Thursday, December 16, 2010

An email to JAIS : Keluhan Rakyat Terhadap Jais

Click Image

from: Sebanaku Sarawak <sebanaku.sarawak@gmail.com>
to: kgjaishq@sarawaknet.gov.my

date: Thu, Dec 9, 2010 at 4:18 PM
subject: Keluhan Rakyat Terhadap JAIS

Tuan Pengarah,
Jabatan Agama Islam Sarawak
Anjung Kiri, Bangunan Mahkamah Syariah
93400 Kuching, Sarawak.

Sila lawati blog Sebanaku Sarawak di http://sebanaku-sarawak.blogspot.com/ untuk mengetahui keluhan-keluhan yang telah diluahkan oleh rakyat Sarawak terhadap JAIS.

Disertakan disini ialah dua (2) keluhan-keluhan terkini yang dicoretkan oleh pengunjung blog Sebanaku Sarawak dalam artikel yang bertajuk " JAIS new bos says no more hanky panky business" untuk perhatian Tuan Pengarah.

Zzee. said...

Cadangan pengarah baru Jais adalah bernas, tetapi dengan berkeadan bilangan banyak yang sudah pun berada dalam Jais yang terdiri dari mareka yang berat badan dan malas kerja apa dapat dibuat, Dan keddudokkan masing masiong sudah pun tersimen tegap dalam Jais dan bukan mudah nak aleh kan mareka. Ada yang punya hubungan dengan Bekas Pengarah yang kini sudah pun berada dalam Pejabat Setiausaha Kerajaan dan KM.

Dalam hal Jais menjamin ketelusan dan kecekapan, belum tentu dapat dicapai sgera kerana perlu semua Jabatan dan Bahagian dibersih dahulu dan kemudian diator semua semua kerja dan mengikut kebolihan masing masing. Jika tidak rancangan tinggal rancangan sahaja. Perkara yang perlu diambil perhatian adalah: Issue Halal Haram, Perceraian dan nafkah, Penguatkuasa undang undang Islam, Perbelanjaan tempa kawalan.? Imam Imam, yang sudah bersara dan masih teruskan kerja dikatakan jadi penasishat? Penasihat apa? Kes Kes yang banyak tertangguh dan akhir akhir ini kes orang kahwin lari di Indonesia? Kami berharap pihak Pengarah akan ambil perhatian.
December 9, 2010 4:03 PM

Pak Lapok. said...

Oleh kerana Jais kini punya saorang Pengarah Baru, mintalah beliau atur lawatan dan buat pamereksaan dipremis jualan ayam diJln Gambir Satok, Jln Maasjid, Padang Pasir dimana ramai orang kita berebut beli sayap ayam dan rangka ayam, kerana harganya murah.? Maka pemantauan perlu dibuat terhadap penjual barang barang ini yang sering jadi kegemaran orang orang KITA beli. Betul betul Halal atau pun tidak.?
December 9, 2010 4:10 PM



Akhir kata, Salam Ma'al Hijrah.


Sekian. Terima kasih.

Sebanaku Sarawak.

9 comments:

  1. Minta pihak Jais membaca muka depan akhbar The Borneo Pos Dis. 17hb dibawaha tajuk Single Mother makes Desperate plea.
    Disini jelas didapati pihak Jais gagal dalam menajlankan tugas kpd mesyaraakat Islam yang bercerai ditinggalkan suami tempa apa apa. Dalam kes cerai yang punya anak dan pihak Jais buat keputusan terhadap Ibu yang juga saorang mualaf, dan apa akan jadi jika hal ini terus dibiar sahaja. Si ibu berkenaan meraih sempati orang ramai dan akhirnya ia bolih balik kekampong halamannya dan juga bolih balik ke agama asalnya, dan pihak Jais perlu tangani dan ambil berat.

    ReplyDelete
  2. Al Kahlid, sebanarnya ya bukan tanggungjawab sidak Jais ajak. Ya termasuk u dan aku juak.
    Saya rasa kita perlu muasabah dirik dolok....

    ReplyDelete
  3. ney la kita ada duit nak tulung barang-barang kedak tok. jadi terpaksa la jais pro aktif.

    ReplyDelete
  4. Apabila kini ia telah jadimasalah, baru kita semua dapat lihat betapa beratnya bahu memikul, sedangkan tangong jawab sebagai Jabatan yang bertanggong jawab saperti Jais, dengan tabungan Baitulmallnya, bolihg keluar bantuan kpd sesiapa yang memarlukan, tetapi kini banyaklah jadi persoal, kerana sikap Jabatan yang kurang perhatin dan tidak cekap, dan nyaman cakap aja.

    ReplyDelete
  5. saya ingin kemukakan satu perkara dimana saorang suami yang telah berberapa tahun hidup bersama saorang isteri dan ada anak samapi 4-5 orang dan kemudian isteri itu dicerai dengan tempa sediakan apa apa untuk anak anak , dan siapa dipersalahkan dalam hal ini, adakah pihak suami atau pihak Jais yang mendjalaankan urusan nikah cerai ? Kes saperti ada banyak di Sarawak terbiar oleh Jais tempa pembelaaan. Dan saya sewndiri juga ada terbabit dengan kes saperti ini satu masa dulu.Kini bekas isteri saya itu tingal di Kuching dan juga anak anak saya. Apa patut saya buat,dan apa perlu bekas isteri saya buat dan anak naka saya buat? Coba Jais beri penjelasa.Tetapi semua urusan cerai dibuat di Pejabat Jais Sarikei.Tidak lama dahulu pun ada pernah kes sapaerti ini diputus oleh pihak Jais Sarikei terhadap satu papsangan lelaki muallaf dan perampuan Melayu dari Kabong yang puynya 3 orang anak Kini anak anak itu tingal dengan nanek mareka di Saratok. Punya dahsat kehidupan didunia ini.Allah yang maha kaya dan maha pemurah.

    ReplyDelete
  6. Mmmasa Allah, dahsatnya hidup didunia ini.Apa bila suka dan jatuh cinta berebut kahwin dan bersikok, selepas itu satu dua tahun kemudian semua sudah selasai, berebut reebut cerai nak cari yang baru dan yang cantek gebu, apakah tidak ada sempadan dan peratoran yang pun sudah ditetapkan? Cuma pihak Jais perlu bersikap bertanggong jawab dan ambil tindakan saksama dan adil, bukan terus putus kan perkara nak cerai cerailah.Dan kemudian silelaki dibenar kahwin lagi. ini lah cara yang ssudah diamalakan selama ini.

    ReplyDelete
  7. Cikgu Mohd Tudin. Bintulu.December 29, 2010 at 11:18 AM

    Apa yang dikatakan saudara Al Khalid adalah benar dan berlaku satiap hari disana sini. Kini yang pentingnya Jabatan yang bertanggong jawab harus buat kerja dengan baik, dan bukan ikut suka hati sahaja. Demikian jugalah di Ibu Pejabat Jais, mareka bergumpol beramai ramai, dan jika ada lawatan YB Menteri semua kakitangan berebut rebut berpususu menyambut kedatangan YB dan nak mareka dimasuk dlaam gambar supaya dapat dicetak dalam buku atau Malajalah Jais. Perangai kebudaak budakkan kakitangan Jasis sangat memalukan.Diharap semua pihak dapat menambah baik perkhidmatan Jais disemua paringkat.

    ReplyDelete
  8. Abang Ramli.Kabong.December 30, 2010 at 1:16 PM

    Saya mamsih ingat satu carita dimana berberapa jemaah Haji dari sarawak telah terbabit dengan keadaan tidak salesa akibat cara pengandalian urusan itu oleh pihak Jais dahulu, sebelum dibuat oleh Lembaga tabong Haji, maka ramailah orang terutamanya dari daerah kami terkandas di Kuching, dan pada masa itu banyaklah susah keaddaan hidup dan tempat tingal sukar dan juga tempat makan. Jadi ramai lah orang terkandas di Kuching. Pihak Jais coba untuk membantu tetapi oleh kerana akeadaan dimana ramai orang dari luar bandar ada diantaranya yebut Majlis Islam Sarawak sebagai bukan majlis Islam, dan majlis shaitan kata dia orang. kerana amat amat marah. Dan saya masih ingat perkara ini. Kini sudah 30 tahun lamanya. Ini menunjukkan orang lekas marah terhadap Jais jika ada sahaja yang tidak kena, maka dengan itu pihak Jais perlu ambil berat sesuatu harap Tuan Pengarah baru Jais mendapat makluman.

    ReplyDelete
  9. kadang2 terasa malu jugak bagi kita yng dah biasa bercampor gaul dgn masyarakat bila berdepan dgn soal intitusi yng menjaga kita ini.macam arapkan pagar pagar makin roboh.maka tak heran bangunan jais akan runtuh seperti runtuh nya moral msyarakat kita di sarawak yng jumlahnya kira ok lagi dari penang darul syaitan itu.

    ReplyDelete