Tuesday, October 12, 2010

Clarification on computer shop in BGS by owner

JuaN oMaR commented in "Fadillah the ungrateful politician who tries to be a hero" on October 12, 2010 6:15 AM :

Kepada Mohd Kassim regarding to ur comment about the computer shop and this is the truth. I'm the real owner of the shop, not "abang YB" the son a.k.a anak buah YB. Hmmm.. susah nak embak title anak buah YB, kitak org ingat semua benda YB sponsor nak? Do u know i secretly applied the shop from SEDC using my "kakak tiri" name to avoid connection abuse (guna nama YB apply kedei). Aku polah government personal loan 30k untuk start-up kedei ya, pun orang padah YB tolong.

Anak ko mok main kat luar rumah, and u hav 2 options, anak merayo lam kampung sik tauk sine tuju (end up merokok atas bukit gersik ya, blaja minum, blaja gam ka, sapa tauk) or suruh nya main kat kedei game which u know what he did and whom he with.

Kitak orang ingat aku suka2 ka mok start kedei ya? Ingat kitak orang anti-goven ajak ka mok berik anak bini makan ngan minum? camne ngan bini aku? camne ngan anak2 aku?

btw orang akan padah "abang YB" pun kedei coz my dad owez there. why? bcoz he's too old now and jobless, rather than doing nothing at home earn nothing, i asked for his help to manage my shop, by doing that, aku dapat juak la nolong orang tua aku.

mun kitak orang sik tauk kebenaran? juz S**T THE F**K UP. jangan polah false accusation yang akan polah hidup orang lain gik susah. 

26 comments:

  1. Dear Mr. JuaN oMaR, thanks for the clarification.

    Dear readers, this is a clear example that it is wrong to 'assume' that when a person is related to a YB, his or her success in business is largely due to the YB's assistance.

    Thank you.

    ReplyDelete
  2. Terimakasih kpd pihak yg ada kerabat dengan YB, tetapi mengapa mahu juga tempat yang untuk orang orang biasa dijadikan tapak perniagaan kaum keluaga YB, mengapa sik diSarawak Plaza kah atau diKomlek Tun Jugah kah atau di Hopoh kah tetapi digerai yang dikhas kpd orang orang kecil jual di Kampong, sudah tentu sik betul dan jika mahu benar benar berniaga berniaga ditempat aperti sarawak Plaza, Riverside, dan Wisma atok, baru betul. Ini adalah perbuatan yang menyusahkan orang lain yang mahu berniaga tidak dapat berniaga? Saperti En omar di gersik ada mohon tapak dahulu tetapi tidak dipertimbangkan dan kini ia terus menurus berniaga dekat hentian Van di Kpg gersik. Orang saperti ini perlu diberi tapak perniagaan dan bukan saperti adik kakak YB. Harap maaf lah jika Sdr terasa tersinggong.

    ReplyDelete
  3. Tujuan utama pembinaan gerai diBGS adalah untuk mareka yang berniaga tempa tempat teratur dan bagi palbagikan jenis jualan maka dibukalah kpd orang orang yang berminat saperti kerabat YB, oleh kerana keptusan kelulusab tapak adalah atas nasihat YB, dan bukan SEDC, maka dengan sendirinya YB terlibat dalam meluluskan kpd Sdr, dan jika benar benar mahu berniaga bernoaga dipasar dan bukan ditapak saperti ini. walau pun apa dalihan orang ramai tetap akan menunjuk jari kpd YB diatas kelulusan mendapat sewa tapak tersebut.? Lihat berapa ramai yang berminat berniaga, tetapi tidak diberi peluang dan mengapa perlu kedai komputer dikewasan ini cuma untuk orng berlepak sahaja. Minta YB perkecuali dalam hal ini dan serah kpd SEDC untuk buat penilaian dan keputusan.

    ReplyDelete
  4. Kami minta pihak SEDC ambil tindakan terhadap mareka yang terus tidak berniaga dan beri sewa kpd orang lain berniaga ditapak perniagaan digerai Permaidani dikewasan Boyan Gersik. Perkara ini terus menjadi jadi dan tidak dikawal dan akan akhirnya disewa kpd Cina nanti. Pihak Pegawai SEDC tahu semua hal ini tetapi malu mengambil tindakan, kami berharap hal ini dapat diambil bert oleh pihak atasan SEDC.

    ReplyDelete
  5. Saya saorng berminat berniaga dan punya saorang kawan yang minat dalam gunting rambut, ia pernah mohon tapak digerai SEDC tetapi gagal, dan pernah ia menyewa tapak milik orang Boyan, dan akhirnya ia terpeksa pindah ketapak lain akibat dari sewa nya tidak mampu, dan minta sidak dalam SEDC lihat hal ini dan jika penyewa tidak berminat meneruskan perniagaan minta diberi balik kpd SEDC untuk diberi kpd orang lain. Kedua tapak Kedai gunting diGersik itu disewa kpd orang olih penyewanya. Kami minta Sdr Aziz dalam SEDC bertindak sewajarnya dalam hal ini, dan jangan dibiarkan.

    ReplyDelete
  6. Dear Pak Lah & Mohd Kassim,

    In my opinion, banyak orang iri hati and sakit hati dengan business saudara omar kita tok. Bila dah ada orang melayu successful sikit lam bussiness kitak orang dah condemn mengondem camya. Btw, dah la saudara omar tok njaga bussiness tok everyday, malam ada nya d sia. Business tok bkan pakei nya main main. Carik duit pok.

    Pak Lah, ktk nanyak omar kenak nya apply n molah bussiness nya d BGS, kenak sik d SP or Tun Jugah, Satok right? Tyk ktk org jual carpet ya. Confirm jawapan nya sama. Sewa mahal. BGS tok jak lah harapan for new entrepreneur mcm saudara omar nak berbusiness. Dah la sik byk orang melayu ada business computer camtok. yang ada pun byk suruh cina nyalan business sidak.

    Alhamdullilah la SEDC ada nolong new bumi-entrepreneur mcm saudara omar tok. Hopefully more to come la. Jangan nangga nok buruk jak ktk urg tok. byk benda bgs nak d tangga juak.

    ReplyDelete
  7. Macam lah sik ada tempat lain, kamik bukan sik suka tetapi, dalam perkara buruk baiknya kita lihat pada baiknya adalah membawa teknology baru kd Kampong, dan disebelah buruknya, ramai anak anak muda dan biak sekolah maim game disitok, dan bergumpol dan yang lepak ponteng sekolah, adakah hal tok baik, cuba lihatlah pada keadaan ramai yang perlu tempat niaga sik dapat dan masih neruskan niaga ditepi jalan, adakah sidakya dibiar terus dan sidak saperti En Omar tok dibantu? SEDC pun satu, macam sik tahu keadaan dan buat tempat niaga jangan tidak dan sama lah saperti lepas batuk ditangga. Bukan main hebatnya sidak SEDC dengan gahnya orng orang baru kakitangan sidak dan dengan tag nama masing masing bergantung dilehir cukup hebat, kalah lain lain agensi Kerajaan.Sidaknya aja ada Menara, dan lain lain sik. Ya lah. Saperti kata Pengursi nya Datuk Talib walau pun ia sik popular sik apa, cakapnya sungguh sik menaabah, ia saoang YB terpelajar dan adalah tanggong jawabnya untuk bantu sidak sidak yang memarlukan bantuan terutamanya didalam kewasan nya sendiri. Apa perlu kata biar sik popular? Zaman tok adalah zaman putar belit, putar dan melit, suka hati cakap ikut nyaman mulut.

    ReplyDelete
  8. Malihat kpd jawapan Sdr omar yang beliau berniaga Komputar, mohon tapak niaga dari SEDC guna nama Kak Iparnya, bolih kah dipohon atas nama orang dan yang berniagaa lain orang, Pihak SEDC tolong betulkan keadaan ini dan borang peromonan tapak niaga perlu diteliti supaya jangan salah guna dan salah pakai. Tidak perlu nak dibanding apa kena mengena kpd orang yang tiba tiba dapat ruang niaga sedangkan ramai yang perlukan?

    ReplyDelete
  9. OOOOi kita orang kamik lama udah berniaga ditepi jalan Kpg Gersik, dan sik dapat gerai, mentah mentah sidak orang besar, keluarga YB YB senang dapat gerai, kamik sik punya YB , tetapi kami pengundi dan tahulah kami kelak masa undi. Sidak YB YB, biarlah sidak kaum kerabatnya pun gundinya? Sama sama lah kita lihat nanti.

    ReplyDelete
  10. Nampak gaya nya lingkup lah smua business org melayu mun camtok. sikpat nangga sesama melayu senang.

    ReplyDelete
  11. Bagus camtok jak, tok dah dekat ngan election, tulis surat ngan pehin sri, suruh berik budget byk byk ngan SEDC to develope project kedak BGS sepajang sungei kampung kita ya. sigek rumah sigek stall. bok smua puas hati nak? haha.

    ReplyDelete
  12. semua orang, tanpa mengira kerabat or bukan kerabat yb, berhak menerima faedah pembangunan yang dibawa oleh yb yang berkenaan.
    dalam kes kedey komputer tok, bukannya ambik kedey kak ya sewa ngan orang lain. nya pun berbisnis bah.
    jangan disebabkan sik puas ati ngan yb, kaum kerabat yang sik tauk pa2 di encang juak. ya sik adil namanya.
    hal miak melepak di kedey ya, sekurang-kurangnya dapat menyekat miak molah kerja-kerja yang pelek-pelek seperi minum arak ataupun ngisap ganja ataupun merunding anak dara orang.

    ReplyDelete
  13. Mun sik ada yang "sik berapa" betul.. sika orang bising2 kali....! tangar kamek lah..!

    ReplyDelete
  14. PENGHULU nak kelakar sikit lok.....
    bingong aku nanggar orang kita tok.sik abis2 begohet sama2 dirik pun. baru nak mula bisnes org2 kita...ada yang dah tanam sifat dengki. macam ney org melayu kita nak maju. kinek tok rami anak2 muda kita nak berniaga. bagus macam ya. sepatutnya kita rami2 memberi sokongan. kita galakkan lagi org kita berniaga. mun sidak bangsa cina berniaga, sik kita bisin. tolonglah..aku tok dah tua. zaman dolok, hidup orang kita sengsara dan penuh dengan kemiskinan. tanya dengan emak bapak atau dengan nennek datok kitak. nang sengsara menar. alhamdulillah kinek tok keadaannya dah berubah. ada dua perkara yang boleh merobah status kehidupan orang kita ...iaitu pendidikan dan berniaga. jadi pesan aku kpd kitak semua, berhentilah sifat dengki dan suka menabur fitnah. jangan ambik sifat si ketam ya...hancur masa depan kita kelak. sama2 lah kita berusaha memajukan diri kita, keluarga kita dan anak-cucu kita. Ya ajak yang dapat menjamin kejayaan bangsa orang kita pada masa yang akan datang.aku bangga nanggar kampong gersik dan boyan maju dan popular kinek tok. semua pelawat tauk tempat kita. tok adalah anugerah Allah kepada kita. maka kita bersyukurlah...

    ReplyDelete
  15. bagus la mun semua geng-geng di boyan gersik setuju ngan apa yang dipadah oleh 'penghulu'. mudahan juak benar kata-kata ya datang dari penghulu.

    saya nak merik cadangan ngan sidak bisnis di gersik boyan:-

    polah satu usaha yang serius untuk mempopularkan lagi gersik boyan sebagai satu tempat menikmati makanan yang lazat sambil berishtirehat dalam suasana kampung.

    antara apa yang boleh dipolah ialah:
    (a) tubuh satu task force (bebas politik) di bawah jkkk. mun dapat geng2 pembangkang pun embak juak join sama dalam mempromosi kerna usaha kedak tok mesti bersama. sikpat sigek group jak keja, group lain 'tido'.
    (b) polah analisa strategi - kinek tok macam2 kaedah strategi. sik kisah la mana satu yang nak dipakey.
    (i) mungkin hasil dari analisa ya memerlukan task force adakan jalinan kerjasama dengan sidak tourism ataupun agensi-agensi kerajaan yang lain. polah aktivit-aktiviti tourism, etc. walaupun SEDC ya kinek tok tido, tepaksa juak dipolah jalinan kerjasama dengan sidak ya.

    Akhir kata, semoga berjaya.

    ReplyDelete
  16. Terimakasih kpd Tok Penghulu dan selama tok iaterustelah sedar diam dan sik tahu menahu apapa yang berlaku dalam kewasan BGS, bagus jualah ia kini dirinya sedar yg ia penghulu UJKURdikewasan BGS. sukur alhamdulillah.
    jangan di artikan yang kamik iri hati kpd sidaknya dan hanya teguran yang patut ditegur itu sahaja. Dan kamik sebagai pengundi di kewasan buat teguran kerana apa apa yang berlaku tidak menasabah dan ramai yang patut diberi tempat niaga tidak diberi. Jelas dari cakapan sidaknya bahawa apa yang berlaku jangan ditegur biar sahaja, demikian la keadaannya. tunggulah nanti padailihanraya akan datang, kita lihat berapa ramai sidak yang dapat gerai/kedai yang undi YB kita nanti.

    Sama samalah kitaa tunggu kelak.

    ReplyDelete
  17. terimakasih kamik ucap terimakasih kpd Pak Lah atas teguranlah kpd sidak patut dan tidak patut diberi gerai tapak niaga didalam kewsasan BGS.Kamik adabenar lah diantara ramai mohon dulo, dan ikut laporan sidak dalam SEDC permohonan, kamik sik didokong oleh Penghulu dan YB, sik apa lah, pada lah. waktu gundi nanti kamik sik akan gundi YB tok lagi, biart kamik sik turun gundi.
    Terimakasih

    ReplyDelete
  18. biasa lah ya. kuching tok bah. mohd kassim ya, mun da kerabat yb mustahil x mintal tolong sidak ya. rakyat pande komen jak. normal bah. nasib sorg2. xpt nk muas ati smua org bah. sapa nk dah ada tapak k bjual ya, bjual mena2. boh bejual bodo2 plente bkepong betaboh rah kede. iboh tekak besa gilak ngelaka. ekot stail cina bah. org melayu dh puas dtolong. x guna sebaik2 nya. mun mok bukak kede, bukak. mun mok tutup, tutup. mun rasa malas rasa, malas. ktk org belom mena cerik susah. gne2 tauk berjaya cerik ktk org. x dbrik tapak, bisin. dh dbrik tapak, x juak bgs ne bisnes. cincai jak keja. pk2 lah.

    ReplyDelete
  19. Kena apa sidak YB Datuk Fatimah gagaui nak buat kek lapis terpanjang dan sik kah perkara tok udah pun dipolah dalam perayaan Gerak Ushawan 2 tahun dahulu. Kini + sidak Pn Rabiah dan geng nya nak polah kerja yang udah pun dipolah dahlu, dan apa artinya semua tok, dan cobalah YB Datuk cari tapak yang baik untuk sidak pengeluar kek lapis untuk mengedarnya dan kami cadangkan tapak Brooke Bistro ditebingan Sungei adalah yang paling sesuai dijadikan lokasi Pusat Kek Lapis, ia stratijik dan mudah untuk sidak pembeli untuk belio dan bawa pulang ketempat sidaknya dan sik perlu naik sampan dan susah payah nyebrang sungei.Dan Polah Persatuan Kek lapis juga satu perkara, sedangkan sidaknya semua termamsuk pengeluar makanan ringan dibawah Persatuan Cottage, yang dibawah Penton YB Datuk dahulu, dan kena apa nak buat juga badan baru sedangkan badan lama udah ada? Oleh kerana aSik dipoengurusi oleh Pn Rabiah, maka dibuatlah badan baru dengan dipengurusi oleh Pn Rabiah Hamid. Itu lah sebabnya. Sedangkan biolangan sidak pembuat kek lapais berberapa kerat sahaja, dan dalam semua sidaknya kek lapis Dayang Salhah jua lah yang diminati orang dari Sim,ananjung, Brunei dan Sabah. hari hari sidak beli bawa pulang, saampai jualan kek lapis Dayang Salhah menccicah Jutaan ringgit, daan nee jualan Pn Rabiah dan kawan kawannya.? Samalah saperti belacan lah.

    ReplyDelete
  20. Kami minta kesemua tapak niaga di Kpg Gersik dijadikan pusat jualan kek lapis, dari diisi oleh jual bermacam sik jua laku dan ada diantaranya kata sik pulang modal dan , sik dapat nyukup bayar sewa kpd SEDC. Kek lapis hari hari laku, dan pulangan nya besar, dan sudah tentu kek lapis adalah produk terbaik diminati orang masa kini. Dan kamik suka sidak buka Komputer pindah, gunting rambut pindah, jahitan dan peruncitan pindah. masa tok hanya ada tiga buah kedai jual kek lapis, dan perlu ditambah kedai kek laapis tok.Dan Dayang Salhah bagus pindah kekedai tok dari ia jual dalam rumahnya, dengan berniaga dalam rumah ia tidak standered, low kelas lah, baik pindah ketapak yang dibina oleh SEDC. Ikut macam Afifi kek lapis dulo ia sewa kedai Hj Zarawi dekat Gertak, kini ia buka dalam kekdai SEDC dihujung sekali da, tok ia udah tutup di kedai Hj Zawawi dan ia buka satu lagi outlet diSekama. Ini baru orang berniaga , dan bukan saperti sidak lain cakap banyak, dan buka diAstana plaza, dan buka juga Di Kubah Raia Baru, macam Pn Rabiah Hamid, bagitu sajalah ia. Dan sampi bila lagi ia buka kedai diSatok atau diJln Gambir.?

    ReplyDelete
  21. biarlah kedai lain wujud di sia. sik bagus mun semua jak kek lapis.

    ReplyDelete
  22. Kedaan dalam kewasan gerai SED di BGS Boyan Gersik Surabaya, adalah sewanya, walau pun sewa RM 150.- dan baru baru tok ddinaikkan 15.- jadi RM 165.- ikut kata YB Datuk pengurusi SEDC adalah yang termurah sekali. Tetapi Datuk YB ssik buat business dissistok, dan sik tahu berapa laku bisiness sidaknya dan adalah chukup laku untuk bayar sewa, hal ini sik dikira cakat nyaman mulut YB aja, mengap[a sik buat homework sebelum cakap, YB perlu liohat kpd pendapatana ssidaknya sebelum katkan yang termurah dan kpd para penyewaa adalah mareka sik mampu dengan jualan yang kurang. Itulah halnya dan sejak dibuka hampir 1 tahun udah, rata rata gerai dibuka pada malam hari aja, dan berapa buah aja yang adaa pelangan ramai saperti kedai Sdr Supian beradik dengan Mr Adenan yang berjawataan Manager dalam Opis SEDC ada ramai pelangan dan ;lakunya sampai 4-5 ribu samalam. dan yang lain rata rata 4-5 ringgit aja lah Datuk, dan yang dipersoalkana adalah mengapaa tidak dapat dikurangkan, dan selepas perniagaan baik dan mamsing mmasing laku sampai 4-5 ratus baru lah sewa dinaikikan. barulah selesa dan masuk kurang bayar sewa +api+air+kuli dan belanja kuang kuit, nee ada tinggal dan wang simpanan kena keluar dan wang pinjaman kelan belanja, itulah keadaannya dan akhir kelak meroi dan tutup, belangus semua.Yang penting adalah untuk caari jalana selamat kpd semua. Kerana ramai mahu juga ajadi kaya raya saperti sidak dalam SEDC, dan pada hujung minggu juga nak tingal dalam Hotel berkelah+ anak anak. Ikut cara orang puteh lah, dan jika semua kaya, tentu bolih, yang masalahnya sidaknya belum lagi kaya. Jika dikirakan dalam masa 40-50 tahun lagi belum tentu kaya sidak tok, walaau poun ada Score atau pa anama lain pun, tidak akan mengubah nasib mareka.

    ReplyDelete
  23. budakhadrah berkataa,
    buang sifat dan minda subsidi, kerna ia hanya akan melekakan
    kita d takuk lama dan berfikiran sempit .
    Krajaan melalui wakil rakyat sememangnya sedaya upaya
    membantu rakyat dgn projek2 spt kubah ria dan bgs.
    Sememangnya lokasinya amat baik dan bpotensi utk di
    jadikan hub makanan halal dan menjadi tarikan pelancong.
    Tambahan pula ia boleh ipelbagaikan spt:
    1. Perusahaaan homestay 2. Perusahaan kraf tradisonal
    3. Persembahan bangsawan iaitu utk homestay.
    mungkin kita boleh bergerak melalui pembentukan koperasi
    kampong. Keuntungan dirasai bersama. Saya percaya
    yb datuk haji talib sedc selaku menteri muda pelancongan
    sarawak menyokong penuh usaha ini.
    Dengan komitmen, disiplin dan kerjasama kuat dari adik kakak
    kg bgs. Semua tidak mustahil. Tahniah dan terimakasih kpd
    pihak sedc yg telah melaksanakan asas utk kita maju kehadapan
    apalah dipersoal sewa nait kerna pernahkah kita fikir
    membangun infrastruktur kubah ria bgs besar dan bahan
    mentah nait. Tentu kenaikan sewa juak nait.
    Rm15 ya utk kita sbg cabaran utk majujan usaha bisnes kita.
    Kita untung ditlg kerajaan.selebinya terletak kpd kita utk usahakanl
    lagi. Jgn lah kita salahkan krajaan salahkan kita sendiri yg
    masih bpikiran subsidi.
    Sekian dari budak hadrah kampoon oiii salam.

    ReplyDelete
  24. Miak Kampung Jati nak kelakar...
    Budakhadrah rasa rasa saya iboh jak kau kelakar kerana bagi aku banyak bodoh nak di kelakar kau ya.
    Siapa di padah kau ya berminda subsidi, mun kau madah sidak peniaga di BGS minda subsidi, nang sah kau ya pukimak.
    Tok aku nak madah crita sebenar tentang lakonan pihak poitik dan koloni pihak atasan.
    Sik ada sidak tok benar benar nak nulong sidak di kpg boyan, gersit dan surabaya ya...
    Gerai permaidani ya dibukak hanya sementara waktu ajak untuk mengabur mata masyarakat bumiputera amnya dan masyarakat melayu di sia khasnya.
    Tujuan sebenar perpindahan masyarakat di tebing sungaiBoyan gersik dan surabaya adalah kerana adanya projek mega seperti perhotelan, condominium dan pusat pelancongan ysng lebih mendatangkan pulangan yang lumayan kepada pihak pihak tertentu.
    Gerai permaidani dan kiosk di BGS hanya lakonan pihak tertentu untuk mengaburi mata masyarakat.
    Segala permasalahan yang dihadapi oleh pihak peniaga sengaja diujudkan, dan sengaja tidak diatasi. Kos perpindahan penduduk sangat mahal, adakah benar perpindahan penduduk di BGS ke demak kerana untuk membina gerai permaidani ??????????????
    Value tanah di tebingan sungai BGS sangat tinggi...
    Charge sewa RM165 sebuah gerai X 34 gerai = RM5610 sebulan.
    JIKA terbina sebuah hotel mewah di tebingan sungai BGS maka pendapatan lebih lumayan kepada pihak pihak tertentu.
    So...... budak hadrah iboh asak gilak ati mikir kau benar. Jangan jadi Pak Kadok menang sorak Kampung tergadai.
    Sekian dari Miak Kampung Jati BGS>

    ReplyDelete
  25. Salam ngan Denan ngan aziz. Iboh gambong gilaK. Ada nak ditemu kelak. Asid murah. Senang di carik. Mun maok buta, tunjuk jak lagak kitak duak.

    ReplyDelete