Saturday, March 26, 2011

N49 Nangka: DR versus SYED



The defeat of the Barisan Nasional candidate in the Sibu by-election last year, had kick-started the initiative to look for a possible candidate to replace Datuk Awang Bemee Awang Ali Basah.

Although the oppositions were quick to claim that it was the strong dislike for the Pehin Sri Abdul Taib Mahmud by the Chinese voters was the main cause for the defeat, some PBB leaders disagreed with this view.

As a matter of fact, they attributed the defeat to the failure of Datuk Awang Bemee Awang Ali Basah to get enough Bumiputera votes for the BN candidate.

To them, Datuk Awang Bemee Awang Ali Basah was the main cause for the defeat.

Then, the search for a possible replacement commenced – so to speak.

Rumours on Syed Aziz Wan Abdul Hamid as possible replacement for the incumbent actually surfaced last year, i.e. months after the by-election.

Later it was also rumoured that Datuk Seri Mohd Asfia Awang Nassar might be moved to the Nangka constituency to replace Datuk Awang Bemee Awang Ali Basah.

However, at this stage, only two names are regarded by some PBB members as having potential to be the Nangka candidate for PBB – should the party top leadership decides to drop Datuk Awang Bemee Awang Ali Basah.

The two are Syed Aziz Wan Abdul Hamid and Dr Anuar Rapaee.

Good luck to both of them; and may the best candidate wins – but of course, with the condition that Datuk Awang Bemee Awang Ali Basah is no longer in the picture.

Also read:
* DUN Nangka: Is Dr. Annuar Rapee to replace Awang Bemee in the coming state election?

52 comments:

  1. WHY BN BLOG (CYBERTROOPER) HANDLED BY NON BN ORIENTED BLOGGER LIKE AUDIE??

    BN SHOULD BE AWARE OF THIS TROJANS..

    BEFORE ITS TOO LATE

    ReplyDelete
  2. RADEN KADRI EXCO PEMUDA IS ALSO INTERESTED... HE SAID GOT SUPPORT FROM CHINESE VOTERS.

    ReplyDelete
  3. Hidup Ustat Syed

    ReplyDelete
  4. ingin rasa nak melihat wajah bakal yb, ustat syed. tapi bila namanya digoggle, tekejut bila lihat namanya da dalam pertubuhan gengstar, pekida. orang yang sama ataupun orang yang lain?

    Ahli Jawatankuasa Perhubungan Pekida Negeri Sarawak 2008-2011
    Pengerusi :Musa b.Ainnie
    Timbalan Pengerusi :
    Setiausaha :Mohammad Hossen b.Abdul Rahman
    Bendahari :Hipni b.Mohhamad Mokhtar
    Ketua Penerangan :Amir b.Anis
    Ahli Jawatankuasa :Ishak b.Hassim
    Ahli Jawatankuasa :Syed Abdul Aziz b.Datuk Wan Hamid
    Ahli Jawatankuasa :Sarbeni b.Japar

    ReplyDelete
  5. I knew Syed Aziz for many years. Very optimist person and confident in planning as well as decision making. I knew his family as well. Muslim development in minority group as in Sibu is main concern of them. They also very supportive for Muslim reverts in Sibu as well as very good relationship with chinese community. He has a great reputation, this is well-known by everyone. YES to Syed Abdul Aziz.

    ReplyDelete
  6. Syed Aziz great reputation shouldn't be tarnished with political game.A person with personality like him should continue his contribution to our society & religion in his very own way.

    ReplyDelete
  7. Kedua-duanya hebat.....cuma orang di lebih minta pada Dr. Annuar

    ReplyDelete
  8. Wanredone said...

    Melanau said...
    lawan tetap lawan..Dun 36 semop milik "anak tempatan"
    March 26, 2011 11:38 AM

    Salam dan Syabas Sdra... kita tetap lawan!

    Kepada warga Pulau Legenda & Pulau penuh misteri ini, inilah masanya kita gunakan suara kita dalam PETI UNDI! Jangan disejukkan suara orang Pulau, biarkan ianya mendidih, w/pun tidak kedengaran, tapi tetap terasa bahang kehangatannya!

    Ingat, kertas undi di tangan kiri anda, pensil di tangan kanan anda, siapa yang anda pangkah, tiada siapa yang tahu, yang pentingnya, biarkan kertas undi anda itu bergema dengan jeritan "aku mahu perubahan"- "aku mahu anak tempatan"

    Sdra sekaum dan seagama, sebenarnya Pulau Bruit, Pulau legenda & Pulau yang penuh misteri kita ini dapat di bangun, dengan apa-apa bentuk infrastruktur sekalipun yang ada dalam dunia ini. Persoalannya, sanggup kah WR kita berbuat demikian, demi untuk mengdahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian?

    Masalah utama rakyat Pulau Bruit ialah:
    1. Jalan Raya
    2. Bekalan Air Bersih
    3. Klinik kesihatan dan
    4. Sekolah Menengah

    Bila diaju soalan diatas WR kata, agak payah nak bina jalan raya atas tanah gambut (100%) seperti di pulau legenda ini. Mana ada sungai besar yang membekal air tawar di pulau ini. Nak bina rumah batu untuk klinik agak mustahil atas tanah gambut, begitu juga nak bina bangunan sekolah menengah atas tanah paya dan bergambut ini.

    Sebenarnya dia malas nak membangun pulau yang dia wakili ini!

    Bukan jalan raya, malahan lebuh raya sekali pun dapat di bina atas tanah gambut ini. Kita ambil teknologi canggih dari Holland, Amerika & Jepon. Kalau disana orang Amerika, orang Holland dan orang Jpon dapat bina dalam kawah gunung berapi dan dibawah dasar laut, inikan pulah atas tanah gambut di Pulau Bruit ini! Hasil kerajaan (cukai) sumbangan dari Pulau Bruit ini, ialah 1/3 keseluruhan kerajaan Sarawak! Tidak salah kiranya wang hasil ini diguna untuk membangun Pulau Bruit, yang diibarat seekor ayam yang bertelur emas!

    Kalau kerajaan dapat bina lebuh raya di Pulau Bruit ini, masalah lain yang menyusul boleh diselsai dengan mudah.

    Kerajaan dapat menyelesaikan masalah bekalan air bersih ke Pulau Bruit ini, dengan menyulinkan air masin (air laut) dan air kumbahan (air buangan dari septik tank) di jadikan air-dapat-diminum segera, seperti yang dilakukan oleh kerajaan Singapura!

    Kalau Pulau Bruit sudah ada Lebuh Raya yang menghubungi Pulau ini ke merata tempat di Sarawak dan bekalan air bersih hasil sulingan dari air masin dan air kumbahan, sudah pasti Pulau Bruit, sebagai pulau legendan dan pulau yang penuh mesteri ini akan mengambit pelancong dari luar untuk melawat dan menikmati keindahan Puluau Bruit.

    bersambung.....
    March 26, 2011 3:59 PM

    ReplyDelete
  9. Sambungan……


    Tidak mustahil…mungkin disuatu hari nanti Lapang Terbang Tanjung Manis dapat di pindah ke kawasan Tekajong untuk membawa pelancong luar Negara ke Pulau Bruit!

    Jika Pulau Bruit sudah ada Lebuh Raya dan bekalan air bersih, masalah ketiga dan keempat, iaitu klinik kesihatan % sekolah menengah dapat dibina oleh kerajaan.

    Malahan bukan lagi bertaraf sebuah klinik kesihatan, tetapi full pledged hospital yang lengkap dengan klinik pakar dapat dibina di Pulau Patok.

    Begitu juga sekolah menengah, malahan kerajaan akan bina kolej bertaraf universiti di Semop dan beberapa buah lagi kolej di Sedau dan Saai.

    Perkara ini patut dibina dan dibawa oleh Asfia selaku wakil rakyat N36 Semop, kalau dia benar-benar mahu melihat kemajuan dari segi pembangunan physical & pembangunan insan di Pulau Bruit, selama 5 penggal beliau menjadi wakil rakyat.

    Oleh itu kita bersandar harapan kepada anak muda tempatan yang terpilih untuk menjadi wakil rakyat mengganti Asfia di N36 Semop nanti.

    Bakal calon seperti anak muda Hailmi bin Sajili yang berpendidikan tertinggi, dengan pengalaman beliau yang luas sebagai pendidik anak bangsa, amat diperlukan untuk mentransformasikan Pulau Bruit ini menjadi sebuah pulau "lubuk ilmu" dengan membina sebuah "menara gading" impian orang pulau dan sebuah lebuh raya yang dapat menghubung semua kampung dan bandar di pulau legenda ini! Besar juga harapan orang Pulau Bruit agar WR yang dipilih dapat membawa keluar seluruh warga Pulau Bruit dari lembah dan ketegaran kemiskinan. Hanya orang muda yang berpendidikan seperti Hailmi bin Sajili sahajalah yang dapat merubah nasin penduduk Pulau Bruit, pulau legenda dan pulau penuh misteri ini!

    ReplyDelete
  10. saya pernah mendengar persatuan pekida. its stand for Persatuan Kebajikan Islam dan Dakwah Malaysia yang tidak menggambarkan gangsterisme pada nama tersebut. mungkin ada segolongan kecil ahlinya yang bersikap radikal menyebabkan ia dilabel sedemikian. label tersebut adalah salah dan silap. ini serupa dengan golongan yang melabel islam itu terrorist sedangkan Islam itu satu cara hidup yang sempurna. serupalah juga mereka yang melabel politik itu kotor sedangkan politik itu pernah wujud sejak zaman Prophet SAW. hanya kerana segolongan kecil penganut Islam dan ahli politik yang bersikap ekstreme dan radikal menyebabkan manusia melabel agama dan politik itu suatu yang sempit dan negatif.

    masyarakat di sibu perlu melihat kepada kredibiliti & kemampuan bakal calon untuk menerajui kerusi nangka. good luck for Dr Annuar & Ustad Syed. Both OK

    ReplyDelete
  11. Raden sebagai exco pemuda PBB yang lebih layak. kalau bukan kerana sokongan padu tidak mungkin dia boleh menang sebagai exco PBB. Calon yb nangka selayaknya dari exco pemuda PBB nangka. Harap perkara ini di pertimbangkan.

    ReplyDelete
  12. Saya amat tertarik bila nama Ust Syed Abdul Aziz di kaitakan dng calun yg berpontensi menggantikan penyandang sekarang. Iklas saya katakan Ust Syed adalah personaliti yg dapat melonjakkan sokongan pengundi Nangka dan mencerahkan kemenangan bergaya. Beliau seorang yg profesional, mesra masyarakat, memiliki akhlak yg baik dan tidak sombong walaupun datang daripada keluarga yg berada.. semoga pemimpin kita terbuka hati utk memilih ust syed sebagai calun kita di nangka.... amin

    ReplyDelete
  13. bravo ust syed... kami jemaah yg pernah dibimbing ust semasa mengerjakan umrah dan haji insyaalah akan turun ke sibu memberi sokongan jitu... takbir

    ReplyDelete
  14. Raden guna politik wang utk menang exco PBB satu bumi kenyalang dah tahu, tak payah jual minyaklah....

    ReplyDelete
  15. I'm one of the resident in Mukah and I've known Ustaz Syed Aziz very well when he became the Head of majlis Islam Mukah. Went to Hajj last year and he was our mutawif. Very responsible person and he has taken care of our welfare.Should fully support him as I believe that the people in Sibu will be fortunate to have him as a YB who has good personality and credibility. All the best Ustaz Aziz!

    ReplyDelete
  16. Dr.Annuar atau Ust Syed keduanya hebat dan berkelayakan, tetapi Ust SYED adalah pilihan saya..

    ReplyDelete
  17. http://www.barubian.net/2011/03/pakatan-swak-seat-spat-whos-greedy-pkr.html

    Saturday, March 26, 2011
    Pakatan S’wak seat spat: Who’s greedy? PKR or DAP
    Pakatan S'wak seat spat: Who's greedy?

    The current hot news is the ongoing seat negotiations between DAP and PKR and how it has broken down. The story is that DAP wants 18 seats, mainly Chinese-majority and that PKR wants to reduce it to 13 by demanding 5 of their seats.

    It will be instructive to look at the situation during the 2006 Sarawak State Elections.

    Of the 5 seats in dispute (N9 Padungan, N13 Batu Kawah, N25 Balai Ringin, N63 Piasau and N65 Senadin) 4 were contested by PKR and 1 by SNAP (N25 Balai Ringin).

    Even then, both the candidates who contested in Balai Ringin are now PKR members. Hence PKR’s request for the 5 seats. The issue here is DAP demanding 5 seats, 4 of which were contested by PKR previously.



    The principles of seat negotiations have always been:

    1. Incumbent seats to be contested by the incumbent party. Eg N9 Padungan was held by Dominique Ng Kim Ho (PKR),

    2. Seats contested by a particular party in the past, gets to contest again in the same seat unless there are exceptional circumstances warranting a change. This principle has been respected in all the by-elections since Mar 2008.

    In the seat negotiations, it is clear that PKR has respected those principles. They have not demanded any seat that DAP contested in the past, not even N27 Simanggang that was contested by SNAP.

    The only dispute are with seats that PKR stood for in 2006 plus N25 Balai Ringin where Ibi Anak Uding previously from SNAP, is now with PKR. DAP wants those seats.

    ReplyDelete
  18. Ustaz Syed adalah winable candidate utk Nangka.Kalau kita bandingkan Dr. Anuar dengan Ustaz Syed, dari segi populariti dimenangi Ustaz Syed memandangkan latar belakangnya yang rendah diri dan sering berceramah. Sokongon oleh kaum cina juga senang diraih oleh Ustaz Syed memandangkan sejarah ayahnya yang sangat disegani oleh golongan atasan cina di sibu.

    Memang rakyat di sibu memerlukan seorang calon yang mempunyai kreadibiliti dalam bidang agama dan disenangi rakyat serta mudah didekati kerana umat islam dan bumiputera di sibu jauh mundur di belakang.

    Sebagai seorang pengundi nangka, saya sokong kehadirang Ustaz Syed untuk mengantikan Dato Awg Bemee yang telahpun menabur janji kosong dengan pengundi2nya selama ini.I hope PM, TPM dan CM mempertimbangkannya. Good Luck To Ustaz Syed.

    ReplyDelete
  19. Tahniah..Ustad Syed. Kalau menang ..untungnya warga Sibu dapat YB muda, kacak, pandai , rajin dan lagi beriman.

    ReplyDelete
  20. YES....TUAN SYED...GOOD LUCK

    ReplyDelete
  21. RAKYAT SIBU BLH BERHARAP DGN USTAD SYED UTK BERBAKTI. SETAKAT YG SAYA KETAHUI BELIAU SEORANG YG MERENDAH DIRI DAN KOMITED DGN TANGGUNGJAWAB YG DIAMANAHKAN.GOOD LUCK USTAD SYED.

    ReplyDelete
  22. kami pengundi nangka yg tinggal atau berkerja di kuching mengharapkan calun yg bersih,beramanah,beriman,beragama dan peka dng permasalahan rakyat DUN Nangka. Bukan seperti Awg Bemee yg pandai menabur janji tapi habuk pun tak ada. Sesungguhanya kreteria yang kami mahu itu ada pada Ustaz Hj Syed Abdul Aziz.

    ReplyDelete
  23. Kedua-dua calon masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri.Selebihnya terserah kepada pucuk pimpinan untuk memilih strategi apa yang akan digunakan bagi menghadapi piliharanraya kali ini.Both Dr and Ustaz Syed have good personality and both also humble.The difference would be one is passive another one is active.May God Bless both of them..Insya Allah as Sibu new leader.

    ReplyDelete
  24. Anonymous said...March 27, 2011 11.00 AM...I agree with you. both can be good & potential leader.

    Dr got full support from youngster and he also chairman for Persatuan Graduan Bumiputra sibu which is belong to young academic & intelectual group from sibu. he also know by iban community as a doctor who have served them before.

    Syed got his own strenght. he came from great family politic back ground as well as his grand father is 2nd governor in sarawak (Tun Datuk Patinggi Haji BUjang). and also his father now is prominent malay leader in sibu. Besides he also well known as good speaker (penceramah)among malay/melanau community. the most contribution he has done was being good civil servant when he was in sibu. he was majlis islam inforcement, marriege registrar, gave sermon for muslim community during friday prayer etc.

    good luck for both of you. BN will get big majority if 1 of them will be chosen

    ReplyDelete
  25. Go Go Go ustaz syed!vote for you,pray for you..
    goodluck!

    ReplyDelete
  26. DUN nangka juga boleh menampilkan calun wanita profesioanal yg mungkin tidak kurang hebatnya daripada Dr or Ust. Syed.. TAPI kalau pemimpin kita nak kekalkan juga si Awg Bemee, confirm kami pengundi muda DUN Nangka akan pergi ke laut cari udang pada masa mengundi kelak.... buang masa saja nak undi Awg Bemee.. KEMAHUAN RAKYAT DIDAHULUKAN.

    ReplyDelete
  27. Ust syed Dan dr. Annuar both good candidate.tp jgn lupa radIn kadri yg amat kaya dgn duitnya Dan bininya. Nya mampu beli ramai pengundi nangka seperti Nya beli delegate masa pbb konvensyen riya. Pikirkanlah bakat si raden Kadri ya.

    ReplyDelete
  28. We have faith in Ust Syed..he will be a great leader..this will be a great battle between both candidates..but on our side we will vote for Ust Syed...GOOD LUCK!

    ReplyDelete
  29. Dr. Annuar Rapaee and Ust Syed are promising leaders. i knew them both very well. both are very humble, xpernah menonjol dirik nk jadi pemimpin. now, ya lah kaliber seorang pemimpin yg sebenar. xperlu nk terhegeh2 mcm 2-3 orang manusia di sibu nun yg gago promote dirik. dr. annuar and ust syed duak2 soft spoken. tapi cgek jak yg saya x berapa tauk. saya tauk wawasan Dr. Annuar nk memperjuangkan nasib bumiputera di N49, tapi saya blom tauk gik apa wawasan Ust Syed. mungkin nya ada wawasan, tp saya xpernah dengar gik la. but, truly...peoples love them both. i can assure that

    ReplyDelete
  30. Haji Raden Kadri is a WINNABLE candidate! Radin Kadri, MELAYU terkaya di Sibu, mengalah kekayaan Datuk Bustari yang diperolehi melalui "tali cabel" dengan orang atasan! Raden Kadri TIDAK pernah terikat dengan orang atasan!

    Dia kaya, sebab dia buat bisnes macam Foochow. We salute you Radin! Popularity Raden Kadri menyerlah sekali lagi apabila terpilih (tanpa bertanding) jawatan President SFA....

    Semenjak mencebur diri dalam bidang politik, Raden Kadri telah banyak berjasa kepada PBB.

    Syabas! Tahniah, kepada anak muda ini.

    ReplyDelete
  31. jangan nak bebulak. sapa sik tauk datuk bustari ya terkaya di sarawak? tanyak geng kontraktor!!! mun nak hentam raden, polah lah perbandingan yang betul. mun u madah nya kaya lagik dari bemee, mungkin boleh diterimak. tapi mun bustari, jangan nak bebulak.

    ReplyDelete
  32. Ano 5:44,tolong cek lok fakta sebelum posting ke sitok.Jgn main hantam keromo jak.Tapi sik terkejut juaklah apabila tok supporter Raden.Main lantak jak merik statement.Urg mcm tok jak sanggup support sik Raden ya.

    Kaya lagik dari Bustari??Hahhahaha....Raja Lawak pun nangis maca statement ya.Atleast Bustari kaya makei cable(tok spelling betul cable dlm English ataupun Kabel dlm BM)atas daya usaha dan cerdik pandainya.Raden tek?Urg jati Kapit & Sibo jak tauk hasil harta ya asalnya harta keluarga.Sekolah pun takat ney jak.Ney nak jadi YB mcm ya.

    Bisnes mcm Foochow?Yalah ditakut kita..tergadei anak bangsa kita mun ngembak ati perut Foochow nya ya.Kompom poket lok keutamaan.Tanyak dgn org2 yg dah bekerja dgnnya..mcm ney nya melayan pekerjanya.

    Winnable candidate?Ya gik dedek...bagus berik dgn opposition terus jk Nangkak ya.

    Populariti menyerlah tegal dipilih tanpa bertanding utk jawatan Presiden SFA?Sekali lagik..lawak2...semua urg tauk kenak nya dipilih.Sibo ya kecik.Mbiak main bol ya semuanya sik butak walaupun main diam2 ajak.

    ReplyDelete
  33. Bekas murid sekolah Abang AliMarch 29, 2011 at 9:05 AM

    Salam pengundi N.49 Nangka. Alhamdulilah kita diberi peluang untuk memilih calon baru. Pilihlah wakil rakyat yang berilmu dan beriltizam untuk mewakili kita. Jangan mengulangi segala kesilapan yang lepas. Insyallah Dr. Annuar B. Rapaee adalah harapan dan aspirasi baru untuk N.49 Nangka.Ayuh kita bangkit dan berjuang demi agama, bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  34. HIDUP DR. ANNUAR RAPAEE!!

    ReplyDelete
  35. SALAM...

    HARI semakin dekat,untuk penamaan calon bagi kawasan buah Nangka kita,Nampaknya hampir 50 peratus warga Sibu sudah kemaruk nak ganti wakil rakyatnya,Awang Bemee nampak masih gagah dan yakin kerana walaupun orang Melayu dan warga Nangka tidak mahu mengundi beliau,undi pos yang rata-rata pengundinya orang Semenanjung akan memberi kemenangan kepada beliau...

    Nasib Awang Bemee memang baik,beliau terus bekerja keras untuk menawan hati rakyat disaat-saat akhir,untuk menambat hati pemimpin agar beliau diclonkan semula...manakala calon-calon baru yang mahu dijadikan ayam sambong baru, belum berbuat apa-apa..masih menunggu lampu hijau...dalam keadaan sekarang nampaknya calon baru peluang mereka agak tipis untuk dicalon kan....

    2 April BN akan mengumumkan calon-calonya...nampak gaya Bemee masih berpeluang dan lebih bersedia berbanding calon-calon baru...apatahlagi calon pembangkang...masih ditakuk lama...kata mereka tidak ada calon yang layak...

    Sudah tentu nasib buah nangka lebih 50 peratus orang melayu/melanau/iban masih mahu BN mewakili mereka. Cuma faktor Awang Bemee yang memaksa orang Nangka mahu memilih calon lain dan calon pembangkang...

    Buah nangka milik kita sebenarnya...cuma kena cari dan pilih wakil kita yang benar-benar boleh memenuhi inspirasi dan kehendak rakyat,Dr Anuar dan Sayed Aziz adalah potensi kita....Sekian amarneng.

    ReplyDelete
  36. KENAPA TIDAK KEPADA DATUK AWG BEMEE
    1. TIDAK ADA sumbangan yang ketara dalam proses pembangunan, kemajuan & Program transformasi di Nangka.
    2. Sebagai wakil rakyat, TIDAK ADA pencapaian yg membolehkan rakyat berasa bangga dengan beliau & juga kepimpinannya.
    3. TIDAK ADA usaha keras daripada wakil rakyat ini untuk memulihkan keyakinan rakyat kepada BN semula & kepercayaan rakyat bahawa kerajaan BN adalah perihatin, bertanggungjawab & mesra rakyat.
    4. TIDAK ADA usaha untuk memulihkan imej, kedudukan dalam masyarakat & untuk memperkasakan pencapaian agar terus diterima oleh para pengundi.

    ReplyDelete
  37. Awas.
    Sentiment kristian sangat kuat masa election ini.
    Melayu/Melanau beragama Islam jangan leka.
    Pilihlah undi anda dengan betul.
    Kalau silap anak cucu kita akan merana.

    ReplyDelete
  38. Undi dengan bijak..undi anda penentu masa depan negara....!!Gunakan hak anda sebagai pengundi..

    ReplyDelete
  39. DUn Nangka mengharapkan calon baru mewakili mereka ...apakah calon yang diwar-warkan dapat memenuhi inspirasi sebenar dak nya pengundi ..kalau dilihat sik juak jaik si Bemee ya kita kenak faham melayu melanau cum lebih kurang 50% jak dalam DUN nangka camni dgn undi nok lebih ya ..apakah dapat calon baru ya mengikut rentak yang dimaok pengundi atau sama dengan si bemee atau lebih teruk agik kelak ...fikir2 kan lah

    ReplyDelete
  40. selaku anak jati sibu, yg lama dah terkenal dgn konsep 1Msia nya, mun sik dtk awg bemee, pass jak dgn dr annuar paiee. nampak professional sikit. mahap lah..we all kat nangka sik maok USTAZ ajak dicalon.maok juak brother-brother kmk di chapel dicalonkan juak. we all setuju mun dicheck latarbelakang calon.jgn nak jam tuk ajak diingat, jam marek jadi junkie dadah ..kasam org dibuka,kasam sendiri ditapok..minta kepimpinan atasan pertimbangkan juwak perasaan org agama lain dr islam.mun bemee udah, nya islam.so next round,berik gik dgn kmk lain tok.sama juak ngundi.sama bumiputera.sama makan nasi.lagikpun..keturunan kmk sik ada rekod bapa kmk peras ugut org,nipu org bila nak develop tanah org atau tipu signatures ahli-ahli PBB segal nak dptkan stateland. satu sibu tauk eh.ingat juak pepatah dak melaya ada madah, gia acuan,gia kuih nya..we all pengundi nangka minta, mun sik dikekal Datuk Bemee kmk ya, pilehlah professional lain sebg pengganti.Dr Annuar bolehlah...though semakin byklah orang-orang yg berbini malaya tuk angkat di sarawak...kan kita 1Msia dah dr jeman berjeman..lau ih lau nyilau, suung ah lau yai, mei ngah taaw...kao pitier mak..alah embei lo Brothers telo kena bak penilik jadi YB. bukan embei, nuaan. tah nuaan ustad ilek, luuk kah idu sibal teng telou jem krismas? yai mei taaw ngah apak idu..tah telo mak bak kempeng ...mun ateng idu kaya..bek nou majih tanak to kampung tenipu napen? sibukusyg@youtube. diing nyilo ulah janak lo ih....biyer calon, telo seneng bersapor.nak calon, alah bongkak.meyngah kaya alah bustari,meyngah bibik kuasa alah bemee.nak mey mamau.alah kenah dipertimbangkan, kami luuk gaak calon jati keman kpg nangka.anak ex-Tun Ahmad Zaidi pun mey gaak salak , Dr Shahren.Dean Cognitive Science teng Unimas. tah meyluk idu, kubah gaya anak jemanak lo Datuk Aloysius Dris? sao Governor ih pun not bad, anak Dyg Fatiah Tun Salahudin? cmonlah melo luuk ketua wak saji memahami perasaan melo.udah agiik kamiek dipinggir..

    ReplyDelete
  41. bagi aku calon sapa2 sik hal...yang penting nya... khidmat dengan rakyat. apa bangsa dan agama jangan di sentuh. sejak dolok kita hidup bersama dan bersaudara melalui kahwin campur.... bila ustaz aziz ya maok pun dr nuar terpilih ya adalah wakil kita ke dun.... minta kita semua tubuh ajk baik persatuan agama dsb nya jumpa yb... saya yakin setakat tok sik pernah ada masalah perkauman atau agama di nangka tok... maaf mun agak sensetif tapi saya
    IKHLAS...

    ReplyDelete
  42. Bodo nar juak org yg merik comment on the 1st of April yaNak kul 12.18am ya, nang nganok org sik mikir otaknya rah tapak kaki, org cam ya buang dal am jamban taik ajak...hahaha

    ReplyDelete
  43. Salam. Ktk org tk ada diajar mak bapak ka? Or mak bapak tak org kurang ajar juak xda ngajar tak orang hormat orang lain? Nang ktk org tk berik malu jak. Ko berani gilak ka? Aku mk jumpa sapa menghina Hj. Raden Kadri and juga Datuk Bustari. Esok, jam 10 pagi. Gua tengok lu berani. Lu punya mulut jaga sikit. Apa salahkah sidak ada harta? Ya usaha sidak pun. Bukan kau nak "Rumahku'? Nang aku ingin nak jumpa kau. Ingin gilak. Kau sekolah tinggi-tinggi tapi kau bodo x juak guna. Kau memperlekeh kan orang, menghina. Ya mak bapa kau xda ngajar kau hormat orang. Apa ko fikir aku takut ngn kau? Sitok ko. 1 by 1. Meh cuba. Mun kau ada bini sampey ke anak bini kau aku binasa. Lawak2. Meh cuba. Cuba lawan sama saya. 10 pagi, 10/4/2011, tempat di Parkson. Kau akan tangga ada orang pake kain merah. Tunggu di depan. Aku maok nangga sejauh ni lawak kau ya tek pukimak jahanam mak bapak kau x penah ajar kau. cibaikia lu. lu lansi lu mati. lu tengok cina potong lu punya kepala esok. Gelaran "Datuk' Ustz Syed pun xda pa2. Sak pake duit beli. Berik malu. Bukan dipilih rakyat pun. Sama juak ngn Datuk Bustari. Gelaran pake duit juak nak beli. Bukan dipilih rakyat pun. Berik malu. Orang nak jadi wakil rakyat eh, harus mula dari kecil. Tolong rakyat. Turun padang. Tanya masalah penduduk. Ni janji Ustz Syed nak berik tanah ngn penduduk kampung datuk dolok ni? Dah lah anak nya Wan Hamzah kaki dadah. Kaki nyembelih duit penduduk kampung. Sak surat perjanjian dah ditandatangani. Dah 10 tahun berlalu x juak diberik-berik. Ya buk janji palsu. Janji babi kata cina. Janji taik palat. Sapa xtauk kes ya? Kitak orang maok BN kalah N.49 Kpg. Nangka kali tok boleh. Jangan sampai saya mengedarkan CD video tentang kes Wan Hamzah ya. Jangan sampai laporan polis tentang Wan Hamzah n Ustz Syed saya keluarkan agk. Belajar tinggi-tinggi tapi hati penuh dengan dengki, busuk , jijik, fitnah, menghasut apa guna? Jangan fikir duit ya segala-galanya. Allah S.W.T adalah segala2nya. Kerana-Nya kita hidup dan mati.

    ReplyDelete
  44. Wahai saudaraku saya tidak tahu sama ada apa yg saudara katakan itu betul atau tidak, cuma Allah yg tahu, Akan tetapi disini ingin saja saya ingatkan bahawa dosa menfitnah dan menghasut itu lebih besar dari membunuh, Akan dijilat oleh api neraka jahanam, Dan malang sekali anda telah melakukannya,,kesian ustaz syed n family diingat membuat comment yg sebelum ini big sorry to ur family tuan ustaz, padahal for your information I got nothing to do with them, I'm just only a civilized person n just don't like people like u yg simply menyumpah n mengata org seperti org yang langsung tidak bertamadun dan berilmu,n we don't need people like u exist in these peaceful world, adios!

    ReplyDelete
  45. aku dan kamek org penyokong setia PBB dah 4 kali mengundi...tp kinek tok calon n6 dan n7 udah sik disukai lagik oleh sidak sitok...surat udah diberik ngan big boss pbb kei tangan gik ya ,..namun masih juak dikekaklkan sidak duak ya..mcm sora kamek org sitok sik penting dan sik ada value..sora sidak pengampu/angkat p***r jak yg akan didengar....so kinek tok...mun nak undi PKr yang nang sik akan dipolah..pantang undi pengkhianat...maok sik maok paksa polah UNDI RUSAK ! sak dak duak ya dan pemimpin tinggi PBB tauk apa ertinya mun menang tapi majoriti sik lebih 100 undi....aku akan pastikan sidak di duak kawasan ya sik pangkah calon lain tp biarkan undi rusak jak...kamek org setia dgn PBB tp bukan dgn macam calan n6 dan n7 ya...ngabis beras jak kata urg sitok...

    "Ya mak bapa kau xda ngajar kau hormat orang. Apa ko fikir aku takut ngn kau? Sitok ko. 1 by 1. Meh cuba. Mun kau ada bini sampey ke anak bini kau aku binasa. Lawak2. Meh cuba. Cuba lawan sama saya. 10 pagi, 10/4/2011, tempat di Parkson. Kau akan tangga ada orang pake kain merah. Tunggu di depan."...ilek pok..iboh dimbak ilak manas ya....sapa org yg ko manas ilak ya?...kita org sampei kelaie mati-mati sik guna juak pok...sama dirik bah..sama agama...biarkan jak..mbak sabar bnyak2..kamek org kat sitok pun sama juak...apa boleh buat alam cyber semua berani klakar yg bukan2...

    ReplyDelete
  46. Salam 1 Malaysia. Aku sokong. Dua-bua bukan calon yang dimaok rakyat. Sepatutnya rakyat yang memilih calon. Bukan diatur. Sapa sik tahu tetiba saja Dr. Annuar meletak jawatan sebagai Penasihat PKR N.49 Kpg. Nangka sehari sebelum namanya dicalon? Maklumat-maklumat dalam dapat saya buktikan. Report mengenai tuk ada di tangan saya. Kalau saya, saya akan sengaja buat undi rosak. Saya tidak sokong. Walaupun hati saya kepada BN, tapi hati saya tidak kepada calon. Please lah. Calon baru tuk saya tidak kenal langsung. Plubisiti sik ada. Tang tiba-tiba kenak calon. Saya lebih kenal dengan calon PKR Norhisyam daripada calon baru BN. Bagi kes Hj. Raden Kadri, jangan sesekali mengutuk dia. Dia banyak menolong rakyat kita di Sibu ini. Tidak kira bangsa atau agama. Sanggup berjemur terik panasa untuk berjumpa penduduk kampung menanyakan masalah kampung. Satu lagi yang saya hormati dia kerana kaliber dia dalam politik dan bisnes merupakan 2 perkara yang berbeza bagi dia. Bila dalam politik, dia ketepikan bisnes untuk membantu kita, masyarakat sibu. Itulah yg sepatutnya kita contohi. dia merupakan di antara satu-satunya Kaum Melayu yang berjaya di Sibu. Tidak pernah meminta balasan jasa sebaliknya ikhlas menolong masyarakat kita. Sanggup menghulurkan sejumlah wang yang besar untuk memastikan Barisan Nasional menang di Sibu. Begitu juga dengan bekas calon kita Awang bemee. Peguam melayu yang berjaya di Sibu. Di alam cyber memang bnyk org berani mengeluarkan kata-kata kesat. Cuba jumpa face to face, saya ingin sangat nak menjumpa "Rumahku". Caranya melemparkan kata-kata fitnah ya memang perlu disoal siasat dan laporan polis. Dalam masa 2-3 hari tok saya akan membuat laporan polis jika "rumahku" x bersemuka dengan saya.

    ReplyDelete
  47. "jangan nak bebulak. sapa sik tauk datuk bustari ya terkaya di sarawak? tanyak geng kontraktor!!! mun nak hentam raden, polah lah perbandingan yang betul. mun u madah nya kaya lagik dari bemee, mungkin boleh diterimak. tapi mun bustari, jangan nak bebulak." - Jika kaya, perlukah nya make duit nak merasuah polis pake nolong keluarganya terjebak dalam dadah dolok? cucunya didapati bersalah memiki 5GRAM ganja di rumahnya. Laporan polis telah dibuatkan tetapi bukti tidak ada. Maklumat dalam didapati apabila datuk bustari memberi sejumlah wang untuk mengetepikan kes tersebut dan sengaja dipadah 'x cukup bukti'. sak antap2 cucu nya kenak tangkap tengah main ganja. Mata kita manusia tok ada. Mun nya bena ada duit, knk rakyat xmk mencalon nya jd wakil rakyat? sebab kita tahu, beli gelaran 'datuk' pakai duit. Sejak dpt gelaran, pandey jadi 'asa kaya' kata penduduk sitok. yalah kata orang tua lamak2 dolok, sekolah tinggi-tinggi tapi hati busuk, dengki, sombong x juak guna. x aman idup di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  48. sik paham..apa maksud anonymous madah Hj Raden Kadri->Sanggup menghulurkan sejumlah wang yang besar untuk memastikan Barisan Nasional menang di Sibu.<- politik wang kah?

    ReplyDelete
  49. coba u madah. politik ney sik makey duit?

    ReplyDelete
  50. masa election raden ada di sibo ka...mun nya ada pehal x turun ngundi? Raden ngulur sejumlah wang yg bsr utk masti BN menang di Sibu (N49 Nangka)...AUK!!! Memang benar TETAPI duit pakei cina tunuk rah pendam time2 Ching Ming.

    ReplyDelete
  51. Nang lah politik makey duit..tapi yg kmk musykil statement ya tek..Raden ngulur duit ya.Duit utk apa?utk proses perjalanan ngundi kah kedak masang poster etc atau duit diberik direct k ngupah urg turun ngundi?Sebab cakap2 dari urg kpg..nya sik suka dgn YB baru ya..sebab yalah muka nya sik telus.Heran juak.Kesian na nangga urg melayu kita.Nggak sedikit di sibo tapi para ketua semua bertelingkah berebut kuasa.Leka piya lalu sik terurus lah urg2 bawahan.

    ReplyDelete
  52. sokong kitak kadri sak kita di jual nya macam nya jual bini nya jua. sesiapa sokong kadri ya nya di ibrat bodo macam kadri jua. gila kuasa. nisi pemalu.

    ReplyDelete