NEGERI ada pada beliau, BERTARUNG biar DENGAN BERMARUAH. Semangat ini lah yang akan terus menjalar di setiap diri kita selagi kita digelar ANAK NEGERI SARAWAK.
    ( ya semangat nyaga kedirikpun ya)

    UDAH GIK ANGKAT PELIR POK!
    jgn disalah orang luar pasal hal2 yg berlaku..salahkan pemimpin dan ahli parti yg tamak haloba and eksen....

    " BUKAN PARTI BN or PBB YG DIPERSOALKAN TAPI KAMI HANYA MAHU PEMIMPIN PARTI DAN SEMUA PENGANGKAT PLER YA DITUKAR...YALAH OBJEKTIF ASAL.bila permintaan rakyat sik didengar maka TUKAR JAK PARTILAH JAWABNYA.............udah pok mun nak angkat pler tangga2 juak..

    ReplyDelete
  39. HOT HOT HOT... TAIB Madah ngan NAJIB YANG NYA AKAN STEP DOWN SELEPAS BEBERAPA TAHUN DI DALAM UCAPAN DI PADANG MERDEKA MALAM TOK... KAH KAH KAH

    2015? 2020? 2030? NEWSPAPER BORNEO POST TAHUN 1990AN ADA DI LAMAN WEB PKR SARAWAK (Barubian.net), MADAH NYA MPUN MAOK STEP DOWN.. KINEK TOK DAH BERPULUH TAHUN, SIK JUAK STEP DOWN.

    LAGI2 RAKYAT SARAWAK DIPERBODOHKAN TAIB...
    (i) ngantik salah sorang anak/cucuk/adik nya jd CM baru
    (ii) nya madah orang bijak akan menggantikan dia (front page borneo post last week), maksudnya semua pemimpin kanan PBB kinek tok bodoh2 belaka
    (iii) atau nya ngantik maok molah lebih banyak perjanjian jangka panjang pakei bekal anak cucu nya mun nya dah mati kelak
    (iv) ataupun maok gadai kampung melayu/dayak kepada kroni macam nya gadai airport lamak bintulu & kawasan kuarters kerajaan di Saberkas ke pada Naim?
    (v) Jual jak Sarawak tok Taib2... sik pandei puas-puas

    ReplyDelete
  40. Kita hidup dlm amalan demokrasi. Kemenangan berpandukan kpd majoriti. Terimak jak lah apa2 keputusan eleksen ari sabtu tok. I don't think ulasan2 d atas ya dpt mempengaruhi mana2 individu. Masing2 ada pendirian. Giney2 pun u nak mdh, sik dak nya nak makei. Ngepak nyawa jak nak madah... Slmt mengundi...

    ReplyDelete
  41. Sa ya dari dulu lagi mengundi PBB. mulai dapat lesen mengundi tahun 2000. Walaupun mengundi PBB tapi saya bukanlah taksub dengan parti. Saya lebih cintakan alam sekitar daripada parti. Pilihan raya kali tok saya jadi keliru mana satu nak di pangkah. Apabila saya fly dari KCH ke MRY saya dapati hutan kita banyak yang dimusnah diganti dengan sawit. Pehin Sri kata hutan kita 70% sik dikaco. saya sik pikir gia dari mata saya tangga lain..Bila sampe kampung saya nangga sungi air nya dah sik sejernih dolok.Hati jadi sayu.

    ReplyDelete
  42. I make it simple, this time around kita tukar govt, undi pakatan only. PRU 14 kelak mun Pakatan perform kita tukar terus Federal. Sidak politican tok mauk diajar, sak sidaknya sedar mun nak molah duit jangan masuk politik. Masa tok politik makai tempat molah duit. Mun kerajaan selalu ditukar baru sidak politicion benar benar keja. So this time around undi pakatan, jangan sekali-kali undi BN or bebas.

    Mun pakatan engkah calon Monyet sekali pun i tetap ngundi Pakatan. So tok masa kita ngajar pemimpin yang korup tok. Ingat: kakya mun Pakatan sik perform kita tukar gik. Kita got power,use it.

    ReplyDelete
  43. Wahai orang sarawak, jangan hanya duduk bawah tempurung. Buka minda dan bergaul sesama sendiri tidak kira semenanjung, sarawak atau sabah. Kita memerlu sama lain. Dolok sarawak ada bank seperti Utama Bank, Hock Hua Bank, Kwong Lee Bank, etc. Kenek tok pun di sapu oleh orang lain. Sebab kita sendiri tiada kekuatan walau pun di bawah BN. Esik lama lagi CMSpun hilang. Apa nak kita banggakan. Bukalah pintu hati dan terima sauadara-saudara kita samada di Sabah atau Semenanjung. Bekerjasama untuk membanguna negeri. Kita lama kahayal sehingga kenak rompak oleh Maharaja Taib Mahmud dan keluarga.

    ReplyDelete
  44. sebab itu sidak china berani & pintar..samada dari semananjung, sabah atau sarawak mereka esik ada halangan untuk membantu sama diri asalkan sidak maju. Kita bumiptra paloi. Undi PR.

    ReplyDelete
  45. Ya lah. Mum esik mau kerjasama, kita keluarkan sarawak dari malaysia.Esik makan kita kelak...

    ReplyDelete
  46. bodoh semua yg sik turun mengundi pada 16hb april ya klk.............cakap ajak besar tapi sik register, mcm ney nak ngundi...bukan main gik kempen siang malam tapi sik dapat ngundi...bodoh2

    ReplyDelete
  47. sapa madah cina sik jadi masalah parti malaya masuk? nampak benar kau tok kelakar jak pandey tapi sik tauk realiti.

    ReplyDelete
  48. mun benar taib ya salah, biar kita, rakyat sarawak, tentukan sendiri. jangan jual maruah negeri kerana rasa marah dengan taib. sik cukupkah apa yang berlaku di sabah?

    ReplyDelete
  49. betul. SNAP ada bah.

    ReplyDelete
  50. Yg penting jgn bagi UMNO masuk....kita tauk sik, berapa billion udah Najib labur diSarawak tok, kitak ingat nya sik ngambik balit duit ia kah? Kita semua sik sedar rosmah sedang neropong, dan cari lubang atau pelanduk utk jadi satenya?

    ReplyDelete
  51. Salam semua.nak respon dgn ttg umno. Knak sik mok umno masuk ke swak? best bah.kalahkan banyak kerusi BN di swak dlm pilihanraya DUN pd 16 tok.mcm sabah reya.pas ya adalah sebab pakei umno masuk ke sitok! Kenak sik mok umno? Org semenanjungkah? Mun kedak ya, apa beza dak pkr, pas ngan dap ya? Sama juak parti dr semenanjung.sama juak anwar ya org semennjung nak? Dari milih dak ya,bagus agik rasa kmk milih umno.sekurang2nya kta nang tauk sidak yg nuntut kemerdkaan tanah melayu dan pembentukan negara Malaysia nak? Semua PM pun dari umno. So? Mcm nie? Ada berani? Mun sik, kita jaga jak parti sarawak kita.mun nak undi pembangkang bagus kita undi Snap jak. Atleast ya mmg benar parti org swak.nk?hmmm....

    ReplyDelete
  52. Thanks for PKR and DAP, MCA's big brother is coming.

    ReplyDelete
  53. Macam toklah...mun kita sayangkan Sarawak, kitak undiPakatan Rakyat. Jangan bagi muka ngan Taib & family! Apa guna kitak orang ngundi BN Sarawak bila BN SARAWAK MPUN MAKAN RAKYAT SARAWAK?

    K..Kita undi PKR sebab nya parti berbilang kaum. UMNO untuk siapa? Melayu Sarawak atau Melayu Semananjung? Melayu Sarawak yang nyokong UMNO Sarawak adalah lakhnat & pengkhianat Sarawak!

    Mun dah susah gilak, Sarawak keluar jak dari Malaysia@ Mun BN Sarawak menang juak kita semua jadi komunis yang akan menjatuhkan kerajaan Taib walau dalam apa cara sekalipun!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  54. bersambung

    Kita org Sarawak adalah org yg Lembut & Berbudi Bahasa.Percakapan iaitu Bahasa Sarawak penuh dgn Sopan Santun & Tolak Ansur.
    Bangsa kita diajar agar menghormati org tua atau Ketua dlm Masyarakat.,Kita sedia maklum yg Pehin Sri Taib Mahmud adalah Pemimipin yg menerajui Sarawak selama lebih 30 tahun.Keputusan Beliau utk Mengudurkan diri,walaupun digalakkan oleh segelintir Pemimpin BN & PBB tidak mencerminkan Sentimen pendudk Sarawak.
    Sudah menjadi adat dlm Parti Politik,seseorg ketua Parti,dlm kes ini Ketua Menteri Sarawak, menjadi sasaran pihak Pembangkang.Begitu juga Perdana Menteri Dtk Sri Najib tidak lari dr sasaran Tomahan yg sama.Adakah mereka harus mengikut telunjuk dr pihak tersebut.Logiknya mengapa tidak Timbalan Perdana Menteri atau di Sarawak Abg Jo menjadi tomahan.Adakah mereka ini 'Bersih Umpama Kain Putih'.Tidak pernah silap dlm membuat keputusan!
    Bersikap Mendiamkan diri dlm mempertahankan Pehin Sri seolah2 MEREKA(PBB) mempunyai agenda sendiri.Besar sangatkah Agenda MEREKA!Adakah Menjatuhkan Pehin Sri merupakan Menu Utama.
    Siapakah Dalang2 tersebut.'Tepuk Dada Tanya Selera'.

    bersambung

    ReplyDelete
  55. Mun BN pandei menang, Taib pencen, CM baru di lantik. MAMPU kah CM baru ya dgn sidak Jeneral nya NAHAN sidak suku-sakat UMNO masok dan bermaharajalela di Swk tok ??? Mun PAKATAN RAKYAT pandei menang, MAMPU kah sidak Laksamana baru kita ya dgn Jeneral nya nak NAHAN sidak suku-sakat Keadilan, DAP & termasuk UMNO dari masuk & bermaharajalela d SWK tok juak ??? Selepas PRU 10 kita tok, perkara pertama yg akan berlaku ialah... permansuhan pengunaan pasport utk semua rakyat M'sia utk memasuki Swk. Sik akan sempat rakyat Swk nak meneka apakah perkara kedua yg akan berlaku. Yang pasti Swk = Sabah. Sik akan ada lgk definasi hak keistemewaan rakyat Swk...

    ReplyDelete
  56. UNDI AJAK SIDAK BEBAS YA..

    ReplyDelete
  57. TV MALAM TOK MENGUMUMKAN ANWAR PELAKON PORNO. Laporan dari CID/SB Bukit Aman.

    ReplyDelete